Parabeeniallergia?

tiiliinu

Sain muutama päivä sitten voimakkaan allergisen reaktion kasvojen ja kaulan alueelle, käytettyäni kasvoje puhdistukseen tarkoitettua vaahtomaista pesuainetta. Ehdin käyttää tuotetta kahtena iltana. Noin 12h viimeisen käytön jälkeen kasvojen iho ikään kuin ajettui kauttaaltaan ja kuivui hilseileväksi ja kutiavaksi. Voisi sanoa, että iho paloi, paikoitellen ilmaantui myös pienenpieniä rakkuloita.

Kävin pesuaineen tuoteselosteen läpi incihaku.fi -sivuston avulla ja huomasin tuotteen sisältävän kolmea erilaista parabeenia. En löytönyt tuotteesta muuta mahdollista allergisoivaa ainesosaa, tuotetta mainostetaan muuten hypoallergeenisena :O
Lopetin tietysti pesuaineen käytön ja rasvasin rutikuivaa ihoa apteekin Apo Base -perusvoiteella.
Ihon kunto ei kuitenkaan parantunut ollenkaan, vaikka rasvasin ihoa yölläkin parin tunnin välein. Kolmen päivän rasvailun jälkeen tajusin katsoa myös käyttämäni perusvoiteen tuoteselosteen läpi ja kippaskappas, se sisältää neljää eri parabeenia.

Päätin siis kokeilla kuontalooni parabeenitonta voidetta, mutta yllätys olikin melkoinen kun apteekintäti sanoi, että "kaikki meidän apteekin tuotevalioimassa olevat voiteet sisältävät parabeenia". (pienen paikkakunnan apteekin valikoima ei ilmeisen laaja:) Myyjä ehti jo suositella marssimista lähikauppaan ostamaan oliiviöljyä, kunnes huomasi Bepanthen -emulsiovoiteen. Siinä sitten syynäsimme tuoteselostetta ja sain kuin sainkin mukaani parabeenittoman rasvan.

Muutoksen huomasi heti alettuani käyttämään tätä toista voidetta. Punoitus hävisi lähes kokonaan, rasva imeytyi paljon paremmin ja iho pääsi hengittämään. Tämän seurauksena tuo kuivunut ihosolukko pääsi kuoriutumaan ja ihon pinta tasoittui jonkin verran. Luulen, että muutaman päivän sisällä iho on taas normaali.

En ole atoopikko, eikä minulla ole koskaan todettu minkäänlaisia allergioita. Ihoni on ohut ja herkkä, mutta olen aiemmin säästynyt tämänkaltaisilta kokemuksilta, osin varmaan senkin vuoksi, etten käytä kosmetiikkatuotteita kovin paljon. Tuotteet, joita olen käyttänyt, ovat olleet pääasiassa luonnonkosmetiikkaa. Mikäli olen jostain rasvasta/tuotteesta saanut joitain reaktioita, ovat ne olleet hyvin pienimuotoisia ja olen jättänyt tietysti tuotteen käyttämättä. En ole koskaan perehtynyt asiaan sen tarkemmin. Olisi ehkä pitänyt, niin olisin mahdollisesti säästynyt tältä tuskalta:/

Onko aiheesta kokemuksia muillakin, olis kiva kuulla:) Ja erityisesti siitä, millaisia parabeenittomia tuotteita te muut olette löytäneet!

0

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
        Maailman menoa
        247
        45349
      2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
        Maailman menoa
        30
        11233
      3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
        Maailman menoa
        207
        10873
      4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
        Maailman menoa
        36
        9711
      5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
        Maailman menoa
        85
        8528
      6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
        Maailman menoa
        223
        6511
      7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
        Maailman menoa
        0
        3210
      8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
        Ikävä
        28
        2222
      9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
        Hyrynsalmi
        37
        1619
      10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
        Hyrynsalmi
        26
        1510
      Aihe