traktori + kourakuormaaja

metsään

Mistä kannattaa etsiä traktori - kuormaajakoura yhdistelmää sivutoimiseen metsä ja maatyöhön. Minkä merkkiset yhdistelmät tarjoaa varmaa toimintaa ja hyviä edullisia korjauspalveluita?

Vaatimukset:
1. Neliveto
2. Hydraulisysteemi tarjoaa mahdollisuuden kuormaajan käyttöön
3. Traktorin kyettävä kiekomaan 3-4 siipistä auraa pellolla
4. Hintaa mahdollsimman vähän, mutta kuitenkin työtunteja olisi oltava edessä kohtuullisesti.

Vielä:
Mistä löytyy parhaat myyntipalstat tuollaisten vaihtokoneiden hakuun ?

35

29709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jose

      Olisi tarjolla Valmet 702-74 jossa Wärtsilän kattokuormai Fiskarsin ympäripyörivällä kouralla.
      Nostovarret poistettu. Hinta 6000,-
      Kuvia voin laittaa sähköpostilla.
      Kone Kouvolassa

      • Maajussi

        Älä nyt vaan mitään keltasen sarjan valmettia osta! niin saatanan jäykkä että ei tee mettässä mitään!


      • 305
        Maajussi kirjoitti:

        Älä nyt vaan mitään keltasen sarjan valmettia osta! niin saatanan jäykkä että ei tee mettässä mitään!

        Eipä taida Maajussi tuntea Valmetteja. 715 815 pirun hyviä alustoja mettään. On nääs teollisuusmalli. Aikanaan kun se tuli markkinoille niin siitä puuttui ainostaan nostolaitteen tunnusteluvaijeri verrattuna punaiseen.Ja teollisuusmalli oli keltainen.


      • Maajussi
        305 kirjoitti:

        Eipä taida Maajussi tuntea Valmetteja. 715 815 pirun hyviä alustoja mettään. On nääs teollisuusmalli. Aikanaan kun se tuli markkinoille niin siitä puuttui ainostaan nostolaitteen tunnusteluvaijeri verrattuna punaiseen.Ja teollisuusmalli oli keltainen.

        Juu valmetti on kuitenki aina valmetti... eihän niitä kukaan täysjärkinen osta...


      • olavi
        Maajussi kirjoitti:

        Juu valmetti on kuitenki aina valmetti... eihän niitä kukaan täysjärkinen osta...

        on meille Suomalaisille paras traktori.


      • Maajussi
        olavi kirjoitti:

        on meille Suomalaisille paras traktori.

        Case tai John Deere sen olla pitää!! Onhan nämä uudet valtratkin mukavia mutta se on sellanen keppi helvetti vaihteitten osalta... Liikaa vaihteita ja liian monta keppiä.....


      • metsään
        Maajussi kirjoitti:

        Case tai John Deere sen olla pitää!! Onhan nämä uudet valtratkin mukavia mutta se on sellanen keppi helvetti vaihteitten osalta... Liikaa vaihteita ja liian monta keppiä.....

        Valmet, Case ja Jontikka ovat olleet mielessä. Valmettia olen ajellut, muista en tiedä mitään. Kuten alla kyselin, mitä käyttötuntimäärää voidaan pitää jonkinlaisena ongelmien alkamisen rajana, riippuu tietenkin käytöstä mutta ... jos puhutaan 80hv tai isommasta koneesta.


      • "Harrastelijafarmari...
        metsään kirjoitti:

        Valmet, Case ja Jontikka ovat olleet mielessä. Valmettia olen ajellut, muista en tiedä mitään. Kuten alla kyselin, mitä käyttötuntimäärää voidaan pitää jonkinlaisena ongelmien alkamisen rajana, riippuu tietenkin käytöstä mutta ... jos puhutaan 80hv tai isommasta koneesta.

        ennenkuin hommaat Casen. On suurta viisautta,
        jos pidät näppisi irti kyseisestä laitteesta!!!


      • olavi
        Maajussi kirjoitti:

        Case tai John Deere sen olla pitää!! Onhan nämä uudet valtratkin mukavia mutta se on sellanen keppi helvetti vaihteitten osalta... Liikaa vaihteita ja liian monta keppiä.....

        ole sen enempää kun muissakaan.Pitää ottaa huomioon että Valmeteissa on myös alennusvaihteet jotka puuttuvat sinun ihannemerkeistäsi.
        Valmet 8100 ajettu 14000 tuntia,vikoja on ollut vain muutama sähkökatkaisija,yksi kytkin,vesipumppu.Kun ostaa Valmetin niin se kestää vuodesta toiseen kun vain muistaa huollot tehdä.


      • XXX
        olavi kirjoitti:

        ole sen enempää kun muissakaan.Pitää ottaa huomioon että Valmeteissa on myös alennusvaihteet jotka puuttuvat sinun ihannemerkeistäsi.
        Valmet 8100 ajettu 14000 tuntia,vikoja on ollut vain muutama sähkökatkaisija,yksi kytkin,vesipumppu.Kun ostaa Valmetin niin se kestää vuodesta toiseen kun vain muistaa huollot tehdä.

        ... vastaus siihen, miksi Valmet on vuodesta toiseen ylivoimaisesti myydyin traktori Suomessa. Omat puutteensa siinäkin on, mutta se on työkalu, jolla saa hommat tehtyä. Toisaalta mistään kohdasta se ei oikein tosi lapsellinen ole. Ja kun konetta on valtakunnassa paljon, pelaa huolto ja varaosien saanti hyvin vähän pienemmilläkin paikkakunnilla. Ja Valmetia arvostetaan vielä käytettynäkin kun on vaihtamassa traktoriaan tuoreempaan.


      • Maajussi
        olavi kirjoitti:

        ole sen enempää kun muissakaan.Pitää ottaa huomioon että Valmeteissa on myös alennusvaihteet jotka puuttuvat sinun ihannemerkeistäsi.
        Valmet 8100 ajettu 14000 tuntia,vikoja on ollut vain muutama sähkökatkaisija,yksi kytkin,vesipumppu.Kun ostaa Valmetin niin se kestää vuodesta toiseen kun vain muistaa huollot tehdä.

        Hi-techi on ainut missä on suunnanvaihtaja ratin vieressä 2 vaihdekeppiä!

        Case ja New holland ja myös J-D: Ainuastaan suunnanvaihtaja ratin vieressä pelkät pikavaihteet.... Elikkäs vanhanaikainen kepittäminen jää näistä merkeistä koknaan pois!!!
        Ei tarvitse kun nappia painaa jos haluat isompaa tai pienempää...

        Kyllä tuo case tai j-d on aivan omiaan ainakin minun käytössä... Turveurakointia kun tulee tehtyä, ei siinä "suomenvalurauta" pärjää...
        Ei ketteryydessä eikä voimassa...


      • olavi
        Maajussi kirjoitti:

        Hi-techi on ainut missä on suunnanvaihtaja ratin vieressä 2 vaihdekeppiä!

        Case ja New holland ja myös J-D: Ainuastaan suunnanvaihtaja ratin vieressä pelkät pikavaihteet.... Elikkäs vanhanaikainen kepittäminen jää näistä merkeistä koknaan pois!!!
        Ei tarvitse kun nappia painaa jos haluat isompaa tai pienempää...

        Kyllä tuo case tai j-d on aivan omiaan ainakin minun käytössä... Turveurakointia kun tulee tehtyä, ei siinä "suomenvalurauta" pärjää...
        Ei ketteryydessä eikä voimassa...

        etunsa.New Hollandin kestävyys näyttää olevan vain aika heikko tuon vaihteiston suhteen,pakat ei kestä.Myöskään kääntyvä etuaksila ei paljoa näppäryyttä lisää,turha varustus,hankaloittaa esim paripyörien käyttöä edessä,lisäksi ahtaassa paikassa se lisää traktorin pituutta.Kyllä Valmetin kestävyys on omaa luokkaansa ulkomaisiin verrattaessa ja huolto pelaa varmasti,varaosia ei tarvitse viikkokaupalla odottaa.


      • Maajussi
        olavi kirjoitti:

        etunsa.New Hollandin kestävyys näyttää olevan vain aika heikko tuon vaihteiston suhteen,pakat ei kestä.Myöskään kääntyvä etuaksila ei paljoa näppäryyttä lisää,turha varustus,hankaloittaa esim paripyörien käyttöä edessä,lisäksi ahtaassa paikassa se lisää traktorin pituutta.Kyllä Valmetin kestävyys on omaa luokkaansa ulkomaisiin verrattaessa ja huolto pelaa varmasti,varaosia ei tarvitse viikkokaupalla odottaa.

        kaikissa on hyvät ja huonot puolet... Mutta näitä turvehommia teen kyllä mielummin Ulkolaisella traktori merkillä... Vaikka eihän se valtrakaan enään mikään suomalainen ole...


      • järki pelaa
        Maajussi kirjoitti:

        Hi-techi on ainut missä on suunnanvaihtaja ratin vieressä 2 vaihdekeppiä!

        Case ja New holland ja myös J-D: Ainuastaan suunnanvaihtaja ratin vieressä pelkät pikavaihteet.... Elikkäs vanhanaikainen kepittäminen jää näistä merkeistä koknaan pois!!!
        Ei tarvitse kun nappia painaa jos haluat isompaa tai pienempää...

        Kyllä tuo case tai j-d on aivan omiaan ainakin minun käytössä... Turveurakointia kun tulee tehtyä, ei siinä "suomenvalurauta" pärjää...
        Ei ketteryydessä eikä voimassa...

        Nykyään traktorinvalmistajat joutuvat tuomaan koneisiin automatiikkaa, siksi että kaikki uusavuttomat selviäisivät traktoritöistään jonkinlaisella kunnioituksella.Traktoreiden kanssa pelanneelle eivät Valmetin kepit ole ongelma.Valmet on hyvä ja toimiva metsässä tasaisen pohjansa ansiosta. Koska Valmetin pohjassa ei kulje putkia, eikä ole rikkoutuvia muovikanistereita,eikä muitakaan varomista vaativia riplakkeita,niin se on kätevä peli tilapäiseen metsäkäyttöön ilman pohjapanssareitakin.


      • No voe suakel
        Maajussi kirjoitti:

        Juu valmetti on kuitenki aina valmetti... eihän niitä kukaan täysjärkinen osta...

        Ee taejja poeka osata ajjoo ku tasasella. Sitä jos ee ou mehtee missä harjotella ni eepä osso ku moettia valametin mehtäominaesuuksiva, mutta ku on mehttee missä ajella, ni voep vuan sannoo että ajoominaesuus, hinta ja luatu on Valametissa aena kohillaanj. Ihelläenj on 702 ja ee paremppoo ou vielä tehtynä.


    • Setka

      Jos edullista ja tehokasta peliä metsään haluat, niin ehdottaisin esim. Zetoria tyypeillä 8145 tai 9145 turbo. Metsää ajatellen tilava ohjaamo verrattua esim pieniin Valmetteihin. Miinuspuolena on tietysti metsäkoneluokkaa oleva kääntösäde. Etuna on myös paino: jaksaa vetää isompaakin kärriä ja pohjaan kun laittaa vielä pohjapanssarin niin aika huoleton peli metsässä. Tehoiltaan tuon tyyppimallin setkat vetää helposti 3-4 nelisiipisiä auroja.

      Itsellä on 9145 setka mettähommissa ja satunnaisessa mettähommissa sillä on pärjänyt hyvin. Pidempi kuormain pitäs vaan hankkia...

      Vaihtokoneita kannattaa katsella esim seuraavilta sivuilta: www.valtra.fi, www.k-maatalous.fi, www.mascus.com, www.an-kone.fi.

      • vALMET/ VALTRA

        TURVEMIEHELLE VAIN TIEDOKSI ESIM. NH JA CASE OVAT JO SAANEET VALTRAN MOOTTORIT JD EI VIELÄ EIPÄ NIITÄ NÄY TURVESOILLAKAAN MYÖS MASSIKASSA ON VALMETIN MOOTTORI ETTÄ SE VALMETIN HYVYYDESTÄ


    • XXX

      ... löydät hyvän Valmet 705:n, niin siinä on etsimäsi traktori. Vankka kone, jossa on hyvä ohjaamo sekä yksinkertainen pomminvarma tekniikka.

      • metsään

        Missä alueella ne käyttötuntimäärät pitäisi olla ja mitä pidetään ns. paljon käytettynä ? 705 on ilmeisesti nelipyttysellä turbokoneella ?


      • XXX
        metsään kirjoitti:

        Missä alueella ne käyttötuntimäärät pitäisi olla ja mitä pidetään ns. paljon käytettynä ? 705 on ilmeisesti nelipyttysellä turbokoneella ?

        ... ja hinta korreloivat keskenään - mitä vähemmän ajettu, sitä kalliimpi. Ehkä mielellään alle 5000 tuntia ajettu, mutta mahtaneeko sellaisia löytyä? Netistä voisi selailla koneliikkeiden käytettyjen koneiden palstoja ja jos mukavan tuntuinen löytyy, niin kävisi katsomassa. Valmetti on metsässä sikäli mukava vehje, että vakiona on hyvä maavara ja tasainen pohja (ei ole putkia, letkuja ja suodattimia siellä alla kuten muissa "peltotraktoreissa"). Tosin pohjapanssarillahan muutkin saa suojattua.

        Sylinteriputkien alapään tiivisteet ovat vanhempien Valmettien heikko kohta (asiasta keskustellaankin tuossa muutama viesti taaksepäin), joten tuo asia mm. kannattaa tarkistaa.


      • 305
        XXX kirjoitti:

        ... ja hinta korreloivat keskenään - mitä vähemmän ajettu, sitä kalliimpi. Ehkä mielellään alle 5000 tuntia ajettu, mutta mahtaneeko sellaisia löytyä? Netistä voisi selailla koneliikkeiden käytettyjen koneiden palstoja ja jos mukavan tuntuinen löytyy, niin kävisi katsomassa. Valmetti on metsässä sikäli mukava vehje, että vakiona on hyvä maavara ja tasainen pohja (ei ole putkia, letkuja ja suodattimia siellä alla kuten muissa "peltotraktoreissa"). Tosin pohjapanssarillahan muutkin saa suojattua.

        Sylinteriputkien alapään tiivisteet ovat vanhempien Valmettien heikko kohta (asiasta keskustellaankin tuossa muutama viesti taaksepäin), joten tuo asia mm. kannattaa tarkistaa.

        Valmetissa on sähkönen mittari eli siinä tulee aina tunti tunnista kun taas vanhoissa vehkeissä piti olla tietty kierrosluku ennenkuin tunnit raksutti.Eli Valmetin 5000 vastaa todellisia tunteja noin 3500 eli vasta sisäänajettu.


    • Valmet Jehu

      Tässä maassa löytyy vielä sellaisia todellisia työkaluja kuin Valmet Jehu. Jos tosissaan haluat metsässä saada tulosta aikaan ja olla rikkomatta vehkeitä, niin heitä nämä kuvitelmat pätevistä traktori peräkärry yhdistelmistä hiiteen.Tai onhan niitä mutta ne maksaa.. Hyvän vanhan metsätraktorin saa suhteellisen edullisesti ja varsinkin maatiloilla sillä pystyy muutenkin TÖIHIN!!!!...

      • jehu

        Metsäkone on kyllä selkeesti paras metsässä, mutta vanhassa koneessa 20 - 30 tuhatta tuntia ajetuissa sitten piilee omat risnkinsä: saa laittaa milloin mistäkin. Äkkiä halpa kone onkin kallis...


    • ääähntsio

      Osta case meillä ainaki tuo 845xl plussa on ollut helkkarin hyvä metsätraktori JD ois muuten tosi hyvä valinta ,mutta koppi liian ahdas ei saa penkkiä kääntyyn :(.Ja valmetista aina kuule kaiken laista eli en suosittele.

      • Jeremias Äimä

        Kyllä Saksalaasehen laatuhun voirahan suomes luottaa. kylä se vaan on just noin.


      • On vil oppimista

        Vaihde kepit on vaikeita valtrassa, ja mikä suomalainen se valtra enää on. Kyllä Case on traktoreiden kunkku.


      • laman torjuja
        On vil oppimista kirjoitti:

        Vaihde kepit on vaikeita valtrassa, ja mikä suomalainen se valtra enää on. Kyllä Case on traktoreiden kunkku.

        On aivan järjetöntä ostaa tuonti vehkeitä.
        Kyllä varmasti suomessa osataan tehdä laadukkaita tuotteita.
        Meillä on tuo asenne vähän vinshahtanut kotimaisiin tuotteisiin.
        Juuri sillä pidämme taloutemme pystyssä kun ostamme omia tuotteita.
        Ajattele omalta kohdaltasi jos työsi tulos olisi nolla ,millä eläisit.
        Rajansa se on tuonti tavarallakin.
        Ostetaan vaan valmetteja näihin hommiin niin moni saa elantonsa,ammatista riippumatta.
        Puutteitten kanssa on osattava elää.


      • l
        laman torjuja kirjoitti:

        On aivan järjetöntä ostaa tuonti vehkeitä.
        Kyllä varmasti suomessa osataan tehdä laadukkaita tuotteita.
        Meillä on tuo asenne vähän vinshahtanut kotimaisiin tuotteisiin.
        Juuri sillä pidämme taloutemme pystyssä kun ostamme omia tuotteita.
        Ajattele omalta kohdaltasi jos työsi tulos olisi nolla ,millä eläisit.
        Rajansa se on tuonti tavarallakin.
        Ostetaan vaan valmetteja näihin hommiin niin moni saa elantonsa,ammatista riippumatta.
        Puutteitten kanssa on osattava elää.

        osta leyland paras maavara 56cm koukun alla. takavetoinenkin hakkaa pienemmät nelivedot kun hyvät ketjut. olen valmetillakin ajanut 605 4 ja lelu menee yhtä hyvin jopa paremmin kun ei joka kantoon jää kiinni. tuosta valmetista meni moottori vaikka vasta 5000 tuntia mittarissa ja kytkin on vaihettu 2 kertaa
        vaikka ei ole etukuormaajaa. lelulla ajettu 15000t eikä ole tarvinnut mootto remonttia tehdä


      • Minulla on Case 956 XL. Yhden kerran erehdyin ajamaan sillä pellon reunassa pajupensaan ylitse, kun työntelin etukuormaimella kantoja ja niitä pajupensaita hieman loitommalle. Case sammui justiin! Polttoaineletku irtosi tankilta. Siinä on oikeasti niin maan perrr..usteellisen monta arkaa kohtaa alustassa ettei sitä saa sänkeä karkeampaan maastoon viedä ainakaan ilman pohjapanssaria!

        Miellyttävä ohjaamo, melkoisen tehokas moottori, hyvät ajo-ominaisuudet, mutta ei ainakaan tuota minun Caseani saa ihan oikeasti viedä metsään. Vanhemmilla 80 ja 90 sarjan Fiateilla minä metsäajot suoritan, ne kestävät ja kiskovat kyllä aloittajan vaatimat kyntöauratkin pellolla.


      • casemanni
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Minulla on Case 956 XL. Yhden kerran erehdyin ajamaan sillä pellon reunassa pajupensaan ylitse, kun työntelin etukuormaimella kantoja ja niitä pajupensaita hieman loitommalle. Case sammui justiin! Polttoaineletku irtosi tankilta. Siinä on oikeasti niin maan perrr..usteellisen monta arkaa kohtaa alustassa ettei sitä saa sänkeä karkeampaan maastoon viedä ainakaan ilman pohjapanssaria!

        Miellyttävä ohjaamo, melkoisen tehokas moottori, hyvät ajo-ominaisuudet, mutta ei ainakaan tuota minun Caseani saa ihan oikeasti viedä metsään. Vanhemmilla 80 ja 90 sarjan Fiateilla minä metsäajot suoritan, ne kestävät ja kiskovat kyllä aloittajan vaatimat kyntöauratkin pellolla.

        kyllä tuo 705 on ehdottomasti paras noihin ajatelmiisi ja se on vielä pieni ruokainenkin kokoisekseen, oli itelläkin joskus, nytkin on kaksi casea ja yks haitekki, vallulla ilman muuta metsään ja kun koneita käy hallissa katsomassa vain vallun alusta on kuiva, vaikka siinä on eniten tuntea;) se siitä casen laadusta, muutenkaan siihen ei ole tehty muuta, kuin öljyjä vaihdeltu,, noissa caseissa on tämän tästä huoltomies tutustumassa.


      • ISO MIES
        casemanni kirjoitti:

        kyllä tuo 705 on ehdottomasti paras noihin ajatelmiisi ja se on vielä pieni ruokainenkin kokoisekseen, oli itelläkin joskus, nytkin on kaksi casea ja yks haitekki, vallulla ilman muuta metsään ja kun koneita käy hallissa katsomassa vain vallun alusta on kuiva, vaikka siinä on eniten tuntea;) se siitä casen laadusta, muutenkaan siihen ei ole tehty muuta, kuin öljyjä vaihdeltu,, noissa caseissa on tämän tästä huoltomies tutustumassa.

        OISKO T191 VALTRA HYVÄ RATTORI


      • metsään menevi mieli
        ISO MIES kirjoitti:

        OISKO T191 VALTRA HYVÄ RATTORI

        ihmeellinen häkki joka löytyy turvesuolla töissä olevista traktoreista nokalta, lähes kaikissa se on mutta valmeteissa oon nähny sen vain kahdessa. naapurini väitti että se verkko laskee ilman virtausnopeutta jäähdyttimen kennolle jolloin se ei likaannu niin helposti. voiko näillä tratoreilla siis pienemmillä kuormata kuivassa metsässä puita, varsinkin lehtipuu ja kuusikkopalstoilla nippuja nostellessa ilmassa paljonkin moskaa, samoin silloin kuin haketan naapurin isännällä ja siinä vieressä joudun touhuamaan hiiapin kanssa. että pärjääkö ilman tuota häkkiviritelmää


      • dbgsdfv
        metsään menevi mieli kirjoitti:

        ihmeellinen häkki joka löytyy turvesuolla töissä olevista traktoreista nokalta, lähes kaikissa se on mutta valmeteissa oon nähny sen vain kahdessa. naapurini väitti että se verkko laskee ilman virtausnopeutta jäähdyttimen kennolle jolloin se ei likaannu niin helposti. voiko näillä tratoreilla siis pienemmillä kuormata kuivassa metsässä puita, varsinkin lehtipuu ja kuusikkopalstoilla nippuja nostellessa ilmassa paljonkin moskaa, samoin silloin kuin haketan naapurin isännällä ja siinä vieressä joudun touhuamaan hiiapin kanssa. että pärjääkö ilman tuota häkkiviritelmää

        Massey ferguson 3070.


    • valtra mies

      Olen itsekkin valtran miehiä, jotta eherottomasti kannatan valamettia kyllä se niin on kun sanotaan, että valmetti menöö vaikka puuhun jos haluaa, jos muun merkkisen hommaa niin sitten on joka ikinen päivä huoltomies pihas, kun vallun ostaa ja siihen joskus muistaa vaihtaa puhtaat öljyt suodattimet niin ei huoltomiestä tarvi

    • Anonyymi

      Ei mistään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan Emma gaala.

      Luuleeko Martina olevansa koko Emmagaalan pääjehu vai mikä on? Monta päivää jo laittanut itseään gaalaa varten,ja tottakai, pois kotoa hotelliin pakko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      3346
    2. Erika Vikman Emmagaalassa

      Luulin nähneeni tuolta harakalta kaiken, mutta erehdyin. Mikä hiton riepu sillä on päällä? Hirveä ilmestys!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      2749
    3. Ilman heijastinta ?

      Kauhavalla lenkkeilijä menehtyi auton törmättyä päin. Kyllä se heijastin on halpa henkivakuutus pimeällä, toki ei ole tietoa että onko heijastinta käy
      Kauhava
      16
      2186
    4. Olen tajunnut että tein virheen

      Kun meidän yhteys katkesi. Olisit ollut se oikea nainen mulle, miten enää voisin asian korjata? Olen pahoillani.
      Ikävä
      129
      2034
    5. Pilaa sun tunteista

      Sitähän minä vaan teen täällä. Ootko tajunnut?
      Ikävä
      398
      1930
    6. Sofia lähti taas matkalle

      sinä ja minä emme....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1534
    7. Martina, uusi hirviö Jocelyn Wildenstein

      Emma gaalan matolla Martinan esiintyi tänään, naama muuttuneena hirviön kaltaiseksi, kuten överi kauneusleikkauksia itselleen tehnyt Jocelyn Wildenste
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      1446
    8. Kerro itsestäsi jotain, joka tulisi todennäköisesti yllätyksenä kaivatullesi

      Hyvässä tai pahassa. (Mutta mieluummin tietysti olisi kiva kuulla niitä hyviä asioita!)
      Ikävä
      122
      1428
    9. Miehen malli ja rooli tässä yhteiskunnassa

      Eli olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että miehen rooli on ollut murroksessa jo vuosikymmenien ajan ja yhä edelleen se on vähän hakusessaan. En ole
      Sinkut
      237
      1115
    10. 82 prosenttia kannattaa Natoa!!!

      SUOMALAISTEN Nato-jäsenyyden kannatus on koko ajan vahvistunut ja vankistunut. IS:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan 82 prosenttia on sit
      NATO
      266
      1029
    Aihe