Kuinka paljon sauva vaikuttaa hiihtoon? Nyt en siis puhu pituudesta, vaan lähinnä keveydestä ja jäykkyydestä.
Itsellä tällä hetkellä One Wayn 980 diamondit ja olen tässä miettinyt, että voisiko kevyt ja jäykkä kilpasauva tuoda uutta puhtia hiihtoon. muu kalusto tälä hetkellä hyvin kunnossa...
sauvan merkitys?
2
1208
Vastaukset
- -
Onhan se mukavampi hiihtää, kun sauvat ovat kevyemmät. Sauvan kokonaispaino ei ole koko totuus, vaan se, kuinka suuri tai pieni osa painosta sijaitsee lähellä sauvan piikkiosaa. Jos sauvan pää on kevyt, on sauvan helppo heilahtaa.
Ehkä tärkeämpi on kuitenkin sauvan jäykkyys.
Sauvan merkitys hiihtoon on kuitenkin selvästi pienempi kuin suksen. - Hiihtovertti
On sillä sauvalla merkitystä, itekin hommasin kisasauvat, suosittelen.
Toisaalta ite olen pohtinut sellaista asiaa kuin sauvakulma eli sauvan kulmaa / asentoa lumeen(maahan) nähden.
Missä asennossa sauva on kun se iskeytyy maahan?
Mikä asia siihen vaikuttaa?
- hiihtonopeus, keli
- maastonjyrkkyys; tasainen, loiva nousu, jyrkkä nousu
- mäen koko
- kunto
- minkälaista työntöä tekee pitkää vai nopeaa ja lyhyttä
toisaalta kun muutaman vuodenikäisenä olen aloittanut hiihdon opettelun niin se tulee automaationa se sauvan oikea-asento / kulma mutta mukava sitä pohtia vaikka hiihdellessä, tasatyöntöä tehden ja korostaa sen sauvakulman vaikutusta vauhtiin.
Mitä mieltä muut? Itse en ole tavannut artikkelia missä siitä oltais puhuttu, toisaalta ne jotka opettelevat hiihtoa ja ovat jo hiukan kehittyneet sekä haluavat kehittyä niin siitä pitäisi yleisesti puhua.
Omat huomioni on että se kulma muuttuu kun mennään tasaiselta,->erittäin loivaan ->hieman jyrkempään->vaativampaan nousuun aina se muuttuu mutta siihen vaikuttaa monet asiat ja se tapahtuu automaattisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2442044- 841228
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 121771
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701