Minulla on tavallinen veli ja 15-vuotta vanhempi velipuoli. Olemme kaikki samasta isästä.
Olemme aina olleet kuin oikeita veljiä ikäerosta huolimatta. On kuitenkin mahdollista, että "oikea" veljeni kuolee ensimmäisenä, koska sairaushistoria on pitkänpuoleinen. Tällä veljellä ei ole lapsia ja oletetaan, että veljen omat vanhemmat(samat kuin minulla) ovat kuolleet(vielä elossa).
Siis, periikö velipuoli puolet oikeasta veljestäni, tasavertaisesti minun kanssani? Näin itse olen pohtinut asian olevan. Ajatellaan, että mitään testamenttia ei ole olemassa.
Entäpä jos käykin niin, että tämä oikea veljeni kuoleekin viimeisenä. Minulla sekä velipuolellani on molemmilla kaksi lasta, siis serkkuja keskenään. Perisivätkö nämä neljä lasta/serkusta oikean veljeni yhdessä? Olettaen, että kuolleen veljeni vanhemmat ovat kuolleet, eikä veljellä ole rintaperillisiä. Ovatko nämä serkukset täysin "oikeita" serkuksia perimismielessä, kuten olen ajatellut?
Anteeksi, että olen olemassa ja Kiitos valaistuksesta!
Periikö velipuoli?
3
5108
Vastaukset
- arvailija
"periikö velipuoli puolet oikeasta veljestäni, tasavertaisesti minun kanssani?"
Perii. - sianajaja
Täältä löytyvät vastaukset:
"Perintökaari 5.2.1965/40
2 LUKU
Sukulaisten perintöoikeudesta
2 §
Jollei perittävältä ole jäänyt rintaperillistä, saavat hänen isänsä ja äitinsä kumpainenkin puolet perinnöstä.
Milloin isä tai äiti on kuollut, jakavat perittävän veljet ja sisaret hänen osansa. Kuolleen veljen tai sisaren sijaan tulevat hänen jälkeläisensä, ja joka haara saa yhtä suuren osan. Jollei veljiä tai sisaria tahi heidän jälkeläisiään ole, mutta jompikumpi perittävän vanhemmista elää, saa tämä koko perinnön.
Jos perittävältä on jäänyt veli- tai sisarpuolia, saavat he yhdessä täysiveljien ja -sisarien kanssa osansa siitä, mikä olisi ollut heidän isälleen tai äidilleen tuleva. Jollei täysiveljiä tai -sisaria tahi heidän jälkeläisiään ole ja molemmat vanhemmat ovat kuolleet, saavat veli- ja sisarpuolet koko perinnön. Kuolleen veli- tai sisarpuolen sijaan tulevat hänen jälkeläisensä."
Teksti on niin selvää suomea, että sen pitäisi aueta maallikollekin.
"Arvailijan" arvaus siis on väärä.- Ahneelle
Kiitos täsmätiedosta. Avautunee myös minulle, kunhan luen vielä pari kertaa uudestaan. Löytänen/keksin vastauksen esittämiini kysymyksiin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077763
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1126026- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 592997
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102454- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562066