Osaako rottanne temppuja?

neljänrotanomistaja

Niin, otsikossahan toi jo tulikin, että mitä temppuja rottanne osaavat ja miten olette temput opettaneet? Roxy-rottani (1,5v uros) osaa pyöriä takatassuillaan, kävellä köyttä pitkin ja esittää kuollutta, heh:D Tyttöporukasta 10kk vanha Milli osaa pelata jalkapalloa saman ikäisen siskonsa Mistyn kanssa. Molemmat siskokset osaa myös tasapainotella köydellä, tulla kutsuttaessa luokse, "sukia" eli putsata käskystä naamaa ja sitten kynsiä leikatessa ojentaa hienosti käpälän :)

4kk vanha tyttönen Saga on vielä niin napero, ettei edes nimeään vielä osaa, hihi:)!
Kertokaas te rottienne sukupuoli ja ikä, ja tietysti niiden osaamat temput :) Täällä saa myös kysyä apua temppujen opettamiseen ja miettiä uusia temppuideoita.

10

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F

      Miten olet opettanut rotan ojentamaan käpälää ja pysymään paikallaa kynsiä leikattaessa? Nuo on semmosia hulivilejä, että huhhuh.

    • neljänrotanomistaja

      Ennen käpälän ojennusta kannattaa opettaa rotta pysymään paikallaan. Ensiksi totutat rotan kynsisaksiin, eli annat sen rauhassa tutustua saksiin ja tutkia niitä itsenäisesti. Sitten rotta tukevasti syliin siihen asentoon, jossa kynsiä leikataan. (Helpointa minusta on, kun rotta makaa selällään jalkojeni välisessä "kourussa", kun istun).

      Ennen varsinaista leikkuuta syötät sille muutaman namipalan ja vaikka rapsuttelet vähän. Anna saksien olla koko ajan esillä. Aluksi kannattaa toisella kädellä pikkuhiljaa lähestyä rotan käpälää saksien kärjellä ja toisella kädellä syöttää herkkuja, helppoa. Omat rottani ovat tuskin huomanneet kynsien leikkausta, kun ovat saaneet samalla syödä namia. :D Samalla tietysti rotta oppii, että operaatio onkin ihan mukava, kun saa samalla herkkuja ja hellyyttä. Muista pitää leikkuussa taukoa, etenkin, jos rottaa pelottaa tai se on levoton!

      Tuon ojennuksen rottani ovat oivaltaneet itse ajan kuluessa, kun olen nostanut käpälää hiukan ylöspäin samalla, kun olet namia syöttänyt ja kehunut. Pikku hiljaa, kun nostin käpälää ylöspäin ja syötin namin, aloin myös oivalluksestani sanoa "ojenna", jolloin rotat taas älyään osoittaen alkoivat ojentaa ihan omasta tahdostaan käpäläänsä. Aina ei edes palkkiota tarvitse antaa. Muista, ettei opetus onnistu, jos rotta kokee kynsienleikkuun muuten epämiellyttäväksi tai pelkää.

    • Sedä

      Omat naaraani osaavat kaikki pyöriä, tulla luokse ja tuntevat nimensä. Yksi hyppää lisäksi renkaasta. En ole vaivautunut sen enempää opettamaan.

    • RottaR

      Meillä osataan pöriä, nimet, kiivetä käskystä ymym. Aina uudelle rotalle opetetaan samat ;)

    • nollanrotanomistaja

      miten rotan voi opettaa pyörimään?

      • rotteri

        Itse opetin rotan pyörimään herkun avulla. Näytin, että tässä on herkku. Sitten hitaasti näytin herkulla rotalle pyörimis suunnan. Se seurasi herkkua hienosti. Toistin samaa ja sanoin aina samalla 'pyöri'. Kun rotta osasi mennä tämän vaiheen hyvin tein kädellä ympyrämäisen liikkeen nopeammin. Kun tämä onnistui siltä hyvin nostin käden ilmaan ja sanoin 'pyöri' se meni ympäri itsekseen ilman, että käteni olisi näyttänyt liikkeen. Täytyy vain muistaa, että siinä voi kestää kauan ja rottaa ei saa pakottaa mihinkään mitä se ei halua. Jokainen rotta on myös yksilö ja jotkut oppivat paremmin/nopeammin kuin toiset.


    • rotteri

      Miten rotan voi opettaa pyörimään takatassuillaan? Olen kokeillut sitä, mutta ei oonnistu. Ja miten tuon kuollutta esittämisen voi opettaa??

    • hellujadoru

      Rottani on Doris. Se on vähän yli vuoden ja tottakai tyttö :D Villi tapaus... :D Se osaa -> pyöriä, antaa tassua, tulla luokse käskystä (ainakin välillä :D), kävellä köyttä pitkin, hypätä renkaan läpi ja välillä kävellä takajaloilla :D

    • surhym

      Meillä osataan tuhota kaikki mikä on jäänyt lattialle:D Niin ja me ymmärretään silloin kun kiinnostaa ymmärtää;-) En ole ikinä oikeestaan opettanut mitään, vahingossa ovat oppineet. Vanhin herra osaa tönätä banaanilastu kupin alas hyllyltä ja tönätä lattiaa pitkin mun luokse, saa tietysti palkinnoksi banaanilastun. Nyt on jo yksi pikkunen alkanut kiinnittään huomioo siihen ja seuraa varmasti kohta itsekkin mallia. Kaikki ruoan pummaaminen on melkein kaikilla ollut verissä, takajaloilla seisominen ja etutassuilla huitominen. Herkkujen laittamin muovikuppien alle on vaan ollut tylsyyden poistamista pojilta mutta siitäkin tuo vanhin ukkeli on sitä mieltä että "minähän en tee mitään", sama kaveri on pienestä asti ollut meidän uhmaikäinen jästipää. Ei ole tyhmyydestä kiinni vaan siitä että kaikki on ihan turhaa touhua.

    • Zerorakas<3<3

      Hmm.. No tytöt ei osaa vielä mitään muuta kun nimensä, koska eivät jaksa hirveästi keskittyä... Mutta Zero osaa kyl pyöriä, nimensä, tassu, kävele (takajaloilla), hyppää, ja seuraa (tää seuraa toimii onneksi ulkonaki...) :D Zero jaksaa keskittyy kauan jos on juustoa tai jotain muuta tollasta palkkiona :d ja tietty ruuan ja huomion kerjääminen on pojalla hallussa... :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe