Parabeeniallergia?

tiiliinu

Sain muutama päivä sitten voimakkaan allergisen reaktion kasvojen ja kaulan alueelle, käytettyäni kasvoje puhdistukseen tarkoitettua vaahtomaista pesuainetta. Ehdin käyttää tuotetta kahtena iltana. Noin 12h viimeisen käytön jälkeen kasvojen iho ikään kuin ajettui kauttaaltaan ja kuivui hilseileväksi ja kutiavaksi. Voisi sanoa, että iho paloi, paikoitellen ilmaantui myös pienenpieniä rakkuloita.

Kävin pesuaineen tuoteselosteen läpi incihaku.fi -sivuston avulla ja huomasin tuotteen sisältävän kolmea erilaista parabeenia. En löytönyt tuotteesta muuta mahdollista allergisoivaa ainesosaa, tuotetta mainostetaan muuten hypoallergeenisena :O
Lopetin tietysti pesuaineen käytön ja rasvasin rutikuivaa ihoa apteekin Apo Base -perusvoiteella.
Ihon kunto ei kuitenkaan parantunut ollenkaan, vaikka rasvasin ihoa yölläkin parin tunnin välein. Kolmen päivän rasvailun jälkeen tajusin katsoa myös käyttämäni perusvoiteen tuoteselosteen läpi ja kippaskappas, se sisältää neljää eri parabeenia.

Päätin siis kokeilla kuontalooni parabeenitonta voidetta, mutta yllätys olikin melkoinen kun apteekintäti sanoi, että "kaikki meidän apteekin tuotevalioimassa olevat voiteet sisältävät parabeenia". (pienen paikkakunnan apteekin valikoima ei ilmeisen laaja:) Myyjä ehti jo suositella marssimista lähikauppaan ostamaan oliiviöljyä, kunnes huomasi Bepanthen -emulsiovoiteen. Siinä sitten syynäsimme tuoteselostetta ja sain kuin sainkin mukaani parabeenittoman rasvan.

Muutoksen huomasi heti alettuani käyttämään tätä toista voidetta. Punoitus hävisi lähes kokonaan, rasva imeytyi paljon paremmin ja iho pääsi hengittämään. Tämän seurauksena tuo kuivunut ihosolukko pääsi kuoriutumaan ja ihon pinta tasoittui jonkin verran. Luulen, että muutaman päivän sisällä iho on taas normaali.

En ole atoopikko, eikä minulla ole koskaan todettu minkäänlaisia allergioita. Ihoni on ohut ja herkkä, mutta olen aiemmin säästynyt tämänkaltaisilta kokemuksilta, osin varmaan senkin vuoksi, etten käytä kosmetiikkatuotteita kovin paljon. Tuotteet, joita olen käyttänyt, ovat olleet pääasiassa luonnonkosmetiikkaa. Mikäli olen jostain rasvasta/tuotteesta saanut joitain reaktioita, ovat ne olleet hyvin pienimuotoisia ja olen jättänyt tietysti tuotteen käyttämättä. En ole koskaan perehtynyt asiaan sen tarkemmin. Olisi ehkä pitänyt, niin olisin mahdollisesti säästynyt tältä tuskalta:/

Onko aiheesta kokemuksia muillakin, olis kiva kuulla:) Ja erityisesti siitä, millaisia parabeenittomia tuotteita te muut olette löytäneet!

0

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
        Maailman menoa
        254
        4417
      2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
        Maailman menoa
        90
        3353
      3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
        Ähtäri
        24
        2536
      4. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
        Maailman menoa
        58
        2265
      5. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
        Ikävä
        96
        2159
      6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
        Ikävä
        87
        1419
      7. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
        Tv-sarjat
        28
        1309
      8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
        Tunteet
        40
        1290
      9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
        Ähtäri
        68
        1195
      10. Valehdella saa, totuus salataan

Vaikuttaa vähän siltä, että sensuuria toteutetaan juorupalstallakin. Asioita saa kaunistella ja vääristellä, mutta totuu
        Savonlinna
        10
        798
      Aihe