Häkin vangit

tympii tuo!!!

Miksi hirvikoirat ja lintukoirat ovat lähes aina häkissään? Monesti näyttää olevan ettei niitä edes hihnaan opeteta ja sitten vaan metsälle viedään pyyntiaikana ja silloinkin sitten haukutaan koira kun se ei anna edes kiinni... satikka hauku. Ja kun se ei hauku, eikä anna kiinni niin otetaan uusi, "kun olen kuullut että yli 5-vuotias koira jos ei hauku, niin ei enää kannata edes yrittää"... Näin minulle on perusteltu.

Miksi hitossa varsinkin metsästyskoirien omistajissa on paljon tällaisia peeloja, jotka ottavat koiran ja odottavat että sille riittää ku häkin tekee ja kopin ja sitten antaa vettä ja ruokaa. Kouluteta ei (koiran pitäisi ilmeisesti se itse tehdä) eikä oteta häkistä ulos kuin pyyntiaikana.

Kertokaahan miksi näin?

50

2202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Robot Dogies

      siksi koska et näemmä puhu totta, nämä metsästys koirat tuppaavat olemaan niitä alkukantaisia jotka ei edes viihdy sisällä. Olisiko parempi että ne olisivat aina irti ja räyhääsivät jokaisen pihamaalla?

      Omat koirani osaavat kyllä perus tottelevaisuuden ja pari temppuakin ja asuvat 60 kertaa 60 aitauksessa.

      Oletko itse tämmeisien koirien omistaja kun tunnut tietävän. En ole ikinä nähnyt tuollaisia koiria. Kerro toki minullekkin että missä tuommoisia näät?

    • Sirupiru

      Onko sinun mielestäsi niin, että ulkokoirat saavat vähemmän liikuntaa kuin sisäkoirat? Koiraa voi olla lenkittämättä olipa se sitten ulko-, sisä tai metsästyskoira.
      Mutta joo, kyllä minä myönnän, että on metsästyskoiria(kin), joita ei viitsitä käyttää lenkillä, vaan ainoastaan metsällä kun on metsästyskausi. Veikkaisin, että tällaisten koirien omistajat on suurimmaksi osaksi niitä vanhemman puoleisia miehiä, joiden perheessä ei ole sopivan ikäisiä lapsia lenkittämässä koiraa heidän puolestaan. Ja se on väärin.
      Mutta metsästäminen itsessään on tietty erinomaista liikuntaa koiralle. Oletkos miettinyt, kuinka paljon enemmän metsästyskoira saa liikuntaa ja virikkeitä juostessaan tuntikausia metsässä jäljittämässä kuin sisäkoira remmin jatkeena?
      Meillä on metsästyskoira (ulkona aitauksessa tietenkin), joka eilen oli koko päivän metsällä, ja jota on tänään käytetty 3 kertaa lenkillä. Että äläs yleistä.

      • kjjjkj

        Koira tarvitsee liikuntaa ja aktivointia ympäri vuoden. Sille ei siis riitä pelkkä metsästys, jonka kaudet pitävät pitkiä taukoja. Koira ei ymmärrä mitään metsästyskausista, joten se voi vaipua epätoivoon monen kuukauden liikunta-/aktivointitauon aikana. Koiralle tulee tarjota liikuntaa ja aktivointia myös metsästyksen ulkopuolella, eikä jättää moneksi kuukaudeksi vain kököttämään ja ihmettelemään !


      • Sirupiru
        kjjjkj kirjoitti:

        Koira tarvitsee liikuntaa ja aktivointia ympäri vuoden. Sille ei siis riitä pelkkä metsästys, jonka kaudet pitävät pitkiä taukoja. Koira ei ymmärrä mitään metsästyskausista, joten se voi vaipua epätoivoon monen kuukauden liikunta-/aktivointitauon aikana. Koiralle tulee tarjota liikuntaa ja aktivointia myös metsästyksen ulkopuolella, eikä jättää moneksi kuukaudeksi vain kököttämään ja ihmettelemään !

        No niin tarvitseekin, ei kai tässä ole kukaan mitään muuta väittänytkään.


    • Robot Dogies

      samaa mieltä. ÄLÄ IKINÄ yleistä!

    • tympii tuo!!

      Näkyy olevan että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

      Kyllä minulla kokemusta metsästyskoirista on, 40 vuotta, metsämiehistä vielä enemmän.

      Minun koirani eivät koskaan ole olleet niin alkukantaisia ettei niitä ole sisällä voinut pitää eikä kouluttaa satikka käyttää lenkillä. Aina ovat ihmisen seurasta ja lähellä olosta nauttineet.

      Minähän sanoin että lähes aina, eli jos kaksi omistajaa sanoo pitävänsä koiriaan hyvin, se ei tarkoita että joka ainut. Tunnen metsämiehiä ympäri suomea ja voin kertoa että meininki aikalailla sama kaikkialla.Itse tätä hommaa katselen pohjoisessa suomessa.

      Enkä muuten ole käskenyt koiraa kokoajan sisällä pitää, häkki käy hyvin, kunhan sieltä pääsee säännöllisesti päivittäin ulos ja saa seuraakin. Ekä nappia tule otsaan jos ei yhtäkkiä osaakaan tehdä niinkuin pitää kun ei kukaan ole koskaa opettanut.
      Minullakin oli yksi koira joka ei koskaan haukkunut kuin oravia, se eli 17 vuotiaaksi sitten kuoli sydänkohtaukseen.

      Katselkaapa ja miettikää omiakin tapojanne, aina on varaa parantaa. Minullakin.

      Terveisin palkittujen ja haukkuvien koirien omistaja.

    • näin on "

      Olen samaa mieltä. Paljon on hirvikoiria myös kerrostaloissa, joissa ei ole mahdollista pitää koiria missään häkeissä. Kerrostaloissa tapaamani pystykorvarodut ovat yleensä rauhallisia, hiljaisia ja ystävällisiä. Sen sijaan yleensä maaseutujen häkkikoirat vain haukkuvat, eli ovat aivan stressaantuneita. Kärsivät liikunnan puutteesta, lihoavat, eivätkä tiedä kuka on niiden johtaja. Kerrostalojen koirat ovat yleensä paljon tyytyväisempiä ja rennompia kuin omakotitalojen. Minunkin naapurissani (asun kerrostalossa) asuu karjalankarhukoira, josta on kasvanut hiljainen, avoin ja iloinen. Se saa joka päivä paljon liikuntaa, eikä joudu vain kököttelemään häkissä pitkin vuotta. Minullakin on 32 neliön asunnossani kiltti, mukava irlanninsusikoira, mutta maalla asuvan sukulaiseni naapurin irlanninsusikoira on ylipainoinen, herkkähaukkuinen ja stressaantunut, koska omistajansa kököttelee aamusta iltaan sohvalla telkkarin ääressä dokaamassa ja jättää koira koko päiväksi pihalle ihmettelemään mitä tekisi.

    • Työvoitto koulutus

      Harmaani on päivät vapaana ja yöt häkissä ulkona. Ei viihdy sisällä, kun on liian kuuma. Tapakoulutus on vaikeampaa, kun ei oikein palkinnoksi kelpaa mikään. Ero seurakoiran ja alkukantaisen metsästyskoiran tottelevaisuudessa on se,että metsästyskoira tottelee ja kunnioittaa isäntäänsä ja seurakoira tottelee ja kunnioittaa yleensä makupalaa.

      Harmaa ei innostu kepin heittämisestä ja muu leikkiminen on vähän väkinäistä. Mielekkäintä ajankulua hehtaarin reviirillä on myyrien ja hiirien haukkuminen ja kaivaminen, sekä naapurin nartun juoksun seuraaminen. Saa mun puolesta hiiriä haukkua ja hypätä.

      On toi meidän harmaa ainakin tottelevainen, rauhallinen, vapaa. Ei räyhää muille eläimille paitsi hirvelle,villisialle,karhulle?, hiirille ja valitettavasti supikoirille.

      • namupala ei paha pal

        mielenkiintoista.. minulla spk ja kkk, molemmat osaa temppuja ja viihtyvät sisällä. Vaimolla malamuutti ja joku izuzu? en tiedä rotua 5kg painava sylikoira. minun koirat tottelee namuja ja silityksiä, malamuutti myös, mutta tuo izuzuzuzuki tottelee vain pelkkää käskyä, ei välitä makeisista, tottelee laumanjohtajaa minua ja vaimoani. Mielenkiintoista... Meillä häkissä ulkona ei viihdy kukaan, kaikki ovat sisällä.


        niin ja namupaloja käytetään ainain meillä vain palkkiona tottelemisesta joskus, ei aina. käskyt opetettu muille paitsi izuzuzazulle namupalojen voimin. Joskus vaan on kiva helliä omaa kaveria.


      • Suomi-rodun edustaja

        Kiitos "Työvoitto koulutus" hyvistä nauruista! En naura sinulle, vaan tilanteelle, että meidän nuorempi KKK-neiti pitää kyllä tarkkaa huolta siitä, että on paikalla siellä missä on makupaloja. Nakki on niin hyvää sen mielestä, että voisi vaikka seisoa päällään, että sen saisi. Noin muuten on kyllä omien polkujensa kulkija ja tottelee jos huvittaa :D Ikää on vasta 6kk, mutta jos kuuluisin siihen koulukuntaan, että veisin noin nuoren hirvijahtiin, niin sinne se olisi jo hyvin sopiva. Riistaveriä ja haukkuintoa löytyy vaikka muille jakaa, eli on kyllä täysverinen metsästyskoira - joka tottelee nakkia!


    • Metsästyskoirallinen

      No ihan nyt parilla sanalla metsästykoirasta täällä meillä. Se on lintukoira ja täysverinen metsästyskoira, ihan alkukantaista pystykorvaista mallia.

      Toki se metsästys on meillä pääharrastus ja se kannattaa muistaa, että metsästyskausi ei rajoitu pelkkään syksyyn, vaan jatkuu käytännössä lähes ympäri vuoden. Riistalaji toki vähän muuttuu kuukausien vaihdellessa.

      Kaikkea riistaa ei tietenkään tarvitse metsästää koiralla ja se riittää, että opettaa koiran joillekin riistalajeille. Myös se on tärkeä muistaa, että metsästys tarkoittaa lähinnä sitä, että ollaan pyssyn kanssa liikenteessä. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö metsästysajan ulkopuolella voi tehdä riistakoulutusta ilman sitä riistan ampumista. Koulutusta voi tehdä kaikkina aikoina, jolloin ei ole koiran irtipitokielto päällä.

      Varteenotettava tekijä on myös metsästysoikeus alueella, joka tarkoittaa samalla lupaa pitää koiraa ylipäänsä irti metsästysalueella. Siellähän voi käydä samoilemassa milloin huvittaa, joko koulutusmielessä, makkaranpaistossa ja ulkoilemassa ja myös metsästämässä.

      Yhteiskuntakelpoisen koiran toki pitää osata myös remmikäyttäytyminen ja ihmisten ilmoilla kulkeminen ja kaiken tuon luontoaktiviteetin lisäksi säännölliset pyötäteiden ja katujen koluamiset kuuluu arkipäivään.

      Meillä koira on perheenjäsen ympäri vuoden, sisällä loikoilee ja toisinaan ulkona ja kulkee mukana lähes joka paikassa, johon koiran voi ottaa mukaan. Häkkikin on kyllä olemassa pihalla, mutta näillä kokemuksilla se on etupäässä koiran lelujen säilytyspaikka, josta koira voi noutaa leluja, nehän on mukava levittää pihalle kerta toisensa jälkeen. Lelujen keräämisen opetus on vieläkesken ja sekin kohta alkaa luonnistua.

      Kaikki tuntemani metsästyskoirat saavat kyllä huomiota ja aktiviteettia läpi vuoden.

    • ajuri is the top!

      Meidän koirat elävät sisällä / tarhassa milloin vain huvittaa kummassakin olla. Meidän koirat kyllä haukkuu jos joutuvat häkkiin, se EI ole MEIDÄN kohdalla mikään tressaantumisen merkki, vaan innostuksen merkki.

      Ne innostuu että joko sitä tehtäisiin jotáin kivaa tas. Irti ei voi pitää muulloin kuin metsällä koska riista vietti niin voimakas.

    • ajuri is the top!

      mitä pahaa tekstissäni oli kun on laitettu miinusta?

      • Toteaja.

