Valvotut tapaamiset

Kuokkalaan

Onko kellään kokemuksia valvotuista tapaamisista, kauanko ne yleensä kestää ja mikä on niiden jälkeen tapaamismuoto. Minkälaisia kokemuksia ja kohtelua olette saaneet lähivanhempana turvakodilta jossa tapaamisia järjestetään ? Itse olen siis vanhempi joka vie lapsen tapaamaan toista vanhempaa.

15

4175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18

Turvakodilta ei ole kokemusta, mutta laitoksessa etävanhempi tapasi lasta. Minä lähihuoltajana vaadin tapaamiset valvotuiksi, koska etä ei erota oikeaa väärästä ja kuormittaa lasta ihan itseaiheutetuilla töppäyksillään ja anoo sääliä.

Laitos ei ottanut vastuuta, vaan sain kuulla lapselta iloisia uutisia miten Etä aikoo perustaa firman missä sitten yhdessä voivat lapsen kanssa puuhastella...huh...vuosien vankilakierre siis oli takana ja raha-asioissa hän ei vaan pärjää: aina on pitänyt ottaa toisen omaa ja kaikki kaverit on samanlaisia.

Samoin laitos antoi Etän puhua kostosuunnitelmistaan minua kohtaan, kun olin aikanaan muuttanut tuntemattomaan osoitteeseen (hän uhkaili tulla tappamaan meidät)! Etä on uskomattoman aggressiivinen ja uhkaileva, joten ehkäpä laitos vain ei halunnut lotkauttaa korvaa noille satuiluille kun oli helppoa jättää lapsi Etän kanssa haastelemaan keskenään.

-Voitko vaaatia miespuolista vartijantapaista paikalle? Vai onko valvottu tapaaminen tarpeellinen?

• yx_isi

Sossu niitä yleensä järjestää, mun kohdalla oli ruhtinaalliset 2 tuntia kuukaudessa tapaamisaikaa. Yleensä oli joku hapannaama ämmä kyttäämässä ja puuttui jopa keskusteluun.

• Tiedoksi.

• kuokkalaan
        Tiedoksi. kirjoitti:

Ensi ja turvakotien liiton sivustota löytyy tietoa.

Lapsen ja hänestä erossa asuvan vanhemman tapaamiset.

Lue ja ota yhteyttä, mikäli on kysyttävää.

http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/liitto/tiedotteet/?x1564214=1747999
        ---

Joo olen nettissä istunut ja lukenut kaikenlaista, mutta mua kiinnostaakin kuulla ihan että minkälaista palvelua ovat saaneet ja kokemuksia tapaajalta ja viejä vanhemmalta. Tuo liiton sivu tuntuu aika turhauttavalta loppupelissä vaikka itsekin luulin että noh siellähän asiat on juurtajaksain kerrottu.

• kuokkalaan

kiitos teille jo kokemuksistanne. Olen siis lähivanhempi joka vie lapsen tapaamiseen. Isä tosiaan on vankilassa ja tulee sieltä tapaamaan lasta vartijan kanssa. Mietityttää että kauanko voin vaatia valvottuja ja kuinka sitten niiden jälkeen jatko.. meillä myös tuota uhkailua ja lähestymiskieltoa..
      Musta tuntuu että oon paha paha äiti järjestäjän mielestä ja mun sanomisia ei kauheasti siellä tapaamispaikassa kuunnella, paska maku jäi.

• Tapaamiset.

• 17

Tarkoitatko, että olisit paha, koska tapaaminen on valvottu? Turvakotiko suhtautuu happamasti?

Minkä ikäinen lapsui on ja haluaako hän tavata isää? Jos ei halua tavata, niin eikös häntä pitäisi kuulla? Eikös hänkin voi laatia lähestymiskiellon?

Moni Etä manipuloi törkeästi lasta/lapsiaan, puhuu pahaa siitä joka ottaa lapsesta oikeasti vastuun: Minusta sinulla on oikeus kertoa ilman värityksiä millainen isä ihan oikeasti on ja minkä takia siellä turvakodilla on vartija. Ei tietty saa pelotella, mutta jotenkin tuntuu, että jos isä on väkivaltainen, niin kyllä siitä saa lapselle sanoa. -Jossainhan jokin raja pitää tehdä jo senkin takia, että lapsi ymmärtää miksi olette eronneet.

Saa sanoa esim että isä onkin sairas etkä tiennyt sitä silloin kun tutustuitte; että isä ei olekaan oikein antanut turvaa vaikka omassa kodissa pitäisi juuri olla iloa ja turvaa. Ja jos isä puhuu ikävästi äidistä, niin sepä ei ole totta.

Sostyöntekijät ohjeistavat joskus ihan kummasti että lapsen isäsuhdetta pitää pitää yllä ja että se on arvokas. Minusta se ei ole lapselle reilua ja se vetää mattoa vastuuvanhemmalta, jos siis isä (tai tietty äiti) on jopa väkivaltainen ja uhkaileva. -Saisitko esim Tukinaisesta neuvoa ja tukea? Nuo uhkailevat miehet saavat äidin tuntemaan itsensä mitättömiksi (se on väkivallan seurausta) ja burn out tulee kyllä helposti kun toinen mitätöi ja vähättelee ja kiristää.

Kannattaa hakeutua johonkin väkivaltaryhmään. Toivottavasti saat jotakin ratkaisua tulevaisuuteen. (Yhtä ihmistä on helpompi lähteä pakoon kuin väkivaltaista viranomaiskoneistoa).

• kuokkalaan
        17 kirjoitti:

Tarkoitatko, että olisit paha, koska tapaaminen on valvottu? Turvakotiko suhtautuu happamasti?

Minkä ikäinen lapsui on ja haluaako hän tavata isää? Jos ei halua tavata, niin eikös häntä pitäisi kuulla? Eikös hänkin voi laatia lähestymiskiellon?

Moni Etä manipuloi törkeästi lasta/lapsiaan, puhuu pahaa siitä joka ottaa lapsesta oikeasti vastuun: Minusta sinulla on oikeus kertoa ilman värityksiä millainen isä ihan oikeasti on ja minkä takia siellä turvakodilla on vartija. Ei tietty saa pelotella, mutta jotenkin tuntuu, että jos isä on väkivaltainen, niin kyllä siitä saa lapselle sanoa. -Jossainhan jokin raja pitää tehdä jo senkin takia, että lapsi ymmärtää miksi olette eronneet.

Saa sanoa esim että isä onkin sairas etkä tiennyt sitä silloin kun tutustuitte; että isä ei olekaan oikein antanut turvaa vaikka omassa kodissa pitäisi juuri olla iloa ja turvaa. Ja jos isä puhuu ikävästi äidistä, niin sepä ei ole totta.

Sostyöntekijät ohjeistavat joskus ihan kummasti että lapsen isäsuhdetta pitää pitää yllä ja että se on arvokas. Minusta se ei ole lapselle reilua ja se vetää mattoa vastuuvanhemmalta, jos siis isä (tai tietty äiti) on jopa väkivaltainen ja uhkaileva. -Saisitko esim Tukinaisesta neuvoa ja tukea? Nuo uhkailevat miehet saavat äidin tuntemaan itsensä mitättömiksi (se on väkivallan seurausta) ja burn out tulee kyllä helposti kun toinen mitätöi ja vähättelee ja kiristää.

Kannattaa hakeutua johonkin väkivaltaryhmään. Toivottavasti saat jotakin ratkaisua tulevaisuuteen. (Yhtä ihmistä on helpompi lähteä pakoon kuin väkivaltaista viranomaiskoneistoa).

Niin kyllä mulle tuli tunne että olen huono ihminen kun valvottuja vaadin ja tuli tunne myös että minusta ei siellä pidetä.. sellanen katsotaan ylhäältä alas ja aivan sama mitä sanon.
        Lapsi on niin pieni, lähes vauva.
        Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta estää heitä tutustumasta toisiinsa, mutta ihan lapsen turvallisuuden vuoksi kyllä haluan valvotut mitä kaikkea olen itse kokenut isän vuoksi.

• Kaikkiin sattuu

Valvotuista tapaamisista laitoksissa kannattaa pyrkiä eroon , ellei valvontaa tarvitseva osapuoli ole aivan hillittömän väkivaltainen, kokopäivänarkkari tai pedofiili. Muitakin vaihtoehtoja valvotuille tapaamisille on kuin ensi- ja turvakoti esim. kirkolla ja joillain järjestöillä on tapaamispaikkoja.

Valvotulle tapaamiset ovat keskimäärin turhauttavia. Valvoja kirjaa ylös vain negatiiviset asiat. Esim. huoltajuuskiistassa turhaan syytetylle isälle , joka sai rauhassa olla isä ennen eroa valvonta on katkeraa. Kyttäys varmasti haavoittaa sydänjuuria myöten.
      Aidosti väkivaltainen taas saa syyttää tilanteesta vain itseään.Hoitamattomana väkivalta yleensä uusiutuu ja valvontahan on nimenomaan lapsen turvaksi.

Valvontaa tarvitsematon osapuoli ja koko perhe leimaantuu helposti valvottavan mukana roskasakiksi ja saa sen mukaista kohtelua.

Myös viejää ja lasta kytätään helposti valvotuissa tapaamisissa. Valvonta ei koske vain virallisesti valvottua.

• kuokkalaan

Tuo kirjoituksesi on varmasti niin totta. Itse olen halunnut meille valvotut tapaamiset koska isä ei ole lapsen kanssa juurikaan ollut, kyse on vauvasta. Isä on tosiaan väkivaltainen ja huumausainetaustainen, saattaapa jotain mielenterveysongelmiakin löytyä.
      En siksi halua valvottuja että kiusaa tekisin tai haluaisin hankala olla, vaan siksi että hänellä ei pienistä ihmisistä ole kokemusta ensiksikään ja ihan noiden tautojenkin vuoksi jo. Minulla on kyllä omat pelkoni häntä kohtaan. Lasta en usko hänen vahingoittavan.

Minua edelleen kiinnostaisi tietää minkälaista kohtelua muut on saaneet tapaamispaikasta ja kokemuksista yleensä. Kauanko ovat valvotut toimineet ja missä vaiheessa esim tuetut tapaamiset yleensä alkaa.

• 35

Nimim "Kaikkiin sattuu" ottaa esiin sen inhan käytännön, jossa todellakin tapaamisen valvominen vain vahingoittaa osapuolia.

Väkivaltaryhmässä ehkä voi ottaa esille tuon oman pelon ja miettiä miten sen voisi erottaa mahdollisesta faktasta että lapselle ei tapahdu pahaa. Se on aika hirveä asetelma äidiltä vaatia. -Onhan se muuten totta, että kyllä lapsi on myös silloin kohteena, jos se on väkivaltaa ollut näkemässä. Se on pelottavaa.

Ehkäpä tosiaan kannattaisi miettiä jotakin toista tilaa kuin turvakoti, jos siellä kerta ollaan happamia. Sinä et tee todellakaan mitään väärää vaan välität lapsesta ja turvakodin pitäisi tuo pointti ilman muuta tajuta, mutta kaikki on niin toisin kuin muinoin :(

Kannattaa säilyttää tuo linja, että et salli isän olla keskenään lapsen kanssa, koska jo uhkaava käytös isän puolelta vihjaa siihen, että hän tulee puhumaan kasvattajasta eli sinusta kitkeriä tai halventavia asioita jatkossa. Tuollainen "isä satunnaisesti" -tyyppi joka tulee, kun hänen aikatauluun sopii, aiheuttaa lapsessa hämmennystä.

Onko sinulla lastenvalvojaan hyvä suhde? Hänen kanssa voisit kirjata tapaamisen käytännöt paperille. Käytännössä olet yksihuoltaja. Pienperheyhdistykseltäkin voit varmasti saada tietoja miten toimia kun puoliso pelottaa.

Yksi mahdollinen taho on kääntyä kunnan sosiaaliasiamiehen puoleen ja kertoa että koet turvakodin arvostelevan sinua.

Väkivaltainen ihminen ei ole sinut itsensä kanssa ja saa muiden elämän kauheaksi ja turvattomaksi. Ja siihen vielä ne pullistelut niin voi auta armias, miten sellanen syö ihmistä.

Yksi lohtu on ainakin nyt se, että voit viettää kahdenkeskisiä hyviä hetkiä lapsosesi kanssa ilman välitöntä vaaraa kun mies on vankilassa...silloin osaa nauttia vapaista valinnoista että mitä lapsen kanssa SAAKAAN tehdä! -Sit on viel'ä perhekahvilat, mutta niissä saattaa käydä nokkimisjärjestysemoja ja se on tyhmää.

• kuokkalaan

Hei, kiitos vinkistäsi "35", katselenkin tuon yhdistyksen huomenna.
      Joo on minulla hyvät välit lastenvalvojan kanssa ja joitain vinkkejä häneltä olenkin saanut, samoin neuvolalta, jossa on myös ollut helpotus kun saanut puhua.
      Kyllä olen yksinhuoltaja ihan virallisestikin.

Nautin lapsestani täysin siemauksin joka päivä, mutta takana elää pelko toisen vapautumisesta ja tosiaan siitä mitä hän keksii vapauduttuaan..

• Isukki?

Valvottu tapaaminen kestää 2-4 tuntia...
      Omakohtaisia kokemuksia.
      Sosiaalitoimi on ex:n kanssa alusta asti estäneet lapsen huollon,
      tapaamisoikeuden ym.
      Tenavatupa/ turvakoti katsonut yli 60 tunnin sos. työnteekijän
      lausunnoilla ettei huollon ja tapaamisen estämiselle ole mitään
      laillisia perusteita, ex ja sossu toista mieltä ja käräjäoikeus
      menee sossun ja ex:n perässä, lapset eivät saa tenavatuvan
      tapaamistenkaan jälkeen tapaamisoikeuksia isäänsä kuin
      minimaalisesti, 12h/kk... perusteita ei ole annettu.
      Oikeuslaitos ei suostu käsittelemään asiaa, sossu ja ex ovat katkaisseet lapsen rakastavan suhteen isäänsä pysyvästi!!!

• 26

tsermppiä! Tunteeko ex sen sos.tt:n vai kuinka noin voidaan ylipäätään tehdä? Jos osaat antaa perushoivaa ja ehdotonta rakkautta, niin mikä siinä VOI olla?

Sun kai kannattaa siellä turvakodilla ja tenavatuvalla kertoa sadun kaltaisesti millasessa tilanteessa teidän "perhe" elää? Ei osoitellen, vaan niin, että lapsi empatiseeraa myös sinua (jos exä esim mustamaalaa, eihän sitä tiedä). Olet varmasti kitkerä!! Saatko turvakodin tai tenavatuvan tahoilta tukea tuohon epäreiluuteen? Entä lastenvalvoja?

ps. eihän huostaakaan saa tehdä ilman painavia syitä. Kummaa kun ei ole perustelua...-voiko ex ajatella, että sinulla on erilainen arvomaailma? Se ei oikeuta exää tai sossua tollaseen.

• kuokkalaan

Kiitos isukki, millä perusteella ovat tuon tehneet ? Meillä on alusta asti huoltajuus ollut minulla, tapaamisia en estä kunhan näin alkuun ovat valvottuja. Itseäni vaan exän tausta, käyttäytyminen ja tän hetkinen olinpaikka kauhistuttavat, samoin puheet joita on mulle puhunut. Isä ei ole mikään pulmunen ja sillä kauhulla odotan päivää jollon joudun lapsen hänelle luovuttamaan esim vkon lopuksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      200
      4128
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      241
      3304
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2331
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2245
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1933
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1589
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1236
    8. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    9. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1188
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1111
    Aihe