Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

missä iässä ja miten lapsi oppii nukahtamaan yksin

ku nukkumatti ei tuu

hei, kiinnostaisi kuulla että missä iässä muiden lapsen on alkaneet nukahtaa itsekseen. Nimenomaan kyse lapsista jotka eivät alkujaankaan nukahda ilman apua. Kokemusta on siitä, että lapsi nukahtaa omikseen vauvasta lähtien, mutta kun näin ei käykkään.

Kohta 3-vuotias vaatii silttelyä, satuja lauluja,, vieressä oloa, ym. ja nukuttamiseen menee yleensä ½-1 h, usein yli tunti. Jos jättää yksin, niin alkaa touhuamaan tai tulee huoneesta pois. Niin, llapsi menee nukkumaan 20-21, riippuen päikkäreistä ja kuin väsyneeltä hän näyttää. Jo 5 minuutin silittelyn jälkeen silmät saattaa lurppasta ja painua kiinni, mutta lapsi ikäänkuin herättää/virkistää itsensä ja jossain vaiheessa menee jo yliväsyn puolelle. Olisiko vinkkejä?

14

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanniappaa

      Mulla tyttö alkoi nukahtaa itse 11kk iässä. Ihan vahingossa pääsi tapahtumaan, vein tytön sänkyyn iltatoimien jälkeen, ajattelin siivota äkkiä isoimmat rojut olohuoneen lattialta pois ennen nukuttamista. Ovi oli siis auki ja tyttö näki minut koko ajan, kuuli kun juttelin ystäväni kanssa siivotessa ja kas- kun menin huoneeseen, nukkuikin siellä jo! Oli varmaan sopivan väsynytkin, mutta jotenkin siinä tajusin, että hei, lapsihan pystyy nukahtamaan ilman apua - ja vielä tosi nopeesti. Sitä ennen nukutus oli ollut välillä tosi haastavaa, kun tyttö vain seurusteli ja naureskeli kun yritti nukuttaa. Ja kaikkien piti olla hys-hys, nyt jo oikein naurattaa oma päähänpinttymäni!

      Jatkoin siitä illasta eteenpäin niin, että jätin mh oven auki ja annoin äänien kuulua, puuhailin jotain. Jos jotain ääniä kuului, annoin olla, mutta turhautuneeseen/hätääntyneeseen itkuun menin paikalle, laitoin maate ja sanoin hyvää yötä. Tyytyi aina jostain syystä siihen, tiedän ettei kaikki tyydy, vaan huutavat heti perään. Pikkuhiljaa sain laittaa ovea kiinni ja nyt tyttö 1v 7kk ja vien vaan sänkyyn ja nukahtaa itse. Joskus kerran parkaisee jos uni ei tule, silloin käyn auttamassa makuulle ja toivotan uudelleen hyvät yöt ja poistun.

      Tuon ikäisellä varmaan on jo monenmoistakin haastetta. Ensinnäkin hän varmaan nukkuu normisängyssä (mulla tyttö pinnasängyssä) ja voi tulla sängystä pois. Sitten osaa varmaan jo vaatia sitä silittelyä ym, mulla tyttö niin pieni ettei osaa.

      Mitä itselleni tulis mieleen, niin kokeile vaan jättää yksin. Rauhallisin mielin nukkumaan, silität vaikka pienen hetken ja sanot hyvää yötä, nuku hyvin. Mä sanon aina myös että äiti on lähellä. En tiedä ymmärtääkö tyttöni sitä vielä, mutta sullakin saattais helpottaa jos lapsi pelkää että äiti lähtee jonnekin. Anna lapsen touhuta ja jutella itsekseen, kunhan ei tule pois sängystä. Jos tulee, niin viet vaan rauhallisesti takaisin ja toistat samat kuviot. Mulla tyttö juttelee aina jotain omiaan, joskus pyörii ja hyörii kunnes uni tulee ja löytyy milloin mitenkin päin sängystä, mutta haitanneeko tuo! Ja pidä jotain ääntä, tiskaa vaikka tai katso tv:tä niin että sen ääni kuuluu, hurja hiljaisuus saattaa ahdistaa kun lapsi jää kuuntelemaan että onko täällä enää ketään. Ovenkin voit jättää auki niin lapsi näkee että kotona liikutaan.I

      tsekin muistan lapsuudestani etten koskaan halunnut että ovi on kokonaan kiinni, halusin nähdä valoa ja vanhempien liikkuvan. Muistan itse pelänneeni nukahtaa joskus silloin, kun mentiin koko perhe yhtäaikaa nukkumaan, tuli vallan pimeää eikä kuulunut kenenkään ääniä, ihan kuin olisi ollut kokonaan yksin.

    • werewr

      Meillä kanssa 2v7kk ikäinen lapsi ja aina vaatinut paljon nukuttamista, viimeinen vuosi on mennyt iltanukuttamisen parissa: aina sen 30min-1h ja jos jättää yksin, rupeaa huutamaan, ottaa vaipan pois ja pissaa sänkyyn ja sitten vielä herättää pikkuveljen, joka on 1v. Lapset on kait erilaisia: meillä kuopus nukahtaa aina itse yksin sänkyyn jo klo 20.15 (näin ollut jo melkein heti kun lapsi syntyi), ei vaadi nukuttamisia...mutta tämän jälkeen alkaakin sitten esikoisen nukuttamisrumba, nukahtaa yleensä vasta klo 21-21.40 :-(. Päiväunet nukkuu 1,5h, aamulla herää 7-7.30 maissa yleensä kun pikkuveli herättää. Oon kokeillu jättää päikkärit pois, mutta sitten on illalla tosi väsy, mutta toki nukahtaa sitten illalla helposti viim. klo 20 ja näinä harvoina kertoina meilläkin on sitten ollut sitä omaa ja parisuhdeaikaa! Jotkut lapset nukahtaa itse jo vauvoina (kuten meillä kuopus), mutta toisia saa näköjään nukuttaa vielä 3-vuotiaina :-(. Musta kuitenkin alle 3-vuotias tarttee päikkärit! Monessa perheessä jätetään päikkärit pois 2-3-vuotiailta, jotta saadaan sitä omaa aikaa illalla, mutta kyllä niistä lapsista näkee, että ovat tosi väsyjä jo alkuillasta. Yhdessä vaiheessa tyttö nukahti itsekseen vähän aikaa, mutta nyt taas vaatii nukuttamisen. Minusta ei ole ongelmaa jos vaikka lukisi iltasadun tytön sängyssä ja istuisi vaikka sen 5-10min ja sitten jättäisi yksin nukahtamaan, mutta kun siellä saa istua tai ravata sen 30min-1h joka ilta! Oon huomannu että nukahtamiseen menee lähes sama aika aloitti sen nukuttamisen sitten klo 20.30 tai vasta klo 21. Ehkä tää ajan kanssa!

    • mine

      Meillä tyttö oppi nukahtaam yksin vähän 2 vuotiaana. Iltatoimien jälkeen mentiin sänkyyn ja luettiin ilta satu, vähän aikaa siliteltiin selkää ja lähdettiin pois. Jos tyttö tuli pois huoneesta sanottiin hyvää yötä ja vietiintakaisin sänkyyn, seuraavalla kerralla kun tyttö tuli sängysta niin hänet vietiin mitään sanomatta takaisin sänkyyn tuota jatkettiin niin kauan etttä lapsi nukahti. Parin illan jälkeen jätettiin silettely pois sanottiin vain hyvää yötä ja tyttö jäi sänkyyn nukkumaan. Jonkin aikaa voi hyvän puhella mut sitten nukahti.

      Toinen lapseni 7kk olen opettanut nukkumaanyksin alusta lähtien.

    • yh19

      Kun poikani oli 7kk vanha, nukahtamiseen vaadittiin vielä vaunujen keikuttamista ainakin 15-30min ajan. Sitten päätin opettaa poikani nukahtamaan omaan sänkyyn. Syötin pojan ensin ja laitoin sänkyyn. Viikon verran poika huusi 10-15min. ajan ja nukahti. Nyt poika on 1v. ja juo vielä sen iltamaidon. Laitan sänkyyn ja annan pullon pojalle niin nukahtaa siinä itekseen. Sydäntä särkeväähän se itku silloin oli, mutta helpotti omaa työtä myöhemmin. :-)

    • Unikoulu rules

      1v4kk iässä kevyen unikoulun ansiosta (kiitos naapurin rohkaisun!). Tunnistat kyllä, jos lapsella on oikea "hätä", jolloin hänen luokseen on syytä mennä. Itse tunnistin, että meidän tiiti vain halusi seuraa koska itku oli väkisin väännettyä ininää. :-) Unikoulua käytiin kolme päivää ja sen jälkeen pikkuinen jo pisti silmää kiinni ennenkuin huoneesta ehti poistua. Unikoulu tuntuu aluksi ihan hirvittävältä (tuntuu, että itseltä pääsee itku!), mutta onnistuneen tuloksen jälkeen perustelen sitä sillä, että lapselle on helpottavaa, kun hänen (mielestään) ei tarvitse yrittää väkisin pysyä hereillä ja pitää vanhempia samassa huoneessa ininällään. Kun lapsi tietää, että isi ja äiti lähtevät kohta kuitenkin pois, on "helpotus" kun voi vaan nukahtaa rauhassa eikä yrittää väkisin valvoa.

    • -p-

      Just jokunen viikko sitten oppi mun 1-vuotias nukahtamaan itsekseen tassuttelun avulla. Jos et tiedä mitä tassuttelu on, niin googlaa. Toimii, jos itse olet johdonmukainen ja sinnikäs.

    • jeihh

      En ole ketjun aloittaja, mutta meillä taas ongenla juuri se ettei lasta voi jättää yksin, kun alkaa huutamaan "kauhuitkua", siis vaikuttaa olevan ihan paniikissa, eikä meinaa sitten itku loppua vaikka viereenkin yrittäisi käydä. Ja sitten saa taas muutaman tunnin nukutella ja saattaa olla että herää heti 10min päästä huutamaan kun äiti on hävinnyt.

      • -p-

        No tuohon auttaa just tassuttelu. Meillä poika (siis 1v) huusi kauhuhuutoa ekana iltana 45 min, toisena iltana 15 min ja kolmantena ei enää yhtään. Lasta ei siis missään vaiheessa jätetä yksin itkemään ja huutamaan, mutta sitten kun on rauhoittunut, jätetään itsekseen ennen nukahtamista. Näin lapsi oppii, ettei yksin nukahtaminen ole mitenkään kamalaa, eikä silloin tule hylätyksi.


    • LA21.5

      Joo, meillä aloitettiin "tassuttelu" pojan ollessa n. 1v ja siirrettiin omaan huoneeseen. Nyt poika 1v 10kk ja edelleen istutaan illalla sängyn vieressä 10min-1h ennen kuin nukahtaa.. Jos annan maitopullon, saattaa nukahtaa sen kanssa, mutta ei joka ilta.

      Lisäksi yöllä herää 1->xx kertaa, yleensä hirmu huudon kanssa ja sit saa taas istua sängyn vieressä 10min-1h ennen kuin nukahtaa.. =/
      Ihan kiva ois saada tuo nukkumisrytmi kohdilleen ennen vauvan tuloa keväällä!
      En vaan tiedä mikä tässä enään auttaa..
      On kokeiltu "kovempaa" unikoulua, sit tätä tassuttelua ja vähän kaikkea siitä väliltä.

    • ernesti_*

      meillä poika 2v 8kk ja ei vieläkään nukahda yksin. 1-2 vuotiaana nukahti useinmiten omikseen pinnikseen. Jouduttiin sitten vaihtamaan normaaliin sänkyyn, kun alkoi kiipeillä pinnikseen ja sieltä pois. Siitä se rumba sitten alkoikin.

      Yli puoli vuotta on nukkumaan laitto ollut yhtä mesuamista. Ja yleensä menee se ½-1 tunti ennenkuin nukahtaa, vaikka näkee että on ihan väsynyt. Joskus menee 2 tuntia taistellessa...

      Ei voi jättää yksin, kun tulee pois sängystä ja alkaa hääräileen vaikk mitä (esim kantaa leluja sängyn täyteen). Alkuun kokeiltiin 2-3 viikkoa ett jätettiin poika yksin nukkuun, mutt hetken kuluttua tuli pois huoneesta ja sai palautella sänkyyn kymmeniä ja kymmeniä kertoja illassa (siis 2 viikon jälkeenkin ja sitten luovutettiin ja alettiin olemaan vierellä). Ajottain kokeilemme jättää pojan yksin huoneeseen, mutta ei siitä mitään tuu (poika itse myös pyytää että menkää pois ja sanoo ett osaan nukkua itse.... niimpä niin).

      Päikkäreitä nukkuu n. 1-1½ tuntii.

    • ripiripi.

      meidän 4v8kk esikoinen tarvitsee vielä nukuttajan. isänsä menee illalla pojan kanssa "nukkumaan", poika omaan sänkyyn ja iskä isoon sänkyyn (nukuttaan kaikki 4 samassa huoneessa). kun lapsi on nukahtanut, iskä poistuu makkarista. nukahtamiseen menee vaihtelevasti 15min - vajaa tunti.
      alle 2-vuotiaana nukahti aina syliin, sitten otettiin viereen nukkumaan ja oppi nukahtamaan viereen. ei tarvinnu enää sylissä roikotella.


      kuopus 1v5kk nukutetaan syliin tissille. joskus harvoin sängyssä viereen tissille :) nukkuu miun kainalossa.

    • Maaruska

      Mulla on 1,5 ja 4- vuotiaat lapset. Kummatkin tottuivat nukahtamaan tissille 1v. asti. Jolloin pidettiin molemmille unikoulu. Opetettiin nukahtamaan ilman tissiä, ei maitoa yöllä jne. Alkuun piti molempia silitellä ennen nukahtamista. Mut kummallakin kerralla mun mies kokeillu jättää lapsukaiset nukahtamaan itekseen ja kas kummaa, ne nukahtaneet itekseen :)
      Nykyään 4v. kerrotaan satu ja sen jälkeen hän vielä itekseen lukee ja lopulta nukahtaa. 1,5v. viedään sänkyyn ja ehkä kerran kaks käydään silittelemäs ja sinne itekseen nukahtaa. Nukkuu vielä pinniksessä.
      Mun mielestä ei kannata lähtee lasten touhuihin liikaa mukaan. Johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä ennen kaikkea.

    • henriks ijas

      3 vuotiaana on omaan sänkyyn pakotettava ei se muuten aikuistu joskus voi tulla isän äitin kainaloon makaa.

    • prinssin_äiti

      Meillä poitsu 1v on nukahtanu itsekseen omaan huoneeseen siittä 7kk ikäisestä.. alkuun oli huutoa ja äiti pidätteli kyyneleitä ulkopuolella, mutta täytyy sanoa et on se elämää helpottanu todella paljo =) pian olisi aika siirtynyä isojen poikien sänkyyn, saas nähdä kuinka siinä sitten käy..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe