Ruohoa ja heinää?

12/76

Koira syö jatkuvasti ulkona treenien välissä, sekä ennen ja jälkeen heinää ja ruohoa , paskoo pitkäketjuista ruohokettinkiä. Syötetään proplan lohta tai kanaa, mukana lohiöljyä. On hieman flegmaattinen, mutta toimii suht hyvin, Ei saa ylimääräisiä herkkuja, ei leikitä palloilla tai kepeillä, ja kyseessä metsästyslinjan noutaja. Puuttuuko ruokavaliosta jotain oleellista?

5

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No voe hyvä

tokkiisa, etkö oo moista ennen kuullu. Entivanhaan immeiset sano, että tietää saetta, kun koira syö heinää, niin vihreätä, kuin nyt pyrkii syömään jo vähän tätä kellastunuttakin.

Tieteellisesti voisi ajatella vaikka näin, että koira puhdistaa kurkkuaan tällä tavalla, koska minun koirani käy lenkillä ollessaan aina välillä jossakin mukavassa sammalenpeittämässä tienvarsijorpakossa, jossa kirkasta vettä monesti kovien sateiden jälkeen on. Koira sieltä tullessaan aina syödä naputtaa heinää.
      Olen ajatellut että kurkkua puhdistaa, mutta olisiko tässä nyt vielä toisen tieteellisen näkökulman paikka saisiko siitä heinästä jotakin vitamiinia. Olen siihenkin asiaan toiminut siten, että aina kun itse syön maastossa tai vaikka kotosalla marjoja, annan koirallenikin ja voi että se syödä napsuttaa, ei tarvi sanoa kuin että saat C-vitamiinia, ja toki erityisesti isommat oranssinpunaiset ruusunmarjatkin olen saanut menemään jo pienestä.

Tämä kaikki voi kuulostaa varsin hassulta, ja tieteellisesti ajattelevat ja tutkivat ihmiset voivat hekotella, mutta käytännössä koira oppii sinun kädestäsi syömään mitä ikinä haluat, kunhan vain se ei ole koiran terveydelle haitallista.

Loppupäätelmänä ja pohdintana toteaisin, että ruohon syönti ei ole vaarallista. Jatkotutkimuksen aiheena voisi ajatella, että koiralle tehtäisiin "hivenaine" tutkimus, kahdella kaudella ennen ruohon syöntiä ja ruohon syönnin jälkeen, eli esim. talvella kun ruohoa ei ole ja kesällä kun ruohoa on. No tämä ehkä hieman liioiteltu, kenellä rahaa on, mutta jos on niin siitä vaan testailemaan.

Tulkaa sitten tänne kertomaan joskus vuoden päästä, mitkä olivat tämän tieteellisen kokeilun johtopäätökset.

• kasviksia

koira syö ruohoa koska se tarvitsee kasvikisa ja niistä saatavia vitamiineja ja muita ravintoaineita. syötä koirallesi myös vähän kasviksia niin ruohon syönnin pitäisi loppua. koira kun ei ole täysi lihansyöjä kuten esim. kissa, koira tarvitsee myös vähän kasviksia.

• hemmrich

Ja kyllähän se monipuolistaa ruokavaliota. Nykyisin kun ajatellaan, että riittää kun nappulaa rojautetaan kerran päivässä kuppiin.
      Ja se on kuitenkin tuoretta ja elävää ravintoa verrattuna nappulaan, joka on tehty ikuisesti säilyväksi.
      Ajattelen, että emme me ihmiset vielä tiedä kaikkea edes omasta ravitsemuksestamme, saatikka sitten koiran. Uutta tietoa tulee koko ajan. Niitä odotellessa turvaudun monipuolisuuteen, niin omassa kuin koirani ruokinnassa.

• ikä?

Koira syö ruohoa vatsakipuihin. Kokeile vaihtaa ruokaa. Millaista uloste muuten, koiran käytös ja jaksaminen? Mitä sanoo kasvattaja ja ell? Onko koiran elämässä stressiä? Tunnetko rotusi?

• Höpönlöpön

olen elämäni aikana havainnut useamman koiran syövän ruohoa, koosta, ja rodusta riippumatta. Koirat vain tekevät niin, vai väittääkö nim.merk. ikä? että kaikilla tuntemillani koirilla on vatsakipuja. Ja näitten kohtaamieni koirien ruokavaliosta tiedän, että ovat saaneet niin kotiruokaa, kuin nappuloitakin, ihan vaan tiedoksi.

Mutta huomatkaa, että pinaatti ei kelpaa sitten kuitenkaan, ei kaikki vihreä mene, mutta annapas pala valkokaalia, jopas rouskuttaa kivasti. Voit talvella korvata ruohon kaalilla, ja ompa mukava juttu. Kaalia voi antaa tietysti kesälläkin, jos ei satu ruohoa olemaan lähettyvillä.
        Itse leikellessäni kaalia, koirani tulee nököttämään osille, ja toki aina saa palan. Kyllä kasviksia voi antaa, mutta raakaa porkkanaa en suosittele. Voi olla muitakin juttuja, esim. raparperi ei maistu koiralleni laisinkaan.

Koiralla on luonnollinen tarve syödä ns. ruohoa ja ei sitä pidä estää, kyllä koira tietää rajat, ettei lampaaksi ja lehmäksi rupea, kuten olen monesti vitsaillut koiralleni, rupesitko nyt laiduntamaan. Aina on ottanut vähän sieltä täältä pikkusen ruohoa siis SELLAISTA HEINÄ RUOHOA EI MITÄÄN NURMIKENTTÄÄ MIKÄ IHMISEN KYLVÄMÄNÄ ON LAITETTU.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe