Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ärsyttää, kun pikkulasten äidit

hyvä idea!

tuovat parhaaseen kauppa aikaan pieniä vauvoja tai 1-3 vuotiaita huutamaan ja mellastamaan, ne itkee ja heittelee ruokatarvikkeita ja kiukkuaa, että toisilta menee korvat lukkoon. Luulisi että noin pienten lasten äidit käy kaupassa heti 8:lta kun kaupat aukee, eikä siinä puoleilta päivin kun asiakkaat haluaa tehdä osotoskia isompien lasten kanssa.
Kaupassa on kauhee meno päällä aina.
Jos vauvojen äidit käy aamulla, niin rauhoitettaisiin hiljaisille asiakkaille 12.00 eteenpäin iltaan kauppa aika, niin ei tarvis kuunnella kiljumisia.

Kyllä vauvojen äidit kerikiää aamulla tehdä osotkset, ja me muut sitten päästään iltapäivällä.

267

7415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kotiäiti

      Et varmaan ajatellut asiaa niiden pienten lasten äitien kannalta, jotka käyvät esim. töissä?

      • pupu tupuna

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..


      • Tuota...
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..

        Ja sitten voit siirtyä päiväkoti-palstalle lukemaan mitä mieltä ollaan äideistä jotka pitkittävät lapsen hoitoaikaa koska käyvät töitten jälkeen kaupassa, ja sitten vasta hakevat lapset.

        Ostakaa korvatulpat vaikkapa?
        Ja kukaanhan ei tahallaan huudatalasta kaupassa muitten kiusaksi.


      • Kaikki..
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..

        pienten lasten töissä käyvät vanhemmat eivät vie lastaan hoitoon. Meillä lasta hoitaa aina toinen vanhemmista toisen ollessa töissä.

        Eikä tulisi mieleenkään pitää lasta hoidossa kaupassakäynnin vuoksi.


      • pupu tupuna
        Tuota... kirjoitti:

        Ja sitten voit siirtyä päiväkoti-palstalle lukemaan mitä mieltä ollaan äideistä jotka pitkittävät lapsen hoitoaikaa koska käyvät töitten jälkeen kaupassa, ja sitten vasta hakevat lapset.

        Ostakaa korvatulpat vaikkapa?
        Ja kukaanhan ei tahallaan huudatalasta kaupassa muitten kiusaksi.

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..


      • Mene psykiatrille.
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..

        Jos sulla on lyhyt pinna ja raivostuttaa, niin turha siitä on muita syyttää. Sinä olet itsekäs.
        Kuinka monen luulet tykkäävän sinusta, jos sen perusteella saisi kaupassa käydä, niin sinulla olisi ikuinen porttikielto sinne.

        Puhu vain omasta puolestasi.
        Oletko unohtanut ottaa Diapamisi ?


      • Tuota...
        pupu tupuna kirjoitti:

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..

        Enhän minä väittänytkään että olisit niin väittänyt, kunhan sanoin ettei me huudateta muksuja tahallamme toisten kiusaksi =)
        Mutta jos päiväkoti menee kiinni viideltä, työmatka on 30min (tai pidempi riippuen liikenteestä) ja töistä pääsee neljältä, niin ei siinä kauheasti kaupassa käydä.

        Onneksi sitä lasta ei kuitenkaan tarvitse päivittäin sinne kauppaan raahata, ei kyllä yksikään vanhempi nauti siitä että lapsi kiukkuaa kaupassa.

        Mutta joo, olen kyllä itsekin sitä mieltä että yksi julmimmista kidutuskeinoista voisi olla että soittaa toiselle täysillä lapsen itkupotkuraivari-huutamista, ja paatuneinkin terroristi murtuisi siinä kohtaa kun huoneeseen tasaisin nälein heitettäis haiseva kakkavaippa.. =)


      • pupu tupuna
        Mene psykiatrille. kirjoitti:

        Jos sulla on lyhyt pinna ja raivostuttaa, niin turha siitä on muita syyttää. Sinä olet itsekäs.
        Kuinka monen luulet tykkäävän sinusta, jos sen perusteella saisi kaupassa käydä, niin sinulla olisi ikuinen porttikielto sinne.

        Puhu vain omasta puolestasi.
        Oletko unohtanut ottaa Diapamisi ?

        "Jos sulla on lyhyt pinna ja raivostuttaa, niin turha siitä on muita syyttää. Sinä olet itsekäs."

        kuka näin on sanonu? ja mistä tiedät miten pitkä mun pinnani on ja miten mua raivostuttaa? aika mielenkiintoista että voit noinkin sanoa vaikket musta tiedä tuon taivaallista.. ja sinäkö sitten et ole koskaan itsekäs? sinälö olet sitten aina muut huomioon ottava ja muita ajatteleva? tuskin..

        "Kuinka monen luulet tykkäävän sinusta, jos sen perusteella saisi kaupassa käydä, niin sinulla olisi ikuinen porttikielto sinne."

        no huhhuh... oletpas fiksulla päällä..

        sä voit yrittää antaa mulle kauppaan ikuista porttaria.. sori mut tuskin onnistuu.. :) mut saat yrittää.. :) ei haittaa..
        et vain voi multa vaatia ymmärrystä väsymyksessä kuunnella penikoiden kiljuntaa kaupassa.. miksi mun sitä pitäisi sietää?? ethän säkään siedä mua (???) oot varmaa todella usein mut kaupassa nähny.. sä kun siis varmaan tiiät mut täysin.. :D
        hei ihan oikeesti.. mä en lapsista diggaa.. entäs sitten? miten se on sulta pois?
        se etten jaksa kaupassa ollessani kuunnella sitä kiljuntaa ympäri kauppaa on multa ihan oikeutettua.. kenellekään en ole koskaan siitä lapsen huutamisesta sanonut koska sattumoisin olen nähnyt miten väsyneitä ja vi*ttuuntuneita äidit ovat toisinaan.. ymmärrän heitä.. ei heilläkään ole helppoa..

        "Puhu vain omasta puolestasi.
        Oletko unohtanut ottaa Diapamisi ? "

        niin puhunkin omasta puolestani pelkästään.. ei mulle kuulu muiden ajatukset.. omani vain.. ja miks mä pamei söisin? ei mulla o semmoseen mielenkiintoa.. koska en käytä lääkkeitä.. mulla kun on fiksummat konstit rentoutua.. sä ehkä kaipailet pameja elämääs.. en mä..


      • pupu tupuna
        Tuota... kirjoitti:

        Enhän minä väittänytkään että olisit niin väittänyt, kunhan sanoin ettei me huudateta muksuja tahallamme toisten kiusaksi =)
        Mutta jos päiväkoti menee kiinni viideltä, työmatka on 30min (tai pidempi riippuen liikenteestä) ja töistä pääsee neljältä, niin ei siinä kauheasti kaupassa käydä.

        Onneksi sitä lasta ei kuitenkaan tarvitse päivittäin sinne kauppaan raahata, ei kyllä yksikään vanhempi nauti siitä että lapsi kiukkuaa kaupassa.

        Mutta joo, olen kyllä itsekin sitä mieltä että yksi julmimmista kidutuskeinoista voisi olla että soittaa toiselle täysillä lapsen itkupotkuraivari-huutamista, ja paatuneinkin terroristi murtuisi siinä kohtaa kun huoneeseen tasaisin nälein heitettäis haiseva kakkavaippa.. =)

        "Mutta joo, olen kyllä itsekin sitä mieltä että yksi julmimmista kidutuskeinoista voisi olla että soittaa toiselle täysillä lapsen itkupotkuraivari-huutamista, ja paatuneinkin terroristi murtuisi siinä kohtaa kun huoneeseen tasaisin nälein heitettäis haiseva kakkavaippa.. =) "

        toi vielä menee kohtuullisesta kidutuskeinosta joka ei ees riko ihmisoikeutta.. mutta mietihän mitä tapahtuisi jos ton itkupotkuraivari-huuto nauhan tilalle vaihtais antti tuiskun musiikkia? se ois jos pahimman laatuista kidutusta.. :D

        mut siis joo.. puhut asiaa..
        mulla vaan meni ihan oikeesti hermot kaupassa aamust ku siel tuntu et sinne oli todellakin linnottautunu about 50 mammaa huutavien ja juoksentelevien muksujensa kanssa.. ei oo kivaa nimittäi olla kaupassa ku koitat jossain hyllyn välis seisoskella ja kattella tuotteita ku ensin juoksee 1-4 muksua sun molemmin puolin ja sit menee se muutama sekuntti ku sieltä juoksee höyryveturin tavoin puuskuttava, punanaamainen mamma ja karjuu kurkku suorana..
        ei se oo millään tavoin mukavaa kaupassa käyntiä.. ja jos mul ois ollu korvatulpat korvis ni muhun ois tod näk sattunu ku ois mamma tullu suoraan päälle.. nyt ehin just ja just alta pois..
        ei se mammakaan kovinkaan iloiselta näyttäny.. toisaalta hiukan häntä säälin.. mut toisaalta myös hiljaa mielessäni mietin että itseppä on lapsensa tehny.. miksi mun pitää siitä kärsiä?

        on toki niitä kilttejäkin lapsia kaupoissa.. ja niistä ei oo haittaa.. miksi olisi? on mulle pari kertaa kaupas käyny niinki et oon ollu lasten leluhyllyllä kattomassa tutuille muksuille lahjoja ni yhtäkkiä housui roikkunu joku ja kuulu vienosti "äitiiiii!! saanks mä ton??" :D pakko sanoo et siin vaihees kun lapseton todellakin olen ni sydän jättäny lyönnin jos toisenkin väliin ja oon alkanu kelaa et hä? mikähän tää juttu taas olikaa.. kunnes muksun äiti tullu hyllyjen välistä ja oon huomannu et samantyyliset vaatteet silläkin päällä ku mulla.. :D mukelo vain erehtyny.. ja äiti pahotellu kovasti..

        mua ei kovin usein muksut kaupois haittaa.. mut näin joulun alla kun kaupoissa on muutenkin mielestäni pelkkää sulaa helvettiä käydä ni sit vielä kun siihen yhdistetään kiljuvat ja huutavat lapset ni ei oo herkkua mulle..


      • Tyhmyys paistaa sust
        pupu tupuna kirjoitti:

        "Jos sulla on lyhyt pinna ja raivostuttaa, niin turha siitä on muita syyttää. Sinä olet itsekäs."

        kuka näin on sanonu? ja mistä tiedät miten pitkä mun pinnani on ja miten mua raivostuttaa? aika mielenkiintoista että voit noinkin sanoa vaikket musta tiedä tuon taivaallista.. ja sinäkö sitten et ole koskaan itsekäs? sinälö olet sitten aina muut huomioon ottava ja muita ajatteleva? tuskin..

        "Kuinka monen luulet tykkäävän sinusta, jos sen perusteella saisi kaupassa käydä, niin sinulla olisi ikuinen porttikielto sinne."

        no huhhuh... oletpas fiksulla päällä..

        sä voit yrittää antaa mulle kauppaan ikuista porttaria.. sori mut tuskin onnistuu.. :) mut saat yrittää.. :) ei haittaa..
        et vain voi multa vaatia ymmärrystä väsymyksessä kuunnella penikoiden kiljuntaa kaupassa.. miksi mun sitä pitäisi sietää?? ethän säkään siedä mua (???) oot varmaa todella usein mut kaupassa nähny.. sä kun siis varmaan tiiät mut täysin.. :D
        hei ihan oikeesti.. mä en lapsista diggaa.. entäs sitten? miten se on sulta pois?
        se etten jaksa kaupassa ollessani kuunnella sitä kiljuntaa ympäri kauppaa on multa ihan oikeutettua.. kenellekään en ole koskaan siitä lapsen huutamisesta sanonut koska sattumoisin olen nähnyt miten väsyneitä ja vi*ttuuntuneita äidit ovat toisinaan.. ymmärrän heitä.. ei heilläkään ole helppoa..

        "Puhu vain omasta puolestasi.
        Oletko unohtanut ottaa Diapamisi ? "

        niin puhunkin omasta puolestani pelkästään.. ei mulle kuulu muiden ajatukset.. omani vain.. ja miks mä pamei söisin? ei mulla o semmoseen mielenkiintoa.. koska en käytä lääkkeitä.. mulla kun on fiksummat konstit rentoutua.. sä ehkä kaipailet pameja elämääs.. en mä..

        Turhaan selität pissis, kun et ymmärrä lukemaasi.
        Tekstisi kertoo sinusta kaiken oleellisen.

        Mikä se sairaus taas olikaan jossa kuvitellaan olevansa maailmanvaltiaita ?


      • pupu tupuna
        Tyhmyys paistaa sust kirjoitti:

        Turhaan selität pissis, kun et ymmärrä lukemaasi.
        Tekstisi kertoo sinusta kaiken oleellisen.

        Mikä se sairaus taas olikaan jossa kuvitellaan olevansa maailmanvaltiaita ?

        TÄH???

        1. millähän ihmeen "oikeuksilla" mua pissikseks haukut?

        2. millä perusteella sä mulle annat mitään "diagnooseja"? mistä ihmeestä sä saat päähäs et haluisin olla maailman valtias?

        säkö sit oot "aikuinen" ja "fiksu" kun tommosta sontaa tänne kirjoittelet?


      • kersanvihaaja
        Tuota... kirjoitti:

        Ja sitten voit siirtyä päiväkoti-palstalle lukemaan mitä mieltä ollaan äideistä jotka pitkittävät lapsen hoitoaikaa koska käyvät töitten jälkeen kaupassa, ja sitten vasta hakevat lapset.

        Ostakaa korvatulpat vaikkapa?
        Ja kukaanhan ei tahallaan huudatalasta kaupassa muitten kiusaksi.

        Ai ei huudata vai?? Just tänään kaks nuorta lippisäitiä kaveruksia varmaan, oli yhteensä kolmen kersansa kanssa marketissa. Kersat juoksi hirveetä vauhtia ympäriinsä. Ne kiljui, huusi ja paukutteli kaikenlaista. Heitteli tavaroita jne. Nää kaks flegmaattista "äitiä" vaan jutteli keskenään ja välillä huuteli lapsilleen "tänne päin". Lapset joko tuli tai ei, no vähän sinnepäin. Ne juoksi välilä yhtä mummoakin päin joka meinasi kaatua ja matka vaan jatkui. Kukaan ei pyytänyt mummolta anteeksi. Kassajonossa huuto ja meuhka jatkui. Kaikki, ihan kaikki tuijotti niitä. Sitten yksi vihanen mies sanoi että käskekää noitten penskojen pitää turpaa pienemmällä. Toinen lippisäiti vähän vilkaisi penskaansa ja pyysi nätisti voisitko jesse olla hiljempaa. Jesse oli sekunnin hiljaa ja jatkoi taas. Lippisäiti käänsi päänsä pois. Hermonsa menettänyt mies jätti tavaransa kärryihin ja poistui kaupasta. Kassatyttö oli posket punasena kun ei sekään voinut komennella niitä kakaroita eikä äitejäkään. Kyllä oli per seestä koko tilanne. Ne ei ole edes ainoita. Joka päivä kaupassa on kurittomia kakaroita joita kukaan ei opasta eikä ohjaa. Joskus äiti alkaa kiljua samalla tavalla kuin lapsi eikä se pentu siitä mitään opi. Että äiti on lapsen tasolla. Tälläseks on maailma menny. Kyllä kauppaan saa järjestyssäännöt laittaa. Oikeesti.


      • Niih..
        kersanvihaaja kirjoitti:

        Ai ei huudata vai?? Just tänään kaks nuorta lippisäitiä kaveruksia varmaan, oli yhteensä kolmen kersansa kanssa marketissa. Kersat juoksi hirveetä vauhtia ympäriinsä. Ne kiljui, huusi ja paukutteli kaikenlaista. Heitteli tavaroita jne. Nää kaks flegmaattista "äitiä" vaan jutteli keskenään ja välillä huuteli lapsilleen "tänne päin". Lapset joko tuli tai ei, no vähän sinnepäin. Ne juoksi välilä yhtä mummoakin päin joka meinasi kaatua ja matka vaan jatkui. Kukaan ei pyytänyt mummolta anteeksi. Kassajonossa huuto ja meuhka jatkui. Kaikki, ihan kaikki tuijotti niitä. Sitten yksi vihanen mies sanoi että käskekää noitten penskojen pitää turpaa pienemmällä. Toinen lippisäiti vähän vilkaisi penskaansa ja pyysi nätisti voisitko jesse olla hiljempaa. Jesse oli sekunnin hiljaa ja jatkoi taas. Lippisäiti käänsi päänsä pois. Hermonsa menettänyt mies jätti tavaransa kärryihin ja poistui kaupasta. Kassatyttö oli posket punasena kun ei sekään voinut komennella niitä kakaroita eikä äitejäkään. Kyllä oli per seestä koko tilanne. Ne ei ole edes ainoita. Joka päivä kaupassa on kurittomia kakaroita joita kukaan ei opasta eikä ohjaa. Joskus äiti alkaa kiljua samalla tavalla kuin lapsi eikä se pentu siitä mitään opi. Että äiti on lapsen tasolla. Tälläseks on maailma menny. Kyllä kauppaan saa järjestyssäännöt laittaa. Oikeesti.

        Jotkut on valitettavasti, mutta ei kannata yleistää.


      • sun kakara mun laps
        kersanvihaaja kirjoitti:

        Ai ei huudata vai?? Just tänään kaks nuorta lippisäitiä kaveruksia varmaan, oli yhteensä kolmen kersansa kanssa marketissa. Kersat juoksi hirveetä vauhtia ympäriinsä. Ne kiljui, huusi ja paukutteli kaikenlaista. Heitteli tavaroita jne. Nää kaks flegmaattista "äitiä" vaan jutteli keskenään ja välillä huuteli lapsilleen "tänne päin". Lapset joko tuli tai ei, no vähän sinnepäin. Ne juoksi välilä yhtä mummoakin päin joka meinasi kaatua ja matka vaan jatkui. Kukaan ei pyytänyt mummolta anteeksi. Kassajonossa huuto ja meuhka jatkui. Kaikki, ihan kaikki tuijotti niitä. Sitten yksi vihanen mies sanoi että käskekää noitten penskojen pitää turpaa pienemmällä. Toinen lippisäiti vähän vilkaisi penskaansa ja pyysi nätisti voisitko jesse olla hiljempaa. Jesse oli sekunnin hiljaa ja jatkoi taas. Lippisäiti käänsi päänsä pois. Hermonsa menettänyt mies jätti tavaransa kärryihin ja poistui kaupasta. Kassatyttö oli posket punasena kun ei sekään voinut komennella niitä kakaroita eikä äitejäkään. Kyllä oli per seestä koko tilanne. Ne ei ole edes ainoita. Joka päivä kaupassa on kurittomia kakaroita joita kukaan ei opasta eikä ohjaa. Joskus äiti alkaa kiljua samalla tavalla kuin lapsi eikä se pentu siitä mitään opi. Että äiti on lapsen tasolla. Tälläseks on maailma menny. Kyllä kauppaan saa järjestyssäännöt laittaa. Oikeesti.

        Olipa omituinen setä kun ei komentanut itse, tietäähän kaikki lasten vanhemmat etteivät lapsensa heitä kuuntele ja tottele. Mutta jos ventovieras pyytää rauhoittumaan niin voi aika varmalla sanoa että olisi onnistunut.
        Lapsetkin taisivat olla sokerihumalassa temppuineen. Missähän ne isät taasen piileksivät, istuivat autossa odottamassa?


      • Tupu kuin pupu
        pupu tupuna kirjoitti:

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..

        Kun on kaupat kuitenkin käytävä, olisiko parempi viedä lapsi kotiin ja jättää hänet sinne yksin ja mennä sitten kauppaan?
        Kun ruuhka-aikana tulet busissa lastasi hakemaan et voi millään käydä ostoksilla ennen lapsen hakemista. Kaupoissa menee nimittäin aikaa, koska - hahhaa - eläkeläiset ja muut joutilaat raahustavat käytävillä. Mikseivät he käy kaupoissa päivällä, kun on hyvää tilaa ja lapset päivähoidossa. Päivähoitaja ei katso hyvällä, jos huomaa äidin myöhästyvän kauppareissun takia.

        Järkeä siinä yritetäänkin käyttää, kun yritetään väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa käydä ostamassa tarpeellinen. Jos perheessä on kaksi vanhempaa, voidaan mennä uudelleen ostoksille illemmalla. tärkeintä kotona kuitenkin pitää olla: maitoa,iltapalaa, aamupalaa, leipää, evästä, hedelmää, vaippoja ja muuta tarpeellista.
        Ei auta kuin mennä kauppaan ja toivoa parasta.
        Vanhemmat ajattelevat lastaan, älä yhtään sure.


      • Minulle uusi tieto.
        sun kakara mun laps kirjoitti:

        Olipa omituinen setä kun ei komentanut itse, tietäähän kaikki lasten vanhemmat etteivät lapsensa heitä kuuntele ja tottele. Mutta jos ventovieras pyytää rauhoittumaan niin voi aika varmalla sanoa että olisi onnistunut.
        Lapsetkin taisivat olla sokerihumalassa temppuineen. Missähän ne isät taasen piileksivät, istuivat autossa odottamassa?

        "...tietäähän kaikki lasten vanhemmat etteivät lapsensa heitä kuuntele ja tottele..."

        Tuota, minä kun en tiennyt. Onneksi lapsenikaan eivät tiedä...

        Meillä on 5 lasta, enkä osaa kuvitella tilannetta ettenkö saisi katrastani kuriin tarvittaessa. Pidän kyllä erittäin tärkeänä, että lapsille opetetaan toisten ajattelemista ja sitä, että kuinka missäkin käyttäydytään.
        Tietty pääsisi helpommalla kun ei komenna ja silloinhan lapsi on "haastava" kun hänellä on valta. Ja vielä pahempaa kun lasta komennetaan eikä vanhemmat viitsi valvoa, että noudattaako lapsi ohjetta/käskyä.
        Kauppa ei ole leikkipaikka enkä ainakaan minä anna lasteni juosta kaupassa.

        Meidän perheen isä on töissä silloin kun käyn kaupassa.


      • M I A
        kersanvihaaja kirjoitti:

        Ai ei huudata vai?? Just tänään kaks nuorta lippisäitiä kaveruksia varmaan, oli yhteensä kolmen kersansa kanssa marketissa. Kersat juoksi hirveetä vauhtia ympäriinsä. Ne kiljui, huusi ja paukutteli kaikenlaista. Heitteli tavaroita jne. Nää kaks flegmaattista "äitiä" vaan jutteli keskenään ja välillä huuteli lapsilleen "tänne päin". Lapset joko tuli tai ei, no vähän sinnepäin. Ne juoksi välilä yhtä mummoakin päin joka meinasi kaatua ja matka vaan jatkui. Kukaan ei pyytänyt mummolta anteeksi. Kassajonossa huuto ja meuhka jatkui. Kaikki, ihan kaikki tuijotti niitä. Sitten yksi vihanen mies sanoi että käskekää noitten penskojen pitää turpaa pienemmällä. Toinen lippisäiti vähän vilkaisi penskaansa ja pyysi nätisti voisitko jesse olla hiljempaa. Jesse oli sekunnin hiljaa ja jatkoi taas. Lippisäiti käänsi päänsä pois. Hermonsa menettänyt mies jätti tavaransa kärryihin ja poistui kaupasta. Kassatyttö oli posket punasena kun ei sekään voinut komennella niitä kakaroita eikä äitejäkään. Kyllä oli per seestä koko tilanne. Ne ei ole edes ainoita. Joka päivä kaupassa on kurittomia kakaroita joita kukaan ei opasta eikä ohjaa. Joskus äiti alkaa kiljua samalla tavalla kuin lapsi eikä se pentu siitä mitään opi. Että äiti on lapsen tasolla. Tälläseks on maailma menny. Kyllä kauppaan saa järjestyssäännöt laittaa. Oikeesti.

        Aivan samaa mieltä kanssasi! Ikärajat ois kanssa hyvä vaihtoehto.


      • näin meillä
        pupu tupuna kirjoitti:

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..

        Meillä ainakin on niin tiukat ajat hoidosta hakemiseen,ettei siinä suvaita äidin kauppareissua ennen lasten hakua.Ja niinhän se onkin että lasta hoidetaan se aika kun äiti käy töissä vai pitäisikö ohjeistuksia muuttaa sen takia ettei korvasi kestä.Kasvata kärsivällisyyttäsi.


      • ei jaksa suuttua....
        pupu tupuna kirjoitti:

        "Jos sulla on lyhyt pinna ja raivostuttaa, niin turha siitä on muita syyttää. Sinä olet itsekäs."

        kuka näin on sanonu? ja mistä tiedät miten pitkä mun pinnani on ja miten mua raivostuttaa? aika mielenkiintoista että voit noinkin sanoa vaikket musta tiedä tuon taivaallista.. ja sinäkö sitten et ole koskaan itsekäs? sinälö olet sitten aina muut huomioon ottava ja muita ajatteleva? tuskin..

        "Kuinka monen luulet tykkäävän sinusta, jos sen perusteella saisi kaupassa käydä, niin sinulla olisi ikuinen porttikielto sinne."

        no huhhuh... oletpas fiksulla päällä..

        sä voit yrittää antaa mulle kauppaan ikuista porttaria.. sori mut tuskin onnistuu.. :) mut saat yrittää.. :) ei haittaa..
        et vain voi multa vaatia ymmärrystä väsymyksessä kuunnella penikoiden kiljuntaa kaupassa.. miksi mun sitä pitäisi sietää?? ethän säkään siedä mua (???) oot varmaa todella usein mut kaupassa nähny.. sä kun siis varmaan tiiät mut täysin.. :D
        hei ihan oikeesti.. mä en lapsista diggaa.. entäs sitten? miten se on sulta pois?
        se etten jaksa kaupassa ollessani kuunnella sitä kiljuntaa ympäri kauppaa on multa ihan oikeutettua.. kenellekään en ole koskaan siitä lapsen huutamisesta sanonut koska sattumoisin olen nähnyt miten väsyneitä ja vi*ttuuntuneita äidit ovat toisinaan.. ymmärrän heitä.. ei heilläkään ole helppoa..

        "Puhu vain omasta puolestasi.
        Oletko unohtanut ottaa Diapamisi ? "

        niin puhunkin omasta puolestani pelkästään.. ei mulle kuulu muiden ajatukset.. omani vain.. ja miks mä pamei söisin? ei mulla o semmoseen mielenkiintoa.. koska en käytä lääkkeitä.. mulla kun on fiksummat konstit rentoutua.. sä ehkä kaipailet pameja elämääs.. en mä..

        Älä ole moksiskaan tuollaisesta nälvimisestä. Täällä palstoilla nyt vaan sattuu olemaan noita itseopiskelleita kotipsykoloogeja jotka Dr. Philiä tuijottaessaan ja päätä ko. ohjelman tyylin mukaan kotisohvalla nyökytellessään kuvittelevat tietävänsä toisten mielentilan ja samalla unohtavat omansa. On kai helppo unohtaa oman päänsä sisällä oleva sonta kun keskittyy tulkitsemaan muiden. Tuo lääkityksen "määrääminen" näillä sontapalstoilla nyt vaan on jo vanha ja ah, niin kulunut "vitsi" ettei ainakaan mua jaksaisi enää edes ärsyttää.
        Itse olen ovat lapseni aikuisiksi kasvattanut eikä ole saaneet kaupassa terrorisoida muita, päinvastoin, kassajonossa mummoja ja muita jututtaneet.


      • sama....
        ei jaksa suuttua.... kirjoitti:

        Älä ole moksiskaan tuollaisesta nälvimisestä. Täällä palstoilla nyt vaan sattuu olemaan noita itseopiskelleita kotipsykoloogeja jotka Dr. Philiä tuijottaessaan ja päätä ko. ohjelman tyylin mukaan kotisohvalla nyökytellessään kuvittelevat tietävänsä toisten mielentilan ja samalla unohtavat omansa. On kai helppo unohtaa oman päänsä sisällä oleva sonta kun keskittyy tulkitsemaan muiden. Tuo lääkityksen "määrääminen" näillä sontapalstoilla nyt vaan on jo vanha ja ah, niin kulunut "vitsi" ettei ainakaan mua jaksaisi enää edes ärsyttää.
        Itse olen ovat lapseni aikuisiksi kasvattanut eikä ole saaneet kaupassa terrorisoida muita, päinvastoin, kassajonossa mummoja ja muita jututtaneet.

        Jatkoa vielä että en itse alkuunkaan ymmärrä miten nykyisin mukulat saa tehdä mitä vaan ja äidit vaan hymyilee kullannuppujensa tempuille. Tämä kaupassa samoin kuin muuallakin.


      • uubbs
        näin meillä kirjoitti:

        Meillä ainakin on niin tiukat ajat hoidosta hakemiseen,ettei siinä suvaita äidin kauppareissua ennen lasten hakua.Ja niinhän se onkin että lasta hoidetaan se aika kun äiti käy töissä vai pitäisikö ohjeistuksia muuttaa sen takia ettei korvasi kestä.Kasvata kärsivällisyyttäsi.

        ei pidä paikkaansa! Ei kuulu henkiläkunnalle missä luuhaat kunhan menet hakemaan lapsesi hoitoajan puitteissa! ei tartte kertoa.


      • tyytyväinen asiakas
        pupu tupuna kirjoitti:

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..

        Minäkin ajattelin melkein yhtä mustavalkoisesti tuolla tavalla kateellisena ja katkerana, ennen kuin Luoja soi minullekin ihanan oman lapsen. Piehtaroi sinä siinä kateudessa ja katkeruudessa ja pura se toisten lasten haukkumisena. Salaa toivo ja rukoile, että vielä jonakin päivänä saat itsekin kokea sen onnen, mitä oma lapsi on.

        Eikä kaikki lapset tosiaankaan huuda kaupassa. Meidän reilu 1-v on aina mukana ja on tottunut käymään shoppailemassa eikä ole ikinä itkenyt kaupassa. Hän on omissa istumavaunuissa, joista katselee uteliaana maailman menoa. Tavaroihin hän ei sieltä ylety koskemaan ja kauppaan mennään aina virkeänä ja syöneenä, joten lapsi on hyvällä tuulella. Sitä paitsi me ostamme paljon tavaraa myös lapselle, joten hän on kuluttajana hyvin tärkeä asiakas kauppiaalle, joten varmastikaan kauppias ei ole lasta ajamassa kaupasta pois. Viime viikollakin eräässä liikkeessä kauppias antoi joululahjaksi lapsellemme pienen lelun ja tarjosi piparkakkua. Kyllä kauppias tietää, miten asiakkaita saadaan. Juuri niin, kohtelemalla lapsia hyvin! Kiitos tälle kauppiaalle, joka arvostaa lapsia. Ostamme teiltä vastakin.


      • Miettikääs vähän
        uubbs kirjoitti:

        ei pidä paikkaansa! Ei kuulu henkiläkunnalle missä luuhaat kunhan menet hakemaan lapsesi hoitoajan puitteissa! ei tartte kertoa.

        Mikä siis on maailman tärkein asia? Se, ettei yksikään lapsi huuda kaupassa, vaan huudot suoritetaan muualla.

        Pihalle viimeiseksi jäävä hoitolapsi ei ole parhaimmalla mielellä, kun äiti vihdoin tulee kauppakassien kanssa. Naapurit suuttuvat, kun hoitolapsi huutaa pihassa.

        Entä ärtynyt hoitaja, joka menee kauppaan kun lapset on haettu, sillä ei kai arv. kirjoittajalauma ole sitä mieltä, että hoitotädillä on niin luja auktoriteetti, että voi ottaa kauppaan mukaansa koko lapsilauman, eikä kukaan heistä väsy eikä huuda!
        Jos hoitotäti ei pääse ostoksille, niin mitäs kersat sitten syövät huomenna?


      • Ikää kylliksi?
        M I A kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä kanssasi! Ikärajat ois kanssa hyvä vaihtoehto.

        Minä ikäisiä lapsettomia suosittelisit päästettäväksi kauppaan?


      • Hymyilevä
        sama.... kirjoitti:

        Jatkoa vielä että en itse alkuunkaan ymmärrä miten nykyisin mukulat saa tehdä mitä vaan ja äidit vaan hymyilee kullannuppujensa tempuille. Tämä kaupassa samoin kuin muuallakin.

        Ne hymyilee, kun huomaavat, että ne tiukkapipot ovat taas liikkeellä. Lastenvihaajat.

        Sama kuin koirien kanssa. Koiristä ärsyyntyvälle on kiva antaa vähän vauhtia ja löysätä haukkuvan koiran hihnaa.

        Ei meidän koira pure, ai - no ei ainakaan kovaa.


      • kersanvihaaja kirjoitti:

        Ai ei huudata vai?? Just tänään kaks nuorta lippisäitiä kaveruksia varmaan, oli yhteensä kolmen kersansa kanssa marketissa. Kersat juoksi hirveetä vauhtia ympäriinsä. Ne kiljui, huusi ja paukutteli kaikenlaista. Heitteli tavaroita jne. Nää kaks flegmaattista "äitiä" vaan jutteli keskenään ja välillä huuteli lapsilleen "tänne päin". Lapset joko tuli tai ei, no vähän sinnepäin. Ne juoksi välilä yhtä mummoakin päin joka meinasi kaatua ja matka vaan jatkui. Kukaan ei pyytänyt mummolta anteeksi. Kassajonossa huuto ja meuhka jatkui. Kaikki, ihan kaikki tuijotti niitä. Sitten yksi vihanen mies sanoi että käskekää noitten penskojen pitää turpaa pienemmällä. Toinen lippisäiti vähän vilkaisi penskaansa ja pyysi nätisti voisitko jesse olla hiljempaa. Jesse oli sekunnin hiljaa ja jatkoi taas. Lippisäiti käänsi päänsä pois. Hermonsa menettänyt mies jätti tavaransa kärryihin ja poistui kaupasta. Kassatyttö oli posket punasena kun ei sekään voinut komennella niitä kakaroita eikä äitejäkään. Kyllä oli per seestä koko tilanne. Ne ei ole edes ainoita. Joka päivä kaupassa on kurittomia kakaroita joita kukaan ei opasta eikä ohjaa. Joskus äiti alkaa kiljua samalla tavalla kuin lapsi eikä se pentu siitä mitään opi. Että äiti on lapsen tasolla. Tälläseks on maailma menny. Kyllä kauppaan saa järjestyssäännöt laittaa. Oikeesti.

        no juu lippisäidit niinku asian ilmaisit on yleensä ite viel niin kakaroita etteivät osaa mitään.lapsenteko pitäis kieltää alta 30 vuotiailta


      • Lauramaaaaria
        pupu tupuna kirjoitti:

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..

        Vaikutat kovin ahdasmieliseltä ja katkeralta ihmiseltä. mitä jos olisit ilman ruokaa, etkä itse kävisi kaupassa, jos noin paljon normaali meteli häiritsee sinua. en vielä itse ole kertaakaan häiriintynyt kaupassa lasten takia, ei niitä nyt niin paljon ole, että kenenkään ostostentekoa häiritsisivät. millä pärjäät sitten yleisissä kulkuneuvoissa, joissa on lapsia?
        Ja muistuttaakseni vielä, jokainen käy kaupassa siihen aikaan, mikä itselme parhaiiten sopii, älä siis valita, vaan vaihda aikaa, jos sinua häiritsee.


      • huuli pyöreenä luen
        pupu tupuna kirjoitti:

        "Mutta joo, olen kyllä itsekin sitä mieltä että yksi julmimmista kidutuskeinoista voisi olla että soittaa toiselle täysillä lapsen itkupotkuraivari-huutamista, ja paatuneinkin terroristi murtuisi siinä kohtaa kun huoneeseen tasaisin nälein heitettäis haiseva kakkavaippa.. =) "

        toi vielä menee kohtuullisesta kidutuskeinosta joka ei ees riko ihmisoikeutta.. mutta mietihän mitä tapahtuisi jos ton itkupotkuraivari-huuto nauhan tilalle vaihtais antti tuiskun musiikkia? se ois jos pahimman laatuista kidutusta.. :D

        mut siis joo.. puhut asiaa..
        mulla vaan meni ihan oikeesti hermot kaupassa aamust ku siel tuntu et sinne oli todellakin linnottautunu about 50 mammaa huutavien ja juoksentelevien muksujensa kanssa.. ei oo kivaa nimittäi olla kaupassa ku koitat jossain hyllyn välis seisoskella ja kattella tuotteita ku ensin juoksee 1-4 muksua sun molemmin puolin ja sit menee se muutama sekuntti ku sieltä juoksee höyryveturin tavoin puuskuttava, punanaamainen mamma ja karjuu kurkku suorana..
        ei se oo millään tavoin mukavaa kaupassa käyntiä.. ja jos mul ois ollu korvatulpat korvis ni muhun ois tod näk sattunu ku ois mamma tullu suoraan päälle.. nyt ehin just ja just alta pois..
        ei se mammakaan kovinkaan iloiselta näyttäny.. toisaalta hiukan häntä säälin.. mut toisaalta myös hiljaa mielessäni mietin että itseppä on lapsensa tehny.. miksi mun pitää siitä kärsiä?

        on toki niitä kilttejäkin lapsia kaupoissa.. ja niistä ei oo haittaa.. miksi olisi? on mulle pari kertaa kaupas käyny niinki et oon ollu lasten leluhyllyllä kattomassa tutuille muksuille lahjoja ni yhtäkkiä housui roikkunu joku ja kuulu vienosti "äitiiiii!! saanks mä ton??" :D pakko sanoo et siin vaihees kun lapseton todellakin olen ni sydän jättäny lyönnin jos toisenkin väliin ja oon alkanu kelaa et hä? mikähän tää juttu taas olikaa.. kunnes muksun äiti tullu hyllyjen välistä ja oon huomannu et samantyyliset vaatteet silläkin päällä ku mulla.. :D mukelo vain erehtyny.. ja äiti pahotellu kovasti..

        mua ei kovin usein muksut kaupois haittaa.. mut näin joulun alla kun kaupoissa on muutenkin mielestäni pelkkää sulaa helvettiä käydä ni sit vielä kun siihen yhdistetään kiljuvat ja huutavat lapset ni ei oo herkkua mulle..

        ITSEKÄS MAAILMANKATSOMUS: Minä, minun tarpeeni ja mukaavuuden haluni.. Ilmankos Maapallo on tuhon partaalla.. HERÄTYS ääliöt! On AINA vanhemmasta kiinni, EI KOSKAAN lapsesta, mitä päivittäin tehdään.. Menkää itseenne muuttuaksenne, hankkikaa joku moraali tai edes sivistys!


      • 2 pojan mama

        No eikö sinne kauppaan voisi mennä toinen vanhemmista ja toinen lasten kanssa kotiin? Omat ovat jo yläasteella, mutta heidän ollessa pianiä vein ne kauppaan vain silloin, kun niille piti kenkiä ostaa ja silloinkin äkkiä kotiin. Ei niitä tartte tosiaan sinne raahata, kun ei ne siellä jaksa shopata.

        Se on kamalaa katottavaa, kun lapsi on täysin turhautunut, väsynyt ja huomionkipeä ja sitten se raskaan tarhapäivän jälkeen raahataan kauppaan houkutusten äärelle, josta hän ei saa osaansa. Se jos mikä on lapsen kidutusta.

        Äiditkin voi käyttää älyään sen verran, että vaikka ne omat onkin ihania kullannuppuja ja omasta mielestä täydellisiä niin me kaikki muut ihmiset ympärillä ei olla samaa mieltä. Minä rohkenen äitinä olla sitä mieltä, että toisten lapsista ei ole pakko tykätä ja sietää niiden kiukkuilua. Sitä samaa riittää kotonakin. Ja tiedän, että jos lapsille antaa riittävästi päivittäin omaa aikaa niin sitä kiukkuilua ei kaupassa esiinny. Lapsi kaipaa syliä, ei kauppaa.

        Joo, ja tähän viestiin vastaakin sitten ne kaikki yh-äidit, joilla ei ole enää miestä kotona ja valittaa, kuinka lasta ei voi jättää yksin kotiin ja plaa plaa plaa. Voin kertoa, ettei minullakaan ole miestä ollut aikoihin kotona ja yh olen ollut vuosia. Lasten ollessa ihan pieniä kävin viikonloppuisin heti aamusta isot ostokset kerralla ja arkena ruokatunnilla/ kahvitunnilla/heti töiden jälkeen päivittäistavarat ja toimi ihan hyvin. Järjenkäyttö on sallittua. Muut ihmiset pitää ottaa huomioon kaupassakin. Ei ole mitään äitien ja isien erityisoikeutta huudattaa lastaan toisten kiusaksi. En siedä kauppakiukuttelua omilta lapsiltanikaan saatikka sitten vieraiden.


      • blackrose77 kirjoitti:

        no juu lippisäidit niinku asian ilmaisit on yleensä ite viel niin kakaroita etteivät osaa mitään.lapsenteko pitäis kieltää alta 30 vuotiailta

        Tähän piti nyt vastaamaan alkaa, itse kun olen 19-vuotiaana äidiksi alkanut.
        Nyt onkin sitten vauva 2kk ja 2,5-vuotias mukana kaupoissa.

        Vauva ei huuda kun on tyytyväinen ja taapero pysyy kurissa. Olen tehnyt hyvin selväksi isommalle että jos kaupassa ei osata käyttäytyä niin sieltä poistutaan ulos ilman ostoksia ja käydään sitten kun osataan olla kunnolla.

        Vanhemmat on auktoriteetteja ja antaa rajat, ei lapsi siihen kykene. Mihin unohtui vanha kunnon ajatus rajoista ja rakkaudesta?


      • uj
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..

        mene hoitoon!!!!!!!!!!


      • äitikkä
        Kaikki.. kirjoitti:

        pienten lasten töissä käyvät vanhemmat eivät vie lastaan hoitoon. Meillä lasta hoitaa aina toinen vanhemmista toisen ollessa töissä.

        Eikä tulisi mieleenkään pitää lasta hoidossa kaupassakäynnin vuoksi.

        Meillä molemmat vanhemmat ovat töissä, ihan vakituisessa päivätyössä, lapsi siis on hoidossa. Kaupat käy toinen vanhempi ja toinen hakee lapsen hoidosta, lapsi ei huutele sopimattomasti kaupoissa, vaan on jo kotona puotipuksun tullessa ruokaa valmistelemaan. Välipala on jo edellispäivänä valmiiksi laitettu kaappiin, ei tarvitse nälissään kirkua...että silleen mennään.


      • jösses
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..

        Ehkä sinun olisi helpompi ajoittaa se kaupassakäynti joko heti aamuun kun kaupat aukeavat tai sitten tuntia ennen sulkemista? Kokeilepa itse niinpäin. Kaikki eivät pidä lapsista, kaikki eivät pidä eläimistä, kaikki eivät pidä mummoista, kaikki eivät pidä ehkä punaisesta... saattaa olla joku, joka ei myöskään pidä sinusta.


      • 099
        pupu tupuna kirjoitti:

        kyllä mä tiedän miten hoitajia rasittaa se että lapsia pidetään pitkiä aikoja hoidossa.. tiedän sen paremmin kuin uskotkaan.. vaikkei mulla omia lapsia ole eikä tule..

        mutta mun mielestä vanhemmatkin voisivat ajatella lastaan ihan senkin takia ettei toisi väsynyttä ja ikävöivää lasta kauppaan huutamaan.. ei se ole kivaa todellakaan.. enkä ole missään vaiheessa tietääkseni väitänytkään että vanhemmat tahallaan huudattavat lapsiaan.. ei suinkaan.. mutta järkeä voisi asian kanssa käyttää.. koska siinä saa ajatella ihan lastakin..

        sen huomaa ettei ole omia lapsia HELVETIN ÄPÄRÄ.


      • säälittävää...
        pupu tupuna kirjoitti:

        TÄH???

        1. millähän ihmeen "oikeuksilla" mua pissikseks haukut?

        2. millä perusteella sä mulle annat mitään "diagnooseja"? mistä ihmeestä sä saat päähäs et haluisin olla maailman valtias?

        säkö sit oot "aikuinen" ja "fiksu" kun tommosta sontaa tänne kirjoittelet?

        SAMOILLA OIKEUKSILLA KUN SINÄ KAUPASSA KÄYVIÄ LAPSIA JA HEIDÄN VANHEMPIAAAN! :)))


      • Anonyymi
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos pienten lasten äidit käyvät töissä niin silloihan lapsi on hoidossa.. eikös? jolloin äiti voi siis käydä kaupassa ENNEN kuin hakee sen kiljukaulan mukaansa.. ei sitä kauppaan tarvi ottaa kiljumaan ja rääkymään ja raivostuttamaan muut asiakkaat..
        pienten lasten äidit kun eivät ajattele muita itsekyydeltään.. koska kaikki eivät pidä lapsista ja vielä harvempi tykkää muiden lapsista.. on väärin ettei saa olla rauhassa kaupassa kun jostain kuuluu korvia raastava rääkyminen ku pentu haluaa jotain mitä ei saa.. jolloin sitten muiden ihmisten kauppa reissu muuttuu vain rasittavaksi vaikka sitä sen ei pitäisi olla..

        Lapsi haetaan ensin ja sit vasta kauppaan,sanoivat työkaveritv.2014.


    • daa!

      Ehkäpä itse voit käydä sitten vaikka aamulla kasilta kaupassa, jos siellä silloin on niin rauhalista!

      • Odotamme

        Menet kauppaan ennen töihin menoa, esim klo 8.
        Ai mitä, et ehdi?
        Kuitenkin luulet, että äiti ehtii, vaikka hän kuskaa lasta päivähoitoon?

        Jos lapsi ei ole päivähoidossa, minkä aikaan äidin pitää lapset herättää, pukea, syöttää ja hoivata, niin että ehtii klo 8 kauppaan?
        Eikö väsyneet lapset itke aamuisin? Vai oletatko, että he nukahtavat ostoskärryihin?

        Montako lasta sulla on? Voit varmaan antaa hyviä ohjeita nuorille ja tyhmille äideille, jotka vain hymyilevät lippiksiensä alla.


      • sen kuin yrität

        Niinpä! Mene sinä kauppaan silloin seitsemältä tai kahdeksalta kun se aukeaa! Siellähän ei ole silloin kuin eläkeläisiä!!!
        Itse kolmen lapsen äitinä en todellakaan alkaisi herättämään lapsia ennen kukon laulua ehtiäkseni kauppaan ennenkuin sinne alkaa tulemaan muitakin, joukossa saattaisi jopa olla sellainen joka ei siedä lapsia!
        Silloin kannattaa varmaan katsoa peiliin ja miettiä mihin aikaa liikkuu kaupassa!! Veikkaan että sinunlaisia on sen verran harvassa, että jos aletaan äänestämään niin eläkeläisiä on sen verran paljon, että äänestäisivät teille hiljaa kaupassa käyville aamun. Joten me voidaan käydä lapsineen kaipassa heti 10 eteenpäin aina kaupan sulkemiseen asti!


    • ==========

      Justo joo... Meillä lapset nukkuvatkin klo 9-10 asti, ei siinä ehdi kauppaan ennen puolta päivää. Mee ite aamulla.

      • nohnoh !!!

        aamulla ihmiset on töissä ja mammat makaa kotona, eli meeppä ite aamulla kauppaan niiden ruokottomien pantujesi kanssa!!
        Vittu mitä kusipäitä tulee teidän kakaroista, kun itsekin olette niin pahoja pisupäitä!
        Laittakaa nyt rajat niille penikoille ja olkaa aikuisia. Ei tämä maailma pyöri teidän paskavaippojenne ympärillä!

        Nöytryyttä! -Me se sun pentus elätetään ja koulutetaan me veronmaksajat, eli " kenen leipää syöt sen lauluja laulat" -tajuutko?


      • Nöyryyttä!
        nohnoh !!! kirjoitti:

        aamulla ihmiset on töissä ja mammat makaa kotona, eli meeppä ite aamulla kauppaan niiden ruokottomien pantujesi kanssa!!
        Vittu mitä kusipäitä tulee teidän kakaroista, kun itsekin olette niin pahoja pisupäitä!
        Laittakaa nyt rajat niille penikoille ja olkaa aikuisia. Ei tämä maailma pyöri teidän paskavaippojenne ympärillä!

        Nöytryyttä! -Me se sun pentus elätetään ja koulutetaan me veronmaksajat, eli " kenen leipää syöt sen lauluja laulat" -tajuutko?

        Oijoijoi, hengähdä syvään! Tuon pisupään kakarat saa sit vissiin sanella sulle kuuluvat rajalliset asiointiajat julkisissa palveluissa kun olet eläkeikäinen? Se on jännä, että lapset nähdään vain yhteiskunnan rahanreikänä, mutta kukas tätä hommaa pyörittää sitten kuin tämän päivän aikuiset on vanhuksia...


      • :DDDDDDD
        nohnoh !!! kirjoitti:

        aamulla ihmiset on töissä ja mammat makaa kotona, eli meeppä ite aamulla kauppaan niiden ruokottomien pantujesi kanssa!!
        Vittu mitä kusipäitä tulee teidän kakaroista, kun itsekin olette niin pahoja pisupäitä!
        Laittakaa nyt rajat niille penikoille ja olkaa aikuisia. Ei tämä maailma pyöri teidän paskavaippojenne ympärillä!

        Nöytryyttä! -Me se sun pentus elätetään ja koulutetaan me veronmaksajat, eli " kenen leipää syöt sen lauluja laulat" -tajuutko?

        Luuletko oikeesti, että maailma pyörii sinun ympärilläsi ?
        Ja kelläköhän sitä pisua päässä on ? Sen huomaa kyllä.

        Se on aivan sama mitä sinä kitiset, sillä ei ole mitään merkitystä, eikä sinun sanomisiasi oteta millään lailla huomioon, ei nyt eikä vastedes.

        Kuka sinut on lapsena elättänyt ?
        Kyllä lasten vanhemmat veroja maksavat enemmän kuin sinä.

        Miltä osastolta kirjoittelet vai oletko ihan avohoitopotilas ?


      • Nöytryyttä sullekin.
        nohnoh !!! kirjoitti:

        aamulla ihmiset on töissä ja mammat makaa kotona, eli meeppä ite aamulla kauppaan niiden ruokottomien pantujesi kanssa!!
        Vittu mitä kusipäitä tulee teidän kakaroista, kun itsekin olette niin pahoja pisupäitä!
        Laittakaa nyt rajat niille penikoille ja olkaa aikuisia. Ei tämä maailma pyöri teidän paskavaippojenne ympärillä!

        Nöytryyttä! -Me se sun pentus elätetään ja koulutetaan me veronmaksajat, eli " kenen leipää syöt sen lauluja laulat" -tajuutko?

        Sitten kun olet aikuisen iässä voit taas kirjoittaa tälle palstalle. Odota nyt vaan rauhassa, että järkikulta kasvaa.
        Ei taida tuon ikäisen verotuloilla paljonkaan pentuja elättää, ei toisten eikä omia.


      • asia on näin
        Nöyryyttä! kirjoitti:

        Oijoijoi, hengähdä syvään! Tuon pisupään kakarat saa sit vissiin sanella sulle kuuluvat rajalliset asiointiajat julkisissa palveluissa kun olet eläkeikäinen? Se on jännä, että lapset nähdään vain yhteiskunnan rahanreikänä, mutta kukas tätä hommaa pyörittää sitten kuin tämän päivän aikuiset on vanhuksia...

        Juuri tuo kauhistuttaakin tulevaa vanhusta, nykyistä eläkeläistä. Että jos noista kakaroista joilla ei ole mitään rajoja, pitäisi kasvaa aikuisia joiden aikanaan tulisi pitää yhteiskunta elinkelpoisena niin rahanreíistä kannattaisi kasvattaa aikuisia jotka siihen pystyvät. Antakaa esimerkkiä lapsillenne, mieluummin sitä hyvää.
        Jos jo äitinä asenteesi on tuo niin mitä opetat lapsillesi. Etkä sinäkään ikuisesti ole nuori. Ohi et pääse mutta taatusti perässä tulet.


    • Sehän..

      riippuu ihan ihmisestä, mikä on omasta mielestä "paras kauppa-aika". Itsellesi se olisi ilmeisesti silloin 8:lta aamulla kun on hiljaista. Tosin meidän kaupungissa ei yksikään ruoka-kauppa edes aukea ennen kuin klo 9.

    • 7+11

      Mua ärsyttää enemmän eläkeläiset (huom. osa niistä). Linnottautuvat kärryineen tukkimaan käytävän ja juttelemaan toisilleen, kukaan ei pääse ohi. Käytävää laahustavat eteenpäin niin leveänä ettei sivuilta pääse ohi koukkaamaan, sitä 200m tunnissa vauhtia on sitten vain kestettävä. kassalla kaadetaan kukkarollinen kolikoita pöydälle ja aletaan laskea riittääkö ne. Kun kassa tarjoutuu avuksi ei apua vastaan oteta. Sitten kun kaikki on laskettu huomataan että puuttuu 20snt ja kaivetaan kukkarosta 20€ seteli jolla ruuat maksetaan ja sitten yksitellen kerätään ne kolikot takaisin. Jos taas saat kassalla eläkeläisen perääsi saat tasaisin väliajoin tuntea kuinka kärryt yrittävät löytää tiesi ahteriisi., kun vanhuksen pitäisi jo päästä niin sopiihan se silloin hiukan toista kärryillä tyrkkiä, moneen otteeseen olen joutunut huomauttamaan ettei ne kärryt mun perseeseeni mahdu vaikka kuinka yrittäisitte.

      Lapsissa ei muu ärsytä kuin vanhemmat. Annetaan ruuhka-aikaan sen pirkkopetterin ottaa ne mini kärryt ja juosta edestakaisin törmäilemässä kaikkiin.

      Jos lapsi kiukkuaa niin sitten kiukkuaa (luulisi kaikkien tajuavan että lapset välillä kiukuttelee), jos heittelee tarvikkeita niin sillon sen vanhemman kannattaisi katsahtaa peiliin että onko nyt tullut ihan tavat opetettua ja pitäisikö kenties puuttua asioihin eikä antaa toimia niin. Lapset on lapsia, kohteliaita käytötapoja sopii kuitenkin odottaa niin lapsilta kuin vanhemmilta.

      Ps. hanki korvatulpat jos niin kovin lapsen itku häiritsee.

      • Kunnioitus..

        Kyllä kaikilla ihmisillä on oikeus käydä kaupassa hitailla eläkelaisillä ja sairaillakin. Tämäkö on sitä toisen ihmisen kunnioittamista ? Herää vain kysymys kuinka kohtelette lähimmäisiänne ?


      • 7+11
        Kunnioitus.. kirjoitti:

        Kyllä kaikilla ihmisillä on oikeus käydä kaupassa hitailla eläkelaisillä ja sairaillakin. Tämäkö on sitä toisen ihmisen kunnioittamista ? Herää vain kysymys kuinka kohtelette lähimmäisiänne ?

        Ymmärrätkö sulkeiden sisällä olevaa tekstiä?

        En sanonut että vanhuksilla ei olisi oikeutta kaupassa käyntiin, sanoin että he ärsyttävät minua enemmän kuin lapset..

        Kohteliaisuutta ja kanssa ihmisten kunnioitusta minäkin peräsin. Niin vanhuksilta, kuin lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.


    • 17+16

      Mee kuule ap siwaan...se on auki iltamyöhään :) (lapset silloin jo nukkumassa eikä kaupassa sua häiritsemässä :P

    • pysy kotona

      Tälläiset valittajat voisivat pysyä neljän seinän sisällä jos eivät kestä muita ihmisiä ja ääniä.
      Kotiinkuljetuspalvelu on keksitty kaupoissa. Soitto sinne ja saat tavarasi kotiin eikä tarvitse nähdä muita ihmisiä tai kuunnella muiden ihmisten ääniä!

    • 16+14

      Aika harvoin näen lapsia kaupassa tuohon aikaan (paitsi koululaisia ostamassa energiajuomaa tai limua) ja käyn lähes aina kaupassa siihen aikaan, kohta sinne olen menossa taas. Ja vielä harvemmin näen kiukuttelevia lapsia. Ihan kiltisti ne kärreissä istuu tai vierellä kävelee. Liekö täälläpäin Suomea sitten paremmin käyttäytyviä lapsia.. Vissiin yhden kerran nähnyt jonkun uhmaikäisen saavan raivarin kaupassa, siitäkin on jo pari vuotta aikaa. Silloinkin lapsen isä otti lapsen syliin ja kantoi ulos kaupasta, äidin jäädessä kauppaan jatkamaan ostoksia. Kyllä näihin aikoihin enemmän on just niitä eläkeläisiä siellä kaupassa. Ja tietty sitten kun olen töissä, niin kaupassa käydään silloin kun ehditään, eniten inhoan iltapäiviä, silloin kun on se ruuhka-aika. Onneksi omat duuniajat poikkeaa valtaväestöstä, harvoin tarvitsee muiden kellon orjien kanssa siellä samaan aikaan olla. Kannattaisi sinunkin siellä kaupassa sitten käydä joko heti aamusta tai sitten vasta illalla myöhempään, kun ne kovasti vihaamasi pikkulapset on jo nukkumassa. Kaupat kun yleensä on vähintään klo 21 asti auki. Ja ei, minulla ei ole lapsia vielä, mutta kyllä taatusti käyn kaupassa niiden kanssa silloin kun se on suinkin mahdollista, viis siitä vaikka joku ei tykkää siitä.

    • Tylsimysbylsimys

      Keksikää uskottavampia provoja, nää ei oo hauskoja!

    • Kauhistunut!

      Voi hyvä tavaton sentään, mihin tämä maailma on menossa. Joillakin on ilmeisesti joko erittäin tylsä tai liian helppo elämä kun jo normaali arki ärsyttää.

    • äippä2

      ihan uskomaton spede!

    • 10+20

      Juu, tajusit sitten tämän "suuren salaliiton"... sehän on meidän pienten lasten äitien, varsinkin työttömien yh-sosiaalipummi-yhteiskunnan-pohjasakka-blondien suurinta huvia että saadaan käydä kiusaamassa viattomia kanssaihmisiä lastemme huudolla pahinpaan ruuhka-aikaan kaupassa. Koko aamupäivän vietämme pirullinen hymy huulilla kun suunnittelemme tuota kaupparetkeä juuri siihen ruuhkaisimpaan kohtaan toisten kiusaksi. Tarkoituksella jätämme lapset ruokkimatta ja päiväunet väliin että ovat mahdollisimman kiukkuisia ja huutavat kovaa ja korkealta. Eipä tarvitse yksin kärsiä! "evil grin"

    • ällöän lapsia

      niin just, lopettakaa se sikiäminen saakeli. ei koiriakaan saa viedä kauppaan. lapsilla pitäisi olla kansa semmoiset lapsihäkit kauppojen edessä. lapsi on saastaisempi ja meluisampi kuin yksikään koira. lapsi on ällöttävä otus.

      • Wuh

        Joo, olet tainnut itse joutua kasvamaan häkissä ällön luonteesi johdosta. Mene vain takaisin sinne.


      • YÄK

        Taidat olla aika sairas ihminen mene hoitoon


      • Politiikkaa

        Maailma olisi paljon parempi ja elämä helpompaa, jos lapset kokonaan kiellettäisiin.
        Tähän tulisi pyrkiä.

        LAPSETTOMUUDESSA ON TULEVAISUUTEMME


    • älä lyö

      ei ole sopivia kauppa aikoja kaikille me ihmiset tarvitsemem enemmän suvaitsevuutta vaikka ymmärrän että ärsyynnyt kiukkuileviin lapsiin. niin minäkin teen varsinkin jos itsellä ei ole maailman paras päivä. mutta en sano että se on oikein.
      vika kiukkuavissa lapsissa on kasvatus... kun pienenä annetaan periksi ja kysellään mitä lapsi haluaa jne niin ei oteta huomioon mitkä seuraukset se saa.
      0-4 vuotiaalle ei tarvi antaa mitään jo kaupassa kun se ei ymmärrä mikä poikkeus on, ja kun tätä ei tee niin ei ole koskaan ongelmia mennä kauppaan lapsen kanssa jos ei valitse ajankohtaa kun lapsi on nälkäinen tai yliväsynyt.

      lasten kanssa täytyy olla aika päättäväinen niin hyvää tulee...

      • vanhuus lähestyy

        kauhisttuttaa vanheneminen, kun olemme jopa eläkepommi kauppajonojen lisäksi, pidentäkää vain eläkeikää niin kukaan nuori ei saa työtä, toivottavasti jään vaikkapa auton alle ettei tarvi olla kassalla kenenkään tiellä tai tukkia sairaaloita


      • fjykul.

        Kyllä pikkuvauvan kuuluukin itkeä, ei se kasvatuksesta tai sen puutteesta johdu, eikä pikkuvauva aina kiukkua jos itkee.Et taida tietää lapsista mitään.


    • villitvapaatvanhemma

      Tilanteet ovat juuri niin kuin ne näkee tai kuulee.

      Todella lapset kiukuttelevat aina, nykyään siihen vain kannustetaan, se ohjaaminen ja kasvatus on vanhan aikaista.
      Näyttää moni vanhempi oikein jakavan sitä huomioita, jota lasten huuto ja kiukuttele aikaan saa.
      Eikös sitä niin sanota; jos ei huomiota saa hyvällä sen ottaa pahalla, eli lapset ovat vain väline.

      Vapaankasvatukseen saaneet vanhemmat ovat sen verran varakkaita, että nyt annetaan se vapaa kasvatus, että valita mitä otetaan ja kuinka paljon.

      Päiväkodit ovat voimavarojensa rajalla, ongelma lasten kanssa lapset eivät usko sääntöjä eivätkä kuuntele neuvoja ET OLE KÄSKIJÄNI SINÄ ET MINUA KOMENNA!

    • --------------------

      Samapeli kouluissa, vanhemmat käyvät haukkumassa ja uhkailemassa opettajia, kun meidän lapsille ei mitkään yhteiset yleisäännöt käy meidän lapsen on saatava erityiskohtelu ja vapaudet..

    • 33

      Siinä se on lasten riehuminen ja huuto kyllä kuuluu, mutta mukana olevan aikuinen ei todella kasvata millään lailla, ihan kuin kyse ei olisi lapsi -vanhempi suhteesta, vaan kyseessä olisi kaksi itsestään vastuussa olevaan ihmistä.

      vanhemmat eivät ota kasvatusvastuuta ja vaaditaan yhteiskuntaa maksamaan lasten elanto..

    • mummo paniikissa

      Siellä ne kaupassa pomppii ostoskärryssä parikymppiset kakarat.. tai huutelee parkkipaikalla. Moinen meno on niin rasittavaa että ei sitä jaksaisi enää töiden jälkeen mennä kauppaan kun lapset riehuu. Ykskinpivä kolme tenavaa söi karkkipurkista karkkia siellä kaupan sisätiloissa... sieltä en vaan ottaa ja pistää kouralliset suuhunsa. Vanhemmat ei enää valvo lapsiaan.
      Minusta lapset ei saisi mennä elintarvikekauppaan ollenkaan, pientä rajaa, semmoset 17 v vasta sisälle. Tai sitten vaan töihin sinne siivomaanaa.

    • tremamma

      Voi ap-parkaa, joka elää seudulla, jolla kaikki vanhemmat ovat niiiiin muodikkaita vapaan kasvatuksen ja kiintymysvanhemmuuden kannattajia. :( Kyllä meilläpäin näkee vielä hyväkäytöksisiäkin lapsia kaupoissa, vaikka toki ne kiltitkin lapset välillä kiukuttelevat. Tällöin on kuitenkin VANHEMMAN tehtävä puuttua asiaan ja ajatella vähän niitä muitakin kaupassa olijoita.

      Mitäpä sitten me vanhemmat, jotka lapsiamme kaupassa(kin) ojennamme? :D Itse pyysin (vielä ihan nätistikin, "voisitko olla hiljaa, kulta"-tyyliin) puolitoistavuotiastani olemaan hiljaa taannoin kaupassa, ja eikös jostain hyllyn takaa hyökännyt joku valistamaan minua, ettei lasta saa komentaa ja tämän huutelua ja kiljumista rajoittaa. Ei kuulemma koskaan opi puhumaan, saa traumoja ja muuta. Eikä muuten ollut eka kerta, vaikken tietääkseni lapselle huuda, ärjy tai muuten rumasti ole (ainakaan julkisella paikalla, heh) vielä sanonut? :D

    • sairasta meininkiä

      siis oletko aloittaja ihan pimeä?? yhtä hyvin lapsettomat voisivat käydä kaupassa 8-12, loppuaika päästänsä terveille ja perheellisille!

      • lkpjhigyfudtrtufgioh

        perheelliset ja päästä terveet ovat mahdoton yhtälö. Kuka nyt helvetti maailmaa täyttää enää muu kuin päästään epä-terve?


      • Perinnöllistä.
        lkpjhigyfudtrtufgioh kirjoitti:

        perheelliset ja päästä terveet ovat mahdoton yhtälö. Kuka nyt helvetti maailmaa täyttää enää muu kuin päästään epä-terve?

        Sano toi mutsilles.


    • Simple-Sim

      Vauvojen äideillä automaattisesti aamut vapaana? Jaa-a, teoria tuokin.

      • hienoa3

        hyvin sanottu 3lapsen äitinä samaa mieltä enpä muitsa millo olisin aamu palan rauhassa syöny :) mutta silti en kadu lapsiani


    • 5+2

      No toki minulla ON lapsia... Mutta ;) Minusta on hauskaa, kun yksin kaupassa käydessä muiden lapset kiukuttelee.
      Ei siksi, että haluaisin näille vanhemmille jotain pahaa vaan siksi, että huomaan kaikkien lasten olevan aivan samanlaisia... Kyllä kuule rentouttaa kauppareissun aikana nähdä parit itku-potku-raivarit :D

    • Yhteiskunnan etu

      Lapsista pitäisi päästä kokonaan eroon. Eikö heitä voisi sijoittaa hoitolaitoksiin 10 ensimmäiseksi ikävuodekseen, niin että aikuiset ihmiset voisivat elää normaalia lapsetonta elämää.
      Voitaisiin ottaa käyttöön esim. pituusnormi, jonka saavutettuaan lapsi olisi hyväksyttävissä yhteiskunnan jäseneksi. Alamittaainen olisi suljettuna laitokseen vaikka koko ikänsä, jos ei saavuta normipituutta.

      Toisaalta, jos aikuisilta ihmisiltä korvat lukkiutuvat noin helposti, olisi heiltä syytä ottaa ajokortti pois. Autoa ei tule ajaa korvat lukossa.

      • Älykääpiökö oot?

        Milloin sinä pääsit sieltä pois vai oletko vieläkin hoitolaitoksessa ?


      • Yhteiskunnan etu
        Älykääpiökö oot? kirjoitti:

        Milloin sinä pääsit sieltä pois vai oletko vieläkin hoitolaitoksessa ?

        Tää oli vaan ehdotus, jota voitaisiin kehittää sitten kun Soini on pressa.


      • :DDDDDDDDDDDDDDDDD
        Yhteiskunnan etu kirjoitti:

        Tää oli vaan ehdotus, jota voitaisiin kehittää sitten kun Soini on pressa.

        Haah haaah haah, kas ku ei Hakkarainen.


      • Yhteiskunnan etu
        Älykääpiökö oot? kirjoitti:

        Milloin sinä pääsit sieltä pois vai oletko vieläkin hoitolaitoksessa ?

        Mulla on korvat kunnossa ja ajokortti taskussa. Mites sulla?


    • samaa mieltä..

      Olen samaa mieltä. Pitäisi laittaa lapsivapaat ajat kaupassa käyntiin tai kieltää lapsilta kokonaan kaupaan reuhaamaan tulo -eihän kaupassa saa humalaisetkaan mellastaa, kun vartija nakkaa pihalle.
      Muutenkin nykyajan perheelliset niin uusavuttomia, että se on ihan sama käydä ne Dukes-pizzat ostamassa siitä lähi Siwasta ja lapset odottavat sen ajan pihalla.

      Nykyisin on ulkomaillekin mahdollista mennä niin, että hotelli on vapaa lapsista. kaikki kun eivät jaksa sitä penikoiden huutoa ja niiden ehdoilla elämistä katsella!

      • Haloo pönttö...

        Sinähän sen tiedät, kun olet niitä "Dukes-pizzoja" koko pienen ikäsi syönyt.. Ja sen kyllä huomaa.
        Jos sulla päässä viiraa niin varaa aika psykiatrille.


    • uudelleen järjestely

      Lapset herää muutenkina joissa joten samantien vaatteet päälle ja kauppaan. Monet kaupat aukee jo 8 joten sinne vaan, miellä muilla asiakkailla on sitten rauha olla kaupassa päivällä.

      8-12 lapsiperheet
      12-21 muut asiakkaat

      ja vois sitte kerran kuussa olla pelkkä lapsiperhepäivä vaikka maanantaina koko päivä ja loput viikosta muut asiakkaat.

      • Hyppä sinne jokeen..

        Minä menen kauppaan silloin kun haluan, enkä sitä sinulta kysy.
        Älä sössötä sontaa.


      • dlb öi7

        Joo, kiva idea. Eli näin työssäkäyvänä lapsiperheellisenä ei tarvitsisi käydä kaupassa kuin kerran kuussa maanantaina ja silloin ostetaan sitten koko kuukauden ruuat. Toivottavasti kukaan ei ala valittaa, jos lapset saavat kasviksia vain kerran kuussa maanantaina ja tiistaina, kun pidempäänhän ne eivät säily. Ja jos ei ole pakettiautoa, niin koko kuukaudeksi ei ruoka edes riitä ja pakettiautoon taas ei mahdu kuin pari lasta mukaan, joten lopuille pitää varmaan järjestää hoitaja jostain.

        Oikeasti jos joku päivittäistavarakauppa alkaa kieltää tai rajoittaa lapsiperheiden käyntejä, niin taitaa olla sen bisneksen loppu. Meidän seitsemänhenkinen perhe kun taatusti kuluttaa kauppaan PALJON enemmän rajaa kuin yksikään lapseton pariskunta. Kannattavampaa olisi rajoittaa niitä lapsettomia.


      • GMO

        Paras ja tehokkain ratkaisu kersa ongelmaan on kaikkien ihmisten pakkosterilointi. Talla tavoin paasemme muutamassa vuodessa eroon arsyttavista raakyjista. Vanhusten suhteen tulee siirtya aktiiviseen eutanasia politiikkaan. Jaljelle jaaneet, terveet sinisilmaiset tyoikaiset, saavat nain nauttia kaikessa rauhassa elamastaan.... mistahan talla palstalla sitten valitettaisiin...?


    • taas mennään!

      mä lähden nyt ainakin kaupaa mun lapsen kanssa moi moi!

    • Monimutkanen

      MInusta on ihana käydä käydä kaupassa kun MUIDEN lapset huutavat. Silloin aina muistaa kuinka rasittavaa oli kaupassakäynti kun omat lapset olivat pieniä. Nyt voi rauhassa tehdä ostoksia ilman kiirettä ja lasten vahtimista ja nauttia siitä. Eli ottakaa vain ihan rauhassa lapset mukaan...

      • Vuoronperään

        Joo, kyllä tuntuu hienolta, kun oma lapsi istuu tutti suussa niin kiltisti ja joku toinen karjuu kurkku suorana. Silloin voi niille happamille tanteillekin hymähdellä ja sanoa, että jotkut ne eivät saa kersojaan aisoihin.
        Seuraavana päivänä voikin olla toista, mutta ne samat tantit tuskin ovat paikalla.
        Hehheh.


      • samaa mieltä

        Samoin.Eikä yhtään harmita huutaminen kun tajuaa kuinka hankalaa se on niille vanhemmillekin,se etu tästä on että on sen itse joskus kokenut.Tietysti on hyvä asia,että vanhemmat pitää rajat lapsilleen eikä minua yhtään harmita että vanhempi pitää päänsä vaikka lapsi kuinka protestoisi,sehän on esim uhmaikäisen normaalia toimintaa ja yksi kehityksen vaihe.


    • hohhoijaa

      Ovat kai omatkin lapsesi olleet aikanaan pieniä ja olet varmasti ollut useinkin kanssaan päivisin kaupassa?

      Eiköhän kauppaan mennä siten kuin se pienten päivärytmiin parhaiten sopii, ei silloin kun sinä niin haluat. Omani eivät enää ole vauvoja, mutta päivärytmejä noudatetaan. Eipä juuri mellasteta, mutta ei tulisi mieleen paheksua pientä lasta joka itkee? Ennemmin loisin ymmärtävän katseen. Se on elämää.

      • edellinen

        Vielä tuohon, että luulisi että muistat vielä, miten omat lapsesi ovat olleet joskus pieniä ja kaupassa joskus hilppasen kovaäänisempiä kuin aikuiset.. ihmettelemistä kun riittää. Mutta provohan tuo on :)


    • Näin on näreet..

      Mitä sinulle tehtiin, kun pikkuvauvana itkit ? Minkälainen oma äitisi oli ? Jos pikkuvauvat ärsyttävät noin kovasti, niin kannattaisi varata mielenterveystoimistoon aika.

      Minua ei paskankaan vertaa liikuta ärsyttääkö sinua vauvan itku vai ei, olet yhdentekevä ääliö ja psykiatrisen hoidon tarpeessa.

    • 8-21

      Hah hah hah, se on sulle ap. ihan oikein. Siinähän kärvistelet.Vauvojen äidit käy kaupoissa silloin kun ne haluaa, eikä sitä sinulta kysytä. Jos kauppujen asiakkaita rajoitettaisiin heikkohermoisten mielenterveyspotilaiden takia, niin bisnekset menis perseelleen, snaijaatkö älykääpiö. Kaupassa saavat käydä kaikki, jopa hermoheikot älykääpiöt kaupan aukioloaikana silloin kun itse haluavat. Myös mummot, hitaat, muut sairaat, rumat, kauniiit, lihavat, laihat, ulkomaalaiset, suomalaiset, pahalta haisevat, tuulipukuun pukeutuvat ym. ym.

    • kiva kuunnella

      Onhan se kiva katsella, kun penskat kiljuu kun ei saa karkkipatukkaa!! Kauhee melu kun äiti tai isi ei osta karkkia, mutta ostaaa itselleen tupakkaa tai olutta!! Ja joka on vielä kalliimpaa kuin yksi vaivainen karkkitikkari tai jäätelö!! Niin se vaa menee, että aikuisille omat herkut ja lapsille ei mitään.

    • ÄitiHKI

      Uskomatonta. Todellako joku ajattelee, että lapsiperheet menevät ruokaostoksille häiritsemään muita ihmisiä? Itse pidän kyllä huoltani omasta lapsestani, ja siitä miten hän kaupassa tai muualla käyttäytyy, sitä odotan myös aikuisilta. Mutta valitettavasti kukaan ei heitä ole komentamassa, vaikka ehkä välillä pitäisi! Jos ei voi olla kaupassa missä saattaa olla melua, pitäisi varmaan tyytyä kotipizzaan ja alepan kotiinkuljetukseen ruokaostoksien ostossa! Onneksi kukaan ei ole tullut minulle ja lapselleni sanomaan, tai katsomaan väärästi kun olemme keskenään ruokaostoksilla.
      Ja mitä tuohon "vanhemmille hyvää, lapsille ei" - tulee, niin itse ainakin ostan silloin tällöin lapselleni pienen herkun, pillimehun tai suklaapätkiksen, jos olemme olleet jo pidempään kaupoilla. Mutta yleensä meille ei tule edes ongelmaa ruokaostoksilla, ja lapselleni kelpaa vallan hyvin, kun teemme ostokset yhdessä ja mietimme yhdessä, mitä tarvitaan kotiin ja mitä ruokaa tehdään.

      • epäuskottavaaaaa

        Mitä ihmettä lapsiperheet kaupassa joka päivä tekee? Median mukaan ne on niin köyhiä ettei oo varaa ku leipäjonossa seisoa.


      • KAUPPAAN!!!!!!!!
        epäuskottavaaaaa kirjoitti:

        Mitä ihmettä lapsiperheet kaupassa joka päivä tekee? Median mukaan ne on niin köyhiä ettei oo varaa ku leipäjonossa seisoa.

        Me käydään prismas melkein joka päivä! Lapsi niin tykkää olla ostoskärryissä ja katsella muita ihmisiä, eikä edes huuda ja raivoa on vaan onnellisena istumassa. kato ku ei sieltä oo pakko mitään ostaa... on viel niin pieni etten oikein keksi mitään ulkoleikkejä nyt kun on jo kylmäkin niin prisma on hyvä paikka!!


      • Nainen__Tku__
        epäuskottavaaaaa kirjoitti:

        Mitä ihmettä lapsiperheet kaupassa joka päivä tekee? Median mukaan ne on niin köyhiä ettei oo varaa ku leipäjonossa seisoa.

        Hei!

        itse olen kohta 25v nuori nainen jolla on aivan ihana 3v. poika. Ja voin vain todeta, että mielipiteesi on täyttää *askaa!

        Siinä suhteessa lapsiperheillä voikin tehdä tiukkaa, kun äitiyslomalla on. Tuet ovat todella pienet suurimmalla osalla ihmisistä.

        Itse en ole päivääkään kärsinyt rahapulasta. Voin rahallisesti oikein mukavasti.

        Työkaveri joskus pyysi reilumpaankin otteeseen tupakkaa työpäivän aikana, ja kun työpäivä loppui, niin tarjosi mulle muutamaa euroa hyvitykseksi tupakoista, nätti ele, mutta en tarvinnut. Johon hän: "lapsiperheillä muutenkin on yleensä aika tiukkaa". Aika turhaa yleistämistä sanon minä. Kyllä se on ihan siitä kiinni miten on raha-asiansa hoitanut.


    • Liirumlaarum

      Itse olen pohtinut useampaan otteeseen aihetta: lapset 1-8v ja heidän vanhempansa (itselläni on 3,5- vuotias tyttö). On se kamalaa, kun ei osata edes pienille lapsille rajoja laittaa, on muutaman kerran pitänyt omalle tyttärelle selittää, miksi muut lapset mekastaa kaupassa ja saa silti karkkia tms.. Meillä on ollut alusta asti sellainen periaate, että jos ei kauppamatkalla osaa käyttäytyä niin kauppaankaan ei ole asiaa, kauppa reissu on myös keskeytetty jos on mennyt hankalaksi, tällaiset toimenpiteet on suoritettu silloin kun käyttäytymistä on harjoiteltu, eikä enää ole mitään ongelmaa. Ongelma ei siis ole lapset, vaan vanhemmat, jotka eivät rakasta lapsiaan kylliksi laittaakseen selkeät rajat, miten käyttäydytään ja miten ei. Rajat on rakkautta, koskee kaikenikäisten lasten kasvatusta, vauvasta aikuisiän kynnykselle.
      Niin ja tohon ''Mitä ihmettä lapsiperheet kaupassa joka päivä tekee?'' Itse ainakin olen valinnut työn, missä omalla panoksellani voin palkkaani vaikuttaa, leipäjonoon ei tarvitse turvautua, vaan voin huoletta mennä kauppaan joka kerta, kun huomaan jotain tarvitsevani.

    • Variantti

      Pienostajille pitäisi laittaa pienlisä ostosten hintoihin, koska he ovat niin marginaalinen ryhmä. Muutoinkin nuo toisen luokan asiakkaat pitääisilaitta johonkin kakkosjonoon, jossa palvelu eivälttämättä ole yhtä hyvää, kuin suurostajien eli lapsiperheiden jonossa. Pienostajille voi kyllä tarjota korvatulppia, tai ohjausta toiseen kauppaan,

      Puolelta päivin yleensä ollan töissä, kuka silloin kauppassa käy, työtön ehkä.....

      • Variantille

        Ei puoliltapäivin olla töissä, koska silloin on ruokatunti ja ne jotka ehtii, käy tekemässä ruokaostoksia! Etkö tuota tiedä?

        Harmi vain, että samaan aikaan kaupan jonoissa on myös eläkeläiset ja kotiäidit, jotka voisi siirtää kauppakäyntinsä, johonkin muuhun aikaan.


      • -----
        Variantille kirjoitti:

        Ei puoliltapäivin olla töissä, koska silloin on ruokatunti ja ne jotka ehtii, käy tekemässä ruokaostoksia! Etkö tuota tiedä?

        Harmi vain, että samaan aikaan kaupan jonoissa on myös eläkeläiset ja kotiäidit, jotka voisi siirtää kauppakäyntinsä, johonkin muuhun aikaan.

        En minä ainkaan ruokatunnilla osta ruokaostoksia kuin korkeintaan eväät itselleni. Ei taitaisi työpaikan jääkaappi riittää, jos jokainen kasaisi sinne kassikaupalla ruokatavaraa perheelle kotiin vietäväksi.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että eläkeläiset ja kotiäidit voisivat hieman siirtää kauppareissujaan, kun heille se on mahdollista. Ehtisi sitten ruokatuntilaiset käydä pikaisesti kaupassa klo 11-13 välisenä aikana.


      • näinmeillä
        ----- kirjoitti:

        En minä ainkaan ruokatunnilla osta ruokaostoksia kuin korkeintaan eväät itselleni. Ei taitaisi työpaikan jääkaappi riittää, jos jokainen kasaisi sinne kassikaupalla ruokatavaraa perheelle kotiin vietäväksi.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että eläkeläiset ja kotiäidit voisivat hieman siirtää kauppareissujaan, kun heille se on mahdollista. Ehtisi sitten ruokatuntilaiset käydä pikaisesti kaupassa klo 11-13 välisenä aikana.

        Minä AINAKIN teenn ruokaostokset ruokatunnilla samalla, kun ostan eväät itselleni, kuka nyt kahta kertaa päivässä viitsii samassa kaupassa juosta ja niin tekee moni muukin työpaikallani. Sanotaan karkeasti, että puolet jättää ruokaostosten teon työpäivän päätteeksi. Työpaikan jääkaappiin laitetaan vain pilaantuvat ruuat, kuten liha, kala ja maitotuotteet, joten kaikkien halukkaiden ruuat ovat juuri ja juuri mahtuneet.

        Eikä sinne jääkaappiin muutenkaan kukaan kassikaupalla ruokaa mätä, kun kauppa on työpaikan vieressä eli ei tarvitse koko viikon ruokaostoksia kerralla tehdä. Kukaan työkavereistani ei myöskään ole suurperheellinen, vaan suurin osa ostaa ruokaa itselleen ja puolisolleen.


    • -------------------

      mitäpä jos itse kävisit klo20 jälkeen kaupassa?ei varmaan ole paljon lapsia huutamassa! kerkeet varman hyvin silloinkin sinne kauppaan...

    • äyty

      Ja tähänki saa sanoa että kotoapa se kasvatus tulee! Että lapset on lapsia aina ja mennä meuhkavat kun siihen luvan saavat! Katse vanhempiin,ei lapsiin. Itsellä kaksi alle kouluikäistä lasta ja kummallista kyllä, ei ole kummankaan kanssa tarvinnut huutaa ja kiljua kaupassa. No.Ehkä kerran mutta sen jälkeen huomasivat ettei huuto auta eivätkä ole karjuneet sen koommin. Kaupassa pidän itse ehkä enemmän meteliä kuin lapset koska en tosiaankaan halua että hyllyt on kumossa ja tavarat rikki mun lasten jälljiltä. Lapset on lapsia mutta aikusilta vähä auktoriteettia ni saa kaikki tehdä ostoksensa suht rauhassa!

    • idioottikooot

      Ootko sä ap koskaan kuullu uhmaiästä? Ku sillon lapset on tosi hankalia. Oot itekin kait joskus ollu lapsi (vähän tuntuu et oot vieläkin tai sitten vain katkera siitä, ettei sulla ole perhettä, ehkä miestäkään, siksi vauvahaaveet ym. on kaukana, vihaat lapsia koska et kestä sitä, että jotkut ovat onnellisiakin tai et ehkä itse edes voi niitä saada). Monet kaupat aukee jo 7ltä, että mee sä vaan sillon kauppaan! Meillä nukutaan sillon! Meijän muksu ei kyllä ketään oo mun mielestä kaupassa häirinny, vaikka kuuluuki tuohon ikäluokkaan, MUTTA mistä hel****stä me vanhemmatkaan aina tiietään millon niillä sattuu kiukuttaan. Ku ei se oo jokapäivästä meijänkää muksulle. Jos ois niin varmaan ei mentäs kauppaan sillon ku kiukuttaa. Joopa joo, naurettava keskustelu. KETKÄKÖHÄN niille kaupoille tuo eniten sitä rahaa? Ku varmaan ei yksityinen henkilö paljoo syö, mutta entä meillä, joilla taaperot syö 5 kertaa päivässä?!? Mieti vähän ittees, tollo!!

      • Kaupan kassa

        No eikös tuolla ylempänä joku juuri kommentoinut, että lapsille säännöt selviksi ennen kauppaanmenoa ja mikäli kiukuttelu alkaa, sitten lähdetään pois sieltä kaupasta.

        Itse kaupan kassalla työskennelleenä huomasin usein äitien sanovan kiukutteleville lapsille että, "mikäli kiukuttelu ei lopu lähdetään heti kotiin, etkä saa karkkia!" No kiukuttelu ei loppunut, kotiin ei lähdetty ja karkkiakin ostettiin. Tuollaisestahan lapsi menee hämilleen eikä varmasti opi mitä saa tehdä ja mitä ei. Niitä elämän pelisääntöjä on sitten vanhempana vähän haastavampi opetella.

        Itselläni ei ole lapsia ja sen yhden kerran olen pienenä kaupassa kiukutellut ja silloin lähdettiin kotiin saman tien ilman ostoksia. Tämän jälkeen äiti jaksoi joka kerta ennen kauppaan menoa muistuttaa säännöistä enkä kertaakaan kiukutellut.

        Sama se kuka sinne kauppaan sitä rahaa tuo, mutta kyllä siellä silti pitää kaikkien osata käyttäytyä! Ei ovella kukaan kysy tiliotetta ja anna erikoislupaa sen perusteella!


    • työssä käyvä äiti

      Aivan naurettavaa tollanen! Eipä taida sullakaan olla lapsia. Ei se kuule niin helposti käy että mennään kauppaan silloin kuin MUILLE sopii.. Kauppaan mennään kun on aikaa tai pystyy lähtemään.. Jos sua nyt niin hirveästi ne lapset häiritsee? Käy itse sitten klo 8 aamulla siellä pirun kaupassa ja pidä narinat itselläs!
      Aivan typerää tuollainen marina jostain lapsista.. Et sinäkään varmaan se helpoin ollut, niin kuin me kaikki pieninä. Lapsillakin on huonoja päiviä.. Osta korvatulpat tai kuuntele musiikkia.. Aivan sama... Mutta älä ole lapsellinen vaan kasva aikuiseksi.

    • Alottaja TROLLI

      Hyvät ihmiset, tajutkaa jo koska kyseessä on trolli! Ei tarvitte sitten verenpainettaa turhaan nostaa..

    • työssä käyvä äiti 2.

      Ja vielä pieni lisäys! Mulla on 4½ vuotias poika joka EI huuda, juokse, rellestä ja möykkää kaupassa.. Että ihan turha kuule yleistää ja syyttää lasta siitä missä vanhemmat virheen tekee!
      Lapsille pitää olla rajat jne jne.. Ja jos nyt siinä ruokakaupassa on järjestyksenvalvoja niin minun mielestä se voi kyllä käydä vinkkaamassa vanhemmalle että voisitkos hieman hillitä lastanne kun muut asiakkaat häiriintyy... Tuossa menee raja.. Jos niin kauheasti inhoan lapsia? Fine, älä hanki omiasi.. Mutta älä ihmeessä pura sitä turhautumistasi ja inhoasi niinhin jotka eivät osaa puolustautua ((lapset)).. Häpeäisit !

    • take that ;)

      aloittajalle.. tuleppas tänne itä suomeen,veikkaan että kun asusit puoli vuotta täällä, nää pienet herranterut olis parasta musaa sun korvilles..kun vertaa mitä täälläpäin kaupoissa tehdään..plääh.mutta mutta,saahan kaupassa jokainen käyä??ja jos kerran valitat lasten kauppa ajoista,herää kysymys ,miksi SINÄ et kävisi sitten illalla kun nää sinappikoneet ovat jo kotiaskareissa??eikö se olisi paljon helpompaa ja rauhottavampaa? kyllä sieltäkin varmasti löytyy rakonen sun rauhaisalle kauppa matkalle.
      tsemppiä,ja koita oppia vetämään henkee.. mieti jos vaikka muuttaisit maalle,kauppa autolta hakisit ne pakolliset??
      suvaitsevaisuus on hyve :)

    • hulluja=jokalähtöön

      Voivoi...kyllähän me kaikki joudutaan kaupassa käymään. Minulla on 2 vuotias joka saa itkupotkuraivareita kun en anna juosta ja tehdä mitä haluaa. Yleensähän siis lapsi jolle pidetään kuria ja asetetaan rajoja kiukuttelee ja protestoi ja lapsi joka saa tehdä mitä tykkää ei kitise kun ei ole tarvis. Kumpi sinua siis häiritsi enemmän ne joka paikkaan poukkoilevat vai ne itkevät lapset? Ja tiesitkö että vauva ja pieni lapsi ei itke ja kiukuttele siksi, että on huonotapainen, kun tuolla jossain kehuskelit että on niitä hyväkäytöksisiäkin lapsia, idiootti!Minä kannan raivoavaa lasta kainalossa ja annan huutaa kun minkäs helkkarin minä sille teen, enkä voi periksikään kaikkea antaa silloin siitä vasta kauhukakara tuleekin...kyllä siinä itteäki vituttaa kun muksu huutaa, mutta vielä enemmän vituttaa kun joku kehtaa vieressä möllöttää naama rullalla. Pakkohan minunkin on kaupassa käydä, vaikkei sitten yhtään huvita ja ei, en todellakaan odottele ja mieti kotona mikä olisi muita kohtaan sovelias aika että minä, surkea olio äiti ja alempi arvoinen lapseni saamme näyttäytyä ihmisten ilmoilla, vaan silloin mennään kun ruokaa tarvitaan ja on aikaa. Tosiaan mene itse kauppaan aamulla 8:lta. Sinunhan se on yksinäsi helppoa mennä koska vaan, mikä sinä olet asetteleemaan muille rajoja? Kyllä minuakin ärsyttää kun eläkeläiset valloittavat pankin heti aamu 10 tai ruuhkauttavat terveyskeskus laboratorion heti aamusta ja pitäisi muksun kanssa tuntikausia odotella....siksi MINÄ EN itse mene silloin paikalle. Millä oikeudella minä muka menisin muille huutamaan että häipykää te muut ja tulkaa myöhemmin kun nyt minä halua asioida täällä eikä minua kiinnosta kuunnella valittelua ja voivottelua jonoista ja sairauksista ym ym...

    • pikkukauppaäiti

      Pikkulapsiaika on minulla jo takanapäin, mutta kymmenen vuotta sitten oli kaksi kiljukaulaa vielä. Huomasin, että en kyllä ota lapsia mukaan isoihin marketteihin. Siellä tulee toppavaatteissa kuuma, on paljon ihmisiä ja vilinää. Pieni lapsi hermostuu vähimmästäkin.

      Ison marketin kiertämiseen menee pahimmassa tapauksessa lähes tunti, se on aikuisellekin hermoja riistävää, itku meinaa itsellekin tulla, kun mitään ei löydä ja hermot menee.

      Itse kävin lasten kanssa pikkukaupoissa, kierrokseen menee muutama minuutti kun arjen sapuskat on kasassa. Hintaero ei ole oleellinen ja perhesopu säilyy.

      Nykyisin näen paljon lapsia pikkukaupassa, jossa käyn päivittäin. Kertaakaan en ole nähnyt juoksentelevaa ja huutavaa ja elämöivää "kakaraa", vaan hellyttäviä suloisia pikkuisia, jotka saavat hymyn huulille. Ihanaa nähdä pikkuisia, monesti pikkukaupan kassatätiäkin naurattaa, kun lapset höpöttävät suloisia juttujaan.

      Marketeissa meno on ihan toinen, varsinkin viiden maissa, kun koko perhe on nälkäinen ja väsynyt, ja isoon kauppaan vaan pitää lähteä, en ymmärrä. Bonukset kertyy pikkukaupoissakin.

    • kiharapää

      Käyppä itse kaupassa aamusta, ennen töihin menoa, tai klo 20 jälkeen. Silloin saat olla lapsilta rauhassa, kaljan ostajiahan siellä voi olla, mutta sehän ei sinua häiritse.
      Äidit käyvät silloin, kun heidän aikatauluun sopii, nämä lapset ovat aikanaan aikuisia ja pauhaavat, kun me tulevat vanhukset ovat silloin köpehtimässä, kun he ovat kiireisinä käymässä kaupassa.

    • Nuperi

      Itse ainakin käyn tekemässä miehen kanssa kerran viikossa isot ostokset. Ei niitä vauvan kanssa kanniskella kotiin kahdestaan. Vielä kun miehellä ainoastaan on ajokortti. Vauvan kanssa käyn sitten viikolla täydentämässä ruokatarvikkeita lähikaupasta. Ei sillä, että mieleenkään tulis järjestellä menoja tollasten lapsia vihaavien tolvanoiden mukaan =)

    • Samallamitalla

      Siis voi kamala mitä tekstiä tänne läträtää, täällä on pakko olla vaan joitain keskustelupalstan provosoijia, jotka heittää vaan lisää puuta pesään, että saa ihmiset roihuamaan. Lapsia nimitellään vaikka minkälaisilla nimillä, ja nyt kuitenkin oletan että suht. AIKUISET ihmiset keskustelee. Nyt puhutaan kumminkin asiasta, joka jatkaa meidän jäljillä tulevaisuutta, kun itsestämme aika jättää. Mulle on henk. koht. aivan v*tun yks hailee mitä joku muori on mieltä siitä, itkeekö mun lapsi kaupassa, mutta kattokaa nyt hel*etti aikuset ihmiset millä nimillä puhutte LAPSISTA! Yhdessä hemmetti verrataan eläimiin ja useammassa annetaan ymmärtää että lapsi on vaan yhteiskunnan rahareikä. SIIS VOI TSIISUS AIKUSTEN IHMISTEN KANSSA! Hommatkaa joku musiikki soitin ja kuunnelkaa sitä kauppareissullanne jos lapsen itku pistää v*tuttamaan.

      Ite ainaski oon niin sika itsekäs, että oman lapseni otan mukaan kauppaan ja ylpeänä sen kanssa ostokseni teen, vaikka saisin minkämuotosia lapsenvihaus kyyläyksiä keneltä tahansa. Ja ku lapsi kääntää katseensa, oon varma, että jokainen lapsenvihaaja katseen näyttäjä saa myös osansa kansainvälisiä ilmaisumuotoja!

      Normaalisti en edes kiroile, joten anteeksi jo nyt kova kirjoituskieli, mutta nyt kun ovat saaneet lapsen vihaajat purkautua, niin saa äitikin!

    • ...

      Itse ainakin tiedän, että oman lapseni äänekkyys on häiritsevää. Itseäni se ei niinkään enää häiritse, koska olen siihen tottunut, mutta huomaan muista ihmisistä selkeästi, että hiljaisempi lapsi olisi mukavampi. Äänekkyyden lisäksi lapsellani on vielä tapana kimpoilla päättömästi, koskea jokaista tavaraa ja törmäillä ihmisiin, kun katsoo muualle kuin on menossa.

      Ei ole silti tullut mieleen rajoittaa esim. kaupassa käyntejä lapsen takia. Yleensä kun saan vihaisia katseita lapsen käyttäytymisestä, mietin vain että mitäpä siinä mulkoilet, ihan kuin sinulle olisi paha, minä sentään joudun elämään sen kanssa 24/7...

      tervetuloa siis elämään, sellaista se on, ihmisiä on monentyyppisiä ja kenenkään elämää ei rajoiteta sen takia, että toista ei pärstä miellytä. Sinäkin psytyt muuttamaan vain itseäsi, et suinkaan toisia ihmisiä. Pystyt vaikuttamaan omaan sopeutumiseesi tähän elämään, et suinkaan toisten elämiseen.

      Olen toki itsekin varma, että seuraavan kerran kun lähdemme aikuisten kesken lomamatkalle haluan ehdottomasti lapsettomaan hotelliin.

      • --------------------

        Vain sinä ja kumppanisi pystytte kasvattamaan lasta ja kieltämään sitä metelöimästä ja poukkoilemasta. Huonokäytöksisen lapsen kanssa ei tarvitse kenenkään elää, ei edes sivullsten, ellei jokin luonnehäiriö/kehitysvamma estä kasvattamasta sitä oikein.

        Hoidapa siis kasvatusasiat kuntoon, niin säästyy hermot kanssaihmisiltä ja itseltä. Siten loppuu myös mulkoilu. On väärin, että sivulliset asioillaan joutuvat kuuntelemaan möykkäämistä vain siksi, ettet ole niin tiukkana lapselle kuin pitäisi. Se on teidän velvollisuutenne, jota ei pidä laiminlyödä!


      • ...
        -------------------- kirjoitti:

        Vain sinä ja kumppanisi pystytte kasvattamaan lasta ja kieltämään sitä metelöimästä ja poukkoilemasta. Huonokäytöksisen lapsen kanssa ei tarvitse kenenkään elää, ei edes sivullsten, ellei jokin luonnehäiriö/kehitysvamma estä kasvattamasta sitä oikein.

        Hoidapa siis kasvatusasiat kuntoon, niin säästyy hermot kanssaihmisiltä ja itseltä. Siten loppuu myös mulkoilu. On väärin, että sivulliset asioillaan joutuvat kuuntelemaan möykkäämistä vain siksi, ettet ole niin tiukkana lapselle kuin pitäisi. Se on teidän velvollisuutenne, jota ei pidä laiminlyödä!

        LOL...

        On hauska ajatus, että lapsuuden kuuluisi olla aikaa jolloin lapsesta kasvatetaan hyvinkäyttäytyvää aikuista tai aina vanhempaa lasta. Ajatella voi myöskin niin, että lapsi jo sillä hetkellä kun se on sillä hetkellä on täysipainoinen ihminen, joten sen voi antaa olla ihan täyspainoisesti oma itsensä, koska sillä on oikeus siihen myös tänään, eikä miettiä sitä kuinka teen sen elämän tänään kurjemmaksi, jotta se huomenna olisi erilainen.

        Lapsuus on lapsuus, oma erillinen elämänvaihe, se eletään sillä hetkellä. Lapsuus ei ole vain valmennusta tuleviin aikoihin.


      • tätä mieltä
        ... kirjoitti:

        LOL...

        On hauska ajatus, että lapsuuden kuuluisi olla aikaa jolloin lapsesta kasvatetaan hyvinkäyttäytyvää aikuista tai aina vanhempaa lasta. Ajatella voi myöskin niin, että lapsi jo sillä hetkellä kun se on sillä hetkellä on täysipainoinen ihminen, joten sen voi antaa olla ihan täyspainoisesti oma itsensä, koska sillä on oikeus siihen myös tänään, eikä miettiä sitä kuinka teen sen elämän tänään kurjemmaksi, jotta se huomenna olisi erilainen.

        Lapsuus on lapsuus, oma erillinen elämänvaihe, se eletään sillä hetkellä. Lapsuus ei ole vain valmennusta tuleviin aikoihin.

        Olen tästä vähän eri mieltä.Lapsuus on nimenomaan aikaa jolloin opetellaan monenlaisia asioita,esim sosiaalisuutta ja toisten huomioon ottamista.Näin ainakin olen itse ajatellut ja ajatellut että on lapseni parhaaksi että oppii tulemaan toisten kanssa toimeen ja tiettyjä perusasioita.Eikä tämä todellakaan tarkoita että lapsi ei saisi elää lapsuutta,näillä opeilla saattaa se lapsuus olla hyvinkin iloinen ja onnellinen.


      • ...
        tätä mieltä kirjoitti:

        Olen tästä vähän eri mieltä.Lapsuus on nimenomaan aikaa jolloin opetellaan monenlaisia asioita,esim sosiaalisuutta ja toisten huomioon ottamista.Näin ainakin olen itse ajatellut ja ajatellut että on lapseni parhaaksi että oppii tulemaan toisten kanssa toimeen ja tiettyjä perusasioita.Eikä tämä todellakaan tarkoita että lapsi ei saisi elää lapsuutta,näillä opeilla saattaa se lapsuus olla hyvinkin iloinen ja onnellinen.

        Niinpä, lapsuudessa opitaan hirveästi asioita, joita myöhemminkin käytetään.

        Silti lapsi on lapsi sillä hetkellä, täysipäinen ihminen ja ei ole mitään syytä rajoittaa lapsen persoonallisuutta esimerkiksi kaupassa käydessä vain sen varjolla, että nyt alle kaksi vuotias lapseni ei saisi olla ihan vapasti oma itsensä kaupassa, jotta se olisi hyvin käyttätyvä kolme vuotias lapsi kaupassa aikoinaan. Hän saa puokkoilla, törmäillä ja kiljahdella riemusta ja vilkutella ihan jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle, koska hänen persoonansa on sellainen. Voisin opettaa olemaan hiljaa, törmäilemättä ja pelkäämään vieraita ihmisiä, ei siinä mitään, mutta miksi hitossa tekisin niin? Jotta olisi kolmevuotiaana hiljainen ja sulkeutunut kaupassa, istuisi vain kärryssään, eikä aiheuttaisi häslinkiä? Miksi ihmeessä hänen persoonansa olisi nyt jotenkin niin ala-arvoinen, että se pitäisi tukahduttaa? Jotta aikuisena olisi kuuliainen ja armeijan leipään sopiva?


      • 7+19
        ... kirjoitti:

        Niinpä, lapsuudessa opitaan hirveästi asioita, joita myöhemminkin käytetään.

        Silti lapsi on lapsi sillä hetkellä, täysipäinen ihminen ja ei ole mitään syytä rajoittaa lapsen persoonallisuutta esimerkiksi kaupassa käydessä vain sen varjolla, että nyt alle kaksi vuotias lapseni ei saisi olla ihan vapasti oma itsensä kaupassa, jotta se olisi hyvin käyttätyvä kolme vuotias lapsi kaupassa aikoinaan. Hän saa puokkoilla, törmäillä ja kiljahdella riemusta ja vilkutella ihan jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle, koska hänen persoonansa on sellainen. Voisin opettaa olemaan hiljaa, törmäilemättä ja pelkäämään vieraita ihmisiä, ei siinä mitään, mutta miksi hitossa tekisin niin? Jotta olisi kolmevuotiaana hiljainen ja sulkeutunut kaupassa, istuisi vain kärryssään, eikä aiheuttaisi häslinkiä? Miksi ihmeessä hänen persoonansa olisi nyt jotenkin niin ala-arvoinen, että se pitäisi tukahduttaa? Jotta aikuisena olisi kuuliainen ja armeijan leipään sopiva?

        Ehkä siksi että on aika helvetin epäkohteliasta antaa lapsen törmäillä muihin..

        Kai sun lapsista tulee niitä joilla on aina "etuajo-oikeus" vaikka sitten törmäämällä jossei muuten onnistu..


      • ...
        7+19 kirjoitti:

        Ehkä siksi että on aika helvetin epäkohteliasta antaa lapsen törmäillä muihin..

        Kai sun lapsista tulee niitä joilla on aina "etuajo-oikeus" vaikka sitten törmäämällä jossei muuten onnistu..

        lapseni tehköön itse päätöksen siitä mikä on hänestä epäkorrektia ja mikä ei. vahinkoahan alle kaksi vuotiaaan törmäily keneenkään ei aiheuta.

        On hienoa, että lapsistani tulee niitä joilla on etuajo-oikeus. kiitos! Suurempaa kohteliasuutta et olisi voinut antaa! Juuri sitä haenkin, kasvatan lapsia ja tulevia aikuisia, jotka tekevät tasan sitä mikä tekee heidät onnelliseksi, eivätkä tukahduta tarpeitaan sosiaalisten tilanteiden pelosta tai jsotain muusta eriskummallisesta syystä. Näin ainakin yritän...


      • omanapa
        ... kirjoitti:

        lapseni tehköön itse päätöksen siitä mikä on hänestä epäkorrektia ja mikä ei. vahinkoahan alle kaksi vuotiaaan törmäily keneenkään ei aiheuta.

        On hienoa, että lapsistani tulee niitä joilla on etuajo-oikeus. kiitos! Suurempaa kohteliasuutta et olisi voinut antaa! Juuri sitä haenkin, kasvatan lapsia ja tulevia aikuisia, jotka tekevät tasan sitä mikä tekee heidät onnelliseksi, eivätkä tukahduta tarpeitaan sosiaalisten tilanteiden pelosta tai jsotain muusta eriskummallisesta syystä. Näin ainakin yritän...

        Lapsestasi tulee epäsosiaalinen ja siten myös onneton ja yksinäinen, joka ei osaa ottaa muita ihmisiä huomioon.


      • 19+17
        ... kirjoitti:

        lapseni tehköön itse päätöksen siitä mikä on hänestä epäkorrektia ja mikä ei. vahinkoahan alle kaksi vuotiaaan törmäily keneenkään ei aiheuta.

        On hienoa, että lapsistani tulee niitä joilla on etuajo-oikeus. kiitos! Suurempaa kohteliasuutta et olisi voinut antaa! Juuri sitä haenkin, kasvatan lapsia ja tulevia aikuisia, jotka tekevät tasan sitä mikä tekee heidät onnelliseksi, eivätkä tukahduta tarpeitaan sosiaalisten tilanteiden pelosta tai jsotain muusta eriskummallisesta syystä. Näin ainakin yritän...

        Ehkä siinä vaiheessa oot erimieltä kun poliisit soittavat että lapsesi ovat mopoautolla kolmion takaa kiilanneet rekan eteen aina ensin asenteellaan..


    • niinpämakaakuinpetaa

      Toivotaan, että ap ei sitten elä kovin vanhaksi ja jää näiden nykyisten ja tulevien lasten kontoille! Herran jumala, että voi ihminen olla tyhmä!Lapsi on ihminen. Jos ei ole lapsia ihmiskunta kuolee sukupuuttoon...ja siis ne kakarat pyyhkivät sinun paskaista persettä joku päivä, syöttävät ja juottavat sekä kuuntelevat vanhuuden kitinääsi ja valitelluasi, muistakkin olla valittamatta sitten ettei nämä entiset lapset hermostu, sillä ei sinulla ole oikeutta vinkua heille puheidesi jälkeen. Toivottavasti mätänet omaan sänkyyn eikä ketään kiinnosta huolehtia tuollaisesta kusipäästä, vaan mahtaapa olla toinen ääni kellossa sitten. Toivottavasti älyät myös pysyä kotona, etkä mene esim kauppaan toisten riesaksi ja "lasten" tien tukoksi!

    • miehen_korilas

      Provo! Ei kai kukaan ole niin tyhmä että on vastannut tuohon!

      Jos on paskahätä, niin on paskahätä! Jos lapsi huutaa, niin lapsi huutaa!

    • älkää jaksako

      Mutta tätähän tämä nykymaailma on... Ihmiset on niin perkuleen pinnallisia, itsekeskeisiä ja kaikkeen tyytymättömiä. Tai ollaan synnytty kultalusikka suussa ja valitetaan kaikesta. Itselläni kun on elämässä ihan oikeitakin murheita ja ongelmia, niin ei ole tullut ikinä mieleenkään valittaa kaupassa kiljuvista kakaroista. Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu! En kyllä ole milloinkaan viitsinyt ärsyyntyä pikku asioista tai pilata päivääni jonkun toisen lapsien takia tms. Minua ei haittaa!

      Enemmänkin ärsyttäisi kaupassa aikuiset, töykeät ihmiset, jotka rynnii kärryjensä kanssa nokka pystyssä toisten tielle tai jos olet itse tulossa hyllyjen välistä kärryinesi niin kukaan ei varmasti tee tilaa vaikka näkevät ettet mahdu... Joudut lopulta kiertämään toista kautta. Mutta tähänkin asiaan tuumaan mielessäni, että olkoot he vain moukkia jos mielivät... Minulla ei ole niin kiire ettenkö voi kiertää, jos toinen ei vaivaudu tekemään minulle tilaa. Miksi pilaisin oman päiväni tekemällä itselleni ongelman toisten typerästä käytöksestä?

    • äiti kaupassa kävija

      Vai pitäs rajoittaa pienten lasten kanssa kauppaan meneminen. tuo on varmaan jonkun psykopaatin kirjoitus.

    • Täytyy sanoa että kysyyhän se välillä itseltäkin hermoja mennä kauppaan kahden lapsen kanssa,kun toinen haluaa toista ja toinen toista. Mutta se on ehkä parasta harjoitusta kasvatukseen niin lapselle kuin vanhemmallekkin =)) Siinä oppii hillitsemään omat hermot/ajatuksena ja on luomaan keskustelu yhteyden lapsen kanssa jolloin lapsi oppii ymmärtämään tiettyjä asioita. Myönnän myöskin että kyllä minuakin ärsytti ennen kuin sain omia lapsia, mutta niinhän me kaikki ollaan joskus oltu itsekkin lapsia, huudettu,itketty ja kuljettu kakat vaipassa :))
      Kyllähän se pistää silloin itkettämään ;)

      • Hah ja HAH!

        Voi herranen aika sentään..! Sääliksi käy sinua tämän viestin aloittaja.. Sulla on varmaan aika rankka elämä,kun pitää vänistä tuommoisesta asiasta.. Haha,sainpahan päivän naurut! Ja saat olla varma,että kerään naapurinkin lapset seuraavan kerran mukaan kauppareissulle! :)


    • voi yhen kerran!

      Tuollaiset valittajat/määkijät voi pysyä kotona ihan rauhassa. Ei oo pakko lähteä ulos ja kauppaan jos on kuuppa noin himmeä eikä kestä normaalia elämiseen kuuluvia ääniä. Samanlaisia valittajia ne on kerros/rivitaloissakin!

    • Miniminä11

      Mä en pidä vastaavasti tupakalta, hieltä tai muulta epämiellyttävältä haisevista ihmisistä... joten pitääks niiden olla samaan aikaan kaupassa, kun minä? Ja toisaalta must olis paljon kivampi käydä kaupassa, kun muut asiakkaat olis muutenkin jotenkin kivamman näköisiä.. eli mielellään niin, että erityisesti miehet olis hyvin pukeutuneita, hyvä kroppaisia, kohteliaita, hyvän tuoksuisia ja tietyn ikäisiä tietty! Ikävä kyllä asiat eivät mene noin. Itse nyt kuukauden ikäisen pojan äitinä voin sanoa, että sinne kauppaan mennään silloin, kun imettämiseltä/rinnan pumppaamiselta/pullojen steriloimiselta, vaipan vaihdoilta ym. ehditään, voin sanoa, että aikatauluttaminen on pienen lapsen äidiltä erittäin vaikeaa... eletään ainakin näin aluksi lapsen ehdoilla. Vaiks en nyt näin pienen kanssa kauppaan halua edes lähteä flunssaisten ihmisten keskelle. Prismat ainakin suosii suorastaan lapsiperheitä, sillä niillä on ihan ovien edessä noita suurempia parkkipaikkojakin lapsiperheille :)

    • kurrew

      ai että kerkiää aamulla käymään kaupassa? :D yhden lapsen äitinä en edes kerkeä kunnes vasta illalla sinne kauppaan :D käy citymarketissa, enemmän tilaa niin voit mennä kauemmas pelottavista lapsista :)

    • eikun kauppaa vaan!

      Me vanhemmat ollaan käyty kaupassa yksin, mutta myös yhden lapsen kanssa tai kaikkien lasten kanssa. Käymme kaupassa ihan sen takia, että oppivat miten eri paikoissa käyttäydytään ja toimitaan. Meidän lasten kanssa kaupassa käynnit olleet vaivattomia enkä muista yhtään kohtausta, jonka he olisivat siellä aiheuttaneet. Tiedän kyllä, että oikea paikka kauppa ei ole lapselle, jos hän on väsynyt, turhatunut, nälkäinen jne. Usein näkee vauvojen huutavan suorastaan nälkäänsä/tissiä ja tällöin huuto on kova loputon, koska niin pieni ei osaa odottaa. Isompien lasten kanssa kyllä totteleminen jo onnistuu. Itse jatkan edelleen ostoksilla käyntiä lasten kanssa enkä sillä ettenkö yksin pääsisi kauppoihin, mutta toki rentouttavaa on käydä myös yksin, saa enemmän aikaiseksi ja rauhassa katsella mitä kotiin tarvitsee. Tuommoinen kelloaika ei tule toimimaan. Kauppiaat vaan menettäisivät ostajia, kuitenkin lapsiperheet ovat aika iso osa kuluttajista. Tämä ketjun aloittajan juttu on tosin varmaan provo, enkä jaksa montaa vastausta lukea aikaa tuhlatakseni, Itse voin hyvin mielin jatkaa ostosten tekoa edelleen lasten kanssa ja suon sen myös niille, joiden lapset kiukkuavatkin joskus siellä. :)

    • Äiti ja ylpeä siitä

      Ja arvaas mikä mua ärsyttää? No se, että nainen (tai mies) kuvittelee olevansa kaupan ainoa asiakas ja kaupan olevan VAIN häntä varten, jolloin kärryt saatana jää just siihen paikkaan missä on ekan kerran huomannut jonkun tavaran. Kärry jää siihen pienelle käytävälle suurinpiirtein poikittain ja sitten mennään tutkimaan kaikessa rauhassa sitä tavaraa siellä hyllyssä. Paskaako siitä vaikka muut ei ohi pääse. Minä törmään näihin blokkauskärryihin niin lujaa kuin pystyn, niin että kärryt vierii toisen hyllyrivin ohi. Hittoako siinä huudat jostain stanan normaaleista elämän äänistä. Opettele ensin itse ottamaan muut ihmiset huomioon!
      Tai ainahan voit ehdottaa kauppiasta perustamaan "Vain Aikuisille -K-kaupan".

    • sheat

      Lapsiperheet ovat näköjään ikuisen vihan kohteita. Tekipä niin tai näin niin aina on naama nutturalla.

      Itse olen pitänyt rahasyistä vain noin vuoden mittaiset äitiyslomat. Enpä ole siis yhteiskunnan tuilla juurikaan elellyt. Päivähoitomaksutkin on aina joutunut maksamaan täysimääräisinä ja veroeuroina (esim. palkkavero, kiinteistövero, ALV) olen maksanut vuosittain tuhansia euroja niin äitiyslomalaisena kuin työssäkäyvänäkin. Hyvin ovat minunkin eurot ja sentit kelvanneet ruokakaupoille:)

      Omalla kohdallani olen joutunut tosi paljon käymään kaupassa yhdessä lasten kanssa silloin, kun lapseni olivat pieniä ja olin äitiyslomalla. Mies teki silloin reissutyötä ja lisäksi meillä oli omakotitalon rakennusprojekti, joten totta kai minä hoidin lapset ja kotityöt, jotta mies hoiti rahan ansainnan ja veti rakennusprojektia.

      En ole ikinä nähnyt lasten heittelevän tavaroita, mutta jos niin tapahtuu, niin minusta se on suorastaan lähimmäisen VELVOLLISUUS komentaa lapsia ja sanoa tiukasti, että LOPETA! Jos lapset ravaavat pitkin käytäviä holtittomasti, niin siitäkin voi sanoa asiallisesti vanhemmille, että voisiko lasten perään katsoa, että käyttäytyvät vähän asiallisemmin kaupassa.

      Jos lapsia haluaa välttää, niin suosittelen menemään kauppaan klo 19 jälkeen. Päivän viimeiset kaksi tuntia ovat sitä aikaa, kun kaupoissa ei juurikaan näy eläkeläisiä ja pieniä lapsia.

      Varmiten itkeviä lapsia löytää kaupasta klo 11 aikoihin, kun monella lapsella on jo nälkä ja päiväuniaikakin lähestyy. Aina ei voi välttää sitä, etteikö lapsi itke. Sisälläkään ei voi olla 24/7 ja vain harvassa on ne paikat, josta voi netin kautta tilata ruokaostokset kotiin kannettuina. Toki fiksu vanhempi osaa ennakoida, suunnitella ja rytmittää päivän niin, että mahdollisimman vähän tarvitsee väsyneitä ja nälkäisiä lapsia itkettää kaupoissa.

      • 16+11

        Se että olet ollut vuoden vain lasten kanssa ei tarkoita sitä että olisit käyttänyt vähemmän yhteiskunnan tukia lapseesi kuin kotona olijat. Itseasiassa olet niitä käyttänyt huomattavasti enemmän. Kunta joutuu maksamaan moninkertaisenmäärän jokaisesta tarhalapsesta. Sun täysimääräinen on n. neljännes koko maksusta.


    • äiti vaan

      Minkä takia tästä nousi tällanen häly? Onhan jokaisella oikeus mielipiteeseen. Ja kyllä satavarmasti lähes jokanen on joskus ärsyyntynyt jossain vaiheessa kaupassa mellestäviin ja huutaviin lapsiin. Ei se tee ihmisestä yhtää sen huonompaa ku toisekkaan. Kyllä itteäkin välillä ärsyttää kun lapset huutaa kaupassa ja vanhemmat ei saa niitä ruotuun. Se on elämää eikä sille maha mitää, mut se ei silti tarkota etteikö siitä sais ärsyyntyy. Ja parempiha se on sitte vaik netis siit kirjottaa ku se et menee niille muksuille siä kaupas raivoomaa.. kukaan ei oo täydellinen, jokasen päässä on välillä negatiivisia ajatuksia, vaan ne jotka alkaa niitä käytännössä tekee onki sitte jo iha eri asia..

      itellä kaks lasta ja meillä jos alkais sellane huuto ja juoksu ni kävellään kaupasta ulos samalta seisomalta, lapset autoon ja kotiin. Ite oon sitä mieltä et on sellasia paikkoja mis pitää oikeesti käyttäytyy, ei siitä tuu mitää et lapset saa käyttäytyä miten vaa missä vaan!!

      • niinpäd

        Lapset vaan autoon ja kotiin ja seurauksena typötyhjät jääkaapit. Aina ei voi kävellä kaupasta ulos vaikka lapsi kiukuttelisi. Se tarkoittaisi uutta kauppareissua hetken kuluttua jos ruokaa kumminkin pitää saada....ja vielä nälkäisempänä ja huonommalla tuulella...


    • EX-duunari

      Minä olen työtön ja päivät pitkät siis kotosalla. Menen kauppaan silloin kun itse haluan eikä todellakaan voisi vähempää kiinnostaa mitä joku ajattelee minun tai(ja lasteni kaupassakäynneistä. Jos menen ruokiksen aikaan tai neljän jälkeen niin teidänpähän ainakin jonkun saavan siitäkin itselleen ongelman :)
      Ap hankkikoon elämän ettei tarvitse murehtia toisten asioita.

    • lapset on lapsia

      Ei se ole herkkua sillä yksin kaupassa käymässä olevalla äidilläkään jos vauva(t)/tenava(t) saa raivarin ja huutaa naama punaisena eikä rauhotu.. Pitäiskö ne ostokset jättää siihen ja lähteä kotiin ilman päivän ruokia?? Ja ei kovin pientä voi autoon yksinkään jättää kovin pitkäksi aikaa, varsinkaan johonkin ison automarketin pihalle..

      Ihan kyllä omien hermojeni vuoksi ajoitan kauppareissut niin, että tenava ehtii nukahtaa päikkärinsä autossa ennen kauppaan menoa. Ja täältä ei tosiaankaan sinne kauppaan 10 minuutissa aja.. Mieluiten kävisin yksin siellä kaupassa, kun ei se usean kauppakassin ja tenava roudaaminen sinne autoonkaan ole ihan pikku juttu. Mutta kun se ei valitettavasti onnistu, jos en sitten välttämättä halua viettää klo 19-22 välistä aikaa kauppareissulla. Ja kyllä minä sen ajan mielummin kotona kun silloin (ehkä) ehtii tuota miestäkin nähdä!

      Ei ne äiditkään nauti siitä lastensa kiukkuamisesta, se vaan (valitettavasti) kuuluu jokaisen lapsen kehitysvaiheisiin..

    • Äiti myös

      Mm. tästä syystä käyn kaupassa aamupäivällä kun ei ole kurittomia pikkulapsia kiljumassa eikä koululaisia vetelehtimässä ja jauhamassa purkkaa ja syljeksimässä siellä.

    • poveria

      Hei haloo!!!

      Olen isä, joka kävi aikoinaan kaupassa pienen lapsen kanssa.

      Sovin lähtiessä hänen kanssaan, että kotona saa karkkia ruoan jälkeen. Ostettiin pikku-karkit. Kaupassa katsoimme raaka-aineita, joista yhdessä teemme ns. herkkuruokaa sitten kotona.
      Ihan hyvin toimi. Poika nyt jo aikamies. Laittaa itsekin sapuskaa.

      • Aikuisten äiti

        Minä en ikinä ostanut lasten nähden karkkia tms. Sitä oli kotona kaapissa. Kaupassa ihailimme kaupan tädin karkkivarastoja, mutta emme me niihin koskeneet.
        Ostokset tehtiin aina yhdessä ja lapsi sai työntää kärryjä ja ottaa hyllystä ostoksia. Kertaakaan ei esitetty mitään performanssia kassoilla.

        Kun aikanaan lapset kävivät ostamassa "tiliin" päivän ostoksia, sanoin, että karkkeja ei voi velaksi ostaa. (Niinkuin ei tupakkia eikä kaljaakaan, kuten oli julisteissa kassojen yläpuolella).
        Uskoivat, eikä minun tarvinnut pelätä, että lasku kasvaa liian isoksi.

        Nykyisin vain on sopimatonta opettaa lapsille mitään. Saavat traumoja, kun eivät voi toteuttaa itseään (potkuraivarit) ja joutuvat kieltäytymään karkeista.


    • jaajo

      mene kauppaan itse illalla. monet on nykyään klo 23 asti auki. koska tuollaiset ihmiset kuin sinä ärsyttää minua kaupoissa. joten anna minulle ostos rauhaa

    • Täti ja äiti

      Höpö höpö -aivan turha ketju. Nykyajan ihmiset ovat niin itsekkäitä, ettei siedetä mitään, joka ei itseä miellytä. Kyllä sinunkin ap täytyisi ottaa muut huomioon kuin itsesi ja hyväksyä se, että lapset eivät aina ja jokaisessa tilanteessa vielä käyttäydy kuten aikuiset. Ja te joiden lapset ovat jo aikuisia, ette varmasti jokaista itkuraivaria muista lastenne lapsuudesta, vaan aivot muistavat ne mukavat jutut ja kukapa haluaisi itse itseään kasvattajana kyseenalaistaa nykyaikana.

      Kyllä, itsekeskeisyys on lisääntynyt. Lasten vanhemmat eivät jaksa kasvattaa, mutta toisaalta ihmiset eivät myöskään halua yrittää edes ymmärtää lapsia tai lapsiperheitä. Ja kyllä näitä kurittomia lapsia on iät ja ajat ollut.

      Itse aika harvakseltaan näen lapsia, joille ei aseteta rajoja mitenkään.
      Luulen, että ap itse olet kuriton kakara, jota ei ole opetettu mitenkään huomioimaan toisia ihmisiä. Jos toisin olisi, ymmärtäisit myös pienten lasten äitejä ja heidän työmääräänsä.
      Ymmärrät sitten kun olet itse kasvanut aikuiseksi ja sinulla on lapsia, että vaikka kuinka hyvin heitä yrittäisi kasvattaa, joskus niitä tilanteita tulee, etteivät lapset usko. Tietenkin pääasia, että käytökseen reagoidaan ja kielletään.

    • Jees, täysin lukettamatta muita ärsyyntyneitä viestejä, vastaan: 2-vuotiaan lapsen työssä käyvänä äitinä että, voisitko käydä kaupassa klo 20-21?, koska silloin et ole häiritsemässä meitä kauppaan huomattavasti suuremman summan rahaa tuovia perheitä, nakkipaketin ja kaljatölkin ostoillasi..

    • joopa...

      Huh huh. Suoli24 keskustelua parhaimmillaan......

    • addsaadsasddadasad
    • SSSatana

      Mun mielestä kaikki maailman ongelmat ratkeaisi jos kakarat kiellettäisiin kokonaan.

    • ...

      HAhaHAHAAA!! Ei herranjumala!! Millon ihmiset oppii, että ne ei todellakaan ole ainoita maailmassa, eivät edes siellä pikkasessma marketissa, joissa asioivat!?!? Unohtuiko joiltain lastenvihaajilta myös se, että oote ihtekki ollu joskus lapsia!?? :D :D :D
      Mikäs siinä, jos ei lapsia halua, mutta pitäis muistaa kuitenki ITE käyttäytyä asiallisesti muita kohtaan, myös lapsia ja lapsiperheitä. Mitä luulette, että ne äidit ja isät ajattelevat teistä, kun kaupassa tuhahtelette ja nyrpistelette nenäänne!? Lapsilta voi odottaakin lasten käytöstä, mutta aikuisten pitäisi käyttäytyä kuten aikuisten.. :)

      • käytös kunniaan

        Lapsille sopisi opettaa myös niitä käytöstapoja. Itselläni on lapsia mutta koskaan eivät ole kaupoissa saaneet terrorisoida muita käytöksellään. Lapset käyttäytyy lasten tavoin mutta lapsillekin voi opettaa tapoja. Jos niitä et lapsena opeta niin eipä ihme että niistä kasvaa röyhkeitä ja muista piittaamattomia aikuisia.


    • sinkut jämävuorolla

      Kiukkuiset vanhanpiiat ja -pojat voisivat mennä kauppaan vasta viimeisen tunnin aikana. Ostajina he ovat huomattavasti lapsiperheitä arvottomampia. Tarvitaan viisi vanhaapiikaa, jotta ostavat kerralla saman mitä lapsiperheen äiti. Ihan sama, vaikka muksu makaisi pääkäytävällä poikittain, kunhan kärryt täyttyvät...

    • tinni

      HANKI ELÄMÄ !

    • mummotkumoon

      Niin kauan kun ne kakarat eivät käy muiden asiakkaiden kimppuun, ei muksuista tarvi olla milläskään. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

      Vaan niinkin on käynyt, että vanhemmat eivät komenna lapsiaan, vaikka ne kruisailevat pikku kärryillään mummot kumoon. Jo 2-3-vuotias kykenee kipeästi tuuppimaan kärryillä esim. jonossa edessä olevan kantapäille ja sellaiseen pitää puuttua.

      Harmi vain, että jos sellaisesta lapselle tai hänen vanhemmilleen huomauttaa, saa ikäviä mulkaisuja ja lapsivihaajan maineen. :(

    • tunti lapsiperheille

      Lapsiperheet voisi käydä pienissä kaupissa alle 100 nelionk aupoissa,, pääisivät pian pois sieltä.

      Muut sitten saisi isot marketi haltuunsa ja kierrellä siellä rauhassa, sovitella vaatteita ja katsella ja valita osotoksia, ilman että toisten kersat törmäilee ostoskärryihin, tai aivastelee päin hedelmätiskiä. söisi irtokarkkeja tai oksentelisi pitkin lattioita! Eräskin kersa puraisi omenaa ja laittoi takasin.

      Pienet kaupat olisi lapsiperheille hyviä, löytyy tavarat nopeesti ja kersat pääsee helpolla, samoin vanhemmat, ei tarvi kuunnella kiljumisia ja raivareita.

      Lapsiperheet kun vievät vielä parhaat parkkipaikatkin kaupaanedestä, paitsi minä viis veisaan siitä, parkkeeraan just sinne minne haluun, sillä olen ostava asiakas ja se on mun oikeus. Lapsiperheet ajakoot autonsa kauemmas ja nykyaikase ostoskärryt johon voi lapsen laittaa istuu, on ihan hyvä.

      Isto kaupat tarvii arvoasiakkaita, niin ja monet kersat vielä leikkii kaupan leiluilla, vaikka se on keilletty!!! Missä aikuiset ??? Hei haloo.

    • joskus potuttaa

      taitaapi ko rutisija olla eläkeikäinen jonontukko ja kiukkuinen ämmä, jonka pitää tulla ostamaan se lauantaimakkara paketti juuri kun ruokatuntilaiset ovat kiireellä kaupassa eli eläkeläisille kauppaan sisänpääsy vain klo 9.15 asti ja illalla klo 20-21

    • kans äiti

      Lapseni nukku 9asti, sen jälkeen syömme, leikitaan, käyn itse suihkussa jne.
      Vasta 14-15 maissa ulos. Ei kiinnosta muiden mielipide.

      • äiti lapsineen

        Hei, voisit herättää lapsesi kello 7 aamulla, silloin olisi hyvää aikaa syödä ja pukea ja leikkiä ennen kauppareissua, jos kaupat aukee vasta 9.00! Jos aiemmin niin ylös jo 6.00 aikaan, ei missään lapsiperheessä nukuta kymmenee.!!!
        Aikainen lintu se madon nappaa. Hyvät tarjoukset menee sivu suun jos oottelee iltamyöhään, ja sitäpaitsi sillon on aikuiset kaupassa, ja heillä pitää olla rauha ostaa ja olla ilman lasten kiluntaa ja juoksemista. Minä vien lapset kyllä kauppaan, mutta he osaavatkin käyttäytyä, eivät koskaan kilju tai juoksentele kaupassa. Ovat kylää jo kakskymppisiä.


    • siis roope..ei pupu

      onneksi on äitä 24h auki olevia kauppoja. puputupunat ja muut piensieluiset pääseee sillon kauppaan rauhassa. jännää ku alotus alkoi lasten haukkumisella mutta yhtäkkiä se puuskuttava punanaama olikin pahinta mitä voi olla?? eikö sekään ole hyvä että joku oli lapsia komentamassa?miten itse olisit tosta luovinut? ja muistatkos sellasta että olet ssinäkin ollut sellanen kakara joskus. ota vaann e vaaleanpunaset reipanit pois päästä niin näet paremmin. muuta maalle,ja tilaa kuljetus kotiin. et näe ees liian meikattua rääväsuu purkanjauhaja myyjää..joka sais sun päivän pilalle..

    • nopeesti pärjää

      Ketään haukkumatta, kaupat ovat auki lähes vuorokauden ympri. Voisi jakaa tunnit niin että lapsiperheet, yksinäiset, ruokatuntilaiset, eläkeläiset opiskelijat, kaikilla oma aika. 24 tuntia kunjakaa 5 ryhmmälle niin siinä on jokaisella kaupaa aikaa rutkasti, tuskin kukaan kaupassa viettää tuntia enempää! Ostaa ostokset ja lähtee pois.

      Itse selviin lasteni kanssa (5) tunnissa. Ostoslista on mukana, jokainen kerää ostoksia ja sitten suit sait kassalle. Ei siellä aleta ihmetteleen onko toi sipulia vai salaattia...!

      • GMO

        Maarataan kaikkkiin kauppoihin yhden asiakkaan politiikka - kaupassa saa siis olla yksi asiakas kerrallan ostoksilla. Nain varmistetaan ostosrauha jokaiselle ja valtetaan samalla turha sosiaalinen kontakti ihmisten kesken. Itseasiassa kaikki ostokset pitaisi suorittaa Internetissa ja tavarat toimitetaan asiakkaan oven suuhun. Tavarantoimittajan pitaa poistua nopeasti paikalta jotta valtetaan turha sosiaalinen kontakti. Kaikki muut ihmiset kuin mina itse kun ovat arsyttavia ja heita pitaa valtaa kuin ruttoa!!! Itsekkyydella ja oman navan tuijottelulla saadaan Suomi varmasti nousuun!!


    • pussupizza

      trollolloooooo :D :D :D

    • 5+5=10

      kyllähän son nyt semmonne homma että lapsetkin on ihan samanvertoisia ihmisiä ko kaikki muutki kaupassa kävijät! täällä pohojosessa oli lehessä kerran juttu että pieniä lapsia ei sais viiä kauppaan! koska ne aiheuttaa muille ressiä ja son niille liian rankka kokemus! minun oma kokemus 3 vuotiaan tempperamenttisen ja täydellisen ylivaltijaan kokeilua harjoittavasta neidistä on se että kun puhutaan, kerrotaan, näytetään ja opetetaan miten siellä kaupassa käyttäydytään! jos karkkihyllyllä alkaa huuto että "tahtoo karkkia" pitää vain kertakaikkiaan muistuttaa siitä karkkipäivästä ja viiä sen lapsen huomio johonki ihan muualle! jumalauta jos aletaan siihen että perheen kanssa ei saa käyä kaupassa, mihin mie lapseni siksi aikaa laitan? autoon yksin istumaan? vienkö ensi ja turvakodille siksi aikaa että saan käyä kaupassa? ( olen yh ) siinä vaiheessa ko ei pieni tutkiva ihminen kelepaa kauppaan niin anna minun kaikki kestää!

      ps. kyllä son tympeetä jos siellä sotketaan ja raivotaan, mutta silloin se vastuu on vanhemman, jonka tehtävä on opettaa lasta :) miten lapsi mittään oppii jos se pumpulissa kasvatetaan?

    • helmi l

      Terve.
      Itse pilaat kaupassa käynnin pölvästi.
      terkut!

    • Helmi L

      hej!

      Itse käytän kuulosuojaimia juurikin noiden rääkyvien ja haisevien talliaisten takia. Heillä ei ole minkään laisia käytöstapoja. Vanhemmat eivät edes saa kakaroitaan hiljaisiksi. Olen pariin kertaan itse karjunut, että nyt turpa kiinni penskat ja se tepsii. Nykyajan vanhemmat eivät saa pentuihinsa mintään kontrollia. Toisin se oli ennen kun lapsetkin tekivät töitä ja jos alettiin vittuilemaan vanhemmille, niin itse piti hakea koivuniemen herra ja sillä kun 10 iskua tuli persuuksille, niin ei istuttu ilman kipua melkeein viikkoon.

      Terveisin, kuri takaisin

    • R4KSaRe1no.

      Miksi noin paljon miinuksia? Siellä on tietenkin taas kaikki yksinhuoltaja-rouvat joilla on 5 paatintappia kotona niin olleet erimieltä.

      Olen kanssasi samaa mieltä, joittenkin ihmisten on vaikea ymmärtää että kaikki eivät välttämättä halua kuunnella kersojen jatkuvaa huutamista ja riehumista, kun ei vanhemmat suostuneet ostamaan sitä tikkaria tai muuta mikä maksaa vaivaiset 20snt.

      Ja tosiaan, nykyajan vanhemmat ei saa lapsiin mitään kontrollia, ennen oli toisin. Huomannut että jos lapselle sanoo jtn että " Lärvi umpeen, me ollaan kaupassa"
      Niin heti kaikki tuijottamassa ja leimaamassa huonoiksi kasvateiksi.
      Nykyään antavat vain huutaa tai sitten lässytetään hiljakseen " No, niin.. Joo..Joo..Noh noh, nii."

      Toisaalta meillä on ollut aina se periaatte että "Make love, not children", niin ei ole tällaisesta tarvinut huolehtia että lapsia tarvisi kannella paikasta toiseen, ja olen tyytyväinen siitä.

    • aitiyy
    • lapset pois kaupasta

      Mellastavat ja häiriköivät nuoristo jo osataan pitää poissa kaupoiusta ja kioskeista. Mutta kiljuvat lapset vielä pääsee. Yks kerta semmonen 4 v tyttö iksensi kaupassa.. ja sinne vaan ostoksia äidin kanssa tekemään...;))) oli järkyttynyt.

      Jotkut vanhukset aivastaa päin hedelmiä tai niistää nenää ja samoilla käsillä räpelletään tavaroita! hyi.

      Kerran yks pierasi, no siitä ei ny muuta kun hajuhaittaa, mutta silti.

      Yks tenava meisnas pölliä mun kärryt kai vahigossa, mutta silti.
      erehty kai.

    • Helmi L

      Tervehdys

      Kaikki äidit eivät ole hoitovapaalla 3 vuotta. Osta korvatulpat.

      Ystävällisin terveisin

      Helmi L

    • kiireinen äiti

      Kyllä ne on ne joutoaikaansa viettävät keski-ikäiset ämmät ja eläkeläiset, jotka sen kaupassa käynnin pilaavat juoruamisella keskellä käytäviä, haahuillaan keskellä käytävää eikä tehdä yhtään mitään, muuta kuin ihmetellään.

    • Älytöntä

      Kaikilla on oikeus käydä kaupassa silloin kuin haluavat!

      Kuka on toiselleen sanomaan milloin sinä saat käydä kaupassa. Jokainen huolehtikoon omista asioista.

      Nykyään ihmiset ovat unohtaneet sellaisen asian et KUNNIOITUS toisiaan kohtaan. Jokaisella on itsemääräämis oikeus.

    • hhjklöä

      Lapsettomat ne vaa kitisee...

    • hämmästelijä_

      Aloittaja lienee laatinut tekstinsä provosoidakseen vanhempia, mutta herätti minussa silti ajatuksia; nimittäin tällaista ajattelutapaa kohtaa aivan oikeastikin. Siitä puhutaan, muttei tietysti aloittajan tapaan noin kärkevästi. Ihmiset, jotka eivät pidä lapsista tai tuntevat itsensä kiusaantuneiksi lasten lähellä, tahtoisivat sulkea lapset koteihinsa, pois julkisilta paikoilta. Lapset ärsyttävät ravintoloissa, kaupoissa, terveyskeskuksissa, juhlatilaisuuksissa ym. Ollaan aivan aidosti sitä mieltä, että pitäisi löytää jokin ratkaisu, jolla lasten läsnäolon voisi kieltää.

      Tämä on mielestäni aivan käsittämätöntä. Tässä totisesti tiivistyy tämä vuosien kehitys yksilön palvontaa koskien; MINULLA on oikeus, MINÄ en pidä tästä, miksi MINUN pitää sietää jne. Jos tälle linjalle todella lähdettäisiin, että lasten läsnäoloa julkisilla paikoilla rajoitettaisiin koska se ylittää joidenkin ärsytyskynnyksen, pitäisi avoinna olla myös vastaavasti seuraavia vaihtoehtoja:

      - Vanhukset, jotka liikkuvat mielestäni liian hitaasti kaupassa: ei jaksa väistellä ja odottaa. Heidän asiointiaan kaupoissa pitäisi rajoittaa.

      - Lenkkeilijät, jotka käyvät kaupassa hikisinä samalla reissulla. En halua haistella heitä. Kaupan oviin kyltit: Ei lenkkeilijöille.

      - Teinit, jotka liikkuvat ryhmissä ja puhuvat ja nauravat äänekkäästi; en jaksa kuunnella. Ryhmien kokoa tulisi säädellä.

      Kuulostaa älyttömältä? Niin. Aloittajan ajatus on juuri vähintäänkin yhtä älytön.

      Kaikkien ei tarvitse pitää lapsista. Mutta koska et pidä lapsista, et voi saada muita tuntemaan samoin. Mutta meidän kaikkien tulee tässä maailmassa sietää paljon asioita, joista emme pidä. Luulenpa, että aika onnekkaita ovat ne, joilla suurin sietämisen kohde ovat lapset. Koittakaahan kestää.

      • MINA ITSE, EI MUUT

        Mutta onko kauppa, ravintola tai juhlatilaisuus sopiva paikka lapselle joka ei osaa kayttaytya. On toki niitaki lapsia jotka osaavat kayttaytya tilanteeseen nahden. Mutta sitten on niita lapsia jotka huutavat, juoksevat ympariinsa esimerkiksi kahvillassa, jolloin kaikki muutki asiakkaat joutuvat karsimaan siita. En sano etta lapset pitaa sulkea neljan seinan sisalle, mutta pitaako ne villit lapset vieda paikkoihin, jotka ei vaa sovellu sen ikaisille. Itse en pida lapsista juurikaan sen takia kun ne eivat tana paivana osaa kayttaytya eika vanhemmat valita.

        Viekaa ne riehuvat lapset HopLoppiin purkamaan energiaa ja kahvitelkaa siella ja antakaa meidan lapsettomien nauttia kahvimme rauhassa.


    • tylypashka

      kävisit itse aamulla niin ei tarvitse katsella sun pöhökänninaamaa ja haistella sun valkosipuli-pikkuboston brutaaleja löyhkäisyjä. Jätä meille tilaa, kampea aamusta loiventavaa hakemaan, elä tuu puolenpäivän jälkeen kun me kunnon ihmiset ollaan siellä

    • kohtuudella

      Minä juotan mukuloille puoli pulloa keppanaa ennen kauppareissua. Ja kun itse otan pari kolme niin kaikki ovat rauhallisia emmekä aiheuta muille harmia. Joskus pitää kuitenkin ottaa vielä ostosten jälkeen baarissa muutama, jotta jaksan ajaa takaisin kotiin.

    • Äiti 4krt

      Kerran olin paikallisessa ruokakaupassa ostoskärryissä istuvan lapseni kanssa. Pysähdyin katselemaan broileripaketteja, kun jalkaani sattui ja käännähdin katsomaan. Siinä seisoi rollaattorin kanssa eläkeläismies, joka tiuski"mitä mölötät" ja työnsi minua rollaattorilla edestään!!! Annoin tietä ja lähellä olevalle tädilleni kauhistelin, jolloin ukko mutisi itsekseen"mitä siellä mokellatte" tmv. Mentiin kassajonoon, jossa ajoi tätini jalkoihin...
      Että ne lapset pahimpia hmmph :P

    • droidilus

      Mun lapsista kukaan ei ole ikinä huutanut/kiukutellut/käyttäytynyt huonosti kaupassa ja ihan pääkaupunkiseudulla asutaan. Mäkin ajattelee´n et nyt suu poikki muitten kiljuvat kakaralaumat, ärsyttävää varsinkin jos on vauva mukana joaka nukkuu ja sit jonkun muun räkänokka kiljuu ku ei saa karkkia. Ihan älytöntä!

    • adsfew

      Sitten kun omat lapseni menevät hoitoon, niin en taatusti vie lapsia väsyneinä, nälkäisinä hoitopäivän jälkeen kauppaan, vaan kaupassa käymme vloppuna ja minun vapaapäivänä (teen vaan 4 päivästä työviikkoa). Jos pitää muulloinkin käydä kaupassa, niin sitten toinen menee ja toinen on lasten kanssa kotona. En tiedä johtuuko siitä, että 2,5-vuotias lapseni on vielä kotihoidossa, mutta aina on käyttäytynyt hyvin kaupassa, tykkää auttaa ostosten kanssa tiskissä laittamalla itse ostokset hihnalle. Mielestäni väsyneitä, kiukkuisia ja nälkäisiä lapsia ei tulisi viedä kauppaan. Eikä mun mielestä myöskään antaa olla päiväkodissa kun itse kaupassa.

    • suursukeltaja

      Oletko mahdollisesti niiden häirikkövauvojen isä?

    • hupu 25

      Ootteko miettiny sitä te muksuista valittajat, että lapsella voi olla vaikka ADHD. Itselläni on tällainen lapsi ja kaupassa on käytävä lapsen kanssa, yksinhuoltaja kun olen. Ei kaikki ole vain väsyneitä tai huonosti kasvatettuja.

    • vihermummu

      Äidit haluavat huomiota ja sen saa lapsensa kautta helposti ja vääjäämättä.

      Moni omalla käytöksellään ja ilmeillään innostaa lasta tähän huomion hakuiseen käytökseen.

      Eikös silloin ole syy aikaisemmassa sukupolvessa, eivät ole kasvattaneet lastaan antaen sitä huomiota.
      " Mitä ei hyvällä saa sen ottaa pahalla."

    • mojojoj

      Kun muistatte vaan että kaikki ootte ollu lapsia joskus :) Ja kaikilla on yhtä suuri oikeus käydä kaupassa, eli jos et kestä pikkulapsia, ehkä sinun kannattaisi vaihtaa kauppaa, käydä siellä muuhun aikaan, tai vaan elää sen tosiasian kanssa että maailmassa on riehuvia lapsia.

    • 3+3

      Entä jos te ihmiset, joilla on noita ongelmia, asioisitte tästä eteenpäin esim. siwassa, sinne kun ei ison perheen vanhemmat lapsineen tule, en minä ainakaan. Kun ei vaunujen kanssa mahdu, eikä ole tarpeeksi valikoimaan. Mukavia ostosreissuja!

    • Te jotka valitatte huutavista lapsista muistakaa: samanlaisia rääkyviä rakänokkia olitte itse sillon 1-3 vuotiaana

    • besssikkä

      Meillä käydään kaupassa kun huvittaa, lapset on mukana jos halutaan ottaa. Joskus ne jopa siellä vähän kiukuttelee, joskus ei! So fucking what! Lapset on ihania ja hauska kommentti työkaverin mieheltä kiukuttelevalle lapselle kaupassa "huuda vähän kovempaa, vielä vähän, kukaan ei kuule" ja hymyssä suin tietenkin tämä tapahtui. Älkää Suomalaiset olko niin jäykkänähkaisia taas tässäkin asiassa.

    • Ärsyttävää

      Itse käyn juuri 1 v täyttäneet poikani kanssa kaupassa iltapäivällä. Aamulla klo 8 annan aamupuuron, sen jälkeen tulee kakka joten vaihdan kakkavaipan. Saatan sen jälkeen syödä siinä itse, pukea päälle jne.. Poikani menee päikkäreille jo 10-11 aikoihin. Olen joskus käynyt kyllä kaupassa aamuisin, mutta olen todennut, iltapäivä on parempi siihen. Ei tarvitse niin kiirellä tehdä ostoksia. Ja lisäksi aamulla/aamupäivällä poikani on väsyneempi ja kiukkuisempi. Tosin hyvin harvoin itkee kaupassa, yleensä nauraa ja kiljahtelee (joka sekin tietysti voi jotain häiritä). Pienempänä itki joskus, kun oli masuvaivoja (alkuun ilmaa vatsassa ja myöhemmin oli vatsa kovalla). Silloin tein ostokset pikaisesti tai jätin ostokset tekemättä. Tietysti joskus vaan on ostoklset pakko tehdä.

      Poikani ei osaa vielä kävellä, joten ei kyllä ainakaan vielä heittele ruokatavaroita, kun ei pääse niihin käsiksi. Enkä kyllä antaisi sellaista tehdä koskaan.

      Itse en ole koskaan nähnyt lasten heittelevän ruokatarvikkeita kaupassa. Pitkin käytäviä juoksentelevia kyllä. Ja itketään ja huudetaan, jos ei saada jotain lelua tms. (isommatkin vekarat) Itseäni ärsyttää, kun lapset ovat pakkauspöydän päällä ja jotkut vähän edessä kun pakkaan tavaroitani.
      Lisäksi he voivat pitää kenkiään siinä.

      Enemmän kyllä häiritsee aikuiset asiakkaat, jotka unohtaa punnita hedelmät tai lähtevät hakemaan jotain unohtunutta. Haaveilevat käytävillä, ovat edessä ja kulkevat miten sattuu. Törmäilee ostoskärryillään tai tuuppii niillä kassajonossa persuksiin. Lappaa hitaasti tavarat kassiinsa. Ärsyttää myös kaupan kovaääniset mainokset, jotka herättävät mahdollisesti nukahtaneen poikani.
      Ja n. 10-12 v pojat, jotka ajelee kaupan pyörätuoleilla, kiroilee, homottelee ja möykkää. Asiakkaat, jotka tupakoi kaupan ovella. Lapsettomat, jotka pysäköi lapsiperheille tarkoitettuihin parkkipaikoille. Ihmiset, jotka vie parkkiruudun nenäni edestä (vaikka olin ensiksi ja vilkkukin oli päällä), jättää autonsa miten sattuu ruutuun.

      Siinäpä niitä.

    • Töissä käyvä äiti

      Onko muka kaikki 1-3 v lapsien äidit kotona aamuisin? Jotkut käy töissä?

      Ehkäpä kauppaan pitäisi laittaa vuorot tiettyyn kategoriaan kuuluville asiakkaille? Ja jos ei aika käy niin voi voi...

    • hop vaan ylös ulos

      Ehtiihän ne pikkulasten äidit puistoon hiekkalaatikollekin ennen klo 8.00 miksei sittenkauppaan. Jotkut on jo 7.00 tekemässä hiekkakakkuja.

    • näah

      hitsi, oot saanu paljo negatiivista palautetta ainaki tuosta miinusmäärästä päätellen mutta _SAMAA MIELTÄ_ :))

    • Kasvatus ho-hoi?!

      Se on kuule tätä nykymaailman menoa: miten voit olettaa, että lapsilla olisi käytöstavat kun niiden vanhemmilla ei tunnu olevan edes alkeellisimpiakaan käytöstapoja?!

      Arvaahan, miksi suosin sellaisia ravintoloita, joissa ei ole lasten leikkipaikkoja? No, koska nämä maailman napoina itseään pitävät eivät sinne mitä todennäköisimmin edes tule kersojensa kanssa mekastamaan.

      On minullakin lapsi ja käymme kaupassa ja ulkona syömässä jne. mutta sillä erolla, että lapsi on opetettu käyttäytymään ja ottamaan muut huomioon. Enkä todellakaan lähde väkipakolla raahaamaan väsynyttä lasta kauppaan. ja itselläni on puoliso, joka voi käydä kaupassa - tai hoitaa lastamme, jos käyn yksin kaupassa. Ei se sen vaikeampaa ole.

      ISO peukun nosto Sinulle ;-D

    • hoohoohoo

      Sanosinko että hohhoi. Et tuu ikinä saamaan kauppaan rajotuksia lapsiperheille :D käy kaupassa illalla? Monet kaupat on auki kymmeneen asti ja harvemmin niitä lapsiperheitä illalla enää näkyyy kaupassa.

    • Kamoon

      Taidat nyt vähän provosoida porukkaa.?
      Ihan vaan tiedoksi, että kaikilla ihmisillä on oikeus elää omaa elämäänsä niiden aikojen puitteissa mitä elämää he elävät.
      Tällä maapallolla vaan sattuu olemaan ihmisiä, joilla on pieniä lapsia ja heidänkin on mentävä kauppaan ostamaan erilaisia tavaroita...

      Kaupat on tarkoitettu koko päivän kaikenlaisille ihmisille...Onneks eivät vielä ole lokeroineet aikoja mainitsemillesi ajoille...

      Pyytäisin sinulta hieman suvaitsevaisuutta ja empaattisuutta, maailma ei voi pyöriä yhden ihmisen halujen perusteella...

    • ts

      Kyllä on pienet ongelmat sullakin... et sä sielä kaupassa asu kuitenkaan, Joten mitä väliä sillä sitten on jos hiukan melua kuuluu . Jessus..

    • nyssykkä

      Jos olisin puptupuna ja hermot olisivat jo noin menneet, niin ei muuta kuin ABC-liikennemyymälään ostoksille yöllä. Eiköhän silloin ole tarpeeksi hiljaista. Ja jos sekään ei riitä, niin bongaa jostain syrjäkylältä kauppa-auto. Niitäkin vielä liikkuu.
      Ja aina voi laittaa tulpat korviin.

      Elämässä on kyllä isompiakin asioita, useimmillla ainakin.

    • lapseton, myönnetään

      Tulee mieleen montakin tapausta aiheesta... Eräällä kauppareissulla muistan, miten minua ärsytti eräs äti enemmän kuin tämän kiljuva lapsi. Äiti motkotti noin kolmmivuotiaalle lapselleen lakkaamatta, hyvä jos ehti hengittääkään koko kaupassaoloaikanaan.
      "Olisit nyt edes sekunnin hiljaa, voi älä nyt jaksa huutaa, kaikki katsoo, et sinä saa sitä ja tätä, älä nyt koko ajan..." Kauheaa nalkutusta!

      Kerran taas olin kassajonossa, ja viereisellä kassalla oli portti kiinni. Siinä roikkui kaksi lasta vinguttamassa, kun portista lähti ihana, kiljuva ääni kun sitä heilutteli. Äiti ei vähääkään välittänyt, vaikka minun mielestäni lapsille pitäisi opettaa että toisten omaisuuteen, edes kaupan, ei saa koskea.

      Sitten vähän aiheen viereltä...
      Kerran taas olin ravintolassa, istuin lähellä noutopöytää. Juuri sujuvasti kävelemään oppinut mukula juoksenteli noutopöydän ympäri, kurkotteli ruuille, hyvä ettei sukellellut ruoan joukossa... äiti välillä vilkaisi että hengissä näkyy olevan ja jatkoi juttelemistaan kaverinsa kanssa. Siinä vaiheessa teki mieli napata muksua kädestä kiinni ja taluttaa takaisin äidilleen.
      Kakara meinasi melkein minunkin lautaselleni tulla, mutta ilmeisesti tunnisti kasvonilmeitä jo sen verran että ymmärsi pysyä etäällä.

      Kyllä joillakin ihmisillä on oikeasti sen verran ärsyttäviä mukuloita, ettei sellaista jaksaisi kuunnella. Kiljuvat, vinkuvat muksut saisi kyllä pienellä tapakasvatuksella jonkinlaiseen kuriin.

      Tuttavan lapset eivät ainakaan ole koskaan vinkuneet kaupassa. Saattavat kyllä karkki- tai leluhyllyllä ottaa jotakin käteensä asti ja kysyä rauhallisella, asiallisella äänellä että "äiti, saanks mä tämän?" Johon äiti toteaa, että nyt tällä kertaa et saa. Jos inttäminen (ei kovaäänistä mouruntaa vaan matalaäänistä anelemista) meinaa alkaa, äidin jämäkkä katse vaientaa muksun. Selkeä ja päättäväinen "Ei nyt" toimii kyllä, kun ei anna periksi sitä ensimmäistäkään kertaa.

    • 1928374655

      just joo

    • aoihfäwn

      Kyllä minuakin ärsyttää kaupassa kiljujat, oli ne lapsia tai aikuisia.
      Mutta ymmärrän kyllä, että ei sitä lasta noin vain dumpata kaupan eteiseen
      odottamaan, ettei joku kukkahattutäti/setä vaan masennu loppupäiväksi siitä,
      että on joutunut 5 min kauppareissullaan kuuntelemaan lapsen itkua.
      Elä ja anna muiden elää.

      • herätys kello soimaa

        Lapset voi jättää päiväkotiin kauppa ajaksi. Tai viedä kotiin jos toinen vanhempi on jo kotona. Kauppaan vois mennä heti lauantai aamusta kello 8.00 ja sivaan pääsee jo 7.00!

        Ei mitään selityksiä sille, ettei pääse.

        /.00 kun siva aukee niin sinne vaan maitoa hakee on taatusti tuoretta.

        Monet ihmiset nukkuu pitkään joten lasten aamut ovat aina aikaset, siitä vaan suoraan kauppaan.


    • on se vaikeeta

      Voi jestas,kuka vie lapsensa päiväkotiin siks aikaa että pääsee käymää kaupassa? :D Jos niin häiritsee lapsiperheet ni menkää ite iltamyöhällä kauppaan sillo 21-22 maissa tai kuunnelkaa vaikka musiikkia kuulokkeista oikeen kovalla ni ette kuule mitää :D
      Voi huhhhuh sentään.. On se näköjää joillaki vaikeeta..
      Tiiä millasia ite ootte pienenä ollu, oisko ollu kiva jos teidätki ois jätetty päiväkotiin tai jolleki muulle siks aikaa että vanhemmat pääsee kauppaan ja te joudutte vaa kotona olemaa?

    • Guasaaa

      HUH HUH! Luin kuin luinkin koko ketjun ja voi vain sanoa että melko hurjaa juttua. Mietin vain mihin tää jutun alottaja katos. Joko koko juttu oli provo tai sit meni pupu pöksyyn kun ei vastaa.

      Itselläni 7 kuukauden ikäinen lapsi joka ei tosin puhua vielä osaa mutta juttelee muuten sit senkin edestä. Lapsista lähtee ääntä, se on sen merkki että lapsi on terve ja joskus ne kiukutteleekin. Ei sille mitään mahda.

      Sairaita kyllä olivat joidenkin kommentit tosiaan. Vertailua eläimiin ynnä muuta. Mutta niistä huomaakin vain että kyseisillä ihmisillä ei ole omia lapsia koskaan ollutkaan tai että vikaa täytyy olla päässä ja pahasti. Mutta joo. Itse ainakin menen kauppaan silloin kun tarve ja kotia en lastani jätä yksin. Enkä pihalle, koska lapseni ei ole mikään koira.

    • 32

      Äkkiä vaan lisää muitakin lapsettomia palveluita hotellien lisäksi: kauppoja, kirjastoja, kahviloita, ravintoloita! Itepähän te vanhemmat asiaa siihen suuntaan ajatte. Turha tulla sen jälkeen vain aikuisille tarkoitettujen palveluiden ovelle kitisemään, kuinka teillä muka on lastenvaunuinenne oikeus kaikkeen. Vastuu ja oikeus kun kulkee käsikädessä, ette te voi vain toista niistä ottaa, saati vaatia. Jos ette kerran osaa lastanne kasvattaa, keinot kyllä keksitään millä nämä häiritsijät voidaan eliminoida.

      • Yrittäjä

        Voisit kysyä yrittäjiltä heidän mielipidettään. Miten mahtaisi kahden liikkeen keskinäinen kilpailu sujua, jos toisessa olisi lapsikielto ovella, toisessa ei.
        Jakautuisiko asiakaskunta? Ja miten?

        Ota selvää, ja kerro tulos.


    • Kääkät korpeen

      Lasten kuuluu olla tavallisessa arjessa vanhempiensa mukana.
      Te ihmiset, jotka ette sitä hyväksy, menkää muualle.

      Nuoret perheet tarvitsevat käydä kaupassa kuuten muutkin ihmiset, heillä ei ole paikkaa minne lapsensa siksi aikaa laittaisivat, joten lapset kulkevat mukana ja lapsille e on yhtä elämän oppimista, joskus saattavat väsyä jo pitkän hoitopäivän jälkeen ja itkeskelevät ja hälisevät, mutta se kuulu lasten elämään osana kasvamista.

      Te kääkät, jotka ette kestä tätä ihan normaalia asiaa ja nauti lasten läheisyydestä, menkää niin kauas korpeen, että teitä ei tarvitse kenenkään nähdä.

      Itselläni lapset jo omissa perheissään, jos saan menen mielelläni lastenlasteni kanssa kauppamatkoille. Jokainen hetki heidän kanssan on minulle kunniasia.
      En hermostu huudoista, tietenkin yritän rauhoitella ja saada selville, mikä pientä harmittaa.
      Niin omien kuin lastenlastenkin kanssa oleminen on meille molemmille, niin miehelle kuin minulle hyvin mieluista, meidän rakkautemme heitä kohtaan on sallivaa ja pyyteetöntä. Rajat toki asetamme ja yritämme näin opetella tapoja käyttäytyä. Mitenkä lapset pystyy mitään oppimaan jos eivät saa olla misään mukana.

    • PaviaaniPerhe

      Ensi kerralla kun minä menen kauppaan;
      Pakkaan mukaan mummon rollaattorinsa kanssa, kaikki lapset ja annanpa heille vielä mukaan kova ääniset lelut, jos eivät itse jaksa huutaa.
      Menen siihen kauppaan jossa eniten ihmisiä siis ruuhka-aikana.
      Päästän mummon yksikseen seikkailemaan käytäville, lapsille lupaan juosta niin kauan, että tulee uni ja muistutan että pitää huutaa että äiti kuulee lasten voivan hyvin=D
      Itse sitten otan suurimmat kärryt jotka löydän ja niilläkin ajan käytävän laidasta laitaan ja kajauta välillä
      LAPSET!!! MISSÄ OLETTE JUOSKAA ÄIDIN LUO!
      MUMMO OLETKO JO LÖYTÄNYT MITÄÄN!

      Kun näin yksinäisiä naisia, kyselen missä heidän lapsensa ovat ja jos sanovat, että lapsia ei ole eikä tulen, kajautan sen olevan "silkkaa pihtaamista ja typeryyttä! Etkös sinäkin olis jo tarpeeksi juhlinut otat vakituisen miehen ja alat tekemään velvollisuutesi yhdyskunnalle! Ainakin 3 lasta pitää tehdä, mitään opiskeluja miehet ne töissä käy sinulla on synnyttäjän lantio! "

      Sitten voisin pysäytellä outoja ihmisiä ja kertoa kuinka Pentti pissasi ekaa kertaa pottaan.

      Lapset saavat leikkiä leluhyllyjen luona ja mummo kipittää ympäriinsä..

      Kassalle mennessäni haen mummon mukaan, mummo maksaa omat ostoksensa 10centin kolikoilla jotka olen hänelle sitä varten kerännyt.
      Itse maksan kaikenmaailman plussaetubonusmenetelmillä joissa myös menee aikaa, vaihtelen tuotteita vielä kassalla "en mä otakkaan tota hae keijo se toinen"..
      Kyselen tuotteist kassalta ja luen tuoteselosteita.
      Poistuessamme kassalta, kävelemme sekavana sakkina ympäri kaupan eteistä. Ulkona reuhkaan kaupan oven vieressä tupakoivien olevan sairaita ihmisiä, jotka tahtovat tappaa minun lapseni tupakoinnillaan. peruutan auton kaupan oven eteen niin että pakokaasu on jokaisen naamalla...

      Minun kauppareissuni on tällainen ja näin käyttäydyn kaikkialla muuallakin sillä minullakin ja lapsillani ja mummollani on oikeus olla täällä ja elää täällä.

      • Äiti ja 3 lasta

        Onnea valitsemallesi tielle.


      • Kiitos

        päivän naurusta, tällaista lisää =D


      • Säälin...

        Varmaan jonkinnäköinen lääkitys voisi olla paikallaan...


    • K.Karvonen.

      Olen usein ihmetellyt mikä nykyvanhempia vaivaa, kun puhutaan pienten lasten kasvatuksesta. Viimeksi eilen olin ruokakaupassa tekemässä ostoksia ja samaan kauppaan sattui paikalle äiti kahden pienen lapsen kanssa. Lapset huusivat niin kovaa kuin ääntä lapsesta lähtee ja toinen kieriskeli pitkin kaupan lattiota. Mitä teki lasten äiti? Komensi vaatimattomalla äänensävyllä ”ei saa huutaa kaupassa” ja käveli kärryjensä kanssa eteenpäin. Aina välillä hän pysähtyi ja kutsui maassa kieriskelevää Valtteria seuraamaan perässä. Valtteri jatkoi huutamistaan, tuli pari metriä eteenpäin ja karjui niin että kauppa raikui.

      Miksei äiti tai vanhemmat ylipäänsä jaksa kasvattaa lapsiaan? Tuohon tilanteeseen pitäisi puuttua ihan erilaisella otteella. Lapselle pitää opettaa, että karjuminen ei kuulu kauppaan eikä julkisille paikoille. Lapsi pitää saada rauhoittumaan siinä tilanteessa tai vaihtoehtoisesti kantaa vaikka ulos kaupasta rauhoittumaan hetkeksi.

      Miksi muut henkilöt kaupassa joutuvat kärsimään tällaisesta äidin välinpitämättömyydestä?

      Melkein jo arvaan, että vastauksena tulee ”sinulla ei ole lapsia, joten et voi ymmärtää asiasta mitään”. Toisaalta äidin välinpitämättömyyttä kasvattamiseen aletaan perustella sillä, että äiti on työpäivän jälkeen niin väsynyt ja poikki, ettei kertakaikkiaan jaksa puuttua tilanteeseen.

      Onko äidin väsynyt mielentila hyväksyttävä peruste käytökselle? Minun mielestäni se ei ole sitä missään nimessä. Samalla logiikalla voisin kakattaa koirani keskelle katua ja sanoa, etten millään jaksanut mennä pidemmälle, koska olen niin väsynyt töistä. Tai tuolla logiikalla voisin itse asiassa mennä kännissä kusemaan minne sattuu ja perustella käytöstäni sillä, että satun olemaan nyt humalassa, joten en jaksa mennä kotiin asti.

      Näihin esimerkkeihin kaikki varmasti vastaisivat, ettei käytökseni olisi perusteltavissa sillä millä mielentilalla tai väsymysasteella satun olemaan. Miksi sitten vanhemman viitsimättömyys tai jaksamattomuus kasvattamiseen on mukamas hyväksyttyä ja siitä joutuvat ulkopuoliset ihmiset kärsimään? Mielestäni tämä kuvastaa myös isommassa mittakaavassa isien ja äitien ajatusmaailmaa, jossa monet asiat voi perustella hyväksytyiksi siksi että on lapsia.

      • Lapset eivät juoni:)

        En tiedä mistä kuvailemasi äidin käytös johtui. Ite oon kaikkien muksujen kohdalla tehnyt niin, että mikäli käytös ei ole sievästi pyytämällä kummentunut olen kantanut lapsen ulos kaupasta ja jättänyt ostokset tekemättä. On muuten todella hyvä konsti, suosittelen.


      • Lapset eivät juoni;)
        Lapset eivät juoni:) kirjoitti:

        En tiedä mistä kuvailemasi äidin käytös johtui. Ite oon kaikkien muksujen kohdalla tehnyt niin, että mikäli käytös ei ole sievästi pyytämällä kummentunut olen kantanut lapsen ulos kaupasta ja jättänyt ostokset tekemättä. On muuten todella hyvä konsti, suosittelen.

        Lisäisin vielä, että töitähän se on teettänyt. Vaan ei passaa valittaa, oma valinta on lasten teko ollut.


      • -------

        Tuo äitihän juuri nimenomaan kasvatti lastaan. Opetti hänelle, ettei huutamisella saa kaupassa tahtoaan läpi, joten sitä ei kannata harrastaa. En tiedä, mikä lapsen huutamisen syynä oli, mutta ehkä se oli esimerkiksi se, ettei lapsi halunnut olla kaupassa. Silloinhan se olisi tuollaisen käytöksen palkitsemista, että lapsi vietäisiin kaupasta pois heti kun aloittaa huutamisen. Koiraihmisenä varmasti tajuat, että jos koira saa herkun heti kun haukkuu, että on sen herkun syömisen ajan hiljaa, niin lopputuloksena on koko ajan haukkuva tai herkkuja syövä koira. Sama juttu lastenkin kanssa.

        Tuo toinen äiti kertoo vievänsä lapsen ulos kaupasta, jos tämä huutaa. Ilmeisesti hänen lapsensa sitten nauttii kaupassa olosta niin paljon, että tekee mitä tahansa, ettei joudu sieltä ulos. Tämä ei suinkaan ole tilanne läheskään kaikkien lasten kohdalla. Jos kaupassa ei voi koskaan käydä, niin kohta vie lastensuojelu ne lapset, kun eivät saa ruokaa ja sitten ulkopuoliset opettavat heidät käyttäytymään julkisilla paikoilla, kun vanhemmat eivät opeta, vaan vievät heidän pois sieltä. Ja ehkä on ihan kohtuullinen vaiva mennä kauppaan uudestaan, jos kauppa on 100 metrin päässä, mutta jos se on vaikka 20 km, kuten meillä, niin en todellakaan anna lapsen päättää, kuinka monta kertaa päivässä siellä käydään lappaamassa ostokset kärryyn ja jätetään kärry sinne ja ostokset tekemättä.

        Jos minä palkitsisin lapseni huudon lähtemällä kaupasta pois, niin olisi ihan varmaa, että se huuto alkaisi jo heti kun hän tajuaisi, että kauppaan ollaan menossa. Mutta kun en palkitse, niin hän on kiltisti ja hiljaa kaupassa ja yrittää jopa auttaa ostosten tekemisessä, että pääsemme sieltä nopeammin pois. Jos siis alkaisi huutaa, niin oikein ratkaisu olisi istua siihen ja ilmoittaa, että emme etene tästä ennen kuin huuto loppuu. Aikamme istuttuamme lapsi kyllästyisi huutamaan, kun tajuaisi, että siitä on vain enemmän vaivaa itselleen. Ja ei, näin minun ei ole koskaan tarvinnut tehdä.


      • Minä kasvattajana
        ------- kirjoitti:

        Tuo äitihän juuri nimenomaan kasvatti lastaan. Opetti hänelle, ettei huutamisella saa kaupassa tahtoaan läpi, joten sitä ei kannata harrastaa. En tiedä, mikä lapsen huutamisen syynä oli, mutta ehkä se oli esimerkiksi se, ettei lapsi halunnut olla kaupassa. Silloinhan se olisi tuollaisen käytöksen palkitsemista, että lapsi vietäisiin kaupasta pois heti kun aloittaa huutamisen. Koiraihmisenä varmasti tajuat, että jos koira saa herkun heti kun haukkuu, että on sen herkun syömisen ajan hiljaa, niin lopputuloksena on koko ajan haukkuva tai herkkuja syövä koira. Sama juttu lastenkin kanssa.

        Tuo toinen äiti kertoo vievänsä lapsen ulos kaupasta, jos tämä huutaa. Ilmeisesti hänen lapsensa sitten nauttii kaupassa olosta niin paljon, että tekee mitä tahansa, ettei joudu sieltä ulos. Tämä ei suinkaan ole tilanne läheskään kaikkien lasten kohdalla. Jos kaupassa ei voi koskaan käydä, niin kohta vie lastensuojelu ne lapset, kun eivät saa ruokaa ja sitten ulkopuoliset opettavat heidät käyttäytymään julkisilla paikoilla, kun vanhemmat eivät opeta, vaan vievät heidän pois sieltä. Ja ehkä on ihan kohtuullinen vaiva mennä kauppaan uudestaan, jos kauppa on 100 metrin päässä, mutta jos se on vaikka 20 km, kuten meillä, niin en todellakaan anna lapsen päättää, kuinka monta kertaa päivässä siellä käydään lappaamassa ostokset kärryyn ja jätetään kärry sinne ja ostokset tekemättä.

        Jos minä palkitsisin lapseni huudon lähtemällä kaupasta pois, niin olisi ihan varmaa, että se huuto alkaisi jo heti kun hän tajuaisi, että kauppaan ollaan menossa. Mutta kun en palkitse, niin hän on kiltisti ja hiljaa kaupassa ja yrittää jopa auttaa ostosten tekemisessä, että pääsemme sieltä nopeammin pois. Jos siis alkaisi huutaa, niin oikein ratkaisu olisi istua siihen ja ilmoittaa, että emme etene tästä ennen kuin huuto loppuu. Aikamme istuttuamme lapsi kyllästyisi huutamaan, kun tajuaisi, että siitä on vain enemmän vaivaa itselleen. Ja ei, näin minun ei ole koskaan tarvinnut tehdä.

        Kyllä nyt tahallaan yrität hakea muka kasvatuksellista näkökulmaa siihen, että annat lapsen huutaa kaupassa. Meillä homma toimii niin, että jos huuto ei kaupassa lopu mennään pihalle rauhoittumaan. Itse olen tottakai siinä lapsen kanssa läsnä, mutten enää tietyn rajan jälkeen halaile. Sanon vain että odotetaan että huuto loppuu, niin pääsemme käymään kaupassa. Niin kauan odotetaan että se huuto loppuu ja ennen kaupassakäyntiä ei mennä kotiin.

        Tottakai tämä vaatii viitsimistä ja kärsivällisyyttä. Mutta kasvattamisessa pätee yksi kultainen sääntö, eli kun asian on kerran saanut opetettua - se helpottaa tulevaa. Kun pari kertaa ollaan menty pihalle rauhoittumaan ja pikkukakkosesta on sen takia myöhästytty, niin jos nyt huuto meinaisikin alkaa, ei tarvitse kuin vähän vihjata pihalle menosta. Lapsi kun myös tietää että minä en sano sitä vain uhkallakseni, vaan me todellakin menemme sitten sinne pihalle.

        Tätä kasvatusmallia kun jaksaa noudattaa ja nähdä alkuvaiheessa asioiden suhteen enemmän vaivaa, niin se kyllä palkitsee.


    • Tiedänmikälapsion!
    • VittuMitäSakkia

      Jos täällä joku on itsekäs niin nämä hömöt jotka kuvittelevat ettei lapsia kannata tuoda kauppaan kiljumaan ja kiukuttelemaan jotta näiden itsekeskeisten idioottien ei tarvitsisi lapsia kuunnella kaupassa. Vaihtakaa kauppaa jos ei miellytä. Itselläni lapset jo vanhempi eivätkä kiukkua kaupassa, eikä itseäni todellakaan häiritse kenenkään kiljuvat lapset.
      Elämyksiä kuitenkin lapsille ovat myös kauppareissut, erilaisten ihmisten näkeminen. Siellä myös opitaan ei-sanasta kuten muuallakin.
      Uskomatonta miten lasten äitejä viitsitään edes väittää itsekeskeisiksi. Joka päivä ei kukaan lasten kanssa kaupassa käy, ja voiiiii iiiiitku jos joku lapsi pillittää juuri silloin kun tämä uskomattoman täydellinen AP osuu paikalle! :D Naurettava aloitus koko ketjulla. Taidankin hakea veljen lapsia ihan tahallani kaupoille mahdollisimman usein jotta nämä itserakkaat ääliöt saavat nauttia lasten huudoista. Menkää itseenne ja kasvakaa aikuisiksi. Lapsiperheen arkeen kuuluu myös lasten kanssa kaupoilla käynti, kaikilla kun ei lapset ole hoidossa eikä heille hoitajia.
      Miten ihmeessä jotkut voivat olla niin lapsia vastaan? Pysykää neljän seinän sisällä tai käykää lobotomias!!!

      • sä oot vitun pelle

        Vaihtakaa kauppaa jos ei miellytä? Eli mä voin kännipäissäni tulla paskantamaan sun oven eteen, kun "en nyt jaksanut mennä pidemmälle". Ja jos sua asia häiritsee, niin vaihda asuntoa jos ei miellytä.

        Se on asia just niinkuin nimim. K.Karvonen asian sanoi. Lapsia en syytä, vaan vituntyhmiä äitejä ja isiä... tai pikemminkin patalaiskoja. Jos ei jaksa kasvattaa, älä tee niitä lapsia. Ei se "väsymys" oikeuta jättämään kasvattamista sivuun.

        Mulla ei ole mitään lapsia vastaan, vaan laiskoja vanhempia. Taidankin tästä lähin kusta kännipäissäni kaikkien vittupäänaapureiden pihoille mahdollisimman usein, jotta nämä itserakkaat ääliöt saavat nauttia ureani hajusta. No toisaalta niin olen tehnyt tähänkin asti kaikkia kusipäämulkkuja kohtaan, joten jatkan samaa linjaa. "En mä vaan jaksa kato kännissä mennä pidemmälle, se kuuluu nuoren humalaisen arkeen".


      • ja jatkan vielä
        sä oot vitun pelle kirjoitti:

        Vaihtakaa kauppaa jos ei miellytä? Eli mä voin kännipäissäni tulla paskantamaan sun oven eteen, kun "en nyt jaksanut mennä pidemmälle". Ja jos sua asia häiritsee, niin vaihda asuntoa jos ei miellytä.

        Se on asia just niinkuin nimim. K.Karvonen asian sanoi. Lapsia en syytä, vaan vituntyhmiä äitejä ja isiä... tai pikemminkin patalaiskoja. Jos ei jaksa kasvattaa, älä tee niitä lapsia. Ei se "väsymys" oikeuta jättämään kasvattamista sivuun.

        Mulla ei ole mitään lapsia vastaan, vaan laiskoja vanhempia. Taidankin tästä lähin kusta kännipäissäni kaikkien vittupäänaapureiden pihoille mahdollisimman usein, jotta nämä itserakkaat ääliöt saavat nauttia ureani hajusta. No toisaalta niin olen tehnyt tähänkin asti kaikkia kusipäämulkkuja kohtaan, joten jatkan samaa linjaa. "En mä vaan jaksa kato kännissä mennä pidemmälle, se kuuluu nuoren humalaisen arkeen".

        Jos et jaksa mennä pidemmälle kännissä, niin onko pakko dokata? - No ei ole pakko ei.

        Mutta jos ei lapsia jaksa kasvattaa, niin onko pakko tehdä lapsia? - No ei ole pakko ei.


      • ÄtisOliKuSuaOotti!
        ja jatkan vielä kirjoitti:

        Jos et jaksa mennä pidemmälle kännissä, niin onko pakko dokata? - No ei ole pakko ei.

        Mutta jos ei lapsia jaksa kasvattaa, niin onko pakko tehdä lapsia? - No ei ole pakko ei.

        """"Oi tinua äitin pieni muttukka!

        Tui tui! Pieni kullan mussukka älä pissi naapulin pihalle!

        Olet lakat! Äiti pittää pahat lappet olemaan hiljaa!

        Oi mutta pissi vaan naapulin pihalle, älä itke, kyllä äiti ja iti hoitaa! """

        Sanos äitis..

        VAROITUS KAIKILLE VANHEMMILLE!!!

        MIKÄLI KANNATAT VAPAAKASVATUSTA JA ANNAT LAPSESI RIEHUA, ANNAT LAPSEN TEHDÄ JUURI NIIN KUIN LAPSI ITSE HALUAA, KASVATAT JUURI TUOLLAISIA IHMISIÄ, JOTKA NETISSÄ KIRJOITTELEVAT JA HAUKKUVAT TOISIA IHMISIÄ, EIVÄT SIEDÄ KAIKKIA IHMISIÄ LÄHELLÄÄN, ARVOSTELEVAT JA VALITTAVAT. EIVÄT YMMÄRRÄ MUITA, KOSKA OVAT ITSE AINA SAANEET KAIKEN PERIKSI. NÄMÄ OVAT NIITÄ KUULUISIA ÖYKKÄREITÄ, JOTKA JO PÄIVÄKODISSA KIUSASIVAT TÄTEJÄ JA MUITA LAPSIA!

        LAITATHAN LAPSELLESI AJOISSA RAJAT!

        "RAJAT ON RAKKAUTTA JA KÄYTÖSTAVAT RIKKAUTTA!"


    • kakarat kuriin

      Eikä kenelläkään ole miestä joka kävisi kaupassa? Vai onko tämä keskustelupalsta tarkoitettu vain yh-äideille? Olen samaa mieltä, että mikään ei ole raivostuttavampaa kun pitkän työpäivän jälkeen ajattelet käyväsi "pikaisesti" kaupassa ja siellä ovat vastassa kiljuvat ja käytäviä pitkin ryntäilevät kakarat, jotka vielä kaiken kukkuraksi tunkevat kassalla siihen levyn päälle, jossa sinun pitäisi pakata kauppakassit! Mikään näistä seikoista ei ole siis lasten vika vaan heidän vanhempiensa, mutta se mikä häiritsee ovat nämä lapset ja heidän käytöksensä. Eli vanhemmat, jotka ette ole osanneet kasvattaa lapsianne, älkää tuoko niitä kauppaan!! Tai laittakaa ne valjaisiin tai sinne kärryn alla olevaan autoon, jotta saatte pidettyä ne aisoissa! Eihän koiriakaan saa vapaana pitää kaupunkialueella ja niitä vielä saa jokseenkin kontrolloitua toisin kun näitä villinä viilettäviä kakaroita. Tämä siis vain niille, jotka ovat epäonnistuneet kasvatustehtävässään ja he varmasti myös tunnistavat itsensä ja vetävät herneen nenäänsä:)

    • Aina hiljaista

      Nythän ei enää tule Kauniita ja Rohkeita, joten voit käydä sinä aikana kaupoissa. Pikkulasten äidit ovat tuossa vaiheessa kotonaan tekemässä sapuskaa huutopusseilleen.
      Puolenpäivän jälkeen ei pikkulapset ole hereillä, heillä oli ainakin minun aikanani päiväunet parhaimmillaan, joten miksi sinä väität, että silloin on meteliä puodeissa?

      Asun kaupunginosassa, josta kaikki menevät muualle töihin. Eläkeäisenä käyn kaupoissa milloin mihinkin aikaan, ja olen pannut merkille, että meidän kaupoissamme ei ole koskaan lapsia. Lapsia ei ylipäätäänkään ole, ei edes koululaisia, vaikka alueella kyllä on kouluja. Missä lapset oikein ovat?

      Parikymmentä vuotta sitten alueellamme asui paljon maahanmuuttajia, nyt ei enää heitäkään. Heillä oli paljon lapsia, mutta nyt ovat muuttaneet muualle.
      Tuhansien perheiden asuinalueella on yhä enemmän ja enemmän eläkeläisiä ja palvelut vähenevät vuosi vuodelta. Vanhoille ei kannata pitää auki omia kauppoja, kampaamoita ja pankkeja, yksi riittää. Eivät he tarvitse kuin halpakauppoja, joista voivat ostaa kiinalaisia t-paitoja ja pesupulveria, postikin siirtyy keskustaan. Iltaisin kadun kumisevat tyhjyyttä.

      Meillä on täällä se ihannetilanne, ettei lapsia ole pakko katsella eikä kuunnella.
      Hurraa.

    • virkaäiti

      Onpas ongelmia kerrakseen. Meillä asia on hoidettu niin, että minä vien lapsen aamulla aikaisin hoitoon, isi hakee iltapäivällä pois. Minä menen kaupoille ilman kiljukaulaa, iskä antaa välipalaa kotona ja seurustelee väsyneen päiväkotilapsen kanssa. Tulen kotiin kaupasta ja valmistan ruuan, ei huutoa, ei itkua, ei pinnankiristelyjä. Välillä vaihdamme vuoroja. Olemme tietenkin onnekkaita siinä asiassa, että on liukuva työaika, päiväkodeilla on omat aukioloaikansa. Minulla on työssäni tietyt päivystysvuorot, jolloin menee pidempään illalla, mutta ollaan pystytty järjestelemään ilman stressiä ja itkua nämä asiat nyt viisi vuotta, kohtahan hän on koululainen.

      Älkää stressatko, vaan suunnitelkaa yhdessä, ainahan lapsella on kaksi vastuullista vanhempaa olivatpa samassa huushollissa tai ei, lapsi on molempien yhteinen asia.

      Enemmän kyllä ärsyttää, kun vanhat ihmiset, eläkeläiset, jumittavat kaupan käytävät rolliksillaan tai kärryillään ja haahuilevat siellä ihmettelemässä mitä ostaisi juuri silloin kun työssäkäyvä porukka on kaupassa. Miksi ihmeessä ne ihmiset ei mene kaupoille silloin kun on rauhallisempaa, ei kun sinne ruuhkaan hidastelemaan...huhhuh...

      • Mielipiteen esittäjä

        Heikko liikkuminen ja hitaus eivät kuitenkaan ole vanhuksien päätäntävallassa tai viitsimisessä olevia seikkoja. Äiti tai isä voi kasvattaa lapsensa käyttäytymään kaupassa, mutta se vanha mummo ei enää nopeammaksi ja notkeammaksi tule koskaan. Ja oman havaintoni mukaan todella suurin osa vanhuksista tekee ostoksensa keskellä päivää, eikä iltapäiväruuhkassa. Tuon voit huomata helposti, jos ikinä olet keskipäivällä kauppaan eksynyt. Samoin pankit ja postit on täynnä vanhuksia nimenomaan ruuhka-aikojen ulkopuolella.

        Olen myös sitä mieltä, että ei isien ja äitien pidä tarkoituksella aina välttää ostosten tekoa lapsien kanssa. Pitäähän sitä lapsienkin nähdä mistä ruoka hankintaan ja samalla oppia myös käyttäytymään ihmisten ilmoilla. Kasvattaminen käytöstavoissa ei ole läpihuutojuttu ja se todellakin vaatii paljon energiaa vanhemmilta. Se kuitenkin kannattaa pidemmän päälle, sillä kuten vanha kansa jo tiesi sanoa: "se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee".


      • Äänimaailma
        Mielipiteen esittäjä kirjoitti:

        Heikko liikkuminen ja hitaus eivät kuitenkaan ole vanhuksien päätäntävallassa tai viitsimisessä olevia seikkoja. Äiti tai isä voi kasvattaa lapsensa käyttäytymään kaupassa, mutta se vanha mummo ei enää nopeammaksi ja notkeammaksi tule koskaan. Ja oman havaintoni mukaan todella suurin osa vanhuksista tekee ostoksensa keskellä päivää, eikä iltapäiväruuhkassa. Tuon voit huomata helposti, jos ikinä olet keskipäivällä kauppaan eksynyt. Samoin pankit ja postit on täynnä vanhuksia nimenomaan ruuhka-aikojen ulkopuolella.

        Olen myös sitä mieltä, että ei isien ja äitien pidä tarkoituksella aina välttää ostosten tekoa lapsien kanssa. Pitäähän sitä lapsienkin nähdä mistä ruoka hankintaan ja samalla oppia myös käyttäytymään ihmisten ilmoilla. Kasvattaminen käytöstavoissa ei ole läpihuutojuttu ja se todellakin vaatii paljon energiaa vanhemmilta. Se kuitenkin kannattaa pidemmän päälle, sillä kuten vanha kansa jo tiesi sanoa: "se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee".

        Oliko kysymys vauvoista vai niistä "isommista lapsista"?
        Vauvoille on kasvatuohjeita turha antaa. He huutavat jos ovat huutaakseen.
        Muutenkin, lapsien kasvatus ja ohjaus tapahtuu muualla kuin kauppareissuilla.
        Jopa siinä aikaa kuluisi, jos äidit alkaisivat kasvattaa lapsiaan maitokaapin edessä ja kassajonossa. Ruuhkat senkuin lisääntyisivät.

        Kirjoittajilla on ilmeisesti se käsitys, että pikkulasten äidit vartavasten tähtäävät ruuhka-aikoihin kaiuppareissuillaan.Miksi? Sitä ei analysoida. Ja miksi eivät saisi tulla? Vapaa maahan tämä on?

        Mitä tulee vanhuksiin ja huonosti liikkuviin, niin kyllä kaupoissa liikutaan aika hitaasti ikäkaudesta riippumatta.
        Hyllyillä on tuhansia artikkeleita, joista ostokset itse poimitaan. Harva osaa juoksujalkaa poimia oikeat hankinnat koriinsa. Ruuhka-aikana juoksijat aiheuttaisivat entistä isomman kaaoksen.

        Kun katsotaan maailman katastrofialueita, sisällissotia, Kreikan velkasaneerauksia, työttömyyslukuja ja veronkorotuksia, niin aika pienet murheet tuntuvat olevan sitten päälimmäisinä näillä itseensä tytyyväisillä kirjoittajilla, kun jaksavat vainota vaunuikäisiä lapsia ja heidän äitejään.

        Ilman näitä jäisivät valittajienkin eläkkeet aikanaan maksamatta, sillä elämänmeno nyt vain vaatii sen, että lisää veronmaksajia syntyy ja kasvaa, pois siirtyvien tilalle.

        Emme elä muutenkaan äänetömässä maailmassa. Jopa kaupoissa soi taustamusiikki.


      • Hupsansaa
        Äänimaailma kirjoitti:

        Oliko kysymys vauvoista vai niistä "isommista lapsista"?
        Vauvoille on kasvatuohjeita turha antaa. He huutavat jos ovat huutaakseen.
        Muutenkin, lapsien kasvatus ja ohjaus tapahtuu muualla kuin kauppareissuilla.
        Jopa siinä aikaa kuluisi, jos äidit alkaisivat kasvattaa lapsiaan maitokaapin edessä ja kassajonossa. Ruuhkat senkuin lisääntyisivät.

        Kirjoittajilla on ilmeisesti se käsitys, että pikkulasten äidit vartavasten tähtäävät ruuhka-aikoihin kaiuppareissuillaan.Miksi? Sitä ei analysoida. Ja miksi eivät saisi tulla? Vapaa maahan tämä on?

        Mitä tulee vanhuksiin ja huonosti liikkuviin, niin kyllä kaupoissa liikutaan aika hitaasti ikäkaudesta riippumatta.
        Hyllyillä on tuhansia artikkeleita, joista ostokset itse poimitaan. Harva osaa juoksujalkaa poimia oikeat hankinnat koriinsa. Ruuhka-aikana juoksijat aiheuttaisivat entistä isomman kaaoksen.

        Kun katsotaan maailman katastrofialueita, sisällissotia, Kreikan velkasaneerauksia, työttömyyslukuja ja veronkorotuksia, niin aika pienet murheet tuntuvat olevan sitten päälimmäisinä näillä itseensä tytyyväisillä kirjoittajilla, kun jaksavat vainota vaunuikäisiä lapsia ja heidän äitejään.

        Ilman näitä jäisivät valittajienkin eläkkeet aikanaan maksamatta, sillä elämänmeno nyt vain vaatii sen, että lisää veronmaksajia syntyy ja kasvaa, pois siirtyvien tilalle.

        Emme elä muutenkaan äänetömässä maailmassa. Jopa kaupoissa soi taustamusiikki.

        "Muutenkin, lapsien kasvatus ja ohjaus tapahtuu muualla kuin kauppareissuilla."

        Lasten kasvatus tapahtuu 24/7. Se ei ole mikään päivätyö, jota tehdään tiettyyn kellonaikaan ja tietyssä paikassa. Juuri tämä on sitä nykyajan vanhemmuutta, kun tällaisia idioottimaisuuksia sanotaan edes ääneen.

        "Kun katsotaan maailman katastrofialueita, sisällissotia, Kreikan velkasaneerauksia, työttömyyslukuja ja veronkorotuksia..."

        Eli mistään ei saa olla erimieltä niin kauan, kunnes ison maailman murheet on voitettu vai? Täysin järjetöntä logiikkaa sinulla. Tuolla periaatteella voisit vaikka tappaa ihmisen ja sanoa, että "mitä nyt yhdestä ihmisestä, kun Kiinassa murhataan satoja tuhansia. Pienet on sulla murheet".

        "jaksavat vainota vaunuikäisiä lapsia ja heidän äitejään..."

        Kuka tässä vainoaa mekastavia lapsia? Koko ajan keskustelussa on puhuttu kasvatuksesta tai pikemminkin sen puutteesta. Ei lapsi itse itseään kasvata, se työ kuuluu vanhemmille. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, on vika isässä ja äidissä.

        "lisää veronmaksajia syntyy ja kasvaa, pois siirtyvien tilalle."

        Nimenomaan juuri näin! Ja minkälaisia veronmaksajia meidän isät ja äidit parhaillaan kasvattavat. Siitähän tässä on koko ajan kysymys.


    • isoäiti

      Heips!
      On toi kyllä aikamoista äitien ja muidenkin arkea. Me mietittiin yhdessä tyttäreni kanssa tätä kauppaongelmaa, kun hänen 3,5-vuotias alkoi kiukutella kaupan karkkihyllyn kohdalla. Raukkamaista kauppiailta, että ne karkit on just lapsen silmien tasolla. Äiti piti tiukan puhuttelun tytölle, että karkkipäivä on vain lauantai, eikä siitä neuvotella, ei edes kaupassa. Tytölle annettiin tehtäväksi ottaa lasten ostoskärryt ja kerätä siihen kurkut ja tomaatit, äiti tulee perässä ja kerää muut tarvikkeet. Tyttö on tohkeissaan, kun saa olla tärkeässä tehtävässä, karkkihyllyn kohdalla hän mainitsee, että ton otan sitten karkkipäivänä. Tämä toimii ainakin heillä, mutta kyllä se vaati kärsivällisen keskustelun, jotta lapsi sen myös ymmärsi.

    • Seppo 69v.

      Tuo oli trollausta n00b trololollololll hohohohoo

    • HuonoTapainen

      Jotkut äitityypit oikeen naaaattii sielun syvimmällä rintaäänellä, kun on lapsia, on tekosyy kaikkeen. Voi löntystää römppävaatteissa meikkaamattomana julkisilla paikoilla, ohittaa kauppajonossa ja ääntäkin voi rauhassa korottaa... kun on niitä lapsia kerran. Kovaan ääneen on kiva harmitella miksei kukaan auta bussiin nousemisessa tai miten työtätekevillä pitää muka koko ajan olla niin kiire.

      Ulkopuolisia asia ei varmasti haittaa, mutta aviomiestä pistää harmittamaan, kun vaimo vetää ruokaakin kaksin käsin nykyään. Ostelee itselleen herkkuja illaksi, kun lapset menevät nukkumaan. Pitäähän sitä ittensä palkita päivästä. Seksi loppuu kokonaan ja ei tuollaista naista kyllä enää haluaisikaan. Kasvaa siinä vaiheessa jo säärikarvat ja kaikki...

      Itse katselin tuota läskipersettä reilun vuoden ennen vaihtoa. Nyt on 7v nuorempi blondi audin etupenkillä ja kotona saa sitten neiti vuorostaa ajaa ;)

    • balleriiinaa

      Kyllä on sääli kun ihmiset ei osaa olla kärsivällisiä kun on sentään kyse pikkulapsista. Siis aina pitää valittaa tai katsoa huonosti lasta ja sen vanhempaa. Haloo ei äidilläkään ole aina helppoa hiljentää lastaan. Kai sellainen jolla ei ole lapsia voi ymmärtää tätä. Kärsivällisyys on hyve. Ja muuten ei tässä maailmassa kuulu asioiden menevän omien toiveitten mukaan. Kasvakaa .

    • Ydinperheessä

      Normaali ydinperhe toimii niin, että kun äiti menee kauppaan, isä vahtii lapsia. Ja päinvastoin. Kaikki muu on epänormaalia, eikä pienten lasten pitäisi joutua marketteihin imuroimaan influenssaa ja muita tauteja.

      • fgdfgdfg

        kaikilla äideillä ei ole mahdollista käydä yksin hoitamassa kauppa-asioita tai muita asioita


    • Huutopussi?

      Aika erikoinen kuvitelma, että äidit toisivat lapsensa kauppoihin nimenomaan huutamaan ja mellastamaan.

      Itse ainakin menen kauppaan ostoksille.
      Kysyjällä on ilmeisesti aika tavalla sekaisin elämän arvot.

    • seppo 69v.

      Isoäiti hei Älä sä mun kommentteihin valita senkin 78 vuotias huora. en jaksa tollasia suomi24 lässyttäjiä kun mä yritän täällä trollata rauhassa. Mä en voi sille mitään että mä tykkään ES:stä ja Dildoista, eikä se että sun panin sun äitiis. Ainii joo se oli salaisuus. no eipä ole enää. Sullakin on sellanen lerpattava pikku pippeli huooora. trololoollloloo hohohooo...

    • O______________o

      Missä se toinen vanhempi on? Vai ovatko kaikki yksinhuoltajia?

    • 2-vuotiaan äiti

      Minä en ole jaksanut kaupoissa ärsyyntyä oikein mistään. Ymmärrän, että se on avoin paikka kaikille, mihin aikaan vain, ja ettei sinne tarvitse jäädä asumaan vaan käyn vain tekemässä ruokaostokseni.
      Kyllä, lapset ovat usein äänekkäitä. Sille ei voi mitään. Harva lapsi on hiljaa koko ajan. Sitä en ymmärrä, etteivät vanhemmat kasvata lapsiaan ja opeta käytöstapoja. Kaupassa riehuvat/juoksevat/kiljuvat lapset eivät minua ärsytä, lähinnä tunnen sääliä ja harmia heidän puolestaan, koska vanhemmat tekevät heille karhunpalveluksen antamalla riehua miten tahtovat. Oma 2-vuotiaani on rauhallinen tapaus ja mukava kauppakaveri. Istuu kärryssä ja tutkii ympäristöään, kommentoi ja saattaa laulaakkin. Mutta niinhän 2-vuotiaat tekevät.
      Ja kyllä, vauvat varsinkin itkevät. Sille ei voi mitään. Pienellä vauvalla ei ole vielä oikein käsitystä ympäristöstään, kaikki perustuu aisteihin. Nälkä, väsymys tai märkä vaippa voivat saada vauvan itkemään, ja pienelle vauvalle nälkä voi iskeä kauppareissulla tai ihan missä vain, vaikka juuri ennen lähtöä olisi syötetty.
      Kyllä, vanhukset kulkevat hitaasti ja saattavat siksi joskus tukkia kapeampia käytäviä. Mutta ei se minua häiritse. Harvoin olen niin kiireessä, että pitäisi kirota mummot ja jyrätä päälle, saati sitten ottaa nokkiini ja ärsyyntyä Jos vanhukset kerääntyvät kärryineen juttelemaan ja ovat siksi tiellä, ei sekään minua ärsytä. Ymmärrän, että vanhukset voivat olla yksinäisiä ja nauttivat näistä juttutuokioista kaupungilla.
      Meitä on moneen junaan, ja lapset ovat arvaamattomia. En väheksy sinun (aloittajan) tuntemuksia, ja ymmärrän täysin, että kiljuvat ja riehuvat lapset sinua ottavat pannuun. Minua ottavat enemmän pannuun ne vanhemmat, jotka eivät tee asialle mitään. Joskus hyvätapaisetkin lapset saattavat saada kiukkukohatuksia, esim. väsyn tai nälän takia, ja siinä ei paljon muu auta kuin saattaa kauppareissu kunnialla päätökseen muiden katseista välittämättä. Usein annan myötätuntoisen katseen vanhemmalle, jonka taapero raivoaa lattialla ja äiti/isä yrittää kaikkensa posket punaisena hehkuen, häpeästä tai suuttumuksesta tai molemmista. Ihmisiä me kaikki vain ollaan, harva meistä on täydellinen.
      Jos lapsetonta ihmistä aivan suunnattomasti ärsyttää lapset kaupassa, ehdottaisin käymään kaupassa esim. tunti ennen sulkemisaikaa. Harvemmin vauvat ja taaperot enää kaupoissa pyörivät klo 19-20 jälkeen, ovat jo unten mailla.

    • kakskertaaäiti

      Hah! Tätä viestiketjua lukiessani en voinu kun nauraa! Lapsia on ja aina tulee olemaan niin kaupoissa, ravintoloissa, busseissa , ihan missä vaan. Koitapa siinä sitten vältellä huutavia penikoita!! Ja kyllä itelläkin on just sellanen huutava penikka ja toinen tulossa. Ja niin mielelläni kuin kävisinkin siellä kaupassa ihan rauhassa, ilman sitä mellastavaa kakaraa =O)). Mutta ainahan se ei onnistu. Vaikka kuinka täälä suomi24:ssa valitettas omaa ärtymystä niin ei ne vaan penikat ja parkuminen tästä maailmasta lopu. Suosittelen että yrittäisitte nyt vaan kestää, koska tämmöstä tämä vaan on. Tai voittehan te perustaa sellaisen kaupan johon on lapsilta pääsy kielletty ;)). Itseasiassahan ne ei olis ollenkaan huono vaihtoehto, koska sen kerran kun pääsisin itekin kauppaan ilman kersaa niin varmasti siellä on sitten jonkun toisen kersa huutamassa ja möykkäämässä. Tällöin voisin hyvinkin mennä siihen kauppaan, ravintolaan yms paikkoihin joissa on lapsilta pääsy kielletty!! =O))

      • Shoon just näi

        Näin se on, meitä on joka junaan. Jos asuu kaupungissa niin pitää vain ymmärtää toisten elämää, ei se valittamalla miksikään muutu. Lapset huutaa kaupoissa ja mummot hidastelee aina milloin missäkin. Naapurini paskattaa koiransa aina tien varteen, eikä se ole koskaan jätöksiä siivonnut. Ja plus sen koira kärsii jostain eroahdistuksesta, eli haukkuu ja ulvoo päivisin kun omistajat on töissä.

        No minä en taas ikinä jaksa osallistua esim. taloyhtiön talkoisiin. Teetätän yhteiset hommat näillä taloaktiiveilla ihmisillä. Sen lisäksi juopottelen julkisesti esim. kesäisin menemällä taloyhtiön tuohon nurmikolle kavereiden kanssa. Joskus ovat jopa poliisin soittaneet, kun on kuunneltu musiikkia, mutta tehdään sitä edelleenkin. Se taas on mun tapa elää.

        Sitten yksi taloyhtiön mummoista/mammoista aina ruokkii noita lintuja. Sitten ne paskantaaa autojen konepellit ja lasten leikkipaikat piloille ja siitä on laitettu lappua talon seinään yms. Silti joka kevät se tekee samat "jyvätemput" ja taas on kaikki linnun ulosteessa.

        Niin ja sitten on tietysti kevään/kesän päristelijät. Talossa asuu 3 mopopoikaa ja ne tulevat kavereidensa kanssa päristelemään tuohon talon edustalle. On kai siinä joskus tyttöjäkin. Aika kova pärinä lähtee kesäiltoina, mutta en minä jaksa valittaa. Pistän ikkunan kiinni ja tuulettimen viilentämään... eipä häiritse enää. Mutta kyllä siitäkin jotkut tässä talossa jaksaa mäkättää.

        Elämä on elämistä varten!! Kaupungissa PITÄÄ ymmärtää toisia ja toisten elämistä. Valittajat muuttakaa maalle ja tämä koskee kaikkia valittajia !!


    • Kerran viikossa

      Vähän aiheen vierestä mutta en käsitä miksi siellä ruokakaupassa on ravattava joka päivä tai ainakin joka toinen päivä? Jääkaapit, kylmäkaapit ja pakastimet on joka huushollissa, ja silti ostostottumukset on samat kuin joskun 50 luvulla kun kylmätavarat piti säilyttää kesäkuumalla kaivossa tai maakellarissa.

      Itse käyn kaupassa kerran viikossa listan kanssa ja haen yhdellä kertaa kaiken tarpeellisen. Lapset on sen aikaa kotona isän kanssa tai harrastuksissa koska inhoavat ruokakauppoja. Ihan höpön löpöä että täytyis tuoreiden kasvisten takia muka käydä joka päivä uudestaan - ei se kauppiaskaan joka päivä uusia tuoreita vastapoimittuja kasviksia tiskiin lyö vaan kylmävarastosta nekin tulee. Tuntuu että hmiset on kehittäneet ruokaostoksista itselleen ihan turhan stressin.

      • Kauppa kannattaa

        Stressiä todella kehittävät, kun hermostuvat muiden perheiden lapsista. Eihän heidän tarvitse rauhoitella kuin omansa.

        Kassajonossa menee ihan sama aika joka tapauksessa, on kaupassa lapsiperheitä tai ei.

        Lapsissa on nykypäivän aikuisten eläkkeiden maksajat, muistakaa se. Jos ei ole kylliksi jälkikasvua, ette ikäihmisinä käy kaupassa ollenkaan.


      • Asiakassuhde

        Nyt et ymmärrä pointtia.
        Sitä suuremmalla syyllä hermot menee, jos käyt kerran viikossa kaupassa, ja siellä on edelleenkin se sama huutaja kuin viime kerrallakin.
        Joutuu siis ihminen 4 kertaa kuussa kuuntelemaan jonkun lapsen rähjäämistä. Todella hurjaa!
        Tietenkään en suosittele, että vaihtaisit kauppaa, koska sinulla on tietysti oikeus mennä kärsimään juuri sinne, missä tiedät huutajien kulkevan.
        Suurin osa kaupoista ovat ihan hiljaisia ja rauhallisia paikkoja, kun nykyisin ei muzakkiakaan soiteta kaiken aikaa kovaäänisistä, kuten 80-luvulla tehtiin, niin että monet luopuivat kokonaan musiikin vapaaehtoisesta kuuntelusta.
        Monilla ihmisillä on niin vähän valittamisen aihetta, että syitä on etsittävä vaikka mistä. Lapsi on hyvä kohde, koska häntä voi kohdella kuinka tahansa, haukkua ja halveksia, koska lapset ovat anteeksiantavaisia ja unohtavat huonon kohtelun. Tai niin sitä luullaan!
        Omasta lapsuudestani muistan, että eräässä kaupassa minua kohdeltiin rumasti. Sanoin lähtiessäni, että tänne en enää ikinä tule. "Hyvä", sanoi kauppias.
        En todellakaan koskaan ole puodissa käynyt, vaikka asun lähellä edelleen ja ostoksenii ovat ihan toista luokkaa kuin silloin. Hänen ilkeytensä on maksanut hänelle aika paljon.
        Kauppiaalle jokainen asiakas on tärkeä.


    • ihme lapsivihaajia

      täytyy varmaan sit ehdottaa et kauppohin laitettais kaikille omat aukioloajat mummot ja papat klo 08.00-10.00 lapsiperheet 10.00.12.00 ja muut 12.00-21.00 huh huh!
      Millanen sinä itse oot lapsena ollu kaupassa? Järki käteen taas!

      • jhjhfbvsdfg

        enemmä mua häirittee ne mummot ja papat niillä rollaattoreilla siellä ku lapset...!!


    • pyhä yksinkertaisuus

      No voi v...ttu suljetaan papat ja mummot hoitolaitoksiin pois ihmisten (ihminen = 20-55 v töissäkäyvä bruttokansantuotteen kasvattaja, deekut ja työttömät ja sairaat ei kuulu tähän ryhmään) silmistä nälkiintymään ja kusemaan housuun. Mitä v---tua ne äidit ja lapsetkin kehtaa KAUPASSA käydä herranjestas sentään otetaan käyttöön lähi-idän malli että akat ja kakarat suljetaan koteihin niin ovat pois ihmisten (lue edellinen kuvaus ) silmistä. helvettiäkö ne äidit ja lapset terveyskeskuksissakaan tekevät, perkele kun ovat kadullakin vaan tiellä ei onnistu IHMISILTÄ (kts jälleen edell kuvaus) 10 km tasaisen ylinopeuden ajaminen punaisia päin kun saatana taas on joku pikku koululainen edessä hidastamassa. Kyllä on ne lapset, äidit ja vanhukset tyhmiä ja hyödyttömiä, suljetaan ne pois yhteiskunnasta ja jätetään yhteiskunta IHMISILLE.

      Huom, jos joltain jäi kirjoituksessa oleva ironia ja sarkasmi tajuamatta niin kyseisten snaojen merkityksen voi tarkistaa sanakirjasta.

    • tuutis

      Tai sitten sinä voit käydä kaupassa klo 19-> kun ne pienet kiljukaulat valmistautuvat nukkumaan. Ei kaiken tarvitse pyöriä sen sinun napasi ympäri.

      PS: Oma lapseni ei ole kiljukaula

    • Ärsyyntynyt valittaj

      jos ei kestä pienten lasten ääniä kaupoissa,niin sitten kannattaa miettiä,että jos vaikkapa tilais ruuat suoraan kotiin kannettuna. Alepasta saa kotiinkuljetuksella.
      Niin ja alepahan on auki kello 23.00 saakka. Silloin ei pikkulapsia juurikaan ole kaupoilla vaan he ovat kotonaan nukkumassa.

    • 16

      Täytyy kyllä todeta yhden 2,5vuotiaan äitinä etten tod. nauti kaupoissa käymisestä. Jos vastaava tuote on mahdollista tilata netistä suunnilleen samaan hintaan, esim. kirja, tai joku kodin tai lastentarvike niin kyllä ne yritän sieltä tilata. Pääosin mies hoitaa meillä töiden jälkeen ruokaostokset ja minä haen lapsen päiväkodista. Käyn kaupassa ja erityisesti uhmaikäläiseni kanssa vain ja ainoastaan olosuhteiden pakosta, todella harvoin. Ja niin kuin joku jo totesi, jos kaupassa ei osata olla niin silloin otetaan lapsi kainaloon ja mennään pois.

    • sanna111

      Yks puhuu yhtä ja toinen toista ja kukaan ei ymmärrä muuta kuin oman näkemyksensä.
      Me ihmiset ollaan kaikki erilaisia: nuoria, vanhoja ja siltä väliltä.
      Täällä mesoominen ei auta ketään.
      Jos koitettas vaan kunnioittaa toinen toistamme, vaikka ollaankin eri mieltä?:)

    • saunatonttu-sandra32

      Mikähän vika noissa mun lapsissa(nyt 12v, 11v ja 7v, neljäs tulossa) oikein mahtaa olla kun ovat kaupoissa, kahviloissa yms paikoissa saaneet kiitosta käytöksestään?? jo ihan pienestä pitäen ovat itse saaneet maksaa antamallani rahalla sen oman tikkarinsa ja pillimehunsa, olen katsonut sen olevan erinomainen keino opettaa että kaupasta ei poistuta maksamatta ostoksia. junassakin ovat matkustelleet ihan vauvasta lähtien ja vähän isompana se oli oikein elämys käydä äidin kanssa ravintolavaunusta hakemassa se pillimehu ja äidille kuppi kahvia ja konduktöörin tullessa lippua tarkastamaan itse ojentaa oma lippu leimattavaksi. minun lapseni muistavat käyttää sanoja kiitos, anteeksi ja ole hyvä.. ai olenko nelikymppinen?? en ole, olen kohta 33v ja sain ensimmäiseni juuri täytettyäni 20v, mutta silti osasin opettaa jo silloin aivan pienelle että kaupasta tänään ostetaan ruokaa ja pyykkipulveria ja sitten lauantaina karkkia. mutta ei minua koskaan ole muiden lasten itku kaupassa häirinnyt, ei ne raivaritkaan, mutta se kyllä, että lasten kanssa kaupassa käyvä äiti tai isä jos jää puuttumaan pari euroa loppusummasta niin sieltä jätetään ensin pois se maito ja hedelmät ja kassiin pakataan ne kaljat. se jos mikä ottaa kupoliin

      • äiti minäkin

        No hellanduudelis sentään kuinka SINULLA on noin erinomaiset kakarat. Niitä on kuule suurimmalla osalla perheistä, niin meilläkin, ei ole ollut ongelmia kaupassa eikä rahankäytössä. Mutta ymmärrän kyllä niitä lapsukaisia, jotka pitkän päivän jälkeen vielä joutuvat kaupoille äitien kanssa, ei siinä enää voi muuta kuin itkuksi panna ja heittäytyä hankalaksi, jotta saisi itsensä ymmärretyksi ; NYT HALUAN KOTIIN HUILIMAAN ! Ja usko tai älä, suurin osa niistä lapsista on täysin normaaleja.

        On tietenkin sitten erikseen ne kotiäidit, jotka antavat lastensa mellastaa kaupoissa miten huvittaa, eihän ne itsekään tiedä miten siellä pitää käyttäytyä.


    • suurperheen äiti

      Äänineurootikot voivat ainakin pääkaupunkiseudulla tilata ruokansa netistä. Ei tarvi sitten altistua älänmölölle.

    • ei oo ollu ongelmia

      meillä sovitaan säännöt ennen ku lasten kanssa mennään kauppaan.
      Ehkä lapsi saa valita karkkipäivälleen jonkun karkkilajin joskus, mutta jos kiukuttelu alkaa, niin karkit jää hyllyyn.

      Ja kyllä lapsi tietää, että silloin kun ei karkista puhuta, niin sitä ei myös kerjätä.
      Aina ennenkuin astun poikieni kanssa kauppaan tähdennän kunnollisuutta ja reippautta.

    • LAPSETON

      TÄYTYY SANOA SINULLE KETJUN ALOITTAJA ETTÄ HERRAJUMALA ETTÄ ON SINULLA PIENET MURHEET! HANKI ELÄMÄ ELÄKÄ KIRJOITTELE TOLLASTA SONTAA TÄNNE JA VIE TILAA.

      • Halooite!

        Ehdotan sinulle vihanhallintakurssia. Varmaan menee perille ilman capsiakin.


    • Marieella

      Eihän ne lapset sille voi mitään, ettei vanhemmat pidä lapsia aisoissa? Its ärsyynyin noin vuosi sitten, käkttelevistä, noin parikymppisistä ideistä, jotka eivät päästäneet kassajonossa ohi. Sellaiset asiat ymmärän.

    • åäd

      Minulki on lapsia ainakin 6 kaikki on 1-7v. yks kerta mie näin ne

    • jkjksssdddddss:öö

      Miksihän aloittaja ei itse änkeä sinne kauppaansa kello 8, vaan muita sinne on sullomassa silloin.

      Kun omat vekarani ovat soppelin kokoisia. Me mennään kauppaan vasta 20.30.

      Eipä pyöri kaikenmaaliman ämmät valittamassa muista jonoissa.

    • Me lapset

      No lapsena tiedän, että jos ne vanhemmat haluaa lapsen olevan hiljaa niin meihin riiviöihin ei mikään muu toimi kuin huutaa kurkku suorana: Turpa kiinni!!! Ei siihen paljon mikään muu auta...

    • noh,,

      Mä taas olen asuinvuokralähiössäni nähnyt lapsia yksin ruokaostoksilla ja jopa ilta-aikaan - sellaisia n. 10-vuotiaita, jotka ensin palauttavat aikuisten kaljapulloja pullojen palautuskoneeseen ja jotka sen jälkeen laskeskelevat, että saako esimerkiksi nakkipaketin sillä rahalla. Ja ihan kantasuomalaisia - varmaan eduskuntavaaleissa-2011 näiden mielestään "isänmaallisia" perussuomalaisia äänestäneiden jälkikasvua, ne lapsiparat.

    • MinäMinäMinäjaMINÄ

      Tän on pakko olla provo :D. Laitetaan samantien ikäihmisille oma sisääntulo ja kellonaika kaupassakäynnille, sama kehitysvammaisille. ADHD-potilaat voisivat käydä aamutuimaan lapsiperheiden kanssa, niin rauhalliset ihmiset klo. 12 aikaan eivät häiriintyisi. Klo. 16-18 saa tulla kuka vaan kauppaan, henkkareita ei tarvita.

    • Kiljukaula

      Itse en koskaan ole nähnyt tavaroita heitteleviä lapsia kaupassa. Aika harvoin näkee kiljuvia pikkuriiviöitä. Ehkä sitä ihminen näkee mitä haluaa nähdä ja keskittyy mihin haluaa. Samoin kun ärsyyntyy mille haluaa ärsyyntyä.

      Itseäni ei kiluvat lapset vaivaa, taitaa olla asennekysymys. Jos joskus tuollainen tilanne vaivaa, niin useimmiten ärsyttää se vanhempi enemmänkin.

    • Plague-93

      Aika ahdasmieliseksi menee jos aletaan toisten kaupassakäyntejä määräilemään. Ajatelkaapa itse kun olitte itse muksuja.Tottakai kaupassakäynti ja kaupan tavarat kiinnosti, ja lapsena sai olla lapsi, kuinka moni aikuinen ihminen nykyään kaupassa heittelee tavaroita jne. Lapsen pitää itse tehdä omat virheensä joiden kautta oppia.

      Ja parin huutavan kakaran takia ei kannata alkaa mitään järjestyssääntöjä tai kellonaikoja alkaa vääntämään lapsiperheille jne, osa lapsista osaa olla enkeleitä, osa vähemmän.

      Itse keskityn omiin ostoksiini enkä muiden kakaroihin, suosittelen muillekkin.

    • 4v:n äiti

      Meillä lapsi on aina ollu rauhallinen, joten suurempia ongelmia ei oo tullu kauppareissujen kanssa. Kuitenki, eihän lapset opi miten käyttäydytään erilaisissa tilanteissa, jos ei pienestä asti opeteta. Enkä nyt haluais kuunnella mitään höpöjuttuja siitä, ettei vauvat tajua, kyllä ne tajuaa ja oppii rutiinien kautta. Myöskin, vanhempien käytös peilaa lapsista aika jäätävän hyvin. Olishan se tyhmää olettaa, jos vanhemmat on stressaantuneita ja todellisia myrskynmerkkejä kaupassa, tiuskii lapsille kun ne kysyy saako ne karkkia tms., että muksu sen paremmin käyttäytyis.

      Ite sanoisin et suurempi ongelma on se, kun vanhemmat ottaa taaperonsa kauppaan ja itse huutaa niille, kun nassikat tutkii innolla leluhyllyjä tai yrittää kinuta karkkia :'D Niin metsä vastaa ku sinne huutaa...

    • Minäkin äiti

      Eihän tämä koske kaikkia perheitä mutta niitä joilla kännykkä toisessa kädessä ja tupakki toisessa niin ei jää muuta kuin kova ääni ja huutaminen jäljelle ei lasta huutamalla kasvateteta sehän on varmaa että ei ne edes kuuntele sitä huutoo mitä äidit pitää.Kaupassa vanhempi saattaa avata lapselle syötävän tavaran ennen kun on maksanut tai lapsi syö itse hedelmä tiskistä ja äidit vaan tekee ostoksia toisaalla.Ei siinä viitsi sivullinen mistään huomauttaa kyllä näillä äideillä on vastaus valmiina eikä mitään miellyttävää kuultavaa.Kyllä kauppaan mentäessä lapsen kanssa sovittava mikä sopii ja mikä ei ,turha sitä kasvatusta vasta kaupassa on aloittaa.Kyllä kärryissä istuvaa lasta saa vielä aloillaan pysymään muttta vanhempaa on huono hallita jos ravarin saa kun on kaiken siihenasti saanut raivollaa.Kyllä ääntä mailmaan mahtuu mutta jos siitä saa jo sivullisetkin osansa kannattais éhkä katsoa peiliin ja hakea ajoissa apua jos ei omat kyvyt riitä.Kyllä Koulumaailmassa on näitä yksilöita joilla on ollut vapaa kasvatus eivätkä sopeudu valtaväestöön kiusaavat eivätkä pysty olemaan hiljaa tuntien aikana.Rajoja lapset kaipaavat.

    • Hiljaisuuskasvatus

      Minkä aikaan itse kävit kaupat, kun lapsesi olivat pienempiä?
      Aloittajan lapset ovat jo niin hiljaisia, että heidät voi päästää sisälle klo 12 jälkeen.
      Minkä ikäisinä sait heidät hiljenemään, ja miten?

    • Perheellisen näkemys

      Mikä keskustelu!

      Tällaiset ihmiset voisi yhteisen hyvinvoinnin ja suvaitsevaisuuden nimissä eristää yhteiskunnasta omaan kyläänsä. Tai perustakaa oma valtio, jossa ei ole lapsia! Olisi meille muille kivempi ettei tarvitsisi katsella yrmynaamoja kaupassa. No vitsi vitsinä.

      Kurjaa jos lapsi karjuu kaupassa, se ei ole kenestäkään kivaa, tuskin lapsesta, vanhemmista kuin muistakaan ihmisistä. Välillä näitä tulee. Välillä lapsi on väsynyt, ihan kuten aikuinenkin, osoittaa vain sen eri tavoin koska ei osaa vielä ilmentää tunteitaan järkevämmällä tavalla. Sitä vanhemmat opettavat, mutta ellei ole alistettu labradorinnoutajan tasolle, välillä lapsi uskaltaa näyttää tunteensa "huonollakin" tavalla. Joskus se tapahtuu julkisella paikalla, valitettavasti.

      Komppaan kyllä tuotakin että on välinpitämättömiä tai väsyneitä vanhempia, jotka eivät jaksa tai osaa reagoida lapsen käytökseen oikealla tavalla ja selittää miten on hyvä käyttäytyä jos harmittaa ja miten päästä harmista yli.

      Annetaan kaikki toisillemme tilaa ja yritetään ymmärtää. Samoin kuin sinä järjestät oman elämäsi, samoin lapsiperheet. Voit uskoa että lapsiperheellinen on yleensä tuplasti niin kiireinen kuin lapseton ihminen tai pariskunta.

      Itse kävisin kaupassa mieluusti rauhalliseen aikaan päivällä, mutta kaikille se ei ole mahdollista. Esim. meillä mies on päivisin töissä ja auto on käytettävissä töiden jälkeen.

      Perheellisen on aika raskasta rattaiden ja lasten kanssa lähteä raahaamaan usealle hengelle ruokaa kaupasta ilman autoa.

      Usein mies käy yksin kaupassa, mutta joskus on asioita, jotka on hoidettava yhdessä koska tarvitaan minunkin mielipide, tai joihinkin jopa lapsen, koska mitä vanhemmaksi hän kasvaa, on reilua että sitä enemmän voi vaikuttaa omiin asioihinsa, vähentää sitä lapsen turhautumistakin (ja ehkä siitä kumpuavaa kiukkua).

      Joskus on hankittava kaupasta asioita lapselle, jolloin lapsen on välttämätöntä olla mukana, jotta asian ostaminen onnistuu, esim. kengät, monet vaatteet, asusteet, ym. tarvikkeet joita on parempi sovittaa.

      Ja oletko ajatellut että monella, ainakin meillä, ei ole mahdollista järjestää lapselle lastenhoitajaa kaupassa käynnin ajaksi. Lasta ei voi jättää yksin kotiin, joten otetaan mukaan kauppaan .

      Ja perheellisellekin käy välillä niin että joskus unohtuu jotain ja sitä lähdetään hakemaan kaupasta, jotta lapsille saadaan kunnon terveellistä ruokaa jota he tarvitsevat kasvaakseen.

      Minäkin pidän rauhallisista kauppareissuista, en ruuhkassa pujottelemisesta ja pitkissä kassajonoissa roikkumisesta. Lapsen kanssa päivä menee nopeasti, tekemistä riittää. Aina kauppaan ei ehdi heti aamusta viikonloppuisinkaan, vaikka kukonlaulun aikaan heräisi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe