Aasiakasko muka kuningas?

Aasiakaspalvelijatar

Avautumista: Kuinka voidaan sanoa että asiakas on kuningas, kun asiakas kohtelee asiakaspalvelijaa kuin kasaa koiranp*kaa?
Antaako asiakas-status siihen muka oikeuden?

Olen töissä hotellin vastaanotossa, joten kaikenmaailman kulkijaa tulee vastaan.
Suurin osa on todella mukavia ja ihania ihmisiä. He osaavat kertoa ongelmatapauksissa asioista normaalisti tekemättä siitä elämää suurempaa showta. Ovat itsekkin ymmärtäväisiä.
Saan kiitosta työstäni ja arvostan sitä.
Asiakkaat ovat usein arvostelleet kaikkien henkilökuntaan kuuluvien henkilöiden palvelut ja asenteen parhaiksi. Olemme iloisia, hymyileviä, mukavia, auttavaisia ja joustavia. Näillä palautteilla jaksan tehdä töitä ja nautin suurimmaksi osaksi siitä.
Kumpa kaikki voisivat(osaisivat)olla samanlaisia asiakkaita.
Mutta ei.

Se yksikin joka alkaa meuhkaamaan ja valittamaan mitä turhanpäiväisimmästäkin asiasta, ja usein ilman syytä, pilaa koko loppupäivän. Ja niitäkin valitettavasti löytyy, jotka valittavat vain ja ainoastaan valittamisen ilosta. Saavat ilmeisesti jotain nautintoa siitä kun voivat pahoittaa toisen mielen ja saavat haukkua sekä arvostella muita.
Kukaan ei ole toista parempi vaikka missä työssä olisi ja kuinka olisi minkäkin firman "johtaja". Asiakas on asiakas ja saa samaa kohtelua kuin kaikki muutkin tasapuolisesti.
Jos tullaan asiakaspalvelutilanteeseen jo valmiiksi naama norsunv*ulla ja nokka pystyssä Minä asenteella niin mitä luulet, saatko parempaa palvelua? Et, valitettavasti.

Ovatkohan nämä meuhkaajat koskaan itse ajatelleet sitä aiheuttamaansa mielipahaa jotka saavat puheillaan ja teoillaan aikaan? Miltä se heistä tuntuisi jos me menisimme heidän työpaikoilleen huutamaan, arvostelemaan ja haistattelemaan heille. Ja vielä muiden asiakkaiden ja henkilökunnan nähden/kuullen.

Asiakaspalvelijalta vaaditaan tilannetajua, mutta niin myös asiakkaalta. Jos on kiire/ruuhka/muu vastaava tilanne, niin ei se huutaminen ainakaan auta asiaa. Ei sillä saa parempaa palvelua.
Virheitä sattuu itse kullekkin, myös asiakkaalle. Asiakkaan on toki helppo laittaa se asiakaspalvelijan syyksi, koska onhan Hän asiakas. Eihän hänessä ole ikinä mitään vikaa ja eihän Hän nyt VOI tehdä mitään väärin.

Mm näihin emme voi hotellin vastaanotossa valitettavasti vaikuttaa:
Jos ulkona sataa, niin ei, me emme ole tanssineet sadetanssia emmekä voi rukoilla aurinkoa tulemaan esiin.
Jos teidän itse tilaamanne taksi ei odota, me emme ole siitä vastuussa koska emme ole sitä teille tilanneet tai edes tienneet tilauksesta.
Jos juna/bussi on myöhässä, niin mitä luulet voidaanko vaikuttaa asiaan?
Jos taksi on teidän mielestämme liian kallis, niin miksi te siitä meille valitatte?
Jos itse olet varannut hotellin väärille päiville ja väärään hotelliin tai väärälle vuodelle, miten se voi olla meidän vikamme?
Jos olette keskellä suomea hotellissa ettekä saaneet haluamaanne merinäköalaa, niin mistäköhän johtuisi?

Asiakaspalvelijan pitää tietenkin olla ymmärtäväinen, sympaattinen ja empaattinen, mutta koita siinä olla empaattinen tai ymmärtää asiakasta kun aletaan päin naamaa huutamaan, arvostelemaan töitä ja vääristelemään sanoja ja pätemään omalla egolla tai sen puutteella. Varsinkin kun paikalla on muita asiakkaita. Parhaamme aina koitamme tehdä, mutta aina se ei kaikille riitä.
Huutaja tekee siinä vain itselleen hallaa. Tällainen pitäisi tietenkin koittaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jotta ei sanoisi asiakkaalle suoraan sitä mitä ajattelee.
Joskus tämäkään ei riitä, vaan tulee vahingossa sanottua takaisin kun asiakas on itse siihen pisteeseen asiakaspalvelijan puheillaan ja teoillaan provosoinut.
Ja taas on yksi aasiakas tyytyväinen kun pääsee valittamaan ja pätemään lisää.

Valittajille on helppo ratkaisu, jos ei palvelu ole mieleistä niin onko pakko mennä samaan paikkaan?
Jos joka paikassa on aina jotain vikaa missä ikinä asioikin, niin jokohan olisi asiakkaan aika katsoa peiliin ja koittaa hakea sieltä se vika.

Kiitos ja anteeksi. Helpottaa hetken kun saa avautua.

14

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aspa-ala

      Sanos muuta. Itse juuri mietein, että kuinka rakastaisinkaan työtäni jos ihmiset osaisivat käyttäytyä. Sitä päivää odotellessa, mutta jaksamisia sinulle, teet tärkeää ja rankkaa työtä!

    • Asikas-

      Me maksamme sinunkin palkkasi. Olet huonompi ihminen ja siksi orjamme. Tehtäväsi on nuolla persettämme tai saat potkut.

      • 6+2

        Asiakas- :
        Mekin maksamme teidän palkat. Mietihän sitä.

        Olen parempi ihminen kun osaan ja jaksan kuunnella sinun kaltaisiasi imbesillejä päivästä toiseen ja vielä hymyillä. Se vaatii jo taitoa!

        Asiakas ei voi antaa potkuja, sen tekee työnantaja.

        Alottajalle voimia, sisulla siitä selviää!


      • näin se menee
        6+2 kirjoitti:

        Asiakas- :
        Mekin maksamme teidän palkat. Mietihän sitä.

        Olen parempi ihminen kun osaan ja jaksan kuunnella sinun kaltaisiasi imbesillejä päivästä toiseen ja vielä hymyillä. Se vaatii jo taitoa!

        Asiakas ei voi antaa potkuja, sen tekee työnantaja.

        Alottajalle voimia, sisulla siitä selviää!

        Työnantajasi on asiakas. Ilman asiakkaita olet työtön.


      • Hetkonen..
        näin se menee kirjoitti:

        Työnantajasi on asiakas. Ilman asiakkaita olet työtön.

        Miten työnantaja voi olla asiakas kun se on se joka tarjoaa palveluita asiakkaille ja on näinollen myös asiakaspalvelija..?
        Ilman asiakkaita on todella työtön, mutta ilman asiakaspalvelijoita ei ole asiakkaita.

        Pitää alkaa kehitellä kauppaa jossa on vain ja ainoastaan itsepalvelu, kukaan ei auta, kukaan ei vastaa kysymyksiin ja valittaa ei voi kun joutuu itse itseään palvelemaan.


      • ajateltavaa
        Hetkonen.. kirjoitti:

        Miten työnantaja voi olla asiakas kun se on se joka tarjoaa palveluita asiakkaille ja on näinollen myös asiakaspalvelija..?
        Ilman asiakkaita on todella työtön, mutta ilman asiakaspalvelijoita ei ole asiakkaita.

        Pitää alkaa kehitellä kauppaa jossa on vain ja ainoastaan itsepalvelu, kukaan ei auta, kukaan ei vastaa kysymyksiin ja valittaa ei voi kun joutuu itse itseään palvelemaan.

        Yritys eli ns. työnantaja on pelkkä yhtiö, joka käsittelee tavara- ja maksuliikennettä. Palkkasi maksaja eli "todellinen" työnantaja on asiakas. Mikäli asiakas ei maksa on yhtiö konkurssissa.

        Tavaraa ja niiden myyjiä on maailma täynnä, ostajia riittää vain parhaille palvelijoille, ei kaikille.


      • ...
        Hetkonen.. kirjoitti:

        Miten työnantaja voi olla asiakas kun se on se joka tarjoaa palveluita asiakkaille ja on näinollen myös asiakaspalvelija..?
        Ilman asiakkaita on todella työtön, mutta ilman asiakaspalvelijoita ei ole asiakkaita.

        Pitää alkaa kehitellä kauppaa jossa on vain ja ainoastaan itsepalvelu, kukaan ei auta, kukaan ei vastaa kysymyksiin ja valittaa ei voi kun joutuu itse itseään palvelemaan.

        Et ole koskaan esim. automaatti(bensiini)asemista kuullut? Entä paljonko on limu/välipala-automaatteja? Raha-automatteja olet varmasti käyttänyt itsekin. Paljonko niissä on asiakaspalvelijoita?


    • aivottomat kassat

      Taas täällä sitä ollaan, hohhoijakkaa.
      Eipä ole ihme että siellä kassan takana istutte, henkinen kapasitetti on näköjään on mitä on.
      Hankkikaa uusi ammatti, hankkikaa asenne, hankkikaa uudet aivot.

      • Heh heh

        ^heh, taas joku tyhjäntoimittaja äänessä..

        Monet kassalla istuvat muuten on opiskelijoita, yllättikö?


    • ääliöt kassalla

      Ei yllätä lainkaan että monet ovat opiskelijoita, muutenhan varmaan kassapalvelun laatu olisi parempaa.
      Nämä nirppanokat pitävät itseään parempina kuin ostavat asiakkaat.
      Koulutus, oli se kuinka korkealuokkaista, et arvosta muita olet ääliö.

    • Tsimpsssssis

      Ajattele näitä mätämunia työpaikkakiusaajina. Varmasti he omalla työpaikallaan harrastavat kiusaamista niin että heidän työkaverinsa joutuvat sairaslomille. Kun nämä tyypit ovat asiakkaina, he näkevät tilanteensa tulleen, voivat kohdella ja nöyryyttää toista ihmistä asiakaspalvelun varjolla, tietävät että eivät joudu siitä mihinkään vastuuseen. He nauttivat siitä kun voivat alistaa toista ihmistä. He nauttivat siitä että saavat toisen jopa itkemään.

      Ajattele heitä hieman sairaina tai tunnevammaisina.

      Itse olen kassalla välillä ja kaikkea on nähty. Kyllä ihmisen henkisen sivistyksen näkee käytöstavoissa.

      Onneksi on kivojakin asiakkaita, muuten ottaisin itse loparit, mun ei tarvitse asiakkailta palkkoja odotella. Saan palkkoja eri töistä ja olen haluttu työntekijä eri asiakkaille monilla eri aloilla, töitä riittää enempi kuin jaksan tehdä. Ei ole tarvinnut kenenkään persettä nuolla ja jos joku sitä vaatii niin voin lyödä joulukinkulla takamuksille sellaista.

      Asikkaan on turha inistä, ilman asiakaspalvelijoita sulla ei ole mitään palveluja. Voit vaikka mennä ikeaan ja ostaa itsepalvelukassalta koko vuodeksi pahvia ja syödä vaikka sitä, rähise ja nälvi sitä laitetta niin saat purettua pahimpia paineitasi.

      Mielestäni jos ihminen ei itse ole koskaan tehnyt asiakaspalvelutyötä niin on turha haukkua ketään tyhmäksi. Mene itse kassalle ja katsotaan sitten uudelleen mitä mieltä olet. Kaikilla ei siihen työhön aivokapasiteetti eikä henkinen kantti riitäkään.

      • nuolet aina

        Olet uskomattoman tyhmä ja rumakin todennäköisesti.


    • k

      Tuohon "vaihda alaa" kommenttiin haluaisin sanoa, että olisikin niin helppoa kuin se kuulostaa olevan.
      Monella on jo asuntovelkaa ja lainoja että sitä ei ihan opintotuilla maksella. Jos otat loparit työpaikastasi alkaaksesi opiskella, saat nenän nyrpistykset työvoimatoimistolta ja karenssin.
      Jos satut karenssiajan pärjäämään, niin sitten kitkutella opintotuella. Jos sellaista edes saat, eikös se ole sellaisille joilla ei ole kertynyt omaisuutta pennin vertaa?
      Vai pitäisikö myydä kaksi sijoitusasuntoani sekä asuintalomme, muuttaa vuokralle, opiskella haluamani korkeakoulututkinto, saada uusi työpaikka ja sitten aloittaa koko roska alusta? Ei kuulosta kiitolliselta.

    • at joor sörviisi

      Jeppistä, ymmärrän tuskasi. Mutta tiedätkö mitä; kaikkia ihmisiä ei todella voi mielllyttää. Eikä edes tarvitse. Teet oman osuutesi, ammattimaisesti. Ja asiakkaan huutamisesta; no kylllähän tuo asiakaspalvelu ainakin tärkeää tuntuu olevan kun ihan huutamaasaa. Kato; rakkaudestahan se hevonenkin potkii ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe