Kävin rytmihäiriöitä valittamassa ja lääkäri passitti minut veri yms. kokeisiin. Eilen tuo sydänfilmi otettiin ja tänään soitettiin että jotain poikkeavaa on löytynyt ja että minun pitäisi mennä uudestaan otattamaan ekg. Lääkäriin menen uudestaan sen kokeen jälkeen.
Nyt on kamala olo. Pelottaa että mitäköhän vikaa sydämestäni on löytynytkään?
Aloitin jokunen kuukausi sitten kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi lääkityksen. Epäilin että tykytykset johtuisivat niistä lääkkeistä mutta ei taida niin ollakkaan.
Jos minulla olisi ollut joku todella vakava vika niin kait se lääkäri olisi pyytänyt sinne heti käymään eikä vasta ensi viikolla?
Olenko turhaan hermona vai mistäköhän voisi olla kyse?
Multa kun ei ole ennen tutkittu tuota käyrää niin en tiedä näistä jutuista juurikaan mitään. Kiitos kovasti jos vastaat.
Kävin EKG:ssä, ja nyt pelottaa tulokset!!!
7
9833
Vastaukset
- Apsu
Jos olisi hengenvaara tässä tilanteessa, sinut olisi otettu heti osastolle samana päivänä.
Olen melko varma siitä. - Paljon tutkittu
Tässä nyt ihan faktaa. Pelotti tai rauhoitti niin kuitenkin.
Lepo-ekg (sinulta otettu)=
Näyttää sydämen toiminnan sillähetkellä kun otetaan eli näyttää periaatteessa 2 asiaa. Onko juuri sillähetkellä muutoksia jotka voivat johtua jostakin akuutista jutusta. Esim. sydänlihastulehdus, infarkti tms. Ja sitten myös sen miten sydän lyö eli onko sen rytmissä noin muuten jotain sanottavaa eli ei ole normaali ns. sinus-rytmi tai siinä jotain muita poikkeavia "piikkejä".
Sydänkäyrä voi monella tavalla olla "viallinen" eli tietyistä jutuista näkee että on todennäköisesti joku sen hetkinen häiriö(mainittu tulehdus esim.) tai sitten muutoksia joista näkee että sydämessä on jostain muusta syystä toimintahäiriöitä jotka voivat viitata johonkin sairauteen, synnynnäiseen tms.
Toisilla voi olla että ensimmäinen sydänfilmi otetaan pitkälle aikuisella iällä ja siellä on jotakin joka on voinut olla jopa syntymästä saakka. Hankalaa juuri on jos ei ole vertailufilmiä eli kun voi olla niin että toisilla näkyy yleisesti esim. ns. st-käyrissä (yksi kohta jota katsotaan ja vertaillaan onko normaalia toimintaa) sellaisia muutoksia jotka ovat jo selvä merkki ongelmista, mutta ovatkin synnynnäisiä ja eivät olekaan mikään vika.
Eli itselläsikin kun ei ole aiemmin otettu niin on tilanne että vertailu on vain viitearvoihin ja asteikoihin, jos näkyy jotain mikä on erilaista niin tottakai tutkitaan lisää.
Itselläkin aikanaan toista vuotta selviteltiin pari kertaa ihan osastolla rytmihäiriöiden yhteydessä outoa piikkiä käyrässä joka saattoi viitata sekä joskus aikanaan olleeseen huomaamattomaan infarktiin tai johonkin tulehdukseen. Lopputulos siinäkin että kun kaikki tutkimukset tehtiin eikä mitään löytynyt niin todettiin että se on joku synnynnäinen juttu jolla ei ole merkitystä.
Tämä nyt ei ole pelottelua mutta paljoahan tietty ei ole muutoksia tavallisiin synnynnäisenä niin että sydän on terve mutta siksihän tutkitaankin.
Muita tutkimustapoja:
Rasitus-ekg: Poljetaan kuntopyörää eli tehdään sydämeen rasitusta ja tutkitaan samalla millaisia muutoksia sykkeeseen ja käyrään tulee.
Ultraääni: Tämä lähes varmasti otetaan sinultakin piakkoin, eli katsotaan ihan kuvalla miltä sydän näyttää "silmällä", onko rakenne ok ja pumppaaminen, kammiot ym. sellaisia kuin pitääkin.
Tuossapa nyt tavalliset. Itsekin juuri sen verran kuitenkin voisin sanoa että jos siellä olisi näkynyt jotakin sellaista joka olisi viitannut juttuun joka olisi mahdollisesti kiireellinen ja akuutti selvitettävä tai riski niin sinut olisi kutsuttu samantien uuteen filmiin tai ainakin lääkäriin vaikka onkin viikonloppu. Tarpeeksi kummoinen ongelma olisi ollut niin sairaalaan olisi käsketty suoraan.
Toisinsanoen siis lääkäri on todennut että kaikki ei filmiä katsoessa ole aivan viitearvojen mukaista ja lisätutkimuksia tarvitaan mutta sitten taas että mikään päivänkiire ei ole eli ET ole kuolemassa tai saamassa kohtausta akuutisti. Toki näitäkin ajatuksia herättää helposti.
Sen voin kyllä sanoa että sydän on vähän sellainen että sieltä löytyy jotain nopeasti, hitaasti tai ei ollenkaan. Rytmihäiriöitä itselläkin ollut vuosia ja kun 3 kertaa tehtiin kaikki tutkimukset läpi niin sen jälkeen lopputulos: Selvästi häiriöitä on mutta mitään erityistä syytä ei löydy, joten voimme sanoa että sydän on terve, joskin häiriöaltis. Tietenkin kun jo nuorempana löytyy häikkää niin selväähän on että kun ikää tulee niin eivät ne ainakaan hyvä asia ole.
Eli useasti varsinkin nuorella iällä käy niin että ei löydy syytä mutta tehdään niin paljon ns. poissulkevia tutkimuksia että voidaan sanoa kiusallisia tuntemuksia olevan mutta sydämen itsessään toiminnallisesti ja rakenteellisesti terve.- Paljon tutkittu
Onhan tutkimusmenetelminä sitten vielä mukanakannettavia mittareita eli holtr-testi ym. Eli kannat mukana laitetta joka mittaa 1-3 vrk sykettä ja ns. normaalissa elämisessä mahdollisesti tulevia muutoksia.
Ei sinällään liittynyt kysymykseesi mutta ihan yleisesti vain mainintana että tutkimukset kyllä sitten ovat ihan yksinkertaisia ja sellaisia että niitä ei tarvitse miettiä. Tarkkoja ja eivät hankalia.
- rytmis
Siitä ekasta käyrästä löytyi joku kohta jossa sydän on ollut ilman happea vähän aikaa. Niin sen käsitin lääkärin puheista. Näin että käyrässä oli "outo" kohta. Tässä uusimmassa käyrässä ei ollut mitään vikaa. Vain joku pieni poikkeavuus jonka lääkäri sanoi olevan harmiton juttu.
Lääkäri oli epäillyt että mulla on sepelvaltimotauti. Silloin tulee vastaava löydös käyrään.
Mutta mulla ei ollut jatkunut kuitenkaan sen hapettoman kohdan jälkeen samalla tavalla kuin sitä sairastavilla ihmisillä käyrä jatkuisi. Elikkä hänen mielestään en voi sairastaa ky. tautia. Myös kolesteroolit yms. olivat ihan hyvät.
Sovittiin että vähennän reilusti vajaatoimintaan syötäviä lääkkeitä. Kun niistä nämä rytmihäiriöni kuulemma voivat johtua.
Yksi asia jäi kuitenkin mieltäni vaivaamaan!
Lääkäri sanoi, että jos olisin yli 10 vuotta vanhempi ja samanlainen löydös olisi löydetty käyrästäni niin minua olisi alettu hoitamaan samalla tavalla kuin infarktin saaneita potilaita!
Mutta kun läheiseni eivät sairasta sepelvaltimotautia, eikä rasva-arvoissani ollut vikaa ja olen vielä niin nuori (29) niin ei sitä sairautta voi minullakaan olla.
Nyt tässä funtsin että voinkohan luottaa tuohon lääkäriin tässä asiassa? Hän ei ollut kuitenkaan alan lääkäreitä.- Sydän
Yksi keino päästä huolista on mennä yksityiselle lääkärille (alaan erikoistuneelle) ja kertoa tilanne ja viedä tutkimustulokset mukana sinne.
Minultakin löytyi joku löydös rasitustestissä. Saan tulevalla viikolla tietää tuloksen ja sain lähetteen isotooppitutkimukseen lähinnä huolien poissulkemiseksi.
Aina vedotaan, etten ole vielä sen ikäinen, että huolia sydämen suhteen olisi, vaikka olen jo 41 v ja molemmilla vanhemmillani on työikäisenä alkanut sep.v.tauti. Luin jostain, että riskini sairastua kyseiseen tautiin on n. 70 % perimän takia. Olen nainen ja siksi ei kuulemma pitäisi olla huolia. - rytmis
Sydän kirjoitti:
Yksi keino päästä huolista on mennä yksityiselle lääkärille (alaan erikoistuneelle) ja kertoa tilanne ja viedä tutkimustulokset mukana sinne.
Minultakin löytyi joku löydös rasitustestissä. Saan tulevalla viikolla tietää tuloksen ja sain lähetteen isotooppitutkimukseen lähinnä huolien poissulkemiseksi.
Aina vedotaan, etten ole vielä sen ikäinen, että huolia sydämen suhteen olisi, vaikka olen jo 41 v ja molemmilla vanhemmillani on työikäisenä alkanut sep.v.tauti. Luin jostain, että riskini sairastua kyseiseen tautiin on n. 70 % perimän takia. Olen nainen ja siksi ei kuulemma pitäisi olla huolia.Ja multa ei ole otettu sitä käyrää rasituksessa. Kun urheilen niin hengästyn lähes heti ja ilmat tuntuu loppuvan keuhkoista noin vain. Myös pulssini kiihtyy mielestaäni liian vähäisestä rasituksesta.
Täytyy nyt miettiä että mitä tässä tekisi. Tilaisiko ajan jollekkin kokeneemmalle lääkärille ja mistä ottaa rahat mahdollisiin kalliisiin tutkimuksiin...
- cesium
Minun isäni oli menossa viime kesänä sydänleikkaukseen. Hän söi yhtä luonnonlääkettä 2 tablettia päivässä ja pelastui. Verenpainekin laski ja hän vähensi tämän jälkeen lääkkeiden käyttöä.
Tiedän vielä toisenkin samanlaisen tapauksen. Itse olen käyttänyt tätä ennaltaehkäisevänä toimenpi-teenä. Verenkierto parantui nopeasti jaloissa ja pienet hiusverisuonetkin häipyivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006424
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283220Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46989Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42879