moro sepät.
aion rakentaa kaivinkoneelle kuljetus auton ja kyselisinkin että mitä seikkoja kannattaa huomioida alustaa ostaessa?
punnitaanko konttorilla vai miten lopullinen kantavuus lasketaan.
3 akselinen tulee olemaan ja kantaa saisi mahdollisimman paljon,ainakin 16t sais olla
Koneenkuljetusauton rakentaminen
2
977
Vastaukset
- Ihan vaativa työ...
Kun sinulla on kantavuusvaatimus tiedossa eli 16 tonnia, pitää auton kokonaispainon olla sellainen että auto päällirakenne vähennettynä jää tuo 16-tonnin kantavuus. Akseleita siis tarvitaan autoon jo useampi kuin kaksi, eli vähintään kolme tai neljä, riippuen akseleiden kantavuudesta. Auton valmistaja/ akseliston valmistaja määrittelee niiden kantavuuden ja tieliikennelaki maksimipainot tieliikenteessä.
Tuo päällirakenteen uusiminenkin on vähän vaikeampaa kuin aluksi luulee. Päällirakenteen muutoskatsastuksessa pitää olla laskelma sen lujuudesta ja pätevän suunnittelijan antama vakuus sen paikkansapitävyydestä. Kannattaa ensin olla yhteydessä tuohon teknisen koulutuksen saaneeseen ja asiaan perehtyneeseen lujuuslaskijaan ennen rakentamista, että tulee oikeat mitat rakenteisiin. Myös autonvalmistajan päällirakentajan ohjeisiin tulee tutustua, niitäkin voi katsastuksessa tarvita vilautella jos oikein uteliaita ovat. Päällirakennelaskelmat menevät Trafiin tarkastettavaksi ja säilytettäviksi.
Päällirakenteen vaatimat lujuusvaatimukset löytyvät lainsäädännöstä. Vaatimukset päällirakenteen suunnittelijan pätevyydestä ovat kasvaneet, enää ei karjatalousteknikko voi vakuuttaa ilman laskelmia lujuuden täyttävän lain asettamat vaatimukset, kuten vielä jokunen vuosi sitten. - Nääs...
Aika tiukille menee jos ilman ylipaino lupia meinaa tuon 16 tonnia kantavuutta 3 akseliselle saada, mutta ylipaino lupien kanssa ei mikään ongelma tuo kantavuus.
Toinen juttu on sitte mitä mieltä olet 4 akselisesta alustasta. Sellaiseen saisi helposti luokkaa 18 tonnia ilman ylipaino lupia ja niiden kanssa luokkaa 24 tonnia.
Kalliimpihan 4 akselinen verotuksessa on ja remppaakin tahtoo pikkusen enemmän olla kun on ohjauksen kuluvia osiakin enemmän, mutta jos sellaiselle suinkin tarvetta niin on se mukava peli kuskailla koneita. Etenkin sellainen versio mikä kahdella etuakselilla. Tasapainoinen ajettava joka koneen kanssa(yleensä kun isoimmat kuskattavat ajettava kyytiin siten että kuljetuksesta tulee mahdollisimman matala, tai että ylipäätänsä saa sen koneen kunnolla kyytiin) Talvellakaan ei puske lukkopäällä läheskään siihen malliin kuin 3 akselinen ja muutenkin ohjautuvuus paree hangessa ja kurakoissa.
Kuten sanottu niin ei se 16 tonnia mikään ongelma ole 3 akselisellekaan, mutta kannattaa kysellä miten nykyään menee sen suhteen että mille kaikille autoille saa korotetut painot täysille nopeuksille. Ennen noita koneen kuljetus autoja rakennettii paljolti Sisuista senkin takia että se on niitä harvoja autoja joihin saa korotetut painot 80 km/h.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3317179Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714388- 2083175
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242987- 741952
- 1531826
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2161773Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661587Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891448