sepram lääkityksen kokemuksia?

tuskainen taival

Helppiikö oloasi millään lailla sepram lääkitys? sivuvaikutuksia ja muutenkin mielipiteitä?
Itse eilen aloitin, ja suunnittelin et ekan viikon vedän puolikkaita.

27

13545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • depr.

Puolikkaan minkä milligrammamäär.tabletista?
      Tällä hetkellä käytän 60 mg/vrk, auttaa. Aloitin 20 mg:lla.

Lisänä psykoterapia

• ihan ok..

Minulla myös sitalopraami toimii kohtuullisesti, pitää pahimmat masennusoireet poissa. Käytin 60 mg, mutta se laskettiin 40 mg:aan joidenkin sydänjuttujen takia.

Sitalopraamissa kuulemma on turhaa jumittua liian pieneen annokseen. Yleensä aloitetaan 20 mg ja siitä voidaan nostaa annosta 10 mg kerrallaan noin viiden päivän välein.

• Turhaaaaaa

Mulla on 40mg/vrk. Käytin noin 4kk, mutta ei ollu apua niin lopetin.

• tuskainen taival

Kiitos vastauksistanne joo mä aloitin 20mg ja juu puolikkailla eka viikko ja lisänä terapia.

• ............

Ihan oikein teit, kun aloitit varovasti. Sitalopraamin annosta nostetaan 10 mg/viikko.

Käytän nykyään (iltalääke) mirtatsapiinin lisäksi 20 mg aamuisin. Mielestäni tämä kombo sopii minulle oikein hyvin.

Masennuspotilaat voisivat pyytää lääkäriä harkitsemaan yhdistelmälääkitystäkin sen sijaan, että vaihtelevat lääkkeestä toiseen eikä oikein mihinkään olla tyytyväisiä. Itse ainakin olen hyötynyt selvästi kahdesta lääkkeestä.

• Unihäiriöitä
        ............ kirjoitti:

Ihan oikein teit, kun aloitit varovasti. Sitalopraamin annosta nostetaan 10 mg/viikko.

Käytän nykyään (iltalääke) mirtatsapiinin lisäksi 20 mg aamuisin. Mielestäni tämä kombo sopii minulle oikein hyvin.

Masennuspotilaat voisivat pyytää lääkäriä harkitsemaan yhdistelmälääkitystäkin sen sijaan, että vaihtelevat lääkkeestä toiseen eikä oikein mihinkään olla tyytyväisiä. Itse ainakin olen hyötynyt selvästi kahdesta lääkkeestä.

Mihin käytät tuota mirtatsapiiniä, miten se vaikuttaa?

• ...........
        Unihäiriöitä kirjoitti:

Mihin käytät tuota mirtatsapiiniä, miten se vaikuttaa?

Masennuslääkehän mirtatsapiini on, mutta väsyttää, joten myös hyvä unilääke. Kannattaa mennä sänkyyn lääkkeen oton jälkeen. Suosittelisin melkein mieluummin tätä kuin uni- tai nukahtamislääkkeitä.

• fd

Mulla citalopram oli 30 mg , nyt 10 mg, ei muuta eroa kuin sivuoireitten väheneminen. Ei siis toimi minullakaan.

• Melzer2

Olen käyttänyt useita vuosia 20-40mg annoksella. 40mg tuntuu teholtaan selvästi paremmalta, mutta väsyttää vähän enemmän. Muuten haittoja ei ole ollut ja pitänyt erinomaisesti paniikkikohtaukset ja ahdistuksen kontrollissa. Minulle ollut paras lääke (kokeiltu myös mm. seronil, zoloft, cipralex, efexor).

• En rakasta enää

Minulle myös tuo 40mg annos on osoittautunut parhaaksi. Ja kyllä auttaa paljon tämä lääke, en muista edes milloin on ollut paniikkikohtaus viimeksi, kun ennen tätä lääkitystä sai koko ajan pelätä milloin se kohtaus tulee.
        Pari asiaa jotka olen huomannut Sepramin käytöstä johtuvia ovat tunteettomuus ja haluttomuus. Toisaalta tämä tila jossa ei tarvitse kohdata ahdistusta niin voimakkaasti on silti parempi kuin jos olisi ilman lääkettä ja saisi tuntea kaikki tunteet. Näin olen valinnut.

• Masentunut92

Itse aloitin lääkkeen pari päivää sitten, joten tuloksista vaikea sanoa vielä mitään. Aiheutti kyllä unettomuutta heti ensimmäisellä kerralla ja tuntuu, että kaikki kaatuu päälle ja ruokakaan ei maistu, siksi aloitinkin lääkityksen. Olen tätä ennen kokeillut vaikka ja mitä erilaisia masennuslääkkeitä, mutta ei ole ollut pidemmän päälle hyötyä, toivottavasti tästä vihdoin olisi. Käytän myös rauhoittavia tukalan paikan sattuessa, lähes päivittäin, tuntuu, että pakko saada, tai on niin ahdistava olla, pelkään olevani jo koukussa niihin...

• japan09

Nyt syönyt kaksi kuukautta Sepramia 40 mg, ja tulokset olleet hyviä. Ensimmäinen viikko oli sivuoireita (ripulia, unettomuutta, kuvotusta). Sen jälken ahdistusoireet pahenivat, mikä kuluu asiaan. Nyt tunnen oloni hyväkisi taas, kuin olisin uudelleen syntynyt. Pystyn ajattelemaan, tuntemaan, en tiunne enää halua kuolla tai vahingoittaa itseäni. Tämä lääke on tähän mennessä ainakin toiminut minulla.

• HamaZon

Sepram ja Cipralex on molemmat toimineet mulle aivan mahtavasti pari ensimmäistä vuotta jotka ollu käytössä. Molemmat on ollu 80mg annostuksella. Kun Sepramin teho yhtäkki romahti kokeiltiin Cymbaltaa ja Venlafaxinia joista ei ollu mitään hyötyä. En huomannu Sepramista mitään haittavaikutuksia pelkkää hyvää. Ens kuussa alotan taas Sepramin ja oon lähes varma, et elämä hymyilee taas sen jälkeen.

• Pertikki

Mulla kanssa Sepram ollu ainoa oikea lääke vaikeaan paniikkihäiriöön ja masennukseen. Syönyt useita vuosia 30-40mg ja välillä kokeillut muitakin; esim Cipralex ei edes maksimiannoksella tuonut yhtä hyvää apua kuin Sepram. USAssa on kuulemma Sepramin maksimiannos tiputettu 40mgaan ja Euroopassa harkitaan samaa asiaa - syynä ilmeisesti suurempiin annoksiin liityvät rytmihäiriöt.
      Mulle siis paras lääke, eikä maksakaan enää mitään (käytän siis halvinta rinnakkaislääkettä).

• ..............

Ihme ja kumma, mutta minulla myös vanhempi lääke (sitalopraami) toimi paremmin kuin "paranneltu" Cipralex. Lääkäri (sijainen) suhtautui jotenkin skeptisesti tähän, oma lääkärini piti täysin mahdollisena.

Sitalopraami voi olla ihan hyvä lääke, ja ennen kaikkea halpa. Ei todellakaan maksa mitään (1,70 euroa 100 kpl 20 mg).

• sitalopraamin hinta
        .............. kirjoitti:

Ihme ja kumma, mutta minulla myös vanhempi lääke (sitalopraami) toimi paremmin kuin "paranneltu" Cipralex. Lääkäri (sijainen) suhtautui jotenkin skeptisesti tähän, oma lääkärini piti täysin mahdollisena.

Sitalopraami voi olla ihan hyvä lääke, ja ennen kaikkea halpa. Ei todellakaan maksa mitään (1,70 euroa 100 kpl 20 mg).

Hinta on noussut tuosta, nykyään jotain 6-7 euroa 100 kpl.

• auttanut on...

Söin itse reilu 2 vuotta 60 mg. Ainoa sivuvaikutus oli levottomat jalat nukkumaanmennessä. Lääke kohensi mielialaa, mutta paniikkiin se ei itsellä auttanut tarpeeksi.

• Masentunut92

Nyt olen syönyt lääkettä viikon ajan ja vieläkin on kuvottava tunne etenkin ruoan suhteen ja ahdistaa/masentaa, toki tulokset tällaisissa lääkkeissä tulevat vasta pitkässä juoksussa, joten toivotaan siis, että ajan myötä olotila helpottaisi. :-)

• ................

Toisaalta hyvä puoli noissa alun oireissa on se, että tiedät lääkkeen vaikuttavan. Yleensä ne, jotka saavat aluksi noita vaikutuksia, myös pidemmän päälle hyötyvät lääkityksestä eniten.

• _X_

Alkuun oli Cipralex 5mg 2vkoa ja 2pvää, mutta siitä tuli niin paha ahdistus, että jouduin päivystykseen ja vaihdoin lääkkeen Sepramiin. Aloitus oli 3 päivää 5mg ja nyt 2 viikkoa syönyt 10mg iltaisin. Oireina oli ensimmäisenä viikkona paheneva ahdistus ja nyt vielä ollut aamuisin ripuli ja päivän mittaan lievää ruokahaluttomuutta mutta kuitenkin syön pienissä erissä ja illalla rupeaa maistumaan, myös päänsärkyä iltaan kohti. Olo alkaa kohenemaan yleensä klo 14 aikaan ja silloin jo uskaltautuu hieman ulkoilemaan. Eli kotiin olen eristäytynyt ja odottelen tuloksia.. Aamut ja aamupäivät kaikista pahimpia. Iltaisin otan vielä n 2mg mirtazapiinia ja 3mg melatoniinia unettomuuteen. Tuo melatoniini tosin ei auta kyllä. Kokeilin ottaa sitä enemmänkin mutta silti herään muutaman tunnin jälkeen. Unen kun saisi kuntoon mutta on kokeiltu jo vaikka mitä lääkkeitä neurolepteihin asti jotka ei minulle todellakaan sopineet, sieltä päivystyksestä niitä joku psykiatri määräsi, mutta yhden syötyäni sain seuraavaksi aamuksi sellaiset ahdistukset ja pyörremyrskyt päähän että meinasin jo itselleni jotain tehdä.. Uskoisin että kun tämä Sepram saa mielialan kohoamaan ja näin ollen turhat stressaamiset ja murehtimiset pois, niin toivottavasti tuo unikin alkaa olemaan pitkäkestoisempaa..
      Tuntuu kyllä muuten pikkuhiljaa olot paranevan, ainakin seksihalut on jo tulleet pikkaisen takaisin.
      Sain lääkityksen ns omalla diagnoosilla johon psykiatri yhtyi, eli yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Mutta kuitenkin omaan enemmänkin taipumusta tuohon sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja jännittämiseen, lievää masennusta. Lääkehän auttaa näihin kaikkiin, joten diagnoosilla ei nyt niin hirveesti ole väliä. Selvää ahdistusta on ollut kyllä viimeiset puoli vuotta, hankalien elämänkokemusten seurauksena. Elämä on laiffii, vai miten se mäkien suurmies sen lohkas :)
      Tsemppiä kaikille alkuviikkojen olotiloista kärsiville!

• _X_

Nyt on olo kohentunut huomattavasti. Ei väsytä enää päivisin ja öitä saa nukuttua paremmin. Taitaa alkaa lääke toimia, hyvä niin. Lähemmäs 3 vko.a otti mutta kyllä kannatti kärsiä!!

• ssri76
      • ssri76

Eli kirjoittelin tänne tuolla _X_ nim.merkillä.

• dsafgsdg

Sepram sisältää glyseriiniä, mikä voi aiheuttaa niitä sivuoireita.

• nelikytävee

Hei, kyllä helppii ja paljon. Olen käyttänyt ihan pientä annosta jo monta vuotta, eli 10-20 mg. Kokeilin lopettaa ainakin neljä kertaa, mutta se on osoittautunut ihan hulluksi ideaksi. Vähitellen hiipii unettomuus, toivottomuus, hirveä ärtymys ja sitä myötä sosiaalisen elämän hiipuminen, kun alkaa jo puoliso ja koirakin pelätä vihaista olemusta. Sepramin kanssa olen ollut työkykyinen, aktiivinen ja tyytyväinen elämääni. Yksilöllistähän se tietenkin on, mutta luojan kiitos tämä toimii minulla. Sivuvaikutuksia ei ole ollut, paitsi huimausta, jos lopettelee.

• kokeiltavako

Miten pitkään olette sepramia käyttäneet? Pääseekö miten helposti irti jos esim 6kk syö sitä säännöllisesti?

• 43643654

3 vuotta otin 40mg, lopetus sujui täysin ongelmitta, ensin viikon 20mg, sitten lopetin täysin. Jos kerrasta lopettaa 40mg voi seuraavana päivänä vähän huimata, mutta ei sen kummempaa ja sekin kestää vain päivän.

Tuo "pääsee irti" on vähän väärä termi koska ei SSRI minkäänlaista riippuvuutta aiheuta. Lopetusoireita voi tulla jos lopettaa suoraan liian suuresta annoksesta, kestää muutaman päivän kun aivot taas sopeutuu lääkkeettömään tilaan.

Mutta "irti" sitä pääsee aina koska ei aiheuta minkäänlaista himoa aineesen toisin kuin riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8487
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3329
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2480
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2000
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      1980
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      350
      1648
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1412
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1191
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1075
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      66
      1020
    Aihe