Parabeeniallergia?

tiiliinu

Sain muutama päivä sitten voimakkaan allergisen reaktion kasvojen ja kaulan alueelle, käytettyäni kasvoje puhdistukseen tarkoitettua vaahtomaista pesuainetta. Ehdin käyttää tuotetta kahtena iltana. Noin 12h viimeisen käytön jälkeen kasvojen iho ikään kuin ajettui kauttaaltaan ja kuivui hilseileväksi ja kutiavaksi. Voisi sanoa, että iho paloi, paikoitellen ilmaantui myös pienenpieniä rakkuloita.

Kävin pesuaineen tuoteselosteen läpi incihaku.fi -sivuston avulla ja huomasin tuotteen sisältävän kolmea erilaista parabeenia. En löytönyt tuotteesta muuta mahdollista allergisoivaa ainesosaa, tuotetta mainostetaan muuten hypoallergeenisena :O
Lopetin tietysti pesuaineen käytön ja rasvasin rutikuivaa ihoa apteekin Apo Base -perusvoiteella.
Ihon kunto ei kuitenkaan parantunut ollenkaan, vaikka rasvasin ihoa yölläkin parin tunnin välein. Kolmen päivän rasvailun jälkeen tajusin katsoa myös käyttämäni perusvoiteen tuoteselosteen läpi ja kippaskappas, se sisältää neljää eri parabeenia.

Päätin siis kokeilla kuontalooni parabeenitonta voidetta, mutta yllätys olikin melkoinen kun apteekintäti sanoi, että "kaikki meidän apteekin tuotevalioimassa olevat voiteet sisältävät parabeenia". (pienen paikkakunnan apteekin valikoima ei ilmeisen laaja:) Myyjä ehti jo suositella marssimista lähikauppaan ostamaan oliiviöljyä, kunnes huomasi Bepanthen -emulsiovoiteen. Siinä sitten syynäsimme tuoteselostetta ja sain kuin sainkin mukaani parabeenittoman rasvan.

Muutoksen huomasi heti alettuani käyttämään tätä toista voidetta. Punoitus hävisi lähes kokonaan, rasva imeytyi paljon paremmin ja iho pääsi hengittämään. Tämän seurauksena tuo kuivunut ihosolukko pääsi kuoriutumaan ja ihon pinta tasoittui jonkin verran. Luulen, että muutaman päivän sisällä iho on taas normaali.

En ole atoopikko, eikä minulla ole koskaan todettu minkäänlaisia allergioita. Ihoni on ohut ja herkkä, mutta olen aiemmin säästynyt tämänkaltaisilta kokemuksilta, osin varmaan senkin vuoksi, etten käytä kosmetiikkatuotteita kovin paljon. Tuotteet, joita olen käyttänyt, ovat olleet pääasiassa luonnonkosmetiikkaa. Mikäli olen jostain rasvasta/tuotteesta saanut joitain reaktioita, ovat ne olleet hyvin pienimuotoisia ja olen jättänyt tietysti tuotteen käyttämättä. En ole koskaan perehtynyt asiaan sen tarkemmin. Olisi ehkä pitänyt, niin olisin mahdollisesti säästynyt tältä tuskalta:/

Onko aiheesta kokemuksia muillakin, olis kiva kuulla:) Ja erityisesti siitä, millaisia parabeenittomia tuotteita te muut olette löytäneet!

0

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        66
        4633
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        14
        2259
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        25
        1784
      4. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        12
        1518
      5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        28
        1448
      6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        5
        1318
      7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        10
        1237
      8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        13
        1146
      9. 23
        1092
      10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

        Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        291
        1014
      Aihe