        No hatunko väliä noille peukuille annat?


      • voihan peukku!

        No se kun sinun koirasi ei ole muutoin häkissä kuin omasta halustaan. Ne peukuttaa miinusta, jotka ovat kateellisia kun se oma häkkikoira ei osaa edes narussa kulkea.. Metsälle viedään metsästysaikana, eikä aina silloinkaan oteta jokaiseen reissuun mukaan, kun ei se koira osaa.


      • samaa mieltä"
        voihan peukku! kirjoitti:

        No se kun sinun koirasi ei ole muutoin häkissä kuin omasta halustaan. Ne peukuttaa miinusta, jotka ovat kateellisia kun se oma häkkikoira ei osaa edes narussa kulkea.. Metsälle viedään metsästysaikana, eikä aina silloinkaan oteta jokaiseen reissuun mukaan, kun ei se koira osaa.

        Näin on. Nuo maalaisjunttien koirat saavat aina kulkea ovesta sisälle ja pihalle milloin haluavat. Niille tarjotaan kaikkea mitä tahtovat, saavat jopa kulkea ympäri kylää vapaana. Niille ei pistetä minkään laisia rajoja. Niitä on sen jälkeen todella vaikeaa saada hallintaan, kun ovat tottuneet toimimaan aina oman mielensä mukaisesti, eivät esimerkiksi välttämättä metsälenkeilläkään viitsi kulkea kuin omia reittejään. Kasvavat maaseudun täydessä hiljaisuudessa, eivätkä totu ihmisiin ja meluun, jolloin muuttuvat epäluuloisiksi ja paukkuaroiksi. Niitä on silloin aivan turha yrittää viedä esimerkiksi kaupunkiin, kylään tai vastaavaan, kun pelkäävät kaikkea meluisaa ja vierasta, eivät ole mihinkään muuhun tottuneet kuin rauhaisuuteen, hiljaisuuteen ja vapauteen. Maalla koirat yleensä vain hemmotellaan piloille, ja sitten väitetään että metsästysrotuiset koirat ovat taipuvaisia karkailemaan hetkenä minä hyvänsä. Esimerkiksi kaverini suomenajokoira ei lähde karkailemaan ilman syytä (kuten havaittuaan sopivaa saalista), koska sille ollaan pistetty pennusta asti rajat, eli ollaan peruskoulutettu. Lisäksi se saa päivittäistä liikuntaa ja aktivointia, joka pitää sen tyytyväisenä. Asuu 62 neliön kerrostaloasunnossa.


    • hakkarainen paarista

      Samaa mieltä ap:n kanssa. Häkkiin lähes koko loppuiäkseen tuomituilla koirilla näyttää olevan myös suurempi halu käydä metsällä muiden koirien kimppuun kuin niillä, joita sosiaalistettu ja ulkoilutettu asianmukaisesti. Tämän olen saanut kokea itsekin useampaan otteeseen. Erityisesti häkitetyt karjalankarhukoirat ovat aiheuttaneet ongelmatilanteita.

    • OnIkäväYstävää<3

      Tiiättekö te ihmiset yhtään mitään kunnon metsästyskoirista? Tiiättekö miten arvokas on kunnolla haukkuva norjanharmaa? Tiiättekö kuinka rakas se koira voi olla isännälleen? Tiedättekö kuinka paljon se koira nauttii vapaudesta ja ulkoilmasta? Kuinka paljon ja koko sydämmestään se rakastaa tehdä sitä mihin se on jalostettu, metsästää isäntänsä rinnalla? Ette taida tietää... Ei pidä yleistää kun on tietopohja noin alhainen. En voi puhua itekkään kaikkien puolesta, mutta ne metsämiehet mitä minä tunnen tekee koiriensa eteen vaikka mitä ja kyllä siinä touhussa on sydän mukana. Metsästyskoiralla pitää olla sisua ja luonnetta. Jos koiran kuntoa ei pidetä ympäri vuoden yllä, niin ei se tuntitolkulla juokse metsässä.

      Kun luovutusikäinen pentu tulee metsämiehelle, niin siitä tulee myös hänen paras kaverinsa. Luokse tulo, perustottelevaisuus ja sosiaalistaminen on oleellista. Miten työ luulette että koira voi toimia useiden muiden koirien läsnäollessa jos sitä ei ole sosiaalistettu. Hirviporukassa koirat on toisilleen tuttuja ja niillä on oma sosiaalinen hierarkkia, joku koirista on aina se porukan pomo. Se on koiralle iso asia kun sen kaadosta kaadetaan hirvi, ei se sitä hirveä tappelutta anna jos ei kunnioita omistajaansa. Tiedän kokemuksesta, että kun koira on metsästäjällä ollu menossa mukana vuosia ja vanhuuden päivillään, usein reilusti yli 13 vuotiaana, joutuu lopulta jättämään isäntänsä ja lähtemään taivaallisille metsästysmaille, se on kova paikka. Se päätös on metsästäjälle raskas ja aikuinenkin mies kyllä hertyy kyyneliin. Kun monet kotikoirat unohdetaan ja niiden kuvat pölyttyy kansioissa, niin hyvä metsästyskoira elää metsämiesten puheissa vuosia jopa kymmeniä. "Tule, lähetään metsälle." Siinä viimeiset sanat mitä moni metsästyskoira kuulee kun on vanha ja ruumis ei enää jaksa, vaikka mieli olisi kuinka virkeä. Nuo sanat saa koiran vielä hetken iloitsemaan ja lähtemään väsyneet silmät täynnä rakkautta isännän mukaan vielä viimeisen kerran.

    • vapausseontärkeää

      OnIkäväYstävää

    • ajuri is the top!

      nimi merkille: samaa mieltä".

      Niin kyllä sanoisin että "maalais junttien" koirat on paremmin koulutettuja kuin nuo city koirat. Johtuen siitä että metsästys koirat OVAT ISOJA niin ei ne voi miten vaan rellestää, toisin kun kaupungissa pidettävät pikkukoirat.

      Ja huommauttaisin että pihamaani on aidattu joten EI kyllä rellestä pitkin kyliä!
      Et tiedä minusta, minun koirista tai muistakaan sen enempää niin älä tuu tänne sanomaaan.

      Ja todellakin! moni ei edes ymmärrä miten tärkeä metsä kaveri se koira on!

    • tympii tuo!!

      Mukavaa että asia nyt edes puhututtaa täälläkin ja ehkäpä jopa joillakin koiran omistajilla mietityttääkin se oman koiran häkitys.

      Kuten jo oikaisinkin, on useita hyviä omistajia, mutta ikävä kyllä näitäkin joiden koira on häkissä muutoin paitsi jos on metsästysaika ja pääsee päiväksi metsään. Sitten siellä metsässä kirotaan kun se koira ei jaksa juosta, ei osaa haukkua eikä osaa tulla luokse kun käsketään.

      Kaikki kun eivät näköjään yksinkertaisesti vaan välitä, eivätkä ymmärrä. Sitten on niitä joilla koira toimii hienosti, osaa käskyt eikä tarvitse pelätä että kohtaa toisia ihmisiä tai koiria.

      Hyvä kun on keskustelua!

    • ajuri is the top!

      ne ei kyllä ole hyviä metsämiehiä jotka koiraansa noin kohtelevat...
      Ja ei kannattaisi koiraa edes hankkia sinne vankila elämää elämään.
      Kannnattasia miettiä miltä itsestään tuntuisi kyhjöttää pienessä häkisssä tunti tunnilta ja vuosi vuodelta..

      Tulee ihan turkiskettujen aitaukset mieleen..:(

    • pihakoiria

      Meillä oli molemmat metsästyskoirat aluksi sisällä. Toivottiin saavamme niistä sisäkoiria. Toinen karkeakarvainen saksanseisoja ja toinen pohjanpystykorva. Molempien kanssa on käynyt niin että niiden kanssa on mahdotonta asua sisällä. Ja nimenomaan sen takia kun ovat talvellakin pyytämässä jatkuvasti ulos 20-30 min välein. Joskin yöllä sentään malttavat olla muutaman tunnin yhteenmenoon sisällä ja nukkua.

      Tästä syystä molemmat on ulkona häkissä. Talvella kopissa on lämmitys, mutta ainoastaan paukkupakkasilla pohjanpystykorva on kopissaan ja vain siinä osassa jossa ei ole lämmitystä. Toinen pitää sitten enemmän lämpimässä nukkumisesta.

    • Uunari

      Asialla on taas monta puolta... Tämähän riippuu ihan siitä, mihin koira on tottunut.

      Mulla on metsästyskoira kerrostalossa. On pennusta asti ollut, niin se on tottunut siihen. Ei pyydä jatkuvasti ulos. Käydään ainakin kahdesti päivässä kunnon lenkki ja kerran koirapuistossa. Lisäksi mahdollisuuksien mukaan mennään metsään ainakin tunniksi, että koira saa haistella ja juoksennella siellä mielensä mukaan. Kun päästään kotiin, on väsynyt ja mielellään nukkuu sängyn alla. :D

      Siltikin, tämän mun koiran emo on häkkikoira, mutta mun mielestä se on hoidettu erinomaisesti. Se koira on häkissään oikeastaan vaan yöt ja silloin, kun perhe ei ole kotona. Ja sillä on lämmitetty koppi. Siis se koira saa olla pihalla irti, kun perhe on kotona. Pääsee lenkille ja saa rakkautta. Toki ymmärrän, ettei tällainen ole mahdollista taajamassa.

      Olen enemmän sillä kannalla, että koiran pitäisi saada olla ihmisten kanssa ja sisälläkin silloin tällöin. Ymmärrän kuitenkin tilanteen, jossa koira ei yksinkertaisesti viihdy sisällä, sillä sitäkin on. Monet koirat ovat mielellään häkissä päivästä toiseen. Kunhan koira pääsee ulos häkistään säännöllisesti ja liikkumaan, häkissä pitämisessä ei oo mitään vikaa. :)

    • menixjakeluun??

      Onko metsästäjillä huono luetun ymmärtäminen?

      Eihän ap käskenyt tuoda niitä koiria sisälle vaan kouluttamaan, huolehtimaan ja olemaan niiden kanssa.
      Tästä on nyt väännetty joku ihmeen sisällä vai ulkona väittely, vaikka kyse on koiran huolenpidosta muullloinkin kuin metsästysaikana.

      Koulutatko koirasi?
      Sosiaalistatko sen?
      Pääseekö se päivittäin ulos häkistää?
      Saako se riittävästi liikuntaa joka päivä?
      etc..

      Itsekin tunnen näitä koiranomistajia, jotka antavat koiralle häkkiin veden ja ruoan ja siinä se sitten olikin, eivät ole mitenkään kouluttaneet koiriaan eivätkä sosiaalistaneet siksi koirat pelkäävät ihmisiä ja toisia koiria...

      • yj´´ sk

        Samaa mieltä.

        Miksi metsästäjät eivät tarjoa koirilleen edes liikuntaa ja aktivointia niin, että koirat voivat olla ulkona vapaina ? Selitys heillä on se, että koiransa lähtevät heti omille teilleen vapaina ollessaan, koska niillä on niin voimakas metsästysvietti. Asia ei ole näin. Asia on niin, että niitä koiria ei olla koulutettu kuinkaan tottelemaan, vaan yllytetty ainoastaan metsästämään. Minä olen kouluttanut 2 suomenajokoiraa tottelemaan, eivätkä ne minun seurassani lähde turhaan omille teilleen vapaana ollessaan. Sopivaa riistaa havaitessaan lähtevät kyllä perään, mutta ovat oppineet kunnioittamaan minua sen verran, että saaliinsa kadotettuaan palaavat takaisin minun luokseni. Niiden koirien kanssa kaiken lisäksi harrastetaan metsästystä, mutta metsästäviä omistajiaan ne eivät tottele, vaan karkaavat heti vapaaksi päästyään, koska he eivät ole koiriaan kouluttaneet, eivätkä tarjonneet koirilleen tarpeeksi liikuntaa ja harrastuksia.


      • 09907807980798
        yj´´ sk kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        Miksi metsästäjät eivät tarjoa koirilleen edes liikuntaa ja aktivointia niin, että koirat voivat olla ulkona vapaina ? Selitys heillä on se, että koiransa lähtevät heti omille teilleen vapaina ollessaan, koska niillä on niin voimakas metsästysvietti. Asia ei ole näin. Asia on niin, että niitä koiria ei olla koulutettu kuinkaan tottelemaan, vaan yllytetty ainoastaan metsästämään. Minä olen kouluttanut 2 suomenajokoiraa tottelemaan, eivätkä ne minun seurassani lähde turhaan omille teilleen vapaana ollessaan. Sopivaa riistaa havaitessaan lähtevät kyllä perään, mutta ovat oppineet kunnioittamaan minua sen verran, että saaliinsa kadotettuaan palaavat takaisin minun luokseni. Niiden koirien kanssa kaiken lisäksi harrastetaan metsästystä, mutta metsästäviä omistajiaan ne eivät tottele, vaan karkaavat heti vapaaksi päästyään, koska he eivät ole koiriaan kouluttaneet, eivätkä tarjonneet koirilleen tarpeeksi liikuntaa ja harrastuksia.

        Metsästysvietin ja tottelemattomuuden välille tosiaan vedetään usein kritiikittömästi yhtäläisyysmerkit, mikä on vähintäänkin omituista. Itselläni on ollut useita seisojia, joiden metsästysvietissä ei ole ollut moitteen sijaa, mutta yksikään mainituista ei koskaan sinkoutunut kuurona minkään luonnonelukan perään. Väitän, että tässä suhteessa useimmat seurakoirat ovat "voimakasviettisempiä" kuin seisojani.

        Ap:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että turhan moni koira saa kökkiä häkissään/ riimun päässä turhan pitkiä aikoja ilman riittävää aktivointia ja tai sosiaalistamista. Mutta on paljon niitäkin koiria, jotka häkkielämänsä lisäksi saavat aivan riittävästi liikuntaa ja huomiota isäntäväeltään. Ja kuten edellä sanottiinkin osa koirista yksinkertaisesti vain viihtyy siellä häkissään paljon paremmin kuin sisätiloissa. Jokatapauksessa tämä on ollut yllättävän laadukas keskustelu suomi24-väännöksi.


      • Sirupiru
        yj´´ sk kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        Miksi metsästäjät eivät tarjoa koirilleen edes liikuntaa ja aktivointia niin, että koirat voivat olla ulkona vapaina ? Selitys heillä on se, että koiransa lähtevät heti omille teilleen vapaina ollessaan, koska niillä on niin voimakas metsästysvietti. Asia ei ole näin. Asia on niin, että niitä koiria ei olla koulutettu kuinkaan tottelemaan, vaan yllytetty ainoastaan metsästämään. Minä olen kouluttanut 2 suomenajokoiraa tottelemaan, eivätkä ne minun seurassani lähde turhaan omille teilleen vapaana ollessaan. Sopivaa riistaa havaitessaan lähtevät kyllä perään, mutta ovat oppineet kunnioittamaan minua sen verran, että saaliinsa kadotettuaan palaavat takaisin minun luokseni. Niiden koirien kanssa kaiken lisäksi harrastetaan metsästystä, mutta metsästäviä omistajiaan ne eivät tottele, vaan karkaavat heti vapaaksi päästyään, koska he eivät ole koiriaan kouluttaneet, eivätkä tarjonneet koirilleen tarpeeksi liikuntaa ja harrastuksia.

        Vähän ehkä nyt turhan mustavalkoisesti ajattelet asioista. Sitä minä en tiedä, että minkälaisia koiria sinun ystävilläsi on, mutta yhtä lukuunottamatta kaikki tuntemani metsästyskoirat palaavat omistajansa luo metsällä ja pysyvät muutenkin kuuloetäisyydellä. Meidänkään koirallemme ei tällaista asiaa koskaan tarvinnut erikseen opettaa, vaan se oppi sen ihan itsestään, mutta valitettavasti kaikki metsästyskoiran omistajat eivät ole näin onnekkaita. Sinulle on siis ilmeisesti sattunut sellaiset koirat, jotka eivät ole niin kovapäisiä ja joilla ei ole taipumusta lähteä omille teilleen.


      • mitähäsä?
        Sirupiru kirjoitti:

        Vähän ehkä nyt turhan mustavalkoisesti ajattelet asioista. Sitä minä en tiedä, että minkälaisia koiria sinun ystävilläsi on, mutta yhtä lukuunottamatta kaikki tuntemani metsästyskoirat palaavat omistajansa luo metsällä ja pysyvät muutenkin kuuloetäisyydellä. Meidänkään koirallemme ei tällaista asiaa koskaan tarvinnut erikseen opettaa, vaan se oppi sen ihan itsestään, mutta valitettavasti kaikki metsästyskoiran omistajat eivät ole näin onnekkaita. Sinulle on siis ilmeisesti sattunut sellaiset koirat, jotka eivät ole niin kovapäisiä ja joilla ei ole taipumusta lähteä omille teilleen.

        minun koira ainaki menee kuuloetäisyyden ulkopuolelle.. Mulla tutka jolla se sit löydän ja tiedän jos se haukkuu.

        Hyvin ehdin haukulle ku se pitää hirven paikoillaan.


      • koiraihminen13v
        yj´´ sk kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        Miksi metsästäjät eivät tarjoa koirilleen edes liikuntaa ja aktivointia niin, että koirat voivat olla ulkona vapaina ? Selitys heillä on se, että koiransa lähtevät heti omille teilleen vapaina ollessaan, koska niillä on niin voimakas metsästysvietti. Asia ei ole näin. Asia on niin, että niitä koiria ei olla koulutettu kuinkaan tottelemaan, vaan yllytetty ainoastaan metsästämään. Minä olen kouluttanut 2 suomenajokoiraa tottelemaan, eivätkä ne minun seurassani lähde turhaan omille teilleen vapaana ollessaan. Sopivaa riistaa havaitessaan lähtevät kyllä perään, mutta ovat oppineet kunnioittamaan minua sen verran, että saaliinsa kadotettuaan palaavat takaisin minun luokseni. Niiden koirien kanssa kaiken lisäksi harrastetaan metsästystä, mutta metsästäviä omistajiaan ne eivät tottele, vaan karkaavat heti vapaaksi päästyään, koska he eivät ole koiriaan kouluttaneet, eivätkä tarjonneet koirilleen tarpeeksi liikuntaa ja harrastuksia.

        Kaikkia metsästyskoiria ei voi pitää vapaana, saman rodun eri yksilöilläkin voi olla eroja vietin voimakkuudessa. Meillä on 2 suomenpystykorvaa, ne totteleva hyvin, mutta niillä on niin voimakas metsästysvietti, että jos pihalta löytyy pupu tai lintu, niin kyllä koirat niitä lähtevät jahtaamaan. Tai jos muutamaa tuntia aijemmin esim. peura on levännyt pihalla, niin koirat lähtevät kyllä jälkeä seuraamaan. Mökillä koiria uskaltaa kyllä pitää vapaana, koska siellä ei juurikaan ole liikennettä. Vaikka koira yleensä tulisikin takaisin kadotettuaan saaliin, mistä voi tietää, jääkö koira auton alle tms. jahdatessaan saalista.

        Meidän koirille on tarjottu aivan riittävästi liikuntaa ja aktivointia... Molemmat koirat harrastavat kanssani agilityssä, ja nauttivat siitä. Mutta metsästys on silti se ykkösjuttu. Heti kun lumet sulavat, alamme lenkittää koiria pyörän kanssa, ettei sitten syksyn tullessa metsässä juokseminen ottaisi liian koville. Metsästämässä koirat tottelevat hyvin, kietävät metsää metsästäjän lähistöllä ja käyvät "ilmoittautumassa" 5-10 minuutin välein.

        Ja lopettakaa kiitos yleistäminen: "Metsästäjät eivät ulkoiluta koiria"
        "Metsästyskoirat eivät tottele
        omistajiaan, koska niitä ei ole koulutettu"

        Ainakin kaikki metsästyskoirat, keitä tunnen, on koulutettu kunnolla ja omistajat rakastavat niitä, oikeasti. Onhan se nyt kuitenkin selvää, ettei metsästyskoirasta saa naksuttimen perässä kulkevaa kaupunkikoiraa, koska metsästys on sen veressä!


    • BEAGLESS

      " ... Sitä minä en tiedä, että minkälaisia koiria sinun ystävilläsi on, mutta yhtä lukuunottamatta kaikki tuntemani metsästyskoirat palaavat omistajansa luo metsällä ja pysyvät muutenkin kuuloetäisyydellä..."

      En ole tavannut onnekseni vielä yhtään metsästyskäytössä olevaa aikuista ajo- enkä hirvikoiraa, jotka pysyttelisivät kuuloetäisyydellä. Noutajien suhteen kuuloetäisyydellä pysyttely on yleensä suotavaa, mutta muiden rotujen kohdalla näin ei yleensä ole.

      • Sirupiru

        Ai... Tarkoitin siis, että koiran kuulee, jos se haukkuu. Mutta kai se riippuu, että mitä metsästää ja miten, että kuinka kauas sen koiran tarttee mennä.


    • loppis poppis

      Juuri niin! ajo koirat ei ainakaan pysy kuulo etäisyydellä tai jos pysyy niin aika huono koira! Sama hirvi koira ei tasan pysy kuuloetäisyydellä

      • pääsamallatyynyllä

        Aloitusviestin kirjoittaja kirjoitti kyllä asiaa!! Itse kans ihmetellyt tuota samaa asiaa vaikka olenkin metsästäjä, itselläni oli ajokoira joka sai nukkua samassa sängyssä kuin minä ja nykyään lintukoira jonka kanssa pyydän viereen nukkumaan, en raaskisi millään jättää koiraa ulos yksinään vaikka olis kuinka lämmin ja hyvä koppi tarjolla, jos kerran porukassa metsällä mennään niin porukassa myös saman katon alla ollaan ja samja ruokiakin syödään, useasti koirani saa viimeiset herkkupalat vaikka itsekin ne mielelläni söisin mutta kaveri on kaveri ja siitä pidetään niin hyvä huoli kuin vain voi..koira ensin ja sitten vasta itse.


      • 45kgajokoiraa

        Se kuulkaas riippuu aina tilanteesta ja maastosta pysyykö koira kuuloetäisyydellä, itselläni oli aikoinaan hyvä ajokoira, kookas ja ajoi hitaasti jänistä ja siinä se juju olikin, jänis ei tee isoa lenkkiä jos sitä ei ajeta lujaa takaa, näin kävi melkeinpä aina ja ajo pysytteli aina kuuloetäisyydellä jos oli suht´koht tuuleton sää ettei tuuli estänyt kuulemista, rusakko oli taas ihan eri juttu, se voi pyyhkäistä pitkänkin matkaa pellon laitaa tai tietä pitkin eikä kierrä välttämättä kuten jänis..eli ei se ole huono koira jos pysyy kuuloetäisyydellä ja joka näin väittää ei tiedä jäniksenmetsätyksestä yhtään mitään.


    • Suomen ajuri on king

      Meijän koirat ei edes viihdy sisällä. Tarjolla olisi olla sisällä tai ulkona häkissä. Vaan ihan oman terveyden takia on ulkokoiraksi jätetty kun on juuri pyytämääs ä 30-60 min välein ulos vaikka ei hätä olisikaan.

    • pohjoisesta päivää

      en jaksanu kaikkia lukea.. mutta sanotaan nyt, ettei se tarkoita jos koiralla on tarha/häkki missä se viettää aikaansa tarkoita etteikö ne kävisi myös ympärivuoden lenkeillä tai touhuaisi yhdessä isäntänsä kanssa.

      Useille tuppaa pistämään silmään jos koira on häkissä aina kun ohitte kulkee, mutta aika harva sen 24/7 sitä häkkiä kuitenkaan vahtaa.

      Meillä tuossa naapurissa on ajokoira ja jämpti häkissä. Kesäisin kun aamulla olen lähössä töihin tulee naapurin isäntä koiriensa kanssa pyörällä vastaan. Ei tuo kuumuus niin haittaa koirien lenkkeilyä kun aamuvarhaisella käy. Samoiten hirvikoira harrastaa koirahiihtoa ja ajokoirankin sitten kun tulee kiinnipitoaika.

      Pihalla niitä koiria ei voi pitää irti, mutta joka päivä niiden kanssa touhutaan ja sisätiloissakin viettävät osan päivästä.

      No niinhän se on että tässä ringissä missä asutaan on myös tuolla taempana semmonen valkoinen räksyttäjä. Käy monesti illan aikana kusemassa jokaisen portin pieleen ja on muutenkin rasittava tapaus. Asuu sisällä ja käy 3-4 krt päivässä lenkillä. Yhteensä sitä lenkkeilymatkaa kertyy pari kilometriä päivässä. Oikein huonolla kelillä ei sitäkään vertaa. Silti tämä täti osaa valittaa kun tuo meän aitanaapuri pitää koiriaan huonosti.. Voi ristus.

      Sama täti myös jaksoi valittaa meän koirasta, kun se on tuossa pihalla irti. Oli soittanut eläinsuojeluun kun sitä ei käytetä lenkillä.. Eläinsuojelu oli käyny vaimolta kyselemässä missä koira on.. metsällä oltiin kolmatta päivää.. Ei hyvvää päivää..

      Se ei tietenkään tarkoita etteikö moni metsästyskoira vietä jahtikauden jälkeen 24/7 häkissä, mutta aina vain harvemmat ja harvemmat.

      • df455

        "Se ei tietenkään tarkoita etteikö moni metsästyskoira vietä jahtikauden jälkeen 24/7 häkissä, mutta aina vain harvemmat ja harvemmat."

        -Päinvastoin. Yhä useammin metsästäjät unohtavat koiriensa liikunnan, aktivoinnin ja koulutuksen tarpeet. Aikoinaan sentään ymmärrettiin, mikä koirallekin on parasta. Nykyään metsästäjät ottavat koiran vain käytäntöä varten, eivätkä piittaa koiriensa mielialoista ja terveydestä lainkaan, vaan heti kun joku metsästyskoira on lihotettu kuoliaaksi tai laihdutettu nälkäkuolemaan, hankitaan toinen. Heidän koiransa räksyttävät aivan stressaantuneina häkeissään ja ovat valmiit hyökkäämään kaikkien ohi kulkevien koirien kimppuun, koska eivät ole lainkaan koulutettuja. Yleistyvä ongelma. Siksi onkin syytä puhua monien kanssa metsästäjien tavoista kohdella koiriaan.


      • Koira nojatuolissa
        df455 kirjoitti:

        "Se ei tietenkään tarkoita etteikö moni metsästyskoira vietä jahtikauden jälkeen 24/7 häkissä, mutta aina vain harvemmat ja harvemmat."

        -Päinvastoin. Yhä useammin metsästäjät unohtavat koiriensa liikunnan, aktivoinnin ja koulutuksen tarpeet. Aikoinaan sentään ymmärrettiin, mikä koirallekin on parasta. Nykyään metsästäjät ottavat koiran vain käytäntöä varten, eivätkä piittaa koiriensa mielialoista ja terveydestä lainkaan, vaan heti kun joku metsästyskoira on lihotettu kuoliaaksi tai laihdutettu nälkäkuolemaan, hankitaan toinen. Heidän koiransa räksyttävät aivan stressaantuneina häkeissään ja ovat valmiit hyökkäämään kaikkien ohi kulkevien koirien kimppuun, koska eivät ole lainkaan koulutettuja. Yleistyvä ongelma. Siksi onkin syytä puhua monien kanssa metsästäjien tavoista kohdella koiriaan.

        Missä on faktasi esim ohikulkeviin toisiin koiriin hyökkäävästä metsästyskoirasta ? Palstalla metsästyskoirista negatiiviset tuntuvat puhuvan lähinnä 13 v teinitytöt kirjoitusten tasosta päätellen.Heillä ei ole mitään kokemusta metsästyskoirista saatika niiden työskentelystä.


      • spk,nhhk,kkk puree
        Koira nojatuolissa kirjoitti:

        Missä on faktasi esim ohikulkeviin toisiin koiriin hyökkäävästä metsästyskoirasta ? Palstalla metsästyskoirista negatiiviset tuntuvat puhuvan lähinnä 13 v teinitytöt kirjoitusten tasosta päätellen.Heillä ei ole mitään kokemusta metsästyskoirista saatika niiden työskentelystä.

        Mene metsälle tai näyttelyyn. Voit mennä vaikka haukkukokeeseenkin. Ota oma koira mukaan. Siellä näet faktaa metsästyskoirien kouluttamattomuudesta. Sitten menet vaikka siihen fifikehään ja katsot siellä koirien käyttäytymistä. Tähän muuten ei vaikuta onko koira metsästyskoira vai seurakoira, jokaikinen koira voidaan kouluttaa.


        Terveisin minä, jonka koira osaa olla muidenkin koirien kanssa ja jonka koiran päälle on käyty ja jota on suomen pystykorva purrut 3 kertaa.

        ps: koiralla saa olla häkki ja pitääkin olla! Mutta häkissä pitoaika ei saa olla 24/7.


      • df455
        Koira nojatuolissa kirjoitti:

        Missä on faktasi esim ohikulkeviin toisiin koiriin hyökkäävästä metsästyskoirasta ? Palstalla metsästyskoirista negatiiviset tuntuvat puhuvan lähinnä 13 v teinitytöt kirjoitusten tasosta päätellen.Heillä ei ole mitään kokemusta metsästyskoirista saatika niiden työskentelystä.

        Itse olen huomannut, kuinka äkäisiä metsästäjien koirat ovat. Syynä on juuri se metsästäjien vastuuttomuus koiriensa hoidosta.


      • Koira nojatuolissa
        spk,nhhk,kkk puree kirjoitti:

        Mene metsälle tai näyttelyyn. Voit mennä vaikka haukkukokeeseenkin. Ota oma koira mukaan. Siellä näet faktaa metsästyskoirien kouluttamattomuudesta. Sitten menet vaikka siihen fifikehään ja katsot siellä koirien käyttäytymistä. Tähän muuten ei vaikuta onko koira metsästyskoira vai seurakoira, jokaikinen koira voidaan kouluttaa.


        Terveisin minä, jonka koira osaa olla muidenkin koirien kanssa ja jonka koiran päälle on käyty ja jota on suomen pystykorva purrut 3 kertaa.

        ps: koiralla saa olla häkki ja pitääkin olla! Mutta häkissä pitoaika ei saa olla 24/7.

        Kävin jyväskylässä koiranäyttelyssä olen vuosia perehtynyt oman metsästyskoirarotuni näyttelykäytökseen.Nuoret koirat eivät osaa näyttelykäytöstä rodusta riippumatta sillälailla kuin vanhemmat koirat.Kyllä oli näyttelyssä mon iei metsästyskoirakin tiukasti kiinni pidettävä. Metsällä olen käynyt 30 v nuoret koirat vähän villimpiä.
        Esim valkoista ruotsinkoiraa ,norjanharmaata ja musta lempeämpiä koirat ei voi olla.


      • puppeboy
        Koira nojatuolissa kirjoitti:

        Kävin jyväskylässä koiranäyttelyssä olen vuosia perehtynyt oman metsästyskoirarotuni näyttelykäytökseen.Nuoret koirat eivät osaa näyttelykäytöstä rodusta riippumatta sillälailla kuin vanhemmat koirat.Kyllä oli näyttelyssä mon iei metsästyskoirakin tiukasti kiinni pidettävä. Metsällä olen käynyt 30 v nuoret koirat vähän villimpiä.
        Esim valkoista ruotsinkoiraa ,norjanharmaata ja musta lempeämpiä koirat ei voi olla.

        Höpö höpö, jos nuori koira puree toista ihan tuosta vaan on jossain vikaa.. Yleensä narun kaljussa päässä!


        En usko muuten että yksikään bernhardilaisen omistaja yhtyy kommenttiisi.


    • ................

      Itse näin kaupunkilaisena olen huomannut, että yleensä ihmisillä ei ole hajuakaan, mikä koira on metsästyskäytössä, ei edes sitä, mitkä rodut ovat metsästysrotuja. JOhtuu varmaankin niiden nykykäytöstä seurakoirina, joita täällä yleisimmin on.

      Asenteet ovat kummallisia suorastaan. Olen kohdannut kauhistelua, että 10-15 kilometriä on liian pitkä lenkki (metsästyskoiralle), ei meidän Murre ikinä vaan pystyisi jne. Mutta kun se minun koirani pystyy, ja jopa nauttii siitä. Remmilenkeillä ei meitä tienvarsilla näe, luulevat varmaan, että sen pari kertaa viikossa vaan koiramme liikkuvat, kun sattuvat näkemään. Ja että aina vetäistään sitten urakalla joku 15 kilometriä kerrallaan, vaikka se on vain tosi pieni osa koiriemme liikunnasta kokonaisuudessaan. Koiramme ui vaikeuksitta ja nautinnollisesti tunnin putkeen. Ja kyseessä on nuori koira, joten varsinaisesti rankempaa lihaskuntotreeniä on takana vasta reilu puoli vuotta. Voin vain kuvitella, millaista meno on vaikkapa vuoden päästä. Koiramme on hyvin lihaksikas, ja lihasmassa on tullut melkolailla itsestään, runsaan ja monipuolisen liikkumisen seurauksena.

      Paljon suurempi ongelma on ns. "metsästäjien" koirat, joita on otettu ymmärtämättä millainen koira onkaan tullut otettua. Näitä kyllä näkyy ihan liian runsaasti. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset oikeisiin metsästäjiin näitä sekoittako.

      Kuvitteleeko joku oikeasti vielä nykypäivänä, että rapakuntoinen koira selviää työstään metsästyksessä? Ei selviä, vaan kyllä se kunto rakennetaan ja pidetään yllä metsästyskauden ulkopuolellakin, joka meillä on koiralla aika lyhyt, mutta hyvin suurella osalla metsästyskoirista se on todella pitkä kokonaisuudessaan. Sen takia meillä onkin ns. "helpompi" metsästyskoira, jonka ominaisuudet riittävät käyttöön loistavasti, ja sen kanssa pystyy helposti elämään ihan normaalia arkeakin.

    • =((((((((((

      Näinhän se on!

      • Kysyjä.

        Mikä on näin?


      • =((((((((((((((((
        Kysyjä. kirjoitti:

        Mikä on näin?

        Lue viestin aloitus, olen sen kanssa samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Kyllähän metsästyskoiria pitäisi saada liikkua muuallakin kuin häkissä .Kouluttaa hihnassa liikkumista,metsässä riistahajujen haistelua.seuraamista.Yhdeytenottoa isäntäänsä emäntäänsä Liikasyöttämisen on vaaraksi sellaisille koirille joita ei liikutetta.Koiralla pitää olla säännöt rajat aikataulut. Minulle tuli avioero ja norjanharmaa jäi x-lle joka omisti koiran.Yritin käydä ruokkimassa,lenkittämässä koiraa,mutta x-ä oli LUKINNUT häkin.Soitin Oulunläänin eläinlääkärille. Tuli katsomaan koiraa häkkiä ja koirankoppia.Häkin koko on 4x10m=40 neliöä.Tuntui olevan tarvittava koko häkille?Perseestä koko eläinsuojelulaki.

    • Anonyymi

      Itku häkissä olevan koiran oloista on tyypillistä sänkykoiraan rakastuneen aivopierusta.

      Ei koiraeläin ole kehittynyt haistelemaan ihmisen ilmavaivoja, elämään ahtaassa huoneessa odottamassa ihmistä töistä tai kaupasta.

      Ei sellaista asuntoa ole jossa koiralle on sopiva lämpö ja 30-40 m2 vapaa tila. Seurata luonnon eläimiä, haistella hajuja. Jos päästät koiran vapaaksi ja annat sille ruokaa asunnon ulkopuolella niin et koskaan näe sitä asunnossasi ja sängyssä.

      Nämä sänkykoirat otettu emän nisästä pienenä ja totutettu ihmiseen. Ei mikään koiraeläin vieroita pentujaan 7 viikon ikäisenä.

    • Anonyymi

      Sinänsä hauska ajatus ihmisellä, että koiran elämän ihanne on hänen pienessä asunnossaa asua, koko elämänsä ajan. Koiralla ja ihmisellä on niin syvä ja kaunis rakkaus-suhde.

      Kaikkien koiraeläinten lopullinen onnela on ihmisen asunnossa asuminen. Kaikki häkkikoiratkin haluavat tulla hänen luokseen asumaan, koska kituvat ja riutuvat ulkoilmassa olevassa häkissä.

      Naapurin häkkikoira ei koskaan menisi häkkiin, jos saisi kokea hänen suuren rakkautensa, nukkumalla lämpimän peiton alla yhden yön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1619
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1341
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1089
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      2
      953
    8. 5
      945
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    Aihe