BBA - tutkinto ja Viron kauppakorkeakoulut

Eesti, eesti, eesti

Hei,

Olen etsinyt erilaisia korkeakouluvaihtoehtoja, ja kauppatieteet kiinnostavat selkeästi eniten. Olen katsellut Viron yliopistoja, josko sieltä löytyisi sopivia tutkintoja ja kouluja.

Mitäpä tuumaatte, minkälaiset työllistymismahdollisuudet on tällä Bachelor's degree of Business Administration tutkinnolla, tai sitten maisterintutkinnolla? Jos esimerkiksi suorittaa bachelor's degreen Virossa, onko mahdollista suorittaa maisterintutkinnon Suomessa? Tutkinnonhan pitäisi vastata kauppatieteiden kandin tutkintoja, jos olen oikein ymmärtänyt.

Ainakin EBS, Tallinnan Teknillinen Yliopisto, sekä Tarton yliopisto tarjoavat kauppatieteiden ohjelmia. Mitä eroja näistä kouluista löytyy teidän mielestänne? Eniten itseäni kiinnostaisi kuitenkin opiskella Tallinnassa, kaupungin viehättävyyden sekä helppojen Suomen-yhteyksien takia.

8

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTM-Suomi

      Riippu aika tavalla siitä, mitä aiot tehdä.

      Ainakin Tallinnan Teknillisen Yliopiston tutkinto menee kansainvälisissä tehtävissä suomalaisen tutkinnon edelle.

      Suomessa ei voi suorittaa kandia englanniksi.

      Virossa opiskelu tulee kuulema halvemmaksi. KELA korvaa.

    • Alkup. kirjoittaja

      Itseasiassa Suomessa voi suorittaa kandin englanniksi, tosin alana on kansainvälinen liiketoiminta. Sekä Aallolla Mikkelissä (BscBA), että Turussa on kansainvälisen liiketoiminnan kanditutkinto. Mikkelistä pääsee suoraan jatkamaan Helsinkiin MscBA:han, Turusta en tiedä.

      En tiedä onko Helsingissä mahdollista suorittaa kandia englanniksi, näin ymmärsin Aallon nettisivuilta mutta sen hakuprosessi jäi hämärän peittoon.

      Kysymys kuuluikin, että kummalla tutkinnolla olisi enemmän painoarvoa kansainvälisissä hommissa, Suomessa vai Eestissä suoritetulla ja mikä koulu on pätevin?

    • KTM-Suomi

      Kansainvälisissä tehtävissä vaaditaan näyttöä siitä, että pystyy toimimaan ulkomailla. Esimerkiksi joskus kovin parjatut Upsalan ekonomit ovat menestyneet työelämässä paremmin kuin Suomessa opiskelleet. Jos olet suomalinen, Mikkeli ei ole mikään suositus kv-hommiin.

      Jos taas haluat keskittyä suomalaiseen laskentatoimeen (kirjanpito), on helpompi pysyä Suomessa.


      Tallinnan Teknillinen Yliopisto on Viron valtion yliopisto. Muut Tallinnassa taitavat olla yksityisiä. Tallinna on 2 tuntia Helsingistä.

      Tarton Yliopisto, valtion yliopisto, on perustieteissä hyvä. Tartoon on pitkä matka.

      Ei ole olemassa mitään parasta. Etsi sopiva. Mene johonkin ja lähde sieltä vielä ulkomaan vaihtoon. Saat kahdet "ulkomaankomennukset". Voit toki "mennä" vaihtoon Suomeen (paitsi, ettei siinä ole mitään itua)..

      • Aloittelija..

        Meinaatko että Mikkelin kanditutkinnolla ei ole yhtään ylimääräistä painoarvoa verraten suomenkieliseen ktk-tutkintoon? Itse tuumasin että vaikka KTK:n suorittaa suomeksi niin se ei loppupelissä merkitse jos on maisterintutkinto ulkomailta. Olisi kiva saada ymmärrystä eri paikoissa suoritettujen tutkintojen arvostuksesta. Itse koen houkuttelevana tuon Mikkeli-Helsinki akselin, toisaalta mikään Helsinki-Viro hommakaan ei olisi huono..


    • KTM-Suomi

      Ei ole olemassa mitään arvoasteikkoa. Jos haluat kansainväliselle uralle, on syytä opiskella ulkomailla. Jos haluat perussuomalaisen hallintouran, kannattaa pysyä Suomessa. Kummassakin elämäntapavalinnassa on omat hyvät puolensa.

      Jos haluat ulkomaille, kannattaa miettiä myös kustannuksia. Harvard on arvostettu. Se myös maksaa - noin 100.000 vuodessa. On hyvinkin mahdollista, että sijoitus kannattaa ja maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa. Mitään takeita siitä ei ole.

      Mikkeli ja Tallinnan ovat luultavasti suurinpiirtein saman hintaisia.

      Opiskelu on investointi tulevaisuuteen. Päätä, mitä itse haluat ja arvioi, mikä kannattaa.

    • hunior

      Voisiko joku asiasta tietävä verrata keskenään Viron kauppakorkeista (EBS,TTY yms) saatavia tutkintoja keskenään kun liikkuu huhua että EBS:ltä saatava tutkinto on verrattavissa tradenomin vastaavaan Suomessa ?

    • kylter1

      Sama huhu on omiinkin korviini kantautunut. Ulkomailla sekä tradenomi että KTK käännetään bachelor tutkinnoiksi, AMK on siis Suomen oma juttu. EBS:n tutkinto (BA) on siis kanditutkinto jolla voi hakea Suomen yliopistoihinkin maisteria suorittamaan (mikäli se jollekin on epäselvää niin yhtälailla voi myös tradenomin tutkinnollakin). En ole täysin varma, tuleeko TTY:stä BA (bachelor of arts) vai BBA (bachelor of business administration) mutta kuitenkin yhtälailla kandin tutkintoja kaikki.

      PS.
      Suomalaisessa AMK:sta esim. englannin kieliseltä tradenomi linjalta valmistuu myös BBA:ksi, ei tradenomiksi.

    • tervisex

      Master tutkinnon voit suorittaa Suomessa esim. Hanken tarjoaa englannin kielisen ohjelman, vaatimuksena GMAT-testi tai sitten Viron jälkeen voit lähteä muualle esim. Eurooppaan suorittamaan Master tutkintoa. Työnhaussa sanoisin, että se mistä kandin paperit olet saanut on yksi ja sama, heitä kiinnostaa mistä maisterin paperit ovat. Hyvät työllistymismahdollisuudet etenkin ulkomailla, mutta myös Suomessa.
      EBS on enemmän käytäntöä pakollisia luentoja ja viikottain palautettavia kotitehtäviä, koulumaisempaa. TTÜ on taas enemmän teoreettisempaa, "yliopistomaisempaa", luennoilla ei ole pakko käydä, yleensä on vain välitentti ja lopputentti. Riippuu ihan millainen olet oppijana, minulle sopii paremmin itsenäinen lukeminen kirjastossa ja sitten lopputentti... Enemmän omaa vapaa-aikaa. Itse opiskelen TTü:lla ja olen viihtynyt loistavasti, upeat puitteet kirjastoa myöten, opetus tasokasta, kansainvälinen meininki 60 eri maasta oppilaita, mielettömän kokoinen kampus! EBS pieni vanha rakennus ydinkeskustassa(kirjasto pieni), kuulemma opetuksen taso vaihtelee... monet ovat vaihtaneet TTÜ:lle. TTÜ arvostetumpi virolaisten mielestä. Tartosta en tiedä muuta kuin että hakemiseen vaaditaan pitkä matikka !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2950
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2174
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe