Nyt ollaan asialinjalla ja neuvot on tarpeen.
Olen intohimoinen näkkärin syöjä ja siinä lajissa olen erikoistunut herkuttelemaan sellaisella kostuneella näkkärillä josta huoneilman kosteus on poistanut suurimman karheuren.
Eli näkkäri pitäisi kosteuttaa kohtalaisen nopeasti sellaiseksi että se ei räsährä hampaissa vaan ikäänkuin pikkasen natisee.
Millainen pitäisi kosteusprosentin olla ja miten pitkä aika siinä kosteudessa.
Olen pitänyt leipiä lojumassa keittiön pöyrillä mutta vaimo napisee moisesta epäjärjestyksestä ja se sekoittaa mun kokeilun siirtelemällä leipiä.
Etukäteen kiitos asiallisista neuvoista,ei sitten rönsyillä.
Kuulkaas kaikki kokit
71
1338
Vastaukset
- karppajanpainajainen
Mie kyllä parhaimmalla näkkärikaudellani kostutin leipäpalani hanan alla. Sitten annoin sen vetäytyä hetkisen, ehkäpä jopa 15 minuuttia. Sitten laiton, mitä laitoin, tai olin laittamatta sen päälliseksi.
Karmeaa oli muinoinen kuminanäkkäri, jossa oli neliökoristus.vetäytyy,hyvä sana ,ihan ku leipä menis karkuun.
Vai et kraanan alla märjäks ja sit orotella tovin verran.
Olik veren lämmöl väliä?
intin näkkäri oli parasta merkistä en tierä mut hyvää oli.- karppajanpainajainen
koti-kiusattu kirjoitti:
vetäytyy,hyvä sana ,ihan ku leipä menis karkuun.
Olik veren lämmöl väliä?
intin näkkäri oli parasta merkistä en tierä mut hyvää oli.Nops, oikeastaan olisin voinut käyttää verbia antautua. Leipä antautuu ulkoisesta kireydestään, hymyilee leveästi ja antavasti, ihanan hekumallisesti.
Veren pitoisuus ei liene kovin tärkeä, haalean vaalea kai paras.
Ukko kertoi joskus, että aikoinaan armeijan leireillä jotkut uunot polttivat intin näkkäripaketteja nuotiossa.
Näkkäreistä paras oli aikoinaan, erään maamme läntisen kaupungin mukaan nimetty. Nyt se on kuin keksiä, taittuukin mistä huvittaa. :(( koti-kiusattu kirjoitti:
vetäytyy,hyvä sana ,ihan ku leipä menis karkuun.
Olik veren lämmöl väliä?
intin näkkäri oli parasta merkistä en tierä mut hyvää oli."karppajanpainajainen"
Tarkoitatko kuminanäkkärillä mahdollisesti Ruutunäkkäriä, minusta se oli hyvää silloin. Liekkö sitä enää olemassakaan. Siskon kanssa paloittelimme pieniksi ruuduiksi ja pidimme niitä karkkeina.....- karpattuon:))
maarina1 kirjoitti:
"karppajanpainajainen"
Tarkoitatko kuminanäkkärillä mahdollisesti Ruutunäkkäriä, minusta se oli hyvää silloin. Liekkö sitä enää olemassakaan. Siskon kanssa paloittelimme pieniksi ruuduiksi ja pidimme niitä karkkeina.....Juuri sitä tarkoitin, ruutunäkkäriä. :)) Onneksemme jokaiselle joku on kai rakkain. :))
Dr Pepper USA,
toiset tykkää toiset ei. :))
Mekin leikkelimme aikoinaan voikukanlehtiä, se olivat silakoita. karppajanpainajainen kirjoitti:
Nops, oikeastaan olisin voinut käyttää verbia antautua. Leipä antautuu ulkoisesta kireydestään, hymyilee leveästi ja antavasti, ihanan hekumallisesti.
Veren pitoisuus ei liene kovin tärkeä, haalean vaalea kai paras.
Ukko kertoi joskus, että aikoinaan armeijan leireillä jotkut uunot polttivat intin näkkäripaketteja nuotiossa.
Näkkäreistä paras oli aikoinaan, erään maamme läntisen kaupungin mukaan nimetty. Nyt se on kuin keksiä, taittuukin mistä huvittaa. :((Jos ihminen ei tollasen mainospuheen jälkeen syö näkkäriä niin se on pöljä.
- virva-tuulia**
maarina1 kirjoitti:
"karppajanpainajainen"
Tarkoitatko kuminanäkkärillä mahdollisesti Ruutunäkkäriä, minusta se oli hyvää silloin. Liekkö sitä enää olemassakaan. Siskon kanssa paloittelimme pieniksi ruuduiksi ja pidimme niitä karkkeina.....Hyi!
Ruutunäkkärissä on kuminan maku. - karppajanpainajainen
virva-tuulia** kirjoitti:
Hyi!
Ruutunäkkärissä on kuminan maku.Joo, on kai makuasia, mutta itsekin inhoan kuminaa, muussakin kuin korvassa.
Niin olemme erilaisia. Aikoinaan otimme yhteen, kun ukko kertoi ureani tuoksuvan parsalt, parsaa popsittuani. Minä hänet luulosairaaksi kirjasin. Sittenpä luinkin, että kyky aistia se, on vain osalla ihmiskuntaa. virva-tuulia** kirjoitti:
Hyi!
Ruutunäkkärissä on kuminan maku.Kumina leipää ja vissyä ,kyllä tulee komeita röyhtäyksiä.
- karkkinainen
koti-kiusattu kirjoitti:
Jos ihminen ei tollasen mainospuheen jälkeen syö näkkäriä niin se on pöljä.
Anna mun kaikki kestää. :)))))))
Sinä olet viisain. karpattuon:)) kirjoitti:
Juuri sitä tarkoitin, ruutunäkkäriä. :)) Onneksemme jokaiselle joku on kai rakkain. :))
Dr Pepper USA,
toiset tykkää toiset ei. :))
Mekin leikkelimme aikoinaan voikukanlehtiä, se olivat silakoita.Samanlaiset oli meillä leikit ja keltaset kukinnot voita. Puunkaarna oli leipää, kivet perunoita. Valkoapilan kukinnoista tuli tuoksuva kiisseli...
virva-tuulia** kirjoitti:
Hyi!
Ruutunäkkärissä on kuminan maku.Niin oli, kuminaa minäkin nykyisin inhoan...
- karppajanpainajainen
maarina1 kirjoitti:
Niin oli, kuminaa minäkin nykyisin inhoan...
Witsi, kuin ihania olette. Oletta palstan päivänpaisteita, joiden takia tämä paikka on hankala jättää.
Nyt pitänee panna taas kerran nuppi kohti pielusta.
Kiitos, Sinulle ja Teille! - 1.1947
maarina1 kirjoitti:
Samanlaiset oli meillä leikit ja keltaset kukinnot voita. Puunkaarna oli leipää, kivet perunoita. Valkoapilan kukinnoista tuli tuoksuva kiisseli...
Voikille vettä astiaan ja siinä oli mehu!
Vaasan Maukas näkkäri ei ole entisensä. Maun runsaus ja sopiva kovuus hävisi.
Nykyään kaikki näkkärit on samanlaista mautonta ja liian rapeaa, paperimaista.
Se alkuperäinen ruutunäkkärikin on poissa. Mikään ei ole ennallaan:(
Sitkeää näkkäriä en kaipaa, tai sehän onkin silloin muuta, kuin näkkäriä.
- Tase pappa
Kuulepas nyt mies. Höyryävän vesikattilan päälle se näkkärinpuolikas hetkeksi.
Johan natisee hampaissa mukavasti. Eipä tule murut rinnalle, jos ei ole pahoja "hammaslomia" purukalustossa.
Mitkään karppausleivät eivät tule koskaan voittamaan aidon näkkärin makua.
Armeijan Vanikassa oli aito Rukiin maku ja teho.
Kämpässä "henget" puhuivat vahvaa kieltään.Mä tiesin et kyl kaverii ain jelpataa,heti tuli neuvoi .
Koht voi syörä sänkyssäki eikä murut haittaa nukkumist.- Mikrossa ..
koti-kiusattu kirjoitti:
Mä tiesin et kyl kaverii ain jelpataa,heti tuli neuvoi .
Koht voi syörä sänkyssäki eikä murut haittaa nukkumist.siitä saa myös hyvää, mulla on tapana tehdä maukas-näkkärisä koko levystä niin kun pitsa, eli se näkkäri toimii pohjana tuolle "pizzalle".
Mikrossa .. kirjoitti:
siitä saa myös hyvää, mulla on tapana tehdä maukas-näkkärisä koko levystä niin kun pitsa, eli se näkkäri toimii pohjana tuolle "pizzalle".
Jestas, siinäpä tuli kokeilun arvoinen Pizza ohje.....
- Mikrossa ..
maarina1 kirjoitti:
Jestas, siinäpä tuli kokeilun arvoinen Pizza ohje.....
Ja nopea tehdä. Laitan kyllä näkkärin ensin levitettä, ennen tomaattisosetta, ja sitten juustoraastetta ja täytteitä.
Hyvää on. ;) Mikrossa .. kirjoitti:
Ja nopea tehdä. Laitan kyllä näkkärin ensin levitettä, ennen tomaattisosetta, ja sitten juustoraastetta ja täytteitä.
Hyvää on. ;)No, varmaan on hyvää. Pitää kokeilla...
Mikrossa .. kirjoitti:
siitä saa myös hyvää, mulla on tapana tehdä maukas-näkkärisä koko levystä niin kun pitsa, eli se näkkäri toimii pohjana tuolle "pizzalle".
Jos sä kuumennat sen pitsan niin eikös se korppuunnu siel uunis.
Tulee tönkköä pitsaa.- Mikrossa .
koti-kiusattu kirjoitti:
Jos sä kuumennat sen pitsan niin eikös se korppuunnu siel uunis.
Tulee tönkköä pitsaa.Kyllä mä sen heti syön kun saan sen pois mikrosta.
En mä sitä kattele kauaa siinä lautasella, ja silloin se ei kerkeä tönkköntyä.
Eli on aika pehmeä, kun on siihen laittanut tarpeeksi kosteutta, voita ja tomaattisosetta. maarina1 kirjoitti:
No, varmaan on hyvää. Pitää kokeilla...
Kokeiltu on, tuli maukasta pizzaa, nami...
- henrjii
Pihalla pehmenee, sisällä on jo nykytiedon mukaan hometta siinä kosteudessa.
- ...
Voi.
Riittävästi voita, nimenomaan sille reikäpuolelle, kosteussuluksi mustaleimaemmentaalia päälle, Ehkä jotain tuorekurkkua voi myös käyttää, mutta voi on ehdoton. Hetken vetäytyminen ,se on siinä.
Sattui kovin sopivasti, just päivällä kaalikeittoa syödessäni hokasin, että näkkileipävarannot huvenneet kovin vähiin. Pitää ens viikolla kauppareissulla täydentää varastoja. Mä en syö kovin paljon leipää, muutama siivu jotain, silloin tällöin. Mutta näkkileipää kuluu tasaisesti ympäri vuoden, se on niin monikäyttöistä. Ja etenkin säilyy hyvin, ei mene ollenkaan haaskiin. Ja hyvää. . Haloo, mene ny sitten kauppaan ostamaan kaks siipaletta joululimppua kinkun alle...
=DW= - |||||
Tympäisee, kun cream crakkerit ovat kostuneet. Eivät narskahda.
Pitäisi kai leivitellä ja pullatella useammin kahvin kera siitä saa, ei kun kerman kera.
Oletko käynyt nakkarilla, haistelemassa? :))Näin paksuna poikana olen onnellinen et koskaan en oo tuntenu vetoo nakkarille.
Lihapiirakan syön kotona lihaliemeen upotettuna,on kuulema tervelist pikaruokaa.- |||||
koti-kiusattu kirjoitti:
Näin paksuna poikana olen onnellinen et koskaan en oo tuntenu vetoo nakkarille.
Lihapiirakan syön kotona lihaliemeen upotettuna,on kuulema tervelist pikaruokaa.Eläpä ny valhettele. Aikojen saatossa kerroit, että anelit lanttia, paria, saadaksesi edes hajustella nakkien keitinvettä, uunoillen. Samoin, muistelen, mikäli en muistinmenetyksestä kärsi, ja järsi, että sokkeroidut örkit olivat himoittujasi?
Paksu poika, sinä, sutikulmainen? Ei mene jakeluun.
Kapteenin laki päässä, käsi kunniaa osoittamassa. ||||| kirjoitti:
Eläpä ny valhettele. Aikojen saatossa kerroit, että anelit lanttia, paria, saadaksesi edes hajustella nakkien keitinvettä, uunoillen. Samoin, muistelen, mikäli en muistinmenetyksestä kärsi, ja järsi, että sokkeroidut örkit olivat himoittujasi?
Paksu poika, sinä, sutikulmainen? Ei mene jakeluun.
Kapteenin laki päässä, käsi kunniaa osoittamassa.Eihän ökkejä nakkarilla myyrä,koti keittiös luuhaan kun leivotaan ja visusti vahrin et kakkutaikina kulhon kaavinta ei mee ohi suun.
- |||||
koti-kiusattu kirjoitti:
Eihän ökkejä nakkarilla myyrä,koti keittiös luuhaan kun leivotaan ja visusti vahrin et kakkutaikina kulhon kaavinta ei mee ohi suun.
koti-kiusatulle, meidän kaikkien rakkaalle, kalliille!
Örkkyjä piti sanomani, örkfiiloja. Kanelisia, voisia, sokerisia, ihania, suuhun sulavia.
Ihan kuin sinä kiviä pinoat, joku muu tekee yhtä upeaa työtä keittiössä.
Kukin tekee, mitä osaa, sinä osaat paljon, paljon monia muita enemmän.
Ollaan onnellisia osassamme, itse en onneeni paljon vaadi.
Onni koostuu hitusista, pienen pienistä palasista, vastaan valtavat surut ja murheet.
Taisi mennä minulta jo melodraamaksi? ||||| kirjoitti:
koti-kiusatulle, meidän kaikkien rakkaalle, kalliille!
Örkkyjä piti sanomani, örkfiiloja. Kanelisia, voisia, sokerisia, ihania, suuhun sulavia.
Ihan kuin sinä kiviä pinoat, joku muu tekee yhtä upeaa työtä keittiössä.
Kukin tekee, mitä osaa, sinä osaat paljon, paljon monia muita enemmän.
Ollaan onnellisia osassamme, itse en onneeni paljon vaadi.
Onni koostuu hitusista, pienen pienistä palasista, vastaan valtavat surut ja murheet.
Taisi mennä minulta jo melodraamaksi?Älä anna periksi ihmetellään vaan mailman mahottomuutta,minä se kaasin tänään 93v petäjän ,pakko mikä pakko.
En silti pettuleipää tehnyt,nauraa virnotin kun oravat ihmetteli räystäällä et miten maahan päästään.- |||||
koti-kiusattu kirjoitti:
Älä anna periksi ihmetellään vaan mailman mahottomuutta,minä se kaasin tänään 93v petäjän ,pakko mikä pakko.
En silti pettuleipää tehnyt,nauraa virnotin kun oravat ihmetteli räystäällä et miten maahan päästään.Mie olenkin ajatellut udella, miten oravasi voivat? Paksusti ja hohotellen, kai, kun valkoisesikin piti poistua.
Arvaat varmaan, kuinka pahalta tuntuu nähdä oman lemmikkkini lopputaistelua, itkettää, mutta sitähän kai elämä on. Jota on saanut rakastaa, jolta on saanut tunnetta, hänestä pitää erota, jos ei itse sitä tee, ennemmin.
Silti pahalta tuntuu.
Kukin suree surujaan, sinun surusi on ääretön. Anna anteeksi, jos loukkasin.
Mäntyjesi mahdottomuuttakin olen aprikoinut. Naapurin katolla on melkoinen havunneulahuntu. lakaisukone pitäisi sinne saada nostettua. ||||| kirjoitti:
Mie olenkin ajatellut udella, miten oravasi voivat? Paksusti ja hohotellen, kai, kun valkoisesikin piti poistua.
Arvaat varmaan, kuinka pahalta tuntuu nähdä oman lemmikkkini lopputaistelua, itkettää, mutta sitähän kai elämä on. Jota on saanut rakastaa, jolta on saanut tunnetta, hänestä pitää erota, jos ei itse sitä tee, ennemmin.
Silti pahalta tuntuu.
Kukin suree surujaan, sinun surusi on ääretön. Anna anteeksi, jos loukkasin.
Mäntyjesi mahdottomuuttakin olen aprikoinut. Naapurin katolla on melkoinen havunneulahuntu. lakaisukone pitäisi sinne saada nostettua.Ei sun sanat oo loukannu ,vanhuuttani ajattelin ,viel meen katolle ku paimenpoika puuhun.
Joskus ne liikkeet hirastuu ja sen vuoks,annan mä oravien olla ja vierä luumut parvekkeelta.
Viimevuonna tiilet pesin ja taas on katto ja rännit täynnä moskaa,ehkä nyt hellittää kun kaks petäjää viel on nurin.
Muista nyt et jos oikein jostain pitää niin siitä päästää myös irti.- |||||
koti-kiusattu kirjoitti:
Ei sun sanat oo loukannu ,vanhuuttani ajattelin ,viel meen katolle ku paimenpoika puuhun.
Joskus ne liikkeet hirastuu ja sen vuoks,annan mä oravien olla ja vierä luumut parvekkeelta.
Viimevuonna tiilet pesin ja taas on katto ja rännit täynnä moskaa,ehkä nyt hellittää kun kaks petäjää viel on nurin.
Muista nyt et jos oikein jostain pitää niin siitä päästää myös irti.Niinpä, ei itsekkyys saa sanella tekoja.
Kiitos, ystävä kaukainen, Hyvää Yötä, itkettää.
Sieluni silmin, näen talosi, ja tonttisi, hyvin hallitun ja vallitun.
Ei olla vanhoja, ajatukset ovat sinullakin aivan uusia ja ihania, emme ole luutuneita, puutuneita, ikivaareja ja -muoreja.
Nyt, sinne selän taa, unta rauhaisaa! ♥
- virva-tuulia***
Laita 100%:n ruisnäkkärin päälle voita ja liota sitä vähän aikaa teessä. Hyvää.
On kokeiltu ajat sitten ,oli pentuajan herkkua.
tai sillon oli ilonen kun oli vaan jotain leipää liotettavaksi.- ...
Pitääpi olla makeaa teetä ja voilla ja suolalla käsiteltyä näkkäriä. Siis hyvin makeaa ja hyvin suolaista yhtäaikaa. Tee ja näkkäri on kyllä hyvää.
Mulla jokin ihme kiinnostus vanhoihin perinne-eväisiin. Ne oli simppeleitä aineiltaan, helppoja tehdä ja maukkaita. Tainnut tulla toi teollisuusruoka ja pitsa jotenkin liian arkipäiväisiksi. Höh, aikanaan oli oikein juhlatilanne, kun jotenkin pääsi pohjoissuomen ensimmäiseen pitseriaan herkuttelemaan. Nykyään mennään juhlapäivinä tsadissa Zetoriin vetämään oikeaa pottumuusia ja silakkapihvejä...
Joo, Kauppalistaa kaavaillut. Näkkäri on jo listalla, lisäksi silakka. Pitääpi tehdä suutarinlohta ja tomaattisilakoita uunissaa... Sekin muuten hankala projektina kun just nyt olen yksin mökillä, joopajoo, keitteleppä sitten yksi annos kaalikeittoa. tai yleensäkin tee yksi annos mitä tahansa ruokaa. Aika hankalaa. Jos tekee kattilallisen jotain murkinaa, mausteitten kanssa ei ole niin kovin tarkkaa, kunhan ei laita liikaa. Koita nyt sitten maustaa viis lihapullaa just sopivasti...
Siis ruuan haaskiin ostamisessa ei ole mitään järkeä, siksikin einekset suosittuja. Onneksi isommissa kaupoissa on vielä palvelulihatiskejä, ei ole pakko ostaa puolta kiloa kyljyksiä, jos aikoo syödä vaan yhden.
Jaa silakka, no sitä saa Prisman kalatiskistä kilotohintaan. Aattelin ottaa kilon, puolet suutarinloheen ja puolet uuniin. Ne tulee syödyksi kyllä.
=DW=
- Wasalainen
Suihkupullosta suihkaus näkkärin molemmille puolille, sitten leipä muivipussiin toviksi muhimaan, niin takuulla pehmenee.
Voit myös testata laittaa näkkäri muovipussiin sellaisenaan, nakata perunanlohko tai vaikkapa joku muu tuore vihannes/juures/hedelmä kostuttimeksi ja makua antamaan. - the._man
Enpä osaa sanoa, kun en vettyneestä näkkäristä voisi pitää.
Pidän juuri rapsahtavista näkkäreistä. Olen pari kertaa ostanut Leksands knäckebrödiä. Ohutta, rapsahtavaa ja tosi maukasta, mutta kun se on isona kiekkona, niin se ei oikein leipäkaappiin sovi. Jää ovi raolleen.
Ostan hyvin usein Salosen leipomon Ruisvarrasta, josta laitan valmiiksi viipaloidut palat leivänpaahtimeen. Päälle voita ja esimerkiksi maksamakkaraa ja paprikansiivuja.
Toivottavasti et katso tätä rönsyilyksi.- k/k
Et sitten vielä tunne minua ja mun tapojani,rönsyily on suotavuuden lisäksi melkein pakollista mun alotuksis.
- näkkärin tasapainok.
Ehdotan 100% ilman suhteellista kosteutta. Sen saat aikaan lämpötilasta ja vuodenajasta riippumatta, kun laita tiiviin kuvun alle avoimen vesiastian. Se haihduttaa vettä kunnes suht. kosteus kuvun alla on 100%. Hommaa käyttömäärän mukaan sopivan kokoinen juustokupu tai kakkukupu. Aseta kuvun sisään avoin vesiastia ja näkkärit ilmavasti levälleen. Pehmenemisaikaa en osaa sanoa, ja jokaisella aukaisulla kostea ilma korvautuu ympäröivällä ilmalla, mutta vesikuppi kostuttaa ilman uudestaan.
- k/k
Rehellisenä miehenä on pakko tunnustaa pikku omavaltaisuus.
Eräässä isossa rakennuskompleksissa on koneellisessa ilmanvaihdossa kostutus laitteisto.
Joskus aamuisin olen laittanut näkkäreitä tuloilma kanaliin ja säätänyt kosteutta ominpäin isommalle.
Päivänmittaan on hyvää leipää kädenulottuvilla mutta kannan huonoa omaatuntoa työntekijöitten pyyhkiessä nihkeää ottaansa. - näkkärin tasapainok.
k/k kirjoitti:
Rehellisenä miehenä on pakko tunnustaa pikku omavaltaisuus.
Eräässä isossa rakennuskompleksissa on koneellisessa ilmanvaihdossa kostutus laitteisto.
Joskus aamuisin olen laittanut näkkäreitä tuloilma kanaliin ja säätänyt kosteutta ominpäin isommalle.
Päivänmittaan on hyvää leipää kädenulottuvilla mutta kannan huonoa omaatuntoa työntekijöitten pyyhkiessä nihkeää ottaansa.Jo on sikamaista touhua yhden näkkärimieltymyksen takia! Voisit trosiaankin luoda sen 100% kosteuden täsmäkohdistuksen pelkästään näkkäreille, eikä kokonaiseen rakennuskompleksille ihmisineen.
Terv LL näkkärin tasapainok. kirjoitti:
Jo on sikamaista touhua yhden näkkärimieltymyksen takia! Voisit trosiaankin luoda sen 100% kosteuden täsmäkohdistuksen pelkästään näkkäreille, eikä kokonaiseen rakennuskompleksille ihmisineen.
Terv LLUskotko että emme tulisi toimeen työparina, pikkasen tosikolta vaikutat
- LL
koti-kiusattu kirjoitti:
Uskotko että emme tulisi toimeen työparina, pikkasen tosikolta vaikutat
Hehheh. Yrität vaan saada naisia vähentämään vaatteita ilmanvaihdolla ja kaiken maailman kepulikonsteilla.
LL kirjoitti:
Hehheh. Yrität vaan saada naisia vähentämään vaatteita ilmanvaihdolla ja kaiken maailman kepulikonsteilla.
Koskaan en oo ollu miestenmies.
- tirsku-ellen
LL kirjoitti:
LL
Ei kotoisemme tarvi käyttää mitään kepulia. Naisiin iskee hepulia hän ihan itsenään. :))
Mies musta kuin tropiikin yö.....tralalalalaa.
Nyt pitää mun jo lopettaa.
- Satu-mummeli*
k/k, aivan ihanan ketjun olet aikaansaanut kanssakirjoittajiesi myötävaikutuksella.
Rakastan juuri tällaista tosi paljon!
Mutta aiheeseen, eli kostutettuun näkkäriin. joka syntyy myös sillä tavalla, että otetaan yksi talouspaperi, kostutetaan se kokonaan märäksi kylmällä vedellä, puserretaan vesi pois.
Kääritään näkkileivänpala (tai nokkosvarrasleipäpala) siihen tiiviisti, laitetaan mikroon hyvin lyhyeksi ajaksi, otetaan pois: - ja siinä se on!
Ja sopivan kosteuden saavutettuaan päälle Philadephia-juustoa kerros,
sitten ei paljoa muta tarvita kuin ohuita kurkkuviipaleita. :)
NAM.- Knirrrk krunch
Saunan löylyynkin sen näkkärin voi viedä...tai kasvihuoneeseen jos sellaisen omistaa. On myös myytävänä sellaisia minikasvihuoneita jos perheessä on vain yksi pehmeän näkkärin syöjä ja siksi tavallinen tuntuu liian ylimitoitetulta.
- natsahammas
Knirrrk krunch kirjoitti:
Saunan löylyynkin sen näkkärin voi viedä...tai kasvihuoneeseen jos sellaisen omistaa. On myös myytävänä sellaisia minikasvihuoneita jos perheessä on vain yksi pehmeän näkkärin syöjä ja siksi tavallinen tuntuu liian ylimitoitetulta.
:l))
Voihan näkkileipää ulkoiluttaakin sateella, kunhan ei ihan ukkossateeseen sitä vie. natsahammas kirjoitti:
:l))
Voihan näkkileipää ulkoiluttaakin sateella, kunhan ei ihan ukkossateeseen sitä vie.Meinaakko, et salama iskee leipään......))
- k/k
Paras ohje tuli nyt,aion kokeilla jonakinpäivänä.
Saaks siin juustos olla valkosipulin murskaa mukana? - k/k
Knirrrk krunch kirjoitti:
Olisko hieno joululahja vinkki,tai isänpäiväks.
Ei tuliskaan sitä kirjaa tai sukkia vaan pikkanen näkkäri kasvihuone.
Se viheltäis tai vilkuttas valoja kun leipä on valmiina. - n-hammas
maarina1 kirjoitti:
Meinaakko, et salama iskee leipään......))
:))))
Ei vaan saisi pian leipähoidon hiuksiinsa, jos leipää kiireellään kantaisi, ja sataisi Esteristi. n-hammas kirjoitti:
:))))
Ei vaan saisi pian leipähoidon hiuksiinsa, jos leipää kiireellään kantaisi, ja sataisi Esteristi.Niinpä tietenkin, ja leipä tietysti sateen suojana.....,D
- Satu*
k/k kirjoitti:
Paras ohje tuli nyt,aion kokeilla jonakinpäivänä.
Saaks siin juustos olla valkosipulin murskaa mukana?Jos Philadelfia-juustoa meinaat, niin toki, maku vain mehevöityy.
- natsahammas
Kuinkas on herran purukaluston kunto, vai mikä houkuttaa moiseen äärimmäisyyteen?
Paitsi tosissaan, minäkin entisessä elämässäni tykkäsin syödä nahkean notkeahkoa näkkäriä. Silloin vielä olikin kunnon näkkileipää.- k/k
Omilla hampailla rouskuttelen,se nahkee leipä vaan houkuttaa,olisinko raskaana?
- natsahammas
k/k kirjoitti:
Paksuna voinet olla, mutta kukon munintaan en tältä syömältä usko, vaikka Lipponen niin väittääkin.
Tekeekö mieli syödä muurilaastia? natsahammas kirjoitti:
Paksuna voinet olla, mutta kukon munintaan en tältä syömältä usko, vaikka Lipponen niin väittääkin.
Tekeekö mieli syödä muurilaastia?Ei mitään pruukkia mut santaa joutuu puremaan kun oikein koheltaa.
- Suarastaan hyvä idea
k/k kirjoitti:
Minä olen vieroksunut näkkäriä siksi, että mulla mene suu kipeesti naarmuille. Hmm, pieni pehmentäminen saattais korjata tilanteen. Hyvä idea sulla!
- Rimmir tänään
Lötkyräksi meni joskus aikoinaan näkkäripalat, kun satuin laittamaan samaan muovipussiin tuoreen leivän kanssa.
Kyllä näkkärin räytyy rouskahtaa kunnolla. Eihän sitä lötkyränäkkäriä voi kostuttaakkaan sinne teekuppiin kun se on jo muusina siellä kupin pohjassa. Silloin kun vielä söin leipää, oli herkkuni, jota vieläkin kaipaan, Armeijantyyppinen kovis.
Aitoa luomuvoita päälle, laakea Teekuppi kuumaa, ja koviksenkostutus. Sopivan pehmentynyt, sulavan Voin risteytys oli nannaa minullekin.
Olisi kyllä vieläkin, vaan en kestä enää yletöntä ylipainoamista.
Kaikkea se miehistyminen teettääkin.
H.- Satu*
Jos painoindeksisi on plus miinus 22 , se riittää,
20:n alle ei pidä mennä. Ja hyvä kunto tietty! - virva-tuulia***
Kerrankin olemme samasta asiasta yhtä mieltä. Voita näkkärin päälle ja kastetaan teehen. On se hyvää.
Ei sitä kannata kuitenkaan aamusta iltaan puputtaa vaan silloin tällöin ainoastaan vaikkapa yksi näkkäri päivässä.
- :))
Hyvä idea, näkkileivän notkistajakone. Kaapinperille, muitten yhtä tarpeellisten vimpaimien joukkoon. :))
Tai olihan se tuolla jo keksitty, minikasvihuone, kunkin toivomalla kosteutustasolla.
Ainahan me asiallisia, mitäpä muuta? :)) - Pirre*
Mieki tykkään nahkean sitkeistä näkkäripaloista, - joskus jäänyt näkkäripalat leipälatikkoon ja siellä sen verran kostuneet että saa hampailla kiskoa siitä palaa..:)
- Satu*
Mökille kaappiin kesällä pariksi sateiseksi viikoksi unohtunut näkkäripaketti on valmista kauraa.
- Pirre*
Satu* kirjoitti:
Mökille kaappiin kesällä pariksi sateiseksi viikoksi unohtunut näkkäripaketti on valmista kauraa.
Just niin, vaikka hyvää on rapeakin näkkäri, mutta nahkea namia :)
- Satu*
Joku kyseli hampaiston kuntoa luullen tämän pehmentelyn siitä johtuvan, mutta ei, kyllä tämä on ihan oma nautinnonlajinsa.
Minä olen käynyt yli kolme vuosikymmentä samalla hammaslääkärillä, siitä asti, kun hän valmistui ja perusti oman vastaanottonsa jatkaen myös hammaslääkäreiksi opiskelevien opetamista yliopistolla.
Hän on sukua, ja pidän hänestä siksikin, että hän koko ajan puhuu ja kertoo mitä tekee, ja hän keskittyy hampaisiin eikä puhu muista asioista hoidon aikana. Muut asiat jutellaan ennen ja jälkeen.
Reikiä ei ole hänen neuvojensa mukaan hamoaita hoitaessani tullut, ja lähi-ihmseni ovat myöskin sen tiedon piirissä olleet. Kuitenkin tarkistus vuosittain, samalla pienet hammaskiven poistot ja fluoraukset.
Kyllä 'ruokasalin kalustoni' on hyväkuntoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315426- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112535
- 292132
- 122057
- 1631876
- 141358
- 1051352
- 1371154