Sitä se kellojen siirto sitten merkitsi. Kun sääkin oli kuiva ja melko lämmin, ei mitenkään huonolta tuntunut.
Aamut on vähän aikaa valoisempia. Se on kuitenkin useimpien mieleen.
Mukava humpsaus aikaiseen iltapimeään.
15
109
Vastaukset
Ei ole vaikuttanut minulla mitenkään tuo siirtyminen. Seinäkelloja en edes siirtänyt kesäaikaan, miks' niin tekisin kun en niistä kelloa katso edes.
Ranne ja puhelinkellot on ne joista vilkaisen, nyt vaan kävi niin, että rannekelloni patteri loppui, mutta seinäk.ellot on ajassa.
Aamuisin tuntuu kivalta valoisuus, mutta pimeyden pohjaan ollaan menossa:D
Ihmeelliseltä tuntuu, ettei ole kuin muutama viikko niin alkaa taas valkenemaan.
Illalla aion katsoa Rubrickin avaruusfilmin, olkoonkin jo vanhempi versio kun en sitä ole nähnyt.
Voi, että oli mukava siivousoppilas Satun mukana tänään:D
Puolalainen Fabian, joka pölyjä pyyhkiessään pianosta otti ja soitti Chopin'iä.
Heitä on kiva jututtaa, ja kun mainitsin pitäväni Chopin'stä innostui hetkeksi soittamaan. Suomen kieli ei vielä 2 kk opiskelunkaan jälkeen ihan vaivattomasti suju, mutta ymmärrettävästi kyllä. Meidänkin pitää puhua Suomea on suositus. HeippaPitäis lähtä kokemaan se aito Lapin kaamos sitten Joulun aikoihin. Sanovat paikalliset olevan sen rauhoittavaa aikaa.
Se olis varmaan ihanaa! En ole sitä kokenut koskaan, Rukalla vain käynyt.
Tässä eräs lempikappaleeni Chopin'iä
http://www.youtube.com/watch?v=tvm2ZsRv3C8
Tätä ei tuo Fabian soittanut, vaan pienen osan Etydistä.
- *Kukkahame*
Ei tämä kellojen siirtäminen minua mitenkään haittaa, mutta tämä pimeys.
Läksin iltapäivällä kauppareissuille, valoisissa isoissa kauppakeskuksissa valoisuus on hienoa ja joulukoristeita valoineen vielä lisätty.
Onneksi se ihmeellinen dingelldangell musiikki ei vielä kaiu kaikkialla, eikä ihmispaljoudesta voi päätellä että olisi lama, eikä ostohalut ole vähentyneet.
Sieltä sitten hammaslääkäriin, no siellä oli valoja liikaakin.
Ihmiset eivät paljon välitä turvallisuudestaan eikä näkyvyydestään pimeässä ja vielä koira narun päässä ja sekin musta, oli molemmat vähällä jäädä auton alle, kyllä se kuljettaja teki suomenkielellä selväksi ettei ihan noin tummissa voi olla keskellä parkkialuetta.
Sinne ne vielä jäi pyörimään koira ja emäntä toistaiseksi ilman vaurioita, mutta olen tämän nuoren miehen kanssa samaa mieltä ettei pää ja vaatetus voi olla yhtä pimeitä, jos aikoo selvitä pimeän aikana ehjänä.
Olen viettänyt Lapissa muutaman Joulusta Uuteen Vuoteen se on kokemisen arvoista, ne ovat olleet sinisiä lomia kauniissa tykkylumimaisemissa, suosittelen.
Tanssia joka ilta ja jos missä siellä ihmiset puhuvat toisilleen, ei ole titteleitä on vain lomalaisia.
Hyvät ladut tai lenkkipolut kylpylässäkin voi rentoutua, kaikkea mahdollista on tarjolla.
Suosittelen. - Ramoona*
Pimeys todellakin humpsahti jo viiden maissa. Istuttiin iltapäiväkahveilla ulkona ystävän terassilla auringonpaisteessa ja sieltä kotiin palatessa sainkin katsella syttyviä tähtiä. Asuinalueen nurmikot kukoistavat vihreinä, on kesäkukkia ja syysasetelmia rinnan, ruskan keltaakin jäljellä, ruusuja ja auringovaloilla latautuvia pihavaloja nurmikkoon tökättyinä, kuin kiiltomatoja ikään. Tunnelmassa oli samaa kuin etelässä pimeän äkkihumahduksen hetkellä, kaskaitten siritys vain jäi puuttumaan.
Lapin kaamoksesta aina puhutaan, mutta siellä on lähes aina lunta valoa heijastamassa, toisin kuin täällä etelän syystalvessa. Valokuvissa Pohjoisen kaamos näkyy useimmiten sinisen säyissä.
Sanojen alkuperä kiinnostaa, joten kävin tutkimassa Kotuksen sivuilla kaamos-sanaa. Pohjoissaamessa talven pimeintä aikaa tarkoittava sana on skábma, ja sana pohjautuu samamerkityksiseen norjan sanaan skamtid.
Kaamoksella tarkoitetaan aikaa, jolloin aurinko ei koko päivänä nouse horisontin yläpuolelle.
Marraskuu on pohjoissaameksi skábmamánnu, ”kaamoskuu”.
Valon väheneminen ja ilmojen kylmeneminen tietää luonnon kasvukauden loppua. Tähän saattaa viitata suomalaisten 11. kuukauden nimitys marraskuu. Sanan alkuosa marras tarkoittaa ’kuollutta’ tai ’kuolemaisillaan olevaa’: marraskuu olisi siis kuukausi, jolloin luonto kuolee tai oikeammin asettuu talvilepoon. Toisen näkemyksen mukaan taas kuun nimi kertoisi siitä pimeästä vuodenajasta, jolloin kuolleiden henget, martaat, ovat olleet iät ajat liikkeellä.
Marraskuun alkuun ennustetaan tänne noin kymmentä lämpöastetta.Toivottavasti tulppaaninsipulit eivät erehdy kukkimaan jo jouluksi. - tarkkailija I
Pajuissa on nyt silmut, taitaa tulla pajunkissatkin jouluksi.
Turhaan kelloa siirrellään, eläkeläinen ehtii ulkoilla valoisaan aikaan jos muuten on puhtia. En varmaan muistanut laittaa välillä kesäaikaan kaikkia kelloja, hyvin pärjäsin.
Se on sitä kuollutta kuukautta nytten. Kaipa niitä halloveenin kummituksia tulee viikonloppuna taas karkkia kinuamaan. Minä en varaa karkkeja enkä anna rahaakaan, virpojille vain.- Makriina ek
Enkä minä!
Pyhäinmiestenpäivänä käydään haudoilla ja sytyteään kynttilät.
Ilman naamareita. Ilman karkkeja, ilman kepposia.
Suomalaiset vainaat eivät kummittele.
- Nea*
Minä huomasin marjapensaissa silmuja!
Eivät kait ole osanneet mennä talvilepoon,vaan suunnittelevat jo uutta satoa.
Miten mahtaa käydä seuraavana keväänä?
Kaikista muista pensaista ja puista on lehdet jo pudonneet paitsi
hopeapajuista.Ne pitävät viimeiseksi lehdistään kiinni.
Eilen illalla iltapromenadilla ollessani huomasin,että uusi kuu on jälleen syntynyt,
kaunis kuunsirppi ja tähtinen taivas ja lempeä ilma,lokakuun viimeinen päivä. - Makriina ek
Mutta illalla oli pimeää jo klo 17.
Se pimeyden aika kestää tammikuulle nyt sitten. - *Kukkahame*
Tässä ikkunani edessä on sireenit vielä vihreänä, ja yksi nuori vaahtera täydessä lehdessä.
Variksen tai harakanpesä paljastunut tuossa lähirisukossa sieltä se nauru kuului sisälle asti iltaisin, olivat kovia juttelemaan.
Oravat alkaa olla jo harmaita, väri muuttuu tulee tuuheampi turkki, nyt odotetaan seuraavaksi lumisadetta, tulisikin oikea postikorttisade, isoja hattaroita ja tyyni sää.
Enpä taida tykätä talvesta, kylmää, lumista ja liukasta, kuitenkin lumen ansiosta valoisampaa. Valkovuokot kukkivat Ruissalossa, siellä ruskeitten tammanlehtien välissä.
http://www.ts.fi/online/lahialue/272633.htmlViime syksynä vastaavaan aikaan olin unohtanut kellojen siirtämisen. Olin liikkeellä pimeällä fillarilla, ilman heijastimii.
Moni autoilija osoitti mieltään tööttämällä täkäläisessä iltaruuhkassa (10 autoa) nyt olin juoni ja otin patterivalon ja turvaliivin.
Jo vain toimi. Turvaliivin vaikutus autoilijoihin on vahva (ettei se vaan ole polliisi, kun tuli 'yskänlääkettä' otettua. Tumma-asuiset liikkuja ilman heijastimia ovat vaarassa.Kyllähän eläkeläisten kannattaa käydä lenkeilyllä valoisan aikaan, näkee vielä niitä myöhäisyksyn kukkiakin. Niitä on monenlaisia ja joukossa sellaisia jotka varsinaisesti kukkivat kesällä. Tänään ollessani lenkillä näin reittini varrella useita päivänkakkaroita, otin muutaman kotiin, jossa ne nyt ovat erilaisten keräämieni syyskukkien joukossa.
Valkovuokot näkyi tuossa Turun terveisissä.- marraskuutagoogletin
Lämmin marraskuu oli tuolloinkin. Mitähän kuuluu captainille, ei oo näkynyt. Eikä kukkahamettakaan.
- omia.viestejään
tex sisi sirkku muistaa nostella.
Mitä kivaa oli?
kappas, ei kysynyt itseään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403047- 792732
- 1772377
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362135- 181466
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231393Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411386- 131269
- 101264
- 221241