Kadonnut poika löytyi kuolleena!

Nupo

Eli Porissa kadonnut poika on löytynyt hukkuneena kokemäenjoesta 17. pvä noin neljän aikaan.

65

6609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isä

      tarhan ämmät ja vankilaan, ehdottomasti. Kuolemantuottamuksesta

      • Mieltä

        OIkeuteen vaan , ja linnaan.EI ne ämmät mitään valvo ,juttelevat vaan keskenään, sen olen monesti huomannut ohi kulkiessani päiväkodin.Olen ajatellut että koskahan jotain sattuu, ja nyt sitten sattui. Kohta taas löytyy ymmärtäjiä,jotka sanovat ettei kaikkia pysty valvomaan. Sen takia ne kai sinne on palkattu että vanhemmat voivat olla huoleti, kun lapsensa sinne jättävät. SYYTE PÄÄLLE KOKO PÄIVÄKODILLE.


      • ...
        Mieltä kirjoitti:

        OIkeuteen vaan , ja linnaan.EI ne ämmät mitään valvo ,juttelevat vaan keskenään, sen olen monesti huomannut ohi kulkiessani päiväkodin.Olen ajatellut että koskahan jotain sattuu, ja nyt sitten sattui. Kohta taas löytyy ymmärtäjiä,jotka sanovat ettei kaikkia pysty valvomaan. Sen takia ne kai sinne on palkattu että vanhemmat voivat olla huoleti, kun lapsensa sinne jättävät. SYYTE PÄÄLLE KOKO PÄIVÄKODILLE.

        Kaikesta huolimatta tuo on jo vähän liian paksua!


      • tuula
        ... kirjoitti:

        Kaikesta huolimatta tuo on jo vähän liian paksua!

        Seiskassa oli juttua Saksasta, jäivät junan alle kun pääsivät leikkipuistista rikkinäisen aidan läpi junaradalle....laitetaanko vanhemmat syytteeseen kuolemantuottamuksesta?


      • L.H.

        Kuinka joku voi kirjoittaa jotain noin ilkeää ja pahansuopaa tällaisella surunhetkellä


      • ymmärrän
        Mieltä kirjoitti:

        OIkeuteen vaan , ja linnaan.EI ne ämmät mitään valvo ,juttelevat vaan keskenään, sen olen monesti huomannut ohi kulkiessani päiväkodin.Olen ajatellut että koskahan jotain sattuu, ja nyt sitten sattui. Kohta taas löytyy ymmärtäjiä,jotka sanovat ettei kaikkia pysty valvomaan. Sen takia ne kai sinne on palkattu että vanhemmat voivat olla huoleti, kun lapsensa sinne jättävät. SYYTE PÄÄLLE KOKO PÄIVÄKODILLE.

        mutta en ymmärrä miksi tarvitsisi laittaa pk.n henkilökunta vankilaan? tekisikö se asian tapahtumattomaksi? toisiko se Antonin takaisin? mielestäni nyt on tärkeintä antaa kaikki tuki asian osaisille ja tietysti Antonin omaisille.
        Jotta joskus jokainen heistä saisi vielä elämän langasta kiinni ja voisivat jatkaa eteenpäin.
        Asia on mielestäni todella vakava ja se täytyy tutkia tarkasti, mutta syyllisten kaivaminen tässä vaiheessa ei auta ketään eikä mitään.


      • Nonna

        joka ikinen vanhempi, kummi ja mummi myös, joiden huostassa lapsille joskus jotain tapahtuu.


      • Nonna
        Mieltä kirjoitti:

        OIkeuteen vaan , ja linnaan.EI ne ämmät mitään valvo ,juttelevat vaan keskenään, sen olen monesti huomannut ohi kulkiessani päiväkodin.Olen ajatellut että koskahan jotain sattuu, ja nyt sitten sattui. Kohta taas löytyy ymmärtäjiä,jotka sanovat ettei kaikkia pysty valvomaan. Sen takia ne kai sinne on palkattu että vanhemmat voivat olla huoleti, kun lapsensa sinne jättävät. SYYTE PÄÄLLE KOKO PÄIVÄKODILLE.

        olet ulkona lapsesi kanssa, et takuulla koskaan juttele kenenkään kanssa, ethän? Olet tuppisuuna koko ajan ja herkeämättä katsot lastasi. Aina, koko ajan.


      • Lotta
        tuula kirjoitti:

        Seiskassa oli juttua Saksasta, jäivät junan alle kun pääsivät leikkipuistista rikkinäisen aidan läpi junaradalle....laitetaanko vanhemmat syytteeseen kuolemantuottamuksesta?

        Eihän siinä ole mitään eroa.


      • mamma

        ja äkkiä tollaset isät. tyhmyydestä.


      • samaa mieltä isän kanssa

        Ehdottomasti samaa mieltä!!!!!!


      • Hoitaja

        Tuskinpa sitä lasta saadaan takaisin vaikka koko Suomen päiväkotien henkilökunta laitettaisiin syytteeseen/linnaan!!Itsekkin "päiväkotitätinä" tiedän sen,että jo pienetkin lapset osaavat suunnitella ja katsoa sopivan tilaisuuden jolloin täti ei huomaa ja pääsee vilahtamaan aidan yli/portista ulos!siihen ei tarvita kuin selän kääntö ja lapsi on poissa!Senpä vuoksi meidän onkin oltava erityisen tarkkana lasten määrästä(lapsia on tarkkailtava koko ajan ja laskettava että kaikki on tallessa!)Päättäjät ne päättävät lapsiryhmän koot,joten syyte niille!Me teemme vain työtämme jotta lapsenne pysyisivät tallessa ja hyvässä hoidossa!Toivottavasti sinun lapsesi ei ole päiväkodissa!T:eräs tarhantäti


      • Tyttö24
        Hoitaja kirjoitti:

        Tuskinpa sitä lasta saadaan takaisin vaikka koko Suomen päiväkotien henkilökunta laitettaisiin syytteeseen/linnaan!!Itsekkin "päiväkotitätinä" tiedän sen,että jo pienetkin lapset osaavat suunnitella ja katsoa sopivan tilaisuuden jolloin täti ei huomaa ja pääsee vilahtamaan aidan yli/portista ulos!siihen ei tarvita kuin selän kääntö ja lapsi on poissa!Senpä vuoksi meidän onkin oltava erityisen tarkkana lasten määrästä(lapsia on tarkkailtava koko ajan ja laskettava että kaikki on tallessa!)Päättäjät ne päättävät lapsiryhmän koot,joten syyte niille!Me teemme vain työtämme jotta lapsenne pysyisivät tallessa ja hyvässä hoidossa!Toivottavasti sinun lapsesi ei ole päiväkodissa!T:eräs tarhantäti

        Oon aika yksinkertainen.. ;)

        Eihän sitä lasta takaisin saadakaan. Mutta vastaava voidaan EHKÄ estää tapahtumasta.

        Missä vika jos tutkitaan missä meni jokin vikaan?

        Oli syy sitten hoitajien keskenäinen jutustelu, liian vähäinen henkilöstö määrä, puutteelliset tilat tai aidat (ilmeisesti aidoista ei ole mitään laadittuja stndardeja..).

        Mielestäni jossain mättää jos hoitaja kääntää selkää ja lapsi "laskelmallisesti" karkaa juuri silloin. Eli miksei ongelmaa ratkaista? Itse vanhana karkaajana ihmettelen moista.. Kasikytäluvulla asiaan ei puututtu, kuinkahan yleistä karkaaminen on? Joku tarhantäti vois vastata?

        Ketään ei syytetä vielä vaan mahdollisuuksia tutkitaan. Ne on kaks eri asiaa. Voihan "syy" olla tarhanjohdonkin..


    • L.H.

      Toivon ettette tuomitse hoitajia, ennen kuin tiedätte, mitä oikeasti tapahtui. Tapahtuma on varmasti hoitajillekin painajainen ja traumaattinen.

      Jokainen ammattitaitoinen alan työntekijä tiedostaa vastuunsa hoitoon annetuista lapsista. Heihin syntyy oikea kiintymyssuhde; he tulevat rakkaiksi, eikä heille halua tapahtuvan mitään pahaa.

      Tottakai hoitajat keskustelevat: myöhemmin työhön tulleelle kerrotaan vaikka, että Arton äiti tulee hakemaan poikansa aikaisemmin ym. työhön ja lapsiin liittyvää tiedotusta. Siis yleensä asiat ovat työhön liittyviä yleisluonteisia asioita.

      Ei ulkopuolinen voi tietää keskustelujen aiheita, koska ne puhutaan matalalla äänellä. Päiväkodeissa ei ole mahdollisuutta pitää päivittäin tiedonvaihtohetkeä eri työvuorolaisille, kuten vaikka sairaalassa.

      Seuratkaa vähän tarkemmin seuraavalla kerralla hoitopaikan pihaa, niin humaatte, että hoitajien huomio on kuitenkin koko ajan lapsissa. Aina joku korjaa lapasta, laittaa kenkiä kiinni, vie jotain lasta vessaan, antaa keinujalle vauhtia, leikkii lasten kanssa. Tai pitää sylissä ja lohduttaa, jos on sattunut; tai pitää sylissä ihan muuten vain.

      Itse asiassa, koko hoitoalaa vaivaa säästöt ja leikkaukset. Hoitajat sairastelevat siinä missä lapsetkin monia virustauteja ja sijaisia ei palkata.

      Pikku-Antonin tapaus on järkyttänyt minua kovasti. Varmasti tragedian syitä tutkitaan tarkasti niin, että syyt löydetään. Ja jos ko päiväkodin toimissa on ollut huolimattomuutta ja rikollista, niin asianomaiset saavat tuomionsa, mutta joku kirjoituspalsta ei ole mikään tuomioistuin.

      Otan osaa Antonin vanhempien suruun, ei ole pahempaa kuin oman pienen lapsensa menettäminen. Siihen suruun ei ole olemassa lohdutuksen sanoja jotka auttavat.

      • mieltä

        mutta heillä on HOITOVASTUU JA PISTE. HOITOHAN on silloin laiminlyöty jos tälläaista pääsee tapahtumaan,.


      • 5- vuotiaan äiti

        Totta toisaalta tuo kirjoituksesi, mutta paljon on myös välinpitämättömyyttä. Havaintoni ovat kyllä lähinnä perhepäivähoitajista.
        Leikkikentillä keskenään juttelevat ja lapset ovat kuka missäkin.
        "Päiväkävelyllä" lapset saattavat mennä paljon hoitajaansa edellä, joka pienimpiä rattaissa lykkien ei saisi esim. tien yli säntäävää lasta kiinni mitenkään, jos vaikka auto tulisi.
        Toivottavasti tämä ikävä tapaus saa edes lastenhoitajat heräämään vastuuseensa.


      • satu

        "Hoitajien huomio on kuitenkin koko ajan lapsissa"

        siis? Hoitajan huomio on ollut Antonissa ja antanut tämän livahtaa pois portista?
        Älä nyt viitsi puhella pehmeitä tällaisesta vakavasta asiasta.


      • isä74

        llinen vai syytön. Itselläni teettää vaikeuksia vahtia kahta 2-vuotiasta, ei käy kateeksi vahtia kahteen henkilöön 15:sta viisivuotiasta. Jos joku haluaa karata, niin varmaan pääse livahtamaan. Mutta se on eria asia minkä vuoksi lapsi karkasi? oliko hoidossa vai kotona kränää vai kenties vaan päähänpisto.? En tiedä paljon steiner-päiväkodista muuta kuin sen että lelut ym. tehdään paljon itse, ja käsillä tehdään muutenkin paljon, ehkä muutamasta pihalelelusta ei olisi ollut haittaa?? Pitäisikö laittaa korkeat tiiliaidat ja koiravahdit? Syyt on hyyvä selvittää, mutta ketään on turha syyttää jos ei havaita törkeätä huolimattomuutta. Vanhemmille tämä on todella raskasta, voimia heille ja myös hoitajille.


      • Riina
        mieltä kirjoitti:

        mutta heillä on HOITOVASTUU JA PISTE. HOITOHAN on silloin laiminlyöty jos tälläaista pääsee tapahtumaan,.

        Olen Porilainen kolmen lapsen äiti. Kaikki lapseni ovat käyneet täkäläistä päiväkotia (ei Sofianlehto)useita vuosia. Kyseisen päiväkodin pihassa on muusta pihapiiristä erillään keinotekoisen liukumäkikukkulan takana yksi kiipeilyteline, jossa lapseni erityisesti viihtyivät. Ns keskipihalta, jossa hoitajia oli ulkoilun aikana paikalla useita, ei ollut kukkulan takia näköyhteyttä mainittuun kiipeilytelineeseen. Kymmeniä kertoja hakiessani lapsiani päiväkodista kaikki hoitajat olivat yhdessä ryhmässä pihan keskialueella. Juttelivat keskenään ja lapsiaan hakevien vanhempien kanssa samalla pikkuisia vahtien.
        MUTTA kymmeniä kertoja hain lapseni kukkulan takaa kiipelytelineeltä todeten, ettei sinne nähnyt kukaan! Teline oli aivan tontin, tosin matalasti aidatun, nurkassa ja poistuminen sieltä olisi käynyt aivan helposti. Samoin olisi joku lapsista voinut pudota telineestä ja maata loukkaantuneena kenenkään huomaamatta ties kuinka kauan. Että se siitä "jatkuvasta huomion kiinnittämisestä lapseen" kuten joku täällä kirjoitti.
        Mainitsin vuosien kuluessa asiasta suullisesti eri hoitajille ja myös viranomaisille useita kertoja - mitään vaikutusta ei puheillani ollut.
        Onneksi mitään pahaa ei omille eikä tietojeni mukaan muillekaan lapsille toistaiseksi ole em paikassa tapahtunut.


      • L.H.

        Edelleenkin korostan sitä, että lasten hyvinvointi on yhtä tärkeää hoitajille kuin vanhemmillekin. Hoitajat yleensä vahtivat lapsia tarkemmin kuin omat vanhemmat, ja säännöt ja rajat ovat tiukempia kuin kotona, koska vastuu on suuri ja lapsia on paljon. Varmasti hoitopaikoissa ja hoitajissa on eroa. Voin vain kertoa päiväkodeista, joissa olen ollut töissä pääkaupunkiseudulla.

        Ryhmissä voi olla erityistähoitoa ja-tukea tarvitsevia lapsia, jotka vaativat erityisvalvontaa ja-hoitoa, mutta he ovat mukana "tavallisessa" ryhmässä. Heillä pitäisi olla oma hoitaja ryhmässä, mutta kun kunnat säästävät niin ryhmäavustajia ei palkata. He voivat olla ylilevottomia, tunnehäiriöisiä ja karkailuuntaipuvaisia ja samalla hyvin älykkäitä tilaisuuteentarttujia. Siis parinkymmenen lapsen ryhmä ja kolme hoitajaa eri työvuoroissa. Ja yksi valvoo kokoajan yhtä lasta, samalla kun muut 19 tarvitsevat myös aikuisen huomiota.

        Kertokaahan, mitä hoitajien pitäisi tehdä? Sulkea lapsi komeroon, laittaa valjailla kiinni vai taluttaa kädestä?

        Tämä kommentti ei koske Antonia. En tunne tapausta, muutakuin mitä tiedotusvälineet ovat kertoneet. Minun työskentelyyni se vaikutti niin, että olen entistäkin valppaampi.


      • Kuu
        mieltä kirjoitti:

        mutta heillä on HOITOVASTUU JA PISTE. HOITOHAN on silloin laiminlyöty jos tälläaista pääsee tapahtumaan,.

        "mutta heillä on HOITOVASTUU JA PISTE. HOITOHAN on silloin laiminlyöty jos tälläaista pääsee tapahtumaan,. "
        Aivan, juuri näin on! Ymmärtäjät HALOO


    • parsa kena

      nyt taas hoitajia lynkataan, huomaan, kun luin vastauksia läpi.

      Jokainen vanhempi on varmasti huomannut, ettei 5-vuotias tarvitse katoamiseen kuin 20 sekuntia.

      Joku porilainen voisi kyllä kertoa, onko aita pysty- vai vaakalaudoitettu, pääseekö sen alta luikertelemaan jne. Meidän 5-vuotiasta eivät aidat ole pidätelleet enää hetkeen, ne ovat vain hidaste, ellei haaste.

      Kannattaisi muistaa myös, että joka kesä hukkuu parikin tuon ikäistä, vaikka ovat vain vanhempiensa kanssa mökillä. Lynkataan siis vanhemmatkin!

      • faija

        Täysin aukottoman turvasysteemin luominen on vaikeaa. Oma poikamme ylitti kiipeämällä päiväkodin pienten lasten huoneen ovella olleen portin. Ja hän oli tuolloin vasta 1,5-vuotias. Tuohon temppuun ei ollut kukaan muu, ei edes isommista lapsista, pystynyt sinä aikana kun portti on ollut paikallaan (15 vuotta).

        Minulla on kaksi lasta. Kun olemme puistossa ja korjaan toisen housuja, toinen saattaa kadota näkyvistä. Olen useammankin kerran joutunut juoksemaan poikien perässä, vihaisena (itselleni ja lapsille) ja sydän pamppaillen.

        Lapsen katoaminen päiväkodistä on järkyttävää. Olen nähnyt läheltä omaisia, jonka lapsi on kadonnut oman kodin pihalta (kaapattu!). Uskomattoman kammottava, järkyttävä ja musertava huoli tarttui kaikkiin paikalla olijoihin.

        Jos päiväkodin toiminnassa todetaan puutteita, syyllisiä pitää tietysti jotenkin rankaista. Mutta onnettomuuksia tapahtuu. Ei saisi tapahtua, mutta silti niitä tapahtuu. Sitä kutsutaan usein kohtaloksi, sattumaksi tai elämäksi.

        Mutta eikö kaikkein oudointa jutussa ole kuitenkin se, että joku on nähnyt pienen lapsen kurkottelemassa laiturilta!? Siis on vain todennut asian, mutta ei ole mennyt ottamaan asiasta sen tarkempaa selkoa. Itse en voi ohittaa tilannetta, jossa joku ihminen on vaarassa. Ja tässä oli sentään kyseessä pieni poika laiturilla!


    • hoitaja

      Helppo toki on vierittää syy hoitajien niskoille. Syyllisyyden tuntoa heillä lienee ihan omastakin takaa, veikkaan, ja vaikeita aikoja edessä tapahtumasta selviämiseen.

      Olen itse työskennellyt sijaisena päiväkodeissa ja se stressi on ollut suunnaton, kun on tuntunut, että pitäisi silmät olla selässäkin. Kun henkilökuntaa ei vain ole tarpeeksi (nyt jokainen menköön itseensä: miksi päiväkodeissa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa? Mitä olette asian eteen tehneet?) niin todella usein olen ollut tilanteessa, jossa ulkona on ollut oman ryhmäni 22 lasta yksin minun vastuullani -ja toisesta ryhmästä lapsia on virrannut lisää pihalle. Tuskanhikeä olen välillä otsaltani pyyhkinyt, kun mielessäni on käynyt kauhukuvia siitä, mitä kaikkea voisi tapahtua. Aavistelin, että jonain päivänä saattaisi jotain tapahtua ja syyttävä sormi osoittaisi minua -tosin syytöksiä tai ei, maanpäällinen helvetti lapsen kuolema tai loukkaantuminen olisi minulle joka tapauksessa ollut. Kyse ei ole enää laadukkaasta hoidosta, vaan siitä, että pystyttäisiin pitämään lapset juuri ja juuri hengissä. Silti liian korkeista päivähoitomaksuista valitetaan tämän tästä vaikkeivat ne edes kata todellisia kuluja.

      Itse olen muutamia kertoja ottanut asian puheeksi joko suoraan johtajalle tai palaverissa. Valta asioista on kuitenkin isompien pamppujen ja jokaisen veronmaksajan käsissä. Yksi vaihtoehto olisi olla kokonaan menemättä ulkoilemaan, mutta siitäkös vasta vanhempien äläkkä nousisi.

      Minä tein oman ratkaisuni ja minimoin stressini. En ole enää päiväkodissa töissä enkä mene.

      • ex-tarhantäti

        Minä olin kerran yksin kahden lapsen kanssa päiväkodin pihalla, joka on aika iso, ja siellä on mökkejä yms. rakennuksia.Lapset päättivät mennä eri puolille pihaa leikkimään, joten minun oli mahdotonta olla sellaisessa paikassa, että näkisin molemmat yhtäaikaa. Siinä sai ravata ympäri pihaa, ja aina kun toinen löytyi, piti mennä etsimään, missä se toinen vipeltää. Molemmat olivat n. 2 vuotiaita poikia.


    • Lastentarhanopettaja

      En voi kuin pyöritellä päätäni lukiessani täällä näitä keskusteluja. On aivan turhaan syyttää ketään tästä järkyttävästä tapahtumasta. Uskon, että jokainen ihminen, joka oli tuona katoamis-perjantaina jollain tavalla yhteydessä Antoniin, kantaa valtavia syyllisyyden tunteitaan sisällään.

      Itsekin alanammattilaisena ja äitinä olen miettinyt asiaa paljon ja surrut tilannetta omalla tavallani. Uskon, että monet muutkin maamme kansalaisista ovat hiljentyneet asian edessä.

      Minä toivon perheelle ja hoitajille sekä pojan laiturilla nähneelle silminnäkijälle paljon voimia tässä tilanteessa.

      Kiitos kuuluu monille viranomaisille ja vapaaehtoisille, jotka olivat etsimässä pikku-Antonia- mutta annetaan hänelle nyt jatkaa elämäänsä enkelin siivin ja vanhemmille ja läheisille aikaa ja rauhaa surutyön tekoon.

      • HTR

        nyt ihan noin yksinkertaista ole.

        Tarhapäivän aikana vastuu lapsesta on vain ja yksinomaan tarhan henkilökunnalla. Jos lapsi pääsee katoamaan tarhan alueelta kenenkään henkilökuntaan kuuluvan sitä huomaamatta, on kyse valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä. Nyt kun sitten sattui tämä surullinen Antonin tapaus, on vastuu pojan katoamisesta ksinomaan tarhan henkilökunnalla.

        Syyllisyydentunnot henkilökunnan toimesta eivät vaikuta asiaan tippaakaan eivätkä tuo Antonia takaisin. Kyseessä on rikos ja rikosta seuraa rangaistus. Kyseiset tunarihoitajat tulevat sen vielä oikeusistuimessa huomaamaan.


      • L.H.
        HTR kirjoitti:

        nyt ihan noin yksinkertaista ole.

        Tarhapäivän aikana vastuu lapsesta on vain ja yksinomaan tarhan henkilökunnalla. Jos lapsi pääsee katoamaan tarhan alueelta kenenkään henkilökuntaan kuuluvan sitä huomaamatta, on kyse valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä. Nyt kun sitten sattui tämä surullinen Antonin tapaus, on vastuu pojan katoamisesta ksinomaan tarhan henkilökunnalla.

        Syyllisyydentunnot henkilökunnan toimesta eivät vaikuta asiaan tippaakaan eivätkä tuo Antonia takaisin. Kyseessä on rikos ja rikosta seuraa rangaistus. Kyseiset tunarihoitajat tulevat sen vielä oikeusistuimessa huomaamaan.

        Kerrohan kuinka ylivilkasta valvotaan parinkymmenen lapsen ryhmässä, jossa kolme hoitajaa. Olen valmis ottamaan neuvoja vastaan. On niin helppo syyttää, kun ei tiedä lastenhoidon arkipäivästä mitään. Huomaa, että hoitajilla työvuorot eli kaikki eivät samaan aikaan edes töissä. Huumataanko niin kuin vilkkaat mummut vanhainkodissa? Sidotaanko tuoliin vaipat housuihin kuten edelleen vanhainkodeissa. Eiköhän vastuu ole päättäjissä ja budjetin laatijoissa.


      • Tyttö24
        HTR kirjoitti:

        nyt ihan noin yksinkertaista ole.

        Tarhapäivän aikana vastuu lapsesta on vain ja yksinomaan tarhan henkilökunnalla. Jos lapsi pääsee katoamaan tarhan alueelta kenenkään henkilökuntaan kuuluvan sitä huomaamatta, on kyse valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä. Nyt kun sitten sattui tämä surullinen Antonin tapaus, on vastuu pojan katoamisesta ksinomaan tarhan henkilökunnalla.

        Syyllisyydentunnot henkilökunnan toimesta eivät vaikuta asiaan tippaakaan eivätkä tuo Antonia takaisin. Kyseessä on rikos ja rikosta seuraa rangaistus. Kyseiset tunarihoitajat tulevat sen vielä oikeusistuimessa huomaamaan.

        Niin, tutkitaan mahdollisuutta onko henkilökunta syyllistyny työn laiminlyöntiin tai kuolemantuottamukseen.. Ei tarkoita, että on syyllistytty jos mahdollisuutta tutkitaan vasta..

        Vastuu on tarhalla, mutta entä jos tapaus hoidettu "niinkuin piti" eikä virhe ollut henkilökunnan vaan jokin muu.. esim. lapsimäärä hoitajilla muutenkin liian kova, aidat on liian lyhyitä, portista pääsee helposti livahtamaan..


      • salme
        L.H. kirjoitti:

        Kerrohan kuinka ylivilkasta valvotaan parinkymmenen lapsen ryhmässä, jossa kolme hoitajaa. Olen valmis ottamaan neuvoja vastaan. On niin helppo syyttää, kun ei tiedä lastenhoidon arkipäivästä mitään. Huomaa, että hoitajilla työvuorot eli kaikki eivät samaan aikaan edes töissä. Huumataanko niin kuin vilkkaat mummut vanhainkodissa? Sidotaanko tuoliin vaipat housuihin kuten edelleen vanhainkodeissa. Eiköhän vastuu ole päättäjissä ja budjetin laatijoissa.

        jakelet täällä. Tarhassa oli tuolloin 13 lasta ja kaksi hoitajaa valvomassa. Ota selvää, ennen kuin mesoat täällä. Selvä laiminlyöntihän tämä on.
        Lastenhoidon arkipäivästä tiedän kyllä. Itselläni on 4 lasta, 12-2 vuotiaita.


      • L.H.
        salme kirjoitti:

        jakelet täällä. Tarhassa oli tuolloin 13 lasta ja kaksi hoitajaa valvomassa. Ota selvää, ennen kuin mesoat täällä. Selvä laiminlyöntihän tämä on.
        Lastenhoidon arkipäivästä tiedän kyllä. Itselläni on 4 lasta, 12-2 vuotiaita.

        Luetun ymmärtämisen vaikeuksiako? Aikaisemmissa viesteissäni jo sanoin, että en tiedä Porin jutusta kuin lehtien juorut. Niihin en ole puuttunut, vaan hoitoon päivähoidossa yleensä.


    • ÄISKÄ

      Ihmettelen, että miten Anton on uskaltanut kulkea vilkkaan tien yli kahteen kertaan ja ilman että kukaan olisi nähnyt häntä ylittämässä tietä? En usko,että havointo. jossa Anton olisi nähty Konepajankadulla n11.40 olisi varma? uskon, että hän on ollut vain Pohjoisrannan alueella! Kun hoitajat ovat huomanneet pojan kadonneen,niin miksiköhän he eivät ole ensimmäisenä tarkistaneet pyykkilaituria?

      • lastenhoitaja

        Työskentelen itse päiväkodissa Espoossa ja meillä ainakin säästetään jatkuvasti.Parhaamme teemme,jos pihalla on 22 lasta ja vain yksi aukuinen,kaikkea ei voi nähdä.Tottahan on hoitajia ,jotka vain juttelevat.Itse olen ainakin sitä mieltä,että päättäjät voisivat tulla seuraamaan päiväksi työpäiväämme ja sanoa sitten ,että henkilökuntaa on riittävästi.Ihmisiä mekin olemme,mutta meillä ei silmiä ole selässä.Suuri osanottoni Anttonin vanhemmille ja jaksamista lastenhoitajille.


      • Tyttö24
        lastenhoitaja kirjoitti:

        Työskentelen itse päiväkodissa Espoossa ja meillä ainakin säästetään jatkuvasti.Parhaamme teemme,jos pihalla on 22 lasta ja vain yksi aukuinen,kaikkea ei voi nähdä.Tottahan on hoitajia ,jotka vain juttelevat.Itse olen ainakin sitä mieltä,että päättäjät voisivat tulla seuraamaan päiväksi työpäiväämme ja sanoa sitten ,että henkilökuntaa on riittävästi.Ihmisiä mekin olemme,mutta meillä ei silmiä ole selässä.Suuri osanottoni Anttonin vanhemmille ja jaksamista lastenhoitajille.

        Miten yks hoitaja VOI kaitsea 22 lasta? Ei mitenkään, koska niin ei saa tehdä!! Laps määrästä on määräykset, joista päiväkoti on vastuussa tai jättää heitteelle ja pahassa tapauksessa tulee syyte kuolemantuottamuksesta.. Poliisi vois tulla viaraileen "työpaikallasi", varmasti on kiinnostunut!


      • Lasse
        Tyttö24 kirjoitti:

        Miten yks hoitaja VOI kaitsea 22 lasta? Ei mitenkään, koska niin ei saa tehdä!! Laps määrästä on määräykset, joista päiväkoti on vastuussa tai jättää heitteelle ja pahassa tapauksessa tulee syyte kuolemantuottamuksesta.. Poliisi vois tulla viaraileen "työpaikallasi", varmasti on kiinnostunut!

        Vähän sinä tiedät lastenhoitopaikkojen todellisuudesta. Yksi hoitaja/ 20 lasta on tämän säästöajan todellisuutta. Ylemmät virkamiehet ja valtuusto budjetteineen ovat ne, jotka luovat raamit, jossa henkilökunta yrittää toimia.

        Monissa päiväkodeissa ollaan luopumassa laitosapulaisista (säästöt, määräys), joten heidän työnsä tekee muu henkilökunta. Eli kuka on lasten kanssa?

        Päivittäin käydään keskusteluja lapsista heidän vanhempiensa kanssa, täytetään pakollisia papereita, tehdään vanhempien kanssa hoito-ja kasvatussuunnitelmia(näitä 3/vuosi). Kuka on lasten kanssa?

        Lapsista täytetään papereita neuvolalle jokaisesta vuosittain.

        Tehdään raportteja sos.-ja terv. lautakunnalle, mappiin Ö ja monille virkamiehille.

        Täytetään kyselyjä. On toimintasuunnitelman tekoa itselle ja viralliselle paperille eteen päin. On loppu vuonna kirjattava eteen päin raporttia toteutuneesta toiminnasta.

        Kaikki pakollisia. Joten huomaatko päiväkotien työ on paljolti muuta kuin lasten hoitoa.

        Moni päiväkotiin työhön menevä luulee menevänsä hoitamaan lapsia, mutta huomaa joutuneensa raporttien ym:n byrokratian mappien täyttäjäksi.


      • L.H.
        Tyttö24 kirjoitti:

        Miten yks hoitaja VOI kaitsea 22 lasta? Ei mitenkään, koska niin ei saa tehdä!! Laps määrästä on määräykset, joista päiväkoti on vastuussa tai jättää heitteelle ja pahassa tapauksessa tulee syyte kuolemantuottamuksesta.. Poliisi vois tulla viaraileen "työpaikallasi", varmasti on kiinnostunut!

        Päiväkotien henkilökunnan palkkaa, joku muu kuin lapsia hoitava henkilökunta. Hoitajilla ei ole mitään sanomista (ainakaan ei kuunnella)henkilökunnan henkilömäärään. Niistä asioista päättävät lautakunnat ja muut "korkeimmat" tahot. Poliisi käy meillä päivittäin on näes eräs vanhemmista.

        Eipä johtajakaan voi vaikuttaa, hän ei voi ylittää hänelle ylhäältä tehtyihin saneluihin.


      • Tyttö24
        Lasse kirjoitti:

        Vähän sinä tiedät lastenhoitopaikkojen todellisuudesta. Yksi hoitaja/ 20 lasta on tämän säästöajan todellisuutta. Ylemmät virkamiehet ja valtuusto budjetteineen ovat ne, jotka luovat raamit, jossa henkilökunta yrittää toimia.

        Monissa päiväkodeissa ollaan luopumassa laitosapulaisista (säästöt, määräys), joten heidän työnsä tekee muu henkilökunta. Eli kuka on lasten kanssa?

        Päivittäin käydään keskusteluja lapsista heidän vanhempiensa kanssa, täytetään pakollisia papereita, tehdään vanhempien kanssa hoito-ja kasvatussuunnitelmia(näitä 3/vuosi). Kuka on lasten kanssa?

        Lapsista täytetään papereita neuvolalle jokaisesta vuosittain.

        Tehdään raportteja sos.-ja terv. lautakunnalle, mappiin Ö ja monille virkamiehille.

        Täytetään kyselyjä. On toimintasuunnitelman tekoa itselle ja viralliselle paperille eteen päin. On loppu vuonna kirjattava eteen päin raporttia toteutuneesta toiminnasta.

        Kaikki pakollisia. Joten huomaatko päiväkotien työ on paljolti muuta kuin lasten hoitoa.

        Moni päiväkotiin työhön menevä luulee menevänsä hoitamaan lapsia, mutta huomaa joutuneensa raporttien ym:n byrokratian mappien täyttäjäksi.

        Todellisuus ei kohtaa asetettuja sääntöjä?

        On siinä jotkut säännökset miten monta hoitajaa tarvitaan taaperoille ja vanhemmille. Se että sääntöjä rikotaan jollain niinkin naurettavalla määrällä kuin 22 lasta/hoitaja on jo yliampuvaa!

        Todellisuudesta en tiedä kun en ole lastani lykänny vielä hoitoon, kattellaan kun ny ensin syntyy.. ;)

        Se, että jutellaan lasten vanhempien, toisten hoitajien sun muitten kanssa ei pitäis vaikuttaa lasten hoitoon.

        Tuskin tavalliset hoitajat paperitöitä ja suunnitteluja tekee? Lasten aikana?

        Joo, päiväkodissa tehään muutakin kuin lastenhoitoa, mutta niillekin "muille töille" on palkattu joku tantta. Paperityöt varmasti vaatii suhteellisen paljon aikaa ja keskittymistä. Tuskin joka hoitaja kaikkea tekee monitoimikoneena.


      • Lasse
        Tyttö24 kirjoitti:

        Todellisuus ei kohtaa asetettuja sääntöjä?

        On siinä jotkut säännökset miten monta hoitajaa tarvitaan taaperoille ja vanhemmille. Se että sääntöjä rikotaan jollain niinkin naurettavalla määrällä kuin 22 lasta/hoitaja on jo yliampuvaa!

        Todellisuudesta en tiedä kun en ole lastani lykänny vielä hoitoon, kattellaan kun ny ensin syntyy.. ;)

        Se, että jutellaan lasten vanhempien, toisten hoitajien sun muitten kanssa ei pitäis vaikuttaa lasten hoitoon.

        Tuskin tavalliset hoitajat paperitöitä ja suunnitteluja tekee? Lasten aikana?

        Joo, päiväkodissa tehään muutakin kuin lastenhoitoa, mutta niillekin "muille töille" on palkattu joku tantta. Paperityöt varmasti vaatii suhteellisen paljon aikaa ja keskittymistä. Tuskin joka hoitaja kaikkea tekee monitoimikoneena.

        Kyllä vain tekee kukin vuorollaan ja usein.

        Menehän tutustumaan johonkin päiväkotiin niin huomaai että paperityötä riittää. Jos ei ehdi työvuoron aikana niin ylitöinä - hyvitys vapaa-päivänä. Eikä tilalle oteta sijaisija, joku kyllä joutuu tuuraamaan omasta henkilökunnasta ylitöinä (on näes työvuorot), josta saa hyvityksen vapaa-päivänä.

        Ymmärrätkö että niitten muiden töiden tekijätanttoja on vähennetty, siirretty muihin töihin toisiin laitoksiin tai jos jäänyt pois talosta uutta ei palkata. Suhdelukuun lasketaan myös johtajat, mutta johtajat ei enää osallistu työskentelyyn lapsiryhmissä. Ei ainakaan keskuspäiväkodeissa. Tanttojen työt on siirtynyt muun työn lisäksi hoitovastuullisille.

        Päiväkodeilla on tulosvastuu, jonka mittarina on tehdyt hoito-ja kasvatussuunnitelmat. Niitä joutuu kaikki tekemään. Ne tehdään yhdessä vanhempien kanssa. Niitten tekemiseen käytetään noin tunti/lapsi. Lisäksi on seurantakeskustelut ja uudet keskustelut. Aukiolo-ja työaikoina ne tehdään.

        Katsohan lapsiluku/hoitovastuullinen näkyy kyllä paperilla, mutta monen lapsen hoitoaika on esim. 7.oo-17.00 ja hoitajien työajat vaikka 7.oo-14.40, 8.oo-15.40 ja 9.20-17.oo. Nykyisin erittäin suuri määrä lapsia on todella hoidossa 10h/päivä. 20:n lapsen ryhmä kolme hoitajaa, paperilla kenties laillinen luku? Viittaan myös aiempaan kirjoitukseeni ja muiden alalla työskentelevien antamiin tietoihin.

        Pitääkö vääntää lisää rautalangasta?


      • Tyttö24
        Lasse kirjoitti:

        Kyllä vain tekee kukin vuorollaan ja usein.

        Menehän tutustumaan johonkin päiväkotiin niin huomaai että paperityötä riittää. Jos ei ehdi työvuoron aikana niin ylitöinä - hyvitys vapaa-päivänä. Eikä tilalle oteta sijaisija, joku kyllä joutuu tuuraamaan omasta henkilökunnasta ylitöinä (on näes työvuorot), josta saa hyvityksen vapaa-päivänä.

        Ymmärrätkö että niitten muiden töiden tekijätanttoja on vähennetty, siirretty muihin töihin toisiin laitoksiin tai jos jäänyt pois talosta uutta ei palkata. Suhdelukuun lasketaan myös johtajat, mutta johtajat ei enää osallistu työskentelyyn lapsiryhmissä. Ei ainakaan keskuspäiväkodeissa. Tanttojen työt on siirtynyt muun työn lisäksi hoitovastuullisille.

        Päiväkodeilla on tulosvastuu, jonka mittarina on tehdyt hoito-ja kasvatussuunnitelmat. Niitä joutuu kaikki tekemään. Ne tehdään yhdessä vanhempien kanssa. Niitten tekemiseen käytetään noin tunti/lapsi. Lisäksi on seurantakeskustelut ja uudet keskustelut. Aukiolo-ja työaikoina ne tehdään.

        Katsohan lapsiluku/hoitovastuullinen näkyy kyllä paperilla, mutta monen lapsen hoitoaika on esim. 7.oo-17.00 ja hoitajien työajat vaikka 7.oo-14.40, 8.oo-15.40 ja 9.20-17.oo. Nykyisin erittäin suuri määrä lapsia on todella hoidossa 10h/päivä. 20:n lapsen ryhmä kolme hoitajaa, paperilla kenties laillinen luku? Viittaan myös aiempaan kirjoitukseeni ja muiden alalla työskentelevien antamiin tietoihin.

        Pitääkö vääntää lisää rautalangasta?

        Kato ku ei mee koppaan, että jos on sovittu että hoitajia oltava vahtimassa niin ja niin monta niin ja niin monelle niin se sillon oltava niin!

        Yritätkö puolustaa työntekijöitä sanomalla ettei sitä voida tehdä niin? Vai mikä?

        Päiväkodissa lasketaan lapsimäärät ja niille hoitajat.

        Muksut suurimmaks osaks tuodaan ja haetaan, ei sen suurempaa.

        Kenenkään ei tartte jäädä ylitöihin jos niitä ei halua tehdä.

        Kyllä uusia tarttee palkata jos vanhoja lähtee! Muuten päiväkoti vastuussa jos jotain tapahtuu!

        Ja mitä kirjotit työajoista niin se jatkaa joka tulee töihin myöhemmin, pääasia taas että hoitajamäärä pysyy oikeana.
        Etukäteen tiedetään kyllä miten monta lasta tarhassa on milloinkin, joten työvuoron tekijä osaa laskea työntekijät..

        Mä en mene arvailemaan oliko tossa järkyttävässä tapahtumassa syynä päiväkodin vai hoitajien rike, ketään en syyttele, mutta mitä tahansa on voinu tapahtua.

        Käytännössä voi olla hankalaa irrottautua työstä tekemään muuta hommaa, mutta itse ainakin rupeisin aukomaan päätäni päiväkodille jos paperitöitä ei voi tehdä vaarantamatta ryhmää! Tai sitten kylmästi jättää paperityöt tekemättä niin hankkivat lisää työntekijöitä!

        Tää on naisten alojen ongelma -tehään töitä ja yritetään olla mukavia!!!
        Valitettavaa riittää, mutta mitään ei voida tehdä, paitsi valittaa selän takana ja painaa niska limassa hommia paskalla liksalla ja toivoa ettei mitään pahaa tapahdu..
        Jos tarhoissa olis miesvalta, niin homma toimis eritavalla! ;)


      • Lasse
        Tyttö24 kirjoitti:

        Kato ku ei mee koppaan, että jos on sovittu että hoitajia oltava vahtimassa niin ja niin monta niin ja niin monelle niin se sillon oltava niin!

        Yritätkö puolustaa työntekijöitä sanomalla ettei sitä voida tehdä niin? Vai mikä?

        Päiväkodissa lasketaan lapsimäärät ja niille hoitajat.

        Muksut suurimmaks osaks tuodaan ja haetaan, ei sen suurempaa.

        Kenenkään ei tartte jäädä ylitöihin jos niitä ei halua tehdä.

        Kyllä uusia tarttee palkata jos vanhoja lähtee! Muuten päiväkoti vastuussa jos jotain tapahtuu!

        Ja mitä kirjotit työajoista niin se jatkaa joka tulee töihin myöhemmin, pääasia taas että hoitajamäärä pysyy oikeana.
        Etukäteen tiedetään kyllä miten monta lasta tarhassa on milloinkin, joten työvuoron tekijä osaa laskea työntekijät..

        Mä en mene arvailemaan oliko tossa järkyttävässä tapahtumassa syynä päiväkodin vai hoitajien rike, ketään en syyttele, mutta mitä tahansa on voinu tapahtua.

        Käytännössä voi olla hankalaa irrottautua työstä tekemään muuta hommaa, mutta itse ainakin rupeisin aukomaan päätäni päiväkodille jos paperitöitä ei voi tehdä vaarantamatta ryhmää! Tai sitten kylmästi jättää paperityöt tekemättä niin hankkivat lisää työntekijöitä!

        Tää on naisten alojen ongelma -tehään töitä ja yritetään olla mukavia!!!
        Valitettavaa riittää, mutta mitään ei voida tehdä, paitsi valittaa selän takana ja painaa niska limassa hommia paskalla liksalla ja toivoa ettei mitään pahaa tapahdu..
        Jos tarhoissa olis miesvalta, niin homma toimis eritavalla! ;)

        Mistä ja miten hankit jos "korkeammalta" taholta ei ole lupaa.


      • Tyttö24
        Lasse kirjoitti:

        Mistä ja miten hankit jos "korkeammalta" taholta ei ole lupaa.

        Aika omituinen meno jos työntekijöitä ei hankita lisää jos hommia ei saada tehtyä omalla miehityksellä.

        Mutta kuitenkin panostaisin yksilön jaksamiseen ja siihen ettei anna käyttää itteensä heittosäkkinä ja joka käänteessä tee "liikaa" töitä..

        Mulla tehdastyöläisenä ei oo varmaan oikeeta kuvaa päiväkotihommasta, mutta luulis että jokainen haluaa työssä olla arvostettu, ei ylityöllistetty ja tietää että portaikon ylemmät henkilöt turvaa työpaikan olot..


      • noh
        Tyttö24 kirjoitti:

        Aika omituinen meno jos työntekijöitä ei hankita lisää jos hommia ei saada tehtyä omalla miehityksellä.

        Mutta kuitenkin panostaisin yksilön jaksamiseen ja siihen ettei anna käyttää itteensä heittosäkkinä ja joka käänteessä tee "liikaa" töitä..

        Mulla tehdastyöläisenä ei oo varmaan oikeeta kuvaa päiväkotihommasta, mutta luulis että jokainen haluaa työssä olla arvostettu, ei ylityöllistetty ja tietää että portaikon ylemmät henkilöt turvaa työpaikan olot..

        "Aika omituinen meno jos työntekijöitä ei hankita lisää jos hommia ei saada tehtyä omalla miehityksellä."

        Tohon tarvitaan rahaa ja rahan saamiseen kaikenmoisia lupia valtuustolta. Firmoissa voi olla eri juttu.

        "tietää että portaikon ylemmät henkilöt turvaa työpaikan olot.."

        Joo joo. Pomot tekee niinku omistajat haluu ja kunnissa ne tekee niinku valtuusto haluu. Ja valtuusto on vanhempien hyppyytettävänä.

        Ja mites lähet päiväkodista pois, jos oot yksin paikalla eikä lapsen vanhempia näy? Väkisinki on jäätävä ylitöihin. Ja jos taas ryhmä vaatii venymistä, ni jätät sä kaveris yksin? Varmaan oot tosi suosittu henkilö ryhmässäs sen jälkeen.


      • Tyttö24
        noh kirjoitti:

        "Aika omituinen meno jos työntekijöitä ei hankita lisää jos hommia ei saada tehtyä omalla miehityksellä."

        Tohon tarvitaan rahaa ja rahan saamiseen kaikenmoisia lupia valtuustolta. Firmoissa voi olla eri juttu.

        "tietää että portaikon ylemmät henkilöt turvaa työpaikan olot.."

        Joo joo. Pomot tekee niinku omistajat haluu ja kunnissa ne tekee niinku valtuusto haluu. Ja valtuusto on vanhempien hyppyytettävänä.

        Ja mites lähet päiväkodista pois, jos oot yksin paikalla eikä lapsen vanhempia näy? Väkisinki on jäätävä ylitöihin. Ja jos taas ryhmä vaatii venymistä, ni jätät sä kaveris yksin? Varmaan oot tosi suosittu henkilö ryhmässäs sen jälkeen.

        Siis pakko jäädä ylitöihin? VARMAAN!

        Tilanteessa että olen tenavan kanssa yksin eikä vanhempia tule vaikka pitäis niin varmaan soittaisin ensin johtajalle tai sille kuka ny mun ylempi on..että hei, työvuoro loppuu ja vanhemmat ei oo tullu hakeen jälkikasvuaan - jonka jälkeen joku tulee jatkamaan vahtimista ja asiasta soitettaisiin viranomasille..

        En ymmärrä mitä tarkoitat sillä venymisellä.. Jos taaperoilla pitää olla sovittu määrä hoitajia, niin niitä sillon pitää olla se määrä!
        Tuskin musta tulee yhtään suositumpi hoitaja jos häivyn johonkin kesken vahdin?? Sitähän mää tässä kirjotan! Vai onko suosittavuus se mihin hoitajat tähtää?

        Mä en tajua mitä mää tässä auon päätäni hoitajien kanssa?
        Teijän mielestä on OK ettette saa ylitöistä rahaa, hoitaa ei voida niinkun on jossain sovittu? Ylitöihin täytyy jäädä (ja siitä tulee taas vapaata, vaikkei haluiskaan)? Ja omasta imagosta huolehdittava?


      • voi
        Tyttö24 kirjoitti:

        Siis pakko jäädä ylitöihin? VARMAAN!

        Tilanteessa että olen tenavan kanssa yksin eikä vanhempia tule vaikka pitäis niin varmaan soittaisin ensin johtajalle tai sille kuka ny mun ylempi on..että hei, työvuoro loppuu ja vanhemmat ei oo tullu hakeen jälkikasvuaan - jonka jälkeen joku tulee jatkamaan vahtimista ja asiasta soitettaisiin viranomasille..

        En ymmärrä mitä tarkoitat sillä venymisellä.. Jos taaperoilla pitää olla sovittu määrä hoitajia, niin niitä sillon pitää olla se määrä!
        Tuskin musta tulee yhtään suositumpi hoitaja jos häivyn johonkin kesken vahdin?? Sitähän mää tässä kirjotan! Vai onko suosittavuus se mihin hoitajat tähtää?

        Mä en tajua mitä mää tässä auon päätäni hoitajien kanssa?
        Teijän mielestä on OK ettette saa ylitöistä rahaa, hoitaa ei voida niinkun on jossain sovittu? Ylitöihin täytyy jäädä (ja siitä tulee taas vapaata, vaikkei haluiskaan)? Ja omasta imagosta huolehdittava?

        että.

        Siis etkös hyvä lapsi ymmärrä, että on olemassa ryhmähenki. Jos joku ei suostu venymään tarvittaessa, ei ryhmässä synny hyvää ryhmähenkeä. Silloin on työntekosi perin veemäistä, kenties jopa yksinäistä.

        Mulla oli kerran duunikaverina tyttö, joka ei jäänyt ylitöihin eikä vaihtanut vuoroa, jos vaikka joku oli lähdössä lomalle, oletti kyllä, että muut niin tekevät. Arvaapa, oliko hänellä monta kahvitaukokaveria?

        Niinniin, sä et oo menny töihin hankkimaan kavereita.

        Siks toisekseen, ennen kuin huomaat jonkun vanhemman olevan myöhässä, ovat muut duunarit jo poissa -> ennen kuin he ehtivät takaisin sinua vapauttamaan, olet ollut ylitöissä. Ja jos joku kaveri vaikka sairastuu kesken päivän etkä jää ylitöihin, on joko ylitettävä lapsimääräkriteerit tai soitettava kaikkien lasten vanhemmille, että päiväkoti suljetaan nyt. Arvaa, mitä silloin tehdään?


      • Tyttö24
        voi kirjoitti:

        että.

        Siis etkös hyvä lapsi ymmärrä, että on olemassa ryhmähenki. Jos joku ei suostu venymään tarvittaessa, ei ryhmässä synny hyvää ryhmähenkeä. Silloin on työntekosi perin veemäistä, kenties jopa yksinäistä.

        Mulla oli kerran duunikaverina tyttö, joka ei jäänyt ylitöihin eikä vaihtanut vuoroa, jos vaikka joku oli lähdössä lomalle, oletti kyllä, että muut niin tekevät. Arvaapa, oliko hänellä monta kahvitaukokaveria?

        Niinniin, sä et oo menny töihin hankkimaan kavereita.

        Siks toisekseen, ennen kuin huomaat jonkun vanhemman olevan myöhässä, ovat muut duunarit jo poissa -> ennen kuin he ehtivät takaisin sinua vapauttamaan, olet ollut ylitöissä. Ja jos joku kaveri vaikka sairastuu kesken päivän etkä jää ylitöihin, on joko ylitettävä lapsimääräkriteerit tai soitettava kaikkien lasten vanhemmille, että päiväkoti suljetaan nyt. Arvaa, mitä silloin tehdään?

        Ensisijasesti menen rahan takia töihin, varmaan aikamoni muukin..

        Työntekijä ei ole vastuussa siitä miten monta hoitajaa on ympärillä! Päiväkodin pitäis laskea tarvittavat määrät. Tartteeko siinä työkavereita piinata!? Aika veemäistä tollanenkin.. Tekee tollanenkin ryhmästä pois työntäminen hyvää ryhmähengelle..

        Jos joku sairastuu kesken työpäivän, niin se ei ole mikään syy pitää alimiehitystä! Joku hankitaa sillon lähteneen tilalle. Miten te kattelette tollasta menoa? Jaa, mutta tehän teette tyytyväisenä ylitöitä ja hypitte päällänne..

        Tehtaassa huomaa konkreettisesti mitä tekee alimiehitys linjalla.. Tuotantoteho pienenee jos linjan vauhtia hidastaa, tai kiire muilla lisääntyy jos vauhtia ei hidasta ja työt tehdään sutasten, huonosti työnsä osaava lisää mokia ja pahentaa taas tulosta.. Noi tilanteet voi kääntää päikkäriin. Jos aikansa tekee alimiehityksellä töitä, ei tulos voi olla hyvää..

        Ei kenenkään tarvitte vaihtaa työvuoroaan, matkasta voi sopia etukäteen työvuorolistan tekijän kanssa.
        Ylitöitä ei tarvitse tehdä! -Sunkaan

        Kyllä mulla on työkavereita, mutta se ei tarkoita sitä ettei me pidettäis toistemme puolia ja haukuta niitä jotka ei halua tehdä ylitöitä.


      • noh
        Tyttö24 kirjoitti:

        Ensisijasesti menen rahan takia töihin, varmaan aikamoni muukin..

        Työntekijä ei ole vastuussa siitä miten monta hoitajaa on ympärillä! Päiväkodin pitäis laskea tarvittavat määrät. Tartteeko siinä työkavereita piinata!? Aika veemäistä tollanenkin.. Tekee tollanenkin ryhmästä pois työntäminen hyvää ryhmähengelle..

        Jos joku sairastuu kesken työpäivän, niin se ei ole mikään syy pitää alimiehitystä! Joku hankitaa sillon lähteneen tilalle. Miten te kattelette tollasta menoa? Jaa, mutta tehän teette tyytyväisenä ylitöitä ja hypitte päällänne..

        Tehtaassa huomaa konkreettisesti mitä tekee alimiehitys linjalla.. Tuotantoteho pienenee jos linjan vauhtia hidastaa, tai kiire muilla lisääntyy jos vauhtia ei hidasta ja työt tehdään sutasten, huonosti työnsä osaava lisää mokia ja pahentaa taas tulosta.. Noi tilanteet voi kääntää päikkäriin. Jos aikansa tekee alimiehityksellä töitä, ei tulos voi olla hyvää..

        Ei kenenkään tarvitte vaihtaa työvuoroaan, matkasta voi sopia etukäteen työvuorolistan tekijän kanssa.
        Ylitöitä ei tarvitse tehdä! -Sunkaan

        Kyllä mulla on työkavereita, mutta se ei tarkoita sitä ettei me pidettäis toistemme puolia ja haukuta niitä jotka ei halua tehdä ylitöitä.

        hankitaan sairastuneen tilalle sijainen? Meinaak, et ulko-oven takan on jono, jost otetaan?

        Juttele vaikka lähipäiväkodin johtajan kanssa, niin kuullet, että sijaisia ei niin vain oteta. Kun ei ole, mistä ottaa, työttömyysluvuista huolimatta.

        Voihan noi tehtaan tilanteet kääntää hoitoalalle, mutta kun siellä ei ole kyse tuloksen tekemisestä, niin noista liike-elämän säännöistä ei ole paljoakaan hyötyä. Päinvastoin haittaa, kun mitataan tulosta ja se tulos on just toi lapsimääräkriteereistä selviäminen minimimiehityksellä ilman onnettomuuksia.

        Mäkin saan 2440 kuussa eikä mulla ole mitään muita vastuita kuin ne, että meen töihin ajoissa, lähden pois vasta kun vuoroni loppuu enkä vittuile asiakkaille työaikana. Vaimolla on vastuullaan ne 21 lasta ja palkka neljän vuoden koulutuksen ja 15 vuoden kokemuksen jälkeen 1656 lisät, eli n. 1900/kk. Kilttihän siellä saa olla tosiaan, se vaan ei näy palkassa. Jaa et vaihda hommia? Mut entä jos hommast tykkää niin paljo, et suostuu sietää tommoset pikkuseikat?

        Mä muuten en mee töihin rahan takia, koska elämässä on muutakin kuin fyrkan ja omaisuuden kerääminen. Kunha laskut saa maksettua ja ruokaa porukalle, noi riittää kovin pitkälle.


      • Minä
        noh kirjoitti:

        hankitaan sairastuneen tilalle sijainen? Meinaak, et ulko-oven takan on jono, jost otetaan?

        Juttele vaikka lähipäiväkodin johtajan kanssa, niin kuullet, että sijaisia ei niin vain oteta. Kun ei ole, mistä ottaa, työttömyysluvuista huolimatta.

        Voihan noi tehtaan tilanteet kääntää hoitoalalle, mutta kun siellä ei ole kyse tuloksen tekemisestä, niin noista liike-elämän säännöistä ei ole paljoakaan hyötyä. Päinvastoin haittaa, kun mitataan tulosta ja se tulos on just toi lapsimääräkriteereistä selviäminen minimimiehityksellä ilman onnettomuuksia.

        Mäkin saan 2440 kuussa eikä mulla ole mitään muita vastuita kuin ne, että meen töihin ajoissa, lähden pois vasta kun vuoroni loppuu enkä vittuile asiakkaille työaikana. Vaimolla on vastuullaan ne 21 lasta ja palkka neljän vuoden koulutuksen ja 15 vuoden kokemuksen jälkeen 1656 lisät, eli n. 1900/kk. Kilttihän siellä saa olla tosiaan, se vaan ei näy palkassa. Jaa et vaihda hommia? Mut entä jos hommast tykkää niin paljo, et suostuu sietää tommoset pikkuseikat?

        Mä muuten en mee töihin rahan takia, koska elämässä on muutakin kuin fyrkan ja omaisuuden kerääminen. Kunha laskut saa maksettua ja ruokaa porukalle, noi riittää kovin pitkälle.

        Lastentarhan opettajilla oli muutama vuosi sitten loistava tilaisuus kuoppakorotukseen. Lakko oli todella lähellä ja kun lehdistö kysy yleistä mielipidettä suurin osa ihmisistä oli lakon kannalla ja sanoivat, että kyllä jonkin aikaa pärjää ilman hoitopaikkaa. Kyllä Lastentarhan opettajat ovat kunnon kuoppakorotuksen ansainneet...

        Mitä tapahtui?

        Lastentarhan opettajilta loppui rohkeus ja sopivat naurettavan pienen korotuksen. Siinä meni mahdollisuus saada kunnon korotus. Samalla antoivat työnantajille viestin, että maksakaa mitä tahotte ei me kuitenkaan uskalleta mitään vaatia.

        Sama tapahtui sairaanhoitajilla, ei rohkeus riitä vaatia kunnon korotuksia. Toisin kuin lääkärit (liiton johdossa miehet), jotka saivat muistaakseni 15 % korotuksen muutenkin "vaatimattomiin" palkoihinsa.

        Se ei saa joka ei pyydä!!

        Omista oikeuksista pitää tapella ja rähistä ei niitä pyytämättä saa.


      • hoitaja 34
        Tyttö24 kirjoitti:

        Todellisuus ei kohtaa asetettuja sääntöjä?

        On siinä jotkut säännökset miten monta hoitajaa tarvitaan taaperoille ja vanhemmille. Se että sääntöjä rikotaan jollain niinkin naurettavalla määrällä kuin 22 lasta/hoitaja on jo yliampuvaa!

        Todellisuudesta en tiedä kun en ole lastani lykänny vielä hoitoon, kattellaan kun ny ensin syntyy.. ;)

        Se, että jutellaan lasten vanhempien, toisten hoitajien sun muitten kanssa ei pitäis vaikuttaa lasten hoitoon.

        Tuskin tavalliset hoitajat paperitöitä ja suunnitteluja tekee? Lasten aikana?

        Joo, päiväkodissa tehään muutakin kuin lastenhoitoa, mutta niillekin "muille töille" on palkattu joku tantta. Paperityöt varmasti vaatii suhteellisen paljon aikaa ja keskittymistä. Tuskin joka hoitaja kaikkea tekee monitoimikoneena.

        KIRJOITIT, ETTET PÄIVÄKODIN TODELLISUUDESTA TIEDÄ....MUTTA MINÄPÄ TIEDÄN ! Sinun tietosi päivähoidosta ovat monissa asioissa VÄÄRIÄ ja ihmettelenkin, kuinka voit kirjoittaa noin voimakkaalla tekstillä tietämättä asiasta juuri yhtään mitään !


      • HOH HOIJAA
        Tyttö24 kirjoitti:

        Kato ku ei mee koppaan, että jos on sovittu että hoitajia oltava vahtimassa niin ja niin monta niin ja niin monelle niin se sillon oltava niin!

        Yritätkö puolustaa työntekijöitä sanomalla ettei sitä voida tehdä niin? Vai mikä?

        Päiväkodissa lasketaan lapsimäärät ja niille hoitajat.

        Muksut suurimmaks osaks tuodaan ja haetaan, ei sen suurempaa.

        Kenenkään ei tartte jäädä ylitöihin jos niitä ei halua tehdä.

        Kyllä uusia tarttee palkata jos vanhoja lähtee! Muuten päiväkoti vastuussa jos jotain tapahtuu!

        Ja mitä kirjotit työajoista niin se jatkaa joka tulee töihin myöhemmin, pääasia taas että hoitajamäärä pysyy oikeana.
        Etukäteen tiedetään kyllä miten monta lasta tarhassa on milloinkin, joten työvuoron tekijä osaa laskea työntekijät..

        Mä en mene arvailemaan oliko tossa järkyttävässä tapahtumassa syynä päiväkodin vai hoitajien rike, ketään en syyttele, mutta mitä tahansa on voinu tapahtua.

        Käytännössä voi olla hankalaa irrottautua työstä tekemään muuta hommaa, mutta itse ainakin rupeisin aukomaan päätäni päiväkodille jos paperitöitä ei voi tehdä vaarantamatta ryhmää! Tai sitten kylmästi jättää paperityöt tekemättä niin hankkivat lisää työntekijöitä!

        Tää on naisten alojen ongelma -tehään töitä ja yritetään olla mukavia!!!
        Valitettavaa riittää, mutta mitään ei voida tehdä, paitsi valittaa selän takana ja painaa niska limassa hommia paskalla liksalla ja toivoa ettei mitään pahaa tapahdu..
        Jos tarhoissa olis miesvalta, niin homma toimis eritavalla! ;)

        " MUKSUT " suurimmaksi osaksi tuodaan ja haetaan, eipä paljon muuta, sanoit TYTTÖ24 ! Kyllä sinä saat verenpaineen nousuun kommenteillasi! Otahan asioista selvää ennenkuin esität lausuntojasi. Toki onhan sinulla sananvapaus, mutta tietoa EI !
        Päiväkotipäivä sisältää kaikenlaisia eri toimintoja sekä lapsen näkökulmasta että hoitajan. Leikkiä, sylissäoloa, jumppaa, ruokailua, lauluja, käden töitä esim.puutyö, maalaus, lepoa, retkiä jne. Tässä vain PIENI osa kaikesta päiväkodin toiminnasta´.


    • äippä82

      Eniten minua ihmetyttää asiassa ihmisten välinpitämättömyys.Jos kerran Antoni nähtiin katoamispäivänä yksin rannassa niin miksi kukaan ei mennyt kysymään häneltä mitä niin pieni poika yksin siellä tekee?nykypäivänä ihmiset eivät enää välitä toisistaan!tuskinpa asiasta voi ketään syyttää,tapahtumapäivänä oli lapsia hoidossa 14 ja hoitajia 5 näin luin satakunnankansasta.tapahtunutta ei saa pois,mutta antakaamme Antonin levätä rauhassa ja voimia omaisille...tukeminen on juuri tällä hetkellä se tärkein asia ja muistaminen,viekää esim kynttilä Kokemäenjoen rannalle,sinne missä Anton on viimeksi nähty...

      • lastenhoitaja

        Hyvin Lasse puhut päivästä päiväkodissa.Sinulla tyttö24 ,ei valitettavasti paljon tietoa ole asiasta.Ei muuta kuin tutustumaan päiväkotiin päiväksi kahdeksi.Silloin sen työmäärän huomaa ja iltapäivät,jolloin pihalla on tosiaan yksi aikuinen 22 lasta kohden.Laitosapulaisetkin olisivat niin tärkeä amattikunta päiväkodeissa ja on sääli jos kaikki poistetaan jossain vaiheessa.Silloin meillä on vielä vähemmän aikaa lapsille ,mitä nyt.Me kun emme voi omaa työnantajaamme vastaan nousta ,teillä vanhemmilla on siihen on mahdollisuus.VAATIKAA LAPSILLENNE LAADUKASTA HOITOA JA ENEMMÄN HENKILÖKUNTAA....


      • Tyttö24
        lastenhoitaja kirjoitti:

        Hyvin Lasse puhut päivästä päiväkodissa.Sinulla tyttö24 ,ei valitettavasti paljon tietoa ole asiasta.Ei muuta kuin tutustumaan päiväkotiin päiväksi kahdeksi.Silloin sen työmäärän huomaa ja iltapäivät,jolloin pihalla on tosiaan yksi aikuinen 22 lasta kohden.Laitosapulaisetkin olisivat niin tärkeä amattikunta päiväkodeissa ja on sääli jos kaikki poistetaan jossain vaiheessa.Silloin meillä on vielä vähemmän aikaa lapsille ,mitä nyt.Me kun emme voi omaa työnantajaamme vastaan nousta ,teillä vanhemmilla on siihen on mahdollisuus.VAATIKAA LAPSILLENNE LAADUKASTA HOITOA JA ENEMMÄN HENKILÖKUNTAA....

        Joo, ei oo paljoa tietoa asiasta, ittekin totesin.. Mutta viikon olen ollut päikkärissä työharjoittelussa ja kerhoa vetäny 5 vuotta leikki-ikäsille.

        Työmäärä on 8 tuntia (ala kun ala) ja ylityöt ei oo kenellekään pakollisia. Palkan saa myös rahana!

        Kumma miten hoitajalla voi olla 22 tarhalaista vahdittavana! Joku rikkoo sääntöä ja törkeesti! Jos ei hoitaja niin päiväkoti! Jos päiväkoti tietonen tilanteesta (PITÄIS OLLA) niin velvollinen ilmottaan puutteista eteenpäin ja hoitajia HANKITAAN enemmän.

        Mä en ainakaan rupea protestoimaan oman ammattini lisäksi munattomien hoitajien puolesta jotka EI VOI nousta työnantajaa vastaan!?! Me muut voidaan, muttei hoitajat??


      • L.H.
        Tyttö24 kirjoitti:

        Joo, ei oo paljoa tietoa asiasta, ittekin totesin.. Mutta viikon olen ollut päikkärissä työharjoittelussa ja kerhoa vetäny 5 vuotta leikki-ikäsille.

        Työmäärä on 8 tuntia (ala kun ala) ja ylityöt ei oo kenellekään pakollisia. Palkan saa myös rahana!

        Kumma miten hoitajalla voi olla 22 tarhalaista vahdittavana! Joku rikkoo sääntöä ja törkeesti! Jos ei hoitaja niin päiväkoti! Jos päiväkoti tietonen tilanteesta (PITÄIS OLLA) niin velvollinen ilmottaan puutteista eteenpäin ja hoitajia HANKITAAN enemmän.

        Mä en ainakaan rupea protestoimaan oman ammattini lisäksi munattomien hoitajien puolesta jotka EI VOI nousta työnantajaa vastaan!?! Me muut voidaan, muttei hoitajat??

        Minä vuonna olit ja missä kunnassa? Päivätyöaika meidän kunnassa on 7,40h. Ylitöitä ei korvata rahalla vaan vapaalla. Eikä harjoittelijoita oteta, paitsi koululaisia työelämään harjoittelujaksolle, kun ovat 9-luokalla. He eivät myöskään ole kasvatusvastuullisia, joten heitä ei oteta mukaan suhdelukuun.


      • Tyttö24
        L.H. kirjoitti:

        Minä vuonna olit ja missä kunnassa? Päivätyöaika meidän kunnassa on 7,40h. Ylitöitä ei korvata rahalla vaan vapaalla. Eikä harjoittelijoita oteta, paitsi koululaisia työelämään harjoittelujaksolle, kun ovat 9-luokalla. He eivät myöskään ole kasvatusvastuullisia, joten heitä ei oteta mukaan suhdelukuun.

        Olen jotenkin eläny siinä harhassa että työntekijä saa vaatia tekemänsä ylityön rahana. Päiväkodeilla kai joku toinen kuvio? Jännä jos kunnallakin maksetaan palkka vapaana..
        Ei mullakaan tehtaassa ole työaikaa kun 7,30 h, muuten olen palkallisella tauolla.
        Lisäksi taukoo tulee lisää jos juotuu kylmään tai kuumaan tilaan.

        Alan oleen tosi onnellinen etten menny opiskeleen lähihoitajaks tai päikkäriin..

        Olin tosiaan joitain vuosia sitten päikkärissä ylä-asteella harjottelussa.
        Jokunen kaveri on lähihoitaja ja ollut amitsussa harjottelussa päikkärissä ja samaa hommaa teki kun ylä-asteen harjottelussa..

        Joo, ei harjottelijalle voidakaan lykätä vastuuta. Missään harjottelupaikalla, millään alalla. Tutustuminen työelämään on eriasia kun olla työpaikalla palkattuna työntekijänä.


      • työntekijä
        Tyttö24 kirjoitti:

        Olen jotenkin eläny siinä harhassa että työntekijä saa vaatia tekemänsä ylityön rahana. Päiväkodeilla kai joku toinen kuvio? Jännä jos kunnallakin maksetaan palkka vapaana..
        Ei mullakaan tehtaassa ole työaikaa kun 7,30 h, muuten olen palkallisella tauolla.
        Lisäksi taukoo tulee lisää jos juotuu kylmään tai kuumaan tilaan.

        Alan oleen tosi onnellinen etten menny opiskeleen lähihoitajaks tai päikkäriin..

        Olin tosiaan joitain vuosia sitten päikkärissä ylä-asteella harjottelussa.
        Jokunen kaveri on lähihoitaja ja ollut amitsussa harjottelussa päikkärissä ja samaa hommaa teki kun ylä-asteen harjottelussa..

        Joo, ei harjottelijalle voidakaan lykätä vastuuta. Missään harjottelupaikalla, millään alalla. Tutustuminen työelämään on eriasia kun olla työpaikalla palkattuna työntekijänä.

        Jep olet oikeassa, että joku rikkoo lakia ja pahasti. Samoin koulussa, erityisopetusta ei anneta, luokat erittäin ylisuuria, parhaimmillaan yli 35oppilasta, koulukirjat kierrätetään. Mutta miksi? Se on ihan jokaisesta kansalaisesta kiinni. Jokainen kansalainen on mielestäni syyllinen tähän, että päiväkodeissa on liian vähän työväkeä. Koska jos ei ole varaa palkata lisää työntekijöitä, niin mistä ne rahat revitään Veronmaksajilta, jos veronmaksajat maksavat liian vähän veroja, tai verot ovat liian pienet ajaudutaan juuri tähän. Kouluissakin opettajat joutuvat tekemään töitä, vaikka olisivatkin sairaita, koska sijaisia ei ole varaa palkata. Paras tyttäreni kertoma on ollut kun yläasteella heidän luokassaan (norm.22henk.) opettaja oli sairaana, ja sijaista ei ollut varaa ottaa jouduttiin yhdistämään kemian ja matematiikan opetus muutamaksi päiväksi. Opettaja siinä sitten yritti opettaa kemiaa ja matematiikkaa samaan aikaan yli 45 oppilaalle.

        Päiväkodeissa on aivan sama juttu, mikäli joku hoitaja on sairaana tulee suuria vaikeuksia, varsinkin pienissä kunnissa. Ja aina jos joku perhepäivähoitaja on sairaana joutuu joku päiväkodista tekemään hänen työnsä. Tämä ei kait ole kovinkaan yleinen käytäntö, mutta pienissä kunnissa tämä on käytössä. Tällöin päiväkotiin jää vajaamiehitys ja lapsia voi olla paljonkin yli sallitun!

        Rahaa ei ole, joten mitään ei voi asialle tehdä.


      • JOs
        Tyttö24 kirjoitti:

        Olen jotenkin eläny siinä harhassa että työntekijä saa vaatia tekemänsä ylityön rahana. Päiväkodeilla kai joku toinen kuvio? Jännä jos kunnallakin maksetaan palkka vapaana..
        Ei mullakaan tehtaassa ole työaikaa kun 7,30 h, muuten olen palkallisella tauolla.
        Lisäksi taukoo tulee lisää jos juotuu kylmään tai kuumaan tilaan.

        Alan oleen tosi onnellinen etten menny opiskeleen lähihoitajaks tai päikkäriin..

        Olin tosiaan joitain vuosia sitten päikkärissä ylä-asteella harjottelussa.
        Jokunen kaveri on lähihoitaja ja ollut amitsussa harjottelussa päikkärissä ja samaa hommaa teki kun ylä-asteen harjottelussa..

        Joo, ei harjottelijalle voidakaan lykätä vastuuta. Missään harjottelupaikalla, millään alalla. Tutustuminen työelämään on eriasia kun olla työpaikalla palkattuna työntekijänä.

        sen ylityön vaatia rahana, mutta jos työnantaja ei suostu antamaan kuin vapaana. Minkäs sä sille voit, paitsi vaihtaan paikkaa. Tai no, voit nostaa jutun liiton avulla, sikäli kuin kuulut liittoon, ja sen jälkeen voitkin sitten pitää lomas sillon ku johtajalle sopii, et sillon ku sulle parhaiten sopisi. Oon 24 vuotta kattellu työelämää ja vähän työttömyyttäkin.

        Espoo esim. ei oo vuosiin maksanu ylitöitä rahana ja vapaana niitä ei voi ottaa, koska silloin suhdeluku kärsii.

        Ja kenenkäs vika toi on? No vanhempien tietenkin, kun eivät vaadi kuntaa hoitamaan hommia oikein. Sosiaalijohtajan yläpuolella ovat sosiaalilautakunta, sen yläpuolella hallitus ja sen yläpuolella valtuusto.

        Äänestäkää kunnallisvaaleissa! Noi virkamiesten esimiehet on just niitä isiä ja äitejä, joiden lapset ovat päiväkodeissa.....


      • Tyttö24
        JOs kirjoitti:

        sen ylityön vaatia rahana, mutta jos työnantaja ei suostu antamaan kuin vapaana. Minkäs sä sille voit, paitsi vaihtaan paikkaa. Tai no, voit nostaa jutun liiton avulla, sikäli kuin kuulut liittoon, ja sen jälkeen voitkin sitten pitää lomas sillon ku johtajalle sopii, et sillon ku sulle parhaiten sopisi. Oon 24 vuotta kattellu työelämää ja vähän työttömyyttäkin.

        Espoo esim. ei oo vuosiin maksanu ylitöitä rahana ja vapaana niitä ei voi ottaa, koska silloin suhdeluku kärsii.

        Ja kenenkäs vika toi on? No vanhempien tietenkin, kun eivät vaadi kuntaa hoitamaan hommia oikein. Sosiaalijohtajan yläpuolella ovat sosiaalilautakunta, sen yläpuolella hallitus ja sen yläpuolella valtuusto.

        Äänestäkää kunnallisvaaleissa! Noi virkamiesten esimiehet on just niitä isiä ja äitejä, joiden lapset ovat päiväkodeissa.....

        Joo, syytetään vanhempia!

        Älä ny jaksa! Mua ei vois vähempää kiinnostaa karjua teijän munattomien vikisijöiden puolesta.. Sori ny vaan, mutta kyllä työntekijöilläkin on aika suuri valta siinä mitä töissä tapahtuu!

        Kumma miten miesvoittoset alat on voitolla? Lääkäreillä menee aina kovaa, hoitajat vinkuu ja voittaa jotain pientä.. Poliisien tilanne ainoostaan aika perseestä, mut muuten ukkoaloilla menee mukavasti.. ;)

        Aika surullista syynätä TEIJÄN huonot olot vanhempien syyksi -salli mun nauraa!!

        Mä annan ääneni muidenkin seikkojen vaikutteesta kun mitä mieltä on päiväkodeista.. ja toisekseen, harvempi kertoo kantaansa koska te ette rutise!

        Loma-asioissa kieroilukin on yhtälailla liiton asia.. Ja eikös ne oo yleensä lapselliset, jotka saa haluamansa loma-ajan?


      • JOs
        Tyttö24 kirjoitti:

        Joo, syytetään vanhempia!

        Älä ny jaksa! Mua ei vois vähempää kiinnostaa karjua teijän munattomien vikisijöiden puolesta.. Sori ny vaan, mutta kyllä työntekijöilläkin on aika suuri valta siinä mitä töissä tapahtuu!

        Kumma miten miesvoittoset alat on voitolla? Lääkäreillä menee aina kovaa, hoitajat vinkuu ja voittaa jotain pientä.. Poliisien tilanne ainoostaan aika perseestä, mut muuten ukkoaloilla menee mukavasti.. ;)

        Aika surullista syynätä TEIJÄN huonot olot vanhempien syyksi -salli mun nauraa!!

        Mä annan ääneni muidenkin seikkojen vaikutteesta kun mitä mieltä on päiväkodeista.. ja toisekseen, harvempi kertoo kantaansa koska te ette rutise!

        Loma-asioissa kieroilukin on yhtälailla liiton asia.. Ja eikös ne oo yleensä lapselliset, jotka saa haluamansa loma-ajan?

        herää. En syytä ketään, kerron vain, miten asiat ovat todellisuudessa. Sinun käsityksesi kuvaa sitä, miten niiden pitäisi olla.

        En ole hoitaja, vaan tietojärjestelmäasiantuntija, siviilissä kunnallispoliitikko, koulutukseltani merkonomi.

        Kunnassa tehdään just niinkuin äänestäjät, se on: isät, äidit, sinä, muut äänestysikäiset, haluavat. Siksi on nimenomaan kuntalaisten asia puuttua päiväkodeissa ja muissa kunnan laitoksissa havaittuihin epäkohtiin.

        Hoitajilla EI toistan EI ole sananvaltaa omaan työhönsä. Kenelläkään ei ole. Valta on työnantajilla. Työntekijä pitää lomansa silloin, kun se työnantajalle sopii. Työnantajaa edustaa esimiehesi. Esimiehesi saama käsitys sinusta ratkaisee, miten kohdallasi toimitaan.

        Lue niin tiedät, elä niin koet.


      • L.H.
        JOs kirjoitti:

        herää. En syytä ketään, kerron vain, miten asiat ovat todellisuudessa. Sinun käsityksesi kuvaa sitä, miten niiden pitäisi olla.

        En ole hoitaja, vaan tietojärjestelmäasiantuntija, siviilissä kunnallispoliitikko, koulutukseltani merkonomi.

        Kunnassa tehdään just niinkuin äänestäjät, se on: isät, äidit, sinä, muut äänestysikäiset, haluavat. Siksi on nimenomaan kuntalaisten asia puuttua päiväkodeissa ja muissa kunnan laitoksissa havaittuihin epäkohtiin.

        Hoitajilla EI toistan EI ole sananvaltaa omaan työhönsä. Kenelläkään ei ole. Valta on työnantajilla. Työntekijä pitää lomansa silloin, kun se työnantajalle sopii. Työnantajaa edustaa esimiehesi. Esimiehesi saama käsitys sinusta ratkaisee, miten kohdallasi toimitaan.

        Lue niin tiedät, elä niin koet.

        Tyttö24:n jutuissa on sikäli perää, että päivähoitoalalla työskentelee kilttiä, helposti hyväksikäytettävää väkeä. Hyväksymme kaikki ylhäältä tulevat säästöleikkaukset, teemme paljon ilmaista työtä, hoidamme omalla autollamme työasioita saamatta korvauksia (kirjastossakäynti esim.)

        Koska jo budjetoituja rahoja leikataan, vaikka leikkikalujen tai kirjojen kohdalla, tuomme kotoa "ylimääräisiä" tavaroita kotoa, jotta lapsilla olisi askarreltavaa, leikkimahdollisuuksia tai uutta luettavaa. Jotta lapsille olisi varavaatteita, niitäkin tuodaan hoitajienkotoa.

        Monet työntekijät palkataan määräaikaisiksi, joten ei sitä helposti rupea rettelöimään, että saisi uuden sopimuksen. Hoitoväki on vanhenevaa porukkaa, nuoret alalletulevat harvoin ajattelevat jäävänsä hoitotyöhön, joten vanhat ei jaksa ja nuorilla ei ole motivaatiota ajaa asioitaan.

        Vanhemmille emme voi puutteista kertoa, koska on kiellettyä kertoa työhön ja työolosuhteisiin liittyvistä asioista. Emme saa kertoa näistä jutuista tiedotusvälineille. Ainoa keino on nimimerkillä tällaisilla keskustelupalstoilla.

        Siis kuntatyönantaja säästää. Mutta kun näiden säästöjen takia tapahtuu jotakin on työntekijä yksin, vastaa yksin, ei edes liitot pahemmin auta.

        Ja joku kirjoitti, että hoitoalan ihmiset laiminlyö valvontavelvollisuuttaan, hemmetti sanon minä siihen, ei kukaan halua ehdointahdoin saada vankilatuomiota ja viraltapanoa.


      • JOs
        L.H. kirjoitti:

        Tyttö24:n jutuissa on sikäli perää, että päivähoitoalalla työskentelee kilttiä, helposti hyväksikäytettävää väkeä. Hyväksymme kaikki ylhäältä tulevat säästöleikkaukset, teemme paljon ilmaista työtä, hoidamme omalla autollamme työasioita saamatta korvauksia (kirjastossakäynti esim.)

        Koska jo budjetoituja rahoja leikataan, vaikka leikkikalujen tai kirjojen kohdalla, tuomme kotoa "ylimääräisiä" tavaroita kotoa, jotta lapsilla olisi askarreltavaa, leikkimahdollisuuksia tai uutta luettavaa. Jotta lapsille olisi varavaatteita, niitäkin tuodaan hoitajienkotoa.

        Monet työntekijät palkataan määräaikaisiksi, joten ei sitä helposti rupea rettelöimään, että saisi uuden sopimuksen. Hoitoväki on vanhenevaa porukkaa, nuoret alalletulevat harvoin ajattelevat jäävänsä hoitotyöhön, joten vanhat ei jaksa ja nuorilla ei ole motivaatiota ajaa asioitaan.

        Vanhemmille emme voi puutteista kertoa, koska on kiellettyä kertoa työhön ja työolosuhteisiin liittyvistä asioista. Emme saa kertoa näistä jutuista tiedotusvälineille. Ainoa keino on nimimerkillä tällaisilla keskustelupalstoilla.

        Siis kuntatyönantaja säästää. Mutta kun näiden säästöjen takia tapahtuu jotakin on työntekijä yksin, vastaa yksin, ei edes liitot pahemmin auta.

        Ja joku kirjoitti, että hoitoalan ihmiset laiminlyö valvontavelvollisuuttaan, hemmetti sanon minä siihen, ei kukaan halua ehdointahdoin saada vankilatuomiota ja viraltapanoa.

        oikeasti olla päivähoitopuolella töissä?

        Toi kirjoittamas kuulostaa niin Espoon meiningiltä.


      • Tyttö24
        JOs kirjoitti:

        herää. En syytä ketään, kerron vain, miten asiat ovat todellisuudessa. Sinun käsityksesi kuvaa sitä, miten niiden pitäisi olla.

        En ole hoitaja, vaan tietojärjestelmäasiantuntija, siviilissä kunnallispoliitikko, koulutukseltani merkonomi.

        Kunnassa tehdään just niinkuin äänestäjät, se on: isät, äidit, sinä, muut äänestysikäiset, haluavat. Siksi on nimenomaan kuntalaisten asia puuttua päiväkodeissa ja muissa kunnan laitoksissa havaittuihin epäkohtiin.

        Hoitajilla EI toistan EI ole sananvaltaa omaan työhönsä. Kenelläkään ei ole. Valta on työnantajilla. Työntekijä pitää lomansa silloin, kun se työnantajalle sopii. Työnantajaa edustaa esimiehesi. Esimiehesi saama käsitys sinusta ratkaisee, miten kohdallasi toimitaan.

        Lue niin tiedät, elä niin koet.

        Samanlainen merkonomin hulttio mäkin olen koulutukseltani..

        Mua ei vois vähempää kiinnostaa että sanot "kunnassa tehdään niinkuin äänestäjät tekevät". Ja pah! JOS sattuu käymään niin hyvä munkki että valittaisiin yksikin sellanen joka ei menisi pyöristämään vaalien jälkeen sanomiansa, niin hänen yksi karvanen mielipide ei ratkase..

        Ja työnantaja on tasan lirissä jos ei huolehdi alaisistaan ja käyttää riistoa hyväkseen..
        Minä ainakin osaan laittaa kovalla kovaa vastaan työnantajaa vastaan ja marssin liiton edustajan eteen heti kun tulee asiaa! Liitolle ei työnantaja paljoa inise takasin..

        Toki vanhemmat voi tehdä nootteja päiväkodeista, mutta vaaditaan enemmän huutoa päikkärin työntekijöiltä.
        Paljon ketään kiinnostaa meijän tehtaan asiat, vaikka ostatte jatkuvasti tuotteita..

        Tää keskustelu on karannu jo niin laajaks et mun raskaushormonit menee ihan sekasin kun tekee mieli aukoo kaikesta huppua.. ;)


      • JOs
        Tyttö24 kirjoitti:

        Samanlainen merkonomin hulttio mäkin olen koulutukseltani..

        Mua ei vois vähempää kiinnostaa että sanot "kunnassa tehdään niinkuin äänestäjät tekevät". Ja pah! JOS sattuu käymään niin hyvä munkki että valittaisiin yksikin sellanen joka ei menisi pyöristämään vaalien jälkeen sanomiansa, niin hänen yksi karvanen mielipide ei ratkase..

        Ja työnantaja on tasan lirissä jos ei huolehdi alaisistaan ja käyttää riistoa hyväkseen..
        Minä ainakin osaan laittaa kovalla kovaa vastaan työnantajaa vastaan ja marssin liiton edustajan eteen heti kun tulee asiaa! Liitolle ei työnantaja paljoa inise takasin..

        Toki vanhemmat voi tehdä nootteja päiväkodeista, mutta vaaditaan enemmän huutoa päikkärin työntekijöiltä.
        Paljon ketään kiinnostaa meijän tehtaan asiat, vaikka ostatte jatkuvasti tuotteita..

        Tää keskustelu on karannu jo niin laajaks et mun raskaushormonit menee ihan sekasin kun tekee mieli aukoo kaikesta huppua.. ;)

        Kotikunnassani oli päivähoitojonoa. Vanhemmat kettuuntuivat ja tekaisivat mielipidekirjoituksia hesariin, paikallislehtiin sekä painostivat valtuustoa. noin vuotta myöhemmin jonoa ei enää ollut, koskapa oli rakennettu uusi päiväkoti (30 paikkaa).

        Hammashoidossa tilanne oli sama. Terveyslautakuntaa painostettiin, joka viestitti asian hallitukselle ja sitä kautta valtuustolle. Jokainen pääsee nykyisin julkiseen hammashoitoon alle kolmen kuukauden jonotuksella (ellei sitten mene mieluummin yksityiselle).

        Siksi kaikkien kannattaisi kiinnostua, kun sanon, että kuntalaiset päättävät, mitä kunnassa tapahtuu. Kotikunnassani on noin 9000 asukasta.

        Liittoa voi toki työnantajaa vastaan käyttää menestyksekkäästi, mutta silloin vaarantaa oman ura- ja palkkakehityksensä. Tuon olen nähnyt 24 vuoden aikana aika monesti.

        Onnea odotukseen ! Onko esikoinen tulossa?


      • Mies
        JOs kirjoitti:

        Kotikunnassani oli päivähoitojonoa. Vanhemmat kettuuntuivat ja tekaisivat mielipidekirjoituksia hesariin, paikallislehtiin sekä painostivat valtuustoa. noin vuotta myöhemmin jonoa ei enää ollut, koskapa oli rakennettu uusi päiväkoti (30 paikkaa).

        Hammashoidossa tilanne oli sama. Terveyslautakuntaa painostettiin, joka viestitti asian hallitukselle ja sitä kautta valtuustolle. Jokainen pääsee nykyisin julkiseen hammashoitoon alle kolmen kuukauden jonotuksella (ellei sitten mene mieluummin yksityiselle).

        Siksi kaikkien kannattaisi kiinnostua, kun sanon, että kuntalaiset päättävät, mitä kunnassa tapahtuu. Kotikunnassani on noin 9000 asukasta.

        Liittoa voi toki työnantajaa vastaan käyttää menestyksekkäästi, mutta silloin vaarantaa oman ura- ja palkkakehityksensä. Tuon olen nähnyt 24 vuoden aikana aika monesti.

        Onnea odotukseen ! Onko esikoinen tulossa?

        Työpaikoilla on LUOTTAMUSMIEHET joille puhuminen on luottamuksellista. Esimerkiksi jos ylitöistä ei makseta puhutaan luottamusmiehelle, joka puhuu työnantajalle. Jos tämä ei auta niin LUOTTAMUSMIES soittaa liittoon, joka hoitaa asian. TYÖNTEKIJÄN nimi ei tule esiin missään vaiheessa. Tämä siis tapauksissa, jotka koskevat kaikkia työntekijöitä.
        Luottamusmies puolestaan voi halutessaan viedä jutun vaikka työtuomioistuimeen asti, koska luottamusmiehen asemaa suojaavat lait.
        Jos työntekijä ei kuuluu liittoon niin kannattaisi aika vahvasti harkita liittymistä vaikka se muutaman euron maksaakin...

        Naisvaltaisilla aloilla vain yleensä on aika munattomat luottamusmiehet, jotka eivät viitsi viedä asioita loppuun asti vaan lähinnä ruikuttavat... (Itse olin kaupassa töissä, jossa luottamusmies oli nainen eikä saanut mitään aikaiseksi). Työntekijä on yksinään aika heikoilla työnantajaa vastaan mutta tehokas ja voimakas tahtoinen luottamusmies, jolla on rohkeus viedä jutut aina loppuun asti saa aikaan ihmeitä, myös kuntaa vastaan.

        Työolosuhteisiin ja työmääriin voi vaikuttaa vain työntekijät itse.


    • L.H.

      Minusta tämä keskustelu tämän otsakkeen alla pitäisi lopettaa tähän, sillä alkuperäinen kirjoitus kertoi surullisen viestin. Minä lähdin mukaan noitten ilkeämielisten kirjoitusten provosoimana. Mutta koko viestiketju on edennyt liian kauaksi aiheestaan.

      Päivähoidon tilasta toki pitää keskustella. Mutta mieluummin ihan oman otsikkonsa alla.

      Toivotaan, että tutkinta tuo esille sen, mikä aiheutti Porissa turhan onnettomuuden.

      En tiedä, miten itse jaksaisin kestää, jos vastaavanlainen tapaus sattuisi omalle kohdalle vanhempana tai hoitajana.

      En voi muuta kuin toivotta jaksamista ja antaa osanottoni Antonin vanhemmille.

    • KGpfpäbÄ

      Onpa pentu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe