Hei
Menevätkö poltetut tuikkukynttilät metallijätteeseen?
Tuikkukynttilät?
15
6023
Vastaukset
- mitäjää.
onko se metallia mikä siitä jää?
- Kierrättäjä1
Tuikkukynttilöiden ja muidenkin kynttilöiden metallikuoret kuuluvat metallinkeräykseen. Niistä vaan pitää ensin katsoa, onko talijäämiä hirveästi. Itse teen niin, että laitan talijäämät roihukynttilöihin ja niin niidenkin paloaika pitenee huomattavasti.
- ap
Joo, taisin ilmaista asiani vähän epäselvästi.. Eli siis kyse oli tosiaan tuikkukynttilöistä, joissa on metallikutori (näitähän löytyy myös muovikuorilla ym...).
Lähinnä mietin juuri tuota talijäämä-asiaa, kun kyllähän niitä talijäämiä usein jää jonkun verran, eli estääkö ne metallikuoren laittamisen metallikeräykseen?
Lehdessä oli juuri joku artikkeli kierrätyksestä, missä sanottiin, että metallijätekeräys ei ole niiiiiin tarkkaa, esim. muoviosien ym. suhteen, mutta eipä siitä nyt sitten saanut kauhean hyvää käsitystä sitten, että mitä sinne voi laittaa... - Kierrättäjä1
Kuten jo aiemmin sanoin, talijäämät pois. Metallinkeräykseen laitetaan vain metallia, sen pitäisi olla ihan maalaisjärjelläkin selvää.
Artikkelin, jonka olet lukenut, tarkoittaa sitä, että esimerkiksi deodoranttipulloista ei tarvi poistaa muoviosia, vaan ne irtoavat käsittelyssä, sama juttu vaikka säilykepurkkien papereilla. Mutta tälijäämät on poistettava ja ne voi polttaa vaikkapa roihukynttilässä. - ap
Ok, kiitos vastauksesta, taisin lukea kaikki vastaukset vähän kiireessä.. Mutta tätä tosiaan hain, eli ne talijäämät tulee poistaa..
- sepalaapois..
ja hössön hössön.
ajatelkaapa nyt järjellä,jos sellaista on satuttu jakamaan.
jos kerralla laitetaan 10000kg metallia sulatukseen,niin mitä merkkaa kilo kynttilän talia seassa?
-ei yhtään mitään!!- Kierrättäjä!
Kuten jo aiemmin täällä sanoin, metallinkeräykseen kuuluu vain metallia. Tarvittaessa ylimääräiset ainesosat on poistettava, esim. talijäämät.
Pienikin määrä jotain muuta saattaa tuhota ison erän. Enkä puhu nyt pelkästään metallista, vaan esimerkiksi muovipussi paperinkeräyslaatikossa saattaa tuhota isoja määriä keräyspaperia!
- tultaperseenalle
Paskat ne mitään nykypäivänä tuhoa, meneehän metallinkeräykseen: pakoputket, iskarit, yms. kyllä ne siellä masuunissa sulaa kaikki!
- sepalaapois
metallinkeräyksessä ei ole tuollaisella talimäärillä mitään merkitystä.
romut kipataan sulattoon,jossa lämpötila on ainakin 1600C,joten kyllä siellä kynttilän tali palaa pois,mutta sitähän ei puunhalaajat voi tajuta,kun se järki kerkesi mennä naapuriin,kun piti puita halata. - Yualle
Kyllä menevät ja talijäämähän on palavaa ainesta.
Siten no probs, talijäämähän vaan kiihdyttää sulamisprocessia, joka metallikuorta kierrätyksessä kohtaa =) - Taliaivo_
Tuikkukynttilöissä käyteään parafiinia, ei siis steariinia/talia. Hyvälaatuiset tuikkukynttilät palavat vedottomassa paikassa yleensä loppuun joten mitään kaavittavaa ei löydy.
- Tinatar
Mäkin ihmettelen,miten sen lopun talijäämän (tai mitä steariinia se nyt sitten onkin) edes sieltä tuikusta saa kaavituksi niin tarkkaan pois.
Miten te siis saatte ne ylimääräiset talijäämät sinne roihuihin? Rapsuttelette jollain veitsellä vai? Ja sitten ne roihut palaa huomattavastikin kauemmin, kun siellä on muutama hitunen jostain tuikusta jäänyttä talia mukana?
Ei jumankauta, en takuulla rupea moiseen hommaan, ei niitä loppujäämiä sieltä mihinkään tarvitse raaputella. Jos kerran sinne saa dödöpullonkin laittaa muoviosineen, niin jo nyt on kumma jos ei jotain tuikkua mitättömine talijäänteineen.
Ja pilaako todella joku muovipussi paperinkeräyksessä ison erän jätepaperia? Mistä tuon tiedät? Onko faktaa tarjota tästä tiedosta?
Lehtien ja muiden postien välissä tulee jos jonkinlaista ylimääräistä mainosta ja niissä on joskus jopa muovia mukana. Onko pakko ruveta kaikki selaamaan ja tarkastamaan läpi? Minä ainakin heitän mainoskuoretkin suoraan jätepaperilootaan vaikka niissä olisi sisällä mitä.- Kierrättäjä1
Sitä en tiedä, minkälaisia ja miten ootte tuikkujanne poltelleet, mutta itselleni on sattunut muutaman kerran, että talia on jäänyt huomattavat määrät. Ei muuta kuin muovirasiaan odottamaan roihun polttamista ja useammasta talijäämästä yksi roihu on palanut noin 2-4 tuntia kauemmin, mitä paketissa lukee.
Ulkona tulee poltettua muovikuorisia isompia kynttilöitä ja niihin reunoihin jää monestikin poltettavaa kynttilää, jonka olen hyödyntänyt roihuissa.
Tässä on suora linkki kotitalouksien paperinkierrätykseen. Sama ohje on koko maassa:
http://www.paperinkerays.fi/asukkaille/asukkaille-/lajitteluohjeet
Ja jos lukutaito on mennyt tai et jaksa lukea, niin tässä lyhyt tiivistys:
"Tärkeää:
Ethän niputa lehtiä narulla tai pakkausteipillä
Ei muovikasseja eikä ruskeita paperikasseja"
Tämmöisiä ohjeita ei turhaan laiteta.
- Kierrättäjä1
Semmoista vielä, että mikä ihmeen hirveä haloo tästä on syntynyt. Metallinkierrätys "ohjeissa" lukee, että tarvittaessa talijäämät on poistettava. Täällä "vastustajat" ovat lukeneet vain puolet tekstistä ja päätelleet ohjeet ihan päin mäntyä.
Olen kirjoittanut aikaisemmin näin:
6.11.2011 18:31
"Tuikkukynttilöiden ja muidenkin kynttilöiden metallikuoret kuuluvat metallinkeräykseen. Niistä vaan pitää ensin katsoa, onko talijäämiä hirveästi."
28.1.2012 20:17
"Tarvittaessa ylimääräiset ainesosat on poistettava, esim. talijäämät."
HUOM! Mitä teidän mielestänne nämä sanat tarkoittavat. Ensimmäisessä kohdassa sana "hirveästi" ja toisessa lauseessa "tarvittaessa"!
Kannattaisiko ensin lukea lauseet kunnolla loppuun, ennen kuin aletaan hirveästi moittimaan minun kirjoituksiani ja vastustelemaan yleisiä kierrätysohjeita. Voisin tässä samalla kertoa, että tiedän, mistä puhun, olen nimittäin lukenut asiasta eri lähteistä ja keskustellut myös erään jäteyhtiön kierrätysneuvojan kanssa. Olen jo muutaman vuoden ajan "harrastanut" täydellistä kierrättämistä, eli vältellyt sekajätteen ja näin ollen kaatopaikkajätteen aiheuttamista! - kierrosvielä
minäkin just kierrätin hiiren loppuunkuluneen pariston samaan roskaastiaan,missä on kaikki muukin jäte.
ja hyvin kiertää..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569