Melkein Viisikko-seikkailu

Me luettiin pikkulikkana Viisikoita. Ne olivat tosi jänniä.

Yks lapsuuden kohokohta oli se, kun eräästä vankilasta oli karannut kassakaappeja räjaäytellyt murtomies, joka oli joskus lapsuudessaan asunut kotikylässämme. Lehdissä luki, että tyypin arveltiin tulevan meidän kulmille, koska hän tunsi seudun ja löytäisi sieltä helposti piilopaikkoja. Taksikuski oli nähnyt parina aamuna eräällä metsäteillä aurinkolasipäisen miehen, joka tuli suunnalta, missä ei ollut mitään asutusta. Kun poliisi ei tuntunut saavan konnaa kiinni, päätimme tyttöjen kanssa alka ratkomaan mysteeriä.

Aamulla kouluun mennessämme havaitsimme juna-pysäkillä kolme tuntematonta ja epäilyttävän näköistä miestä. Meitä oli 6 tyttöä iältään 11-13 vuotiaita. Muodostimme parit, jaoimme varjostettavat ja menimme kohteemme kanssa samaan penkistöön istumaan. Yksi epäilty jatkoi junamatkaa pidemmälle, kuin me. Minun ja parini kohde jäi pois samalla asemalla kuin mekin. Seurasimme häntä jonkun matkaa, mutta hän meni eri suuntaan kuin missä koulu oli, joten jouduimme pian lopettamaan varjostuksen. Epäilyttävää oli se, että tyyppi kulki kohti metsäistä aluetta, jossa ei mielestämme ollut mitään. Oikeesti siellä oli asutusta ja teollisuuttakin. Kolmas epäilty meni johonkin kauppakiinteistöön aseman lähellä. Oli varmaan pankkitoimihenkilö tai jotain vastaavaa.

Vähän harmitti, kun piti mennä kouluun, eikä voinut keskittyä vankikarkurin etsimiseen. Koulussa kuulimme, että konna olikin saatu kiinni jo yöllä. Erään koulukaverin koira oli ollut mukana etsinnöissä. Arvatkaa vaan, oliko likka ylpeä koirastaan.

Edellisenä iltana myöhään konna oli räjäyttänyt erään tehtaan kassakaapin. Taskulampun valo oli huomattu etänpää, ja poliisit oli hälytetty paikalle. Hitsiläinen, minullakin olis ollut mahdollisuus nähdä se valokeila, jos olisin kurkannut makuuhuoneen ikkunasta ja ollut niin myöhään valveilla. Mies oli paennut metsään ja hänet oli saatu kiinni koirien avulla kiinni.

Oliko teillä muilla vaklauskiireitä?

25

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep ja nuo nuistot tulevat juuri nyt värikkäinä mieleen, kun teen töitä kirjastovirkailijana.:-) Sanoin työkaverilleni, että tämähän on kuin divarissa olisi ja kaikki vanhat jutut tulee vastaan hyllyistä.

Totta kai me kakarat vaklattiin kanssa, mutta meitä kiinnostivat ns. laitapuolen kulkijat, huonot naiset ja romanit. Meidän kulmilla asui Rinsu-niminen romanimies, joka oli ilmiselvä homo ja sekös meistä ipanoista oli jännää. Kaveri pukeutui niin naismaisesti, piti korkokenkiä ja röyhelöpaitoja.:-)) Ihme, että ei saanut puukkoa keuhkoihinsa, mutta kai siitä auttoi se, että hän oli oikean suvun jäsen. Lapsuuteni Malmi oli jännä paikka asua, sillä se oli sen ajan Chicago.

• Wau! Meillä ei kyllä ollut mitään muuta jännittävää kuin tuo yksi ikimuistoinen tapahtuma. No se olihan sekin aina jännää vaihtelua, kun mustalaisia tuli paikkakunnalle.

• sedna2003 kirjoitti:

Wau! Meillä ei kyllä ollut mitään muuta jännittävää kuin tuo yksi ikimuistoinen tapahtuma. No se olihan sekin aina jännää vaihtelua, kun mustalaisia tuli paikkakunnalle.

Meillä oli Hagerteja, Boströmejä ja Ahlgreneja mm. koulukavereina.:-)) Osa oli myös muuten kavereina, joten värikästä oli ja kivaa. Vanhemmat (parempaa väkeä, isä johtaja ja äti kotona) varoittelivat, että katsokaa, missä seurassa liikutte, mutta eivät varsinaisesti puuttuneet meidän kaveriporukoihin. Kai se johtui siitä, että isä ja äiti olivat varttuneet samoilla kulmilla, joten he tiesivät keitä siellä liikkui.

• Sulla on kiva työpaikka. Meillä kans hukutaan kirjoihin kun tytär on kirja-alalla.Olen muuttanut elämässäni 15 kertaa ja aina olen asunut kirjaston vieressä. Viisikko kirjoja en ole lukenut. Pervoja mekin kiusattiin pienenä ja vakoiltiin mutta romaneja pelättiin, kun ne leiriytyi kylälle. Ja kerran ne kakarat repivät koulusta kotimatkalla veljen repussa olevat koulukirjat, koko vuoden piirustukset kansiosta ja askartelut. Sinne heittelivät pitkin kylää.

Monenlaisia sotainvaliideja oli siihen aikaan. Kulkukauppias oli yksi, ajeli käsin poljettavalla invapyörällä ja möi neuloja kampoja ja lankoja. Sille oltiin kohteliaita ja saatiin tikkarit, kun äiti osti aina häneltä lankaa. Hänellä kun oli kutomakone kotona. Jotkut lapset kyllä kiusasivat häntä, mutta meillä oli niin kova kuri sen asin suhteen.

Juoppoäijiä kiusattiin ja vakoiltiin kans, vaikka se oli kiellettyä. Sanomalehti haettiin postin laatikosta illalla ja äiti ei voinut meitä lähettää sitä hakemaan niiden juoppojen takia, vaan se oli tosi kiukkuinen ja haki itse. Ne juopot makoili heinäladossa örisivät ja pelasivat korttia. Äiti kertoi että ne tekee maantietä ja tulevat viikonlopuiksi kotiin, joivat ja pelasivat tilipussinsa matkanvarrella. Kova sääli oli niitä lapsia joiden isiä ne olivat.

• miljoona kirjoitti:

Sulla on kiva työpaikka. Meillä kans hukutaan kirjoihin kun tytär on kirja-alalla.Olen muuttanut elämässäni 15 kertaa ja aina olen asunut kirjaston vieressä. Viisikko kirjoja en ole lukenut. Pervoja mekin kiusattiin pienenä ja vakoiltiin mutta romaneja pelättiin, kun ne leiriytyi kylälle. Ja kerran ne kakarat repivät koulusta kotimatkalla veljen repussa olevat koulukirjat, koko vuoden piirustukset kansiosta ja askartelut. Sinne heittelivät pitkin kylää.

Monenlaisia sotainvaliideja oli siihen aikaan. Kulkukauppias oli yksi, ajeli käsin poljettavalla invapyörällä ja möi neuloja kampoja ja lankoja. Sille oltiin kohteliaita ja saatiin tikkarit, kun äiti osti aina häneltä lankaa. Hänellä kun oli kutomakone kotona. Jotkut lapset kyllä kiusasivat häntä, mutta meillä oli niin kova kuri sen asin suhteen.

Juoppoäijiä kiusattiin ja vakoiltiin kans, vaikka se oli kiellettyä. Sanomalehti haettiin postin laatikosta illalla ja äiti ei voinut meitä lähettää sitä hakemaan niiden juoppojen takia, vaan se oli tosi kiukkuinen ja haki itse. Ne juopot makoili heinäladossa örisivät ja pelasivat korttia. Äiti kertoi että ne tekee maantietä ja tulevat viikonlopuiksi kotiin, joivat ja pelasivat tilipussinsa matkanvarrella. Kova sääli oli niitä lapsia joiden isiä ne olivat.

Tästä sen näkee, että maailma ympärillämme on muuttunut kovasti. Kulkukauppiaita oli myös meidän kulmillamme Helsingin lähiössä, jossa asuimme omakotitalossa. 1960-luvun kuluessa maailma alkoi muuttua ja sitä pidetäänkin koko modernin yhteiskunnan suurimpana murroskautena.

• Kyllähän sitä kaikkia naapureita vaklattiin, mutta en muista mitään erityistä juttua nyt.
      Viisikot oli mun suosikkisarja.
      Täti joka oli kova myös kaikkea lukemaan osti niitä joulu- ja syntymäpäivä lahjaksi.
      Mulla tais lapsena olla ne kaikki.

Meillä oli iso koivu jonka juurella istuin ja upposin syvälle noihin tarinoihin.
      Äiti sai huutaa korvat punasena kun yritti mun huomion saada itselleen.
      Mulla oli jo silloin tapana kadota koko maailmalta kun hyvän kirjan sain käteeni :)

• Mäkin luin kaikki meidän kirjaston viisikot. En tiedä oliko siellä koko sarja. Meillä oli kotona Enid Blytonin Salaisuus-sarjaa. Ainakin oli Nimettömien kirjeiden salaisuus ja Aution talon salaisuus. Seikkailu-sarjasta oli Seikkailujen linna.

Mä sain kummitädiltä joululahjaksi Pikku Heidin. Yritin lukea sitä, mutta ei siitä tullut mitään. Oli jotenkin liian synkkä kertomus pikkulikan luetavaksi. Minua nolotti, kun en lukenut saamaani lahjaa. Kirja piinasi minua kirjahyllyssä vuosikaudet, kunnen joskus 1990-luvulla vein sen lähes iskemättömänä divariin.

• Putkivalo

Mihinkähän kirjasarjaan pitäis omaa nuoruutta verrata, kun taisin kasvaa oikein pervo-kylässä. Itsenäpaljastajia, raiskauksia.. yksi koulukaveri sai parin viikon aikana poliisikyydin kouluun kun sen naapurissa oli ratkaisematon murha. Ei tullut kyllä mieleenkään vakoilla.

• Ei viisikkokaan väkivaltarikoksia ratkonut. Mun veli ja naapurin poika salakuuntelivat vanhoja ukkoja, ja saivat tietää kaikenlaista, esimerkiksi, että erään ukon peräkammarin poika oli homoseksuaali. Ei pojat silti levitelleet juoruja tai kiusanneet ihmisiä tiedoillaan. Joskus kertoivat minulle silmät pyöreinä kuiskaten, mitä olivat kuulleet. Salaisuus menettää jännitteensä, jos kaikki muutkin tietävät sen.

• Putkivalo
        sedna2003 kirjoitti:

Ei viisikkokaan väkivaltarikoksia ratkonut. Mun veli ja naapurin poika salakuuntelivat vanhoja ukkoja, ja saivat tietää kaikenlaista, esimerkiksi, että erään ukon peräkammarin poika oli homoseksuaali. Ei pojat silti levitelleet juoruja tai kiusanneet ihmisiä tiedoillaan. Joskus kertoivat minulle silmät pyöreinä kuiskaten, mitä olivat kuulleet. Salaisuus menettää jännitteensä, jos kaikki muutkin tietävät sen.

Kuulostaa ihanalta paikalta, missä kansalaiset arvostavat toistensa yksityisyyttä :) Meidän pikku Pervolassa ei ollut mitään sen suuntaista. Jos yhtäkkiä päätitkin ostaa täysmaitoa kevytmaidon sijasta, kaikki tiesi siitä ennen kuin edes olit tölk-anteeksi-pussin avannut. Yleensä nuo rötöstelijätkin oli tiedossa. Mutta, kerronpa tarinan:

Oli kerran kaunis kesäilta, rauha maassa ja lokit taivaalla. Ja mies rannalla ahertamassa perämoottorinsa kimpussa, irti piti saada, mutta ruuvari puuttui. Poliisi nautti iltapartiosta tekemällä kunnarin rannalla, ja joviaalina herrasmiehenä meni tarjoamaan apua Evinruden kanssa. "Oisko poliisilla ruuvimeisseliä, sellaista isoa?" Olihan poliisilla. Moottori irtosi, ja kaikki olivat tyytyväisiä. Kunnes seuraavana aamuna tehtiin ilmoitus varastetusta Evinrudesta.

Toinen tarina kun nyt pääsin vauhtiin. Paikkakunta missä kasvoin oli vahvasti ruotsinkielinen. Silloin 40 vuotta sitten ei saanut kaupasta makkaraa ellei osannut pyytää sitä korv. Joten toimeen oli tultava hoonolla soomella.

Taksikuski yritti parastaan aina. Silloinkin, kun vanhempi rouva tarvitsi kyydin sairaalaan. Perille hän tietysti pääsi, mutta sitten kuskin mieleen käväisi, josko rouva tarvitsisi Kelaa varten kuittia? Joten kun rouva oli nousemassa kyydistä, taksikuski sanoi: "Venttas lite, riivas vittu först!" Tarinan mukaan ruova ei jäänyt odottamaan kvittoa.

• Putkivalo kirjoitti:

Kuulostaa ihanalta paikalta, missä kansalaiset arvostavat toistensa yksityisyyttä :) Meidän pikku Pervolassa ei ollut mitään sen suuntaista. Jos yhtäkkiä päätitkin ostaa täysmaitoa kevytmaidon sijasta, kaikki tiesi siitä ennen kuin edes olit tölk-anteeksi-pussin avannut. Yleensä nuo rötöstelijätkin oli tiedossa. Mutta, kerronpa tarinan:

Oli kerran kaunis kesäilta, rauha maassa ja lokit taivaalla. Ja mies rannalla ahertamassa perämoottorinsa kimpussa, irti piti saada, mutta ruuvari puuttui. Poliisi nautti iltapartiosta tekemällä kunnarin rannalla, ja joviaalina herrasmiehenä meni tarjoamaan apua Evinruden kanssa. "Oisko poliisilla ruuvimeisseliä, sellaista isoa?" Olihan poliisilla. Moottori irtosi, ja kaikki olivat tyytyväisiä. Kunnes seuraavana aamuna tehtiin ilmoitus varastetusta Evinrudesta.

Toinen tarina kun nyt pääsin vauhtiin. Paikkakunta missä kasvoin oli vahvasti ruotsinkielinen. Silloin 40 vuotta sitten ei saanut kaupasta makkaraa ellei osannut pyytää sitä korv. Joten toimeen oli tultava hoonolla soomella.

Taksikuski yritti parastaan aina. Silloinkin, kun vanhempi rouva tarvitsi kyydin sairaalaan. Perille hän tietysti pääsi, mutta sitten kuskin mieleen käväisi, josko rouva tarvitsisi Kelaa varten kuittia? Joten kun rouva oli nousemassa kyydistä, taksikuski sanoi: "Venttas lite, riivas vittu först!" Tarinan mukaan ruova ei jäänyt odottamaan kvittoa.

Nauroin ääneen molemmissa. Aika pahat tilanteet. Mahtoi poliisia otaa pattiin, ja taksikuskia ehkä vähän hävettää, mutta kaikkia muita varmaankin nauratti.

• Viisikoita tuli tosiaan luettua.. jostain syystä mulla jääny mieleen parhaiten, heillä oli usein eväät, keksejä ja muuta hyvää söivät jossain luolassa.
      Ja tyttö jota sanottiin pojan nimellä Paul(i)..?
      Vaklausjuttuja tuli aikuisiällä, kun sukulaislasten kans paineltiin pusikoissa, ei mitään vaikeuksia asettautua muutama 10 v nuorempien tasolle..;)
      Ja piilosta tietty, kouluaikana, ennenkin.
      Mutta ei mitään niin 'todellista' kuin teillä.

• Heillä oli ihan aina eväät matkassa, ja ne kuvattiin yksityiskohtaisesti. Ihmettelin sitä, kun heillä oli aina kakkua matkassa. Tais olla hedelmäkakkua. Ei meillä kakkua tarjottu muuten kuin kahvipöydässä, eikä sitä sentään ihan joka päivä ollut eikä varsinkaan retkievääksi asti.

Poikatyttö Pauli(Paula) oli tyttöjen suosikki ja esikuva. Minäkin vieroksuin tyttömäisiä vaatteita ja kuljin mieluiten vejeni vanhoissa vaatteissa. Paulin koira oli Timi. Toinen tyttö oli muistaakseni Anne, ja hän oli porukan nuorin. Poikien nimiä en muista.

Toi vaklaus tuntuu olevan leikkinä kestosuosikki. Kerran olin postilaatikolla, ja ohi meni muuttoauto. Naapurin pikkulikka oli myös siinä. Sanoin, että mihinköhän toi menee. Katselimme uteliaana auton perään. Kun sanoin leikilläni, että vaklataanko, niin likka singahti heti sähkötolpan taakse ja katsoi auton suuntaan valppaana selkä tiukasti tolppaan liimautuneena. Rupes väkisin naurattamaan. En muista omista vaklauskeikoistani niin intensiivistä eläytymistä.

• sedna2003 kirjoitti:

Heillä oli ihan aina eväät matkassa, ja ne kuvattiin yksityiskohtaisesti. Ihmettelin sitä, kun heillä oli aina kakkua matkassa. Tais olla hedelmäkakkua. Ei meillä kakkua tarjottu muuten kuin kahvipöydässä, eikä sitä sentään ihan joka päivä ollut eikä varsinkaan retkievääksi asti.

Poikatyttö Pauli(Paula) oli tyttöjen suosikki ja esikuva. Minäkin vieroksuin tyttömäisiä vaatteita ja kuljin mieluiten vejeni vanhoissa vaatteissa. Paulin koira oli Timi. Toinen tyttö oli muistaakseni Anne, ja hän oli porukan nuorin. Poikien nimiä en muista.

Toi vaklaus tuntuu olevan leikkinä kestosuosikki. Kerran olin postilaatikolla, ja ohi meni muuttoauto. Naapurin pikkulikka oli myös siinä. Sanoin, että mihinköhän toi menee. Katselimme uteliaana auton perään. Kun sanoin leikilläni, että vaklataanko, niin likka singahti heti sähkötolpan taakse ja katsoi auton suuntaan valppaana selkä tiukasti tolppaan liimautuneena. Rupes väkisin naurattamaan. En muista omista vaklauskeikoistani niin intensiivistä eläytymistä.

Olisko pojat olleet Dick ja Leo.
        Jostain tuli mieleen.

Tyttökitrjoja en ole lukenut oikeastaan koskaan lapsena.
        Sitten vähän vanhempana kyllä Anni Polvaa.

• tulisilla kirjoitti:

Olisko pojat olleet Dick ja Leo.
        Jostain tuli mieleen.

Tyttökitrjoja en ole lukenut oikeastaan koskaan lapsena.
        Sitten vähän vanhempana kyllä Anni Polvaa.

Joo, Dick ainakin. Leoa en muista, mutta sä varmaan muistat paremmin, koska sulla oli oma Viisikko-kirjasto. Sähän olisit voinut mennä Tuplaan tai kuittiin kisailemaan Viisikkotietämyksestä. 'Millaiset eväät Viisikolla oli kirjassa Viisikko pulassa?'

• sedna2003 kirjoitti:

Joo, Dick ainakin. Leoa en muista, mutta sä varmaan muistat paremmin, koska sulla oli oma Viisikko-kirjasto. Sähän olisit voinut mennä Tuplaan tai kuittiin kisailemaan Viisikkotietämyksestä. 'Millaiset eväät Viisikolla oli kirjassa Viisikko pulassa?'

Minä ja mun muistini :)
        En olis pärjännyt silloin, enkä pärjäis tänäänkään..
        Siks mulla on ollut tapana kerätä kirjoja. Niin historiasta, luonnosta kun muustakin mikä kiinnostaa.
        Kirjat peliin niin on mistä ottaa kun ei muista.

Tosin kun hommasin tämän tietsikan niin kirjojen ostaminen sen takia on vähentynyt. Täältähän löytää miltei kaiken.

• tulisilla kirjoitti:

Minä ja mun muistini :)
        En olis pärjännyt silloin, enkä pärjäis tänäänkään..
        Siks mulla on ollut tapana kerätä kirjoja. Niin historiasta, luonnosta kun muustakin mikä kiinnostaa.
        Kirjat peliin niin on mistä ottaa kun ei muista.

Tosin kun hommasin tämän tietsikan niin kirjojen ostaminen sen takia on vähentynyt. Täältähän löytää miltei kaiken.

Mulla on kans monelaisia hakuteoksia. Mitä enemmän kahlaa kaikenmaailman tietoa, niin sitä useammin muistettavan asian edessä on just sitä tietoo, jota ei sillä kertaa hae. Sama homma romuvarastojen kanssa, vaikka ne on paljon helpompi hallita, kun on näkömuisti. 'Mä näin sopivan kokoisen putken pätkän viime viikolla jossain tuolla.'

• Ilman sarvia ja hampaita - Viisikoista jäi minulle häiritsevänä mieleen se jatkuva syöpöttely ja sapuskan yksityiskohtainen kuvaaminen...Olikohan "Anne" isona kovinkin tukeva? : D

• Vaikea sanoa Annesta mitään, en tuntenut henkilökohtaisesti. Ensimmäiset Viisikot kirjoitettiin toisen maailmansodan aikana, ja uskoakseni ruoka oli silloin iloinen asia, puhumattakaan hedelmäkakusta. Herkkueväisiin eläytyminen saattoi olla just se juttu, mitä sodan varjossa elävät lapset kaipasivat. Viimeinen Viisikko on kirjoitettu 1963. Sarja oli varmaan siinä vaiheessa aikansa elänyt juttu. Seikkailusarjaa ilmestyi vuoteen 1979 asti.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2845
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1244
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1165
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1064
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      972
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      221
      924
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      112
      875
    Aihe