Nikon D700 vs. D7000, D7001

olysta nikoon takais

Olen pallotellut viime aikana näiden kahden välillä, hankinta alkaa olla ajankohtainen, ja kuulisin mielelläni eri näkökohtia, nimenomaan kokemuksen eikä kuvitellun kokemuksen näkökulmasta. 40 vuoden kokemuksella ymmärrän valokuvauksesta jotain itsekin. Hinta ei ole merkitsevä tekijä, mitä nyt erotuksella saa kaksi kohtuullisen hyvää objektiivia

1. Kennon riittävyys laatukuviin
2. Muu tekniikka vertailukelpoinen
3. Käyttömukavuus
2. Objektiivivalikoima

Vakava harrastus ei mielestäni tarvitse ammttilaisvehkeitä. "Jos rahaa on niin osta kalliimpi", ei ole ikään asiantuntijalausunto!

13

2361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos on niin

      Osta
      Sony SLT-A77
      tai
      V1

      • niknon

        Asiantuntija huumorialalla... paperinastakennokoon esitaistelija V1


    • Itse valitsin D7000n

      Mulla oli lainassa kaverin D700, josta tykkäsin kuvanlaadun puolesta suurilla herkkyyksillä kovasti. Sitten taas kun kokeilin D7000:a, oli ero kuvanlaadussa D700:aan verrattuna omasta mielestäni niin pieni, että se oli siinä.

      Lisäksi D7000:lla tuli vielä FullHD-videokuvauksen mahdollisuus. Plus se että tämä on 300 grammaa kevyempi kuin D700 (minulle merkitystä varsinkin isompien putkien kanssa liikkuessa - kevyempää jaksaa käyttää pitempään).

      Ja tietysti D7000:n kanssa voin käyttää Samyangin 8mm fisua, josta tykkään kovasti (toki toimisi D700:n kanssa 5mpix croppimoodissa -> ei hyvä).

      Kaiken kruunasi vielä 1000e hintaero uutena, joten that´s that.

      • Samyang

        Kiitti vaan kovasti!! Nyt oli sitten pakko mennä ostamaan tuo mainostamasi Samyang fisunsimmu.Kamalaa rahanmenoa. Ovat taas ahneet kauppiaat nostaneet senkin tuotteen hintaa.Taitaa mennä liian hyvin kaupaksi.


    • olysta nikoon takais

      Hei, kiitti paljon vastauksestasi "itse valitsin D7000n". Millaisia putkia valitsit 7000:n runkoon? Tarvitsen aluksi lyhyen alueen zoomin ja pitkän alueen zoomin, myöhemmin superlaajakulman ja telejatkeita.

      • Nikon D90

        En tosin ole D7000 käyttäjä mutta Nikon D90 ja D300s kulkevat mukana. Niihin käytän makrona Nikkor 105mm F2.8 VR, Teleinä Sigman 100-300 F4 ja Nikkor 70 - 200 F2.8 VR sekä yleisoptiikkana Nikkor 18 - 200 Fxx-xx VR ja "pimeisiin kuviin" Nikkor 35mm F1.8. Olen tässä tutkailemassa valovoimaisempaa lyhyempää laajakulmaa luokkaa 16-18 - 50-75mm F2.8 VR/OS vaan en vielä ole pystynyt päättämään sitä yksilöä josta alan kauppaa käymään.

        Käytännön syistä olen mieltynyt noihin zoomeihin joita jotkut karsastavat, vaan se olkoon jokaisen omassa harkinnassa.


    • olysta nikoon takas

      Hei objektiivituntija! Tätä on kehuttu piirron puolesta:
      Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 Di II LD Nikon tarkennusmoottorilla http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4116/xhsc/Tamron-SP-AF-17-50mm-F-2-8-Di-II-LD-Nikon
      ja ilmeisesti uudempaa versiota:
      Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 Di-II VC LD Nikon
      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/33383/ckctt/Tamron-SP-AF-17-50mm-f-2-8-Di-II-VC-LD-Nikon

      Molemmissa
      piirto
      valovoima
      boke
      - äänekäs moottori

      Kellä kokemusta, jompaa kumpaa katselin "sillä silmällä", hinta-laatusuhde olisi huippua!

      • VC:n merkitys

        Katos kun Tamronilla toi VC meinaa vakaajaa objektiivissa Nikonilla se taitaa olla VR jotain..


    • Varo D7000!

      Ostin Nikon D7000:n ja kadun sitä nyt. Olisi pitänyt lukea käyttäjäfoorumeita (kv) enemmän. Pahoja laatuongelmia tarkennuksessa (focus issues), varoitan! Huoltoon lähtee, toivottavasti tulee toimivana takaisin. Hermot lähtee ja testattu on yli tuhat kuvaa...

      Nyt tekis mieli D700, täyskennoista... Painavaksi vaan menisi.

      • DDTo

        Itsekkin pähkäilin noiden kahden välillä. Lopulta hankin D700, ja olen ollut todella tyytyväinen. Sitähän saa nykyään 1600 pintaan, ja allekkin ainakin ruotsalaisista verkkokaupoista.


      • D7000

        Omistan D7000 ja minulla ei ole ollut minkään sorttista tarkennusongelmaa. Tarkennus toimii kuin unelma kaikilla linseilläni (tosin pientä hienosäätöä parille linssille pitänyt tehdä kun tarkensi eteen hiukan) muutenkin loistava kamera. Suosittelen!


      • .....

        Paljon on ollut puhetta eri foorumeilla siitä että D7000 kuvista tulee ylivaloittuneita aurikoisessa ja kirkaassa ympäristössä. Toisten mielestä tämä on kameran ominaisuus joka ilmeisti johtuu uudistuneesta valonmittauksesta. Dpreview.comilla on myös maininta tuosta ylivaloittuneisuudesta. Kamera sai silti suht hyvät arvostelut.


        Alla pari esimerkkiä missä keskustellaan kyseisestä "ylivaloitusongelmasta":

        http://www.planetnikon.com/forums/index.php?showtopic=15106

        http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=41350103


      • ..... kirjoitti:

        Paljon on ollut puhetta eri foorumeilla siitä että D7000 kuvista tulee ylivaloittuneita aurikoisessa ja kirkaassa ympäristössä. Toisten mielestä tämä on kameran ominaisuus joka ilmeisti johtuu uudistuneesta valonmittauksesta. Dpreview.comilla on myös maininta tuosta ylivaloittuneisuudesta. Kamera sai silti suht hyvät arvostelut.


        Alla pari esimerkkiä missä keskustellaan kyseisestä "ylivaloitusongelmasta":

        http://www.planetnikon.com/forums/index.php?showtopic=15106

        http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=41350103

        Tuo yli/alivalotus on paljolti kiinni mittaistavan valinnasta. Kuva valottuu eri lailla yhden alueen mittauksessa kuin keskialueen painotuksessa tai matriisimittauksessa. Tuo onkin aina valittava kohteen mukaan.

        Yksittäiseen kohteeseen on yhden kentän valotus ehkä paras ja maisemaan matriisi. tuon yhden kentän vaihtoehtona voi kokeilla keskialueen painotusta jos se tuntuu antavan paremman vasteen. Näkeehän sen siitä takaa heti kuvauksen jälkeen. onko kuvassa yli/alivalottuneita kohtia. Maisemassa ehkä kannattaa käyttää "valota hieman oikealle" menetelmää jos siinä ei ole kovin kirkkaita kohtia. Kuvaamalla RAW kuvia voi vielä kehitysvaiheessa vaikuttaa asiaan josta minulla on hyviä kokemuksia.

        D7000 minulla ei ole mutta D300s ja D5100 ovat tällä hetkellä käytössä ja niiden ominaisuuksissa on yhtäläisyyttä D7000 käyttäytymiseen. Ominaisuushan ei ole vika vaan sitä pitää opetella käyttämään hyväkseen.

        Aika vaikuttaa, siis kennon arvelisin valmistusaika, tuohon valotusdynamiikkaan. Mielestäni, mitään täsmätestejä en ole tehnyt, D5100 kennon dynamiikka on parempi kuin tuon D300s:n mutta molemmilla pärjää ja saa hyviä kuvia hieman älliään käyttämällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe