akryylimaalaus-apua. =)

epätaiteilija

Eli olen varsin aloitteleva sählääjä noiden akryylien kanssa ja yritin väkertää mustaa(tai ainakin mahdollisimman tummaa sävyä) punaisesta, sinisestä ja keltaisesta. Eikö sen teoriassa pitäisi onnistua? En sitten saanut sellaista aikaiseksi jostain kummallisesta mutta varmasti hyvästä syystä. =)

Onko siis niin, että erikseen ostettu musta akryyli on tärkeä osa väripalettia? Kuulin väitöksen, jonka mukaan valkoista eikä mustaa kuuluisi käyttää maalatessa, mutta kyse taisi olla akvarellista... olen hämmentynyt... =)

Ja jos joku jaksaa vastata hupsuun kysymykseeni, niin saa kertoa myös muita ohjeita maalauksesta. :> Kiitos.

9

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Måålari

Mustaa voi sekoittaa esim. sinisestä (preussi, phtalo tms.) ja ruskeasta (poltettu umbra, van dyck tms.)
      Keltaista ei kannata mustan sekoittamiseen tuhlata, sillä se on valööriarvoltaan vaalea väri, joten se vain vaalentaa / sotkee sekoitusta.
      Tuota sinisestä ja ruskeasta sekoitettua mustaa voi sitten sävyttää eri variaatioin vaikka punaisella tai vihreällä.
      Ei välttämättä ole tarpeen käyttää valmista tuubimustaa, koska mustan saa kyllä sekoitettua helposti itsekin. Valmiissa tuubimustassa ja itse sekoitetussa on melkoinen ero. Tämän voi todeta laittamalla molempia vierekkäin Valmis musta on "todella musta" kun taas itse sekoitettu voi olla enemmän "värillisempi" ja elävämpi, mutta silti musta. Makuasia kummasta tykkää.
      Kyllä valkoista väriä käytetään yleisesti myös akryylimaalauksessa. Toki sillä ei kannata taittaa jokaista väriä jollei halua lopputuloksesta tukkoista ja harmaata. Akvarelleissä valkoista käytetään harvemmin johtuen sen luonteesta; koska värit ovat läpikuultavia paperi toimii itse valkoisena värinä.

• epätaiteilija

Halusinkin juuri oppia sekoittamaan mustaa itse, koska se on nätimpää kuin valmismusta. =) Tosin minulla ei ole varaa (ja akryylit pitäisi hakea kilometrien päästä) ostaa hirveästi eri värejä. ajattelin että selviän nuilla puolen litran pöniköillä, perusvärit musta ja valkoinen.
        Mustan kadotin jonnekkin, mutta ehkä se löytyy. Ehkä sekoitan sitä hieman valmistamaani sinisenharmaaseen, niin saan "sopivanelävän" mustan. :>

Kiitos neuvoista! Sovellan niitä. Minulla pitäisi olla henkilökohtainen maalausavustaja, kun sähläilen omiani ja loppujen lopuksi maalia on enempi pöydillä ja lattioilla kun taulussa. :D

• allablaze

Kannattaa hakeutua jonnekin, vaikkapa kansalaisopiston öljyvärikurssille tms... Minulle selkeni yhdessä viikossa enemmän asioita kun vuosien saatossa itsekseen pähkäillen tai kirjoista lukien. Kaikki värien sekoitukset ynnä muut kultaiset leikkaukset olivat muka hukassa, mutta opettajan ohjauksessa ne löytyivätkin omasta päästä ja "taiteellisesta silmästä", kunhan vain vähän kaiveli.
      Värien sekoitus ja kylmät ja lämpimät värit yms olivat ihan hepreaa, mutta muutamassa tunnissa ne omaksui ja tajusi, kun vain joku kädestä pitäen neuvoi...
      Enkä nyt missään nimessä tarkoita (kuten monet varmasti haluavat ymmärtää) että kurssilla tulet viikossa taiteilijaksi, mutta jos sinulla on olemassa taiteellista lahjakkuutta, osaava opettaja ammentaa sen esiin hetkessä =)

• Henry Moore

Tuon erilaisten sinisten ja ruskeitten antaman mustan lisäksi punaisista ja vihreistä saa hienoja "värillisiä" mustia. Hyvän syvän, dramaattisen mustan saa esimerkiksi alizriinista ja viridiaanista.

Mustaa ei yleensä tarvita kovin usein, eivätkä mustien erot ole kovin hyviä kuvanrakennuksessa. Harmaat sen sijaan ovat, ainakin minulle, paljon mielenkiintoisempia, ja niissä vasta oppii tuntemaan näiden vastavärien lukemattomat mahdollisuudet.

• tapsa-art.com

Mun mielestä musta itse nyhräämällä pilaa helposti työn koska ihmisen silmä näkee värit hyvin erilaisina eri valaistuksessa eikä jokainen tosiaan näe sitä itse väsättyä mustaa samaan tapaan. Jos tarkoitus on vain luoda tummuutta niin tuskin kannattaa koskea mustaan vaan sekoittaa se siinä "on-line" halutuksi sävyksi kulloisen tilanteen mukaan.

Maalauksen värien kirjoa voi sitten tutkia hyvällä kameralla ja piirustusohjelmalla ja todeta kuinkä sävyt muuttunee valaistuksen mukaan ja onko siinä maalauksessa edes oikeanlaiset väritasapainot, kun maalaus viedään eri ympäristöön.

Itse ruvennut tuota kameraa käyttää apuna ja sitä kautta saanut väritasapainot kohdalleen, jotta maalaus näkyy päivävalossa ja iltahämärässä oikein, ei samalla lailla mut halutulla tavalla.

• Värit <3

Oon kiinnostunu akryylimaalauksesta. Koskaan en oo kokeillu, mut värit kiinnostaa! Onko jotain vinkkejä. Mitkä paperit hyviä maalattavaks? Millaset maalit aloittelijalle? Rahaa en viittis pistää älyttömästi kiinni niihin, jos ei vaikka sitten onnistukkaan ja kiinnostus loppuisi..

Millasia esim. Talens ArtCreation maalit ovat? Mihin 24x12ml akryylilajitelma riittää suunnilleen? Hinta tuolle on 16.90€, onko kallis vai halpa?

Kiitos, jos joku jaksaa vastailla aloittelijan kysymyksiin! :D

• Heippa!

Jos todella haluat vain kokeilla niin älä silloin ole nirso. Sinulle sopii täysin ne halvimmat akryylimaalit taidetarvikeliikkeissä. Pitkässä juoksussa niissä ei oikeasti ole mitään erikoisempia ominaisuuksia mitkä niistä lukemattomista merkeistä tekisi erityisesti parempia. On vain juoksevampia ja hivenen enemmän pigmenttejä sisältäviä tuubeja jotka kuljettavat tuota hintatasoa.
      Kunhan pidät mielessä että Sinkkiä sisältävät värit eivät peitä kovinkaan hyvin.

Maalauspohjaksi voit ihan hyvin ottaa niitä kangaspahvipohjia jotka ovat ihan yhtä hyviä kuin pellavakangaskin. Itse kuitenkin pohjustan nekin vielä Gessolla, mutta sekään ei ole välttämätöntä, sillä maali kyllä pysyy siinä muutenkin.

Öljyvärien ja akryylivärien ero piilee niiden kuivumisajassa. On ihan hyvä aloittaa tuo kokeilu akryyliväreillä, koska se kuivuu paljon nopsaampaan.
      Itse muuten teen taidetta ammatikseni ja pääsäntöisesti teen sitä Akryyliväreillä, sillä ne ovat ihan yhtä "hovikelpoisia" öljyvärien kanssa.
      Siitä vaan kokeilemaan! :)

• värit <3

Juu, halvimpia maaleja aioinkin ostaa aluksi :)

Millaisia kokemuksia muilla on maalailun aloittamisesta? Onnistuivatko työt jo heti aluksi? =) taidan olla itse aika kriittinen omien töiden suhteen.. ja voi olla että odotan liikoja itseltäni.. :D onko ehdotuksia minkä tyylisistä kuvia kannattaa maalailla aluksi? jotain yksinkertaisia maisemia? ja kuinka paljon aikaa ja taitoa seuraava kuva vaatii (yksinkertaisemmilla pilvillä)? http://www.google.fi/imgres?q=beautiful drawings&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1252&bih=610&gbv=2&tbm=isch&tbnid=2psIfmKIP8mOpM:&imgrefurl=http://yourimagebank.com/&docid=EHhM9GkQQSd1uM&imgurl=http://yourimagebank.com/wp-content/uploads/2011/10/beautiful-2ddrawings-2d39.jpg&w=450&h=313&ei=P2DaTvTHMvL74QSX9fj6DQ&zoom=1&iact=hc&vpx=172&vpy=317&dur=688&hovh=109&hovw=157&tx=133&ty=98&sig=110098720296786530957&page=6&tbnh=109&tbnw=157&start=117&ndsp=23&ved=1t:429,r:8,s:117

On mulla vähän ''kokemusta'' kuvataiteesta lähiajoilta. Eli lukion kuvataidekursseja pari käyty. Numeroina niistä 10 ja 9. En siis ehkä ole ihan toivoton tapaus. (En kyllä tehnyt kurssien aikana yhtään maalausta..) Olen viimeeksi maalannut 4v sitten, ja sekin tapahtui akvarelliväreillä.. maalaus on siis mulle todellakin jotakin uutta ja kiinnostavaa :D

• tapsa-art.com

Itse käytän W&N Galeria akryylivärejä, kun maalaan fanerille johon öljyvärit ei oikein sovi (enkä nyt muutenkaan öjyllä fanerille). Mielestäni liukuu mukavasti ja kuivuu nopsaan jos haluaa kokeilla jotakin ideaa siinä lennosta (eikä haise).

Myyn myös noita värejä 60 ml tuubeissa sekä W&N sikasiveltimiä laidasta laitaan mutta toistaiseksi vain toimistolta haettaessa (kts. lisää www sivulta).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe