Apua!!

lhtytsy

Kävin haastattelussa päiväkodissa ja tehtiin suullinen sopimus, että paikka on minun. Haastattelun aikana hän soitti suosittelijalleni, kun kysyin haluaako soittaa entiseen työpaikkaan vai suosittelijalle. Seuraavana aamuna minulle tulee puhelu, että he eivät voi palkata minua töihin, koska olivat soittaneet edelliseen työpaikkaan ja kuulleet "järkyttäviä" asioita minusta. En tiennyt puhelusta etukäteen mitään, ja aamulla en saanut puhdistettua mainettani.
Eivät siis uskoneet minua kun yritin selittää.

Edellinen työnantajani oli valehdellut minusta asioita mm. käyn kuulemma jatkuvasti tupakalla kesken lastenhoidon ja vihjaillut että minulla on epämääräisiä poissaoloja. En tiedä mitä muuta on jauhanut, mutta sen verran tuohtuneelta tuo haastattelija kuulosti, että uskon tuossa olevan vain osa.
Minulla oli syksyn ajalta 2 poissaoloa virtsatieinfektion takia, ja molemmista toimitin sairaslomatodistukset. En ollut kertaakaan myöhässä, ja tein paljon ylitöitäkin. Kävin tupakalla silloin kun työ sen salli esim. tauolla ja välillä silloin, kun oli kourallinen lapsia talossa- enemmän hoitajia melkeimpä kuin lapsia. omistajan luvalla saatin polttaa, enkä tietenkään polttaisi paikassa, missä säännöt sen kieltävät.

Olen keskustellut asiasta entisten työkavereitteni kanssa ja he olivat todella järkyttyneitä. Hehän kuitenkin tietävät paremmin työskentelystäni, kuin omistaja joka ei ole koskaan paikalla.

Paikka on muutenkin konkurssin partaalla. He eivät yhtään pitäneet siitä kun irtisanouduin. Kyseessä olevasta päiväkodista on irtisanoutunut monta työntekijää syksyn aikana. Kukaan ei viihtynyt talossa huonosti hoidettujen asioiden vuoksi kovinkaan pitkään. sijaisia ei ollut, palkat myöhässä, jne. jne. Lista on pitkä.

Joka tapauksessa olen ihan pulassa, koska valmistuin vuosi sitten ja siitä lähtien olen ollut talossa. Ei ole muuta kunnollista työkokemusta. Jos jatkossa haastattelijat soittavat entiseen työpaikkaan, on päiväni lastenhoidossa luetut.

Mitä teen?

6

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

Pistä kova kovaa vastaa - vaadi vahingonkorvausta edelliseltä työnantajaltasi.

Perättömien tietojen levittäminen voi olla rangaistavaa, jos teot täyttävät rikoslaissa määriteltyjen herjauksen ja solvauksen tunnusmerkit.

Katso esim. http://www.ts.fi/online/kotimaa/159910.html Sinulle aiheutunut taloudellinen vahinko on merkittävä, joten korvaussumma pitäisi olla myös merkittävä. Minusta se pitäisi olla samaa luokkaa laittomasta irtisanomisesta maksetun korvauksen kanssa. Vahingonkorvausta ei katsota verotettavaksi tuloksi, eikä sitä esim. jyvitetä työttömyyskorvaukseen.

Tässä on ehkä rikottu myös työelämän tietosuojalakia. Se yksiselitteisesti kieltää entistäkin työnantajaa ilmaisemasta työntekijän terveyden tilaa kuvaavia tietoja, vaikka ne olisivat totuuden mukaisia.

Jos sinulla on kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus, niin voit ottaa asiassa yhteyttä vakuutusyhtiöösi. Luultavasti asia ratkeaa ilman oikeudenkäyntiä. Asiasta sovittaessa on hyvä sopia kirjallisesti jatkosta, eli että sopimus on salainen eikä ex-työnantaja esitä mitään negatiivista suoraan tai epäsuoraan sinusta. Kertoo kysyjille vain että yrityksen politiikka on, että kenestäkään nykyisistä eikä entisistä työntekijöistä ei anneta muuta lausuntoa kuin mikä työtodistukseen on mahdollisesti kirjattu. Ainakin ex-työnantaja saa muistutuksen siitä mikä on sallittua ja mikä ei.

• ..lhtytsy

minulla ei ole kotivakuutusta.. mihin siis voin ottaa yhteyttä?

• .lhtytsy.

KIITOS!!!! Toivotaan että oikeus toteutuu :)

• rqwerqer

Tilanteen voi tulkita toisinkin. Jos katsotaankin että uuden työpaikan suullinen työsopimus olis syntynyt, niin sinut irtisanottiin sieltä laittomasti. Koeaika perusteeseen tuskin voi vedota... Koeaikanahan irtisanominen on helpompaa, mutta syyn täytyy liittyä koeajan tarkoitukseen. Asian voisi tulkita niin, että perättömien tietojen levittäminen johti irtisanomiseen koeaikana, jolloin syyllinen on perättömien tietojen levittäjä.

Jos päätöksenteko oli kuitenkin kesken, niin päätöstä ei olisi saanut tehdä ennen kuin uudet tiedot on ilmoitettu sinulle. Tämä on kyllä samalla tavalla veteen piirretty viiva kuin se, ettei irtisanomisista saa tehdä päätöstä ennen yhteistoimintamenettelyn päättymistä.

Yksinkertaisinta varmaan on että ajat asiaa siten, että kaikki virheet ovat pelkästään ex-työnantajan. Hänen puheethan tässä ongelman aiheuttivat.

• qwertyuöllkkj

Tupakoinnin perusteella ei ainakaan voida jättää valitsematta työpaikkaan, mutta arvaa nyt miten se käytännössä toimii?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      3929
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3305
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      474
      2764
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      272
      1783
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1443
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1300
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe