Maksa-arvot

äimänkäki

Jos on illalla juonut 5 lonkeroa, näkyykö se seuraavana aamuna maksa-arvojen(P -ASAT) kohoamisena laboratoriotesteissä)? Vai johtuneeko jostain muusta kun P -ASAT oli 39?

15

88291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtuukäyttäjä

      Lainattuna lääketieteen sivuilta. Eli tuo ei olisi vielä edes koholla.

      P-ASAT
      atk nro 1128



      Yleistä:
      ASAT on yleinen intrasellulaarinen entsyymi, jota on eniten sydänlihaksessa, luurankolihaksessa ja maksassa. Näin ollen P-ASAT-aktiviteetin nousu on melko epäspesifinen ilmiö, jonka syynä voi olla maksavaurio, sydäninfarkti, lihasdystrofiat, mutta myös keuhkoprosessit, pankreatiitit, kardiitit, lihasvammat ja hemolyysi.

      Korkeimmat P-ASAT-aktiviteetit tavataan akuutissa virushepatiitissa, jossa entsyyminousu usein edeltää ikteruksen ilmaantumista. Toksisissa maksavaurioissa tavataan usein kohtalaisesti kohonneita arvoja, tällaisia esiintyy mm. monien lääkeaineiden yhteydessä (mm. sulfat, tuberkuloosilääkkeet, sytostaatit, difenylhydantoiini ja alkoholi). Toiset lääkkeet (mm. fenotiatsidit, androgeenit, eräät peroraaliset sokeritautilääkkeet ja nitrofurantoini) aiheuttavat yleensä ensisijaisesti kolestaattisen maksan toimintahäiriön ja vasta sekundaarisesti P-ASAT nousee maksavaurion kehittyessä. Sydäninfarktin yhteydessä tapahtuu nopea nousu huippuarvoon parin vuorokauden sisällä ja palautuminen lähtötasolle n. viikon kuluessa. Mikäli sydäninfarktin seurauksena syntyy sydäninsuffisienssia ja sitä kautta maksastaasia, voi koholla oleva P-ASAT olla peräisin myös maksasta.

      Indikaatiot:
      Maksasairaudet. Maksasairauksien diagnostiikassa ja seurannassa P-ASAT ei juurikaan anna lisätietoa spesifisempänä tutkimuksena suositeltuun P-ALAT:iin verrattuna. (Katso myös P-GT ja P-AFOS.)

      Viitearvot:
      naiset
      alle 40 U/l

      miehet
      alle 45 U/l

      • pantti

        mul maksa arvot 600 tai siis joku arvo oli kun soitin terkkariin..et silleen.Jotku lääkkeetki nostattaa arvoja..mulla ite c-hepatiitti saanu arvot noin korkeel.kannattaa käyd testeis jos pienikin mahdollisuus epäillä c:tä. se on aika yleinen nykyään.Mun oli arvot viel vähä aika sit suht normit vaix todettiin tää c,mut nyt noussu hurjan paljon..


      • Kuusi

        Minulla ollut 3 vuoden ajan arvot seuraavanlaiset: GT välillä 115-129, ALAT välillä 33-42, nyt lääkäri kehotti käymään sisätautilääkärillä katsomassa onko rasvamaksa tai sappikivet yms. Epäili kuitenkin, että GT:n nousu johtuu vuosia jatkuneesta 1-2 kertaa viikossa tapahtuneesta juomisesta. Sanoi, että kuitenkin hyvä katsoa maksan ultrakuva.


    • sofia

      Mieheni on 27v, normaalipainoinen, ei perussairauksia tai lääkityksiä. Hän kävi työpaikan terv.tarkastuksessa ja verikokeissa tuli ilmi, että S-Alat arvo on 207 (viitearvo 10-50) ja S-GT arvo on 78 (viitearvo 10-60), muut veriarvot olivat viitteiden rajoissa. Hän käyttää alkoholia noin kaksi pulloa olutta viikossa ja juhlintajuomista on ehkä kerran kolmessa kuussa tai harvemmin. Mistä kohonneet arvot voivat kertoa?

      • vaan

        Itse olen 35v mies ja käytän alkoholia omasta mielestäni hyvinkin kohtuullisesti. Työterveyshuollossa järjestetyssä tarkastuksessa määriteltiin mm. maksa arvot. Hämmästyksekseni arvoni olivat: Alat 215 ja gt 95. Ei ole aavistustakaa mistä moiset arvot johtuvat. Kaikenmoiset tutkimukset tehty mutta mitään erityisä ei ole löytynyt. Minua ollaan ohjaamassa a-klinikalle, aa-kerhoon jne. Koita siinä selittää etten ole alkoholin suurkuluttaja tms.

        Minua myöskin kiinostaisi tietää mistä muusta kohoneet arvot voivat johtua. Alkaa harmittaa kun epäillään juopoksi.


      • jorma.
        vaan kirjoitti:

        Itse olen 35v mies ja käytän alkoholia omasta mielestäni hyvinkin kohtuullisesti. Työterveyshuollossa järjestetyssä tarkastuksessa määriteltiin mm. maksa arvot. Hämmästyksekseni arvoni olivat: Alat 215 ja gt 95. Ei ole aavistustakaa mistä moiset arvot johtuvat. Kaikenmoiset tutkimukset tehty mutta mitään erityisä ei ole löytynyt. Minua ollaan ohjaamassa a-klinikalle, aa-kerhoon jne. Koita siinä selittää etten ole alkoholin suurkuluttaja tms.

        Minua myöskin kiinostaisi tietää mistä muusta kohoneet arvot voivat johtua. Alkaa harmittaa kun epäillään juopoksi.

        Mulla oli myös gt arvo viiterajojen yläpuolella (89), alat normaali. Syynä rauhaskuume, jonka voi monesti sairastaa huomaamatta...mutta tämä virus vääristää myös valkosoluarvoja.


      • täältä
        vaan kirjoitti:

        Itse olen 35v mies ja käytän alkoholia omasta mielestäni hyvinkin kohtuullisesti. Työterveyshuollossa järjestetyssä tarkastuksessa määriteltiin mm. maksa arvot. Hämmästyksekseni arvoni olivat: Alat 215 ja gt 95. Ei ole aavistustakaa mistä moiset arvot johtuvat. Kaikenmoiset tutkimukset tehty mutta mitään erityisä ei ole löytynyt. Minua ollaan ohjaamassa a-klinikalle, aa-kerhoon jne. Koita siinä selittää etten ole alkoholin suurkuluttaja tms.

        Minua myöskin kiinostaisi tietää mistä muusta kohoneet arvot voivat johtua. Alkaa harmittaa kun epäillään juopoksi.

        Kuulin eräässä henkilössä (ei alkoholia käyttäneessä)terveystarkastuksen yhteydessä ilmenneen korkeita maksa-arvoja. Syyksi ultrakokeissa selvisi sappikivi, joka tullaan leikkaamaan. Kannattaisi siis tutkituttaa sappikivet.


      • Nimetön
        täältä kirjoitti:

        Kuulin eräässä henkilössä (ei alkoholia käyttäneessä)terveystarkastuksen yhteydessä ilmenneen korkeita maksa-arvoja. Syyksi ultrakokeissa selvisi sappikivi, joka tullaan leikkaamaan. Kannattaisi siis tutkituttaa sappikivet.

        Alkoholin käyttö loppui 31.12.2007. Maaliskuun puolessa välissä mitattiin maksa-arvoja; alat 678, asat 170, gt 614, kolesteroli 6,7. Huhtikuun lopussa, kun raittiutta oli kestänyt 115 päivää, gt oli 440 ja alat 784. Lähete sisätautiosastolle tutkimuksiin. Nyt odotellaan.


      • löytyi
        Nimetön kirjoitti:

        Alkoholin käyttö loppui 31.12.2007. Maaliskuun puolessa välissä mitattiin maksa-arvoja; alat 678, asat 170, gt 614, kolesteroli 6,7. Huhtikuun lopussa, kun raittiutta oli kestänyt 115 päivää, gt oli 440 ja alat 784. Lähete sisätautiosastolle tutkimuksiin. Nyt odotellaan.

        Syyksi selvisi noihin korkeisiin arvoihin sappikivitauti; kiviä löytyi sappitiehyeestä sekä kivien täyttämä sappirakko. Hoitona ERCP ja sappirakon poistoleikkaus. Ensin ultrattiin ja sitten vielä tietokonetomografiaan. Maksa todettiin täysin normaaliksi. Kannattaa ottaa tuollainenkin mahdollisuus huomioon.


      • onneton..tietämätön
        täältä kirjoitti:

        Kuulin eräässä henkilössä (ei alkoholia käyttäneessä)terveystarkastuksen yhteydessä ilmenneen korkeita maksa-arvoja. Syyksi ultrakokeissa selvisi sappikivi, joka tullaan leikkaamaan. Kannattaisi siis tutkituttaa sappikivet.

        tää on niin ihmeellistä...kävin labrassa verikokeissa.....valosoluarvot oholla....masan tulehdus arvot k oholla....aloakäytän harvoin....mun isä uoli syöpään ...oli mennyt kaiki sisäelimet...mist tää voi johtua....painoa ei saa laskemaan vaikka liikuu...aineenvaihdunta pielessä....voisko kukaan antaa hyvää neuvoa....mitä teen....kun maksan kohonneet tulehdus arvot ei juomisesta voi johtua...


      • itkevä
        onneton..tietämätön kirjoitti:

        tää on niin ihmeellistä...kävin labrassa verikokeissa.....valosoluarvot oholla....masan tulehdus arvot k oholla....aloakäytän harvoin....mun isä uoli syöpään ...oli mennyt kaiki sisäelimet...mist tää voi johtua....painoa ei saa laskemaan vaikka liikuu...aineenvaihdunta pielessä....voisko kukaan antaa hyvää neuvoa....mitä teen....kun maksan kohonneet tulehdus arvot ei juomisesta voi johtua...

        siis kirjoitusvirheitä pirusti mutta asia selvinnee kumminkin...itkettää niin ettei nää kirjoittaa


      • käy suihkuus
        itkevä kirjoitti:

        siis kirjoitusvirheitä pirusti mutta asia selvinnee kumminkin...itkettää niin ettei nää kirjoittaa

        lol


      • ess

        p-gt arvot kertovat lääkkeiden ja alkoholin käytöstä. muut maksa-arvot kertovat maksan toiminnasta kaikkijaan. noilla alkoholin käytöillä ei ole mitään maksaan haittaa. syy on jossain nuussa


      • Anonyymi
        itkevä kirjoitti:

        siis kirjoitusvirheitä pirusti mutta asia selvinnee kumminkin...itkettää niin ettei nää kirjoittaa

        Viestisi on vanha. Löysin sen vasta nyt, kun etsin syytä omille arvoilleni.

        Jos sattumoisin olet täällä, kertoisitko, mitä sinulle nykyään kuuluu.

        Kylläpä sait yhden ikävän vastauksen. Sinua olisi pitänyt lohduttaa, kun itkit. Sinulle olisi pitänyt antaa lämmin halaus.

        Sinulla oli siis arvot koholla ja mietit niitä ja samalla muistelit syöpään kuollutta isääsi, jolla se oli tuhonnut lukuisia sisäelimiä. Surullista.


    • Anonyymi

      Aloitus on vanha, mutta silti ihmettelin, miksi on illalla otettava alkoholia, jos mahdollisesti tietää olevansa menossa seuraavana aamuna labraan ?

      Itselläni on arvot ok, paitsi Afos jatkuvasti vähän koholla. Muut maksa-arvot hyvät.
      Silti minulla löydettiin maksan koepalasta tulehtunut rasvamaksa, jossa on vähän sidekudosta. Jotain muutakin tuloksissa luki, leukosyyteistä, ja joku granulooma(?).
      Vatsan kuvauksissa näkyy myös osittain atrofioitunut haima.
      Myös haiman amylaasiarvo on aina ollut hyvä.
      Tällainen tavallinen ihminen on vähän ihmeissään tuosta kaikesta, mitä nämä tarkoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe