Buddhalaisen moraali

retiisikoira

Olen viime aikoina etsinyt filosofiaani/uskontoani, ja olen löytänyt sitä nyt buddhalaisuudesta; sen takia postaan moraalikysymykseni tänne.

Ymmärtääkseni buddhalaisen ajattelun mukaan, jos joku lyö poskelle niin siitä lyönnistä ei pitäis haavoittua eikä vihastua, vaan rakastaa lyöjää kuten maailmaa yleensäkin. Ei ole olemassa mitään sitä "viimeistä pisaraa" joka oikeuttaisi koston tai takaisinlyönnin, jokainen luo oman karmansa (tai kammansa) ja on vastuullinen teoistaan ja ajatteluistaan, hyvä ihminen ei siis lyö, koska ei tunne tarvetta eikä halua luoda pahaa energiaa.

Buddhalaisen tarinan mukaan joku ilkeä kuningas tuli ja halkaisi viisaalta buddhalaiselta molemmat jalat poikki (joku syy sillä oli mutten muista mikä). ilkeän kuninkaan alamaiset anelivat viisaalta buddhalaiselta ettei tämä kiroaisi koko kuningaskuntaa, vaan pelkästään kuninkaan joka teon takana oli. Viisas buddhalainen vastasi että hän toivoo ilkeälle kuninkaalle kaikkea hyvää elämäänsä -ja kuoli pois. (Tarina kertoo että seuraavana päivänä ilkeä kuningas kuoli jonkin onnettomuuden yhteydessä.)

Kuvitellaan kuitenkin seuraavanlainen tositilanne: asun vuokraemäntäni kanssa. Hän on suuri tyranni. Valoja ei saa pitää hänen mukaan päivällä päällä, näkee jokaisen tilanteen mahdollisuutena alistaa ja kontrolloida. Aluksi laitoin hiukan kovaa kovaa vastaan, eli jos hän mokotti jostakin, minä mokotin jostain muusta: "tuo vie liikaa energiaa" -okei, hei, bytheway, mä en ikinä voi käyttää kattilaa koska sulla on aina jtn soosia siellä, voitko korjata tilanteen?. Näin pidin hänet aisoissa ensimmäisen kuukauden. Mutta sitten koin sen alentumisena hänen tasolleen, enkä enää halunnut niin tehdä. Halusin luoda oman karmani, ja olla hyvä ihminen, ja antaa hänen luoda oman karmansa. No, tämä on kuitenkin vaikeaa. Olen luonnostani "pyhimystyyppiä" eli sellainen, joka on helppo pitää aisoissa tai painaa maton alle, jos en erikseen pidä puoliani. No, nyt lopetin tappelemisen, ja puolieni pitämisen, ja hän on koennut sen uudelleen mahdollisuukseen kontrolloida kattiloita ja pattereita ja valoja ja yleensäkin. En ole ottanut siitä itteeni, vaan antanut sen tapahtua (koska ei se OIKEASTI minua ole mitenkään vahingoittanut), mutta tänään ystäväni sanoi kämpälläni käydessäni kun hän motkotti valoista (ja sanoin siihen jtn et "no mä nyt oon lähössä muutenki. no ehkä sit ku en tartte valoja voin olla pitämättä niitä päivällä" kuten aina jtn ympäripyöreää sanon) ja muutenkin kontrolloi siis myös VIERAANI LÄSNÄOLLESSA, että herranjumala sä et voi elää täällä ja toi vuokranantajaämmä on ihan sekolatva.
Vuokraajani on seko, kyllä. Kämpän tarvitsin epätoivoisesti kun sen vuokrasin ja hän vaikutti ihan OK, ja nyt joudun varmaan muuttamaan pois täältä.
No siihen moraalikysymykseen, miten tässä tilanteessa olisi toimittava, jos toimisi oikein?

Moraalikysymykseni ei yllä vain tähän esimerkkiini vaan laajemmaltikin. Onko buddhalainen pyhimys joka antaa asioiden tapahtua, silloinkin kun läheisyydessä on sosiaalinormia epäkunnioittava negatiivista energiaa tuova ihminen? Pakeneeko buddhalainen tilanteesta, vai jää paikalleen ja antaa asioiden tapahtua, vaikka vierellään onkin tavanomaista "ilkeämpi" ihminen?

Voiko ihminen selviytyä, ettei hän puolusta itseään? Onko oikein olla puolustamatta itseään? Okei, "itseä" ei ole jota olisi puolustettava mutta onko kiva seisoa negatiivisen energialähteen vieressä? Joka tapauksessa, negatiivisia energialähteitä maailma on täynnä. Buddhalainen varmasti rakastaa negatiivisiakin energialähteitä mutta eikö se joskus ole vähän vaikeaa?

Ystäväni kertoi esimerkin, joka ei suoranaisesti liity tähän mutta liittyypä aihepiiriin: hänen kämppis soitti musiikkia yöllä kymmenen aikaan kun ystäväni oli jo nukkumassa: hän herää aamuisin töihin jo viideltä. Mitä ystäväni teki, hän soitti yhtenä aamuna klo 05 musaa. Sen jälkeen se kämppis ei kertaakaan ole pitänyt iltamusaa ainakaan lujalla. Tämä ei välttämättä ole oikea tapa toimia, mutta tuloksiin se johti: jos ystäväni olisi mennyt juttelemaan asiasta kämppikselleen, "voisitko olla kuule pitämättä sitä musaa illalla päällä ku mä nukun", mutta tämä ei olis välttämättä johtanu tuloksiin vaan esmes. muuhun iltahälinään. Keskustelu ei ilkeän ihmisen kanssa välttämättä johda tuloksiin. Tuloksiin johti kuitenkin aamuviiden musiikki, "kosto", pahaa pahaa vastaan. Eikö tämä ole oikein? Vai onko buddhalainen 'calm' kello iltakymmenen vaikka naapurihuoneessa olisi bileet kun hänen pitäisi nukkua??

6

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retiisikoira

      Sen verran lisätietoa että asun ulkomailla, jossa ihmiset ei ole niin vastuullisia ja kilttejä kuin Suomessa. Sosiaalisiin normeihin kuuluu olla ilkeämpi; mikä minun suomalaiseen normimittapuuhuni on moraalitonta.

      Ymmärrän että itsensä pitäisi unohtaa mutta mitä jos niskan päällä ei ole vain negatiivisen energian pikkukivi vaan iso järkäle? Jos joku läheinen käyttää häikäilemättömästi hyväkseen, mitä silloin pitäisi tehdä? "Asiat nousee ja laskee"?

      Haluaisin ymmärtää mikä on oikein mutta en sitä jumalauta ainakaan nyt ymmärrä. Se kaikki kuulostaa niin hyvältä niissä buddhismia aloittelijoille -kirjoissa mutta kun ulko-ovella vaani verihurtta niin...

      Tiedän! Puheeni eivät ole buddhalaisen suusta mutta en buddhalaiseksi itseäni temmannutkaan; vain ihmiseksi joka haluaisi ymmärtää ja lähestyä buddhalaista ajattelutapaa mutta joka näkee siihen nyt esteen, ja sen esteen ylittämiseen kaipaisi hiukan apua.

    • 123nimimerkki

      En nyt just jaksa lukea koko viestiä tarkkaan, josta valitteluni. Nopealla silmäilyllä kuitenkin tuli tälläinen ajatus.

      Hyvässä tahdossa ei ole kyse alistumisesta ja passiivisuudesta, vaan siinä että ei toivo toisille pahaa vaan kenties jopa hyvää. Ei ole kuitenkaan mitään hyvää syytä antaa toisten kävelle itsen ylitse ja alistua toisten hyväksikäytettäväksi. Ihmisen on puolustettava omia rajojaan ja tehtävä ne selväksi myös muille ja jos tähän ei kykene jostain syystä niin se johtaa yleensä eriasteisiin ongelmiin niin sisäisesti kuin sosiaalisestikin. Omien rajojen asettaminen ja selväksi tekeminen voi kummuta myötätunnosta sekä itseä että toisia kohtaan, ei vihasta. Passiivisuus voi olla pinnan alla olevan arvottomuuden ja itsevihan ilmentymä. Hankala ajatella että ihminen joka aidosti rakastaa itseään ja pyrkii omaan onneen antaisi taitamattomien lähimmäistensä käyttää itseään hyväkseen.


      Jos sinulla on vittumainen vuokranantaja niin tottakai sinun pitää pyrkiä tuomaan oma näkemyksesi ja kokemuksesi esiin ja tarvittaessa jopa aggressiota käyttäen. Väkivaltaa, hyökkäävää puhetta ja herjaamista nyt kannattaa välttää ihan senkin vuoksi että ne eivät asiaasi edistä vaan luultavasti vain hankaloittavat sitä. Tuollaiseen asserratiiviseen aggressioon ei välttämättä liity vihaa buddhalaisessa mielessä eli halua vahingoittaa toista tai toivomusta että toinen kärisisi. Epäoikeudenmukaisuuteen tulee puuttua oli sen uhrina sitten itse tai joku muu.

      Aihealue on aika hankala. Monet niputtavat "vihan" alle monenlaisia tunteita ja laajemmillaan kaiken aggression. Buddhalaisuudessa kyse on kuitenkin pahasta tahdosta eli tahdosta että toinen kärsisi ja nautinnosta kun toinen todella kärsii eli julmuudesta. Asserratiivisuus on eri asia. Esimerkiksi jääminen väkivaltaiseen suhteeseen on lähinnä helvetin typerää eikä osoita minkäänlaista hyveellisyyttä. Olosuhteiden hyväksyminen ei tarkoita sitä että lähimmäisltään tulisi ottaa passiivisesti ihan kaikkea vastaan, vaan viisautta hyväksikäyttävää erottelua niiden asioiden välillä jotka ovat muutettavissa ja niiden jotka ovat välttämättä siten miten ovat ja joiden kanssa taistelu ei toimi. Jos elämäänsä kykenee omin aktiivisin toimin parantamaan niin silloin niin pitää tehdä.

      Jossain tilanteessa, jossa ei ihan oikeasti voi mitään asialle, eisimerkiksi jos rosvot sahaavat käsiä ja jalkoja irti voi olla hyödyksi vain pyrkiä pitämään mieli tasapainossa ja välttää vihaamasta sahaajia. Ei siksi että kovin arvostaisi näiden panosta raajojen irtoamisessa vaan siksi että se on fiksuinta jota tilanteessa voi enää tuossa vaiheessa tehdä. Tuo on tarkoitettu kuvaukseksi äärimmäisestä tilnateesta. Eikä siinä sanota että jos joku pyrkii sahaamaan raajojasi irti niin ettei tulisi ennen sitä ja sen jälkeen pyrkiä välttämään tuota tilannetta tarvittaessa jopa fyysistä väkivaltaa käyttäen. Väkivaltakaan ei välttämättä sisällä vihaa vaan voi olla myötätunnon ilmaus itseä ja samalla toista kohtaan, sillä tämä on tekemässä jotain josta tulee tulevaisuudessa kärsimään.

      Ei tuossa tilanteessa ole mitään yksiselitteistä oikeaa ja väärää, mutta tuollaisia ajatuksia tuli itsellä.

    • aloittelijabuddha

      Olen itsekin vasta hyvin aloittelija buddhalaisella polullani, joten en osaa antaa sinulle fiksuja vastauksia, kuinka "täydellinen" buddhalainen toimisi. Mutta yleisohjeena elämään minusta on aika pätevä seuraava lainaus (ja mielestäni se tavallaan kuvaa myös buddhalaista asennetta - sori väärinkäsitykseni, jos jonkun mielestä olen ihan hakoteillä). Eli tämä:

      "Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan."

      Unohdetaan kuviosta Jumala (isolla tai pienellä kirjoitettuna), koska se ei ole asiassa oleellinen ja on aihepiiri huomioiden hiukan "väärää kuppikuntaa". Mutta ideana tuo on aina yhtä pätevä, ja kuten sanottu, omasta mielestäni varsin lähellä sitä, miten ymmärrän buddhalaisuutta.

      Tilanteessasi purkaisin asiaa näin: voinko muuttaa vuokraemännän käytöstä? Jos vastaus on "todennäköisesti kyllä", pyrkisin löytämään sellaiset konstit, joilla päämäärä tulisi mahdollisimman tehokkaasti ja mahdollisimman vähillä "kissankorkuisilla" saavutetuksi. Jos vastaus on "todennäköisesti ei", niin pohtisin seuraavaksi, voinko hyväksyä tilanteen siitä riippumatta, muuttuuko vuokraemäntä. Ja siitä edelleen eteenpäin aina sen mukaan, miten kysymys-vastaus-ketjuni etenisi. Eli siis vanha viisaus, että toista ihmistä ei voi muuttaa, vain itseään voi muuttaa. Ja sinun tilanteessasi se voi tarkoittaa loppuviimeeksi, että sinun täytyy ehkä fyysisesti muuttaa pois kyseisestä osoitteesta.

      Loppukaneettina vielä, en tiedä, onko olemassa jotain valmista kaavaa tai sapluunaa, josta voidaan todeta, että "hyvä buddhalainen" toimii aina jossain tilanteessa jollain tietyllä tavalla. Näkisin, että elämässä tulee esiin erilaisia tilanteita, ja niissä toimitaan kulloinkin voimassaolevin ehdoin.

      Joku kokeneempi buddhalainen korjatkoon, jos menin ihan metikköön, mutta oman arkiviisauteni kannalta tuo on silti varmaan melko toimiva menetelmä.

    • retiisikoira

      Varmasti oikeita nakokantoja sinansa (apua nappaimistosta ei loydy suomalaisia erikoiskirjaimia!), siis etta miksi sita kukaan uhrautuisi muiden ihmisten eteeen, tuhoaisi itsensa nain vapaaehtoisesti. Ollaan lahtokohtaisesti kivoja mutta ei ilkeille: "kultaisen saannon" vastaisesti, jos joku tulee lyomaan niin ei kaanneta toista poskeamme vaan tehdaan asialle jotakin. "Tit for tat", "prisoner's dilemma", tai milla nimella sita sitten kutsutaankin.

      Mutta en silti ymmarra, mita on hyva ihminen buddhalaisuuden mukaan. Jos kerta olis niin etta buddhalainen elaa iloista elamaa mutta jos joku tulee tokkimaan varpaille niin puolustaa sitte kuitenki reviiriaan. Koska mita se pauhaaminen siita egon pienentymisesta sitten on, sen egon joka haluaa tavoitella itselleen edullisia asioita, esimerkiksi valoista huonetta? Eikos buddhalaisuuden mukaan valoisen huoneen haluaminen (jos vuokraemanta ei halua valojen pidettavan paalla) ole jotain epatarkeaa, egoistista, ja se halu pitaisi jattaa pois?

      Luin wikipediasta altruismista (http://fi.wikipedia.org/wiki/Altruismi), jonka mukaan toiminta on suunnattava muiden ihmisten hyvaan oman itsensa kustannuksella, ja wikipediassa kerrotaan mm. etta altruismi kuuluu buddhalaisuuteen. Taman mukaanhan siis kunnon buddhalainen piittaa aina muiden ihmisten eduista enemman kuin omistaan.

      En henkilokohtaisesti kylla tuohon altruismiin haluais oikein uskoa, tai vahiten soveltaa sita mitenkaan omaan elamaani. Sitapaitsi kuten yllaoleva toteski, buddhalainen rakastaa itseaan vahintaan yhta paljon kuin muita. Myos, buddhalaisuuden mukaan kai "maailmaa ei voi muuttaa koska maailma on paska paikka, mutta muutetaan sitten itsemme koska se on ainoa mita me voimme tehda." Ei siis maailmalle kannata uhrautua koska ei se ole sen arvoinen, mutta kehittaa omaa hyvyyttaan.

      Mika siis erottaa buddhalaisen hyvyyden perikuvan normaalista Pera Virtasesta? Pera on leppoisa tyyppi, kiva kavereilleen, suhtautuu maailmaan positiivisesti, mutta puolustaa kylla reviiriaan vaadittaessa. Han myos elaa tassa hetkessa, on okei elamansa suhteen.

      Okei, Pera varmaan on riippuvainen fyysisista nautinnoista, ja tyttoystavansa huomiostakin. Kunnon buddhalainen ei olisi. Pera ei varmastikaan myos meditoi. Mita muuta? Vai onko riippuvuus/riippuamttomuus ainut asia, joka erottaa buddhalaisen mukavasta kansalaisesta, kuten Perasta?


      hiukan sekavaa ajattelua tanaan mutta toivottavasti ymmarsitte paapointit

      • 123nimimerkki

        osa 2:

        Noissa kahdessa on aika iso ero. Tuo ajatus uhraamisesta on siirtynyt meidän kulttuurissamme yleiseen moraalitajuun ja filosofien pähkäilyihin. Tuo ajatus että esimerkiksi anteliaisuus olisi omata onnesta luopumista ei pidä paikkaansa buddhalaisuuden kohdalla, vaan kyseessä on win-win -tilanne jossa molemmat voittavat. Antaja saa vielä enemmän, koska hän kuolettaa itsessään olevaa ahneuden siementä, mikä on henkinen ansio. Uhraaminen ei ole ainoa tapa olla hyvä. Se on totta että joissakin buddhalaisuudenkin muodoissa ihaillaan ajatusta siitä että ihminen uhraa oman onnensa toisten puolesta esimerkiksi lopettamatta samsarointia ja jättämällä nibbanan sikseen ja sekin on ihan ok omasta mielestäni. Se vaan ei välttämättä ole sellainen eettinen ideaali että sitä kannattaisi tyrkyttää kaikille, koska siihen ei moni pysty, vaan tuollainen omaa onneaan etsivän yksilön puhuttelu voi olla retorisesti viisaampi tapa taivutella itseä ja muita hyviin tekoihin. Jos ihmiset jotka eivät kykene iloitsemaan uhraamisesta joutuvat kuitenkin ulkoisten pakkojen vuoksi uhraamaan niin helposti tämä tuottaa marttyyriyttä ja myrkyttää toimet ja tekijän mielen, kuten varmaan on moni huomannut. Tällöin moraalista tulee myös jotain mikä on viimekädessä minulta pois, eikä jotain joka on työkalu molempien hyvinvoinnin edistämiseen.

        Itse esimerkistä, en nyt oikein ymmärrä että miten se että joku sanoo asiallisesti ja kohteliaasti suoraan vuokraemäännälle että kokee tämän toiminnan loukkaavana on ilkeilyä. Tuohan nousee myötätunnosta itseä kohtaan jota toisen toiminta satuttaa. Jos sama vuokraemäntä kohtelisi jotain tuntematonta tai perheenjäsentä samalla tavalla, vahinkoa tuottaen, niin pitäisikö ilkeilyn välttämiseksi pidättäytyä puolustamatta tuota kolmatta henkilöä ja antaa ilkeilyn tapahtua? Tuleeko maailmasta silloin tämän passiivisuuden kautta jollakin tavalla parempi paikka, kun ilkeilijä saa jatkaa toimintaansa kenenkään hänen toimintaansa puuttumatta? En suositellut olemaan ilkeä kenellekään, huutamaan, räyhäämään tai käyttämään väkivaltaa.


        saarna osuus: Buddhalainen pyrkii pois vihasta suhteessa toisia ja itseä kohtaan kohtaan, joka tarkoittaa rakastavaa myötätuntoa jokaista olentoa kohtaan. Hän pyrkii pois ahneudesta, joka tarkoittaa anteliaisuutta. Hän ymmärtää että hänen oma onnensa on kiinni siitä että hän lopettaa taistelun toisia vastaan ja pyrkii näiden onneen. Hän pidättäytyy joistakin toimintamalleista suojellakseen sekä itseään että toisia olentoja, kuten alkoholin käytöstä ja taitamattomasta seksuaalisuudesta eli eismerkiksi omien ja toisten sitoumusten rikkomsiesta. Näin hän antaa lahjan sekä itselleen että muille, vahingoittamattomuuden lahjan, mikä on hyvin arvokas lahja antaa lähimmäisilleen. Hän voi myös kulkea vapauden polkua, jolloin hän voi käytännössä osoittaa toisille että aistinautintojen tuollapuolen on tie vakaaseen ja voimakkaaseen onneen, joka ei ole riippuvainen statuksesta, omaisuudesta tai luonnonvarojen haaskaamisesta. Tämä on lahjoista suurin.

        Ehkä buddhalainen on sitten täysin moraaliton koska ei uhraa omaa onneansa. Tietystä näkökulmasta tuo on täysin validi syytös. Onko tuo näkökulma sitten mielekäs on se mitä koitin vähän kyseenalaistaa. Buddhan ajatus on aika radikaali. Se ei pidä sisällään imperatiiviseja siitä mitä ihmisen tulisi tehdä. Se on tietyssä mielessä kristillisen hyvän ja pahan tuolla puolen.

        Tämä oli vähän sekava postaus, mietin näitä asioita aktiivisesti niin ovat vielä vähän levällään eikä napakka ilmaisu vielä oikein luonnistu.


    • 123nimimerkki

      En tiedä miten paljon oma viestini sinua inspiroi tuota kirjoittamaan, mutta selkeytän nyt kuitenkin. Siinä että osoittaa omat rajansa ei ole mitään "epäkivaa" ketään kohtaan vaan se voi olla myötätunnon osoitus sekä itseä että toista kohtaan. Se että tekee toiselle selväksi mitä itse kokee tarpeelliseksi ja miten toisen toiminta vaikuttaa itseen ei minusta ole missään määrin ilkeilyä tai pahantahtoisuutta. Miten se voisikaan olla? Tuon voi ilmaista hyvinkin myönteisesti.

      Ainakin varhaisissa lähteissä (historiallisen buddhan opetuksen) ajatellaan että jokaiselle olennolle oma itse on kaikkein rakkain ja että tämä on luonnollinen asiantila. Harjoittajan tulisi vain ymmärtää että tämä koskee itsen lisäksi myös kaikkia toisia olentoja, eli se vuokraemäntäkin pyrkii onneen pohjimmiltaan. Tästä seuraa taas se että jos onni perustuu toisten epäonneen niin nuo toiset tulevat jossain määrin taistelemaan minun onneani vastaan. Samoin jos rakennan onneni tekijöille joita on rajallisesti saatavilla, kuten vaikka statuksen saamiselle niin suhteeni määrittyy tämän kautta tietynlaiseksi. Tästä seuraa että tapani etsiä onnea on mielekästä muotoilla siten että se ei ole toisten onnen kanssa ristiriidassa vaan päinvastoin, toisten onni on osa minun onneani. Paljastuu näet että sellaiset asiat kuin anteliaisuus ja toisten auttaminen hyödyttävät sekä minua että lähimmäisiäni, molemmat voittavat eikä kyse ole nollasummapelistä kuten vaikka statuksen ja joidenkin aistinautintojen kohdalla, joissa toisen voitto on toisen tappio. Rakkaus toisia kohtaan ei perustu mihinkään ylimaalliseen imperatiiviin, koska sellaista tahoa joka sitä voisi vaatia ei ole olemassa, vaan strategiaan etsiä omaa onnea maailmassa joka on toisten samalla tavalla onnea etsivien olentojen asuttama. Tämä on aika radikaali positiio ja sen sisäitämiseen menee luultavasti vuosia. Pyrkimys omaan onneen perustuu viimekädessä rakkauteen ja hyvään tahtoon, joka toteutuessaan toimii lähteenä toimia myös toisten hyväksi. Tässä ei tehdä merkittävää eroa itsen ja toisen onneen johtavan toiminnan välillä, toisen onnen edistäminen ei oleta että pitäisi luopua omasta onnesta. Onni saavutetaan viimekädessä toimimalla taitavasti, ilman vihaa ja ahneutta, luonnonlainmukaisesti. Näiden mielentilojen kultivoimisessa toisten eduksi toimimisella on merkittävä rooli.

      Kristinuskossa oma ja toisten onni ovat helposti ristiriidassa. Suurin rakkauden osoitus on oletuksellisesti Kristuksen veriuhri Golgatalla, niin paljon Jumala meitä rakasti että uhrasi oman poikansa. Siis oli valmis tuhoamaan jotain itselleen rakasta, jotta toiset saisivat. Tämä on toisenlainen altuirismin ideaali, siinä on keskeistä omista intresseistä luopuminen toisen vuoksi eli uhraaminen. Palkinnoksi saa korkeintaan tunteen siitä että on tehnyt oikein ja tämän mukaista mielihyvää ja itseen kohdistuvia mielikuvia, joissain versioissa tämänkaltainen toiminta voi myös edistää henkistä kasvua ja joskus auttaa taivaspaikan saannissa. Olemme eläneet tässä kulttuurissa, jossa on oletusarvosiesti mielletty omat ja toisten intressit ristiriitaisiksi, Jumala ei voinut pitää poikaansa ja pelastaa ihmiskuntaa ja omasta onnesta ja hyvinvoinnista luopumista arvokkaana. Tämä on myös luonnollista, sillä saatamme ajattella helposti että aistinautinnot ja onni ovat suurinpiirtein sama asia, tietoisesti tai tiedostamattamme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe