nt-ultra

AApuAA

Mitä pitää nt-ultratutkimus sisällään eli mitä tehdään? Pitääkö mennä rakko täynnä???

22

4615

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jottain tämmöstä

Niskaturvotusultrassa mitataan sikiön niskaturvotus ja tarkastellaan muuten sikiötä. Rakenneultrassa katsotaan sitten nimensä mukaisesti rakenteita tarkemmin ja muita asioita, mutta NT-ultrassakin katsotaan jo päällisin puolin, että esimerkiksi aivot, sydän ja muutama muu elin näyttää viikkoihin nähden ok:lta. Yleensä otetaan kai reisiluumitta, pään mitta ja sikiön pituus päästä peppuun. Usein NT-ultra tehdään alakautta, joten rakko tyhjänä siinä tapauksessa. Kannattaa ehkä tarkistaa sairaalalta kummin päin sieltä toivotaan, rakko tyhjänä vai täynnä.

• ..............

Mun käsittääkseni useimmin tehdään vatsan päältä eikä alakautta.

• jottain tämmöstä

No sillä nyt ei ole väliä, kummin tehdään useammin, koska se on mahdollista tehdä kumpaa kautta tahansa, mutta alakautta onnistuu varmemmin. Esimerkiksi siellä sairaalassa, missä minä kävin, tehdään yleensä alakautta. Juuri sen takia neuvoin kysymään, mikä on paikan tapa. Tuohon rakko täynnä vai tyhjänä asiaan ei täällä kukaan voi vuorenvarmasti kuitenkaan antaa vastausta.

• hmm..

Itse en ole ikinä kuullutkaan mistään rakko täynnä/tyhjänä jutusta..

• LA03/12

Rakko tyhjänä aina ultraan :) siltä varalta että tehdäänkin alakautta.
      Itselläni tehtiin tuo eka ultra alakautta, ja mahan päältä kätilö vielä tarkisti ettei masussa näy kahta sikiötä :)

• miten niin muka?

Mikä logiikka tuossa on? Rakko täynnä paikalle, ilmoittautuessa voi sitten kysyä, kummin pitää olla ja käydä tarvittaessa vessassa. Jos rakko tyhjänä menee paikalle ja pitäiskin olla täynnä, niin sitä taas on nopeasti vähän hankalampi järjestää...

• mammaaaaaagf

mulle sanottiin varhaisultrassa että pitää olla rakko täynnä muuten ei välttämättä näy mitäään.... muihin ultriin ei oo tarvinnu mennä rakko täynnä...

• 4+16

oli mulla tossakin vaiheessa vielä pyyntö rakko täynnä. sitten kun ei siitä huolimatta saatu näkymään vatsan päältä kävin vain välillä tyhjentämässä ja katsottiin alakautta. ei siinä sen kummempaa

• gnfljkndhöl

Minulla nt-ultrat on aina tehty vatsanpäältä, eikä tarvi olla rakko täynnä kun virtsanäytettä ei oteta tuolla käyntikerralla. Rakenne ultraan sen sijaan kannattaa mennä rakko täynnä, tuolloin otetaan myös norm. pissanäyte samoin kuin joka neuvolakäynnillä. Mutta tuolla rakkotäynnä jutulla ei sinänsä ole mitään tekemistä tuon itse ultrauksen kanssa.

• tarkkuutta vähän

Hei ette te voi kertoa noita omia ultra- ja neuvolakäytäntöjänne täällä jonain yleisinä käytäntöinä! Ne vaihtelevat todella paljon, eri paikkakunnalla voi olla ihan eri systeemit. Esim. todella monessa paikassa ei todellakaan oteta mitään pissanäytettä rakenneultran yhteydessä. Ja jos on vaikkapa taaksepäin kallistunut kohtu, niin niskaturvotusultra ei yleensä onnistu vatsan päältä. Se "rakko täynnä" -ohje muuten EI liity yleensä mihinkään pissanäytteisiin, vaan nimenomaan siihen ultraan. Niskaturvotusultra jos tehdään vatsan päältä, niin silloin on parempi jos rakko on täysi.

• ...........

Jos olisi rakko täynnä-ohje niin eiköhän siitä mainita. Jos asiasta ei ole mainittu niin ei väliä onko täysi vai tyhjä.

• noi rakko

täynnä jutut on varmaan vanhentuneita juttuja..Mulla on neljäs raskaus eikä yhteenkään ultraan ole tarvinnut rakko täynnä mennä,päinvastoin olen ymmärtänyt että siitä on vain haittaa.Nyt ekaa kertaa yritettiin ultrata vatsan päältä nt-ultrassa mutta alakautta jouduttiin loppujen lopuksi katsomaan eikä tässäkään tapauksessa kukaan maininnut mitään rakko täynnä vaatimuksia.

• Ei vanha juttu
        noi rakko kirjoitti:

täynnä jutut on varmaan vanhentuneita juttuja..Mulla on neljäs raskaus eikä yhteenkään ultraan ole tarvinnut rakko täynnä mennä,päinvastoin olen ymmärtänyt että siitä on vain haittaa.Nyt ekaa kertaa yritettiin ultrata vatsan päältä nt-ultrassa mutta alakautta jouduttiin loppujen lopuksi katsomaan eikä tässäkään tapauksessa kukaan maininnut mitään rakko täynnä vaatimuksia.

Ei ole vanhentuneita juttuja. Alkuraskaudessa voidaan kohtuun saada parempi näkyvyys vatsan päältä jos rakko on täynnä ja siten nostaa kohtua hieman häpyluun alta piilottelemasta. Siksi alkuraskaudessa on varmin mennä rakko täynnä jos ei ole erikseen ohjeistettu, äkkiäkös sen tyhjentää (jos liian täysi rakko tulee tielle tai jos ultrataan alakautta).

Kaikille ei tuota ohjeistusta anneta jos esim. eka ultra on vasta rv 12 jolloin näkee yleensä ilman täyttä rakkoakin (riippuu laitteista ultraajasta jne.) tai jos joka tapauksessa ultrataan alakautta.

• tammimamma

Mulle sanottiin, että rakko täynnä vatsan päältä ultrattaessa ja rakko tyhjänä jos alakautta.
      Nt-ultra aloitettiin alakautta, mutta vauva oli sellaisessa asennossa, ettei sitä kautta saatu turvotusta mitattua. Ultrattiin sitten siis myös vatsan päältä. Menin rakko täynnä niin kuin oli pyydetty. Mutta kävin sitten pissalla ennen ultraa kun päätettiin että katsotaan ensin alakautta.
      Näin tehtiin tänä vuonna K-HKS:ssa.

• aitii

Joo, mulle myös puhelimessa sanottiin että noin 2h pissaamatta, ja ultrattiin vatsan päältä. Mutta ekassa raskaudessa ei sanottu mitään ja automaattisesti tehtiinkin alakautta silloin.. Vaihtelee näköjään myös vaikka samassa paikassa käy.

• LA03/12

Tätini on kätilö, ja hän sanoi että heillä pitää tulla ultraan rakko tyhjänä.
      Joten siksi vastasin näin. :)

• kummiskin eri

Joo, heillä. Ei varmaan kuitenkaan kata Suomen kaikkia sairaaloita tuo heidän käytäntönsä, joten yleispätevänä neuvoasi ei oikein voi pitää.

• jooop..

Turha sitä täältä kysyä. Sulle annetaan ohjeet. Jos ei anneta, asialla ei merkitystä. That's it.

• nääsmamma

Tampereella lukee keskusäitiysneuvolassa isolla, että rakko tyhjänä ultraan. Mitenkään ei ole eritelty np- ja rakenneultran välillä. Mutta tosiaan näissä on isojakin paikkakuntakohtaisia eroja. Kannattaa soittaa ja kysyä tai mennä varmuuden vuoksi rakko täynnä ja käydä sitten vessassa ennen ultraa, jos niikseen. ;)

• mamma mahanen

Hui! Onneksi ei tarvinnut mennä "rakko täynnä" mihinkään ultraan! Itselleni tehtiin tampereen terveystalolla molemmat ultrat (np ja rakenne ultrat) ja molempiin sain selvän pyynnön että rakko tyhjänä, kätilö vielä kysyi ennen ultran aloittamista että onko tarvetta käydä pissalla koska ultraus kestää noin puolisen tuntia ja voi olla epä mukavaa jos joudut pinnistelemään sen takia että on pissa hätä.. Voisin kuvitella miltä tuntuu kun ultraus tehdään alakautta ja rakko on täynnä.

Tampereen terveystalolla minulta kokeiltiin np-ultrassa ensin vatsapeitteiden päältä ja kun ei selvää kuvaa, tehtiin alakautta. Rakenne ultra tehtiin vatsapeitteiden päältä, olisin itse kyllä antanut tehdä alakautta koska näkyvyys olisi ollut varmasti parempi, kun sikiö on niin alhaalla ja varmaan tuo istukka mikä minulla on aivan etu seinämässä esti jonkin verran näkyvyyttä. Nyt pääsen vielä erikseen ultraan äippäpolille luultavammin useammankin kerran, edellisten raskauksien "ongelmien" takia.

• matami mimmi

Täällä meidän paikkakunnalla ja Jyväskylän keskussairaalassa neuvotaan tulemaan ultraan rakko täynnä ja nimenomaan paremman näkyvyyden takia, ei pissanäytteen. Kolmatta odottelen rv 39 ja näin on ollut jokaisessa raskaudessani (viides raskaus). Tästä varmaan on turha täällä kinastella, kun varmasti on paikkakunnilla eroja käytännöissä.

• toukka

Mulle ei ainakaan erikseen ennen ultraan menoa annettu mitään erillistä ohjetta siitä, pitääkö mennä rakko täynnä vai tyhjänä. Kävin niskaturvotus ultrassa, viikkoja tuolloin 12 0 ja juuri ennen ultrausta kätilö käski käymään pissalla. Mulla ultrattiin alakautta ja sieltä sit mitattiin reisiluun mitta, niskaturvotus ja päästä peppuun mitta ja sit katsottiin, että on viikkoihin nähden munuaiset, sydän ym kehittyneet tarpeeksi. Lopuksi kätilö näytti vielä ultrauksen vatsan päältä. Paremmin se kyllä alakautta näkyi, mutta sai vatsan päältäkin otetusta ultrasta selvän, vaikka mulla istukka edessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe