G12 vai SX230?

Panu72

Hei!

Onko käyttö kokemuksia oheisista kameroista?
Itsellä G7 ja ollut tyytyväinen siihen. Nyt haluaa uutta kameraa vanhan tilalle.

Käytän kameraa, matkoilla, kotona, hämärässä, veneellä, bileissä, luonnossa eli vähän siellä sun täällä.. Suurin osa kuvista on maisema kuvia reissuilta.

Nykyisen kameran kuvan laatu on ollut erinomainen ja haluan vähintäänkin saman laatuisen kameran.
Syy miksi katson SX230 kameraa on sen koko. Omani on välillä turhan suuri ja painava kuljettaa mukana, Molemmissa kameroissa on riittävästi erilaisia säätöjä joita kaipaan.

Menenkö metsään jos ostan tuon kevyemmän mallin?

23

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SX230 on superzoom. Se ei ehkä ole ihanteellisin hämärässä hieman huonon valovoiman takia. Miksi et katso vaikka S95 tai S100:aa?

    • Canonisti minäkin

      Menee metsää ja pahasti.

      http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_g7&products=canon_g12&products=canon_sx230hs&products=oly_ep3&products=fujifilm_x100

      Fuji X100 on tällä hetkellä ehkä paras pokkari. Hinta vain hirvittää.

      Kannattaa myös vilkaista Olyn pikku järkkärit Panan normaali primella. Ongelma on löytää optinenetsin kohtuu hintaan. Verkkokaupalla on jotain paketteja, joissa on optinen etsin mukana, mutta objektiivina on Olyn oma pannukakku.

      Kun vertaat G7 vs G12, ei ero ole hirveä paperilla. Toki kenno ja prossu ovat uudempia, mutta esimerkiksi objektiivia ei ole parannettu (=kiinteäpolttovälinen).

      • Trolli. Ilmaisiko kysyjä mitenkään, että hän haluaisi kiinteäpolttovälisen kameran? Tämä ryhmä on Canonin kameroille, mene sinä muualle kehumaan Fujiasi,


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Trolli. Ilmaisiko kysyjä mitenkään, että hän haluaisi kiinteäpolttovälisen kameran? Tämä ryhmä on Canonin kameroille, mene sinä muualle kehumaan Fujiasi,

        Haasteena vain on, ettei Canonilla oikein ole selvästi parempaa kameraa kuin G7. Toki G12 on kaikilta osin tasaisesti hieman parempi pl. tuo typerä kääntyvä näyttö.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        Haasteena vain on, ettei Canonilla oikein ole selvästi parempaa kameraa kuin G7. Toki G12 on kaikilta osin tasaisesti hieman parempi pl. tuo typerä kääntyvä näyttö.

        Mitä vikaa kääntyvässä näytössä on? Ei sitä ole pakko kääntää mihinkään. Toisaalta näytön voi kääntää suojaan. Kääntävälle näytölle on kysyntää, ja kun A600-sarjalle ei ole seuraajaa, niin G12 on luonnollisin kamera kääntyvälle näytölle.


      • hyperkallis

        Fuji X100, järkkärin hinnalla pokkari, jonka laajakulmaobjektiivia et taatusti voi vaihtaa mihinkään... :-D


    • EOS7D

      G12 objektiivi ei suinkaan ole kiinteäpolttovälinen, siinä on 5x zoom.

      Meillä on tuollainen, ja kuvanlaatu on erinomainen. Myös videoita sillä on mukava kuvata.

      Normaalisti kuvaan 7D:llä, G12 otetaan mukaan silloin kun järkkäriä ei viitsi raahata (esim lomamatkalla ravintolaan).

    • Panu72

      Kiitos kommenteista!
      Yksi vaihtoehto on vielä Canon Powershot S100.
      Onko kokemuksia?
      Ulkona varmasti kaikilla kuvaa suhteellisen hyvin. Hämärässä ja huoneen valossa varsinkin näin talven kynnyksellä tulee suurinmat erot.
      Jos nuo kolme kameraa olisi tarjolla niin minkä valitsisitte?

      • niin yksinkertaista

        Ongelmasi ratkaisu ei ole uusi kamera vaan kunnon salama.


    • Panu72

      Ilman salamaa tulee aina parhaat kuvat...G7 on ainakin tullut hyvät kuvat ilman.
      Salama usein ylivaloittaa kuvat. Siksi harvoin käytän salamaa

      • niin yksinkertaista

        Ja mitäkös salamaa olet käytellyt?
        "kunnon salama" ei ole se g7:n oma.


      • Canonisti minäkin
        niin yksinkertaista kirjoitti:

        Ja mitäkös salamaa olet käytellyt?
        "kunnon salama" ei ole se g7:n oma.

        G7 ja investointi kääntyväpäiseen salamaan on ihan järkevä ajatus. G12, joka on ainoa Canonin parempi pokkari tällä hetkellä (yllä mainittuine rajoituksineen), ei ole oleellisesti parempi.

        Entä 5D vaihtoehdoksi? Vitonen (mark I) on käytettynä kohtuu halpa. Siihen f/1.4 50mm objektiivi, niin sinulla on tyydyttävä vallitsevan valon setti.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        G7 ja investointi kääntyväpäiseen salamaan on ihan järkevä ajatus. G12, joka on ainoa Canonin parempi pokkari tällä hetkellä (yllä mainittuine rajoituksineen), ei ole oleellisesti parempi.

        Entä 5D vaihtoehdoksi? Vitonen (mark I) on käytettynä kohtuu halpa. Siihen f/1.4 50mm objektiivi, niin sinulla on tyydyttävä vallitsevan valon setti.

        Luitko ollenkaan alkuperäistä viestiä, vai päätitkö vain puskea omaa agendaasi? Kirjoittaja piti G7:ää liian isona ja halusi pienempää kameraa ja sinä ehdotat kinokennoista järkkäriä, jossa pelkkä runko painaa tuplasti G7:n verran. Minä edelleen ehdotan S95:tä tai S100:aa. Nämä hyvin täydentävät G7:aa. Lisäksi niissä on parempi valovoima


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Luitko ollenkaan alkuperäistä viestiä, vai päätitkö vain puskea omaa agendaasi? Kirjoittaja piti G7:ää liian isona ja halusi pienempää kameraa ja sinä ehdotat kinokennoista järkkäriä, jossa pelkkä runko painaa tuplasti G7:n verran. Minä edelleen ehdotan S95:tä tai S100:aa. Nämä hyvin täydentävät G7:aa. Lisäksi niissä on parempi valovoima

        Pieni koko ja hämäräkuvausominaisuudet eivät kohtaa yhdessäkään digitaalikamerassa.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        Pieni koko ja hämäräkuvausominaisuudet eivät kohtaa yhdessäkään digitaalikamerassa.

        Kyllä kohtaavat, esimerkiksi Canon S100. Toki asiat tulee nähdä suhteellisina. Pokkari on pokkari. On täysin turha troolailla esittelemällä järkkereitä, kun joku kysyy nimenomaan pientä kameraa.


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Kyllä kohtaavat, esimerkiksi Canon S100. Toki asiat tulee nähdä suhteellisina. Pokkari on pokkari. On täysin turha troolailla esittelemällä järkkereitä, kun joku kysyy nimenomaan pientä kameraa.

        Jep, mutta ei ole pokkaria, jossa olisi hyvät hämäräkuvausominaisuudet. Fuji X100 on ilmeisesti kohtuullinen. On valittava joko pokkari tai hämäräkuvausominaisuudet.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        Jep, mutta ei ole pokkaria, jossa olisi hyvät hämäräkuvausominaisuudet. Fuji X100 on ilmeisesti kohtuullinen. On valittava joko pokkari tai hämäräkuvausominaisuudet.

        Oletko kuvannut mykyaikaisilla pokkareilla hämärässä vai kirjoitatko vain mitä olet lukenut jostain? Kehitys on ollut tuolla saralla viimeisten vuosien aikana aivan huimaa. Puhutaan n. 5-6 aukon parantumisesta n. viidessä vuodessa. Lopeta jo se X100:n hehkuttaminen.


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Oletko kuvannut mykyaikaisilla pokkareilla hämärässä vai kirjoitatko vain mitä olet lukenut jostain? Kehitys on ollut tuolla saralla viimeisten vuosien aikana aivan huimaa. Puhutaan n. 5-6 aukon parantumisesta n. viidessä vuodessa. Lopeta jo se X100:n hehkuttaminen.

        Kun opbektiiveiksi tarjotaan sutta ja sekundaa, ei auta elektroniikan parantaminen.


      • niin yksinkertaista
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Kun opbektiiveiksi tarjotaan sutta ja sekundaa, ei auta elektroniikan parantaminen.

        Tässä vain on ikävästi jo perääkin. (okaro)
        Ei hommaan oikein auta prossujen vaihtaminen, jos kuva on alunperin sutta.
        Prossu laskee vain ykkösiä ja nollia annetun kaavan avulla yhteen, mutta parantaako se kuvanlaatua?


    • Panu72

      Okaro! kiitos vastauksesta...

      Uudessa G12 ei taida pahemmin erota G7 paitsi HD-videointi...
      Käyn hiplaamassa Digi-Expossa S100 joka voisi toimia G7 rinnalla

      KIITOS kaikille vastauksista ja ajatuksista

      • 15+11

        On eroa melkoisesti, prosessori on nyt nelosversio. kohinasuodatus, tummien sävyjen erottelu huommattavasti parempi. Tekniikka on mennyt eteenpäinmelkoisesti parin kolmen viime vuoden aikana.


    • mennyt eteenpäin?

      Se on tuo Canonien (ja Nikonienkin, paitsi uusin 1) kehitys ollut jo jonkin aikaa sitä, että vähän muutetaan prosessoria ja nappuloiden paikkaa. Sonysta on nopeasti tullut ylivoimainen kehityksen edelläkävijä.

      • S100

        Onhan tuossa Canonin S100 aivan uusi Canonin valmistama kenno sekä uusi prossu(Digic 5).

        Ei tuo Sonyn ns etumatka näy kovin hyvin noissa myyntiluvuissa ainakaan CyberPhotolla: Myydyimmät, kuukauden aikana

        1. Canon PowerShot G12
        2. Canon IXUS 220 HS musta
        3. Canon PowerShot S95
        4. Panasonic Lumix DMC-FT3 valkoinen
        5. Canon Powershot SX130 IS musta
        6. Canon Powershot SX230 HS musta
        7. Nikon Coolpix S2500
        8. Canon Powershot SX40 HS
        9. Canon IXUS 230 HS hopea
        10. Panasonic Lumix DMC-FZ45 musta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe