Jumalan Terve!

Ex-VL.

Mun hyvä ystävä ei sano enää minulle "Jumalan Terve" kun en ole käynyt seuroissa toviin aikaan. Eipä se mua haittaa ollenkaan. Uskon mittari on tällä ystävällä siionin rakkaus ja seuroissa käynti.

En minä sinne edelleenkään ystävän takia mene.

34

1269

Vastaukset 34

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissamies47.

ANNA HÄNELLE ANTEEKSI, SILLÄ HÄN EI TIEDÄ MITÄ HÄN TEKEE!!!

Rakastakaa vihamiehiänne
      38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. 40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. 41 [i] Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.

43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 [i] Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. Mat.5 : (38-48) Jeesuksen Vuorisaarnasta !

• Ex-VL.

Olen antanut anteeksi hänelle, enkä edes odota tervehdystä, sillä silloin hänen on helpompi, kun tietää, ettei tarvitse edes tervehtiä jumalan terveellä.

• Ole rehti ja reilu ja sano vaikka "terve, terve". Mitä väliä sillä on? Kun on kerran ulkopuolella, niin on.

Kun esim. pelkästä televisiosta joutuu ulkopuolella, ainakin jotkut ja joillakin paikkakunnilla saattaa uskovaisilla olla televisioita ja tämä on tiedossakin "johdolla", mutta silti sanotaan "Jumalan terve"- Näin ollen olen tehnyt rehlisen johtopäätoksen, että elämäntapakysymyksistä ei saisi tehdä oppia tai autuuden ehtoja. Jos tehdään tiukkoja sääntöjä ns. "höpö" synneistä, tulee eroja ja uskosta luopumisia, varsinkin nuorempien taholta- Tällaista olen kuullut.

• weha kirjoitti:

Ole rehti ja reilu ja sano vaikka "terve, terve". Mitä väliä sillä on? Kun on kerran ulkopuolella, niin on.

Kun esim. pelkästä televisiosta joutuu ulkopuolella, ainakin jotkut ja joillakin paikkakunnilla saattaa uskovaisilla olla televisioita ja tämä on tiedossakin "johdolla", mutta silti sanotaan "Jumalan terve"- Näin ollen olen tehnyt rehlisen johtopäätoksen, että elämäntapakysymyksistä ei saisi tehdä oppia tai autuuden ehtoja. Jos tehdään tiukkoja sääntöjä ns. "höpö" synneistä, tulee eroja ja uskosta luopumisia, varsinkin nuorempien taholta- Tällaista olen kuullut.

Tarkennus: "Olen lähtenyt vl-liikkeestä televisiokysymyksen tähden. Miksi kävisin seuroissa, jos ei pidetä edes uskovaisena?
        Sitten olen kuullut varmalta taholta, että uskovaisilla ja nuorilla on televisiota eräällä paikkakunnalla ja silti sanotaan "Jumalan terve".
        Tämä on hullunkurista. Tiedän myös varmalta taholta, että jotkut uskovaiset ovat äänestäneet "protestipuoluetta", perussuomalaisia, kuten minäkin, eikä siis rökäletappion kohdannutta keskustaa. Ymmärrän nämä omina valintoina, enkä autuuden ehtoina tai seurakunnnan asioina.

Vaimon kanssa katselen uutisia, ajankohtaisia ohjelmia, urheilua, kokki ja eläin filmejä..vietän siis vissiin erittäin huonoa elämää...

Että heippa...

• Heippa vaan täältäki
        weha kirjoitti:

Tarkennus: "Olen lähtenyt vl-liikkeestä televisiokysymyksen tähden. Miksi kävisin seuroissa, jos ei pidetä edes uskovaisena?
        Sitten olen kuullut varmalta taholta, että uskovaisilla ja nuorilla on televisiota eräällä paikkakunnalla ja silti sanotaan "Jumalan terve".
        Tämä on hullunkurista. Tiedän myös varmalta taholta, että jotkut uskovaiset ovat äänestäneet "protestipuoluetta", perussuomalaisia, kuten minäkin, eikä siis rökäletappion kohdannutta keskustaa. Ymmärrän nämä omina valintoina, enkä autuuden ehtoina tai seurakunnnan asioina.

Vaimon kanssa katselen uutisia, ajankohtaisia ohjelmia, urheilua, kokki ja eläin filmejä..vietän siis vissiin erittäin huonoa elämää...

Että heippa...

Eilen kävin kylässä vl-pariskunnan luona. Taulutelevisio näytti olevan, mutta jostain syystä makuuhuoneessa:) Kun siinä kahvia juodessa keskustelimme, kävi ilmi, että ihan vasta oli heilläkin ollut kotiseurat, eikä ollut TV ollut esteenä!
        Oma sisareni, joka on ikänsä ollut vl kertoi, että heidän kylällään ei saanut edes pyhäkoulua pitää taloissa, joissa oli TV. Ajatelkaa, että syrjäkylällä "uskottomat" talot olivat tarjonneet, että heillä voi pitää pyhäkoulua, mutta ei ollut kelvannut lestoille!!!

Eipä tee mieli tuollaiseen "sääntöviidakkoon", jossa kilvan johtoporras valehtelee ja joka kylällä on omat sääntönsä:)))

• säännöt muuttuneet?
        Heippa vaan täältäki kirjoitti:

Eilen kävin kylässä vl-pariskunnan luona. Taulutelevisio näytti olevan, mutta jostain syystä makuuhuoneessa:) Kun siinä kahvia juodessa keskustelimme, kävi ilmi, että ihan vasta oli heilläkin ollut kotiseurat, eikä ollut TV ollut esteenä!
        Oma sisareni, joka on ikänsä ollut vl kertoi, että heidän kylällään ei saanut edes pyhäkoulua pitää taloissa, joissa oli TV. Ajatelkaa, että syrjäkylällä "uskottomat" talot olivat tarjonneet, että heillä voi pitää pyhäkoulua, mutta ei ollut kelvannut lestoille!!!

Eipä tee mieli tuollaiseen "sääntöviidakkoon", jossa kilvan johtoporras valehtelee ja joka kylällä on omat sääntönsä:)))

"Taulutelevisio näytti olevan- - - kävi ilmi, että ihan vasta oli heilläkin ollut kotiseurat, eikä ollut TV ollut esteenä!"

On ne säännöt näköjään vl-liikkeessä muuttuneet, 30-vuotta sitten kun olin vl-liikkeessä mukana, oli tv-ankarasti kielletty asia.
        Se oli silloisista puhujista Riihijärvi joka tuolloin noin 30-vuotta sitten saarnasi, että "televisio on sontaluukun kansi, jonka hankkiminen tarkoittaa, että lainaa Sodomalta silmät ja Komoralta korvat rypeäkseen Baabelin riettaudessa".

Eikö tv:n hankkiminen enään olekkaan "Sodoman silmien ja Komoran korvien lainaamista", jos voi kotiseuroja pitää samassa talossa, jossa ruvetaan tv:tä katsomaan sen jälkeen, kun seurat ovat loppuneet seuravieraat lähteneet?

Ja Juhani Uljas saarnasi noin 30-vuotta sitten, että "televisiota ei voi uskovainen hankkia, koska se on sielunvihollisen käytössä".

Eikö tv enään olekkaan "sielunvihollisen käytössä" jos sen voi makuuhuoneen seinälle hankkia ja pitää seuratkin viereisessä olohuoneessa?

• Synnitöin netti?
        säännöt muuttuneet? kirjoitti:

"Taulutelevisio näytti olevan- - - kävi ilmi, että ihan vasta oli heilläkin ollut kotiseurat, eikä ollut TV ollut esteenä!"

On ne säännöt näköjään vl-liikkeessä muuttuneet, 30-vuotta sitten kun olin vl-liikkeessä mukana, oli tv-ankarasti kielletty asia.
        Se oli silloisista puhujista Riihijärvi joka tuolloin noin 30-vuotta sitten saarnasi, että "televisio on sontaluukun kansi, jonka hankkiminen tarkoittaa, että lainaa Sodomalta silmät ja Komoralta korvat rypeäkseen Baabelin riettaudessa".

Eikö tv:n hankkiminen enään olekkaan "Sodoman silmien ja Komoran korvien lainaamista", jos voi kotiseuroja pitää samassa talossa, jossa ruvetaan tv:tä katsomaan sen jälkeen, kun seurat ovat loppuneet seuravieraat lähteneet?

Ja Juhani Uljas saarnasi noin 30-vuotta sitten, että "televisiota ei voi uskovainen hankkia, koska se on sielunvihollisen käytössä".

Eikö tv enään olekkaan "sielunvihollisen käytössä" jos sen voi makuuhuoneen seinälle hankkia ja pitää seuratkin viereisessä olohuoneessa?

Onkohan internet sitten vl-jumalan käytössä koska se on synnitöin ja erittäin sallittu jokaisessa vl-perheessä?

Itse olen sitä mieltä, että netissä on paljon enemmän saastaa, miljoonia kertoja enemmän kuin Suomen sensuroidussa televisiossa!

• täyspimeys
        Synnitöin netti? kirjoitti:

Onkohan internet sitten vl-jumalan käytössä koska se on synnitöin ja erittäin sallittu jokaisessa vl-perheessä?

Itse olen sitä mieltä, että netissä on paljon enemmän saastaa, miljoonia kertoja enemmän kuin Suomen sensuroidussa televisiossa!

Tätä on ulkopuolisten vaikea ymmärtää, täytyy olla SRK:n suomulasit silmillä:)

• hyvää
        weha kirjoitti:

Että heippa...

Hyvä veha, puhut asiaa, jaksamista sinulle.

• heippa sanon minä

...sano sille heippa...

• 44+02

En oikein ymmärrä wehaa, jos hänkin ajattelee, että näillä television omistamisella ja perussuomalaisia äänestämällä itse usko ihmisen sisältä häviäisi. Ehkä korkeintaan jonkun liikkeen asettamat kriteerit, mitä siihen uskoon kuuluu tai ei saa kuulua. Weha taitaa olla oikein uskonmiehiä.

• Niin, ne on VL-liikkeen väärät kriteerit, ei minun.

• tj

Miksi pitää sanoa juuri nuo tietyt sanat, jos on vl? Eihän raamattu niin käske/pyydä?

• 24+24

On kummallista, että wehan oppi ja usko on kuin vl:än, mutta se ei kelpaa vl:ille

• Haluan olla rehlinen. En voi olla lestadiolainen kun äänestän ja kannatan perussuomalaisia. En voi olla lestadiolainen, kun minulla on televisio. En voi olla lestadiolainen, kun katson urheilua ym. Tiedän kyllä lestadiolaisia koska tekevät näitä ja tervehtivät "Jumalan terveellä" seuroissa.

Minusta se ei ole reilua, vaan itsensä pettämistä.

• 69+43
        weha kirjoitti:

Haluan olla rehlinen. En voi olla lestadiolainen kun äänestän ja kannatan perussuomalaisia. En voi olla lestadiolainen, kun minulla on televisio. En voi olla lestadiolainen, kun katson urheilua ym. Tiedän kyllä lestadiolaisia koska tekevät näitä ja tervehtivät "Jumalan terveellä" seuroissa.

"Minusta se ei ole reilua, vaan itsensä pettämistä. "

Olen samaa mieltä wehan kanssa. Sukulaismiehelläni on televisio ja katsoo myös urheilua ja saa olla seuroissakin tunnustettu vl, mutta jos minä ostan television, niin ulkopuolella olen. Ei ole reilua!

• 1+6
        69+43 kirjoitti:

"Minusta se ei ole reilua, vaan itsensä pettämistä. "

Olen samaa mieltä wehan kanssa. Sukulaismiehelläni on televisio ja katsoo myös urheilua ja saa olla seuroissakin tunnustettu vl, mutta jos minä ostan television, niin ulkopuolella olen. Ei ole reilua!

Sekin on yksi Jumalanvaltakunnan tuntomerkki, että mädäntyneet kalat kulkevat valtakunnan verkon mukana ja ohdakkeet kasvavat samassa pellossa vehnien kanssa.
        Jeesus on myös puhunut vertauksen taivaanvaltakunnasta, joka on verkon eli nuotan kaltainen ja joka kokosi kaikenlaisia kaloja. Sen apajan mukaan tuli myöskin mädäntyneitä kaloja, JOTKA VASTA ENKELIT EROTTAVAT VERKOSTA HERRAN SUURENA PÄIVÄNÄ.

• Torwentöräys
        weha kirjoitti:

Haluan olla rehlinen. En voi olla lestadiolainen kun äänestän ja kannatan perussuomalaisia. En voi olla lestadiolainen, kun minulla on televisio. En voi olla lestadiolainen, kun katson urheilua ym. Tiedän kyllä lestadiolaisia koska tekevät näitä ja tervehtivät "Jumalan terveellä" seuroissa.

Eikö tuo ole enemmänkin muitten uskovaisten pettämistä

• Satuavaitosi

E.piri puheessaan v.1985 Kuusamon suviseuroissa kertoi äidistään vanhainkodissa. Äiti oli siellä sanonut: "olipa hyvät seurat ja väkeä oli paljon". Erkki oli tähän sanonut: "mitä se mummo höpöttää. Eihän täällä mitään seuroja ole", mihin mummo oli sanonut: "Ei, seurat olivat. Ne olivat kuin ennen vanhaan".

Edelleen E.Piri oli sanonut äidilleen: "on se hyvä paikka tämä vainhainkoti, sillä täältä päästään kerran Taivaaseen". Mummo vastasi: "Taivaaseen pääsee uskon kautta ilman vanhainkotia". Kuulijoissa tämä herätti korvin kuultavaa hilpeyttä.

Tämän puheen kuulin nauhalta aikoinaan vl-vanhempieni luona. Piri on tunnettu "legendoistaan" saarnoissaan.

• moi,,,

Lahkolaisuutta, voimia sulle että olet päässyt pois--ikeestä

• Ex-VL.

Itselle se on nimen omaan helpotus, ettei tarvi edes odottaa "Jumalan terveellä" tervehdystä. Eipä tarvi minunkaan koittaa miettiä tervehdyksen sanoja sen enempää.

Se on riittänyt, että olen sanonut lähipiirilleni, että en koe kuuluvani enää vanhoillislestadiolaisuuteen ja se tarkoittaa heille, että olen kieltänyt uskon.

Uskoa en ole kieltänyt ja totuushan on se, että uskon edelleen samalla tavalla Kristuksen lunastustyöhön ja armoevankeliumiin, niin kuin ennenkin En kuitenkaan tunnusta VL:n kaikkia "oppeja", jotka asetetaan autuuden ehdoksi.

Olen paljon lukenut Raamattua VL:nä ja sen jälkeenkin ja kyllä uskon oppi ja vanhurskaaksi tuleminen on Raamatussa kerrottu.

VL:lla on ehdottomia autuuden ehtoja kuulua VL:iin, eli kulkea sen joukon mukana ja jos tästä poikkeaa, eli ei käy kotisiionin seuroissa, niin on varmaa, että taivaspaikkaa ei tällaiselle kulkijalle enää ole tarjolla, ellei nöyrry parannukseen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että saa kuulla armoevankeliumin ja alkaa näkyä seuroissa.

VL-saarnoissa kyllä usein sanotaan, ettei uskon mittari ole seuroissa käynti, joka on ihan oikein sanottu. Kanssasisaret ja veljet kyllä tekevät siitä uskon mittarin ennen pitkään ja saattaa joku jopa kysästä, että kuinka paikkasi seurapenkissä on niin usein tyhjä?

• Korjaaja............
        Ex-VL. kirjoitti:

Itselle se on nimen omaan helpotus, ettei tarvi edes odottaa "Jumalan terveellä" tervehdystä. Eipä tarvi minunkaan koittaa miettiä tervehdyksen sanoja sen enempää.

Se on riittänyt, että olen sanonut lähipiirilleni, että en koe kuuluvani enää vanhoillislestadiolaisuuteen ja se tarkoittaa heille, että olen kieltänyt uskon.

Uskoa en ole kieltänyt ja totuushan on se, että uskon edelleen samalla tavalla Kristuksen lunastustyöhön ja armoevankeliumiin, niin kuin ennenkin En kuitenkaan tunnusta VL:n kaikkia "oppeja", jotka asetetaan autuuden ehdoksi.

Olen paljon lukenut Raamattua VL:nä ja sen jälkeenkin ja kyllä uskon oppi ja vanhurskaaksi tuleminen on Raamatussa kerrottu.

VL:lla on ehdottomia autuuden ehtoja kuulua VL:iin, eli kulkea sen joukon mukana ja jos tästä poikkeaa, eli ei käy kotisiionin seuroissa, niin on varmaa, että taivaspaikkaa ei tällaiselle kulkijalle enää ole tarjolla, ellei nöyrry parannukseen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että saa kuulla armoevankeliumin ja alkaa näkyä seuroissa.

VL-saarnoissa kyllä usein sanotaan, ettei uskon mittari ole seuroissa käynti, joka on ihan oikein sanottu. Kanssasisaret ja veljet kyllä tekevät siitä uskon mittarin ennen pitkään ja saattaa joku jopa kysästä, että kuinka paikkasi seurapenkissä on niin usein tyhjä?

Seuroissa käynti ei ole uskon ehto, vaan uskon hedelmä.

"Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan." (Hepr. 10:25.)

• Kristitty vaan ei VL

Mitä tarkoittavat nämä sanat; Jumalan terve? Olen kuullut moisen tervehdyksen muidenkin herätysliikeläisten suusta ja jäänyt ihmettelemään niiden merkitystä.
      Ymmärtäisin jos toivotettaisiin Jumalan siunausta tai Jumalan rauhaa.

• Mopin palstalla

• luulen että

Se tarkoittaa, että on terve Jumalassa..vapaalla tunnolla.

• tj

Miksiköhän sitten ei sanota sitä mitä se tarkoittaa, väärinymmärrysten välttämiseksi? Minusta tuo terve kuulostaa ihan maalliselta terve! -tokaisulta. Miksi tv on kielletty?

• Onnen Pekka

Kyllähän nuo kaikkinaiset lahkon säädökset palvelevat vallan muuta kuin uskovia ihmisiä tai Jumalaa. Ihmisellä on oikeus omiin ajatuksiin. Tiedän, että hyviä ihmisiä ei rankaise vanhoillisten keinotekoisten sääntöjen rikkomisesta muut kuin ihmiset. On suurempi synti olla kuuntelematta omatuntoaan kuin olla kuuntelematta itsensä ylentäviä vl:iä.

• xxx xxx
    • Muutettiin 1950-l.??

Uskovaisten käyttämä tervehdys Jumalan terve ja Jumalan rauhaa eivät olleet alkuaan rajattuja mitenkään. Päinvastoin, lestadiolaisilla oli tapana tervehtiä sillä tavoin kaikkia. Se oli tapa tunnustaa oma usko ja saarnata evankeliumia uskottomillekin.

Tervehdyksestä tehtiin "Jumalanvaltakunnan raja" ilmeisesti joskus sotien jälkeen. Tai ehkä myöhemmin?

Meidän suvussamme on kerrottu perimätietona että kaikkia tervehdittiin ainakin vielä 1930-40-luvulla, uskoon tai epäuskoon katsomatta.

• 11 + 14

Tämä on täysin uutta... onko tuossa perää että ois kaikille tervehdystä joskus jaettu?

• daaasa

jumalanterve eivittu oikiasti :D

• mies 39

Minun vl-sukulaiset ja heidän ystävät sanovat minulle jumalan terve ja minua oikein huvittaa. liikutan yleensä huulia mutta meinaa nauru purskahtaa. Kyllä ne tietää etten ole lesta mutta vissiin tuolla tavalla kokevat tyydytystä ja kuvittelevat että kuulun joukkoonne.

• A.S M

Jumalan terve on jokainen, joka on saanut synnit anteeksi Jumalalta Jeesuksen Kristuksen tähden. Siksi seuroissa ja kadulla tervehdin kaikkia Jeesuksen omia (olkoot ne helluntailaisia, körttejä, vapaakirkollisia jne.) "jumalan terveellä".

• vl nastolasta

### Jumalan terve on jokainen, joka on saanut synnit anteeksi Jumalalta Jeesuksen Kristuksen tähden. Siksi seuroissa ja kadulla tervehdin kaikkia Jeesuksen omia (olkoot ne helluntailaisia, körttejä, vapaakirkollisia jne.) "jumalan terveellä". ###

Juuri näin teemme me vanhoilliset täällä Nastolassa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Realistisesti

Miten toivoisit, että asiat etenisivät hänen kanssaan? Kuka tekisi mitä?
      Ikävä
      112
      1103
    2. millaiset hiukset

kaivatullasi on? :)
      Ikävä
      36
      879
    3. Miksi et edistä asiaa...

Kaivattusi suhteen??
      Ikävä
      57
      849
    4. Minkälaista ajattelisit elämänne olevan

jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä?
      Ikävä
      65
      767
    5. Sinulle nainen

Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M
      Ikävä
      78
      694
    6. Tää on todella huvittavaa seurata näiden savolaisten

naapurusten piikittelyä ja vihanpitoa toisilleen netissä. Näyttää siltä, että Mehtoselle alkaa tulla isäukon piirteet e
      Tuusniemi
      39
      693
    7. Kuka mölyapina

Kuka saatanan vittu naama mölisee sunnuntaiaamuna jolla ei oo edes lauluääntä. Yön kuulunut jonkun ajan mölinää sisälle
      Suomussalmi
      14
      629
    8. Kuhmosta (kyseenalaiseen) kuuluisuuteen

Naapurikylän, siis Nurmeksen suurin tubettaja on iskenyt naisen Kuhmosta. Kertoo kanavallaan naisen olevan hyvä rakastel
      Kuhmo
      5
      594
    9. Salaattirosvo

Sinulle tiedoksi joka varastit salaatit viime yönä kasvulootasta,jäit riistakameraan🤣🤣🤣. Tulehan selvittelemään asia
      Suomussalmi
      23
      580
    10. rattijuoppoja

tavattu taas Haapavedellä, hyvä että poliisi on valppaana
      Haapavesi
      16
      567
    Aihe