Minua on askarruttanut vuosia tämä Pietarin kirjeessä mainittu kohta. Osaisiko joku palstalla selittää jakeen merkitystä?
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-
Miksi "lihassa kärsivä lakkaa tekemästä syntiä" ?
62
1037
Vastaukset
- Tää se on
Valvovan omantunnion kurituksesta siinä on kysymys. Ja TEKOsynneistä.
Kun siis käyt esimerkiksi huorissa, niin siitä syntyy valtava omantunnonvaiva jos sinulla on valvova omatunto. Uni ei tule yöllä ja elämä on häpeämistä syyllisyyttä ja kadotuksen pelkoa. Kun sitten saat Jumalalta voiman tunnustaa syntisi rippi-isälle ja sinulle julistetaan synninpäästö, sinä tule vapaaksi omalta tunnoltasi.
Olet kärsinyt lihassa eli kehossasi synnin seurauksista. Seuraavalla kerralla kun huoran kuva hiipii mieleesi ja himo alkaa taas vaivata, silloin sinä muistat millainen vaiva siitä edellisellä kerralla tuli. Et sinä montaa kertaa sitä tuskaa ota, vaan sinä lopetat huorissa käymisen.
Se voi olla varastamista pettämistä valehtelua, tai jotakin muuta syntiä, mihin sinulla on kiusaus.- tää se on
Paatuneella omalla tunnolla elävä ihminen tekee syntiä ilman katumusta, katumus voi tulla tällaisille ihmisille vasta kadotuksessa.
Mutta sen verran tuosta synnistä vielä, että geneettisessä perimässämme oleva perisynti ei poistu, taistelu lihaa ja verta (geneettinen taipumus) vastaan jatkuu kuolinhetkeen asti.
Synteihinsä kuolleilla ei tätä taistelua ole, vaikka hän saattaa jeesustella kovastikin ihmisten edessä, taistelusta erottaa kuolleessa uskossa elävän eläväuskoisesta. tää se on kirjoitti:
Paatuneella omalla tunnolla elävä ihminen tekee syntiä ilman katumusta, katumus voi tulla tällaisille ihmisille vasta kadotuksessa.
Mutta sen verran tuosta synnistä vielä, että geneettisessä perimässämme oleva perisynti ei poistu, taistelu lihaa ja verta (geneettinen taipumus) vastaan jatkuu kuolinhetkeen asti.
Synteihinsä kuolleilla ei tätä taistelua ole, vaikka hän saattaa jeesustella kovastikin ihmisten edessä, taistelusta erottaa kuolleessa uskossa elävän eläväuskoisesta.Ei tuo "kärsiminen" viittaa tunnontuskiin.
Virkehän alkaa:
"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa...".kalamos kirjoitti:
Ei tuo "kärsiminen" viittaa tunnontuskiin.
Virkehän alkaa:
"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa...".höpö höpö !! Jeesus eli ja kärsi paskiaisten takia,, jotka olivat Hänen riesana loppuun saakka ja tappoi hänet ristillä ja siinä ristillä oli kyllä toista kärsimystä,,,,, kun se liha jonka edellä kirjoitajalla hienosti valaisi sulle mitä tarkoittaa kärsiä lihassa hirveässä omatunnossa ja on ainoa joka pakottaa ihminen menemään Kristuxeen että hän lopettaa pahan tekemisen....
savonarola kirjoitti:
höpö höpö !! Jeesus eli ja kärsi paskiaisten takia,, jotka olivat Hänen riesana loppuun saakka ja tappoi hänet ristillä ja siinä ristillä oli kyllä toista kärsimystä,,,,, kun se liha jonka edellä kirjoitajalla hienosti valaisi sulle mitä tarkoittaa kärsiä lihassa hirveässä omatunnossa ja on ainoa joka pakottaa ihminen menemään Kristuxeen että hän lopettaa pahan tekemisen....
Eivät nuo paskiaiset pakottaneet Jeesusta ristille.
Hänet pakotti ristille Rakkaus sinua kohtaan.
Sinun syntisi pakottivat Hänet antamaan henkensä sinun edestäsi.kalamos kirjoitti:
Ei tuo "kärsiminen" viittaa tunnontuskiin.
Virkehän alkaa:
"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa...".Ymmärrän samoin eli tuossa ilmoituksessa ei ole kysymys synnintekemisestä,- vaan pikemmikin synnin suunnittelusta. Siis mielikuvatasolla.
Tavallaan on kysymys kasvun suunnasta eli jatkaako ihminen lihallisuudessaan/geneettisyyden ohjauksessa kasvamistaan,- vai haluaako hän muuttaa tätä luontaista kasvamistaan.
Kristuksen mieleen kasvaminenhan muuttaa ihmisen geneettisyydestään tulevaa kasvua. Äkkipikainen ihminen,- johon liittyy geneettisyys/kin, muutuu vuosien saatossa pois tästä tilastaan,- mutta vain kasvun kautta,- kärsien lihassaan luopumuksen tuskia.- eenokki 12
kalamos kirjoitti:
Eivät nuo paskiaiset pakottaneet Jeesusta ristille.
Hänet pakotti ristille Rakkaus sinua kohtaan.
Sinun syntisi pakottivat Hänet antamaan henkensä sinun edestäsi.savon-arola ei tunne ristin salaisuutta eikä pysty "imemään" voimaa ristiltä vaan näkyy pyhitys olevan mielessä Ja savon-arola ei usko Jeesuksen jättäneen taivaan myös savon-arolan tuon...paskiaisen...joka pyhittää itsensä ja eläen siinä luulovanhurskaudessa.
- tää se on
ml213 kirjoitti:
Ymmärrän samoin eli tuossa ilmoituksessa ei ole kysymys synnintekemisestä,- vaan pikemmikin synnin suunnittelusta. Siis mielikuvatasolla.
Tavallaan on kysymys kasvun suunnasta eli jatkaako ihminen lihallisuudessaan/geneettisyyden ohjauksessa kasvamistaan,- vai haluaako hän muuttaa tätä luontaista kasvamistaan.
Kristuksen mieleen kasvaminenhan muuttaa ihmisen geneettisyydestään tulevaa kasvua. Äkkipikainen ihminen,- johon liittyy geneettisyys/kin, muutuu vuosien saatossa pois tästä tilastaan,- mutta vain kasvun kautta,- kärsien lihassaan luopumuksen tuskia.ml213 kirjoituksesi on täyttä utopistien eli itselleen valehtelevien hölynpölyä.
Minähän kerroin jo mitä tuo Raamatun paikka tarkoittaa, siihen ei ole mitään lisättävää taikka pois jätettävää. kalamos kirjoitti:
Eivät nuo paskiaiset pakottaneet Jeesusta ristille.
Hänet pakotti ristille Rakkaus sinua kohtaan.
Sinun syntisi pakottivat Hänet antamaan henkensä sinun edestäsi.Aivan !!! Noinkin voi sen sanoa mitä Hänen Rakkaus syntisen ihmiskunnan vuoxi,, ja miten Hän joutui kärsimään ja niin sinäkin joudut kärsimään kovissa synnintunnossa syntisi vuoxi jos et ole jo paaduttanut ite siinä määrin ettei enää syttyy katumusta ja hirveä synnintunto synnin tähden !!
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.
Jos pohditaan ihan arjen tasolla, niin tuon asian uskominen ja sen eläminen todeksi, niin ihminen muuttuu eli kasvamisen kautta muuttuu Kristuksen mielen kaltaisuuteen.
Ja kuten jakeen lopussa on opetus, synnistä pois kasvamiseen liittyy eräänlaonen kärsimys eli ihminen joutuu kieltäytymään lihallisuudestaan.
Jos jos tähän vielä liitetään geneettisyys, niin todellisuudessa ihminen näin toimiessaan muuttaa geneettisyyden kasvun suuntaa,- joka taas vaikuttaa jo laajemmin ihmisen mielentilaan,- jopa fyysisesti.En tiedä ymmärsinkö sinut oikein,
mutta tuossa kommentissa on hiukan lihan jalostamisen makua.
Ei liha jalostu. Sen tulee kuolla.kalamos kirjoitti:
En tiedä ymmärsinkö sinut oikein,
mutta tuossa kommentissa on hiukan lihan jalostamisen makua.
Ei liha jalostu. Sen tulee kuolla.Lihan/lihallisuuden kuolemistahan juuri kuvasin. Liha ja lihallisuushan on ihmisen mielentila ei siis aivot ja sen toiminta. Et kai kuvittele tai ymmärrä, että aivotoimintojen kuolettamisesta on kysymys.
Todelisuus on, miten uudestisyntynyt ihminen käyttää samoja aivojaan lihallisuudessa ja Hengellisuudessä tehhdyissä teoissa/uskonteot.
Eli todella lihan mieli/syys tulee kuolla ja näin ihminen lakkaa synnistä.
Ymmärräthän, mitä todellisuudessa ja arjen tasolla tarkoittaa , miten lihan mieli on viholisuutta Jumalaa vastaan. Tai mitä yleensä on mielenuudistus.kalamos kirjoitti:
En tiedä ymmärsinkö sinut oikein,
mutta tuossa kommentissa on hiukan lihan jalostamisen makua.
Ei liha jalostu. Sen tulee kuolla.Jos pohdit tarkemmin mitä tarkoittaa hedelmät ihisessä,- joista ihmisen tuntee ja mitä Jeesus opetti, niin arjen tasolla ajateltuna se kuvaa ihmisen käyttäytymistä. Sanojen valintaa ja reagoimista ja siten koko käyttäytymistä.
Kun ihmisen sydämentila muutuu, niin se ohjaa koko ihnmistä ja heijastuu ihmisen olemuksessa.
Niin,- uskonet lai, miten ihmisen sydämestä/sisimmästä/alitajunnasta lähtee..............kaikki.......... ajatukset.
"Yli kaiken varottavan varjele sydämesi,- sillä sieltä elämä lähtee".
* Niin on, kalamos, ml213 elää sielullista ja lihaan perustuvaa itsensä jalostamisen , vierastaa hengellistä , koska ei ole sisäisesti uudistunut ollenkaan, siis uudestisyntymä on täysin kokematta, koska hän ei ymmärrä sitä ollenkaan, vaan kuvittelee, että siihen kasvetaan ja synnytään hissukseen,niin että lihan puolesta meistä tulisi oikein hienoja ja hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita ja tekismme näyttävästi hyvää, että saisimme kiitosta ihmisltä jotka meitä sitten ihailisvat ja ylsitäisvät uskovaisiksi, tekojemme perusteella? hyveitä kaikki nuo, mutta ne pitäisi olla Hengen hedelmää, Pyhän Hengen aikaansaamaa hengessämme tapahtuneen uudistuksen aikaan samaa, eikä suinkaan että se olisi nimeomaan siinä se uudestisyntyminen, pelkässä ulkoisessa käyttätymisessämme.
* Sillä vähemminkin ulkoisesti hyvin käyttäytyvä voi olla palava ja sisäisesti yhteydessä Jeesukseen, ulkoinen käyttäytyminen ei johda koskaan sisäiseen yhteyteen Vapahtajan kanssa. Toisin päin kyllä.
* Jeesus kärsi lihassa, ei omien syntiensä vuoksi, vaan meidän, koko maailman syntien sovittajana. Mä ymmärrän, jos me kärsimme lihassa synnin tähden, tavalla tai toisella, jos synti aiheuttaa kärsimystä, ja me tajuamme miksi kärsimme, huomamme lihan himon vievän lihalliseen käsimiseen, eikö järkikin jo sano, että sellaistea kärsimyksestä pääsee, kun lakkaa synnistä, olkoon mikä tahansa synti, jos tuottaa ruumillistakin kärsimystä, henkisestä puhumattakaan, eikö silloin tee mieli lakata "kärsimästä", ja lakata synnistä?- Pakis.
"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli"
Ei Jeesusta, vaikka ottikin ihmisen muodon, voi verrata ihmiseen. Ihminen on siinnyt synnissä, lihassa, kun taas Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Jeesus otti ihmisen muodon, muutoin ei olisi ihminen käsittänyt Sanaa, Jumalan sanaa joka välittyi Jeesuksen kautta.
Jotain konkretiaa piti näyttää ihmisille, jotta uskoisivat: mm. ihmeparannukset ja muut teot, niitä ei voi ihminen tehdä, koska ihmisessä ei elä Sana sillä tavoin kuin Jeesuksessa.Mutta, Pakis. Ydin asiahan onkin,- joka uskoo, että Jeesus oli lihallisesti ihminen,- joka polveutui Daavidin siemenestä ja juuri tuohon liittyy miten hän on esikuva uudestisyntyneelle ihmiselle. Jeesus opetti tien/Jumalan tahdon, miten langennut ja turmeltunut ihminen tulee elää.
Täänä aikana on lähes kokonaan vaiettu, miten Jeesuksen opetuksen ...k-a-u-t-t-a.... eli siihen uskomisen kautta ihminen ja ihmisen elämä...m-u-u-t-t-u-u. Ihminen saa ärtyneisyyden mielen/lihallisuuden tilalle levon ja rauhan. Taas, jos lähemmin tutkitaan tätä muutosta ihnmisessä,- niin se on erittäin laaja-alaista ihmisen alitajunta huomioiden.
Mutta,- ei pahalla. Suomessa vallitseva vauvakasteen opetus/oppi on sisäistynyt syvälle uskonnollisuuteen puoluerajoista riippumatta. Uskonnolliset ihmiset juuri sanovat miten ovat täynnä Henkeä jne... ja Jumalan lapsia jne...,- mutta todella sydämentila ei ole muuttunut eli ihmisen olemuksesta. Reagoimisesta, asenteista ja siten koko käyttäytymisestä tämä ei näy eli ne hedelmät puuttuvat, jotka ilmentäisivät tätä muutosta.
Väitämpä, miten uudestisyntyminen ja siten todellisesti Jeesuksen opetukseen uskominen muuttaa ihmisen ,- jopa geneettistä kasvun suuntaa kasvun kautta,- näkyen juuri ulospäin.Pakis
Daavid oli siitetty synnissä.
Siis hänen siittämiseensä liittyi jokin lain rikkominen.
Mutta ei tietenkään Daavid tuota syntiä tehnyt.
Mutta sittemmin Daavid kyllä teki synnin Batseban kanssa,
josta tuo psalmi, johon viittaat, kertoo.>jotta uskoisivat: mm. ihmeparannukset ja muut teot, niitä ei voi ihminen tehdä, koska ihmisessä ei elä Sana sillä tavoin kuin Jeesuksessa.>
Tuosta ole erimieltä ja täysin,- koska nimenomaan Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala oikein tahtoo ......... i-h-m-i-s-t-ä...... kirkastamaan Jumalan .......r-u-u-m-i-i-s-s-a-a-n. ja arvaappa miten. SANAN avulla. Sana on Jumala.
Juuri tuo aloitus;
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.
Liittyy läheisti Jumalan kirkastamiseen ihmisen ruumiissa.- Pakis.
ml213 kirjoitti:
Mutta, Pakis. Ydin asiahan onkin,- joka uskoo, että Jeesus oli lihallisesti ihminen,- joka polveutui Daavidin siemenestä ja juuri tuohon liittyy miten hän on esikuva uudestisyntyneelle ihmiselle. Jeesus opetti tien/Jumalan tahdon, miten langennut ja turmeltunut ihminen tulee elää.
Täänä aikana on lähes kokonaan vaiettu, miten Jeesuksen opetuksen ...k-a-u-t-t-a.... eli siihen uskomisen kautta ihminen ja ihmisen elämä...m-u-u-t-t-u-u. Ihminen saa ärtyneisyyden mielen/lihallisuuden tilalle levon ja rauhan. Taas, jos lähemmin tutkitaan tätä muutosta ihnmisessä,- niin se on erittäin laaja-alaista ihmisen alitajunta huomioiden.
Mutta,- ei pahalla. Suomessa vallitseva vauvakasteen opetus/oppi on sisäistynyt syvälle uskonnollisuuteen puoluerajoista riippumatta. Uskonnolliset ihmiset juuri sanovat miten ovat täynnä Henkeä jne... ja Jumalan lapsia jne...,- mutta todella sydämentila ei ole muuttunut eli ihmisen olemuksesta. Reagoimisesta, asenteista ja siten koko käyttäytymisestä tämä ei näy eli ne hedelmät puuttuvat, jotka ilmentäisivät tätä muutosta.
Väitämpä, miten uudestisyntyminen ja siten todellisesti Jeesuksen opetukseen uskominen muuttaa ihmisen ,- jopa geneettistä kasvun suuntaa kasvun kautta,- näkyen juuri ulospäin."...miten hän on esikuva uudestisyntyneelle ihmiselle. Jeesus opetti tien/Jumalan tahdon, miten langennut ja turmeltunut ihminen tulee elää."
Juu, on esikuva, mutta vaikka kuinka ihminen yrittää ei ihminen muuksi muutu eli synnittömäksi. Mieli voi saada rauhan ja käyttäytyminen toisen muodon. Niin olethan sinäkin huomannut kuinka uudestisyntyneet täällä torailevat Sanasta.
Kysynpä vain miksi torailevat vaikka Jeesus on esikuvana? Ärtyneisyyttä ilmenee vaikka kuinka ovat saaneet Pyhän hengen sydämeensä asumaan, ärtymistä siinä suhteessa, jos omaa-hyvää-uskoa ei ymmärretä, niin syntyy kisa: kenellä on se oikea usko.
Esimerkkinä voin ottaa oman itseni, ei minua ole vauvakastettu eikä aikuiskastettu, enkä usko, mutta enpä täällä torailekaan. Onpahan vain sen verran ymmärrystä, että ei uskon asioista kannata kiistellä. Enpä tällä kerskaa vaan totean. Saatan kysellä tyhmiä kysymyksiäkin, mutta sanovat (kun ei ole sitä hengellistä näkökenttää, niin en mitään ymmärrä) ymmärrän kuitenkin sen, että usko asia, josta ei pidä kiistellä, se muotoutuu jokaisen uskovan luonteen persoonan mukaisesti.
Ja jos kysynkin jotain tai sanon mielipiteeni miten minä koen uskon asiat, niin johan sanovat että pilkkaan... ml213 kirjoitti:
Mutta, Pakis. Ydin asiahan onkin,- joka uskoo, että Jeesus oli lihallisesti ihminen,- joka polveutui Daavidin siemenestä ja juuri tuohon liittyy miten hän on esikuva uudestisyntyneelle ihmiselle. Jeesus opetti tien/Jumalan tahdon, miten langennut ja turmeltunut ihminen tulee elää.
Täänä aikana on lähes kokonaan vaiettu, miten Jeesuksen opetuksen ...k-a-u-t-t-a.... eli siihen uskomisen kautta ihminen ja ihmisen elämä...m-u-u-t-t-u-u. Ihminen saa ärtyneisyyden mielen/lihallisuuden tilalle levon ja rauhan. Taas, jos lähemmin tutkitaan tätä muutosta ihnmisessä,- niin se on erittäin laaja-alaista ihmisen alitajunta huomioiden.
Mutta,- ei pahalla. Suomessa vallitseva vauvakasteen opetus/oppi on sisäistynyt syvälle uskonnollisuuteen puoluerajoista riippumatta. Uskonnolliset ihmiset juuri sanovat miten ovat täynnä Henkeä jne... ja Jumalan lapsia jne...,- mutta todella sydämentila ei ole muuttunut eli ihmisen olemuksesta. Reagoimisesta, asenteista ja siten koko käyttäytymisestä tämä ei näy eli ne hedelmät puuttuvat, jotka ilmentäisivät tätä muutosta.
Väitämpä, miten uudestisyntyminen ja siten todellisesti Jeesuksen opetukseen uskominen muuttaa ihmisen ,- jopa geneettistä kasvun suuntaa kasvun kautta,- näkyen juuri ulospäin.* Jumala ei näyttänyt mitään esikuvaa pakanoiden käyttäytymistä varten. Jumala antoi Jeesusken sitä varten, että me uskoessamme Häneen, saamme syntimme anteeksi, uudestisynnymme, saamme uuden luonnon ja olemme "uusiluomus", emme korjaa vanhaa paremmaksi, vaan uudestisynnymme uudeksi luomuomukseksi, kokonaan uudeksi, Jumala ei korjaa vanhasta parempaa, vaan kokonaan uuden, ja sitä me emme lihassa ollessamme voi koskaan saavuutta, kosk synti on lihassamme kuolemaamme asti.
* Vasta kun tapahtuu ylösnousemus Jeesusken tulessa, silloin ruummekin lunastetaan, ja me muutumme, Hänen kuvansa kaltauisesiksi, emme yhtään vähempää, vaan kokonaan uudeksi, ja silloin totuteutuu Jumalan tahto kohdallamme Jeesusken Kristuksen lauastustyön ansioasta, vanha on silloin kadonnut kokaan ja uusi on sijaan tullut, ja se on totta vanhurskasten ylösnousemuksessa, eli silloin kun Jeesus tulee.
* Että Jumala ei parantele vanhaa aatua, vaan luo uutta, ja vanha, liha ja veri ei peri taivasten valtakuntaa, vaikka olisi kuinka hienosti ja mallikkaasi elänyt, sensijaan surkeinkin ihminen, joka pelastuu Jeesusken veren kautta, perii iankakkisen elämän, sellaisenaan,vanhaa parantelematta.ml213 kirjoitti:
>jotta uskoisivat: mm. ihmeparannukset ja muut teot, niitä ei voi ihminen tehdä, koska ihmisessä ei elä Sana sillä tavoin kuin Jeesuksessa.>
Tuosta ole erimieltä ja täysin,- koska nimenomaan Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala oikein tahtoo ......... i-h-m-i-s-t-ä...... kirkastamaan Jumalan .......r-u-u-m-i-i-s-s-a-a-n. ja arvaappa miten. SANAN avulla. Sana on Jumala.
Juuri tuo aloitus;
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.
Liittyy läheisti Jumalan kirkastamiseen ihmisen ruumiissa.* Teillä jt. uskoisilla näyttää olevan harvennus ikään kuin sillä voisitte harhanne saada uskottavaksi. Teidän oppinne ei kuulu edeleennkään helluntailaisuuteen, vaikka kuinka harvennatte harhaanne. Eikä varsinkaan sinun filosofinen selittely, ja oman pääsi viisastelut.
kalamos kirjoitti:
Pakis
Daavid oli siitetty synnissä.
Siis hänen siittämiseensä liittyi jokin lain rikkominen.
Mutta ei tietenkään Daavid tuota syntiä tehnyt.
Mutta sittemmin Daavid kyllä teki synnin Batseban kanssa,
josta tuo psalmi, johon viittaat, kertoo.En ymmärrä
"Daavid oli siitetty synnissä. "
Olivatko hänen vanhempansa jollain lailla kurittomia suhteessa Jumalaan, koska Daavid siitettiin synnissä?pakis__ kirjoitti:
En ymmärrä
"Daavid oli siitetty synnissä. "
Olivatko hänen vanhempansa jollain lailla kurittomia suhteessa Jumalaan, koska Daavid siitettiin synnissä?Daavid käyttää tuossa kohden sanaa "avon",
eli kysymys on tahallisesta ja tietoisesta
Jumalan lain rikkomisesta.
Tällaista tahallista tietoiseen valintaan perustuvaa
syntiä ja lain rikkomista ei sikiö eikä vauva eikä edes pieni lapsi voi tehdä.
Puhutamattakaan, että olematon saisi itsensä alkuun näin.
Virkkeen jatko-osassa, kun Daavid puhuu siittämisestään,
Daavid käyttää sanaa rikkomus. Eli tuo virke sanoo,
että Daavid syntyi tai sai alkunsa tahallisen synnin seurauksena,
ja hänen siittämiseensä liittyi rikkomus.
Mutta tämä psalmi ei kuitenkaan kerro,
mikä tuo synti tai mikä tuo rikkomus oli,
sillä tuo psalmi ei keskity siihen syntiin, mikä tapahtui, kun Daavid siitettiin,
vaan siihen syntiin, mikä tapahtui, kun Daavid yhtyi Batsebaan.- Pakis.
kalamos kirjoitti:
Daavid käyttää tuossa kohden sanaa "avon",
eli kysymys on tahallisesta ja tietoisesta
Jumalan lain rikkomisesta.
Tällaista tahallista tietoiseen valintaan perustuvaa
syntiä ja lain rikkomista ei sikiö eikä vauva eikä edes pieni lapsi voi tehdä.
Puhutamattakaan, että olematon saisi itsensä alkuun näin.
Virkkeen jatko-osassa, kun Daavid puhuu siittämisestään,
Daavid käyttää sanaa rikkomus. Eli tuo virke sanoo,
että Daavid syntyi tai sai alkunsa tahallisen synnin seurauksena,
ja hänen siittämiseensä liittyi rikkomus.
Mutta tämä psalmi ei kuitenkaan kerro,
mikä tuo synti tai mikä tuo rikkomus oli,
sillä tuo psalmi ei keskity siihen syntiin, mikä tapahtui, kun Daavid siitettiin,
vaan siihen syntiin, mikä tapahtui, kun Daavid yhtyi Batsebaan.siis onko tämä se Daavid, joka oli Saulin aseenkantaja?
Pakis. kirjoitti:
siis onko tämä se Daavid, joka oli Saulin aseenkantaja?
Öh ... joo-o ... siis psalmi 51 alkaa sanoin:
Veisuunjohtajalle. Daavidin psalmi,
profeetta Naatanin käytyä hänen luonaan siksi,
että hän oli yhtynyt Batsebaan.- Pakis.
kalamos kirjoitti:
Öh ... joo-o ... siis psalmi 51 alkaa sanoin:
Veisuunjohtajalle. Daavidin psalmi,
profeetta Naatanin käytyä hänen luonaan siksi,
että hän oli yhtynyt Batsebaan.Nooh, kun minä luin Daavidin kertomusta, niin en sieltä löytänyt mitään kummallista siinä, että Daavid olisi jollain tapaa synnissä siinnyt?
"Obedille Iisai, ja Iisaille syntyi Daavid. (Ruut)
ja sitten alkaa Samuelin kirja, jossa kerrotaan Daavidin edesottamuksista. Pakis. kirjoitti:
Nooh, kun minä luin Daavidin kertomusta, niin en sieltä löytänyt mitään kummallista siinä, että Daavid olisi jollain tapaa synnissä siinnyt?
"Obedille Iisai, ja Iisaille syntyi Daavid. (Ruut)
ja sitten alkaa Samuelin kirja, jossa kerrotaan Daavidin edesottamuksista.No, minä perustin nyt kaiken siihen, mitä Daavid itse sanoi.
Mutta kyllä esimerkiksi Iisain osalta löytyy kummallisuuksia.
Mutta en nyt haluaisi tässä ketjussa niihin mennä.
Aloittajahan halusi keskustelua Pietarin sanoista.
Aloittajalle
Tuossa jakeessa on oikeastaan yhtäläisyysmerkki
lihassa kärsimisen ja synnistä lakkaamisen välissä:
"kärsivä lihassa on lakannut synnistä"
Eli mitä tuo kirjaimellinen alkutekstin ilmaisu oikein tarkoittaa.
Tuo sana "kärsiminen" on sanajuureltaan samaa kuin
jonkin ulkopuolelta tulevan vaikutuksen "kokeminen".
Jeesus kärsi, koska Häntä vainottiin. Hän "koki" vainoa.
Mutta Hän oli myös synnin osalta kaikessa kiusattu.
Hän siis "koki" kiusauksia.
Pietari tuo tuossa kirjeessä nämä molemmat puolet esiin.
Mekin kärsimme näistä molemmista asioista.
Mutta juuri se, että näin on, että me kärsimme näitä,
osoittaa, että me emme enää ole maailmasta.
Meidät on siirretty kuolemasta elämään.
Synnin ja kuoleman lain alta Elämän Hengen lain alle.
Mutta jos emme kokisi tuota painostusta
niin ei vielä olisi tuota sotatilaa,
jossa liha sotii Henkeä vastaan.
Jos emme kärsisi, emme vielä olisi syntyneet Hengestä.- eenokki 12
Eihän siinä mitään erikoista ole kunhan muistamme Jeesuksen kärsimyksiä ja kun meillä on se mieli kuin Jeesuksella niin hylkäämme maailmalliset himot.
Tämä on Jeesuksen seuraamista.
Kyllä maailma pitää huolen että kiusaavat ja vainoavat meitä koska meillä on Kristuksen mieli ja vaikka saamme kärsiä niin eivät enää sitten vainoa kun pääsemme pois tästä pahasta maailmanajasta. eenokki 12 kirjoitti:
Eihän siinä mitään erikoista ole kunhan muistamme Jeesuksen kärsimyksiä ja kun meillä on se mieli kuin Jeesuksella niin hylkäämme maailmalliset himot.
Tämä on Jeesuksen seuraamista.
Kyllä maailma pitää huolen että kiusaavat ja vainoavat meitä koska meillä on Kristuksen mieli ja vaikka saamme kärsiä niin eivät enää sitten vainoa kun pääsemme pois tästä pahasta maailmanajasta.* Miten sinä sitten voit olla kuin "maailma", jos kerran se pitää huolen käsrimyksistä? Panettelet ja haukut pataluhaksi joka ei usko niin kuin sinä luulet uskovasi. Minä vaan en voi pitää sinua uudestisyntyneenä, koska kielenkäyttösi on ruminta mitä kukaan ns. uskovainen on täällä koskaan kirjoittanut. Tee siis parannus, ja hillitse kielesi, joka systyttää elämän pyörän, jopa, ja sinun kielesi on täysin pois hallinnastasi, ja väität olevasi Jeesukseen uskova.
- Luther ja eenokki 12
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Miten sinä sitten voit olla kuin "maailma", jos kerran se pitää huolen käsrimyksistä? Panettelet ja haukut pataluhaksi joka ei usko niin kuin sinä luulet uskovasi. Minä vaan en voi pitää sinua uudestisyntyneenä, koska kielenkäyttösi on ruminta mitä kukaan ns. uskovainen on täällä koskaan kirjoittanut. Tee siis parannus, ja hillitse kielesi, joka systyttää elämän pyörän, jopa, ja sinun kielesi on täysin pois hallinnastasi, ja väität olevasi Jeesukseen uskova.
Jaahas kun en yllä olevassa kommentissa ole sanonut mitään väärää ja loukkaavaa niin vihaa puskuen kuin jukuri pässi uudestisyntymättömällä saatanan luonteellaan Mohikaani kiukun hengessä, hengen turvottaessa naaman että varmaan lähiomaiset eivät tunne mohikaania sen hengen ja vihan vuoksi.(ja punaisen punanahan naaman)
Mutta kyllä saatana omansa tuntee ja mies täynnä lahkovihaa syytää raivonsa minua kohtaan joka sentään olen uudestisyntynyt kasteessa ja sen kautta uudistumassa ja toivon sanavarastoni lisääntyvät sellaisilla että ne puristavat jos mahdollista riivajatkin ulos lahkolaisista.Et voinut pitää vihaasi ja kiukkuasi kauan aikaa vaan ryntäsit purkamaan vihaasi.Siinä meillä uuden syntymisen demoninen ilmestys.
Tätäkö Mohikaani odotti? - raivo-luterukselle
Luther ja eenokki 12 kirjoitti:
Jaahas kun en yllä olevassa kommentissa ole sanonut mitään väärää ja loukkaavaa niin vihaa puskuen kuin jukuri pässi uudestisyntymättömällä saatanan luonteellaan Mohikaani kiukun hengessä, hengen turvottaessa naaman että varmaan lähiomaiset eivät tunne mohikaania sen hengen ja vihan vuoksi.(ja punaisen punanahan naaman)
Mutta kyllä saatana omansa tuntee ja mies täynnä lahkovihaa syytää raivonsa minua kohtaan joka sentään olen uudestisyntynyt kasteessa ja sen kautta uudistumassa ja toivon sanavarastoni lisääntyvät sellaisilla että ne puristavat jos mahdollista riivajatkin ulos lahkolaisista.Et voinut pitää vihaasi ja kiukkuasi kauan aikaa vaan ryntäsit purkamaan vihaasi.Siinä meillä uuden syntymisen demoninen ilmestys.
Tätäkö Mohikaani odotti?Muista ottaa iltalääkkeet, eenokki. Muuten olosi on huomenna vielä tämänpäiväistäkin raivostuneempi.
No esimerkki lihassa kärsimisestä löytyy läheltä. Tämä palsta.
Täällä saa uskovat monesti kaikenlaista törkyä niskaansa, vaikka he puolustaisivat vain Jumalan Sanaa kertomalla Raamatun näkemyksiä eri asioihin.
Kun oikein saa osakseen asiaankuulumatonta moitetta panettelua ja muuta törkyä, niin tekee mieli joskus ladata samalla mitalla takaisin, ja niin monet valitettavasti tekeekin. Silloin sitä tekee virheen. Pitäisi ennemmin vaikka laskea sataan ja rukoilla Jumalalta armoa, että Hän armahtaisi minua, että vaikka tuo ihminen nyt sanoi minulle tosi pahasti, ja se tekee kipeää minussa ja minä kärsin siitä, niin että saisin armon olla sanomatta takaisin niitä pahoja sanoja ja voisin siunata tuota ihmistä.
Eli tässä yksi esimerkki lihassa kärsimisestä.- ml213.
Jari Pekka. Asia on just niin kuin sen kerroit ja tuon mielikuvan voi muutoinkin siiirtää arkeen ja elämiseen arjen keskellä.
Muuten,- uskotko, miten tuolla käyttäytymisellä on erikoisen suuri vaikutus ihmiseen ja tarkastellaampa tätä muutosta mistä näkökulmasta tahansa.
Lihallinen ihminen luontaisesti vastaa pahaan pahalla ja näin "edistyy" kehityksessään. Mutta,- jos ihminen ei vastaa pahaan pahalla,- vaan hyvällä ja ei koe olevansa alistetussa tilassa vaan haluaa tehdä niin, niin tällä käyttäytymisellä on ratkaiseva merkitys monen asian muutokseen.
Mutta,- tuo vastaaminen pahaan hyvällä, tulee lähteä sydämestä/Uskosta Jeesukseen. Jos se on näyttelemistä tms, niin ihminen vaipuu yhä syvemmälle suohon ja ongelmoitanen itsensä.
Niin, tuohon viestiisi sopii,- ja erinomaisesti ahtaan portin opetus ja ;
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä....ei.......kukaan....... ole näkevä........Herraa".
Eli rauhaan pyrkimisen käyttäytyminen ilmentyy viestistäsi Jari Pekka.
PS.
Lie harvinaista herkkua tämän päivän ihmisessä.. ml213. kirjoitti:
Jari Pekka. Asia on just niin kuin sen kerroit ja tuon mielikuvan voi muutoinkin siiirtää arkeen ja elämiseen arjen keskellä.
Muuten,- uskotko, miten tuolla käyttäytymisellä on erikoisen suuri vaikutus ihmiseen ja tarkastellaampa tätä muutosta mistä näkökulmasta tahansa.
Lihallinen ihminen luontaisesti vastaa pahaan pahalla ja näin "edistyy" kehityksessään. Mutta,- jos ihminen ei vastaa pahaan pahalla,- vaan hyvällä ja ei koe olevansa alistetussa tilassa vaan haluaa tehdä niin, niin tällä käyttäytymisellä on ratkaiseva merkitys monen asian muutokseen.
Mutta,- tuo vastaaminen pahaan hyvällä, tulee lähteä sydämestä/Uskosta Jeesukseen. Jos se on näyttelemistä tms, niin ihminen vaipuu yhä syvemmälle suohon ja ongelmoitanen itsensä.
Niin, tuohon viestiisi sopii,- ja erinomaisesti ahtaan portin opetus ja ;
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä....ei.......kukaan....... ole näkevä........Herraa".
Eli rauhaan pyrkimisen käyttäytyminen ilmentyy viestistäsi Jari Pekka.
PS.
Lie harvinaista herkkua tämän päivän ihmisessä..Njet,
"Lihallinen ihminen luontaisesti vastaa pahaan pahalla ja näin "edistyy" kehityksessään."
olen lihallinen ihminen enkä vastaa pahaa pahalla, näin on näreet! Sitä kutsutaan myös toisen ihmisen, vakaumuksen kunnioittamiseksi.
Olenpa pannut merkille, että kaikkein ankarampia toisille ovat toiset uskovat. Kiivailevat omien oppiensa oikeudesta olla oikessa, tämän jo päivällä kirjoitin, mutta en löydä sitä enää, kun oli vaikeuksia kirjoittatua rekatulla nimimerkillä sisään, ja päivämäärätkin olivat mitä sattui.- eenokki 12
jp: voisitko ystävällisesti mainita nimeltä ketkä puolustavat Jumalan sanaa?
Odotan vastaustasi. eenokki 12 kirjoitti:
jp: voisitko ystävällisesti mainita nimeltä ketkä puolustavat Jumalan sanaa?
Odotan vastaustasi.eenokki 12
Ystävällisesti vastaan, että en mainitse ketään nimeltä, en hyvässä, enkä pahassa. En tahdo erotella ihmisiä. Minä en ole tuomari.- eenokki 12
jari-pek-ka kirjoitti:
eenokki 12
Ystävällisesti vastaan, että en mainitse ketään nimeltä, en hyvässä, enkä pahassa. En tahdo erotella ihmisiä. Minä en ole tuomari.Ei sinun tarvitse tuomari ollakaan ja vapaa tahto kyllä tässä tapauksessa on puolellasi kerrot tahi et.
Parempi että ei kerro nimiä eikä kenenkään syntejä levittele muiden tietoon.
Et voi tuomita eli arvostella vääriä oppeja ja opettajiakaan?
Et varmasti uskaltaisi sanoa herotekselle: sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa.
No oppien ja opettajien arvosteleminen kuuluu vanhemmille kokeneille uskoville. eenokki 12 kirjoitti:
Ei sinun tarvitse tuomari ollakaan ja vapaa tahto kyllä tässä tapauksessa on puolellasi kerrot tahi et.
Parempi että ei kerro nimiä eikä kenenkään syntejä levittele muiden tietoon.
Et voi tuomita eli arvostella vääriä oppeja ja opettajiakaan?
Et varmasti uskaltaisi sanoa herotekselle: sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa.
No oppien ja opettajien arvosteleminen kuuluu vanhemmille kokeneille uskoville.eenokki 12
Ajattelen niin, että on parempi kun todistaa vaan omasta puolestaan ja tuo puhdasta Raamatun evankeliumia. Toisten arvosteleminen ei kuulu uskovalle. Minun tehtäväni ei ole osoittaa onko joku oikeassa tai väärässä. Minun tehtäväni on vain tuoda sitä Jumala on minulle avannut, ja jokainen koetelkoon sen Jumalan Sanalla.
Se on aivan väärä tapa oppia tuntemaan Jumala, että juoksee vain varoitusten perässä ja kuuntelee niitä ihmisiä, jotka sanoo, että "tuo opettaa väärin, älä kuuntele häntä". Tai, "minä olen oikeassa, kuuntele minua, nuo muut on väärässä".
Pitää olla henkilökohtainen suhde kunnossa Jumalan kanssa, muuten ei voi olla koskaan varmalla pohjalla, jos aina on jonkun ihmisen varassa. Voi olla, että tuo ihminen otetaan äkkiarvaamatta pois. Mistä sitten se oikea opetus ja Sanan tunteminen?- Aloittaja !
Jari-pekalle. Otat "lihassa kärsimisestä" esimerkkinä palstalla tapahtuvat hyökkäykset uskovaisia ja heidän kirjoituksia vastaan (8.11.2011 11:11). Itse aavistelen, että Pietari tarkoitti kuitenkin "lihassa kärsimisellä" jotain syvällisempää asiaa, joka tapahtuma johtaa siihen, että "lakkaa synnistä". Mutta kuten aloituksessa sanoin, en ymmärrä tuota raamatunkohtaa. Se ei ole avautunut.
Yleisellä tasolla ymmärrän jotain uskovaisten kokemista ahdistuksista ja hyökkäyksistä, jotka tulevat maailman ja varsinkin uskonnollisten ihmisten taholta. Mukaanlukien tämän palstan. Tällaiset ahdistukset saavat aikaan kärsivällisyyttä, joka on Hengen hedelmää. Aloittaja ! kirjoitti:
Jari-pekalle. Otat "lihassa kärsimisestä" esimerkkinä palstalla tapahtuvat hyökkäykset uskovaisia ja heidän kirjoituksia vastaan (8.11.2011 11:11). Itse aavistelen, että Pietari tarkoitti kuitenkin "lihassa kärsimisellä" jotain syvällisempää asiaa, joka tapahtuma johtaa siihen, että "lakkaa synnistä". Mutta kuten aloituksessa sanoin, en ymmärrä tuota raamatunkohtaa. Se ei ole avautunut.
Yleisellä tasolla ymmärrän jotain uskovaisten kokemista ahdistuksista ja hyökkäyksistä, jotka tulevat maailman ja varsinkin uskonnollisten ihmisten taholta. Mukaanlukien tämän palstan. Tällaiset ahdistukset saavat aikaan kärsivällisyyttä, joka on Hengen hedelmää.Joo se oli vain yksi esimerkki. Esimerkiksi voisi ottaa yleensäkkin kaiken sellaisen asian mikä viettelee ja kiusaa ja on Jumalan tahdon vastaista. Asia, jonka tiedät olevan syntiä. Sielunvihollinen voi kiusata sinua jollakin asialla, houkuttaa johonkin. Sinua kiusaa asia ja sinä kärsit siitä. Sun lihasi kärsii siitä silloin. On taistelu lihan ja Hengen välillä.
Ei anna periksi lihan houkutukselle, vaan rukoilee Jumalaa ja pyytää, että Hän vapauttaisi tästä houkutuksesta tai joskus suorastaan himosta, haluten sitoutua Jeesukseen ja kärsii sitä tunnetta lihassaan niin kauan, että saa avaimet käsiinsä.
Jeesus sanoo, että joka lihassa kärsii, lakkaa lopulta synnistä. Joku asia voi kiusata kauankin, mutta jos ei vain suostu siihen, vaan sitoutuu Jeesukseen, niin sielunvihollinen väsyy ja lakkaa lopulta kiusaamasta siinä asiassa.
ml213
Niin, Mulla ei oo kehumista itsestäni. Minä tunnen itseni ja tiedän millainen minä oikeasti olen. Kyllä minussa yhä asuu se vanha ihminen, joka ei rakasta Jumalaa ja joka tahtoisi olla aina oikeassa ja sanoa viimeisen sanan ja ärsytyksen perusteella laukoa takaisin samalla mitalla ja vähän enemmänkin.
On pelkästään Jumalan armoa, jos näin ei tarvi tehdä. Kyllä mullakin kiusauksia on, niin kuin kaikilla muillakin. Kukaan uskova ei ole kiusauksista vapaa. Se ratkaisee, miten niihin kiusauksiin suhtautuu. Lähteekö niiden perässä menemään, vai viekö ne Jeesukselle ja pyytää niitä avaimia Häneltä, jotta pääsee vapaaksi kiusauksesta.
"Pitäkää vaari itsestänne" - sanoo Raamattu. Pitäkää vaari siitä vanhasta ihmisestä, joka teissä asuu.- tätä se on
Jari on vielä nuori mies, joka ei ole uskossa koeteltu, kuten me jo isoisän ikään ehtineet.
Vain Jeesus pelastaa, ei sitä vanhaa vaaria ja mummoa kukaan täydelliseksi saa jalostettua, - ja vähempi ei Jumalalle riitä. Usko Kristukseen vanhurskauttaa, Jeesus pelastaa. Mutta kun tulee Usko joka sulla ei ole niin silloin uskot että olet yhdessä ja Hänessä kuollut Ristillä mutta myöskin ylönoussut Hänessä ja siinä tarvitaan sitten Usko uskomaan että oemme Kristuxessa ettei se ole vaan päätietoa kaikki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
savonarola kirjoitti:
Mutta kun tulee Usko joka sulla ei ole niin silloin uskot että olet yhdessä ja Hänessä kuollut Ristillä mutta myöskin ylönoussut Hänessä ja siinä tarvitaan sitten Usko uskomaan että oemme Kristuxessa ettei se ole vaan päätietoa kaikki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
* Just noin, ml213 on pelkkää nimellisuskoa ja päästä lähtevää omatekoista , vailla elämää oleva luulousko !
tätä se on kirjoitti:
Jari on vielä nuori mies, joka ei ole uskossa koeteltu, kuten me jo isoisän ikään ehtineet.
Vain Jeesus pelastaa, ei sitä vanhaa vaaria ja mummoa kukaan täydelliseksi saa jalostettua, - ja vähempi ei Jumalalle riitä. Usko Kristukseen vanhurskauttaa, Jeesus pelastaa.Jeremia sanoi Herralle näin:
Jer. 1:6
Mutta minä sanoin: "Voi Herra, Herra! Katso, en minä kykene puhumaan, sillä minä olen nuori."
Herra vastasi Jeremialle näin:
Jer. 1:7
Niin Herra sanoi minulle: "Älä sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua.jari-pek-ka kirjoitti:
Jeremia sanoi Herralle näin:
Jer. 1:6
Mutta minä sanoin: "Voi Herra, Herra! Katso, en minä kykene puhumaan, sillä minä olen nuori."
Herra vastasi Jeremialle näin:
Jer. 1:7
Niin Herra sanoi minulle: "Älä sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua.Sama asia Uuudessatestamentissa.
1. Tim. 4:12
Älköön kukaan nuoruuttasi katsoko ylen, vaan ole sinä uskovaisten esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa.
Jumalan siunausta kaikille ikään katsomatta. Sama Jumala on kaikilla ja samat mahdollisuudet on Jeesuksen kanssa nuorella ja vanhalla.- eenokki 12
tätä se on kirjoitti:
Jari on vielä nuori mies, joka ei ole uskossa koeteltu, kuten me jo isoisän ikään ehtineet.
Vain Jeesus pelastaa, ei sitä vanhaa vaaria ja mummoa kukaan täydelliseksi saa jalostettua, - ja vähempi ei Jumalalle riitä. Usko Kristukseen vanhurskauttaa, Jeesus pelastaa.Näin se on tätä se on.
Mutta Mohikaanissa tapahtuva armotyö ristin ja moninaisten ahdistusten kautta tuo mieleeni elävästä nuo hempukat ja hempeät hemmot sekä homot.
Heidän uskonsa on samanlaatuista kuin on Mohikaanilla kun taas savon arola leijuu muiden yläpuolella huutelemassa, tällä kertaa vihaansa vimmalla.Joutomiesluokan pyhitysmies joka ei ole koskaan kertonut uskoontulemisesta suuttui kuten teki Mohis. Savon arola taisi polttaa siipensä kun toin hänen sisäisiä mietteitänsä muiden tiettäväksi.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Älkää luulko että saisitte kokeneen vaikenemaan huomauttamalla joistakin sanoista mitkä eivät näytä sopivan jumalattomien korviin.
Kyllä mohis ringaa murtsin huoneessa ovet paukkuen? - eenokki 12
savonarola kirjoitti:
Mutta kun tulee Usko joka sulla ei ole niin silloin uskot että olet yhdessä ja Hänessä kuollut Ristillä mutta myöskin ylönoussut Hänessä ja siinä tarvitaan sitten Usko uskomaan että oemme Kristuxessa ettei se ole vaan päätietoa kaikki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mitä nämä kaksi vanhaa varista rääkkyy epäuskoisina kyllä eenokki osaa julistaa varsinkin luulouskoisille fariseuksille (savon arola)ja publikaani mohikaanille.
Aloittajalle
Ilmeisesti en edellisessä kommentissani osannut valottaa asiaa
ymmärrettävällä tavalla, kun kukaan ei pukahtanut mitään kommenttiini.
Mutta olin kyllä ihan vakavissani, kun yritin sanoa,
että tuossa tekstissä ei sanota, että kun nyt alat kärsiä,
niin sen seurauksena sinä joskus lakkaat synnistä.
Kerroinkin jo hiukan, mitä tuo alkutekstin ilmaisu,
joka on käännetty kärsimiseksi, tarkoittaa.
Jos nyt jotenkin tehostaisin tuota, niin sanotaan näin,
että lihamme on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.
Ja tuossa alkutekstissä on tässä kohden aoristi.
Siis tapahtuma on jo toteutunut ja on pysyvästi totta.
Samoin on jo totta se, mikä on virkkeen loppuosassa.
Synti on jo lakannut / päättynyt / tullut loppupisteeseensä kohdallamme.
Eli kysymyksessä on tuossa kohden perfektiivinen ilmaisu.
Laitan tähän ruotsinkielisen käännöksen,
joka ilmaisee asian erittäin hyvin:
"Då nu Kristus har lidit till köttet,
så väpnen ock I eder med samma sinne;
ty den som har lidit till köttet
har icke längre något att skaffa med synd."
Ja sitten tuo loppu vielä pykälän verran vanhemman käännöksen mukaan:
"ty den som har lidit till köttet
har afstått från synd">Mutta olin kyllä ihan vakavissani, kun yritin sanoa,
että tuossa tekstissä ei sanota, että kun nyt alat kärsiä,
niin sen seurauksena sinä joskus lakkaat synnistä.<
Mutta, haaskastippa ymmärrät tämän iloituksen;
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.
Eikö ihan todellisuus kerro ja tue tuota opetusta eli jos ihminen .....o-t-t-a-a.... aseen............ eli kärsii lihassa/lihan mielessä, niin hän lakkaa synnintekemisestä. Kokeile ja havainnoi tilanteissa.
Mutta, se taas on todelisuutta,- ettei uudestisyntynyt ihminen jatkuvasti .... kärsi.... lihassa/lihan mielessä ja siksi lankeaa syntiin. Siis synnintekeminen ei lopu ihmiseltä, mutta jos ihminen tilanteessa kärsii lihassa, niin hän ei lankea syntiin. Syntiin lankeamisen tilanteitahan ihminen kokee jatkuvasti ja jos hän ei halua kärsiä lihassa, niin lihan mieli valtaa ihmisen ja sen seuraukset tiedämme.
Niin, erikoisen tärkeää on ymmärtää oikein, mitä Raamatussa tarkoitetaan lihalla. Lihalla ei tarkoiteta fyysistä lihaksistoa,- vaan mieltä,- langenneen ihmisen turmeltunutta mieltä.
Ja; joka lihassa kärsii,- niin ei tarkoita esim. vatsavaivoissa kärsimistä tai pään- tai jäsensärkyä,- jonka kautta lakkaisi synnistä,- vaan kärsimisen kohden on lihan mieli.ml213 kirjoitti:
>Mutta olin kyllä ihan vakavissani, kun yritin sanoa,
että tuossa tekstissä ei sanota, että kun nyt alat kärsiä,
niin sen seurauksena sinä joskus lakkaat synnistä.<
Mutta, haaskastippa ymmärrät tämän iloituksen;
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.
Eikö ihan todellisuus kerro ja tue tuota opetusta eli jos ihminen .....o-t-t-a-a.... aseen............ eli kärsii lihassa/lihan mielessä, niin hän lakkaa synnintekemisestä. Kokeile ja havainnoi tilanteissa.
Mutta, se taas on todelisuutta,- ettei uudestisyntynyt ihminen jatkuvasti .... kärsi.... lihassa/lihan mielessä ja siksi lankeaa syntiin. Siis synnintekeminen ei lopu ihmiseltä, mutta jos ihminen tilanteessa kärsii lihassa, niin hän ei lankea syntiin. Syntiin lankeamisen tilanteitahan ihminen kokee jatkuvasti ja jos hän ei halua kärsiä lihassa, niin lihan mieli valtaa ihmisen ja sen seuraukset tiedämme.
Niin, erikoisen tärkeää on ymmärtää oikein, mitä Raamatussa tarkoitetaan lihalla. Lihalla ei tarkoiteta fyysistä lihaksistoa,- vaan mieltä,- langenneen ihmisen turmeltunutta mieltä.
Ja; joka lihassa kärsii,- niin ei tarkoita esim. vatsavaivoissa kärsimistä tai pään- tai jäsensärkyä,- jonka kautta lakkaisi synnistä,- vaan kärsimisen kohden on lihan mieli.Minä en vielä ole päässyt niin pitkälle,
että olisin voinut lähestyä tuota reaalitodellisutta elämässämme.
Kovin mielelläni sen tekisin, mutta ensin haluaisin varmistua siitä,
että meillä on oikea tieto siitä,
mitä tuohon kohtaan Jumalan Sanaa todella on kirjoitettu.kalamos kirjoitti:
Minä en vielä ole päässyt niin pitkälle,
että olisin voinut lähestyä tuota reaalitodellisutta elämässämme.
Kovin mielelläni sen tekisin, mutta ensin haluaisin varmistua siitä,
että meillä on oikea tieto siitä,
mitä tuohon kohtaan Jumalan Sanaa todella on kirjoitettu.Jos uudestisyntynyt ihminen Hengellä kuolettaa lihan teot, niin eikö hän juuri joudu kärsimään lihassa. Puhutaanhan yleisesti taisteluista,- ainakin täällä päin ja eikö taistelut ilmennä todellisuudessa juuri kärsimystä,- l-i-h-a-s-s-a.
ml213 kirjoitti:
Jos uudestisyntynyt ihminen Hengellä kuolettaa lihan teot, niin eikö hän juuri joudu kärsimään lihassa. Puhutaanhan yleisesti taisteluista,- ainakin täällä päin ja eikö taistelut ilmennä todellisuudessa juuri kärsimystä,- l-i-h-a-s-s-a.
Kirjoitat nyt Paavalilaista tekstiä. Ok. Room 6:
1. Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, jotta armo suurenisi?
2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet synnille, kuinka siinä vielä eläisimme?
3. Vai ettekö tiedä, että kaikki, jotka olemme Kristukseen Jeesukseen kastetut, olemme kuolemaansa kastetut?
4. Olemme siis yhtenä kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, jotta niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, niin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä.
5. Sillä jos olemme yhteen kasvaneita kuolemansa kaltaisuuteen, niin tulemme olemaan samoin nousemuksensa,
6. tietäen sen, että vanha ihmisemme on kanssaan naulittu ristiin, jotta synnin ruumis kukistettaisiin, jottemme enää syntiä palvelisi.
7. Sillä joka on kuollut, on vanhurskautunut pois synnistä.
8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin uskomme, että myös tulemme elämään kanssaan,
9. tietäen, ettei Kristus, kuolleista herätettynä, enää kuole; kuolema ei Häntä enää vallitse.
10. Sillä minkä kuoli, sen kerta kaikkiaan kuoli synnille; mutta minkä elää, sen elää Jumalalle.
11. Niin tekin pitäkää totena, että olette synnille kuolleet, mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
Huom!
Jakeessa 11 sanotaan kirjaimellisesti kääntäen:
"Siten myös te laskekaa/lukekaa itsenne olevan kuolleita synnille,
mutta eläviä Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa Herrassa meidän".
Kristus on jo kuollut synnille.
Ja meidät on liitetty Kristukseen, Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Vain tältä perustalta me voimme aseistautua taisteluun voittajina.
"Me olemme kuolleet synnille ... lukekaa itsenne olevan kuolleita synnille".
Ja Pietari taas sanoo: "lihassa kärsinyt on lakannut synnistä".
Tämä ajatus/mieli/ymmärrys on se ase, josta Pietari puhuu.- Aloittaja !
kalamos kirjoitti:
Kirjoitat nyt Paavalilaista tekstiä. Ok. Room 6:
1. Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, jotta armo suurenisi?
2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet synnille, kuinka siinä vielä eläisimme?
3. Vai ettekö tiedä, että kaikki, jotka olemme Kristukseen Jeesukseen kastetut, olemme kuolemaansa kastetut?
4. Olemme siis yhtenä kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, jotta niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, niin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä.
5. Sillä jos olemme yhteen kasvaneita kuolemansa kaltaisuuteen, niin tulemme olemaan samoin nousemuksensa,
6. tietäen sen, että vanha ihmisemme on kanssaan naulittu ristiin, jotta synnin ruumis kukistettaisiin, jottemme enää syntiä palvelisi.
7. Sillä joka on kuollut, on vanhurskautunut pois synnistä.
8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin uskomme, että myös tulemme elämään kanssaan,
9. tietäen, ettei Kristus, kuolleista herätettynä, enää kuole; kuolema ei Häntä enää vallitse.
10. Sillä minkä kuoli, sen kerta kaikkiaan kuoli synnille; mutta minkä elää, sen elää Jumalalle.
11. Niin tekin pitäkää totena, että olette synnille kuolleet, mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
Huom!
Jakeessa 11 sanotaan kirjaimellisesti kääntäen:
"Siten myös te laskekaa/lukekaa itsenne olevan kuolleita synnille,
mutta eläviä Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa Herrassa meidän".
Kristus on jo kuollut synnille.
Ja meidät on liitetty Kristukseen, Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Vain tältä perustalta me voimme aseistautua taisteluun voittajina.
"Me olemme kuolleet synnille ... lukekaa itsenne olevan kuolleita synnille".
Ja Pietari taas sanoo: "lihassa kärsinyt on lakannut synnistä".
Tämä ajatus/mieli/ymmärrys on se ase, josta Pietari puhuu.Kiitos kirjoituksestasi. Anteeksi harvakseen ilmestyvät vastaukseni. En juuri ehdi käydä palstalla. Uskon ja luotan, että Herra avaa ymmärrykseni tämän Pietarin kirjeen kohdan osalta, kuten hän on avannut ymmärrykseni monen muunkin r-paikan kohdalla.
ml213 kirjoitti:
>Mutta olin kyllä ihan vakavissani, kun yritin sanoa,
että tuossa tekstissä ei sanota, että kun nyt alat kärsiä,
niin sen seurauksena sinä joskus lakkaat synnistä.<
Mutta, haaskastippa ymmärrät tämän iloituksen;
1 Piet. 4:1
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.
Eikö ihan todellisuus kerro ja tue tuota opetusta eli jos ihminen .....o-t-t-a-a.... aseen............ eli kärsii lihassa/lihan mielessä, niin hän lakkaa synnintekemisestä. Kokeile ja havainnoi tilanteissa.
Mutta, se taas on todelisuutta,- ettei uudestisyntynyt ihminen jatkuvasti .... kärsi.... lihassa/lihan mielessä ja siksi lankeaa syntiin. Siis synnintekeminen ei lopu ihmiseltä, mutta jos ihminen tilanteessa kärsii lihassa, niin hän ei lankea syntiin. Syntiin lankeamisen tilanteitahan ihminen kokee jatkuvasti ja jos hän ei halua kärsiä lihassa, niin lihan mieli valtaa ihmisen ja sen seuraukset tiedämme.
Niin, erikoisen tärkeää on ymmärtää oikein, mitä Raamatussa tarkoitetaan lihalla. Lihalla ei tarkoiteta fyysistä lihaksistoa,- vaan mieltä,- langenneen ihmisen turmeltunutta mieltä.
Ja; joka lihassa kärsii,- niin ei tarkoita esim. vatsavaivoissa kärsimistä tai pään- tai jäsensärkyä,- jonka kautta lakkaisi synnistä,- vaan kärsimisen kohden on lihan mieli.Lihassa kärsivä Paavali:
Rom 7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Rom 7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Rom 7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
Rom 7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Rom 7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Rom 7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
Rom 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
Rom 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Rom 7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?Jonah kirjoitti:
Lihassa kärsivä Paavali:
Rom 7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Rom 7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Rom 7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
Rom 7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Rom 7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Rom 7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
Rom 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
Rom 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Rom 7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!
Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia,
mutta lihalla synnin lakia.
1. Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille,
jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
3. Sillä mikä laille oli mahdotonta,
koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki,
lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa
ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
4. että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä,
jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli,
mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan,
sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.Aloittaja ! kirjoitti:
Kiitos kirjoituksestasi. Anteeksi harvakseen ilmestyvät vastaukseni. En juuri ehdi käydä palstalla. Uskon ja luotan, että Herra avaa ymmärrykseni tämän Pietarin kirjeen kohdan osalta, kuten hän on avannut ymmärrykseni monen muunkin r-paikan kohdalla.
Olen iloinen siitä, että otit nuo Pietarin sanat esille.
Ja olen varma, että Hän on avaava ymmärryksesi tässäkin asiassa.
Vielä kerran siitä, mitä nuo Pietarin sanat eivät tarkoita.
Sinä tämän kyllä varmaan ymmärrätkin,
mutta jotkut toiset tässä ketjussa ehkä eivät.
Ilmaisen asian hyvin lapsenomaisesti.
Äiti kysyy:
- mitä sinä siellä keksikaapissa teet?
Pikku-Kalle vastaa:
- vastustan kiusausta!
Pikku-Kalle ei vaeltanut Hengessä keksikaapille.
Hän vaelsi sinne lihassa. Ja nyt Hän kärsi lihassa.
Mutta Pietari ei tietenkään puhunut mistään tällaisesta kärsimisestä.
Ei meidän pidä kärsiä avionrikkojina, eikä murhaajina, eikä varkaina.
Ei minulla ole mitään kärsimystä siitä, että nuo ovat kiellettyjä asioita.
Mutta jos menisin (en ole koskaan mennyt) yökerhoon, niin saattaa olla,
että alta aikayksikön olisin jo sydämessäni tehnyt huorin.
Ja sitten kärsisin omantunnontuskia. Mutta tällaisesta kärsimyksestä
ei esille ottamassasi Pietarin kirjeen kohdassa tietenkään ole kysymys.
Kristus on kärsinyt meidän puolestamme lihassa.
Tämä fakta on meidän aseemme. Synti on jo voitettu asia.
Me olemme Jeesuksessa,
ja meillä on Kristuksen mieli eli Hengen mieli.
Me emme vaella lihassa vaan Hengessä.
Ja Hengen mieli on elämä ja rauha.
Kyllä synninkuorman alla syntinen kärsi jos hän ei ole täysin paatunut ja silloin se kyllä lopettaa sen synnintekeminen jos oikein polttava synnintunto tulee hänelle tai sulle...
- Aloittaja !
// silloin se kyllä lopettaa sen synnintekeminen jos oikein polttava synnintunto tulee hänelle //
Polttavinkaan synnintunto ei vapahda synnin orjaa syntikahleista. Synnintunnolla on paikkansa kääntymyksessä ja kilvoittelussa, mutta se ei voi puhdistaa ja vapahtaa synnistä.
Jumalalla on yksi vastaus synnin ongelmaan ja se on hänen Poikansa Jeesus. Aloittaja ! kirjoitti:
// silloin se kyllä lopettaa sen synnintekeminen jos oikein polttava synnintunto tulee hänelle //
Polttavinkaan synnintunto ei vapahda synnin orjaa syntikahleista. Synnintunnolla on paikkansa kääntymyksessä ja kilvoittelussa, mutta se ei voi puhdistaa ja vapahtaa synnistä.
Jumalalla on yksi vastaus synnin ongelmaan ja se on hänen Poikansa Jeesus.Jumalalla on yksi vastaus synnin ongelmaan ja se on hänen Poikansa Jeesus.
JUURI NIIN JA HÄN ANTAA POLTTAVA SYNNINTUNTO HÄNEN HENKENSÄ KAUTTA SINULLE JA SÄ JUOXET HÄNEN LUOXE SAADA AVUN !!
IHAN OIKEIN JEESUS ON RATKAISU !!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132031
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421523Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901065Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120996Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87955Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35947Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15939