lueskelin eri keskustelupalstoilta ihan huvin vuoksi juttuja kissoista ja törmäsin keskusteluun kissan epilepsiasta. aloin miettimään oman kissan ehkä erikoista käytöstä ja alkoi pelottaa että oliskohan epilepsiaa...
elikkäs kissa saa joskus sellaisen ns. hulluuskohtauksen, vaikea selittää. yhtäkkiä katsoo mua vähän niinkuin hullusti, siis tuijottaa, sitten säntäilee ympäri kämppää ja loikkii sohvan yli ja sängylle ja vastaavaa. selkä on vähän köyryllä ja häntä ylhäällä. ihan niinkuin selkä ja häntä muodostaisi s- kirjaimen. eli ei siis normaalin näköistä.
mitään muita juttuja ei ole, niinkuin esimerkiksi kuolaamista tai virtsaamista mikä kanssa kaiketi liittyy noihin kohtauksiin. (paitsi joskus on sellaista, että kissa tuijottaa mua suu vähän auki. näyttää hölmöltä, suuta se pitää auki vaan ehkä pari sekuntia ja sitten jatkaa normaalisti, joko juttelee mulle tai jatkaa touhujansa. en kyllä ole huomannut että tämä mitenkään liittyisi näihin "hulluuskohtauksiin".)
tämä "kohtaus" menee ohi aika pian, joko niin että otan kissan syliin ja se rauhoittuu tai muuten vaan. yleensä jos se säntäilee ja kutsun sitä nimellä niin se pysähtyy, tuijottaa mua ja joskus lopettaa säntäilyn ja joskus taas jatkaa sitä.
voisikohan johtua jostain muustakin kuin epilepsiasta? kissa vaihtaa juuri nyt maitohampaita, joten voisiko johtua esimerkiksi siitä johtuvasta kivusta? kyllähän se hampaiden lähteminen kai jonkin verran sattuu? vai voisiko olla jotain huomionhakua?
sanon kyllä asiasta eläinlääkärille kun ensi viikolla pitää muutenkin käydä, mutta ajattelin nyt kysyä kuitenkin teidän mielipiteitä asiaan :-)
onko mahdollista, että kissallani on epilepsia?
7
2259
Vastaukset
- ap
ainiin ja mikäli oikein muistan, niin nämä "kohtaukset" tulevat useimmiten sen jälkeen, kun olen kissaa kieltänyt tekemästä jotakin. esimerkiksi jos syön sohvalla jotakin, kissa tulee viereen ja yrittää tunkea lautaselle, kiellän sitä ja nostan lattialle. saattaa toistua muutamaan otteeseen, koska tuo on niin jääräpää :-) no, kuitenkin, tämän jälkeen se alkaa ns. hulluttelemaan. voisiko siis todellakin johtua jostain huomiojutusta tai sitten vaan että se on vähän niinkuin vihainen mulle tuommosesta ja haluaa osoittaa mieltään?
yritän kauheasti miettiä että mitä tuo voisi olla, ettei vaan mitään epilepsiaa :-( Ei kyllä epilepsialta kuullosta. Ellei ole joku sen tuntematon muoto O.o
Epilepsiasta: http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_21.html- ap
aivan.. luin tuolta http://keskustelu.suomi24.fi/node/4414476 olisikohan nyt viides viesti, niin siinä sanottiin näin "Minun kissalla on sellaisia kohtauksia, että se ensin on hirmu pelokkaan näkönen, sitten juoksee ihan mihin sattuu..jopa seinään ja kuolaa hirmusesti. Nämä kohtaukset kestää yleensä noin 30 sekunttia. Kohtauksen aika heittelee tosi paljon..joskus 4 tunnin välein, tunnin välein tai jopa puolen tunnin välein. Aloitin vasta lääkkeen käytön, joten sillä haluaisin tietää siitäkin kokemuksesta, että miten kauan on kestänyt kun lääke on ruvennut vaikuttamaan. "
no, oma kissa ei kuolaa eikäkään kyllä juokse seiniä päin, paitsi silloin jos on luja vauhti ja tassut luistaa paljaalla lattialla kun yrittää pysähtyä tai kääntyä niin saattaa vähän törmätä, mutta siis ei juokse päin seiniä mitenkään. tuolle ei myöskään mitenkään noin usein tule noita "kohtauksia", ei edes niin usein että olisin niihin kiinnittänyt huomiota sen useuden takia. mutta tuosta viestistä aloin miettimään että olisiko omalla kissalla sama... - en usko että on
ap kirjoitti:
aivan.. luin tuolta http://keskustelu.suomi24.fi/node/4414476 olisikohan nyt viides viesti, niin siinä sanottiin näin "Minun kissalla on sellaisia kohtauksia, että se ensin on hirmu pelokkaan näkönen, sitten juoksee ihan mihin sattuu..jopa seinään ja kuolaa hirmusesti. Nämä kohtaukset kestää yleensä noin 30 sekunttia. Kohtauksen aika heittelee tosi paljon..joskus 4 tunnin välein, tunnin välein tai jopa puolen tunnin välein. Aloitin vasta lääkkeen käytön, joten sillä haluaisin tietää siitäkin kokemuksesta, että miten kauan on kestänyt kun lääke on ruvennut vaikuttamaan. "
no, oma kissa ei kuolaa eikäkään kyllä juokse seiniä päin, paitsi silloin jos on luja vauhti ja tassut luistaa paljaalla lattialla kun yrittää pysähtyä tai kääntyä niin saattaa vähän törmätä, mutta siis ei juokse päin seiniä mitenkään. tuolle ei myöskään mitenkään noin usein tule noita "kohtauksia", ei edes niin usein että olisin niihin kiinnittänyt huomiota sen useuden takia. mutta tuosta viestistä aloin miettimään että olisiko omalla kissalla sama...Tuollainen jossa kohtauksia tulee useita päivässä, on harvinainen ja usein syynä aivokasvain tai jokin aivojen vakava kehityshäiriö. Se myöskin yleensä johtaa nopeaan kuolemaan.
Yleensä epilepsia aiheuttaa yhden kohtauksen tietyn ajan kuluttua, eli esim. yksi kohtaus/kk. Jos kohtauksia tulee tiheästi ja/tai ne kestää päälle 1 min., on syytä tutkita tarkkaan mistä johtuu.
Epilepsia ei ole itsessään sairaus vaan oire jostakin ja aivojen toimintahäiriöstä on aina kyse. Eli aivojen sähköimpulssit katkeaa jostakin syystä ja se näkyy ulospäin epileptisinä oireina.
Epilepsian oireet on yleensä hyvin selkeät, sehän on vanhan kansan suussa nimetty kaatumataudiksi. Silloin potilas menettää tajuntansa hetkeksi, kaatuu ja usein suusta tulee vaahtoa ja joskus jopa tarpeet menee alle. Kohtauksen jälkeen tulee kova ruokahalu ja sen jälkeen väsymys. Nämä on ne tyypillisimmät oireet.
Lievissä tapauksissa voi tulla poissaolokohtauksia, jolloin potilas on hereillä mutta ei reagoi ärsykkeisiin - ikään kuin nukkuisi vaikka on hereillä.
Kissasi oireet ei minusta ainakaan suoraan viittaa epilepsiaan, vaan kuulostaa normaalin kissan "kohtauksilta".
- ap
no hyvä, luultavasti vain ylireagoin :-) muutenkin tosi vilkas ja rohkea pentu joten luultavasti vaan sitten purkaa energiaa. talo josta se haettiin oli iso, kolmikerroksinen ja täällä se on joutunut tottumaan yksiöön. täytyy seurailla jos jotain muuta ilmenee, ja kyllä luultavasti mainitsen eläinlääkärille asiasta mutta eipä sitten kummempia.
- kissan omistaja
Kutsun noita kohtauksia "skitso-kohtauksiksi", koska kissat näyttävät ihan skitsoilra tuossa tilassa :D On siis minusta täysin normaalia, koska olen nähnyt kaikkien kissojeni tekevän nuota. Nuoruudessa enemmän kylläkin.
Olen ajatellut, et se on jonkinlaista ylimääräistä energian purkamista. Yleensä yhden kissan saadessa "kohtauksen" yhtyvät muut kissat menoon mukaan ja sitten mennää peräkanaa jonoissa pitkin seiniä, painitaan ja hulluutellaan :D Ja sit läsähdetään jonnekin tasaamaan hengitystä. - jacobsonin elin
voi herranjumala mitä vajakkeja!! kissat pitävät suuta auki koska niillä sijaitsee nielussa Jacobsonin elin jolla ne haistelee ja maistelee makuja ja hajuja nenäänsä paremmin! mitäpäs jos ottaisitte ihan yksinkertaisita asioista ja kissoista ylipäätään selvää edes vähän jos niitä hankitte! :D ja kai nyt tuon ikäisellä kissalla tulee nuita "hulluuskohtauksia" eli villiä menoa varmasti on luvassa pentuajalla ja vähän vanhemmallakin iällä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621107Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661077Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373989- 47983
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153872Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?180774- 81757
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka46673Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu105669Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto212664