Muuttaisitteko puukerrostaloon

Jotekin pelkään.

Ministeri Häkämies on kovin innoissaan puurakentamisesta. Oletko sinä .

19

344

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the._man

Mitä sinä pelkäät?

• Jotenkin pelkään

Tulta !

• the._man
        Jotenkin pelkään kirjoitti:

Tulta !

Niinhän ne voivat palaa puiset omakotitalotkin ja palavatkin ikävän usein. Kerrostalopaloja on myös kivitaloissa.

• Jotenkin pelkään kirjoitti:

Tulta !

Kyllä tulen vaara on kaikissa kerrostaloissa. Aina jotain palavaa materiaalia on. Puurakennukset ovat terveellisempiä, kunhan ei kosteus ja home pääse pesiytyyn...

• Aina kanntaa miettiä

Muistaakseni puukerrostaloille on kivitaloa tiukempia paloturvallisuusmääräyksiä, koska tulipalotilanteessa palo etenee nopeammin, kuin kivitalossa. Kivitalossa on helppo luoda palon pysäyttävät palo-osastot. Naapureiden vastuullisuudesta tai holtittomuudesta ei koskaan voi tietää. Muutenhan puukerrostalo on samanlainen asuttava kuin mikä tahansa muu kerrostalo, ja säilyttää kai jälleenmyyntiarvonsa siinä kuin kivitalo. En tiedä varmaksi.

• Rakennusmies evp

Minun mielestäni suurin huolenaihe ovat pesutilat ja niiden vedeneristys.

• tarkkana saa olla

Mä olen muuten asunut 1987 rakennetussa puurunkoisessa rivitalossa, jonka oli rakentanut paikkakunnalla arvostettu ja hyvämaineisena pidetty rakennusliike. Sen aikaisten rakennusmääräysten mukaan pesutiloissa riitti pelkkä kosteussulku, mutta meidän kylppäristä se oli tainnut unohtua tykkänään, tai sitten sitä oli vedetty yks kerros hutaisemalla, koska jo 1990-luvun alussa seinä oli laattojen takaa pahoin vettynyt. Saunan ja kylppärin välisen seinän runkopuut olivat vettyneet, ja menneet aivan mustaksi . Ulkoseinän puolella kyprokki oli mössönä, mutta sen takana oleva muovi oli suojannut ulkoseinän runkoa.

Onhan se hyvä, että rakentamiseen löytyy määräyksiä, ja yleensä niitä pyritään noudattamaan ja valvotaankin.

• ...

Kyllä.

Puu oikein hyvä, perinteinen ja paljon testattu materiaali. Aivan eri asia kuin petonielementti kerrostalot. Niitä seiskytluvulla rakennettuja puretaan ympäri maata korjauskelvottomina.

Kaikki aina pelkää puutalossa tulipaloa. No ihan syystäkin. Mutta ei puu mikään ruutitynnyri ole, ei se helpolla syty. Mun muistin mukaan puukerrostaloissa on pakollisen spriklerit ja nissä on palosulkuja jokapaikassa. Ja esim. kaikki väliseinät tehdään nykyään kyprokista, joka ei pala-. Ainoa ero on rungossa.

Puu mun mielestä siitäkin hyvä, se itessään on eräänlainen eriste. Lämpö ja ääni. Ei puutalossa meteli kanna naapuriin, kuin petonitalossa. Ja puu on suora luonnon materiaali, kesto-ikä useita satoja vuosia, ei muodissa ollut petonielementti rakentaminen niin pitkään tule mitenkään kestämään. Vanhoja hirsitaloja suomi pullollaan.

Suurin ongelma mun miestä vesi. Puu voi kyllä kastua ja kestää vettä. Mutta puu imee kosteteutta itteen, se on niinkuin imupaperia siinä suhteessa. Täytyy todella hyvin tehdä kaikki putkihommat ja närät tilat, että runko ei tosiaan voi edes saada vettä, eikä mitään kondenssivettä rakentamistavasta johtuen. Puu mätänee ja homehtuu, se sen akilleen kantapää.

Kyllä mä puutaloon voisin muuttaa. Tpsin, jos olisin enää rakentamassa ok- taloa ja ois sponsoriasiat kunnossa. Kyllä se olisi sitten muurattu poltetusta tiilestä :DDD

=DW=

• Näin on sovittu

Katsoin eilen ohjelmaa kivitalotehtaasta. Se olisi vaihtoehto poltetuille tiilille.
      Tiilitalo vanhan muurarin muuraamana. Ei ole pesuhuoneongelmia.
      Rivarin kylppäriremontit 8000-10000 hujakoilla ja mätää sekä hometta löytyy.
      Pari kolmevuotta olen asioita ihan läheltä seurannut. Oma laitetaan kuntoon
      ensikesänä ja meillä jokainen maksaa itse. Putkihommat tehdään yhtiön laskuun.

• No mikä ettei, kunhan hinta on kohdallaan. Puussa on monta hyvää puolta asumista ajatellen, eihän siitä kauan ole kun sieltä vasta pudottiin...

• Kerran kävin puurunkoisen pienkerrostalon esittelyssä Oulun Linnanmaalla ja se riitti. Ei kelpaa, ei!
      Ei minkäänlaista äänieristystä! Naapurihuoneistossa kävin kuuntelemassa mitä esittelijä valehteli ja hyvin kuului seinän läpi. Ja tulipalossa se sprinklerin vesi tuhoaa sen, mikä tulelta jää. Tosin ovat suurella rahalla teettäneet tutkimuksen missä todetaan, ettei puutalo pala, mutta minulla on toisenlaiset kokemukset.

Omakotitalossa on yksi potentiaalinen tumpeloperhe, joka palon saa aikaan. 20-huoneistoisessa pienkerrostalossa niitä on 20 joten syttymistodennäköisyyskin on 20-kertainen.

En ota riskiä muista kuin itsestäni.

• Kehitettävää on

Hyvä kirjoitus !

• .||||||||

Latohan palaa, kesällä, uskon, ihan hötösti.
      Jouni Koiso-Kanttila, ja puukerrostalo, on hienosti kertonut aatteitaan, jopa saanut niitä toteutettua.

• :(

Koskaan en haluaisi muuttaa kerrostaloon.

• ahdasta elämää

Kerrostaloasujalla on monta naapuria, ja usein löytyy niitä, jotka häiriintyvät muista ihmisitä, ja niitä, jotka häiritsevät muita ihmisiä. Asuin joskus 1980-luvulla Haagassa kerrostalossa, jonka asukkaat olivat pääasiassa iäkkäitä ihmisiä. Bileitä en pitänyt. Musiikkia en soittanut kovalla.

Naapurit valittivat isännöitsijälle siitä, että vedin vessan yöllä, tai ylitöistä tultuani menin suihkuun vielä kymmenen jälkeen. Vanhassa kerrostalossa oli pelkkä painovoimainen ilmanvaihto. Varsinkaan kesällä sellainen ei vedä kunnolla. Aamuisin rappukäytävässä oli huono haju, kun porukka ei ollut vetänyt vessojaan yöaikaan. Aamu 5:ltä talossa kyllä tiskailtiin astioita. Kolke ja veden suhina oli ilmeisesti siihen aikaan aivan normaalia.

Isännöitsijälle oli myös valitettu, että hypin narua iltaisin. Narua en hyppinyt, enkä loikkinut muutenkaan asunnossani. Päättelin, että kyse on joko pesukoneesta tai ompelukoneesta. Ompelukoneen alle hommasin tärinää vaimentavan kumimaton. Niihin aikoihin pesuaineiden kaveriksi tulivat pesupallot. Pienessä koneessa pienellä pyykkimäärällä pallon kolina saattoi kuulua naapuriasuntoon. Lopetin siis pesupallon käytön. Kyseessä saattoi myös olla pesukoneen linkousvaihe. Senaikaiset koneet eivät olleet niin hiljaisia kuin nykyään. Asuin vuoden ko. asunnossa, ja sen jälkeen en ole kerrostalossa asunut.

Edellinen asuntoni oli Pasilassa. Yläkerrassa joku nosteli säännöllisesti painoja ja välistä pelehti sängyssäkin. Normaalia elämän ääntä kuului sieltä sun täältä, eikä kukaan valittanut turhasta. Siellä oli OK asua, mutta vuokranantajani möi asuntoni, ja minun oli muutettava edellä mainitsemaani Haagan asuntoon.

• mnää...........

Itse asuin 70-luvulla muutaman vuoden vanhempani kanssa kerrostalossa. Enpä voi muuta sanoa, kuin että kammo jäi.
      Toinen asunto oli 7-kerroksisen talon alimmassa kerroksessa, johon elementtitalon naapurin pieraisutkin kuuluivat. Asunto oli vielä sisääntulon yläpuolella, joten harva se yö, kun kivet rapisivat ikkunaan.
      Hissi, lonksuva, juuri rakennettu, häiritsi yötä päivää.

Toisen asunnonkin pisin seinä oli rappukäytävää päin. Onneksemme ei ollut enää lapsikatrasta iloittelemassa hissiajeluilla. Tosin, makuuhuoneen seinän takana kukkui naapurin käkikello öin ja päivin. Alapuolella tapeltiin harva se yö. Yläpuolella kustiin ja pyykättiin öisin, jälkeen puolenyön.

Kerran, heräsin yöllä, pöntöllä istuen ihmettelin, josko päässäni viiraa, kun kuului ihme vihellystä. Kaukana, toisessa portaassa oli joku innostunut aamukolmelta hilpeästi huiluttelemaan, selvisi.

No, pitää yrittää saavuttaa asumismuoto, joka on kullekin sovelias.
      Onhan toki kerrostalojenkin äänieristyksessä suuria eroja.

• samanmoinen

Niin, sortsit, eksyin aiheesta. Talo ei ollut puusta, vain minun pääni, kai.

• 7+13 =20

En mitenkään, en ikinä. Ja vain katutaso on paras minulle. Läpikulku mahdollisuus. Mitä tekee ihminen hissittömässä monikerroksisessa kerrostalossa jos tulee hätättilaane? Alkaisikin palaa jossain asunnossa alempana ja mihinkään et pääsisi asunnostasi. Ei ikinä sitä tilannetta. Kuka hyppää parvekkeelta jos sellainen nyt sattuisi olemaan?

• Tampere '

Mulla on ekakerroksen parveke noin 3 metriä katutasosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe