Muistelen joskus kuulleeni, että rautateiden valo-ohjausjärjestelmä poikkesi jotenkin maantieliikenteen valoista ja jotain viestivalojakin(?) vaihdevalojen lisäksi. Miten se on?
Onko eri maissa erilaisia?
Rautateiden valojärjestelmä
3
384
Vastaukset
- Hårrastaja
Pääsääntöisesti perusvärit ovat punainen, keltainen, vihreä ja valkoinen, signaali voi olla kiinteä(sti palava) tai vilkkuva. Lisäksi on mm. numero-opastimia.
Eri maiden opastinkuvia löytyy mm. osoitteesta
www.railfaneurope.net/pix/nn/signalling/ (korvaa nn maan koodilla, esim. fi / at / de, koodit löytyvät www.railfaneurope.net-sivuilta, josta pääsee myös samoihin listoihin linkkien kautta, siis esim. www.railfaneurope.net/pix/de/signalling/ -> Saksan kuvia)
ja suomalaisia mm.:
Vaunut.org
Suomen rautatiekuvia, hakuun: opastin
TraFin (Liikenteen turvallisuusviraston) rautatieliikenteen säädöskokoelmasta (?) http://www.trafi.fi/filebank/383-TraFi_Saadoskokoelma_www.pdf
-----
Linkkejä eri maiden rautatieliikenteen hallinnointiorganisaatioihin:
http://www.trafi.fi/rautatiet/linkit
Kaikissa EU-maissa on EU-lainsäädäntöön perustuen Suomen tapaan Liikennevirasto ja Liikenteen Turvallisuusvirasto, joiden sivuilla jossakin on selvitys käytettävistä opastimista ja niihin liittyvistä säännöistä
Lisäksi hakukonehakua rautateiden opastinjärjestelmä, signal järnväg tai railway signalling kannattaa kokeilla, kuten myös Wikipediaa.- valokaari...
Kiitos, Hårrastaja. Olit nähnyt ison vaivan.
Tuon ensimmäisen linkin
http://www.railfaneurope.net/pix/fi/signalling/pix.html
Alemman kuvan
http://www.railfaneurope.net/pix/fi/signalling/fisignals.jpg
kuvatekstiä jäin ihmettelemään
“Two main signals with distant signals. There is a train coming on right track and route is clear to next signal, which is red.”
Oikeanpuoleisen raideparin päällinen ohjain on vihreänä ja teksti kertoo junan tulevan sillä oikeanpuoleisella ( There is a train coming on right track. ). Näinkö se tosiaan menee?
Toinen kummastukseni, että seuraava tuleva opastin olisi punainen olisi tässä edeltävässä mielestäni vihreän lisäksi keltainen ( route is clear to next signal, which is red. ).
Yritin etsiä vastausta
http://www.trafi.fi/filebank/383-TraFi_Saadoskokoelma_www.pdf
4. KANSALLINEN LAINSÄÄDÄNTÖ: MÄÄRÄYKSET
osa I Rautatiejärjestelmän opasteista, opastimista ja liikennöintiin liittyvistä merkeistä (RVI/1091/412/2009)
En löytänyt ko. lauseita puoltavaa. Onkohan siinä tullut virhe vai onko oma ymmärrykseni vajavainen?
- Märklin_ukko
En nyt ihan ymmärrä kysymystäsi, mutta kuvassa vasemman raiteen pääopastin näyttää SEIS. Vasenta raidetta pitkin tulijan olisi siis pysähdyttävä.
Oikean raiteen pääopastin näyttää AJA ja seuraavan pääopastimen esiopastin näyttää, että seuraava pääopastin on asennossa seis. Tämän kohdan saa siis oikean puolista raidetta pitkin ohittaa, mutta pitää varautua parin kilometrin päässä pysähtymään seuraavan pääopastimen eteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2604596Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit432776Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061604Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
- 471119
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116