hyvä rusketus!? vinkkejä! :D

kuukausi reissuun

no niin etelän kävijät.. rusketun tosi hitaasti normaalisti. olisi ihanaa saada reissussa hyvä rusketus. onko teillä hyväksi havaittuja vinkkejä joilla minäkin ruskeittuisin. auttaako esim porkkanan tai karoteenipillereitten vetäminen ennen reissua?

17

4768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niistä en tiedä

      mutta Phuketin aurinko on raju,. ehdottomasti suosittelen vähintään 5 krt , mieluiten 10, sulle solariumia. karoteenia kannattaa varmasti ottaa. katso myös muita luontaisvalmisteita, jotka valmistelee ihoa. itse käytän luonnonöljyjä, joilla tulee ihana rusketus, esim sesam, kookos, mutta en suosittele, jos palat, koska niissä on vain vähän suojakerrointa. ainakin alle kovaa suojakerrointa. kuori ja kosteuta iho valmiiksi jo kotimaassa! kotimatkalla koneessa näkee joskus sellaisia naisia, joilla on kokonaan olkapäät tummanruskean-punaista kuoriutunutta ihoa, eli muistapa se ihosyövän riski.

    • Pena775

      1. Älä ahnehdi sitä polttavaa aurinkoa ja vielä vähemmän niinä ensimmäisinä päivinä, se ottaa kyllä vaikka sitä ei ottaisikaan kun liikut normaalisti ulkona. Jos palat niin rusketusperiodi alkaa ikäänkuin alusta kun palanut iho kesii pois ja on kipeä. Ahnehtiminen ei siis kannata.
      2. Muista käyttää SPF 30 suojakertoimia noin ensimmäisen viikon riippuen kuinka paljon olet auringossa. Toisena viikkona itselle tepsii SPF 10-15 mutta tämä siis vain jos iho on jo ruskettunut hyvään malliin. Muista suojata myös päästä kaikki herkät kohdat kuten nenä ja silmänaluset sekä korvat.
      3. Jos olet rannalla niin muista että aurinko ottaa myös sen aurinkovarjon läpi jonkun verran, eli ole suorassa auringossa vain noin puolen tunnin jaksoja ja sen jälkeen taas varjossa "huilaamassa". Muista myös että aurinko ottaa myös hyvin vedessä ja palamisriski on suurempi kun vesi viilentää ihoa. Käytä hattua tai muuta vastaavaa liinaa, se on tehokas tapa suojata.
      4. Kun olet saanu hyvän rusketuksen voit käyttää niitä pienikertoimisia rusketusöljyitä joilla saa tasaisen ja kauniin rusketuksen ilman että iho kuivaa.
      5. Illalla suihkun jälkeen muista laittaa Aftersunia joka estää myös ihon kuivumisen ja palauttaa sen kimmoisuuden.
      6. Sanotaan että sellainen "mukava" rusketus vaatii sen vähintään 2vko riippuen ihotyypistä, älä kuitenkaan pyri väkisin siinä viikossa saamaan hyvää rusketusta koska siinä vaan turhaa iho palaa.

    • kuukausi reissuun

      kiitoksia teille vastauksista, sain tosi hyviä vinkkejä. 2vkoa ollaan tosiaan reissussa. kävin ostamassa vivisanten aurinkokapseleita ja vetäsen paketillisen niitä ja koitan keretä käydä muutaman kerran solariumissa ennen reissua. olen kerran viikossa kuorinut ihoa ja päivittäin tietenkin rasvailen ihoani :) olikin tarkoitus että ostan joko spf 50 tai 30 rasvaa reissulle mukaan.
      kannattaako siellä paikan päällä käydä jossain kauneushoitolassa/hierojalla vartalonkuorinnassa tai jossain aloe vera hoidossa?
      ja kannaatko ne rusketusöljyt ostaa sieltä paikanpäältä?
      mitkä olette hyväksi havainneet??

    • Pena775

      Kannattaa käydä ehdottomasti hieronnoissa sun muussa hoidoissa koska ovat kotimaahan verraten tosi edullisia. Osaavat hommansa kyllä. Esim Aloevera käsittelyitä tekevät rannalla edullisesti ja ovat hyviä viilentämään ihoa jos se on päässyt palamaan tai punoittaa. Tietenkin jos menet johonkin suureen kauppakeskukseen niin siellä saattaa hinnat olla jo paljon korkeammat. Ainoa valinnan vaikeus oli siinä että mihin paikkaan menee kun niitä tosiaan on joka kulmassa. Noista aurinkovoiteista sen verran että ainakin omasta mielestä nuo kansainväliset merkit olivat aika kalliita siellä vaikka kyllähän sitä aina jonkun öljyn nyt ostaa, eli osta vaikka taxfreesta Suomessa tai tilaa menomatkalle koneeseen jos pystyt. Itsellä ollut öljynä käytössä Banana Boat- merkkinen tuote oisko ollut kutosen kertoimella.

      • ei kannata

        Vain miesten kannattaa mennä "hierontoihin".


    • jikwdljkwjw

      Riippu siitä kauanko olet reissussa. Hyvän ja tasaisen rusketukseen aikaansaamiseen menee aikaa. Olen itse ollut useita kertoja Thaimaassa n. kuukauden kerrallaan. Osta suomesta kunnon aurinkovoidetta. Esim Bizzbuin kertoimilla 10 ja 6. Kunnolliset merkkivoiteet nimittäin maksavat ainakin Thaimaassa saman verran kuin Suomessa.
      Riippuu myös siitä mihin päin maailmaa olet menossa. Thaimaassa aurinko on erittäin polttavaa ainakin keskipäivän aikaan.
      Älä ahnehdi aurinkoa. Itse tein niin että ensimmäisen viikon käytin 10 kerrointa, ja rannalla korkeintaa 2 tuntia kerrallaan, seuraavat pari viikkoa 6: sta
      Loput pari viikkoa pystyin olemaan auringossa aurinkoöljyllä kertoimella 2 jo useita tunteja.
      Älä polta itseäsi alussa. Jos palat, olet punainen kuin rapu ja aurinkoon ei ole asiaa vähään aikaan. Suojaa nenä esim. kertoimella 30 sillä nenä palaa helposti. Huuliin kannattaa laittaa siihen tarkoitukseen tehtyä rasvaa jota saa huulipuikkomuodossa, myös kerroin väh. 30
      Ei muutakuin malttia auringonotossa ja hyvää matkaa.

    • rusketut

      kun olet yli 2 viikkoa reissussa ei tarvitse edes rannalla löhötä. Thaimaassa aurinko tarttuu jopa pilviverhon takaa.

    • joulukuussa aurinkoo
    • 4826

      Noihin edellisiin vastauksiin ei paljon lisättävää.. mutta millainen ihosi on? Jos erittäin vaalea kuten minulle, käytin Phuketissa (tammi-helmi vaihteessa) ensin 50 kertoimella ja sitten siirryin 30 suojaan.

      Lisäksi kasvoni palavat hurjan nopeasti riippumatta aurinkorasvasta, joten jouduin käyttämään lisäksi muistaakseni ihan kaupasta sieltlä löytämääni pientä puikkoa, jossa oli valkoista suoja-ainetta tarkoitettuna kasvojen suojaksi. Tätä suojaa käyttävät mielestäni myös etelän maiden rantavahdit, olet kyllä inkkarin näköinen sen jälkeen, kun minun ainakin oli pakko laittaa sitä nenän vierustoihin molemmille puolille ja ei kyllä enää palaneet! Näkyi tuota olevan muillakin :) En kyllä yhtään muista minkä nimistä tuote oli ja oli vähän hinnakas, mutta oli sen väärti kun ei tarvinnut kipristellä kivuliaissa palovammoissa. Jep, ja tosiaan välttäisin puolenpäivän aurinko, saat aivan varmasti hyvän rusketuksen ilman sitä.

      Lisäksi itse kävin myös phuketissa hierojalla, jolla oli myös auringon polttamalle iholle tarkoitettu hieronta. Käyttivät muistaakseni aloe veraa (paljon), iho imi ihan kaiken :) Ei tehnyt kipeää, vaikka ei ollut pahasti palanutkaan itselläni. Katsoivat vielä, missä on eniten punaisia kohtia ja lisäsivät sinne eniten. Riippuu tietenkin tekijästä, mutta itse koin saavani hyvää palvelua.

      Varovaisesti auringon kanssa ja muista juoda (siis vettä, limsaa, mehua, urheilujuoma/ pv, muuten väsyttää rankasti :D)

    • niistä en tiedä taas

      joku väitti, että aurinkotuotteet ovat kalliita Phuketissa, mutta mielestäni ne olivat ihan saman hintaisia kuin Suomessa.
      katseles vähän apteekkeja, siellä on yllättäen jopa halvempia kuin kaupoissa!
      osta myös sitä aitoa kookosöljyä apteekista, iso pumppupullo oli reilut
      200 patia, se kosteuttaa ja hoitaa parhaiten after sunina.
      käy ihmeessä hieronnassa, nimenomaan tuolla öljyllä tai aloella.
      minun mielipiteeni on, että käytä mahd paljon luonnontuotteita.
      tosiaan suojaa nenä ja huulet hyvin.

    • kunnon kerroin

      Itse olen Thaimaassa käyttänyt koko kahden viikon loman ajan 30 kerrointa ja ehkä ihan lopussa 20 kerrointa, enkä ole palanut kertaakaan. Auringossa joka päivä 5-6 tuntia.

    • Mukavampaa näin

      Olimme kahden viikon lomalla nyt marraskuussa, oli paljon pilvisiä päiviä mutta välillä aurinkokin paistoi. Rannalla olimme varjossa ja varjon alla, kävelimme rannalle ja pois n.5-10 min. Rusketuimme kivasti, kertoimena oli 20. Emme jaksa olla porottavassa auringossa enkä usko että siinä ilman alassa on järkevääkään. Rusketus tulee varjossakin!

    • Aurinkoon taas

      Aurinko paistaa takuulla! Pilvisempi päivä on välillä ihan jeeees! Huulet,silmäluomet,korvat,olkapäät ja rinnukset kertoimilla,muuten käytä paikallista kookosöljyä, ei polta aurinko, kunhan pulahdat usein mereen ja rasvaat koko ajan.Parii tuntia suorassa auringossa kävellen ja sit varjon alle virvokkeita nauttimaan,muista ja luota, että varjon alla rusketut myös yhtä paljon. Kärähdyksen iskiessä ota aloevera sively rantatytöiltä,on tehokas,älä ui tuntiin,huominen on taas täysi ranzupäivä.Haskaa matkaa ja muistakaa nesteytys;)

    • kohta reissuun

      muistatko minkä merkkistä tuo kookosöljy on? vai paljon erilaisia..
      ja apteekissako sitä myytävänä?

    • matkaan...

      Nnko kukaan kokeillut Lifen Aurinko Plus - kabseleita? Kävin tänään ostamassa, ja jännityksellä odotan minkälaisen tuloksen antavat matkalla :) ...hipiä on herkkä palamaan, toivon mukaan siltä vähän suojaisi!

    • awdawdaw

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe