nikon D3100 ja tamronin objektiivi ei toimi

alkaa jo ärsyttään

Ostin joku aika sitten Nikon kitin jossa oli nikonin 18-55 objektiivi ja tamronin 70-300mm objektiivi. Myyjä sanoi että kamera ja objekstiivi pelaa hyvin yhteen, mutta kotona totesin että kys. yhdistelmällä saa kuvia vaan siinä M, eli käsisäätö-tilassa. Objektiivin ohjeessa sanottiin että jotkut kamerat suostuu ottaan kuvia vaan M-tilassa mutta D3100 ei kuulunut siihen listaan. Menin sitten valittaan siittä ja totesin heti kun olin päässyt kauppaan että yhdistelmä toimiikin ihan täydellisesti. Noh, kun pääsin kotiin niin systeemi ei taas toiminut. Onko kellään mitään ideaa siittä mitä teen väärin?

12

2695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • greher

Unohtuiko AF/M-säädin M (manuaali) asentoon?

• Kotonasi vain on

liian hämärää.
      Se Tamron tarvii pirusti valoa jotta AF toimii.

• vieläkin ärsyttää

1.
      Kumminkin päin on kokeiltu. Siinä M ohjelmassa/ asetuksessa (mikä liekään) tarkennus toimii sekä af:llä ja m:llä mutta muissa ohjelmissa ei toimi kummallakaan.

2.
      Kamera ilmottaa erillisellä huomautuksella siittä jos valoa on liian vähän. Se siis ilmottaa ensin että valoa on liian vähän ja vasta sitten kun valoa on lisätty että objektiivi ei ole kiinnitetty. Eikä meillä kuitenkaan niin pimeää ole...

Kun siis ongelmana on juuri se että haluaisin saada kameralla myös niitä "nopeita" kuvia, siis ilman kauheaa säätämistä. Osaan kyllä sitä käsisäätöohjelmaakin (M) käyttää mutta siinä vaan menee niiden säätöjen kanssa turhan paljon aikaa...
      Ja sanasta sanaan kamera siis ilmottaa että "objektiivi ei ole kiinnitetty"

• Kameran ja obiskan

välillä on sähköiset kontaktit.
        Tämä yhteys ei nyt toimi ja kamera ei huomaa lasin olevan paikallaan.
        Puhdista liittimet varovasti esim. puhdistusliinalla.

• 60+

Onko se Tamron 70-300 sellainen malli jolla on sisäänrakennettu tarkennusmoottori? Löytyykö objektiivin vasemmalta puolelta A - M kytkin?
      Jos ei, niin linssi on sittenki se vanhempi malli missä automaattitarkennus ei onnistu D3100:lla eikä D5100:lla.
      Jos löytyy, työnnä sen astetoon: A ja sen jälkeen kamerarungon yläpuolella oleva iso säädin esim. asentoon AUTO tai P.
      Jos ei nytkään automaattitarkennus pelaa vie runko-linssiyhdistelmää täkaisin kauppaan tarkistettavaksi.

• Monta vaihtoehtoa

Niin kysyjä voisi kertoa tarkemmin mikä Tamronin malli olikaan kyseessä, valmistajalla on nimittäin valikoimissaan useita erilaisia ja hintaisia 70-300mm
      objektiiveja erilaisilla ominaisuuksilla?
      Eräissä Nikoneissa ei ole sitä tarkennusmotikkaa rungossa lainkaan mutta
      lähes kaikissa uudemmissa Tamroneissa on joissakin kuvanvakaajakin.
      Tärkeää on muistaaa katsoa kans kameran rungosta AF/M valitsimen asento
      vaikkei se kovin helposti heilahda vika asentoon mutta objektiivissa voi liikahtaa
      joskus yllättäen.
      Eräs mahdollisuus voi olla että, kameran valikoissa on jotain pielessä.
      Mut toimiikkos se Nikkor sitten normaalisti? Ja tämä Tamron ei?

• alkuperäinen kirj.

Kiitos kaikille vastauksista!

Malli on täällä:
      https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=115871

1.
      Onko liittimet ne hopeiset "pallerot" siinä objektiivin ja rungon yhtymäkohdassa?
      Luulisi kyllä ettei ne olis likaset kun sekä runko että putki on uudet..

2.
      Muistaakseni olen kokeillut A-AUTO yhdistelmää joka ei silloin toiminut mutta kokeilen sitten sitä uudestaan kun saan kameran taas käsiini.

3.
      Osaatko sanoa mistäpäin se AF/M kytkin löytyisi siittä rungosta kun malli on D3100?
      Nikkori toimii täydellisesti mutta ongelmia tulee heti kun vaihdan tamronin tilalle. Silloin kun nikon-tamron yhdistelmä sen ensimmäisen (ja tähänmennessä viimeisen) kerran toimi se valitti jotain yhdysrakenteisen salaman asetuksista. Heti kun olin vaihtanut asetukset toisiksi kuvan ottaminen onnistui. Enää ei kuitenkaan salaman asetusten muuttaminen saa ainaan minkäänlaista reaktiota putken toimivuudessa.

Osaako joku neuvoa mitä virkaa on sillä putkessa olevalla macro/normal-säätimellä. Kun sitä ei pysty edes säätämään asennosta toiseen kun se on niin jäykkä..

• käänteislokiikkaaa

jos objektiivi maksaa 135€, ei sen kuulukkaan toimia, kuin joka kymmenes kerta, jolloin toimintakerran hinnaksi saa jo reilun tonnin.

• 60+

Nikon D3100 rungossa EI OLE AF-M kytkintä!
      Nikon D3100:ssä EI OLE sisäänrakennettua tarkennusmoottoria.

Linkissä mainittu linssi on Tamron 70-300 omalla tarkennusmoottorilla.
      AF-M kytkin näkyy kuvassa ala-vasemmalla. Käännä sen asentoon AF. Jos kamerarungon iso valitsin (Oikealla yläpuolella) on esim. asennossa AUTO tai P kuuluisi linssin tarkennusmoottori toimia kun yrität ottaa kuvia.
      Minulla on muuten sama linssi ja se toimii kuin unelma D90:n kanssa, jopa huonossa valossakin. Toimii moitteettomasti aika hämärässa valossa Kenkon 1.4x telejatkeen kanssa!

• 60+

Lisäksi MACRO-NORMAL kytkimestä:
        Sitä ei saa päälle kuin zoom- asetuksella 180-300 mm. t.s. keltaisella viivalla osoiteulla alueella. Käytä sitä ainoastaan lähikuvaukseen.

• 212121

Selvä. Kiitos taas avuista.
      Koitan kaikkia neuvoja kun saan kameran käyttöön ja tuun sitten taas valittamaan tänne jos ei vieläkään onnistu..

• eewweweew

Mulla on ongelma SIGMA 70-300mm objektiivin kanssa. Tänään kuvailin kotkaa ja sitten autom. tarkennus vaan päätti jumittua. Ei tarkenna sitten mitään, kaikki oon putsannu moneen kertaan eikä auta. Manuaalilla toimii, mutta sillä nyt on aika ärsyttävää alkaa kuvaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1881
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      148
      1837
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1572
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      169
      1410
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1385
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      153
      1353
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe