Kaveri velkaa, ei maksa

apuvada89w

Eli kaveri ollut velkaa kohta 5kk useamma sadan euron verran, alkuperäinen suullinen sopimus oli että maksaa n. 2vko lainan antamisen päästä. Tapauksella on yksi todistaja, ja muutenkin todistettavissa oleva tapahtuma sillä nostin rahan suoraan automaatista ja annoin paikan päällä eli kameralle lienee tallentunut. Kännykässä on myös tallella useampia viestejä puoleen jos toiseen joissa kaveri vakuuttelee maksavansa siihen ja siihen eikaan mutta eipä ole rahoja näkynyt.

Onko minkälaista mahdollisuutta saada rahoja takaisin poliisin avulla?Ja vakkei niitä nyt tulisi, niin saanko miehen edes jonkinlaiseen vastuuseen teoistaan, petoksenako tuo menisi vai minä?

5

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota opiksesi

      Poliisi ei puutu tuollaiseen, joten turha yrittääkään. Joudut nostamaan velkomuskanteen käräjäoikeudessa. Tuo, että teillä ei ole kirjallista sopimusta velasta, mutkistaa tilannetta jonkin verran; sinun pitää hommata todistajalta kirjallinen lausunto velan syntymisestä. Mitään valvontakameran nauhoja ei pankki rupea yksityishenkilöiden välisissä velkasuhteissa katsomaan, turha haaveillakaan.

      Ennen kuin nostat velkomuskanteen on hyvä tehdä kirjallinen vaatimus, jossa vaadit velkaa maksettavaksi siihen ja siihen päivään mennessä, ja sanot että muuten käynnistät perintätoimet. Hyödyllistä on, jos pystyt toimittamaan tuon dokumentin velalliselle niin että hän allekirjoittaa todistuksen siitä, että on vastaanottanut tuon paperin.

      Petoksen tuosta saa vain jos pystyt 100 % varmasti todistamaan että velallisella ei ollut edes aikomusta maksaa takaisin kun velan otti. Voi olla suht. vaikeaa.

      Kaiken kaikkiaan varmin keino päästä kavereistaan eroon on lainata heille rahaa. Järkevintä toimintaa on se, että ei ikinä lainaa keneltäkään yksityishenkilöltä, tai lainaa kenellekään. Säästyy monelta harmilta.

      • Vopla

        Tuollainen vaatimuspaperi ei auta mitään. Sen voi ihan yhtä hyvin toimittaa vaikka minulle, olen valmis allekirjoittamaan. Allekirjoitushan ei todista mitään muuta kuin sen, että kaveri on saanut tekemäsi vaatimuksen.

        Pitäisi olla todiste siitä, että kaveri on ottanut rahaa lainaksi. Siis velkakirja. Sellaisen pyytäminen kaverilta on tietysti epämiellyttävää, mutta eipä näytä olevan kivaa ilmankaan.


      • Ota opiksesi
        Vopla kirjoitti:

        Tuollainen vaatimuspaperi ei auta mitään. Sen voi ihan yhtä hyvin toimittaa vaikka minulle, olen valmis allekirjoittamaan. Allekirjoitushan ei todista mitään muuta kuin sen, että kaveri on saanut tekemäsi vaatimuksen.

        Pitäisi olla todiste siitä, että kaveri on ottanut rahaa lainaksi. Siis velkakirja. Sellaisen pyytäminen kaverilta on tietysti epämiellyttävää, mutta eipä näytä olevan kivaa ilmankaan.

        Auttaa se sen verran että on helpompi aloittaa oikeustoimet kun voi todistaa että velkaa on ensin yritetty periä normaalilla tavalla.

        Tietenkään tuo ei korvaa velkakirjaa, eikä ole tarkoitustaan. Kuten jo viestissäni mainitsin, velkakirjan puuttuminen mutkistaa asioita. Mutta auttaa, että velan syntymiselle on todistaja (joka siis antaa todistuksensa kirjallisesti).


    • 3425234554

      vielä älykkäämpää olisi istua alas kaverisi kanssa ja laatia UUSI KIRJALLINEN sopimus 2 todistajalla ja allekirjoituksilla hitaasta takaisinmaksusta esim. pienissä erissä per kk. Näin saat kirjallista näyttöä oikeudenkäyntiä varten että hän on sitoutunut maksamaan alkuperäisen lainansa takaisin, esim. 2 kk kuluttua jos tuo erissä maksu ei ala sujumaan täsmällisesti .En ole lakimies mutta tuo voisi toimia.

    • 6+1

      Kyllä jos ne tekstarit ovat tarpeeksi yksiselitteiset niin että niistä ilmenee se velka ja ettei sitä olla maksettu, pitäisi riittää todisteeksi velasta sen verran hyvin että oikeudessa pärjäisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe