Jos hommaan varavan takan, joka muurataan suoran lastulevyseinän eteen mitä tulee takan ja seinän väliin. Päältä lähtisi teräs piippu.
Takka ja lastulevyseinä
8
4531
Vastaukset
Siihen tulee palomuuri. Palomuurin ja takan väliin jää pieni rako.
Kannattaa harkita tuon lastulevyseinän poistamista ja palomuurin tekemistä sen tilalle.
Et kertonut millainen lattiarakenne teillä on, mutta jos takkaa varten pitää purkaa lattiarakenteita ja tehdä perustukset pohjalaatalta, tms., niin sama kannattaa tehdä sille palomuurillekin.
Miksi muuten teräspiippu? Tiedän että ne ovat nyt jotenkin trendikkäitä, mutten ole keksinyt niistä sitten yhtäkään hyvää puolta perinteisempiin piippuihin verrattuina. :)- lukuja
Mitenkä tämä palomuurin koko, jos takka on metriä leveä ja kaksi korkea (esim) niin kuinka iso tulisi palomuurin olla.
- näinseon.
Ei sinne väliin välttämättä mitään tule, mutta minä laitoin palamattoman levyn (120cmx240cm) lastulevyn päälle ja lisäksi takan ohjeen mukaisen 100mm väli seinään. Palotarkastaja kehui ratkaisua hyväksi. Hei Rat, ei kai kukaan rupea tiilistä muuraamaan piippua takan taakse/viereen kun sen voi kätevästi asentaa suoraan takan päälle ja siitä katon läpi ulos ja tarvitaan vain 35cm reikä. Myöskään mitään palomuuria ei tarvitse tehdä. Jos rakentaa uutta taloa, sitten tilanne ehkä muuttuu, kun voi tulla useita takkoja/puukiuas.
- Monta vaihtoehtoa
Sama se on tuolla, eli takan tyyppikin ratkaisee millä turvaetäisyydellä pitää toteuttaa ja mistä hormi liitetään piippuun. www.indot.fi
Ei kai sitä välttämättä tiilistä tarvitse muurata? Omani on harkoista kasattu, lähtee takan päältä, sisäpuoli keramiikkaa ja välissä eristeet...
Paloturvallinen, siisti, nopea pystyttää, edullinen...
Nopeudesta: kesti siis päivän muurata. Tuohon kuului reiän tekeminen välikattoon ja peltikaattoon, tiivistäminen ja sisälle jäävän osan slammaus (alle metrin pätkä). Pellitys ja hattu tulivat toiselta firmalta, siinä meni muistaakseni kolme päivää (siis ei hommassa, vaan odotellessa).
Totta kyllä, että reikä taisi olla 40x40 senttiä...
Niin, siis palomuurin idea on, että silloin turvaetäisyyksistä voidaan tinkiä. Jos takan haluaa "kiinni" seinään, siinä pitää olla palamaton seinä. Tai sitten takan tausta ei saisi lämmetä, mutta onko se silloin osa sitä varaavaa takkaa, vai onko kyseessä jonkinlainen sisäänrakennettu palomuuri... :)
- aloit
Eli palomuuria ei tarvita vaan takan myyjän ilmoittama ilmarako, ja ehkä senkin voi täytää kovalla palovillalla ja rapata sitten sivut takankanssa samaan linjaan.
- sesiitä.,.
Minun takassa olevat ohjeet: Palomuurin ja takan välissä min. 20mm rako, etäisyys palavaan materiaaliin 100mm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799