Mitä vastata

ei ole

jos joku virkailija sanoo "Ei nyt lähdetä sille linjalle"?
Entä, mitä vastata, jos joku sanoo virallisessa asiayhteydessä "Selkee?" ilman, että viittaa mihinkään?

Ensimmäisen tarkoitus on ilmeisesti mitätöidä kaikki, mitä toinen on sanonut ja toisen tarkoitus alistaa kuulija omaan valtaansa?

Ymmärrättekö te tällaista puhetta vieraalta ihmiseltä? Olenko minä nyt myöntynyt johonkin virallisesti, kun toinen sanoo "selkee?" sen jälkeen, kun on ITSE jättänyt asioita hoitamatta ja minä ihmeissäni vastaan "joo", sillä minullehan kaikki on ollut selkeätä, mutta hänelle ilmeisesti ei? Minunhan se olisi pitänyt kysyä, onko toisella kaikki päässä selkeänä, kun ei hoida tehtäviään. Hän sai minut kuulostamaan syylliseltä, jonka hän isähahmona nostaa jostain lieteojasta.

Minä en ymmärrä ihmisten puhetta. Miksi he käyttävät tällaista kieltä tuntemattomille?
Miten tuollaiseen kuuluu vastata?

17

1010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sille Linjalle

Sanoo itse, että eipä lähdetä tuollekaan linjalle kun selkeesti ollaan eri mieltä. Nuo lauseet ovat väistöjä eikä siihen leikkiin kannata mennä mukaan. Pidä linjasi!

Tulipa vielä mieleeni, että jos inhottava haluaa olla, voi sanoa, että ei tässä mihinkään linja-autoon olla menossakaan.

• ei ole

Minä tein virheen, kun vastasin "joo!?" tähän "selkee?!" -kysymykseen. Kysymys tuli täysin yllättäen ja oli kaiken järjen vastainen. Siinä minut lavastettiin syylliseksi, vaikka syyllinen oli tämä äijä itse.

Minähän jouduin soittamaan tälle äijälle ja pyytämään useampaan kertaan papereita, jotka minulle kuuluvat. Minulle kaikki oli kirkasta ja selvää, joten miksi hän alkaa minulta kyselemään typeriä?

• Putkivalo

Jos ei ymmärrä, voi sanoa että mitä tarkoitat?
      Vaikeaa on muuta sanoa tähän hätään. Äänensävykin kun ratkaisee. Paitsi jos joku sanoo mulle ettei lähdetä sille linjalle, se tarkoittaa että olen eksynyt aiheesta. Jos en ole samaa mieltä, niin mun pitää todistaa se.

Kai virkailijalle voi myös sanoa, että minusta käyttäydyt nyt ylimielisesti, onko teillä joku muu joka hoitaa tämän asian?

• ei ole

Kysymys ei ole siitä, ettenkö minä ymmärrä asiaa vaan siitä, että minulta viedään puheoikeus esittämällä tuollaisia kommentteja.

Ensimmäisessä kohdassa halusin saada lisäinformaatiota, mutta virkailija ei suostunut vastaamaan kysymykseen suoraan vaan sanoi, että "ei nyt lähdetä sille linjalle". Hänen mielestään minun olisi pitänyt alkaa toimimaan heti eikä kysellä mitään. Oli perjantai-iltapäivä ja hän hoputti minua toimimaan ennen, kun olisin ehtinyt edes ajattelemaan mitään. Tilanne päättyi siihen, että minä sanoin ajattelevani asiaa viikonlopun yli.
        Seuraavalla viikolla otin yhteyttä hänen esimieheensä.

Toisessa kohdassa kysymys ei ollut virkailijasta, vaan itsenäisestä yrittäjästä. Minä tarvitsin häneltä kuitteja ja dokumentteja ja hän vaan hoki kysyvästi, että "selkee?", kun oli itse sotkenut kaiken.

Minusta on vastenmielistä olla tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa. Toisesta jo (toivottavasti) pääsin eroon.

• Jos voi niin sanoo vaan että tää nyt on mun linjani. Yksinkertaisesti, näillä mennään.

Noi on kans niitä kysymyksiä joihin ei voi suoraan sanoa mitään, pitäis tietää enemmän.
      Mutta virkailijoiden ei ole pakko antaa hyppiä silmille.

• ei ole

Tuo kuulostaa hyvälle kommentille. Ainut vaan, että minun pitäisi kirjoittaa se muistiin johonkin lapulle. Olin tuossa ensimmäisessä tilanteessa päiväunilla ja heräsin virkailijan soittoon enkä ollut mitenkään parhaimmillani. Jouduin toistamaan useaan kertaan hänelle, että minä en tee päätöksiä siinä sekunnissa.

Mikäs tuo "selkee?" -juttu sitten on? Minä puhuin täysin asiallisesti ja esitän pyyntöni siitä, mitä tarvitsen (jouduin soittamaan useampaan kertaan, kun hän ei reagoinut pyyntööni). Hän tulee hokemaan minulle isällisesti kuin teinitytölle, että "selkee?!". Hän lypsää minulta rahaa tekemättömästäkin työstä ja alkaa kyselemään kesken puhelun "selkee?!".

• ei ole kirjoitti:

Tuo kuulostaa hyvälle kommentille. Ainut vaan, että minun pitäisi kirjoittaa se muistiin johonkin lapulle. Olin tuossa ensimmäisessä tilanteessa päiväunilla ja heräsin virkailijan soittoon enkä ollut mitenkään parhaimmillani. Jouduin toistamaan useaan kertaan hänelle, että minä en tee päätöksiä siinä sekunnissa.

Mikäs tuo "selkee?" -juttu sitten on? Minä puhuin täysin asiallisesti ja esitän pyyntöni siitä, mitä tarvitsen (jouduin soittamaan useampaan kertaan, kun hän ei reagoinut pyyntööni). Hän tulee hokemaan minulle isällisesti kuin teinitytölle, että "selkee?!". Hän lypsää minulta rahaa tekemättömästäkin työstä ja alkaa kyselemään kesken puhelun "selkee?!".

Toi nyt kuulostaa jo joltain pelkältä hokemalta.
        Tai sitten se on silkkaa vihtuilua, ikään kuin ylemmältä tasolta selitettynä.
        Paha mennä toista neuvomaan mutta ite kyllä sanoisin jo että haista huilu kaikkne selkeinesi, SELKEE.
        Mutta kuten sanoin... tai kirjoitin en neuvo toisia kun en tiedä tilannetta. Ja pitäis tietää sun luonnettaski vähän enemmän. Kuinka paljon sitten kestät kun takaisin tulee.

• ei ole
        tulisilla kirjoitti:

Toi nyt kuulostaa jo joltain pelkältä hokemalta.
        Tai sitten se on silkkaa vihtuilua, ikään kuin ylemmältä tasolta selitettynä.
        Paha mennä toista neuvomaan mutta ite kyllä sanoisin jo että haista huilu kaikkne selkeinesi, SELKEE.
        Mutta kuten sanoin... tai kirjoitin en neuvo toisia kun en tiedä tilannetta. Ja pitäis tietää sun luonnettaski vähän enemmän. Kuinka paljon sitten kestät kun takaisin tulee.

Tämä mieshän kehui itseään alusta saakka ja käyttäytyi hyvin vakuuttavasti. Tuli mieleen tämä englantilainen cowboy-builders, vaikkei siitä nyt olekaan kysymys. Minä keskeytin koko homman, kun hän alkoi laskuttamaan enemmästä työstä, kuin mitä oli tehnyt.
        Laitan kyllä tuonkin kommentin ylös. Minä haluan päästä vain hänestä eroon.

• Jos joku kysyy multa, että ymmärretty? tai selkee? niin jos en ymmärrä hänen sanomaansa, tai hän ei ole perustellut kantaansa, sanon, että en ymmärrä ja pyydän perusteluja. Olen joskus sanonut myös, että en ymmärtänyt mitään tosta sun sepustuksestasi. Kysymyksessä voi olla sekin, että henkilö on henkisesti laiska, eikä viitsi selittää, tai on kyllästynyt selittämään saman asian aina uudestaan uusille henkilöille.

On paljon myös ihmisiä, jotka tykkäävät, että se, mitä hän omassa asemassaan sanoo, on automaattisesti asiaa, joka otetaan vastaan, eikä sitä tarvitse perustella. Mulla on tapana sanoa perustelemattomiin väittämiin :"Selittäviä ja perustelevia sivulauseita kiitos!" Sen jälkeen henkilö yleensä selittää kärsivän ja väsyneenoloisena. Varsinkin asiantuntijat, jotka lähtevät ajatuksesta, ettei esim asiakkaalla ole valmiuksia ymmärtää asiaa, selittävät asiansa ylimalkaisesti tyyliin, ettei toi kumminkaan ymmärrä.

• ei ole

Tuo "selkee?" -kysymys ei liittynyt mihinkään. Hän ei ollut selittänyt minulle mitään, vaan minä jouduin soittamaan hänelle ja pyytämään toimittamaan paperit, joita hän ei ollut toimittanut aiemmista lupauksistaan huolimatta.
        Jos hän ilmasta repii tuollaisen kysymyksen, jossa ei ole päätä eikä häntää ja minä vastaan "joo!?", koska minulle kaikki on kirkasta ja selkeää, mutta hänelle ilmeisesti ei, niin eihän tässä ole mitään järkeä.

• ei ole kirjoitti:

Tuo "selkee?" -kysymys ei liittynyt mihinkään. Hän ei ollut selittänyt minulle mitään, vaan minä jouduin soittamaan hänelle ja pyytämään toimittamaan paperit, joita hän ei ollut toimittanut aiemmista lupauksistaan huolimatta.
        Jos hän ilmasta repii tuollaisen kysymyksen, jossa ei ole päätä eikä häntää ja minä vastaan "joo!?", koska minulle kaikki on kirkasta ja selkeää, mutta hänelle ilmeisesti ei, niin eihän tässä ole mitään järkeä.

No eihän sellaisessa ole järkee. Jos asia jäi hoitamatta, niin soita vaan rohkesti uudestaan, ja sano, että hänen omituinen tapansa keskustella hämmensi sinua niin, että sinulta jäi asia hoitamatta. Hänen tapansa tokaista jotain asiayhteyteen sopimatonta viittaa siihen, että hän teki jotain muuta samanaikaisesi esim kirjoitti tai luki jotain. Täytyy pitää mielessä, jos joskus joku käyttäytyy samalla tavalla, niin kysyn, että kuunteletko vai pelaatko pasianssia?

Todella epäkohteliasta olla noin välinpitämätön. Asiassa saattaisi olla jopa aihetta tehdä valitus hänestä esimiehelle.

Yleensä, jos häkeltyy, niin ei keksi riittävän nopeasti jäkevää sanottavaa. Jos soitat vielä ko. henkilölle, niin kirjoita eteesi parilla sanalla paperille se asia, mikä pitää hoitaa, äläkä luovuta, ennenkuin tyyppi suostuu ymmärtämään. En epäile, ettet muistaisi asiaa ilman lappua, mutta se toimii ikäänkuin muistutuksena maalista, jota saavuttamatta et lopeta.

Mieti myös, millä pelaat aikaa, jos häkellyt. Sano vaikka hitaasti: 'Hetkinen', ja perään pieni tauko, niin saat koottua itsesi ja sanottua vaikka, että siitä ei ollut kyse, ja toistat kyllästyneenä ja hieman kireenoloisena asiasi niin monta kertaa, että tyyppi osallistuu. Mulla on aina tapana valmistautua hankaliin asioiden hoitamisiin puhelimella.

• ...

Jaapa.

Onhan net monet asiat asiakkaalle aina vähän hankalia. Asiassa se juttu. Asiakas on amatööri asioidensa kanssa, asioi milloin asioi, eikä ole kaikkea tietoa asiaan vaikuttavista seikoista, eikä useinkaan ole välttämättä mikään puhetaidon jättiläinen. Lisäksi vaikuttaa jännittäminen, ujous...

Nyt vähän epäselvä, oliko kyseessä yksityisen sektorin virkailija, vaiko joku virkansa puolesta. Nimittäin jonkun firman edustaja puhuu ainoastaan firmansa kannalta asioista. Aluksi myydään vuolaasti jokin puhelinliittymä, sitten kun siitä menee valittamaan, kohtelu onkin aivan erilaista :D

Virkamies taas on lakien alainen. Olemassa virkamislakikin. Net ei saa kusettaa ketään, virallisesti. Ja siinä ne on tarkkoja, virkavirheestä seuraa potkut. Mutta kun jossain luukulla kuuntelee samoja forinoita aamusta iltaan, niillekin on muodostunut rutiinit. Jotkut asiat nyt vaan on sellaisia, että ei kenelläkään riitä aika alkaa selittämään ihan kansalaissivistykseenkin kuuluvia perusasioita asikkaalle, joka nyt vaan tunnekuohiussaan tai jotain, ei omaa riittävää tietokantaa oman näkemyksensä lisäksi.

Hankalista asiakkaista eroon mahdollisimman pian, se on näin, oli kyseessä yksityinen- tai julkinen sektori.

Mä nyt ajoittain itekkin törmäilen tollasiin, sekä/että sektoreilla. Mä nyt kuitenkin koitan aina ensin perehtyä jotenkikkaan asioihin ja koitan ennalta ottaa jotain selkoa asioista. Se helpottaa jonkin verran, ei tarvitse jauhaa äärettömästi perusasioista, voi koittaa etsiä ratkaisuakin johonkin ongelmaan. Sillä ongelmistahan aina on kyse. Nojoo, mä saanut kystä kyllin monista paikoista. Ihmisethän ne töitä tekee. Ja jos joku virkailija/virkamies nyt sattuu olemaan mulkkuvisti, se nyt on sellainen. Ei sen kanssa keskustelusta voi tulla mitenkään rakentavaa. Vaan jos sattuukin eri tyyppi, hommat voikin hoitua ihan selkeästi, nopeasti ja helposti.

Se täytyy aina muistaa, ihmisiä netkin tiskin toisella puolella olevat ovat, valitettavasti.

=DW=

• Mille linjalle olet sitten lähtemässä? Ymmärrän kommentin hyvin jos olet esimerkiksi menemässä henkilökohtaisuuksiin, perustelemattomiin syytöksiin yms. Viranomainen haluaa pysyä vain asialinjalla.

• ei ole

Vastasin jo tuolla ylempänä, että halusin saada lisäinformaatiota, mutta virkailija ei suostunut vastaamaan kysymykseen suoraan vaan sanoi, että "ei nyt lähdetä sille linjalle". Hänen mielestään minun olisi pitänyt alkaa toimimaan heti eikä kysellä mitään. Oli perjantai-iltapäivä ja hän hoputti minua toimimaan ennen, kun olisin ehtinyt edes ajattelemaan mitään. Tilanne päättyi siihen, että minä sanoin ajattelevani asiaa viikonlopun yli.
        Seuraavalla viikolla otin yhteyttä hänen esimieheensä.

Minä en ymmärrä tuollaista käyttäytymistä virkailijalta asialliseen kysymykseen. Minua ei unenpöpperössä hänen henkilökohtaisuutensa kiinnostanut vaan oma asiani.

• ei ole

Tilanne senkun jatkuu. Tämä "selkee!?" -tyyppi keksi uuden tavan syyllistää minua omasta mokastaan. Hän nimittäin sanoi puhelimessa, että "meillä on ongelma!".

Hän on ainoa henkilö, joka on toiminut väärin ja hukannut minun paperini. Nyt hän sanoo puhelimessa, että "meillä on ongelma!".
      Kaiken lisäksi hän valehtelee päin näköä tehneensä sitä ja tätä, vaikka ei ole tehnyt mitään.

• Mä olin 45 kun menin työllistämistukitöihin. Taas sama lause ekana päivänä:"Eipä sitten jäädä siihen kädet ristissä seisomaan" Minä katsoin sitä akkaa sanoin:"Minulle ei sitten puhuta tuohon tyyliin" Ne on pikkuhitlereitä, jotka on opetettu "ottamaan heti valtikka pois" vastapelurilta. Samaa taktiikkaa käytän yhä.Sanon,"en siedä tuollaista puhetta" "yritähän nyt pysyä asiallisena"Olen ollut aina kiltti, kunnes kerran päätin, että minua ei alista enää kukaan.Kunhan vain itse muistaa pysyä rauhallisena. Pitkä katse suoraan tyrannin silmiin silloin, kun sanoo pari valittua sanaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      72
      1692
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1678
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      167
      1400
    4. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      304
      1331
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1260
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      107
      1228
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      61
      1086
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1079
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      96
      1029
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      57
      980
    Aihe