Olen yrittänyt selvittää tätä asiaa ja aina selviää pieni siivu, mutta kuitenkin ennakkoveroasiat on hepreaa. En kuitenkaan ole vielä käynyt verovirastossa, koska en ole vielä perustanut yritystä.
Onko ennakkoverot tuloverotusta? Miksi yritysneuvojat käskevät laittamaan ennakkovero % nollaan aloittavalla yrittäjällä? Miten se käytännössä onnistuu, jos siis kaikki voitto mitä tulee, on tuloa. Eli jos minulle jää kk 1500e tilille voittoa, niin miten voin olla maksamatta ennakkoveroja? Täytyykö minun vain laittaa rahat äkkiä palamaan firman kuluihin, ettei veroja tarvi maksaa?
Millä nämä ennakkoverojen 0% elävät sitten? Mielummin minä maksan veroa heti, kuin sitten saan monen tonnin mätkyt kerralla maksettavaksi.
Tarkoittaako tämä ennakkoveron 0 sitten sitä, että kun 20% verotetaan tuloista pääomaverotuksen mukaan, niin sen voi laittaa nollille, mutta 80% tulosta kuitenkin maksetaan normaalisti ennakonpidätyksenä?
"Pääomatuloa on 20 %:n vuotuinen tuotto edellisen vuoden nettovarallisuudesta. Jos olet vuoden aikana aloittanut elinkeinotoiminnan harjoittamisen, pääomatulo-osuus lasketaan saman vuoden nettovarallisuuden mukaan. Jos haluat, voit vaatia pääomatulo-osuudeksi vain 10 % tai 0 % nettovarallisuudesta." vero.fi.
Sen nyt ymmärrän, että jos tulot on 0e niin ei sillon mene veroja. Mutta jos tulot on vaikka 1000e kk niin paljonko siitä menee veroa?
toiminimi ja ennakkovero
8
11709
Vastaukset
- ----------------
Ennakkovero yritykselle on sama asia kuin ennakonpidätys palkansaajalle, eli verottaja kerää etukäteen arvioidun veron. Osakeyhtiössä ennakkovero koskee yrityksen voitostaan maksamaa veroa ja ennakonpidätys palkkaa osakeyhtiöstä nostavan tuloveroa.
Ennakkoveron voi ilmoittaa nollaksi jos yrityksesi ei tuota verotettavaa voittoa. Toiminimessä mahdollisen verotettavan yritystulon laskeminen on hieman haastavampaa muttei suinkaan mahdotonta. Osakeyhtiössä taas kaikki mikä tuloslaskelmassa jää viivan alle on voittoa josta maksetaan veroa yhteisöveroprosentin mukaan.
Moni nollaa verottajalle ilmoittavasta on sitten parin vuoden päästä lirissä kun saa mätkyjä, joten jos en maksaisi ennakkoveroja niin varmistaisin kyllä neljännesvuosittain ettei todella verottavaa tuloa pääse syntymään. - suuntimaa
Olen aloittava yrittäjä ja tein tuloveroarvion seuraavasti.
Alkuvuodelta on tuloja ja maksettua ennakonpidätystä työnantajalta, ne näkyy palkkanauhasta. Se on ainoa selvä osio tältä vuodelta.
Sitten arvioin mitä yritys laskuttaa loppuvuodesta ja ilmoitin sen verottajalle. (sen alv 0% tulon- vähennykset)
Ne laskee nämä tulot yhteen ja lähettää sulle maksulaput, siitä paljonko maksat veroa saamastasi yrityksen tulosta.
Vero.fi sivuilla on laskuri, jossa voit lasketuttaa suuntaa antavan prosentin, paljonko sulta ehkä menee veroa tuloistasi. Voit laittaa sinne myös yrityksen tulon. Tarkemman saat kun soitat verovirastoon ja annat sinne jonkin arvion. Esim 600e/kk miinus yel, tt-vak ja muut vähennettävät. Sitä ei nää heti siinä koneelta, mutta saat tarkan prosentin postitse kotiisi. Arviota voi muuttaa soittamalla verovirastoon. Jos esim tulee isosti rahaa tai arvioitua vähemmän.
Kannattaa seurata tilannetta ja ilmoittaa muutoksista, ei sitten tule isoja mätkyjä loppu vuodesta, eikä ole rahaa millä maksaa.
Voit myös nyt laittaa tuloistasi sivuun arvioidun prosentin, niin on sitten millä maksaa. Se on vaikea arvioida toiminnan alussa, eikä varmaan matkallakaan.
Eli voit ilmoittaa nollan ja laittaa siitä sivuun vaikka 20%. Seuraat tilannetta ja ilmoitat v-virastolle sitten ja lasketutat tarkan. Hyvässä lykyssä saat pitää sivuunlaitetut. - ällistynyt
Eli toisinsanoen tuo 0% on melkeimpä täyttä kuraa ja kannattaa maksaa, edes jonkin verran? Eniten minua on hämännyt se, kun monet ovat sanoneet, että laita alussa prosentiksi 0. Kuitenkin haluan ja pyrin saamaan liiketoiminnallani voittoa. Tuo sivuun laittaminen on myös varmasti hyvä keino, mutta tuleeko sitä kuitenkaan laitettua, iskee ahneus. Kiitos vastauksista, sain lisää selkoa tähän asiaan!
- tmi-yrittäjä
Alussa tulee siis ennakkovero sen mukaan kuin olet ilmoittanut arvioksesi. Vuoden tilikauden päättyttyä kannattaa chekata arvio, että oliko tulos arvion mukainen, jos ei niin voit tammikuussa maksaa täydennysmaksua, jolloin ei mene korkoa verotuksen päättämisen jälkeen maksettavasta jälkimaksusta (vai mikä se ns. mätky nyt onkaan viralliselta nimeltään), siis jos se olisi niin iso, että menisi korolliseksi.
Verotuksen/toteutuneen tuloksen mukaan verottaja sitten jatkossa lähettää sinulle ennakkoveron maksulaput, ja sitten jos alkaa näyttää ettei tänä vuonna tule noin paljon tulosta, niin eikun verottajlle ennakon maksualennushakemus (löytyy netistä), ja melko nopeasti tulee uudet ennakot - ei verottajan kanssa ainakaan minulla ole (9 v. toiminimellä) ongelmaa ollut. - yrittäjänä
Jep avaa ainakin oma pankkitili jolle jemmaat veroja varten 1/3 osan tuloista
ja odota lopullista veropäätöstä, ennenkuin hassaat rahat
iloiseen yrittäjä elämään ;-) Voi tulla muuten suru puseroon kun kolmannen
vuoden alussa tulee ennakkoverot ja jälkiverot yhtä aikaa maksuun.
Kannattaa huomioda että jos "oikeata" elinkeinotoimintaa ryhtyy
tekemään niin vie helposti mennessään niin ettei kohta enää motivaatio eikä
aika riitä muuhun duuniin, jolloin toiset 1/3 menee pienenkin toiminnan
kaikenlaiseen ylläpitoon, perehtymiseen ja säätöön. Jos homma on asiantuntija konsultointia (johonka on saanut erikoistua toisen palveluksessa) muutaman
vuoden voi vetää konsultti hyvää laskutusta, jolloin sillä jäljelle jäävällä
kolmanneksella pärjää todella hyvin, tosin kahdeksasta neljään ei yleensä
yrittäjä ensin malta ja myöhemmin ei kykene firmaansa tuottavasti pyörittämään :-)
- ilmoita ihmeesss
toiminimessä ennakkoveroon vaikuttaa moni tekijä: sinun muut tulosi, asuntolainasi korko yms...koska tmi yrittäjää verotetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukaan, siis kukaan ulkopuolinen ei heittämällä voi sanoa paljonko sinä maksat veroa, jos teet tmi:llä tulosta 1000euroa/vuosi, mutta ota itse sellainen sääntö käyttöön että aina kaikista tuloista laitat 1/3 osa säästöön veroja varten. esim maksat ennakkoveroja sen verran tai sitten jätät tilille sen suuruiosen summan.
yrittäjien ensimmäinen suuri kompastuskivi on juuri seuraava suosi:
jos ett maksa yhtään ennakkoveroja, etkä varaudu seuraavan vuoden mätkyihin, niiin se yrittäjän toinen vuosi tulee olemaan paljon paljon hankalampi juuri sen vuoksi: että toisena vuotena joudut maksamaan edellisen vuoden verot sekä ennakkoverot kuluvasta vuodesta, siis jos ei ole yhtään säästöjä niin maksat huonolla tuurilla kaksin verroin veroja....
verottajakaan ei voit tietää alottavan yrittäjän tuloja, joten ne arvioi ennakkoveron määrän ja se voi olla hirmu isokin erä, joten sen vuoksi moni neuvoo ilmoittamaan ettei toimintaa olisi ja sitten ei tulisi ennakkoveroja. - Kokemusta on
Opettelin itse käyttämään verottajan laskuria niin sillä sen saa selville. Ei ole mennyt arviot kovinkaan monella eurolla ohi lopullisesta summasta. Kannattaa lukea artikkeli täältä aiheesta, mielestäni tuossa on hyviä vinkkejä:
http://yrityksen-perustaminen.net/toiminimen-ennakkovero/ - Toimii 13v
Ei tarvi maksaa ennakkoveroa.. Sovit vaan verotoimistosi kanssa että verotettava tulo vaihtelee kuukausittain niiiin paljon että et voi tietää tulojasi vaan maksat verot jälkikäteen verotoimiston tilille oman vero prosenttisi mukaan. Niin minä olen tehnyt jo 13 v ja hyvin toimii. Eivät kyllä meinaa tuohon suostusa mutta kun et vaan anna periksi niin suostuvat lopulta siihen ja antavat tilinumeron jolle maksat kuukauden jälkijunassa, siis tässä kuussa maksat viimekuun tulosta verot..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462751Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15954Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm66862Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829