Kodin siunaaminen

Hepulis

Kodin siunaaminen on mainittu tällä palstalla monta kertaa, joten tässäpä muutamia linkkejä, joista löytyy lisätietoa asiasta. Kodin siunaaminen voi auttaa kummiteluun, jos kotikonstit eivät tepsi.

Siunaus kodin asukkaille ja yhteydelle
http://195.236.185.50:8080/EVLfi.nsf/Documents/62077DDCFE16D09FC2256FEA003B87C0?OpenDocument&lang=FI

Kodin siunaamisen rukoushetken kulku
http://195.236.185.50:8080/EVLfi.nsf/Documents/FBEDD155A9663E53C225749B0037486A?OpenDocument&lang=FI

Kodin siunaamisen rukouksia
http://195.236.185.50:8080/EVLfi.nsf/Documents/54CF03F8E5D2A5ECC225749B00403E5B?OpenDocument&lang=FI

Kirkollisten toimitusten kirja: kodin siunaaminen (valitse .doc tai .pdf)
http://www.evl.fi/kkh/to/KJM/toim-kirja/

5

2396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atte Ateisti

      Tuo viimeisessä linkissä oleva kodin siunaamisen kaava ei kyllä sisältönsä puolesta ole tarkoitettu eksorsismiin, vaan siinä puhutaan lähinnä kodista vieraanvaraisuuden paikkana.

      Tavallisesti tällaista siunausta pyytänee uskovainen perhe muuttaessaan uuteen kotiin. Tietääkseni käytäntö on enemmistölle suomalaisia harvinainen.

      Yllätyksekseni huomasin erään uuden kirkollisten toimitusten kirjan sisältävän kristillisen kaavan myös syntymäpäivien viettoon.

      • Hepulis

        Atte,

        Taisitpa tutkia kirkollisten toimitusten kirjaa tarkemmin kuin minä, kun hoksasit tuon syntymäpäivien viettoon tarkoitetun kaavan. No, mikäpä ettei se sopisi vaikka vanhemmalla iällä "pyöreitä" juhlittaessa.

        Kirjoitit myös, että "Tavallisesti tällaista siunausta pyytänee uskovainen perhe muuttaessaan uuteen kotiin. Tietääkseni käytäntö on enemmistölle suomalaisia harvinainen."

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Laitoin nuo linkit tänne nimenomaan siksi, kun asia on niin tuntematon. Kodin siunaaminen liittyy paljon läheisemmin katolisen kuin evankelis-luterilaisen kirkon perinteeseen. Esim. Itävallassa kodin siunaamista pidetään hyvin tärkeänä ja siunaamisen päivämäärä/päivämäärät maalataan ulko-oven yläpuolelle.

        Ja joo, kyllähän tuo kodin siunaamisen kaava aika pehmeältä kuulostaa eksorsismiin käytettäväksi. :) Käsitykseni on, ettei evankelis-luterilaisen kirkon piirissä edes harjoiteta varsinaista eksorsismia. Toisaalta tuo kodin siunaamisen kaava kyllä sisältää otteita Psalmista 91 ja se taitaa olla kaikkein yleisimmin eksorsismissa käytetty Raamatun teksti.


    • happamia ovat sano..

      Tuo pihlajan oksia sisälle taloon. Pyhä puu pitää pahat henget poissa...

    • Ei avaudu linkit. Asuttu 2.5 v vanhassa 50-luvua alussa rakennetussa talossa. Täällä ulko-ovi aukeaa välillä itekseen. Kerran myös pahti kiinnikin. Yläkerrassa kylmään vinttiin oleva ovi aukaistu talvella. Pihasaunan ikkunalla olevien tuikkujen lielot lepattaneet.Nyt toissa aamuna isohko kivi heitetty pois ison kiven päällä olevasta kivikkokukkapenkistäni. Ja samalla toistamiseen pihasaunan seonässä oleva valurautainen amppelikoukku väännetty. Kävi mustalaismies kylässä ja sanoi että koti pitää siunata. Mies kuullut kyliltä että tässä talossa kummittelee.
      Sut

    • Anonyymi

      Minä uskon Kristukseen ja olen kyllä ihan tavallinen mosse;)
      Minulla on Raamattu auki keskeltä yöpöytäni vieressä !
      Raaattu on pyhäkirja ja se huokuu taivaan pyhän sanomaa.
      Tosin uskon enkeleihin myös..:) ja olen ihan tavallinen mosse..
      Minulla on paljon Enkeli figuureja ympäri missä elän..
      Oon ihan tavallinen Mosse:)
      Käeni palavat lämmöstä, liekki tai siis energia. jopa 60cm päästä lämmittää:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe