onko olemassa sisätilalämmitintä, jota voi huoletta käyttää myös sillon, kun auto on työpaikan lämmitystolpassa roikan nokassa? Meillä työnantaja on kieltänyt sisätilalämmittimien käytön, koska kuormittavat ilmeisesti sulakkeita ja särkevät lämmitystolppia. Monet työkaverit kuulemma käyttävät silti lämmitintä, koska heidän lämmittimessään on säätö, jolla teho saadaa niin pieneksi ettei lämmittimestä ole haittaa lämmitystolpan toiminnalle...
Sisätilalämmittimen valinta
7
561
Vastaukset
- Garmin-12
Näinhän se on monissa as.oy:ssäkin, eli sisälämppäri on vielä kielletty takavuosien noin 2000 W tehoisia lämppäreitä muistellen.
Ilmeisesti työkaverisi käyttävät niitä moderneja pienitehoisia lämppäreitä tyyliin joku Defa Termini 800/1850W, jossa pienimmäksi tehoksi voi siis valita 800 W. Lisäksi lamiittimen vastuksen ottoteho pienenee nousevan lämpötilan mukaan.Tällöin sulakkeet saattavat kestääkin, kunhan ei kaikilla työntekijöillä tällaiset ole ja yhtäaikaa käytössä. Silloin voi nimittäin ryhmäsulakkeet kuitenkin palaa vaikka tolpan sulake kestäisikin.- syystä kielletty
> Näinhän se on monissa as.oy:ssäkin, eli sisälämppäri on vielä kielletty takavuosien noin 2000 W tehoisia lämppäreitä muistellen.
Höpö höpö. Alle 1000 W lämmittimiä oli parikymmentä vuotta sittenkin. Ihan samasta syystä kuin nykyäänkin.
Monessa as oy:ssä taitaa olla edelleen
- tolpat yhteisen kellon takana = kaikki kuormat samanaikaisesti päällä
- ryhmäsulakkeet mitoitettu vuonna yks ja kaks, pelkkien 500-600 W lohkolämmittimien pohjalta
Vaikka tolpassa olisi 1x10 A paukku = periaatteessa 5 A / n. 1250 W (sulakkeet kestävät pientä ylivirtaakin) per auto käytettävissä, siis
- perinteinen n. 550 W lohko- tai letkulämppäri max. 700 W sisätilanlämmitin
- 250 W säteilylämmitin (tai lohkon kylkeen pultattava "silitysrauta" max. 1000 W sisätilanlämmitin
...niin voi alkaa kaapelit ylikuormittumaan & ryhmäsulakkeet paukkumaan, kun tarpeeksi moni ottaa sisätilanlämppärit käyttöön. 2000 W lämmittimiähän näissä ei oikein pystykään käyttämään - poksahtaa jo tolpan oma sulake, jos naapurikin laittaa piuhan kiinni.
Jonkinlainen hätäratkaisu voisi olla se vekotin, mikä syöttää virtaa vuoronperään lohko- ja sisätilanlämmittimelle. Ei vaan ole paljoa jaettavaa reilusta kilowatista ja näillä säteilylämmittimillä lämmitysteho on muutenkin surkea (vaadittava lämmitysaika kovilla pakkasilla 3-4 h lohkolämppärin 2 h sijaan)...
Paras ratkaisu olisi uudet tolpat, joissa joka paikalla on oma kellokytkimensä. Kun kaikki kuormat ei lävähdä samanaikaisesti päälle klo 4:30, ryhmäsulakkeet kestävät sisätilanlämmittimetkin. Toki työpaikalla, josta kaikki lähtevät kotiin tasan klo 16 voi ongelma olla ja pysyä.
BTW, nuo tehon säätymiset lämpötilan mukaan ovat pelkkä vitsi / markkinointihuuhaata. Itselläni on tällainen lämppäri, mutta käyttöohjeen mukaan tehon pienentyminen on aikalailla merkityksetön, tyyliin 1250 W paukkupakkasilla ja 1200 W huoneenlämmössä. On vaan keksitty myydä vastusmateriaalien ihan normaalia ominaisuutta, resistanssin lievää lämpötilariippuvuutta, jonain high tech varusteena.
- takkari
Halvalla 19,90€ ja pienitehoinen säädettävä 550/1000W sisätilanlämmitin
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455000/0 - I = P / U
Työpaikan tolpissa on automaattisulakkeet mitkä rajoittaa käytetyn tehon noin 750W. Ei siinä ole juurikaan varaa sisätilanlämmittimen käyttöön. Jos sisätilanlämmittimen kytkee, niin auto on varmasti kylmä työpäivän loputtua.
Kotitolpassa on 10A sulake ja sekään ei oikein riitä kahden auton lämmitystä, jos sisätilanlämmittimet on käytössä.
VIRTA on TEHO / JÄNNITE
Sulakkeen tulee olla suurimman virran mukainen [ I ] = A .
Teho [ P ] = W.
Jännite [ U ] = V- Wirman piikkiin
Sehän taas riippuu mitä kenenkin työpaikalla ja asunnon tolpassa on, joillakin isommat ja toisilla pienemmät, toisilla yhteissulake kumpaankin töpseliin jne.
Weberi tai Eberi, niin ei ole niistä sulakkeista murhetta ja virman säännöistä.
Muuten sitten sen mukaan mitä sulakkeet kestää ja virman säännöt sallii. - Yksi tilanne
Wirman piikkiin kirjoitti:
Sehän taas riippuu mitä kenenkin työpaikalla ja asunnon tolpassa on, joillakin isommat ja toisilla pienemmät, toisilla yhteissulake kumpaankin töpseliin jne.
Weberi tai Eberi, niin ei ole niistä sulakkeista murhetta ja virman säännöistä.
Muuten sitten sen mukaan mitä sulakkeet kestää ja virman säännöt sallii.Etkö muka ymmärtänyt, että tuossa oli esitetty vain yhden tilanteen esimerkki. Tottakai on erilaisia mahdollisuuksia olemassa.
- moitaasjahei
Kyllä löytyy, bensalla tai dieselillä toimivia, ja kello käynnistää ennen lähtöä, n. 10-15min riittää ja auto ja moottori ovat lämmenneet. Jos ajomatka on lyhyttä, alle 2x7km, voi akkua joutua lataamaan erillislaturilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621542Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271482Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2211223- 1281115
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3231072Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1561026Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3071018- 77994