Syövän myötä menetetyt ystävät

ihmettelijä

Kun olen lukenut näitä juttuja, mua on ihmetyttänyt kun moni kirjoittaa että syöpään sairastuttuaan ovat menettäneet sen myötä ystäviä. Itse sairastan syöpää ja en ole menettänyt yhtään ystävää. Päinvastoin. Nyt olen sairaslomalla ja ystävät soittelevat jatkuvasti miten jaksan. Käyvät kylässä ja minä heillä.Itse olen aika sosiaalinen luonne ja sairastuttuani kerroin avoimesti kaikille miten mulle on käynyt.Tiedän että moni reagoi eri tavalla sairauteen. Moni haluaa pitää asian salassa.Olisko siinä yksi syy, että ystävät eivät sitten tiedä miten suhtautua, jos ei itse halua puhua sairaudestaan. Voi olla että olen väärässä. Mutta ystäväthän ovat sitä varten et ovat tukena ja kannustavat.

10

1374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toispuolinen

asia on kyllä niinkin,että valitettavasti syöpä on monelle vieläkin,tänä päivänä,jotenkin tabu,kaamea,aina kuolemaan johtava sairaus,näin moni ei-sairastunut ja asioista vähän tietävä ajattelee.
      Vaikka olisi itse kuinka avoin ja sosiaalinen,niin ymmärrän kyllä sitä toista osapuolta,eli niitä ystäviä;he eivät yksinkertaisesti tiedä,miten suhtautua ystäväänsä vaikean sairauden kohdatessa.
      Moni varmasti haluaa kannustaa ja tukea,muttei tiedä yksinkertaisesti että miten.
      Vähän sama asia kun kohtaa läheisensä menettäneen...ei oikein ole sanoja,sanat tuntuvat fraaseilta jne.

Voit olla oikeassa,osasyy voi olla se,ettei kerro sairaudestaan,mutta osasyy on myös se,että vastapuoli ei oikein tiedä mitä tehdä tai sanoa,miten suhtautua.
      Vaikka eihän siinä kummmosia tarvitse tehdä tai sanoa,olla kuten ennenkin....

• Toinen samanmoinen

En salannut naapureilta enkä ystäviltä,vaan kerroin heti että on pahanlaatuinen syöpä.
      Sytostaattien aina en jaksanut tavata ketään,mutta oltiin yhteydessä.Piti varoa myös flunssia.
      Sädehoidon aikana väsymys yllätti aina eikä muutenkaan huvittanut,mutta onneksi eletään nykyaikaa että sähköposti ja kännyt pelaa.
      Pahinta on tämä syövän uusiutumisen pelko.
      Parasta on olleet muut ihanat syöpäsairaat.
      Me,joilta syöpä on vienyt hiukset ja rinnat ja ripset ja kulmat,saadaan vapaasti näyttää aika lailla saman näköisiltä.Se on ollut jotenkin hauska ja yhdistävä tekijä.Mielettömän hyvä lohtu ja yhteenkuuluvuuden tunne ja syvä ystävyys on syntynyt monen kanssa.Ei mitään rajoja eikä titteleitä eikä sukupuoli meinaa mitään.Nyt ollaan vaan IHMISIÄ ja se tunne on hieno!

• tuleva enkeli 89

itseltäni ainakii hävis monta ystävää, ku ne kuuli mun syöväst. vaa pari frendii jäi... nekää ei oikee tiiä miten pitäis suhtautuu, itkee vai mitä...

• tintti

minä puhuin asiasta avoimesti niin työpaikalla kuin sukulaisille ja ystävillenikin. Lopputulos; Pari "ystävää" jotka eivät sen koommin ole yhteyttä pitäneet, ilmeisesti eivät pystyneet asiaa käsittelemään. Lisäksi lukemattomia uusia ystäviä - työkavereita, joiden olemassaoloa en siihen asti ollut kunnolla huomannutkaan tai joita en aiemmin olisi missään nimessä ystäviini lukenut, muita syöpäpotilaita...

Joskus kun olen noita elämästäni kadonneita ystäviä kaivannut, olen miettinyt että puhuinko asiasta kuitenkin liikaa, olisiko minun pitänyt kuitenkin vain yrittää kestää yksin. Mutta toisaalta, sitten en olisi saanut näitä uusia hienoja ystäviä...

Kai tämä syöpä voi sitten omaisille ja ystäville olla jopa kovempi paikka kuin itse sairastuneelle...

• Tuplatauti

Olen itsekin puhunut todella avoimesti sairastumisestani ja syövästä yleensä, muutama ihminen katosi täysin ystäväpiristä.
        Itse olen ollut molemmissa rooleissa voin kuvitella miltä kavereista ja läheisistä tuntuu...
        Ohessa linkki edelliseen juttuuni. Korostan että kirjoituksessani kerron omista kokemuksistani ja siihen miten syöpä on vaikuttanut elämääni ja läheisiin ihmisiin. Sitä ei kaikkien pikkusieluisten asiastatietämättömien ihmisten ole pakko lukea, etteivät menettäisi yö uniaan. Kommentoita saa. Mielelläni otan vastaan ja luen muidenkin kokemuksia lähipiirin ja ystävien suhtautumisesta sekä kokemuksia sairastamisesta.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000101&posting=22000000003703245

• ihmettelijä

Kyllähän sen on itsekin kokenut, että vaikeanpaa sairastuminen on läheisille ihmisille. Mutta sitä en ymmärrä et ystävät ei ole yhteydessä sairastumisen jälkeen enää. Mun mielestä ne ei ole sitten tosi ystäviä ja joutavat jäädäkin.

• Tiina

Kirjoitan asiaa toiselta puolelta eli ystäväni sairastui syöpään. Ensimmäisenä hän kertoi sen meille ystävilleen. Olimme hänelle tukena ensimmäisen vaiheen aikana. Kun hänet vihdoin todettiin terveeksi niin hän soitti kaikki ystävät läpi ja kertoi asiasta iloisena.

Sukulaisilleen hän ei kertonut vielä tässä vaiheessa mitään. Sitten syöpä uusiutui ja varsin nopeasti. Tällöin sitten hän kertoi sukukaisilleenkin. Toivoa ei enää annettu vaikka leikkattiin vielä kerran. Sen jälkeen hän vietti noin puoli vuotta ensin sairaalassa ja sitten saattokodissa. Kävin katsomassa häntä niin usein kuin oli mahdollista eli ainakin kolme kertaa viikossa. Kaukaisemmat ystävät pyysivät minua mukaan kun menivät ystävää katsomaan. Aika oli erittäin raskasta minulle, mutta ystävyys oli kuitenkin niin tärkeä asia etten halunnut toisen tuntevan että hänet jätetään yksin. Viimeisen kerran lähdin hänen luotaan hän oli jo tajuton ja kuoli siitä neljän tunnin kuluttua.

Huomasimme ystäväni kanssa myös sen raadollisuuden ja uteliaisuuden ihmisissä. Sellaiset ihmiset, jotka eivät olleet pitäneet yhteyttä, tunkivat väkisin sairaalaan ja vielä saattokotiinkin katsomaan. Haluaako toiset tällä jonkun mielenrauhan ja "kruunun" itselleen?

Vaikka aika oli erittäin raskas minulle niin koin sen opettavana kokemuksena katsoa kuolemaa silmiin varsinkin saattokodissa. Ystäväni kuoleman jälkeen juttelin sairaalapastorin kanssa. Hän pyysi kertomaan ystävästäni ja myös omista tunnoistani, jotka liittyivät saattokodissa käynteihin ja kuolemaan. Elämän tapani ja tyylini muuttui aikalailla tämän jälkeen. Osaan nyt arvostaa enemmän tavallisia asioita mm. terveyttä, ystäviä. Täytyy myöntää että osaan nyt suhtautua "paremmin" sairaisiin ihmisiin. Ystäväni oli toiveikas ihan loppuun asti. Se antoi myös minulle voimia.

• pippa

Minulta hävisi syöpädiagnoosin jälkeen yksi ystävä. Kaikki muut ystävät ovat pitäneet tiiviisti yhteyttä, tiiviimmin kuin aikaisemmin. Ja side sisariin ja heidän lapsiinsa on lujittunut.

Minäkin koin tuon uteliaisuuden. Työtoveri, joka aina haukkui minua töissä ja puhui pahaa minusta, soitteli jatkuvasti ja halusi tulla kylään. Huono omatunto kolkutti. En vastaa hänen puheluihinsa.

Sitten ovat ne tutut, jotka haluavat palavasti tietää kuinka kauan minulla on elinaikaa. Jotkut ovat kysyneetkin sitä ihan suoraan, toiset kierrellen ja kaarrellen. Minusta se on loukkaavaa. Kun makasin sairaalassa huonossa kunnossa (hoitojen aiheuttamia komplikaatioita, jotka olivat viedä hengen) niin sinnekin nämä uteliaat yrittivät tunkea. Kielsin tulemasta.

Kuolemasta kanssani pystyi keskustelemaan vain yksi sairaanhoitaja. Kyllä siitä haluaa kuitenkin puhua. Aikaisemmin kuolema oli jotakin, mikä sitten joskus tapahtuu. Sen oli työntänyt jonnekin taka-alalle. Nyt kuolema on konkreettisempaa, jotenkin ihan käden ulottuvilla. Silti uskon, että elän vielä monta monta vuotta.

• ulla

Minäkin olen sosiaalinen, ja avoimesti kerroin kaikille mikä on. Pikkuhiljaa vaan tiet erkanevat. ei ole enää samoja aiheitä. Ikään kuin oltaisiin eri planeetoilta. Vaikka kerroin avoimesti mikä on, ja kaikesta on puhuttu niin silti tuntuu että ihmiset miettivät jotain sisimmissään mikä näkyy siinä, että otetaan esimerkiksi etäisyyttä.

• :'(

Minun ystäväni/serkkuni sairastui leukemiaan, verisyöpään, ja kuoli muutama vuosi sitten...
      Hän pyysi minua soittelemaan hänelle sairaalaan, mutta soitin vain kerran, vaikka ajattelin häntä joka päivä.. En tiennyt kuinka suhtautua asiaan ja nyt kadun sitä syvästi...
      Jos ystävänne tai joku muu läheisenne sairastuu syöpään, olkaa hänen tukenaan.
      Muuten kadutte sitä, jos huonosti käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe