Pienen lapsen tukistaminen!

Rakkaimmat murut

Mä haluaisin tehdä jotain, että tuo siskon, "Tanjan" käytös loppuu. Nimittäin se tukistaa joka pv 3-vuotiasta tytärtään. Mut harvoin halii tai pussaa sitä. Kokoajan lellii 1-v pikkuveljee, joka osaa jo käyttää tilaisuutta hyväksi, menee lattialle istumaan, kun näkee siskon ja vaikka sisko kävelis ohi, niin veli rupee huutamaan. Äiti huutaa myös tytölle, että painu helvettiin perkeleen pentu. Ja uhkailee, että jos sinä vielä kiukuttelet, niin menet muualle asumaan, etkä asu enää äitin kanssa. Sille näyttää olevan vaikeeta hoitaa muksuja, ilman että aukoo niille päätänsä. Äsken just kun vei lapset tarhaan, niin huusi 1-vuotiaalle, joka kiukutteli, että "lopeta heti saatanan pentu tai minä... ...en tiiä mitä teen." Sitten la sano 3-v, kun se oli kaatanut pikkuveljen kumoon, niin että tulepas tänne.. Jos tyttö olis mennyt sillon äitinsä luo tietokoneelle, niin olis siitä tukkapöllyn saanut.

Mua ahdistaa ihan kauheesti, kun se huutaa lapsilleen. Lasten isä on tulossa joku pv käymään, niin 3-v joutuu ihan tarpeeks sitä kattomaan, kun pelkääkii sitä, niin nyt tarvii pelätä omaa äitiään.

Minua on vuosia hakattu yms, niin minä en kato, kun oma äiti tukistelee pientä lastaan. Asiaan on tultava loppu, mutta miten?

Minä oon nyt hoitanu siskon luona lapsia ke lähtien ja hoidan huomiseen asti. "Tanja" on työharjottelussa, niin minä oon päivisin hakenu lapset hoidosta, ruokkinu ne ja pitänyt huolta. "Tanja" on vaan laittanu nukkumaan ja repinyt sängystä ylös. Mietin koko viime yön, että kirjotan sille lapun, tukisteluun liittyen, ja lähen kävelemään kotiin. Mutta mulla on ainoat avaimet tänne, joten en voikaan niin helposti lähteä. Ja kun lupasin 3-veelle, että oon tiistaihin asti, enkä petä luottamusta.
Sisko itekii sano, että minä pidän paremmin kuria sen lapsille, kuin se ite. Sen kanssa lapset vaan temppuaa, eikä tee mitään.
Minä rakastan noita ipanoita yli kaiken, enkä vois koskaan, millonkaan, ikinä tukistaa tai mitään muutakaan. Mutta miten oma äiti voi tukistaa lastaan? En ymmärrä.

Jos sille sanoo suoraan asiasta, niin saattaa suuttua. Vuos sitten pojan ristiäisissä lasten isä haukku mun äitiä lehmäks, sisko kuuli siitä, niin laitto MEIÄN kanssa välit poikki, vaikka oma silloinen ukkonsa haukku. Mä en kestä, jos mä joudun eroon pienistä! On vaan ajan kysymys, että millonka 3-v rupee päiväkodissa puhumaan tukistelusta.

Sisko huutaa myös öisin lapsille, kun isompi nukkuu johonkii kolmeen asti omassa sängyssä, sit se menee äitinsä viereen. to-pe yönä heräsin siihen kun pienempi huutaa mammuu, eli maitoo. Sitten isompikin alko huutaa maitoa, niin äitipä huus; perkeleen pennut olkaa vittu hiljaa!! Huusi kovaa, varmaan naapuritkii kuuli sen.

7

698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elinauuuu

Lasta ei saa todellakaan tukistaa! Se on väkivaltaa ja väärin lasta kohtaan. Oma isäni tukisti minua, kun olin pieni ja se harmittaa minua edelleen, vaikka olen kohta 20. Minulle jäi tukistamisesta sellainen kammo, että jos joku vahingossa veeti minua hiuksista, niin suutuin ja vedin takaisin.
      Muistan myös sellaisen seikan, että aloin ''inhota'' joitain pieniä lapsia, koska he ilmeisesti muistuttivat minua lapsuudestani tai olin heille kateellinen parempien olojen vuoksi. Halusin satuttaa heitä kovasti, mutta vain ajatuksissani. En itse ole väkivaltainen, koska se sattuu ja toki väärinkin. Nykyään rakastan lapsia, enkä halua koskaan tehdä heille pahaa. Lupaan myös, etteivät omat lapseni koe koskaan väkivaltaa, vannon sen käsi sydämellä. Lupaan olla ihana ja hellä äiti.
      Mielestäni aikuinen ihminen on jo sen verran kehittynyt, että pitäisi varmasti ymmärtää, ettei oman lapsen kaltoinkohtelu oli oikein. Se on myös laitonta, koska lapsen ruumillinen kuritus kiellettiin vuonna -84. Vanhempi syyllistyy siis rikokseen, jos kajoaa omaan lapseensa lasta vahingoittavalla tavalla. Väkivallasta, kuten tukistamisesta, voi jäädä vaikka kuinka pahat traumat jopa koko loppuiäksi, tai lapsesta tulee itsekin väkivaltainen, jolloin hän saattaa satuttaa muita lapsia ja myöhemmin myös omia lapsiaan.
      Joten vanhemmat, älkää koskaa pahoinpidelkö lastanne, koska sillä voi olla todella huonot seuraukset niin lapsen henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla. Mieti, millainen vanhempi haluat olla. Haluatko olla hellä ja rakastava isä tai äiti vaiko paha ja väkivaltainen hirviö, jolla ei ole tunteita eikä varsinkaan omaatuntoa. Päätä itse, päätös on sinun.

• 3698558415

Ota nyt hyvä ihminen _välittömästi_ yhteyttä lastensuojeluun. Äiti tarvitsee selvästi tukea jaksamiseensa. Tuollainen käytös ei ole alkuunkaan normaalia eikä missään tapauksessa hyväksyttävää! Lapset eivät joudu sijaiskotiin vielä noilla tiedoilla (jos sitä pelkäät), jos muut asiat ovat kunnossa. Tukiperhe ja perhetyöntekijä voisi olla hyvä vaihtoehto.

• ihan heti!

Tee lastensuojeluilmoitus välittömästi, vaikka nimettömänä. Tuollainen ei ole vastuullisen aikuisen toimintaa, eikä lapsien voi antaa kärsiä tuollaisen äidin kanssa. Älä laista velvollisuuttasi.

• nahkaa_nahalle

Tukistaminen on aivan väärin, ei lapsi siitä mitään opi. Kunnolla remmiä perseelle niin muistaa opin niin pitkään kuin persettä kirvelee.

• qraetnjym,u

Tuon lastensuojelun kanssa pitäisi olla nykyään tarkkana, voi olla että tehdään huostaanotto, joka varmasti pahempi stressi kuin äidin käyttäytyminen. Tosin, jos isäkin on väkivaltainen, niin ehkä nimetön ilmoitus olisi paikallaan.

Mutta äiti tarvitsee apua.

Hän on selvästi epäkypsä ja äkkipikainen kasvattaja. Neuvolalle kannattaa ilmaista huolensa ja äidille pitää hankkia välineitä lasten vuorovaikutussuhteen parantamiseen.

Tulipa surullinen olo lasten puolesta. Voisitko toimia heille hyvänä roolimallina?

• älä lyö lasta

Joissain tapauksissa, jos ja kun vanhemmat, yleensä äiti, on niin tiukilla, että ei pysty eikä jaksa olla vahingoittamatta lapsiaan on huostaanotto pienempi paha, kuin että lapset joutuvat elämään väkivallan uhan alla. Joskus ei tilanteita saada varmuudella loppumaan sillä, että yritetään löytää olemattomia työkaluja, vaan tilanteen rauhoittamiseksi ja voimien palautumiseksi on parasta siirtää arkipäivän vastuu sosiaalitoimelle. Mistä muualta perhesurmat ym. kauheudet lähtevätkään, kuin siitä, että perheen voimavarat on loppuunkäytetyt.

• joku surullinen

minun äitinikin on tukistanut minua todella usein silloin kun olin vielä pieni. se sattui todella paljon kun oikein nosti minut hiuksista ylös. ja sitten repi oikein kunnolla niitä hiuksia ja kyselee sattuuko, sattuuko?! ravisteli päätäni kun tukisti ja kaikkea mahdollista. vieläkin pelkään häntä ja jos nään sen laitan aina hupun päähän tai jos on talvi niin pipo tosi syvälle. mitä muut ovat mieltä onko tämä sallittua? hänen mielestään oli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe