Sain muutama päivä sitten voimakkaan allergisen reaktion kasvojen ja kaulan alueelle, käytettyäni kasvoje puhdistukseen tarkoitettua vaahtomaista pesuainetta. Ehdin käyttää tuotetta kahtena iltana. Noin 12h viimeisen käytön jälkeen kasvojen iho ikään kuin ajettui kauttaaltaan ja kuivui hilseileväksi ja kutiavaksi. Voisi sanoa, että iho paloi, paikoitellen ilmaantui myös pienenpieniä rakkuloita.
Kävin pesuaineen tuoteselosteen läpi incihaku.fi -sivuston avulla ja huomasin tuotteen sisältävän kolmea erilaista parabeenia. En löytönyt tuotteesta muuta mahdollista allergisoivaa ainesosaa, tuotetta mainostetaan muuten hypoallergeenisena :O
Lopetin tietysti pesuaineen käytön ja rasvasin rutikuivaa ihoa apteekin Apo Base -perusvoiteella.
Ihon kunto ei kuitenkaan parantunut ollenkaan, vaikka rasvasin ihoa yölläkin parin tunnin välein. Kolmen päivän rasvailun jälkeen tajusin katsoa myös käyttämäni perusvoiteen tuoteselosteen läpi ja kippaskappas, se sisältää neljää eri parabeenia.
Päätin siis kokeilla kuontalooni parabeenitonta voidetta, mutta yllätys olikin melkoinen kun apteekintäti sanoi, että "kaikki meidän apteekin tuotevalioimassa olevat voiteet sisältävät parabeenia". (pienen paikkakunnan apteekin valikoima ei ilmeisen laaja:) Myyjä ehti jo suositella marssimista lähikauppaan ostamaan oliiviöljyä, kunnes huomasi Bepanthen -emulsiovoiteen. Siinä sitten syynäsimme tuoteselostetta ja sain kuin sainkin mukaani parabeenittoman rasvan.
Muutoksen huomasi heti alettuani käyttämään tätä toista voidetta. Punoitus hävisi lähes kokonaan, rasva imeytyi paljon paremmin ja iho pääsi hengittämään. Tämän seurauksena tuo kuivunut ihosolukko pääsi kuoriutumaan ja ihon pinta tasoittui jonkin verran. Luulen, että muutaman päivän sisällä iho on taas normaali.
En ole atoopikko, eikä minulla ole koskaan todettu minkäänlaisia allergioita. Ihoni on ohut ja herkkä, mutta olen aiemmin säästynyt tämänkaltaisilta kokemuksilta, osin varmaan senkin vuoksi, etten käytä kosmetiikkatuotteita kovin paljon. Tuotteet, joita olen käyttänyt, ovat olleet pääasiassa luonnonkosmetiikkaa. Mikäli olen jostain rasvasta/tuotteesta saanut joitain reaktioita, ovat ne olleet hyvin pienimuotoisia ja olen jättänyt tietysti tuotteen käyttämättä. En ole koskaan perehtynyt asiaan sen tarkemmin. Olisi ehkä pitänyt, niin olisin mahdollisesti säästynyt tältä tuskalta:/
Onko aiheesta kokemuksia muillakin, olis kiva kuulla:) Ja erityisesti siitä, millaisia parabeenittomia tuotteita te muut olette löytäneet!
Parabeeniallergia?
0
192
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan1726508Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan504267- 1883587
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42441779Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1641536Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj141428Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän191193- 791175
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391139Rönkön kurkut ja tomaatit
Onko tämä toiminta loppunut? Kasvitarhalla ei näy elämää ja tielle näkyvät kasvihuoneet : ovet auki ja tyhjinä.30923