Voi luoja !

Nastysi

Tää TEINIÄIDIT- JA ISÄT kategoria on tehty vartavasten alle 20v ja alle 18.v vanhemmille, miksi teidän siis pitää tulla tänne purnaamaan teinivanhemmuudesta ?! Olisitte ylpeitä, että joistain on kantamaan se suuri vastuu, jonka pieni vauva tuo tullessaan. Jättäkää pois se turha kitiseminen ja olkaa tyytyväisiä, että on olemassa myös vastuuntuntoisia teiniäitejä- ja isiä, kaikki eivät biletä ja ryyppää tms. niinkuin usein niin oletatte ! Huhh, helpottipas tää pieni avautuminen :D Käykää myös katsomassa teiniäidin blogia osoitteessa; http://nastysi.blogspot.com/

35

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumpejompe

      Valitettavasti itse en ole törmännyt kuin tasantarkkaan YHTEEN teiniäitiin, joka ei olisi esimerkiksi polttanut tupakkaa 90% raskausajasta. Ja tunnen teiniäitejä NELJÄKYMMENTÄ kappaletta. He ovat kaikki eri puolilta Suomea, eri lähtökohdista.

      Lähes kaikkia kuitenkin yhdistää se, että taustalla on ollut enemmän tai vähemmän vastoinkäymisiä vanhempien kanssa, jotain masennusta/itsetuhoisuutta tai jotain läträystä viinalla ja jopa huumeilla, ja suurin osa on ollut jossain laitoksessa, sen takia että on riehuttu ja koulu on mennyt päin prinkkalaa jne.
      Nämä ihmiset kuvittelevat olevansa jollain tapaa hyvinkin kypsiä, heitä ei saa kritisoida mistään, ja he eivät todellakaan ole hyviä äitejä vaan täysin lapsia vielä itsekin. On surullista, HYVIN surullista, jos lapsi kasvattaa toista lasta.

      "1) Eiks se oo hienoo et joistain nuorista on kantamaa "tekonsa seuraukset" ?"
      - Se on hienoa, jos nuori on siihen itse valmis. Lapsi pitää elättää 100% itse, toki monilla vanhemmat tukee jne, mutta heillä tai kenelläkään muullakaan ei ole mikään pakko niin tehdä, ja sossunrahoilla eläminen ei mitään herkkua ole.

      "2) Täähän on just sitä vastuun kantamista. Ja jos yks nuoriäiti/isä juo päivittäin tms, ni ei se tarkota, et kaikki olis samanlaisia."
      - Ei tarkoitakaan. Kuitenkin TILASTOLLISESTI ja OMIEN KOKEMUSTENI kautta olen huomannut, että suurin osa teiniäideistä esimerkiksi polttaa tupakkaa. Myös raskaana. Eikä imetä lastaan, korvikkeet on niin helppo vaihtoehto, tai jos ei heti kerralla ala maitoa herua rinnoista, niin ajatellaan että sen imettämisen voi jättää sikseen, eikä edes vaivauduta ensin kysymään apua asiaan.
      Kaikilla kyse ei myöskään ole vastuun kantamisesta, vaan lähinnä säälitään sitä vauvaa jollain tavalla, ja ajatellaan, että se varmaan itkee siellä kohdussa jos äiti sattuisi ajattelemaankaan aborttia (kaikkihan tietävät ne ketjukirjeet yms, missä vedotaan aborttiin kirjoittamalla lapsen näkökulmasta tyyliin "äiti, mitä sinä teet minulle, äiti, synnytä minut!").

      "3) Ja tää ! VOI UOJA ! :o Millä lailla lapsen saaminen on suvun häpäisemistä ? Päinvastoin.. olisitte oikeesti ylpeitä, et suku jatkuu ja et joistain oikeesti on tähän ! Onneks mun vanhemmat, serkut tms, ei oo koskaan sanonu mulle, et mä oisin jollain tavalla häpäissy mun suvun saamalla alle 18.vuotiaana lapsen. Ne on auttanu ja tsempannu mua, niinku muidenki vanhempien pitäis nuorille äideille ja isille tehdä."

      - Jos oma lapseni saisi alle 18-vuotiaana lapsen, olisin kyllä jossain määrin pettynyt, koska se ei ole mitenkään järkevä valinta sen ikäisenä.
      Haluaisin, että hän saisi ensin opintonsa päätökseen, saisi maistaa itsenäistä elämää ensin yksin ja opetella rauhassa siihen, ehkä hän voisi hieman matkustella ja katsella maailmaa kun on vielä nuori ja virkeä ja ei nimenomaan ole lapsia yms rasitteita hankaloittamassa menoja.
      Nuoruushan ei ole pelkkää baarissa juoksemista, tosiaankaan, vaan muutenkin hauskanpitoa - interreilaamista yms, kaikki ne voi unohtaa lapsen myötä ja sitten kun lapsi on 5v, niin ei olekaan vaihtoehtona juuri muuta kuin Tjäreborgin Nalle Puh-teemaiset pakettimatkat johonkin Espanjan riistohintaiseen turistirysään.

      Jos hän kuitenkin päättäisi pitää lapsen, keskustelisin siitä hänen kanssaan, ja tekisin selväksi mitä se lapsen kanssa eläminen ihan _oikeasti_ tulee olemaan. Monet nuoret joille on näistä asioista kerrottu, yllättyvät silti siitä kun se nyytti lopulta on maailmassa ja kaikki onkin totta - eikä enää pelkkää ajatusta, "joojoo kyllä mä pärjään".
      Yrittäisin myös tukea häntä mahdollisimman paljon, tosin tehden kuitenkin selväksi, että HÄN on lapsensa vanhempi enkä minä, ja hän kantaa vastuunsa ITSE.

      • Pisti silmään

        "Nuoruushan ei ole pelkkää baarissa juoksemista, tosiaankaan, vaan muutenkin hauskanpitoa - interreilaamista yms, kaikki ne voi unohtaa lapsen myötä ja sitten kun lapsi on 5v, niin ei olekaan vaihtoehtona juuri muuta kuin Tjäreborgin Nalle Puh-teemaiset pakettimatkat johonkin Espanjan riistohintaiseen turistirysään."

        Tästä olen kyllä täysin eri mieltä. Tietysti lapsi muuttaa elämää ja lapsen etu ja turvallisuus tulee aina laittaa etusijalle, mutta lapsen etu ei ole luoda elämästä hänen ympärillä pyörivää karusellia, jossa kullanmuru päättää matkustetaanko vai ei ja minne ja mitä tehdään jne. Huomion keskipisteenä eläminen on rankkaa, opettaa ihmisen itsekeskeiseksi ja sieltä todellisuuteen astuminen aikuisena on raju kokemus. Lapsi nauttii kyllä ihan tavallisista reissuistakin, yhdessäolosta, kokemisesta ja oppimisesta läheisen ihmis(t)en kanssa.


    • kertokaas

      Kertokaa vain se, minkä takia teiniäitien täytyy tuoda julki jotain ihme blogejaan, muutamassa keskustelussa jo noussut ilmi tämä. Sielläkö te sitten kokoudutte päivittäin jakamaan suruja ja kyselemään lastenhoidosta, "lyödään viisaat päämme yhteen"-periaatteella?

    • just jooo

      Kertokaapa te ei teiniäidit, että miks te pyöritte tällä palstalla? Eihän tää kuulu teijän elämään mitenkään. Onks tosiaan niin ettei teillä ole tarpeeks omaa tekemistä kun tuutte tänne selittämään jostain tilastoista ja tieniäitien taustoista. Ite tulin 18v raskaaks, en oo ikinä ollu mikään rellestäjä, en oo ikinä maistanu tupakkaa, alkoholia juonu ehkä tasan 3kertaa, en oo ollu masentunu ja mulla on aina ollu hyvät välit mun vanhempien kanssa. Mulla on mies ja nyt 4kk poika ja koira. meil on omistus asunto eikä eletä sossun rahoilla vaan pärjätään ite.. Ja tiiän monia muitakin 16-20v nuoria äitejä ketkä pärjää tosi hyvin ja ajattelee lastensa parasta. Mut tiiän myös niitä ketkä jättää lapsensa joka viikonloppu hoitoo ja juoksee baariin. Mut semmosia löytyy myös 30v... JA MISTÄ LÄHTIEN ÄITIYS ON OLLUT KILPAILEMISTA??? viel 40v sitte monet teki lapsensa nuorella iällä ja opiskeli myöhemmin joten miks nyt 2000 luvulla asiasta tehään niin iso haloo?

      Mut joo vastatkaa te ketkä ette tälle palstalle oikeesti "kuulu": Miks te täällä pyöritte ku teiniäidit ei koske teijän elämään millään lailla?? Ja minkä ikäsiä te oikeen ootte? Ite luulen että ehkä 7lk tai sit katkeria 40v?? entiiä, kertokaa te :)

    • ei näin

      Voin sanoa, että itse olen päälle 20 v ollut jonkin aikaa. Ja huvittaa, kun teille joillekin ei ole muuta ikäkäsitystä, kuin varhaisteinit tai sitten 30-vuotiaat. "Ite luulen että ehkä 7lk tai sit katkeria 40v??"

      "viel 40v sitte monet teki lapsensa nuorella iällä ja opiskeli myöhemmin joten miks nyt 2000 luvulla asiasta tehään niin iso haloo?"
      Koska nyt eletään 2000-lukua, kaikilta vaaditaan enemmän kuin 1970-luvulla. Hyvän vanhemman edellytys on se, että on mahdollisuus saada töitä. Joku 16-vuotias tuskin on kova sana työmarkkinoilla. Ehkä joskus 1970-luvulla - jota tosiaan ei siis enää eletä, nuorisotyövoimaa käytettiin enemmänkin, koska kouluttautuminen ei ollut niin pakollinen juttu tuolloin, nyt se on. Koska kuten itsekin mainitsit, tosiaan nyt eletään 2000-lukua.

      Ei äitiys olekaan kilpailemista, mutta minua säälittää nämä 15-vuotiaat teinit, jotka kuvittelevat olevansa niin aikuisia - "kun on lapset ja kaikkee".

    • mskmkms

      hei eksyin tänne lueskelemaan ja pisti silmään tämä keskustelu.
      itse olen 18v ja mieheni on minua muutaman vuoden vanhempi.olemme naimisissa,mieheni töissä vakituisesti,minä viimeistä vuotta opiskelemassa tosin jää vähän kesken mutta jatkan loppuun kun lapsi on 2-3v.Emme elä sossun tuella ja olemme asuneet yhdessä yli 3vuotta.Ja jos ei käynyt vielä selväksi niin odotan vauvaamme keväällä syntyväksi.En polta nyt enkä polttanut ennen raskautta.Juominen ei henkilökohtaisista syistä johtuen kiinnosta minua ja harvoin miestänikään.Ystäviä näemme harvemmin ja muutenkin elämme mielummin ihan normaalia arkea koiran kanssa.
      Tämän kaiken kerron siksi että ymmärrätte myös että on myös hyvistä lähtökohdista lähteviä nuoria äitejä jotka luultavasti tulevat pärjäämään lapsen kanssa iästä huolimatta.Toki en laske itseäni "Teiniäidiksi" muuten kuin ikäni puolesta. Ja en suosittele lapsen tekoa ennen 18v sillä en itse olisi halunnut lapsilisää itsestäni samalla kun lapsestani.

    • ylpeä nuori äiti

      vastaappa sinä 20v, miks pyörit tällä palstalla? eikö löydy omaa palstaa? kukaan täällä ei oo mun tietääkseni suositellu että lapset hankittais alle 18v mut jos nyt sattuu olemaan raskaana ja kokee pystyvänsä huolehtimaan lapsesta vaikka on itekki lapsi vielä niin miks ei? Jotkut on henkisesti kypsempiä kun toiset. Ja voin sanoa että vaikka 2000 lukua eletäänkin niin kouluttautua voi aina myöhemminkin. Neuvolassa ja synnytys sairaalassa kaikki hoitajat ja kätilöt on ollu sitä mieltä että kahenkymmenen molemmin puolin on hyvä synnytysikä ja hankkia lapsia, sillon jaksaa paremmin. Ja painotetaan just sitä että ehtii myöhemminkin opiskella, jotkut hankkii uuden ammatin viel 50v. Kukaan ei oo kattonu mua vinoon kun oon vaunuja työnnellyt ja kahvilassaki ku oon käyny vauvan kanssa niin toiset 30 äiti ihmiset on tullu ilosesti juttelemaan. Mut tää palsta on muutenki niin kiero ku tänne eksyy näitä ihmisiä ketä asia ei koske millään lailla kuhan saa esittää mieltään ja kinastella. Suosittelenki kaikkia nuoria äitejä vaihtamaan palstaa kaksplussan tai vauvan sivuille, siellä on asiallisempia ihmisiä ja siellä kohdellaan äitinä vaikka lapsi vielä olisikin. ja sinä joka täällä pyörit, älä pliis lähe sinne kiukuttelemaan ja pilaamaan toisten mieltä. Toisten raskaus ja äitiys nuorella iällä ei koske sua mitenkään joten älä siihen myöskään puutu!! JA nyt voisit vihdoin ja viimein vastata kysymykseen mitä sä tällä palstalla pyörit??? mitä sä saat siitä ku tuut tänne väittää vastaan, et voi asialle yhtään mitään, nuoria äitejä tulee aina olemaan piste.

    • Rouwa_86

      Varsin mielenkiintoista tekstiä...Eli siis jos oikein ymmärsin niin ne joilla on hiukan hankalampi menneisyys ja vähän ikää (verrattuna tilastoihin) ei siis voisi olla äiti ja hyvä työn tekijä tulevaisuudessa...Tämä vain siksi että polttaa raskaus aikana tupakkaa ja mies juo viinaa silloin tällöin,koska on nuori...Hmmmm....Tosi asiahan on se että jokainen tekee elämässään ratkaisut itse..En sano että äitiys olisi mikään 16 vuotiaiden juttu mutta miksikäs ei jos on edellytykset siihen..Eli tällä tarkoitan sitä ettei jäisi lapsen kanssa yksin ja olisi oma asunto vaikkakin sossun rahoilla...Opiskella kerkii myöhemminkin kunhan vain itse huolehtii siitä että sillä lapsella on kaikki mitä se tarvitsee elääkseen...Ei ole väärin käydä silloin tällöin ulkona viilentämässä ajatuksiaan,sillä äitiys ei ole aina niin helppoa.Miksi sitten on isovanhemmat...???Jos isovanhemmat itse haluaa ottaa lapsen hoitoon niin miksi ei siis itse saisi nauttia olostaan vaikkakin se olisi baarissa kavereiden kanssa.
      Itse tein valintani 17 vuotiaana todeten että haluan lapsen silloisen poikaystävän kanssa.En tiennyt tulevaisuudesta mitään mitä haluaisin opiskella tai mitä haluaisin olla.Esikoinen syntyi kuukausi sen jälkeen kun täytin 18 ja muutin nuorisokodista pois.Mieheni oli juuri saanut töitä ja katto oli pään päällä,Rahallisesti oltiin tietysti tiukilla,kun oli minimi äitiyspäiväraha ja yhdet tulot.Mut silti lapsen eteen kaikkemme on tehty.Naimisiin mentiin kun olin n.19 vuotias ja toinen lapsi syntyi sitten juuri ennen kun täytin 20 vuotta...
      LAitoin nuoremman 9kk ikäisenä tarhaan ja vanhempi oli jo 2,5 vuotias.Lähdin siis opiskelemaan työkkärin kautta ja sain aikuiskoulutuksena itselleni vuodessa ammatin...Töitä tein baareissa monta vuotta ja nyt olen ollut päivätöissä..Tällä hetkellä 6,5 vuotta avio liittoa takana,esikoinen koulussa,nuorempi iloinen 5 vuotias ja kolmas lapsi tulossa....
      Se ei tarkoita aina että "teiniäidit" olisi pahuuden sankareita saati ettei he osaisi tarjota lapsilleen elämää kuin muilla...Kaikki me rakastetaan lapsiamme ja teemme niiden eteen ihan mitä tahansa..Hoivataan,rakastetaan,hellitään ja nostetaan ylös pahoinakin päivinä...Ja otetaan tietysti kaikki se ihana uhma ja kiukku vastaan mitä niillä on tarjota...

    • olet oksettava

      Ai se ei ole millään muotoa väärin, jos joku polttaa raskauden aikana? Olet varmaan tynnyrissä kasvanut.

      Raskaudenaikainen tupakointi voi hidastaa kehitystä jopa 10 vuotta syntymän jälkeenkin. Ja tuo kehityksenhäiriintyminen voi esiintyä nimenomaan aivojen ja keuhkojen alueella.

      Ja joka kerta kun SINÄ vastuuntuntoisena äitinä vedät tupakansavut henkeesi, sikiö ei saa happea.

      Se on jokaisen oma asia joo, mutta aika sääli se on että kantava äiti on noin välinpitämätön ja sadisti.

      • hahahahah

        Ja ihmettelenpä syvästi sitä, että tuon ikäinen henkilö ei edes osaa yhdyssanoja kirjoittaa. Ja kirjoitustyylissäkin on hiomista. Mikä olitkaan ammatiltasi? Ainiin, joku baarimikko. Onpa arvostettu ammatti.


    • heh...

      Arvostettu tai ei,mitä sen on väliä,kun siitä palkkansa saa... :D Ja ei kaikki osaa kirjoittaa täydellisesti syystä että ei ole kiinnostunut oikea oppisesta kirjoittamisesta.
      Kukin tyylillään.Pahempi asia on stressata tupakoinnin lopettamista kuin että polttaa sen 4-5 savuketta päivässä.
      Tottahan se on että tupakointi vaikuttaa siten täten ja toten,mutta entäs stressi ja masennus yms...Eli joka asiassa on seurauksensa teitpä kuinka tahansa.

    • sinusta huolestunut

      Sinä 20v, miksi pyörit tällä palstalla? Täällä ollaan sitä usein kysytty, mutta et ole siihen kertaakaan vastannut, tulee ainoastaan mieleen, että sinulla on TODELLA huono itsetunto tai muita ongelmia itsesti kanssa, oletko kiusattu vai mikä tarve sinulla on täällä pyöriä, ku palsta ei ole sinulle suunnattu? Jos sinulla on ongelmia itsesi kanssa, niin kannattaisi hakea apua terveyskeskuksesta, siellä on ammattilaisia ketkä kuuntelevat sinua ja auttavat sinua. Ja tätä en sanonut pahalla, vaan sinun parasta ajatellen, toivon todella, että kun olet apua hakenut niin olet pian sinut itsesi kanssa. Kaikkea hyvää elämääsi, ja muista, että kyllä aurinko paistaa risukasaankin!

    • teinit hoi

      Miksi te takerrutte yhden henkilön kirjoituksiin? Oletteko oikeasti noin idiootteja, ettette osaa ottaa kantaa oikeasti tärkeisiin asioihin, vaan jankkaatte samaa "miksi pyörit täällä"-tekstiä?

      Teillä näyttää olevan pahoja ongelmia ; Kuten sinulla, joka vedät röökiä raskaana ollessasi. Olet sairas.

      Kuka lääkäri sinulle on sanonut, että on parempi polttaa 4-5 tupakkaa päivässä, kuin kärsiä vieroitusoireista? Tiedoksesi, vieroitusoireet eivät edes kestä 1-2 viikkoa pidempää, mutta mistäs sinä sen tietäisit kun olet niin säälittävä, ettet edes yritä parantaa tapojasi lapsesi hyvinvoinnin vuoksi. Olet vain sairas, toivon että lapsesi ei ole kärsinyt itsekkyydestäsi raskaana ollessasi (koska kuten jo mainittu, tosiaan ne kehityshäiriöt voivat ilmetä vasta myöhemmällä iälläkin). Syytä sitten itseäsi.

      • hahahahah

        Niin ja se OIKEAOPPINEN kirjoitus on jokaisen normaali koulut käyneen oppilaan yleissivistykseen kuuluva asia. Ihmekös et tuolla sivistyksellä muita töitä ole saanutkaan, kuin baarimikon hommat.


    • ifdsho

      Siksi takerrutaan koska olet ainoa joka tässä keskustelussa vastaa koko ajan vastaan. Voin sanoa että itse en kehottaisi ketään polttamaan raskausaikana ja se on mielestäni väärin. Ja myönnän katson pahalla jos näen raskaana olevan polttamassa, iästä riippumatta. Mutta eniten minua kiinnostaa, miksi pyörit tällä palstalla. Ei olla saatu siihen minkäänlaista vastausta vielä. Taitaa tosiaan olla pääkopassa jotain vikaa tai sitten ei ole muutakaan tekemistä. Vastaa, miks pyörit täällä?

    • totuus sinulle

      Miksi väität että olen sama vastaaja kuin aikaisempi / aikaisemmat tuolla? Satun nyt vain olemaan samaa mieltä tupakointiasiasta.

      Mutta minäpä vastaan omasta näkökulmastani siihen, miksi pyörin täällä. Minusta on vain niin helvetin hauskaa nauraa teille surkimuksille.

    • totuussinullekkin

      Minusta on ennemmin hauskaa nauraa niillle surkimuksille jotka täällä mollaavat teiniäitejä. Ja väittävät vielä itseään aikuisiksi...

      • toinen aikuinen

        Minua taas naurattaa nämä niin aikuisiksi itseään väittävät teinimammat. Elelevät veronmaksajien rahoilla ja leikkivät hyviä vanhempia.


      • tulevaäiti
        toinen aikuinen kirjoitti:

        Minua taas naurattaa nämä niin aikuisiksi itseään väittävät teinimammat. Elelevät veronmaksajien rahoilla ja leikkivät hyviä vanhempia.

        maksetaan se vero äitiys- ja vanhempain päivärahoistakin. eikä sillä äitiyspäivärahalla todellakaan herroiksi eletä, kun pitää maksaa vuokra. vaikka siihen saakin asumistukea mutta meillä ei esim. sen takia voi pitää autoa kun varat ei riitä. onneksi suomessa on progressiivinen verotus järjestelmä että kenenkään ei piäisi päästä rikastumaan yhtäkkiä ja kunnolla.


    • aikuinen tai ei

      Minua taas naurattaa nämä "ah niin aikuiset" ihmiset, jotka eivät tajua että myös äityspäivärahoista maksetaan vero, ja että ikä ei ratkaise hyvää vanhemmuutta. Toihan on naurettavaa! Sama jos väittäisin että 40 v äiti on huono koska ei välttämättä jaksa leikkiä lastensa kanssa paljon ja ehkä joutuu kiusatuksikin koulussa vanhempien vanhan iän takia.. Haloo?!?!?!

    • odottaja 38+3

      yhteiskuntamme on täysin suorituskeskeinen. JA tuntuu että kaikille on noussut hyvinvointivaltio-pissa päähän. Eli tehkää lapset vasta sitten kun pystytte itse elättämään koko perheenne ja maksamaan asuntolainaa sen 40vuotta ja autolainaa toiset saman verran. Auto kun pitää vaihtaa sen 3 vuoden välein ettei ole liian "vaarallinen".

      Itse käytän julkista liikennettä ja olen ostanut vauvalle uutena vain yhden bodyn kaikki muu rattaista kestovaippoihin ja tuttipullot yms (paitsi kumitutit) on tullut "lahjoituksena" Itse en myöskään ole polttanut kuin kaksi tupakkaa elämäni aikana ja nekin paljon ennen raskautta. en juo enkä käytä huumeita. Ja uskon olevani hyvä äiti virheineni ja vahvuuksieni kanssa. Lapsen isä on hyvin rakas minulle ja tykkään olla hänen kanssaan. vauva vaan ilmoitti tulostaan paljon aikaisemmin kuin suunnittelimme. Silti hyväksyimme asian ja haluamme nyt tätä.


      Synnytystä odotellessa..

    • fgj

      Tykkään olla hänen kanssaan..... hehheh....

    • hehhhehhe

      hehheh, oot todella fiksun olonen. hauskaa nauraa teinimammoille vai? :D kukin tyylillään. Voin sanoa, että vaikka kovasti yrität ärsyttää ja mollata, niin et onnistu siinä, mua lähinnä naurattaa sun käytös. Oon 19v 5kk lapsen äiti, mies 20v, eikä kukaan kato meitä pitkään tai epäile vanhempina. Neuvolassakin päinvastoin painotettiin sitä miten hyvä on tehdä lapset nuorella iällä ;) Ajattelin pyöräyttää vielä toisenkin ennenkun täytän 25, yli 25v en enään lapsia halua. Sillon keskityn täysin opiskeluihin ja työelämään. Voipahan sanoa työhaastattelussakin että lapset on jo tehty eli äitiyslomalle ei jäädä. Mitäs luulet palkkaako työnantaja naisen joka on 30v eikä ole äiti vai naisen jolla on jo lapset tehty? Todennäköisesti 30v lapseton äiti ilmoittaa parin vuoden sisään jäävänsä äitiyslomalle vai naisen jolla on jo lapset hankittuina ja voi täysin keskittyä työelämään, ilman että työnantaja pelkää hänen jäävän pian äitiyslomalle. Toi äitiysloma kun on niin pitkä ja vaikuttaa usein työnantajan päätökseen ottaako töihin vai ei.

    • hahahahahh

      =D

      Väität siis, että lapseton 30-vuotias äiti ei välttämättä saa töitä, koska jäisi luultavasti äitiyslomalle? Huomaa, ettei sinulla ole työkokemusta sitten yhtään.

      Mahd. äitiysloma ei ole syy olla palkkaamatta jotain henkilöä töihin, eikä syy irtisanoa ketään. Itse en taas kokisi mitenkään hienona, istua 30-vuotiaana koulunpenkillä.

      • vbjhsfngooHNFDOFJNB

        Pakko nyt itsekin sanoa näin ns. normaali ikäisenä äitinä, että nykyään on todellakin hyvin normaalia opiskella 30 iässä. Moni nainen vaihtaa ammattia mahdollisesti siksi ettei omalla alalla ole töitä, tai yksinkertaisesti ei enää jaksa samaa ammattia tms.
        Mahdollinen äitiysloma ei todellakaan saisi olla syy olla palkkaamatta, MUTTA aivan tasan varmasti on työnantajia, jotka ajattelevat asioita joka kantilta. Se nyt on turha asia inttää, koska jokainen, jolla on kokemusta työelämästä, tietää että löytyy työnantajia jotka ovat ns. petollisia.

        Suoraan sanottuna, otappa se pääsi persiistäsi pois, katsele ympärillesi ja huomaa, ihmiset elävät, opiskelevat ja saavat lapsia, oli se ikä mikä tahansa. Jopa 50v äitini opiskeli juuri uuden ammatin. Ja on muuten hemmetin hyvä työssään. Aina ei kannata verrata itseään muihin. Me olemme erilaisia, mitä tästä elämästä tulisi jos jokainen toimisi juuri prikulleen samallatavalla kuin toinen?


    • mmissaa

      en väittänyt niin mikäli osaat lukea ;)) vaan on ollut semmosia tilanteita ettei työnantaja ota ainakaan vakkariksi töihin koska nainen jää äityslomalle pian, se ei ole syy irtisanoa joten sen takia ei välttämättä ota töihin. näin on nimittäin käyny. ja tohon ettei oo hienoo istuu koulun penkil 30v nii voin sanoa et se on ihan normaalia nykypäivänä. monet vaihtaa alaa viel 50v, omalla luokalla oli 50v nainen opiskelemassa. mut joo, huomaa ainaki kenellä ei ole omaa elämää ku takertuu noin kovasti toisten elämään. milläkäs muilla palstoilla käyt ihmisille valittamassa heidän päätöksistään elää xxxDD ja kerroppa lyhyesti mitä ratkasuja olet tehnyt ja miten näet oman tulevaisuutesi olevan, niin voimme ottaa sinusta mallia. tai siis oltaisiin voitu jos olisit aikaisemmin tullut tänne saarnaamaan ;;) mut tuskin kukaan meistä olisikaan halunnut eläää yhtä hohdokasta elämää kun sinä, ei mulla muuta :) oon elämääni just näin tyytyväinen enkä kadu ollenkaan mitään tekemiäni päätöksiä (:

    • kshng

      Juu et varmaan kadu, kirjoituksestasikin huomaa, että olet vielä tosiaan ihan lapsenkengissä.

      En sano, että teidän tulisi elää kuten minä. Tuntuu vaan, että teillä teineillä enemmänkin on tarve matkia toisianne, siinä mitä ikinä teettekään.

      Onnea sinulle valitsemallasi tiellä.

    • näkemiin

      hahah :D oot kyllä hauska :) kukaan ei ookkaan vielä kutsunut mua lapselliseks, oot ensimmäinen onneksi olkoon! Ja ite en pidä itseäni teiniäitinä vaan nuorena äitinä. 19v ei mielestäni ole enään teini.. ja henkinen ikä sen teiniyden loppujen lopuks ratkasee. Mutta jatka vaan täällä sitten kirjottelua ja väittelemistä, et hyödy siitä yhtään mitenkään, mä jätän tän palstan taas. Tammikuussa täällä kävin ja kun tämä on täynnä tällaisia ihmeellisiä vastaanväittäjiä ja olevinaan kaikkitietäviä niin jätin suosiolla koko palstan. Nyt eksyin jonkun linkin kautta tänne taas ja meininki on edelleen sama. Pidä hauskaa täällä, kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti kasvat itsekin pian aikuiseksi ja tajuat miten lapsellista käytöksesi on, kun täällä mollaat toisia ja vielä semmosesta asiasta mikä ei liity sinuun mitenkään. En usko että sinulla olisi pokkaa kaupungilla mennä teiniäideille mitään sanomaan, netissä ruudun takana kaikki on niin helppoa.

      • Teiniäipppä

        Yhdyn edelliseen. Oon 17v ja lapseni odotetaan syntyväksi helmikuussa, mutta voin jopa tällä iällä sanoa, että tällä palstalla on erittäin sairaita ihmisiä, ja vielä aikuisia sellaisia, joiden kannattaisi ihan tosissaan hakeutua hoitoon!


    • Miesope

      Ehkäpä diagnoosien teot kannattaa kuitenkin jättää ammattilaisille.

      On muuten erittäin kypsymätöntä määritellä eri mieltä olevat hoidon tarpeessa oleviksi. Kuulostaa kovin... teiniltä.

    • MinäVaanTäällä

      Kuulehan miesope, katso millä palstalla olet. Teinit kirjoittavat miten kirjoittavat.
      Eikö aikuisen ihmisen pitäisi jo ymmärtää erilaisia ihmisiä?

    • huoh.....

      "Yhdyn edelliseen. Oon 17v ja lapseni odotetaan syntyväksi helmikuussa, mutta voin jopa tällä iällä sanoa, että tällä palstalla on erittäin sairaita ihmisiä, ja vielä aikuisia sellaisia, joiden kannattaisi ihan tosissaan hakeutua hoitoon!"

      Eli tämän arvon TEINIÄIDIN mielestä kaikkien, jotka osoittavat eriäviä mielipiteitä tai kritisoivat, ovat sairaita, hoidon tarpeessa olevia henkilöitä. Sainpas taas päivän naurut.

      Ja sinulle, 19-vuotias äiti. Juu, olet tosiaan jo aikuinen. Tämä aihealue ei sinua kosketa niin suuresti, kuin näitä 15 kesäisiä teiniäitejä.

      Ja sinulle ed. kirjoittaja. Teinit kirjoittavat kyllä miten kirjoittavat (huomattu on), mutta jos he kokevat olevansa "tarpeeksi aikuisia" huolehtimaan jälkikasvustaan, vähintäänkin tulisi osata keskustella haukkumatta (olet hoidon tarpeessa, olet sairas), koska tuollaisilla kommenteilla tosiaan ei ainakaan sitä kovin tasapainoisen ihmisen kuvaa saa.

    • olkjbvf

      miksi haluatte kritisoida täällä? minusta se on todella typerää ja se jos jokin on lapsellista.

    • vkvkgh

      Kuka tahansa on oikeutettu kritiikkiin, sen saamiseen ja antamiseen. Siinä ei ole mitään typerää tai lapsellista. Se on enemmänkin lapsellista, ettei sitä kritiikkiä osata ottaa vastaan.

      Teillä ei vain näytä sanavarasto vielä riittävän asialliseen keskusteluun, vaan kaikki ovat hoidon tarpeessa tai typeriä ja lapsellisia, jos keskustelevat muutenkin kuin nostamalla teitä ylemmäs pilvilinnoihin. Kyllä se todellisuus joskus kolahtaa sitten, kun tajutaan että se ihana poikaystävä ei ehkä olekaan "se oikea", ja ilman koulutusta yritetään töitä etsiä.

    • blaaaaaaaaaaaaaaaaah

      voivoi aikuiset ihmiset, koittakaa nyt jo hankkia se oma elämä. Tarvitseeko kaikkea krittikkiä ilmaista? Mitä sinä hyödyt siitä? Olet iloinen jos joku pahoittaa mielen turhanpäiväisestä kritiikistä? Tämä ei hyödytä ketään. Vaihda palstaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe