Pustulosis palmoplantaris ja biotiini

hk

Vaikkka tauti ei olekaan allergiaa, laitan tämän kysymyksen tännekin.

Onko kukaan PPP:tä sairastava käyttänyt biotiinia taudin hoitamiseen? Itselläni PPP on ollut n. 10 vuotta ja kun se alkoi, kokeilin kaikenlaisia sellaisia hoitoja siihen, minkä jostakin luin auttaneen. Lääkäri määräsi vain vahvaa kortisonivoidetta ja yleisvoiteita. Eivät auttaneet.

Sitten monta vuotta siitä kärsittyäni, luin sattumalta jostakin, että jossakin muualla maailmalla käytettäisiin hoitoon biotiinia kortisonivoidetta. Ostin apteekista Biotisan nimisiä biotiinipillereitä ja PP häipyi kokonaan ja pysyi poissa noin 3 vuotta.

Sitten taas oireet ilmestyivät jalkapohjiin ja kämmeniin ja kysyin lääkäriltä että voinko saada reseptin biotiiniin mutta hän ei antanut, koska sanoi ettei sellaista hoitoa tunnettu Suomessa. Ostin sitten ilman reseptiä biotiinia apteekista, joka taas jo muutamassa päivässä alkoi vähentää selvästi oireita. Oireet olivat jo lähes parantuneet, kun nämä vitamiinipillerit loppuivat ja oltuani nyt pari viikkoa ilman oireet taas rehottavat, tosin vielä ei ole jalkapohjat ja kämmenet kokonaan rakkuloilla ja hilseilevän ihon vallassa mutta alkaa olla taas tuskallista.

Aion taas hankkia biotiinia ja kokeilla että auttaako se tosiaan vai onko paranemisvaiheet olleet sattumaa.

Jos joku innostuu kokeilemaan ko. tuotetta niin toivoisin, että viitsisi täällä kertoa auttoiko vai ei. Biotisan on mielestäni vain melko kallista, pakkaus maksoi apteekissa jotain 30 euroa mutta tautikin on pahana niin kiusallinen, että tekee mieli kokeilla mitä vaan saadakseen helpotusta.

Moni taudista kärsivä olisi varmaan myös onnellinen, jos siihen löytyisi joku tepsivä lääke.

Jostain englanninkielisestä tekstistä olin suomentavinani että biotiinia käytettäisiin Japanissa ihan lääkärien määräämänä hoitona, jos tekstin oikein suomensin.

13

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.p.

      Olen syönyt nyt toista viikkoa Ladyvita 50 :aa, jossa yhtenä aineena biotiini ja 4 päivää terveyskaupasta ostamaani Proteiini biotiini :aa, jossa kalaproteiinia, biotiinia ja P.A.B.A:aa.

      Kämmenistä rakkulat hävinneet kokonaan, hilsehtiminen loppunut, alta kasvaa uutta ihoa joka vähän muuta ihoa punaisempaa mutta ei enää yhtään kipeä tai kutiseva. Jalkapohjilsta rakkulat hävinneet kokonaan, hilsettä on vähän mutta ei lähde enää kovina paksuina liuskoina vaan on vähäisempää ja pehmeämpää, alta selvästi kasvaa tervettä ihoa. Ei ole enää kipeä eikä kutise.

      Ihmettelen kovasti, voiko johtua biotiinista ja voiko vaikuttaa näin nopeasti?!

      • a.p.

        Niin ja samaan aikaan Laduvita 50 n kanssa aloitin myös Lactoseven maitohappobakteerien syönnin, en tiedä onko sillä jotain merkitystä.


      • a.p.
        a.p. kirjoitti:

        Niin ja samaan aikaan Laduvita 50 n kanssa aloitin myös Lactoseven maitohappobakteerien syönnin, en tiedä onko sillä jotain merkitystä.

        Siis Ladyvita 50


    • biutin

      Moi.

      Biotiinivalmisteet on Suomessa kovin kalliita. Ihan rahansäästömielessä kannattaa tilata jenkeistä. Itse käyttänyt tätä http://www.iherb.com/MRM-Biotin-5-mg-60-Veggie-Caps/12528?at=0
      Toi alle viis euroa on kahden kuukauden satsista aika vähän. Postikulut on neljä dollaria ja tulee kotiin asti parissa viikossa. Koodilla ENU197 saa vielä tuostakin viisi dollaria alennusta. Oon huomannu että tuolta saa kaikki vitamiini- ja ravinne sun muut valmisteet paljon halvemmalla ja oon siirtänyt ostokseni täysin sinne.

      • kelju tauti

        Biotiinista kiinnostuneille sellainen uutinen, että nyt on apteekkeihin tullut uusi Biotiini strong niminen biotiini, joka on halvempaa kuin Biotisan. Biotisan maksaa 90 pilleriä vähän yli 30 euroa ja on muistaakseni 2,5 mg. Biotiini strong on 5 mg, 60 kappaleen satsi maksaa vähän alle 15 euroa, siis vahvuus kaksinkertainen biotisaniin verrattuna. Kävin ostamassa ja toivon apua tuohon PPP:hen. Sen pitäs vahvistaa myös hiuksia ja kynsiä. Mulla on nyt PPP iskenyt myös toisen käden pikkusormen kynteen, kynsi muuttunut jotenkin keltaiseksi, röpelöiseksi ja kynnen alla rakkuloita ja valkoista hilsettä kerros, samoin sormenpäässä.Vähän aikaisemmin aktivoitui myös kämmenissä ja jalkapohjissa.

        Vaikuttaako kenelläkään muualla kehossa niveliin? Mulla tullut samaan aikaan olkapää ja vasen kylki kipeäksi ja ajattelin että saattaa johtua PPP:stä.Olkapään kohdalla rinnassa ihan vasemmalla selvä kipeä kohta, josta kipu säteilee laajemmalle alueelle.


      • kelju tauti
        kelju tauti kirjoitti:

        Biotiinista kiinnostuneille sellainen uutinen, että nyt on apteekkeihin tullut uusi Biotiini strong niminen biotiini, joka on halvempaa kuin Biotisan. Biotisan maksaa 90 pilleriä vähän yli 30 euroa ja on muistaakseni 2,5 mg. Biotiini strong on 5 mg, 60 kappaleen satsi maksaa vähän alle 15 euroa, siis vahvuus kaksinkertainen biotisaniin verrattuna. Kävin ostamassa ja toivon apua tuohon PPP:hen. Sen pitäs vahvistaa myös hiuksia ja kynsiä. Mulla on nyt PPP iskenyt myös toisen käden pikkusormen kynteen, kynsi muuttunut jotenkin keltaiseksi, röpelöiseksi ja kynnen alla rakkuloita ja valkoista hilsettä kerros, samoin sormenpäässä.Vähän aikaisemmin aktivoitui myös kämmenissä ja jalkapohjissa.

        Vaikuttaako kenelläkään muualla kehossa niveliin? Mulla tullut samaan aikaan olkapää ja vasen kylki kipeäksi ja ajattelin että saattaa johtua PPP:stä.Olkapään kohdalla rinnassa ihan vasemmalla selvä kipeä kohta, josta kipu säteilee laajemmalle alueelle.

        Tuo Biotiina Strong sisältää näköjään biotiinin lisäksi sinkkiä 15 mg ja metioniinia 40 mg.
        Olen ottanut sitä pillerin eilen ja tänään. Tänään on ollut niin että kämmenissä ei ole ollut kutinaa koko päivän eikä illan aikana yhtään ja pikkusormen päässäkään ei ole ainoatakaan rakkulaa, samoin nyt illalla kämmeniä tutkiessa ei ole ainoatakaan rakkulaa, hilsettä toki on ja jotenkin epätasainen iho, jalkapohjat ei ole kutissut yhtään koko päivänä, siellä on aikamoisesti hilsehtivää ihoa kyllä. On ollut jo monta viikkoa niin että vaikka aamuisin kämmenet ovat saattaneet olla suhteellisen rauhalliset välillä, mutta iltaa kohden alkanut sietämätön kutina kämmenissä ja jalkapohjissa ja vielä toissa iltana yli puolet kämmenien pinta-alasta oli pienien rakkuloiden tiheästi täyttämät.

        Jos tuo biotiini ym tehoaa, niin voikohan se edes vaikuttaa näin nopeasti, kahdessa päivässä vai onko tämä sattumaa?

        Olisi kiva tietää toisten kokemuksia, jos joku on kokeillut?

        (Tämä ei ole mikään tuon tuotteen mainostamiskikka, vaikka varmaan siltä vaikuttaa)


    • Palmis

      Moi!
      Mulla on ollut PPP kymmenen vuotta. Olen käyttänyt Biotisania noin kahden vuoden ajan. Mielestäni se on vähentänyt oireita jonkin verran, etenkin käytön alkuvaiheessa. Saman teho oli myös Kefexin-kuureilla, mikä hivenen ihmetyttää.. Tai sitten antibioottikuurit vaan ovat sattuneet juuri siihen "hyvään" aikaan, kun iho on muutenkin parempi. Millaisia määriä biotiinia te käytätte?

    • Ike

      Hei,
      Minulla todettiin muutama viikko sitten PPP. Lääkäri ihmetteli, että tauti on tullut ei-tupakoivalle henkilölle. Oireita on ollut pidempään hiiri-kämmenessä (luulinkin, että on jotain muoviallergiaa, kun käytän hiirtä päivittäin). Nyt jo lähes vuoden myös toinen jalkapohja on oirehtinut.
      Aloin miettiä, että mitä yhteistä minulla on tupakoivien kanssa, enkä keksinyt muuta kuin huonon verenkierron käsissä ja jaloissa (varpaat ja sormet useimmiten ihan jäässä!) Olen nyt kokeillut shokkihoitoa jaloille, eli tallustelen joka päivä hetken lumessa. Kuulostaa ehkä hieman omituiselta, mutta jalkapohjan iho on alkanut parantua! Lisäksi olen rasvaillut ihoa päivittäin merisuolaa sisältävällä La Cure-voiteella. Aion jatkaa ja kokeilla testiä.
      Biotiiniakin aion kokeilla, mutta lääkärin määräämät kortisonivoiteet ja psoriasiksen hoitoon tarkoitettu lääke (joka nimeä en nyt muista) saavat ainakin toistaiseksi jäädä ostamatta. Tuntuu oudolta, ettei ole saatu selvitettyä, mistä ihottuma oikeasti johtuu. Rasvoilla se saadaan vain työnnettyä hetkeksi pois näkyvistä.

      • sytkärikö+++++

        Minullakin alkoi PPP kämmenestä, jolla käytin hiirtä koko ajan töissä ja minäkin luulin pitkään, että johtuu siitä, kunnes tuli rajuna myös jalkapohjiin ja allergiasairaalassa annettiin diagnoosi. Välillä on parempi, oireet lähes kokonaan poissa, sitten taas pahana. Tupakoin ja yksi kummallinen asia on se, että huomasin jo vuosia sitten, että kun käytin GOLT merkkistä sytkäriä, oireet paheni. Vuosiin en sitä sitten käyttänyt ja tänä aikana oireet hävisivät vähitellen melkein kokonaan. Sitten viime kesänä ostin sattumalta tämän goltin ja rakkulat, hilsehtiminen ja muut PPP oireet alkoivat niistä kohtaa kämmenestäni joihin sytkäri kosketti ja vaikka lopetin goltin käytön oireet levisivät taas myös jalkapohjiin. Kuulostaa hullulta ja saattaa olla sattumaa, tai varmaan onkin mutta ihmetyttää se että selkeästi oireet alkoivat niistä kohdista mihin sytkäri kosketti tupakkaa sytyttäessäni ja olivat aluksi vain pienillä alueilla juuri näissä kohdissa, mitkä myös alkoivat kovasti kutisemaan.


      • sytkärikö+++++
        sytkärikö+++++ kirjoitti:

        Minullakin alkoi PPP kämmenestä, jolla käytin hiirtä koko ajan töissä ja minäkin luulin pitkään, että johtuu siitä, kunnes tuli rajuna myös jalkapohjiin ja allergiasairaalassa annettiin diagnoosi. Välillä on parempi, oireet lähes kokonaan poissa, sitten taas pahana. Tupakoin ja yksi kummallinen asia on se, että huomasin jo vuosia sitten, että kun käytin GOLT merkkistä sytkäriä, oireet paheni. Vuosiin en sitä sitten käyttänyt ja tänä aikana oireet hävisivät vähitellen melkein kokonaan. Sitten viime kesänä ostin sattumalta tämän goltin ja rakkulat, hilsehtiminen ja muut PPP oireet alkoivat niistä kohtaa kämmenestäni joihin sytkäri kosketti ja vaikka lopetin goltin käytön oireet levisivät taas myös jalkapohjiin. Kuulostaa hullulta ja saattaa olla sattumaa, tai varmaan onkin mutta ihmetyttää se että selkeästi oireet alkoivat niistä kohdista mihin sytkäri kosketti tupakkaa sytyttäessäni ja olivat aluksi vain pienillä alueilla juuri näissä kohdissa, mitkä myös alkoivat kovasti kutisemaan.

        Minulla on ollut myös kroonisen urticarian aiheuttamaksi angioödeemaksi diagnosoitu sairaus 4-5 vuotta, joka aiheuttaa sen että kieli, huuli, poski, kurkku tai joskus iholla jokin muu kohta (usein ranne tai kyynärtaive) turpoaa, kortisonilla laskee 2-10 tunnissa ja tämän vuoksi on tehty lukuisia allergiatestejä, myös kosketusallergiaa tutkittu mutta mitään ainetta mille olisin allerginen ei ole löydetty. SIis tuo sytkäri juttu ei johdu nikkeli tms allergiasta ainakaan testien mukaan.


      • smarttins
        sytkärikö+++++ kirjoitti:

        Minullakin alkoi PPP kämmenestä, jolla käytin hiirtä koko ajan töissä ja minäkin luulin pitkään, että johtuu siitä, kunnes tuli rajuna myös jalkapohjiin ja allergiasairaalassa annettiin diagnoosi. Välillä on parempi, oireet lähes kokonaan poissa, sitten taas pahana. Tupakoin ja yksi kummallinen asia on se, että huomasin jo vuosia sitten, että kun käytin GOLT merkkistä sytkäriä, oireet paheni. Vuosiin en sitä sitten käyttänyt ja tänä aikana oireet hävisivät vähitellen melkein kokonaan. Sitten viime kesänä ostin sattumalta tämän goltin ja rakkulat, hilsehtiminen ja muut PPP oireet alkoivat niistä kohtaa kämmenestäni joihin sytkäri kosketti ja vaikka lopetin goltin käytön oireet levisivät taas myös jalkapohjiin. Kuulostaa hullulta ja saattaa olla sattumaa, tai varmaan onkin mutta ihmetyttää se että selkeästi oireet alkoivat niistä kohdista mihin sytkäri kosketti tupakkaa sytyttäessäni ja olivat aluksi vain pienillä alueilla juuri näissä kohdissa, mitkä myös alkoivat kovasti kutisemaan.

        Sytkärikö: Et varmaankaan käytä Colt sytkäriä kuitenkaan jaloilla, joissa myös sinulla PPP?


    • kielitaidoton

      Löysin toisen keskustelun jossa oli joku kirjoittaja laittanut tällaisen linkin:

      http://www3.ocn.ne.jp/~hpps/english/english.html

      englannin kielellä, ja siinä väitettiin olevan tietoa PPP:sta ja biotiinista.

      Mutta en osaa yhtään englantia. Osaisiko joku suomentaa sen mitä tuossa sanotaan?

    • ulvova mylläri

      Hei! olen saanut Biotiinista apua tähän PPP ongelmaani. Ensin otin 2,5 mg x1 vrk. noin puoli vuotta, mutta sittemmin aloin käyttää 2 tbl eli silloin vahvuus 5 mgx 1 vrk. Pidin välillä tauon oltuani matkoilla , mutta oli pakkao palata takaisin Biotiiniin, koska iho alkoi mennä rikki ja kuivaa. Uskon vahvasti, että Biotiini on ollut apuna minulla, koska haavat rakkulat ja kutinat ovat poissa ja iho näyttää melkein normaalilta ja tuntuukin ihan hyvältä. Olin unohtanut sen, miltä oli tuntunut astella nillä kipeillä jaloilla. Täältä netistä minä Biotiinin hokasin ja ajattelin kokeilla. Ihotautilääkäri ei osannut suositella mitään tällaista ne samat hoidot kuin muillekin eli; vahvaa kortisonivoidetta joka kirveli ja poltti koska iholla oli rakakuloita haavoja ja kuivia paikkoja. Minulla on myöskin varpaissa varsinkin oikea ukkovarvas. Vinkkinä OPSITE kelmu 10cm leveä sitä saa apteekista 10 metrin rullana jotain 50€. Pese ja huuhetele jalat hyvin ja kuivaa sekä anna ilmakylpyjä. Aseta sitten OPSITE levy poistaen paperinen ja viimeksi pinnalat ohut levy. Se suojaa ihon ja antaa ihon parantau eikä iho kuiva ja hilseile. Sitten 3-5 päivään poista ja siinä välillä voiteluja rasavauksia. Olen uusinut aina sitten OPSITEN. Siihen jotenkin tottuu kun se auttaa ja tekee ihosta sen tuntuisen kuin ei olis niitä kipeitä paikkoja lainkaan. Kalliiksi se tulee. Kalliiksi tulee myöskin ne voiteet joita on kokeiltu, jotka eivät käy eivätkä auta. Mutta hei Oliivisaippua pesuun. Se ei kuivata ja jokin siinäkin on tuntunut olevan ainakin minulle hyväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe