Päivärytmi 6kk ikäisenä?

Päivärytmi?

Millainen päivärytmi on teidän koiranpennulla? Eli niiden, jotka on päivät yksin kotona. Suosituksia? Milloin ruokailu? Pissalenkit? Pitkät lenkit?
Mun työpäivä matkoineen on 7.30 - 16.30. Kouluikäinen lapsi tulee kotiin n. klo 13.00, mutta en ole varma uskallanko päästää vielä ulkoiluttamaan. Kyseessä on pieni koira ja kodinvaihtaja, joka toivottavasti tulee tänään;)

11

2739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11 kk jo

      - Aamuköpöttely 25 min. Klo 5:30
      - Aamupala (noin 10 % päivän ruoasta), minkä lisäksi jätän työpäivän ajaksi usein muutamia namukätköjä.
      - Aamupäivän koira on omillaan ja jos ehdin käyn ruokatunnilla kotosalla, jolloin pikakusetus. Yleensä koira on yksin sen 8 h.
      - Päivän päälenkki. 1 - 1,5 h ja koira saa kirmata koko ajan vapaana.
      - Ruokailu 18:00 jolloin koira saa noin 90 % päivän ruoasta.
      - Iltaköpöttely 15 min noin klo. 19:00
      - Tarpeen mukaan pikkupiipahduksia rivitalon takapihalla

    • no huh huh

      Ei koskaan lasta koiraa ulkoiluttamaan, varsinkaan epävarmaa kodinvaihtajaa. Opeta ensin lapsesi olemaan koirien kanssa. Tee sille selväksi pelisäännöt, esim että koiraa eivät vieraat eikä kaverit tule läpsyttelemään ja tuijottelemaan, jne. Anna koiran kotiutua rauhassa. Tiedätkö mitään koirista?

    • ei lapsille

      Koiran on sopeuduttava sinun työaikoihisi, mikäli sinä olet ainoa aikuinen perheessänne.
      Aamulenkki ennen töihin menoa, n. 1 tunnin mittainen, ja sitten lenkki välittömästi kun tulet töistä ja vielä illalla n. uutisten aikaan iltalenkki.
      Näin meillä on toiminut jokaisen koiran kanssa ja sitten myöhemminkin on ollut helppo esim. koirahoitajalle sanoa, milloin on lenkkien ja ruokinnan aika. Ruoka siis aina lenkin jälkeen.
      Lapselta EHDOTTOMASTI kiellettävä koiran ulkoiluttaminen ilman aikuisen seuraa.

      • Pen_tu

        Minä taas sanon, että koiran päästäminen ulos lapsen kanssa riippuu ihan sekä koirasta että myös lapsesta. Eivät kaikki kodinvaihtajat ole mitään rähjääviä ja ongelmallisia tapauksia (ja jos onkin, lapsi voi käyttää sitä vaikka metsässä muutamalla pissillä, ettei muita tule vastaan). Uskoisin, että lapsi voi ihan hyvin käyttää koiraa lyhyellä lenkillä ennenkuin aikuinen tulee kotiin ja käyttää koiraa varsinaisella lenkillä. Varsinkin puolivuotiaalle pennulle ulospääsyn odottelu klo 7.30-16.30 on pitkä aika, joten sen olisi hyvä päästä ulos jossain välissä.

        "Aamulenkki ennen töihin menoa, n. 1 tunnin mittainen"

        Aika harvalla on aikaa/jaksamista lähteä aamulla noin pitkälle lenkille, jos käy töissä, pitää saada lapset valmiiksi jne. Esim. meillä aamulla käydään ulkona noin 20 minuuttia, töiden jälkeen tunnista kahteen tuntiin ja illalla viimeiseksi noin vartti. Vapaapäivinä saatan käyttää koiraa neljästi ulkona. Mielestäni on turhaa totuttaa koira tunnin lenkkiin aamulla, jos sille ei ole varsinaista syytä (esim. eroahdistusta tai ylivilkkautta). Voi myös olla hyvä vaihdella ulkoilutusaikaa silloin tällöin: joskus käydään vartti, joskus puolituntia. Näin ei ole katastrofi, jos omistaja nukkuu vaikka joskus pommiin, eikä kerkeäkään sille tunnin lenkille.


      • huomenna taas
        Pen_tu kirjoitti:

        Minä taas sanon, että koiran päästäminen ulos lapsen kanssa riippuu ihan sekä koirasta että myös lapsesta. Eivät kaikki kodinvaihtajat ole mitään rähjääviä ja ongelmallisia tapauksia (ja jos onkin, lapsi voi käyttää sitä vaikka metsässä muutamalla pissillä, ettei muita tule vastaan). Uskoisin, että lapsi voi ihan hyvin käyttää koiraa lyhyellä lenkillä ennenkuin aikuinen tulee kotiin ja käyttää koiraa varsinaisella lenkillä. Varsinkin puolivuotiaalle pennulle ulospääsyn odottelu klo 7.30-16.30 on pitkä aika, joten sen olisi hyvä päästä ulos jossain välissä.

        "Aamulenkki ennen töihin menoa, n. 1 tunnin mittainen"

        Aika harvalla on aikaa/jaksamista lähteä aamulla noin pitkälle lenkille, jos käy töissä, pitää saada lapset valmiiksi jne. Esim. meillä aamulla käydään ulkona noin 20 minuuttia, töiden jälkeen tunnista kahteen tuntiin ja illalla viimeiseksi noin vartti. Vapaapäivinä saatan käyttää koiraa neljästi ulkona. Mielestäni on turhaa totuttaa koira tunnin lenkkiin aamulla, jos sille ei ole varsinaista syytä (esim. eroahdistusta tai ylivilkkautta). Voi myös olla hyvä vaihdella ulkoilutusaikaa silloin tällöin: joskus käydään vartti, joskus puolituntia. Näin ei ole katastrofi, jos omistaja nukkuu vaikka joskus pommiin, eikä kerkeäkään sille tunnin lenkille.

        Olen kyllä eri mieltä.
        SÄÄNNÖLLISYYS on koiran pidossa erittäin tärkeätä.
        Jos koira tottuu, että lapsi vie koulun jälkeen pisulle, niin sen on tapahduttava joka hiivatin päivä.
        Eihän koira tiedä minä päivänä täytyy pidätellä ja minä päivänä pääsee ulos päivällä.
        Ja sitäpaitsi jokaisen lähellä ei ole niitä metsiä, minne lapsikin voisi koiraa viedä.
        Ja tuosta 1h aamulenkistä sen verran, että kun on koiran ottanut, niin sen tarpeista tulee myöskin huolehtia. Kello soimaan vaan tuntia ennen normaalia heräämistä, rytkyt niskaan ja tunniksi lenkille, helppoa.Lenkin jälkeen sitten kahvit tippumaan ja muun porukan herättelyä ja itse suihkuun. Ja hyvin ehtii vielä klo 6.55 junalle ja ajoissa töihin.
        Meilläkin toimii näin eikä ongelmia ole tullut eikä ollut koirien kanssa.


      • Pen_tu
        huomenna taas kirjoitti:

        Olen kyllä eri mieltä.
        SÄÄNNÖLLISYYS on koiran pidossa erittäin tärkeätä.
        Jos koira tottuu, että lapsi vie koulun jälkeen pisulle, niin sen on tapahduttava joka hiivatin päivä.
        Eihän koira tiedä minä päivänä täytyy pidätellä ja minä päivänä pääsee ulos päivällä.
        Ja sitäpaitsi jokaisen lähellä ei ole niitä metsiä, minne lapsikin voisi koiraa viedä.
        Ja tuosta 1h aamulenkistä sen verran, että kun on koiran ottanut, niin sen tarpeista tulee myöskin huolehtia. Kello soimaan vaan tuntia ennen normaalia heräämistä, rytkyt niskaan ja tunniksi lenkille, helppoa.Lenkin jälkeen sitten kahvit tippumaan ja muun porukan herättelyä ja itse suihkuun. Ja hyvin ehtii vielä klo 6.55 junalle ja ajoissa töihin.
        Meilläkin toimii näin eikä ongelmia ole tullut eikä ollut koirien kanssa.

        Olen minäkin sitä mieltä, että säännöllisyys on tärkeää. Pointtini oli se, että tunnin aamulenkki ei ole välttämätön. Miksi pitkää lenkkiä ei voi tehdä päivällä, miksi sen on oltava juuri aamulla?

        "Ja tuosta 1h aamulenkistä sen verran, että kun on koiran ottanut, niin sen tarpeista tulee myöskin huolehtia."

        Tuleehan niistä tarpeista huolehdittua yhtä hyvin silloinkin, jos koira pääsee pitkälle lenkille illalla. Pääasia, että koira saa aamulla tehtyä tarpeensa, mikä tapahtuu kyllä hyvin parinkymmenen minuutin kävelylläkin.

        "Jos koira tottuu, että lapsi vie koulun jälkeen pisulle, niin sen on tapahduttava joka hiivatin päivä."

        Meillä kaverini kävi käyttämässä koiraani ulkona keskellä päivää sen ollessa pentu. Ei koira nykyään enää odota pääsevänsä kesken päivän ulos, vaan jaksaa odottaa iltaan asti. Riippuu ihan pennusta, miten pitkään se jaksaa pidätellä. Jos sisäsiisteysopetus on vielä aloittajan koiralla kesken, on epäreilua vaatia koiraa pidättelemään, jos joku kumminkin on kotona.

        "Ja sitäpaitsi jokaisen lähellä ei ole niitä metsiä, minne lapsikin voisi koiraa viedä."

        No varmaan voi valita sellaisen reitin, missä harvemmin kulkee muita ja voi kulkea vain pienen pätkän. Ohitustilanteissa lapsi ja koira voivat mennä syrjempään, JOS siihen on tarvetta. Edelleen koira voi olla hyväkäytöksinen, vaikka olisikin kodinvaihtaja. Aloittaja varmasti itse näkee koirastaan parhaiten, millainen se on ja pärjääkö lapsi sen kanssa.


      • huomenna taas
        Pen_tu kirjoitti:

        Olen minäkin sitä mieltä, että säännöllisyys on tärkeää. Pointtini oli se, että tunnin aamulenkki ei ole välttämätön. Miksi pitkää lenkkiä ei voi tehdä päivällä, miksi sen on oltava juuri aamulla?

        "Ja tuosta 1h aamulenkistä sen verran, että kun on koiran ottanut, niin sen tarpeista tulee myöskin huolehtia."

        Tuleehan niistä tarpeista huolehdittua yhtä hyvin silloinkin, jos koira pääsee pitkälle lenkille illalla. Pääasia, että koira saa aamulla tehtyä tarpeensa, mikä tapahtuu kyllä hyvin parinkymmenen minuutin kävelylläkin.

        "Jos koira tottuu, että lapsi vie koulun jälkeen pisulle, niin sen on tapahduttava joka hiivatin päivä."

        Meillä kaverini kävi käyttämässä koiraani ulkona keskellä päivää sen ollessa pentu. Ei koira nykyään enää odota pääsevänsä kesken päivän ulos, vaan jaksaa odottaa iltaan asti. Riippuu ihan pennusta, miten pitkään se jaksaa pidätellä. Jos sisäsiisteysopetus on vielä aloittajan koiralla kesken, on epäreilua vaatia koiraa pidättelemään, jos joku kumminkin on kotona.

        "Ja sitäpaitsi jokaisen lähellä ei ole niitä metsiä, minne lapsikin voisi koiraa viedä."

        No varmaan voi valita sellaisen reitin, missä harvemmin kulkee muita ja voi kulkea vain pienen pätkän. Ohitustilanteissa lapsi ja koira voivat mennä syrjempään, JOS siihen on tarvetta. Edelleen koira voi olla hyväkäytöksinen, vaikka olisikin kodinvaihtaja. Aloittaja varmasti itse näkee koirastaan parhaiten, millainen se on ja pärjääkö lapsi sen kanssa.

        "Miksi pitkää lenkkiä ei voi tehdä päivällä, miksi sen on oltava juuri aamulla?"
        - Ihan vaan siksi, kun koira jää työpäivän ajaksi yksin kotiin ja sisälle.

        Illalla on sitten myöskin pitkä lenkki, ja ennen sitä vain pissa- ja kakkaulkoilu.

        yms. yms.

        Ihmettelen vaan, miksi pitää vaivata naapureita, tuttavia yms. koiran ulkoilutukseen?

        Koirat kyllä tottuvat pidättelemään työpäivän ajan, kun sitä on tapahtunut pennusta asti.

        Olen edelleen samaa mieltä kun tässä joku muukin oli, että ei lapselle koiran pissatusvastuuta edes päivällä.

        Nyt pitää lähteä tunniksi lenkille, sitten saunaan ja nukkumaan. Ja taas aamuksi kello soimaan. heipat.


      • Pen_tu
        huomenna taas kirjoitti:

        "Miksi pitkää lenkkiä ei voi tehdä päivällä, miksi sen on oltava juuri aamulla?"
        - Ihan vaan siksi, kun koira jää työpäivän ajaksi yksin kotiin ja sisälle.

        Illalla on sitten myöskin pitkä lenkki, ja ennen sitä vain pissa- ja kakkaulkoilu.

        yms. yms.

        Ihmettelen vaan, miksi pitää vaivata naapureita, tuttavia yms. koiran ulkoilutukseen?

        Koirat kyllä tottuvat pidättelemään työpäivän ajan, kun sitä on tapahtunut pennusta asti.

        Olen edelleen samaa mieltä kun tässä joku muukin oli, että ei lapselle koiran pissatusvastuuta edes päivällä.

        Nyt pitää lähteä tunniksi lenkille, sitten saunaan ja nukkumaan. Ja taas aamuksi kello soimaan. heipat.

        Ok, ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta silti minusta tunnin lenkki aamulla ei ole välttämätön. Koira jaksaa kyllä pidätellä koko päivän ilman noin pitkää lenkkiä. Tietysti on mukavaa, jos koira saa liikkua noin pitkään ennen työpäivän pituista lepäilyä asunnossa. Itse en kyllä aamu-unisena jaksa nousta niin aikaisin (minun on monesti oltava työpaikalla jo kuudelta), vaan käyn pitkällä lenkillä ja koiraharrastuksissa sitten iltaisin.

        "Ihmettelen vaan, miksi pitää vaivata naapureita, tuttavia yms. koiran ulkoilutukseen? Koirat kyllä tottuvat pidättelemään työpäivän ajan, kun sitä on tapahtunut pennusta asti."

        Itselläni ainakin on sellaisia kavereita, jotka auttavat mielellään ja minäkin autan heitä ilman odotuksia mistään vastapalveluksista tms. Esim. oma kaverini sattui olemaan työttömänä ja asui lähellä, joten hänellä oli aikaa. On yksinkertaisesti mukava auttaa muita. Toki kaikilla ei ole tällaisia kavereita/tuttuja. Sisäsiisteysopetus sujuu mukavammin, kun koiran ei tarvitse olla omien jätöstensä seassa päivisin ja omistajankin on mukavampi tulla kotiin.

        "Olen edelleen samaa mieltä kun tässä joku muukin oli, että ei lapselle koiran pissatusvastuuta edes päivällä."

        Kouluikäinen lapsi voi olla vaikka 11-vuotias. Mielestäni tämänikäiselle lapselle voi antaa jo vähän vastuuta. Ekaluokkalaisellekin, jos hän ymmärtää miten koiran kanssa käyttäydytään. Edelleen kaikki riippuu siis lapsesta ja koirasta.

        Sinulla on oma mielipiteesi ja minulla omani. Jokaisella on omat tavat toimia koiran kanssa ja eri ihmisille ja koirille sopivat erilaiset päivärytmit.


      • hoohou
        Pen_tu kirjoitti:

        Ok, ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta silti minusta tunnin lenkki aamulla ei ole välttämätön. Koira jaksaa kyllä pidätellä koko päivän ilman noin pitkää lenkkiä. Tietysti on mukavaa, jos koira saa liikkua noin pitkään ennen työpäivän pituista lepäilyä asunnossa. Itse en kyllä aamu-unisena jaksa nousta niin aikaisin (minun on monesti oltava työpaikalla jo kuudelta), vaan käyn pitkällä lenkillä ja koiraharrastuksissa sitten iltaisin.

        "Ihmettelen vaan, miksi pitää vaivata naapureita, tuttavia yms. koiran ulkoilutukseen? Koirat kyllä tottuvat pidättelemään työpäivän ajan, kun sitä on tapahtunut pennusta asti."

        Itselläni ainakin on sellaisia kavereita, jotka auttavat mielellään ja minäkin autan heitä ilman odotuksia mistään vastapalveluksista tms. Esim. oma kaverini sattui olemaan työttömänä ja asui lähellä, joten hänellä oli aikaa. On yksinkertaisesti mukava auttaa muita. Toki kaikilla ei ole tällaisia kavereita/tuttuja. Sisäsiisteysopetus sujuu mukavammin, kun koiran ei tarvitse olla omien jätöstensä seassa päivisin ja omistajankin on mukavampi tulla kotiin.

        "Olen edelleen samaa mieltä kun tässä joku muukin oli, että ei lapselle koiran pissatusvastuuta edes päivällä."

        Kouluikäinen lapsi voi olla vaikka 11-vuotias. Mielestäni tämänikäiselle lapselle voi antaa jo vähän vastuuta. Ekaluokkalaisellekin, jos hän ymmärtää miten koiran kanssa käyttäydytään. Edelleen kaikki riippuu siis lapsesta ja koirasta.

        Sinulla on oma mielipiteesi ja minulla omani. Jokaisella on omat tavat toimia koiran kanssa ja eri ihmisille ja koirille sopivat erilaiset päivärytmit.

        Täysin samaa mieltä täällä aamulenkeistä! Mutta eri mieltä säännöllisyydestä. Asun yksin kahden koiran kanssa ja olen tehnyt 2 vuotta epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Aamuvuoroina teen 15 min. lenkin ennen töihinlähtöä, iltavuoroina 1-3 tuntia aamupäivästä ja yövuoroina lenkki tehdään päiväsaikaan. Treenitkin on miten sattuu. Ei mitään ongelmia. Koirat ovat oppineet epäsäännöllisyyteen, ja voivat hyvin. Eivät ole sils mitään sohvanvaltaajia tai häkkikoiria vaan energisiä harrastuskoiria.


    • auntmartha

      Minä kyllä sanoisin, että puolivuotiaalle pennulle olisi tarpeen se ulkoilu silloin iltapäivällä koululaisen kanssa. Eikös se kuitenkin ole pieni koira. että lapsi pystyy hallitsemaan? Eihän se ihanteellista ole, mutta pienempi paha kuitenkin.

      Lapsi pitää vaan huolella ohjeistaa sekä ulkoilu suunniteltava turvalliseen ympäristöön.
      Lapset ja koirat on touhunneet yhdessä maailman sivu, ja nyt sitten kauhistellaan kuin jotain rikosta! Mutta tällaista vouhottamista täällä palstoilla on.
      Pitääkö kouluikäisen istua vieressä katselemassa, kun pentu tekee hätänsä eteisen matolle?
      Kyllä kouluikäiselle voi jo vastuutakin tarjota, jos arvelet hänen siihen kykenevän. Täällä maalla kyllä koululaiset koiriaan taluttelevat ylpeinä ja onnellisina.

    • laine.erika

      Olen 11 ja ulkoilutan molempia belgejämme pihalla ja ainiin... asumme omakoti talossa ja pesaat ovat esteenä mutta kuitenkin lenkitän ne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe