Aikuisiän akne

12+17

Hei.

Olen tässä kärsinyt luultavasti keskivaikea/vaikeasta aknesta (kasvot, kädet, selkä, hartiat, niska, kaula) ja olen syönyt Tetralysal 300mg kaksi kertaa päivässä noin reilu vuoden ajan eikä akne tunnu paranevan sitten mitenkään ja luulen että vastustuskyky on heikentynyt erittäin paljon mm. nuha ja flunssa kestänyt yli 2kk, huuliherpeksiä tulee herkästi, nivussilsaa jne.
Ajattelin nyt lopettaa sen syömisen ja katsoa mihin suuntaan tuo akne kehittyy ja mitä käy vastustuskyvylle.

Aikaisemmin kun ihotautienerikoislääkärillä kävin niin hän kieltäytyi 2 eri kertana kirjoittamasta roacuttan kuuria vaikka sen mielelläni olisin ottanut ja samalla hän myös konsultoi 2 muuta lääkäriä jotka totesivat, että tetralysalia voi syödä vaikka loppu iän jos muistaa käydä 6kk välein verikokeissa.

Ajattelin kysellä, että mitä jos lääkäri voisi määrätä apteekista saatavaa alkoholia ja sillä kuivattaisin finnejä sitten sen ajan kun antibioottikuuri on poissa ja käytän kuitenkin samalla Skninoren 200mg/g sekä Avitcid 0,025% voiteita että mitenköhän käy aknen kanssa?
Toisena olisi, että mitä muuta mahdollista puhdistusainetta suosittelisitte kasvoille? (en jaksa käyttää mitään missä pitää kasvoja mennä pesualtaalle pesemään henkisen terveyteni takia käyttää)

12

1122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+5

Miköhän se syy on ollut, ettet roa saanut..?Onko sulla jokin muu sairaus tms mikä estää sen käytön? Vai onko nyt suuntaus, ettei roaa enää käytetä?

Mulla on ollut sua lievempi akne ja sain roan.... hmm kannattaisiko sinun vaihtaa lääkäriä..? Olelko ajatellut, olisiko sulla ruokavaliossa jotain... mikä lisää aknea...? Mulla on ihan selvästi maitotuotteet pahentaneet aknea ja yksi ihotautilääkäri sanoi, että ihan höpö-höpö mutta ei niin ollut, toinen taas kannusti ruokavalion tarkkailuun... Toki mulla on ollut lapsena paha maitorupi, joten en tiedä, vaikuttaako se jollakin tapaa myös akneen... ja siinä vaiheessa kun iho riehaantuu pahimmilleen, niin millä sitä tosiaan pesisi... yhdelle käy yksi ja toiselle toinen.. ihan en ehkä tuota sun viestin loppua oivaltanut...

• 12+17

Onhan noita erilaisi syitä heitelty sieltä sun täältä, mutta empä usko että niistä mikään vaikuttaa siihen. Mahdollisesti rauhoittavien lääkkeiden syöminen estää roacuttanin tai sitten koska ihoni on erittäin herkkä niin sen takia sitä ei anneta.
      Ruokavalio nyt on ihan päin p**kaa. Syön 1 lämpöisen ruuan päivässä enkä muuta ja sokeri sekä suolatasot heiluvat ihan miten sattuu johtuen siitä että on vakava masennus enkä jaksa tehdä ruokaa tai syödäkkään kunnolla, mutta tuo akne on ollut jo yli 8 vuotta niin ei se siitäkään voi johtua.
      Erilaisia ruokavailoitakin silloin vuosia sitten kokeiltiin mm. laktoosittomat ruuat, lisäaineettomat ruuat jne.

Tuo viestin loppu oli vain että oisko hyvä etanolilla / puhtaalla / kirkkaalla alkoholilla kuivattaa finnejä sitten pois. Ystäväni ainakin joskus vuosia sitten teki näin kun ei sillä mitään lääkitystä ollut.
      Tietääkseni alkoholi tappaisi bakteereita hyvin ja puhdistaisi myös osan ihosta ja tähän vielä lisäksi sitten erilaiset kasvoille tarkoitetut puhdistusaineet ja voiteet finnien päälle.

• valinta on sinun

Ruokavaliolla on merkittävä vaikutus niin ihoon kuin psyykkeeseenkin. Eli jos et juurikaan mitään syö, niin turha kuvitella mitenkään saada iho hyväksi. Olet jo aikuinen, joten nämä asiat pitäisi olla tiedossa.

Jätä nyt ainakin viljat pois ehdottomasti. Monet saavat avun ihoonsa jättämällä viljat pois.

Minulta loppui 25 vuoden päänahan kutina ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Taatusti en ota viljoja takaisin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää.

Hillitöntä kutinaa ja hilseilyä pidin aika hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

Myös ihon kuivuus hävisi, joten ei tarvii rasvata itseään enään edes talvella.

Kokeilkaa ja jos ei auta, niin ottakaa viljat takaisin. Myös masennus parani.

Tki se on ymmärrettävää, että jos on masentunut ja kaikenlaista vaivaa, niin ei jaksa läträtä ruuan kanssa. Mutta jos ei ole vaihtoehtoja, niin silloin on vaan pakko yrittää. Sellaista pilleriä ei olekkaan, jolla iho paranee, jos se johtuu jostain,mitä pistää suuhunsa taikka ei pistä. Ja sama koskee sitä psyykkistä hyvinvointia.

Luonnollisia rasvoja:

Kala, pähkinät, siemenet, avokado, kylmäpuristetut öljyt (hampunsiemen, oliivi, pellavansiemen, camelina, rypsi, kookos).Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta).

Rasvaa tulisi saada vähintään 1 g painokiloa kohti, jotta välttämättömien rasvahappojen saanti turvattaisiin ja tämä ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä".

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

• surusilmä

Toivoisin, että ihmiset eivät kirjottaisi masennuksesta tarkottaen sillä alavireistä, masentavaa mielialaa. Vakava masennus on hengenvaarallinen sairaus ! Sitä ei mikään terveellinen ruokavalio paranna !
        Vakava masennus ei ole mitenkään henkilön itsensä hallittavissa, siihen ei auta mitkään "ota itseäsi niskasta kiinni" tai " mieti mitkä kaikki on hyvin" kommentit.
        Henkilö voi uskoa kaikille olevan parempi jos ja kun lopettaa oman elämänsä, jottei muiden tarvitsisi kärsiä hänen takiaan, vaikka todellisuudessa siinä kävisi juuri päinvastoin.
        Masennus voi johtua todellisista, rankoista kokemuksista ja menetyksistä.
        Todella usein ongelmat ovat alkaneet jo lapsuudessa, normaalin lapsuuden kokeneilla on parempi mahdollisuus selviytyä elämän vaikeistakin vastoinkäymisistä. Itse mietin millaista olisi ollut elää ns. normaalissa, rakastavassa perheessä. Minkälainen minusta olisi tullut ?
        Lapsuuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä ei toivu koskaan kokonaan. Varsinkaan jos hyväksikäyttäjiä on ollut useita ja nuorena aikuisena on tullut raiskatuksi. Siihen päälle oman lapsen menetys, esimerkiksi.
        Aikuisenakin miettivät : "miksi minun isäni, siskon mies, äidin uusi miesystävä...miksi äiti salli, miksi minua ei rakastettu, suojeltu".

Moni on minun laillani kokeillut akneen erilaisia ruokavalioita saamatta minkäänlaista apua. Toki kannatan terveellista ruokavaliota ja lisäravinteita kuten rasvahappoja ja sinkkiä kannattaa kokeilla.
        Kaikille aknepotilaille, ja muille ihosairaille sekä oikeasti masentuneille : lämmin halaus , tuetaan toisiamme !
        Jaksetaan muistaa, masennuksesta voi toipua vaikka siihen menisi vuosikausia .

• yyttyy

Hei,-valinta on sinun- nimimerkki... Miten viljatuotteet liittyy aknee...? Roa on kyllä selalinen pilleri, että se tehoaa aknee söi mitä tahansa...

Sitten viestiketjun aloittelijalle...Juu se masennus, niin se kyllä vaikuttaa ihoon ja huono iho taas tuo masennusta, eli oravanpyörä molemmin päin..
      Onko sulla minkäänlaista tukihenkilöä, kenen kanssa masennuksesta voit keskustella, eli onko jonkinlaista kuntoutusta? Vai oleko jäänyt yksin...
      Jaksamista sinulle

• Akne kuriin

Niin täällä taas joku vetelee mutkia suoriksi - akne ei todellakaan selity pelkällä ruokavaliolla, puhumattakaan että johtuisi kokonaan esim. viljojen syönnistä (miksi ihmeessä nykyään on niin trendikästä syyttää viljoja ihan kaikesta?)... Mutta aloittajalle voin kertoa, että minulla on toiminut paikallishoitona erinomaisesti seuraava apteekissa valmistettava liuos:

Caps Dalacin 150 mg
      Propylenglycol 20.0
      Isopropanol 100.0
      Aqua purif 95.0

Olen käyttänyt kerran tai kaksi päivässä kasvoille, puhdistaa ihon tosi tehokkaasti eikä ärsytä vaikka ihoni on herkkä. Tätä voi valitettavasti käyttää vain max 4 kk kuureina, mutta ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin sisäiset antibiootit, jotka tappavat kaiken normaaliflooran.

Tsemppiä!

• 12+17 Akne88

Nyt on mennyt noin 4 päivää etten ole syönyt Tetralysalia ollenkaan enkä oikeastaan ole huomannut muutosta ainakaan kasvoissa.
      Selän reunoille tosin on tullut erittäin paljon tuommoisia ihan pieniä vaaleita näppyjä vähän kuin sitä raapaisee niin se lähtee siitä pois, että en oikein tiedä mitä nekään sitten ovat. Näitä samanlaisia on ollut pitkään myös kainaloiden ympärillä ja tietääkseni ne kyllä finnejä ovat.

Nyt olen käyttänyt noita akne voiteita mitä reseptillä olen saanut jotain Aco voidetta mikä kosteuttaa ja palauttaa ihon kosteustason jne. ja sillä on pysynyt kurissa sitten kasvoissa akne. Ongelma on tosin niskan, hartioiden ja selän finnit kun niitä on vähän vaikeampaa hoitaa voiteiden kanssa kun ne sitten tarttuvat vaatteisiin ja vaatteet värjääntyvät.

Monesti olen miettinyt että aloittaisin syömään noita sinkki-tabletteja mitä moni nyt hehkuttelee, mutta toistaiseksi olen pysytelly maitohappobakteereissa sekä lisävitamiineissä.

En tiedä pitäisikö sitä hankkia semmoinen maalaustela ja sillä sitten maalailla selän aina täyteen tuota aknerasvaa ja koittaa kestää se polttamisen ja kutiamisen tunne. : )

• 12+17

No nyt se akne sitten ikäänkuin räjähti käsiin. Naamasta voisi laskea vaikka 10 kertotaulun jos haluaisi ja otsalla voisi hioa vaikka ruostuneen metallin hohtavan kirkkaaksi kun on niin rasvainen ja kuiva samaan aikaan.
      Varmaan pitäis sitte jatkaa antibioottien syömistä ja olla välittämästä nuhasta yms. muista ärsyttävistä sivuoireista mitä siitä tulee.

• kohtalotoveri

Hei ! Kumpa pääsisit empaattiselle ihotautilääkärille joka hoitaisi kokonaisuutta, eli osaisi tuon psyykepuolen myös ottaa huomioon . Minulla on myös tuo ongelma, että rasvainen ja kuiva samaan aikaan.
        Koeta vielä sitä roaccutania saada, siloinhan pitää varmistaa ettei tule raskaaksi jos on nainen siis;) , ja jaksaa mennä niihin verikokeisiin . Rauhoittavat ei pitäisi olla este, tarvittaessa merkkiähän voi vaihtaa. Terveyskeskuslääkärit varmasti ovat säästölinjalla kaikkien kokeiden kanssa, joten mene yksityiselle jos voit.
        Minäkin menen heti kun saan rahaa säästöön sen verran.

Miettisitkö miten jaksaisit mennä vesipesulle ? Minulla ainakin auttaa kehon akneen, ihan vedellä pesu. Ei siis paranna mutta auttaa ainakin kutinaan. Ja kasvoihin vesi auttaa jos olen mennyt repimään finnejä ja kasvot on ruvella.
        Näinhän se on, että masennusta ei ainakaan helpota aknen riehaantuminen.
        Oletko huomannut eroa miten kesä ja talvi vaikuttavat ? Onko auringosta apua vai pahentaako? Entä hormonit? Jos pääset lääkärille niin kannattaa tehdä lista asioista mitkä vaikuttavat ihoon jottei unohda niitä.

Pitkät antibioottikuurit eivät ole hyväksi myöskään hampaille !

Se alkoholi voisi ola hyvä mutta ei taida saada apteekista.
        Äitini oli labrahoitaja (eläkkeellä) ja hän antoi alkoholilla puhdistaa kasvot kun kävin töissään. Se kyllä puhdisti kunnolla eikä kuivattanut liikaa ( satunnaisesti käytettynä ).

Niille jotka ehdottavat käyntiä kosmetologilla : muuten hyvä mutta he eivät ota vastaan jos kasvoissa esim. suuria paukamia, märkäpesäkkeitä, iho ruvella.

Kaikkea hyvää sinulle toivoen

• 12+17

On noilla kosmetologeilla tullu käytyä muutamia kertoja, mutta ne sano siellä suoraan, että jos aikoo saada tuloksia niin pitäisi käydä useampia kertoja esim. kerran kuukaudessa tai useammin.
      Roacuttania ei saa kuin ihotautienerikoislääkäriltä ja sinne kun on matkaa 50km ja ajan saan ehkä 6kuukauden päähän enkä jaksa semmoista lähteä ajamaan saatikaan odottaa sitä aikaa niin pitkään.
      Pitää kysyä voisko psykiatrian erikoislääkäri ja apuylilääkäri sitä määrätä tai sen konsultoinnin kautta.
      Pitää hankkia jostain kaupasta esim. Siwasta nyt aluksi jotain kasvojen pesuun tarkotettua vettä.

• ..M....

Tässä oma mielipiteeni:
      Näissä asioissa ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Jokaisella toimii vähän eri asiat. Se on harmillista, etteivät kaikki lääkärit suostu myöntämään ruokavalion vaikutusta myös akneen.. Ruoka kun vaikuttaa kaikkeen elimistössä; keho rakentuu, uudistuu ja toimii niillä aineksilla mitä suusta alas mättää. Tämäkään ei ole yksiselitteistä.. Jos keho on epätasapainossa/ei toimi optimaalisesti, voi olla että tarvitaan jotain ruokavalion lisäksi, millä tasapaino saadaan takaisin.

Itse en suosittelisi kenellekään antibiootteja aknen hoitoon.. Antibiootit tappavat kuitenkin lähtökohtaisesti kaikki sen vaikutuksen alaiset bakteerit, vaikka ne olisivat elimistölle tärkeitä. Finnit eivät synny pelkästään epäsuotuisien bakteerien vaikutuksesta. Silkkaa hulluutta, koska osa tervettä elimistöä ovat myös suoliston ja ihon bakteerit.

Roaa en itse halua syödä, mutta joillekin se on tuonut helpotuksen. On kuitenkin muistettava, että lähtökohtaisesti roalla pääsee eroon finneistä, ei välttämättä siitä syystä miksi finnit ovat alunperin tulleet. Roalla on myöskin aika rankkoja sivuvaikutuksia, joita voi käydä lukemassa tuolta http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=984&i=ROCHE_ROACCUTAN
      Veikkaan, ettei sitä ole määrätty sinulle mielenterveydellisten seikkojen takia, roa voi pahentaa masennusta yms.

Itse olen syönyt e-pillereitä ja tetrasykliinejä akneeni, sekä käyttänyt apteekin voiteita. E-pillerit auttoivat sen verran, että niiden syömisen ajan iho oli hyvässä kunnossa ja kun lopetin, oltiin taas samassa pisteessä. Ainut toimiva hoito tähän mennessä on ollut vyöhyketerapia yhdistettynä elämäntapa- ja ruokavaliomuutoksiin. Sokeri on itselleni pahin ihoa pilaava tuote. Myös runsas raffinoitujen viljojen syöminen näkyy naamalla (ja vatsassa/lla). Stressi ja paha mieli vaikuttavat myös naamaani. Ihan vain jo siksi, että näinä hetkinä tulee helpommin herkuteltua pahaan oloon, mutta myös ilman herkkuja näpyt tulevat stressistä.

Omasta kokemuksestani voisin antaa seuraavat vinkit:
      1. Kasvispainotteinen ruokavalio (jo parin kuukauden tsemppaus on hyvä)
      2. Paljon kasviperäisiä öljyjä: avocado, (liotetut) pähkinät, siemenet sekä kylmäpuristetut öljyt ruokaan ja salaatteihin tai sitten lusikalla suoraan suuhun (kookosöljy on mielestäni parasta, mutta kyse ei ole siitä munkinpaistorasvasta mitä myydään voiden joukossa kaupassa)
      3. Vesi: juotuna lähinnä ja se muutama litra päivässä
      4. Happi: vaikkakin sitten tuuletusikkunasta sisältä käsin, mutta raitis ilma auttaa
      5. Lisäravinteet: sinkki, D- ja C-vitamiini

Näiden lisäksi ihoa voi puhdistaa öljyillä (kookos, oliivi, rypsi,risiini [jota ei kannata käyttää kuin ulkoisesti]), josta voi lukea lisää täältä http://www.theoilcleansingmethod.com/
      Tai sitten jos ei sen veden kanssa halua läträtä, niin ostaa jotain puhdistusmaitoa/emulsiota jolla puhdistaa vanulappujen avulla. Jos meikkiä ei käytä, voisin kuvitella että kasvovedellä "valeleminen" riittää useimpina päivinä. Ehkä joskus ottaa sitten syväpuhdistavampi öljy/emulsiokäsittely.
      Liikaakaan ei kannata hoitaa, koska jos keskittyy rasvan hinkkaamiseen iholta, saattaa hyvinkin saada kahta kauheammin rasvoittuvan ihon. Alkoholilla puhdistamista en myöskään suosittele, koska se kuivattaa myös.

Pahinta näissä on se, että joutuu itse panostamaan omaan paranemiseen eikä helpotus tule yhdestä pilleristä. Uskon kuitenkin, että syyn hoitaminen tuo kuitenkin pitkäkestoisemmat vaikutukset kuin pelkän oireen hoitaminen.

• Jason102

Terve

Olen 42 v mies ja kärsinyt kasvoalueen aknesta teini-iästä lähtien. Olen syönyt antibiootteja, käyttänyt ulkoisia tuotteita ja nyt syön elämäni toista isotretinoiinikuuria. Tuo isotretinoiini on voimakas ihon kuivattaja, joka tässä iässä syötynä vanhentaa kasvoja näkyvästi ja pysyvästi. Sivuvaikutukset olleet muuten pieniä ja ne eivät ole häirinneet normaalia elämää kohdallani. Mutta kyllä olen saanut edelleen finnejä kuurin aikana, joten ei tämäkään välttämättä paranna.

Minulla finnejä aiheuttaa selkeästi vain ja ainoastaan sokeri. Syy-yhteyden voin todentaa itselleni vaikka ensin olemalla viikon ilman sokeriruokia mukaan lukien piilosokeri ruoassa ja sitten nauttimalla muutaman makeisen tai yhden pullan. Parin tunnin jälkeen alkaa finnit nousemaan iholle.

Eli sokerin välttäminen, sinkki, ulkoilma, stressin välttäminen ja vatsan kunnossapitäminen ab-piimällä auttavat mua. Piimää kannattaa opetella juomaan, se on paras vatsalääke mitä tiedän. Pillerimaitohappobakteerit ja apteekin/lääkärin määräämät vatsatuotteet häviävät 6-0 piimälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe