Ilmakuvaus taloista,onko laillista?

k r

Onko ihmisten taloista ja pihoista otetut kuvat aivan laillisia? Näitä kaupataan omakotiasujille.
Lakihan sanoo selvästi, että: Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava

17

4330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • u8i 78 89u7 h u

      On ja ei.

      Siis katukuvaa saa ottaa, maisemaa. Googlehan on ollut jatkuvasti ongelmissa sinällään hienon katukuvauksensa kanssa, just yksityisyys asioitten takia. Paras kotomainen esimerkki oli se ukkeli, joka istuskeli pihallaan ilman housuja ja se kuva julkaistiin :DD

      Noin periaatteessa, kaikkea, mitä kadulta tms näkyy ulospäin, saa kuvata. Mutta ihmisiä ei ollenkaan ilman lupaa.

      Mä olen kuvannut nelkyt vuotta, kolkyt vuotta ammatikseni. Ikinä ei ole oikeusjuttuja tai narinaa ole kuulunut, vaikka olenkin kuvannut töiksenikin jo kolkyt vuotta mm maisemaa ja taloja. Sekä myös ihmisiä, mutta aina luvan kanssa. Aina olen kysynyt, jos vähänkään yksityisyyttä mahdollisesti loukkaava paikka, että voiko ottaa kuvan ja kertonut, missä se julkaistaan. Myös julkisilla paikoilla, jos joku on silleen esillä, että voisi olettaa, että kuvassa hän nousee liikaa massasta esiin.

      Ihmisiä voi kuvata melko vapaasti vaikkapa kaduilla tai konserteissa jne. Mutta jos kohteena on joku tunnistettava ihminen, ihan niinkuin potretti-tyyliin, mun mielestä lupa pitää aina kysyä ensin.

      Tää on moraalis-eettinen asia. Pahimmillaan tosiaan on kuvaaja ja etenkin sen julkaisija oikeudessa liian intiimistä kuvasta. Mutta toisaalta, kaikkea voi kuvailla., kunhan ei tunkeudu kenenkään yksityisalueelle tai kotirauhapiiriin, ilman lupaa.

      Lupa ois muten parasta ottaa kirjallisena, oikeudessa sana vastaan sana on sitten patti.

      Ja asuntojen sisään kotipihoille jne, ei saa kuvata ollenkaan, Papparazzit hallitsee ammatin hyvin, ne kyttää kuvattavia vaikka tavarataloissa tai kadulla, mutta kotia nei eikinä kuvaa. Tai ainakaan ulkaise niitä salakuvia kun joku onkin sekstailemassa kotonaan säöngyssä jonkun aivan oudon partnerin kanssa. Paitsi suuresta rahasta :DD

      Ilmakuvaus on laillista. Se on maisemakuvausta. Ilmakuvissa ei edes ihmisiä voi ottaa kohteeksi. Ja jos kuvaa helikopterista ihmistä tussu paljaana kotipihallaan, se on sitten rikos. Mutta noin yleismaisemana, jos kuvassa sattumalta esittäytvää ihmistä ei edes voi tunnistaa, se on ok.

      Ei tää juttu ole mikään veteen piirretty viiva, kyllä ammatttikuvaajat tietää pelisäännöt ja lait. Hienotunteisuus on aina yks tärkeimmistä asioista, normaalilla ajatttelulla tajuaa kyllä, mikä oikein ja mikä väärin.

      Ei muuten liity asiaan, tai tavallaan kyllä Aina kun on onnettomuus, olkoon sitten maanjäristys tai tsunami tai tulva. Olet kai huomannut, kuolonuhreista ei ole karmivia kuvia. Rikkoutuneesta omaisuudesta tai lenteleistä ruttuautoista kyllä. Niitä kuolleitten tai loukkaantuneitten ihmisten kuvia ei yksinkertaisesti voi julkaista mikään media, moraalikysymys uhreja kohtaan.

      Pahaa materiaalia kuitenkin aina kuvataan. Parhain esimerkki kai keskitysleirikuvat. Niissäkin, mitä julkaistaa, kuvan kohde on melkein aina täysin tunnistamattomassa olematon, siis vaikka lähikuvakin, kukaan ei enää voi tunnistaa sitä ihmistä enää.

      Sukupolvi kasvanut pitemmäksi kuin 25 vuotta. Mutta on sitä arkaa kuvamateriaalia paljon olemassa kaikilla. Mutta se on tulenarkaa just nyt. Ei sadan vuoden päästä. Julkaista ei vaan kuvaaja voi, eikä välttämättä edes lapsensa. Siis se moraali.

    • Hyvä harrastus

      En tiedä onko luvallista mutta meidän pihaa ja minua on kuvattu.Ja meillä on aita ympärillä kysyin sitä polisilta että onko luvallista niin sanoi että on .Jos ottaa kuvan niin että siinä on myös kuvaajan pihaa näkyvissä ja meidän piha ja minä takana niin saa kuvata.En tiedä millainen kuva on olemassa eikä voi vähääkä'än edes kiinnostaa. Toivottavasti on tolta paremmalta puolelta siis ehtoopuolelta paremminkin.

    • kuvatuksi tullut

      ilmakuvaus pihoista ja taloista on loistava juttu, minulla on jo 2 kuvaa omastani, tauluiksi valmistettuna.Muutaman vuoden välein otettu mutta siinä näkee sen muutoksen mitä tapahtuu omallakin pihalla. Ovat toki melko tyyriitä, mutta jos on sen arvoinen piha niin suosittelen kaikille ostamaan jotka haluavat pihastaan ilmakuvan.Toki on sellaisiakin jotka ei tee pihallaan mitään ja sen on näköistäkin, he eivät voi sietää ajatustakaan kuvaamisesta ja esittelijäkin saa vauhtilähdöt, niinkuin naapurissa viimeksi.

      • =9ij 79+ hn odsf oi3

        Ei poppia enää.

        Ilmakuva on juu kiva, jos se on tarpeeksi vanha ja aisemaan on tapahtunut muutokisa, uudempi kuva vertailukohteena.

        Ilmakuvia otetaan nykyään paljon, syynä kuvaamisen halpuus kun digiaika, ennen piti ottaa kalliille filmille. Nyt maksaa lähinnä helikopteripensat siitä jutusta menoja.

        Mulla kaks ilmakuvaa, toinen mekolailla just viiskytvuotta vanha, missä vanha pihapiiri ja mäkin jonkun mummon sylissä ihmettelemässä lentokonetta. Ne tosiaan muuten ennen oli lentskareita, entiset sotakuvaajat otti kuvia...

        Ja toinen on kolmenkymmenen vuoden takaata, uus päärakennus.

        Kokoajan ne niitä kuviaan on kaupittelemassa. Met vanhat kantatilalliset ostetaan, jos on aihetta ostaa, ei muuten.

        Sitäpaitsi, se vanha kuva on paljon parempi, toi uudempi on jotekin törkeästi maalattu vesisiväreillä tms yli. Hotto, navettakin punainen, vaikka sitä ei ikinä ole kumaan maalannut mitenkään :D

        Ja nyky digikäsittelyllä voi tehdä ihaqn mitä tahansa. Ei se välttämättä, ole mikään dokumentti, jos sulla on ilmakuva. Sä olet voinut teettää kuva, jossa joki virtaa keskeltä pihaa ja kaikki rakennukset on viimesen päälle tiptop. Kun paikalle saapuu kattomaan, sulla paskaoja keskellä kartanoa ja päärakennuksen katto lysähtänyt ja puolet tontista on ostanut paikallinen grynderi.

        Mutta siis, maisemia, ilmakuviakin saa kuvata, ihmisiä ei. ilman lupaa.


    • Tauluteeveekauppias

      Luvallista touhua kaiketi!

      Ja kuvat ei ole yleisesti jaossa, vaan jos ostat omasi niin se tulee käyttöön vain sinun seinälle.

    • Sateliitit

      kuvaavat kokoajan milläs sinä ne estät.

    • kopteri

      on laillista tai ei, mutta kopterien pörrääminen pari kertaa vuodessa ärsyttää vietävästi ja kaikki elikot häiriintyy ja on peloissaan.

    • ei kiinnostanutkaan

      Kyllä se taitaa olla vähintään siinä rajoilla että onko edes laillista. Pihoilla voi olla ihmisiä kotirauhan piirissä, eivätkä arvaa että kuvataan ilmasta käsin.

      Meilläkin kävi tuollainen kuvan kaupustelija ja olin jo hetken kiinnostunut. Olisin voinut ostaa talostani muutamalla kympillä pelkän kuvan, mutta kun halvin vaihtoehto oli raameihin laitettu taulu, joka maksoi 300€, niin kiinnostus loppui siihen.

    • Sunnuntairauha meni

      MInä olen taas kerran vihainen, kun helikopteri kiertää keskellä peltoja olevaa taloamme! Takavuosina, kun meillä oli vauva ulkona nukkumassa päiväunia, kone kierteli ilmassa ja pelkäsin, että vauva herää. Sitten myöhemmin tulivat pirttiimme kauppaamaan kirjaa, jossa meidänkin talomme näkyy. Mieheni neuvoi kysymään minulta, ostammeko. Saivat kipakan lähdön :)

    • sdfsdf

      ei täytä ilmakuvas salakatselun tunnusmerkkejä alkuunkaan...

    • Anonyymi

      Mä ammuin semmosen dronen ilmakolla alas ja ammun jatkossakin. Eipä ole kuvia kaupiteltu.

      • Anonyymi

        Tervemenoa vankilaan, ei ne polisitkaan aina ehdi heti paikalle!!


      • Anonyymi

        Ei tarvitse ampua. Tulee alas ihan helposti jos osaa häiritä signaalia.


      • Anonyymi

        Muista, että olet korvausvelvollinen. LISÄKSI nykydronet näyttävät livekuvaa ohjaajalle, sekä tallentavat sen kännykkään.

        Tämä sitten toimitetaan poliisille GPS-tietojen kera. Sinulta peritään dronen hinta 1000 - 1500 euroa tulonmenetyksetm, mikäli ammattitoiminnasta kyse. Onneksi olkoon!

        Ilmeisti kuvittelet olevasi niin mielenkiintoinen ja julkkis vähintään, että sinua kuvattaisi.


    • Anonyymi

      Aktivointiviikkojen kunniaksi tämäkin aloitus kokenut noston ihmeellisyyden!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pilottipojat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4944
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      66
      912
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe