Miksi jotkut eivät näe unia?

astilbe dioicus

Niin, siinä se oikeastaan olikin..
Yritin netistä etsiä mutta en löytäynt. Ainakin oma isä ja yks kaveri ei nää oikein koskaan unia ja mua alko mietityttää että miksiköhän niin on.

Tietääkö joku viisaampi?

10

3198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åpus

      Hommahan on niin, että kaikki näkevät unia. Toiset eivät vain muista niitä, siksi luulevat, etteivät ole nähneetkään.

    • astilbe dioicus

      Jooh eiköhän tuo ole jo aika selvää.. Olisi pitänyt selventää viestiin, että kaikki näkevät unia, mutta miksi jotkut eivät muista niitä. Mietin, että onko tähän jotain muuta psykologista selitystä kuin se että he eivät vain herää kesken Rem unen.

      • åpus

        Niin, ehkä vaan ovat sikeämpiunisia, tai sitten yksinkertaisesti huonomuistisempia. Onko esim. tutkittu, muistavatko dementikot ja muut muistisairaat uniansa?


    • noppa75

      Kyllä kaikki näkee unia. Itse en näe unia, kun minulta puuttuu tietty univaihe unirytmistä. Uneni pituudet ovat muutaman sekunnin mittaisia ja todella harvoin. :D
      Eikä unesta tarvi herätä että muistaisi ne unet.

    • lucid

      Ellei yksilöllä ole jotain vakavaa neurologista puutetta, hän näkee varmasti unta. Kysymys siis on, että miksi ihmiset eivät uniaan muista.

      Kaksi asiaa: uni häipyy hyvin nopeasti muistista, joten usein ainoa tapa muistaa se on nousta ylös heti unen loputtua ja kirjoittaa se muistiin. Toinen asia on ongelma joka tuntuu piinavan enemmistöä ihmiskunnasta: kukaan ei kyseenalaista ympäristöään, joten kukaan ei tiedä että näkee edes juuri sillä hetkellä unta!

    • havainnoitua

      Olen havainnut ainakin itselläni, että häiriötekijät sekä huono ravinto verottavat unia selvästi. Syvän unen osuus vähenee huomattavasti. Herää väsyneenä.

      -valon pilkahdusta ikkunasta tai oven raosta, niin nukun aivan liian kevyesti -> ei juurikaan unia

      -en syö tarpeeksi proteiineja, rasvoja ja varsinkaan C-vitamiinia, niin aamulla ei mitään havaintoa unista

      Jos saan nukuttua rennosti ja hyvää syvää unta, niin lähes varmasti näen myös uniakin. Rentouskaan ei ole pakollinen, kunhan saa nukuttua syvää unta tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Eikös kaikki näe unia , jotkut ei vaan n iitä muista, nin mä kuullut sanottavan

    • Anonyymi

      kaikki ei näe unia ovat persoonaltaan jotenkin erilaisia

    • Anonyymi

      Ihminenhän voi nähdä yön aikana useampaakin eri unta, eikä välttämättä muista niistä yhdestäkään herättyään mitään.

      Itse näen aika usein unia, joskus ne ovat juonellisia tapahtumia, joskus täysin ilman mitään juonta.
      Aikoinaan minulta on kysytty näenkö unet värillisinä vai värittöminä, enkä edelleenkään osaa vastata siihen, koska en yksinkertaisesti tiedä. ( Mistä lie johtuu ? )

      Oikeastaan yksi asia unissa ihmetyttää, kun aina puhutaan, että unien näkeminen tapahtuu ns. rem-univaiheen jälkeen, joka tarkoittaa kait sitä, että on joku sikeä univaihe ensin, jonka perään unet näkyy.
      Ihmetykseni on se, kun nukun/nukahdan vaikka alle puoleksi tunniksi, niin ehdin nähdä unta, joka saattaa jopa tuntua älyttömän pitkältä. Tapahtuu myös lyhyiden päiväunien aikana. Olisiko kenelläkään mitään järkeen käypää selitystä tällaiselle asialle ?

    • Anonyymi

      Kun aloin nukkumaan nukahtamislääkkeillä, katosivat unet. Pelkkää mustaa pimeyttä vain.
      Nyt vanhana eläkkeellä lääkäri kielsi nukahtamislääkkeen (Imovane). Vain melatoniinia nykyisin vaikka sen toiminnasta vahvat epäilykset. Herään noin 4 tunnin päästä painajaiseen kuselle vaikka ei aina edes kuseta. Sitten valvon joko väkisinmaaten sängyssä tai lukien noin 2-3 tuntia. Sen jälkeen joko nukahdan hetkeksi tai en. Olen viime aikoina rukoillut, että saiain edes pienen enkelin antamaan minulle unta. Yleensä turhaan.
      Takana on sukuvikaaa huonounisuudesta kuin myös 34 v kolmivuorotyötä, joka ei minulle sopinut vaan jostakin se leipä vain piti raapia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe