Kertokaa

kiinnostunut

minkälainen kieli on saamen kieli. Olen itse Länsi-Suomesta ja olen käynyt aikoinaan vain kerran Lapissa. Joten tietämykseni Lapista ja saamelaisuudesta ei ole edes mainitsemisen arvoista.
Entä minkälainen kulttuuri on saamelaisilla?
Kysymykseni ovat nyt tietysti aika laajoja, mutta ehkä jollakin on aikaa vastata ja valottaa saamelaisuutta, joka on hyvin suuri rikkaus Suomelle.

Kiitos vastauksista.

6

2088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nieida

      Saamen kieli kuuluu suomen kielen tavoin uralilaisten kielten suomalais-ugrilaiseen haaraan. Määritelmä saamen kielten määrästä vaihtelee. Joidenkin lähteiden mukaan saamen kieliä on jopa kymmenen erilaista, joista kuudella on virallinen ortografia. Suomessa saamen kielistä puhutaan kolmea; pohjoissaamea (joissakin lähteissä myös tunturisaame), inarinsaamea ja koltansaamea. Pohjoissaamella on saamen kielistä laajin puhujakunta. Erään arvion mukaan jopa 75 prosenttia saamen kielen puhujista puhuu pohjoissaamea. Pohjoissaamea puhutaan Suomen lisäksi myös Norjassa ja Ruotsissa. Koltansaame kuuluu itäisiin saamen kieliin ja sitä puhutaan Inarin kunnan itäosissa sekä Venäjän puolella. Inarinsaamea puhutaan ainoastaan Inarinjärven ympäristössä. Kielen ja murteen ero ei ole aina täysin selvä. Saamen kielillä ei ole ns. yleiskieltä kuten esim. suomella on. Saamen kielten puhujat käyttävät omia murteitaan. Saamen kielten rajoja on vaikea tarkasti määritellä. Naapurikielten jotkin murteet voivat muistuttaa toisiaan niin paljon, että ihmiset voivat keskustella keskenään ilman ongelmia, mutta mitä pitempi saamen kielen puhujien maantieteellinen välimatka on, sitä suuremmat ovat myös kielelliset eroavaisuudet. Vuosisatojen saatossa saamen kieliin on lainautunut useita sanoja pohjoismaisista kielistä, venäjästä sekä suomesta, siksi saamea kuunnellessa on mahdollista erottaa tuttuja sanoja eri kielten pohjalta.

      Lisää tietoja voit lukea esimerkiksi osoitteista:
      http://www.samediggi.fi/oktavuohta/index.htm
      http://www.yle.fi/samiradio/

      • Tyttö

        Osaan vain muutaman sanan saameksi (pohjoissaame) ja olen innokas opiskelemaan kun Inarissa lomaillessani löysin Davvin-kirjat ja kasetit. Kävin siellä kuukausi sitten ja nyt olen alkanut kieleen ja kulttuuriin perehtyä, sillä sukututkimus-harrastukseni tuloksena löysin tiedon, että minun Isoisäni isä oli saamelainen. Innostuin valtavasti joikusta kuultuani muunmuassa Mari Boinea. Tarkoitukseni ei toki ole väittää itseäni saamelaiseksi, vaan opiskella asioita, jotka enenevimmissä määrin minua kiinnostavat.

        Kysyisin sinulta mielipidettä... Koetko jotenkin epämiellyttäväksi, jos tänne haluaa joku kirjottaa saameksi, vaikkei kauhean hyvin osaakaan? Olisi ihanaa harjoitella niin, että kieltä osaava kertoisi, milloin tuli virhe... Olen ajatellut hakea Inariin saamenkieltä opiskelemaan, mutta haluan oppia perusteet ensin.

        Kiitos linkeistä, ne auttavat paljon.

        Jos tätä lukee joku, jolla olisi kiinnostusta opettaa minua arkisaamea puhumaan ja kirjoittamaan, niin olisin kovin iloinen. Giitu ajastasi. :)


      • Áhkoš
        Tyttö kirjoitti:

        Osaan vain muutaman sanan saameksi (pohjoissaame) ja olen innokas opiskelemaan kun Inarissa lomaillessani löysin Davvin-kirjat ja kasetit. Kävin siellä kuukausi sitten ja nyt olen alkanut kieleen ja kulttuuriin perehtyä, sillä sukututkimus-harrastukseni tuloksena löysin tiedon, että minun Isoisäni isä oli saamelainen. Innostuin valtavasti joikusta kuultuani muunmuassa Mari Boinea. Tarkoitukseni ei toki ole väittää itseäni saamelaiseksi, vaan opiskella asioita, jotka enenevimmissä määrin minua kiinnostavat.

        Kysyisin sinulta mielipidettä... Koetko jotenkin epämiellyttäväksi, jos tänne haluaa joku kirjottaa saameksi, vaikkei kauhean hyvin osaakaan? Olisi ihanaa harjoitella niin, että kieltä osaava kertoisi, milloin tuli virhe... Olen ajatellut hakea Inariin saamenkieltä opiskelemaan, mutta haluan oppia perusteet ensin.

        Kiitos linkeistä, ne auttavat paljon.

        Jos tätä lukee joku, jolla olisi kiinnostusta opettaa minua arkisaamea puhumaan ja kirjoittamaan, niin olisin kovin iloinen. Giitu ajastasi. :)

        Minusta jokaisen, joka taitaa saamen kielen, pitäisi rohkeasti kirjoittaa sitä. Itse kirjoittaisin mielelläni saameksi aina kun se on mahdollista.

        Beare cálligoade. Dainna lágiin oahppat giela ja gielladádi nanosmuvvá. Lohpidan vástidit samegillii ja maiddái oahpahit du dakko, gokko sáhtan.

        Juos dovddat iezat sápmelazzan, dalle don leat sápmelas. Dasa lassin du áddjáhan lei sápmelas.

        Bázan vuordit!


      • Tyttö
        Áhkoš kirjoitti:

        Minusta jokaisen, joka taitaa saamen kielen, pitäisi rohkeasti kirjoittaa sitä. Itse kirjoittaisin mielelläni saameksi aina kun se on mahdollista.

        Beare cálligoade. Dainna lágiin oahppat giela ja gielladádi nanosmuvvá. Lohpidan vástidit samegillii ja maiddái oahpahit du dakko, gokko sáhtan.

        Juos dovddat iezat sápmelazzan, dalle don leat sápmelas. Dasa lassin du áddjáhan lei sápmelas.

        Bázan vuordit!

        Kirjoitin viestisi saamenkielisen osan muistiin ja uskoisin ymmärtäneeni, parhaani teen.

        Ja mun gal aiggon cállit/hupmat sámegillii nu buorit go fal máhtan... (toivottavasti meni edes likimain oikein)

        Onko sinulla tietoa, mistä saisi ladata koneelle saamenkieliset aakkoset?


      • Áhkoš
        Tyttö kirjoitti:

        Kirjoitin viestisi saamenkielisen osan muistiin ja uskoisin ymmärtäneeni, parhaani teen.

        Ja mun gal aiggon cállit/hupmat sámegillii nu buorit go fal máhtan... (toivottavasti meni edes likimain oikein)

        Onko sinulla tietoa, mistä saisi ladata koneelle saamenkieliset aakkoset?

        Vuoi go lei somá lohkat du sámegielat cállosa, riektacállinge lea hálddus. Sámegielat bustávaid sáhtat jearrat Sámedikkis Kangasniemi Hannos [email protected].

        Gulahalle vuot!


      • Deaivvadeapmi
        Tyttö kirjoitti:

        Osaan vain muutaman sanan saameksi (pohjoissaame) ja olen innokas opiskelemaan kun Inarissa lomaillessani löysin Davvin-kirjat ja kasetit. Kävin siellä kuukausi sitten ja nyt olen alkanut kieleen ja kulttuuriin perehtyä, sillä sukututkimus-harrastukseni tuloksena löysin tiedon, että minun Isoisäni isä oli saamelainen. Innostuin valtavasti joikusta kuultuani muunmuassa Mari Boinea. Tarkoitukseni ei toki ole väittää itseäni saamelaiseksi, vaan opiskella asioita, jotka enenevimmissä määrin minua kiinnostavat.

        Kysyisin sinulta mielipidettä... Koetko jotenkin epämiellyttäväksi, jos tänne haluaa joku kirjottaa saameksi, vaikkei kauhean hyvin osaakaan? Olisi ihanaa harjoitella niin, että kieltä osaava kertoisi, milloin tuli virhe... Olen ajatellut hakea Inariin saamenkieltä opiskelemaan, mutta haluan oppia perusteet ensin.

        Kiitos linkeistä, ne auttavat paljon.

        Jos tätä lukee joku, jolla olisi kiinnostusta opettaa minua arkisaamea puhumaan ja kirjoittamaan, niin olisin kovin iloinen. Giitu ajastasi. :)

        Dearvva,

        Du leat Sámi nieidda :).

        Mun lean Sámi nieidda :).



        Buresboahtin :) !



        Ustitlas dearvvudaiguin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe