kaipailisin kokemuksia colitis ulcerosaa sairastavilta, joilla kaupanpäällisenä ovat tulleet niveloireilut.
Olen reilut 3-kymppinen nainen, joka on sairastanut colitista jo yli parikymmentä vuotta. sairaus oli vuosia rauhallinen kunnes kontrollitähystyksessä löytyi jonkin aikaa sitten lievää tulehdusta.
olen jo reilut pari vuotta kärsinyt ajoittain (nykyään liki päivittäin)oudoista säryistä sormissa, ranteissa ja rystysissä. Särky on "liikkuvaa" eli välillä särkee esim peukun, etusormen ja keskisormen niveliä, seuraavaksi nimetöntä ja pikkurilliä jne. Sormet (ranteet yms) ovat usein paitsi kipeät, myös jäykät ja toisinaan turvoksissa. Työterveyshuollossa otettiin vuosi sitten reumakokeet (siis verikoe), mikä todettiin "puhtaaksi." joskus puhuin säryistä omalle "vatsalääkärilleni" joka sanoi niveloireiden liittyvän taudin aktiiviseen vaiheeseen - tällöin oma vatsani oli vielä rauhallinen, joten ei uskonut oireiden liittyvän paksunsuolentulehdukseen.
Alan olla "kyllästynyt" tähän särkyyn ja jäykkyyteen, mutta en oikein tiedä, että ketä alkaisin "vaivaamaan" valituksillani, sillä molemmilla kerroilla oireisiin suhtauduttiin lopulta enemmänkin kuviteltuina kuin todellisina. Itse tiedän, että särky on todellista eikä kuvitelmaa, mutta nykyään puhun itsekin "haamusärystä" kun selitystä ei tunnu oireille löytyvän.
Ja onko lääkäristä edes hyötyä, mikäli oireet liittyvät colitikseen? Kertokaa omia kokemuksianne mikäli niitä löytyy? Miten oireilevat? Kuinka lääkärit ovat suhtautuneet oireisiinne? Onko mistään ollut apua? Häipyvätkö oireet vai ovatko tulleet jäädäkseen? oireilevatko teillä vain taudin aktiivisessa vaiheessa vai myös rauhallisessa?
kiitos asiallisista vastauksistanne jo etukäteen..
Colitis ja niveloireet
4
3061
Vastaukset
- cu-pot.vm-1952
minulla jo 15v se cu, joskin 10v oireettomana. viimeiset 5v. on ollut nivelkipuja lähes jatkuvasti, liikkuen paikasta toiseen tunninkin välein, hetki siellä ja toinen toisaalla, kyllä liittyvät cu.tautiin kuin myöskin nivelreuma. Onko taipumusta tutkittu, minulla on se hlab-tekijä joka on yhteydessä nivelreumaan, sitä ei kuitenkaan ainakaan vielä ole. Eikä se kaikille hlab-tekijänkantajalle edes tule, mutta riski on suurempi.Ne nivelkivut kyllä kuuluvat taudinkuvaan kuin myös paikallistamaton alaselkä särky, jota ei pysty sanomaan mistä kohtaa se koskee,jotenkin näin että selän alaosasta mutta sisäpuolelta, ei niinkuin selkärangasta vaan enemmän jostain selkärangan vatsan puoleiselta osalta, näin minä sen määrittelisin. Nivel vaivat ovat harminamme ,vaikka itse tauti olisikin oireeton, joskin saattaa olla kivuttomia kausia näistäkin vaivoista, mutta varmaa on että kipu palaa jonnekin osaan niveliä. Itselläni on ollut nyt syksyllä lonkka ja olkapäät sekä ranne kipupaikkoja, kesällä oli enemmänkin sormet.Kyllä erikoislääkärin pitäisi tunnistaa ne kivut siihen cu-tautiin liittyväksi, oma hoitava lääkärini sanoi heti että liittyvät toisiinsa, hän on alansa huippuja tässä maassa, nimeä en laita ettei tule mitäänikäviä kommentteja, joita aina nimien yhteydessä ilmaantuu.
- Kokeilemalla löytyy
Googleta vuotava suoli. Ja koita olla ilman viljoja pari viikkoa, onko eroa? Useat suolistotulehduksista kärsivät ovat saaneet kokonaan viljattomasta ruokavaliosta apua. Samalla voi jättää sokerit vähemmälle... ja hups! oletkin vhh-ruokavaliolla. Parin, kolmen viikon kokeilu jo kertoo jotain.
- ap
Hei!
kiitos kokemustesi jakamisesta "cu-pot.vm-1952"
Itsellänikin on ollut jo parisen vuotta epämääräisiä alaselkäkipuja jotka eivät juuri jumpalla ole helpottaneet, lienevätkö sitten myös näitä bonus-oireita..
Välillä näissä oireissa on ihan hyviäkin päiviä, mutta kun olen käsityö-ammatissa, ovat kädet suurimman osan aikaa melkoisen kovilla. Täytynee rohkaista mieli ja yrittää saada aika lääkärille, tosin taidan yrittää jollekulle muulle kuin tuolle tutulle lääkärille.
Kokeilemalla löytyy -nimimerkille kiitos vinkistä, mutta olen muutenkin herkkä vilja-tuotteille, enkä sokeria juurikaan käytä, joten miltei vastaavanlaisella " ruokavaliolla" olen ollut jo vuosikausia. - cu-pot.vm-52
Minulla on glucosam-nimistä nivel-lääkettä, auttaa ajoittain , menee pari viikkoa ennenkuin alkaa vaikuttaa. En kuitenkaan käytä jatkuvasti ja mitään käsikauppa särkylääkkeitä en käytä juuri lainkaan. Ne kivut ovat niin vaihtelevasti paikasta toiseen että muutamankin minuutin välein vaihtuu paikka. Nyt syksyllä on ollut pahempi aika joka alkaa helpottaa hiljalleen, nyt on jo 3pv. mennyt ettei tunnu kuis pikkurillissä uloimmassa nivelessä.Taitaa olla niin että ilmanpaineen vaikutus tuntuu nivelissä joissa on tulehdusta, jostain joskus sellaista luin ja alkaa yhä enemmän tuntua siltä, että ne kivut lisääntyy kun säät muuttuu, en tiedä onko uskomusta vaan mutta siltä se vaikutta että ovat toisistaan riippuvaisia.Se alaselän kipu on sellainen 'viiltävä' mikään ei satu niin kovasti kuin se.Aina kun asentoa vaihtaa niin tuntuu, silloin kun on se vaihe päällä että se kipu on mukana kuvioissa.Näistä on melko turhaa terveyskeskuslääkärille puhua, eivät noteeraa mitenkään, vain erikoislääkärit ottavat asiakseen.Terkkarista ei saa edes lähetettä muualle, kun pitää säästää, taas väärässä paikassa.Mikäli olet erikoislääkärin hoidossa ja sinulla on 'piikki auki' sinne milloin apua tarvitset, niin käytä ihmeessä sitä etuoikeutta. Minulla on oikeus soittaa milloin vain omalle lääkärilleni, jos asiat niin vaatii, ei tarvi aloittaa 'kierrosta'alusta sieltä terkkarista.Jos vähänkin jotain oireita niin heti yhteys omaan hoitavaan lääkäriin ilman kiertoteitä.Jos olet tyytymätön niin silloin toki on tarpeellista kokeilla toistakin mielipidettä, niin olen tehnyt itsekin.Seuraava tähystys on ensikesänä jollei mitään oireita ole ennen sitä.Mitkään ravintoaineet ei minulla aiheuta mitään oireita, tämä on ihan sisäsyntyinen tauti minulla jonka alkua ei tiedetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841